Czego szukasz

Jak napisać biznesplan? I dlaczego powinnaś go mieć?

Często biznesplan kojarzy się ze skomplikowanym dokumentem, potrzebnym do uzyskania dofinansowania albo kredytu w banku. Jednak nawet jeśli zakładasz małą firmę, sporządzenie takiego dokumentu to pierwszy krok, który powinnaś podjąć. Dlaczego? I jak napisać biznesplan?

kobieta przygotowuje przy biurku swój biznesplan

Prosty biznesplan

Nawet jeśli masz dobry plan w głowie, jego przelanie na papier pozwoli Ci spojrzeć na niego bardziej obiektywnie i rzeczowo. Łatwiej będzie Ci zaplanować całe przedsięwzięcie – określić planowane przychody, koszty, strategię marketingową czy klienta marzeń.

Będziesz też mogła do swojego biznesplanu wracać, analizować jak Ci idzie realizacja przyjętych założeń, modyfikować je. Biznesplan, to w mojej opinii, podstawa skutecznej i dobrze działającej firmy.

W jakiej formie przygotować biznesplan?

Tworząc taki dokument na własne potrzeby, możesz dostosować jego formę do własnych preferencji. Biznesplan możesz przygotować zarówno na komputerze, w formie elektronicznej, jak i na zwykłej kartce papieru – jest to kwestia Twoich upodobań.

Przeczytaj także: 10 najczęstszych błędów początkujących przedsiębiorców

Oczywiście w przypadku bardziej skomplikowanych dokumentów, lepiej sprawdzi się wersja elektroniczna np. w Excelu, na której po prostu łatwiej się pracuje.

Kluczowe elementy biznesplanu

Nie ma jednego, idealnego modelu biznesplanu. W zależności od branży, wielkości przedsięwzięcia czy celu, w którym jest tworzony, będzie się on różnił szczegółami. Jednak w biznesplanach, które tworzę razem z moimi Klientami, pewne elementy są stałe. Poniżej zebrałam dla Ciebie kluczowe zagadnienia, które moim zdaniem powinny się znaleźć w każdym tego typu dokumencie.

1.Informacje ogólne i charakterystyka przedsięwzięcia (działalności)

W tym miejscu powinnaś zebrać podstawowe informacje dotyczące Twojej przyszłej firmy. Są to na przykład:nazwa,

  • forma prawna,
  • adres firmy (biura, magazynów itp.),
  • planowana data rozpoczęcia działalności,
  • przedmiot działalności,
  • planowane zatrudnienie.

2. Charakterystyka produktu

W tej części powinnaś dokładnie określić swój produkt, czyli sprzedawany towar lub usługę. Skup się na takich kwestiach jak:

  • rodzaj sprzedawanych towarów / usług, ich charakterystyka
  • czym Twój produkt wyróżnia się na tle konkurencji, co jest w nim innego, innowacyjnego itp.?
  • jakie są jego kluczowe zalety?
  • jakie inne produkty, można do niego dosprzedać celem maksymalizacji zysków?
  • jacy dostawcy, producenci półproduktów itp. będą Ci potrzebni?

Przeczytaj także: 16 podpowiedzi, co możesz zrobić dla swojego biznesu bez wychodzenia z domu?

3. Określenie grupy docelowej

Ten punkt nazywam również często tworzeniem profilu Twojego Klienta Marzeń. To bardzo ważny element każdego biznesplanu, w którym precyzujemy kim są odbiorcy Twojego produktu, do jakiej grupy docelowej chcesz dotrzeć. Im więcej wiesz o swoich przyszłych klientach, tym łatwiej będzie jest Ci stworzyć produkt dostosowany do ich potrzeb. Możesz to zrobić m.in poprzez określenie:

  • wieku
  • płci
  • wykształcenia
  • wykonywanego zawodu
  • zainteresowań
  • zarobków
  • miejsca zamieszkania
  • stanu cywilnego
  • sposobu spędzania wolnego czasu

4. Określenie wymogów formalnych związanych z założeniem i prowadzeniem firmy

Prowadzenie biznesu w Polsce jest związane z koniecznością dopełnienia szeregu formalności. To często one rozkładają na łopatki młodych przedsiębiorców. Aby tego uniknąć, warto jest wynotować sobie wszystkie kwestie formalne, które będziesz musiała załatwić. Zachęcam Cię również do tego, aby tego typu zagadnienia skonsultować z prawnikiem czy księgowym, którzy mogą Ci podpowiedzieć wiele praktycznych rozwiązań. W tej części warto zwrócić uwagę np. na:

  • dobór odpowiedniej formy prowadzenia działalności gospodarczej,
  • wdrożenie procedur związanych z ochroną danych osobowych,
  • określenie obowiązków względem sanepidu,
  • konieczność posiadania kasy fiskalnej,
  • dokonanie odpowiednich zgłoszeń do urzędu skarbowego,
  • przygotowanie wzorów umów, regulaminów, dokumentów dla pracowników,
  • wybór biura rachunkowego,
  • założenie rachunku bankowego dla firmy,
  • zaplanowanie całej procedury związanej ze sprzedażą produktów na rzecz konsumentów np. przygotowanie odpowiednich regulaminów.

5. Zaplecze techniczne

W tym miejscu skup się nad tym jakie pomieszczenia, urządzenia czy sprzęty będą Ci potrzebne do prowadzenia Twojej firmy. Jeśli planujesz otworzyć salon fryzjerski to musisz kupić suszarki, prostownice, szczotki czy odpowiednie kosmetyki.

Oprócz tego warto jest zaopatrzyć się w dobry ekspres do kawy dla Twoich klientów ale również na przykład w zabawki i miejsce, w którym dzieci będą mogły zająć się sobą, kiedy ich mamy będą miały układane włosy.

Często, na pierwszy rzut oka może Ci się wydawać, że w przypadku Twojej firmy nie potrzebujesz wielu rzeczy. Jednak kiedy zaczynasz działać, okazuje się, że jest ich znacznie więcej, niż pierwotnie zakładałaś, co może być niemiłym zaskoczeniem,szczególnie finansowym.

6. Promocja

Możesz stworzyć najlepszy produkt pod słońcem. Jednak, żeby zacząć na nim zarabiać Twoi klienci muszą się o nim dowiedzieć. Dlatego właśnie odpowiednia strategia marketingowa, dostosowana do Twojej branży, jest ogromnie ważna.

Przeczytaj także: Szukasz sprawdzonych pomysłów na biznes dla mamy? Poznaj akcję Franczyza dla Mamy 2020!

W dzisiejszych czasach wybór metod promocji jest ogromny. Na początku lepiej jest się skupić na kilku z nich, ale za to robić to sumiennie i systematycznie. W mojej opinii lepiej jest mieć na początku tylko konto na Facebooku i dodawać tam regularnie ciekawe treści, niż raz na miesiąc wrzucić coś na Instagram, YouTube’a czy Twittera. W tej części warto jest określić np.:

• wizerunek marki, przekaz marketingowy, misję firmy czyli to, jak Ty i Twoja firma mają być postrzegane na zewnątrz
• plan promocji oraz jej budżet
• metody promocji takie jak np.:
• strona internetowa
• profile w mediach społecznościowych – Facebook, Instagram, Twitter
• filmy video, nagrania, podcasty
• blog firmowy, artykuły eksperckie, ebooki
• spotkania networkingowe, szkolenia, konferencje, targi, drzwi otwarte

7. Planowane przychody i koszty

Zdecydowanie najważniejszy punkt każdego biznesplanu. Realne ocenienie przychodów i kosztów pozwoli Ci ocenić czy całe przedsięwzięcie jest w ogóle opłacalne, czy będzie Cię stać na założenie firmy, jaką politykę cenową powinnaś przyjąć itd.

W przypadku kosztów warto je podzielić na:

  • koszty początkowe,
  • koszty stałe (np. miesięczne) prowadzenia działalności.

Jeśli chodzi o przychody warto skupić się na:

  • cenie poszczególnych towarów/usług,
  • szacowanej wysokość sprzedaży,
  • sezonowości – a więc wysokość sprzedaży podczas okresów lepszej, lub gorszej koniunktury.

8. Źródła finansowania

Na sam koniec warto jest się zastanowić, skąd możesz pozyskać środki na rozpoczęcie swojej działalności gospodarczej.

Mogą to być m.in:

  • środki własne,
  • pożyczki prywatne (np. od rodziny, przyjaciół),
  • kredyty bankowe,
  • dotacje.

Powyższe zagadnienia są w mojej opinii kluczowe, aby przygotować podstawowy biznesplan. Oczywiście możesz też uwzględnić inne kwestie, jak na przykład analiza konkurencji, trendy gospodarcze i społeczne czy planowane pola rozwoju.

Na koniec chciałabym Ci zwrócić uwagę na jeden, bardzo istotny fakt. Biznesplan to narzędzie, z którym powinno się pracować nie tylko na etapie zakładania własnej firmy, ale także później – na bieżąco weryfikować, czy założenia, które przyjęłaś są słuszne, czy zmierzasz w odpowiednim kierunku, jakie kwestie można by było usprawnić.

Warto jest przygotować nowy biznesplan przed każdą większą zmianą w firmie, szczególnie jeśli dotyczy to kwestii rozwoju – wprowadzenia nowych produktów, zwiększenia zatrudnienia czy zmian organizacyjnych.

Zdjęcie: 123 rf

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
prawnik, założycielka i Partner Zarządzający firmy StillWell Polska Sp. z o.o., zajmującej się obsługą prawną i doradztwem biznesowym dla przedsiębiorców. Twórczyni inicjatywy Kobieta i Biznes wspierającej kobiecy biznes i edukację prawną (www.zminkowska.pl).
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie