Czego szukasz

Freelancer bez działalności – jak możesz się rozliczyć?

Czy musisz zakładać własną działalność gdy jesteś na początku drogi biznesowej i boisz się stałych miesięcznych kosztów? Kiedy nie powinnaś działać na umowę o dzieło? Sprawdź jak może rozliczyć się freelancer i wybierz najkorzystniejsze dla siebie rozwiązanie. O plusach i minusach różnych rozwiązań rozmawiałam z Agnieszką Skupieńską i Wojciechem Wawrzakiem.

  • Joanna Gotfryd - 24/01/2018
kobieta rozmawia przez skype na plaży

Freelance mama – jak może się rozliczyć z klientami?

Monika właśnie testuje nową działalność. Oprócz tego pracuje na etacie i wychowuje dwójkę dzieci. Nowa działalność jest na rozruchu i Monika nie chce jeszcze zakładać własnej firmy.

Julita też próbuje rozkręcić własny biznes, którym zajmuje się na razie wieczorami, kiedy jej córeczka idzie spać. Działa w swoim tempie i też nie od razu chciałaby zostać przedsiębiorcą. Na szczęście, póki co, jej klienci chętnie godzą się na umowę o dzieło.

Kasia od czasu do czasu sprzedaje swoje obrazy. Czasem jej klientom bardzo zależy na fakturze. Kasia dzwoni wtedy do przyjaciółki Matyldy, która jest wziętą graficzką i fakturę dla klienta wystawia Matylda.

Magda założyła działalność, ale pierwsze miesiące były bardzo ciężkie. Wysoki ZUS zjadał 70% jej przychodów. Myślała nawet o zamknięciu firmy. Na szczęście pozyskała kilku dużych klientów i już nie myśli o zwijaniu biznesu.

Która z tych historii przypomina Twoją sytuację?

4 sposoby jak może rozliczyć się freelancer

Oto 4 sposoby jak legalnie rozliczyć się z klientem, bez zakładania własnej firmy:

1. Umowa o dzieło

Rozwiązanie bardzo proste. Podpisujesz umowę z klientem, klient płaci Ci za wykonane dzieło (np. projekt graficzny strony internetowej). Plusy dla Ciebie – nie musisz zakładać działalności, nie płacisz ZUS – żyć nie umierać.

Pamiętaj jednak, że – dla Twojego klienta to nie jest najlepsze rozwiązanie. Musicie wymienić między sobą dokumenty, Ty musisz przedstawić rachunek, a na koniec roku klient musi wystawić Ci PIT-11, taki sam, jakbyś był jego pracownikiem, nawet jeśli Twoja umowa o dzieło z nim opiewała tylko na jedno dzieło na 200 zł.

Nawet jeśli Twoim klientom nie przeszkadza taka papierologia, musisz pamiętać o tym, że umowa o dzieło nie jest rozwiązaniem na zawsze.

Zapytałam Wojciecha Wawrzaka, prawnika, prowadzącego blog dla kreatywnych praKreacja, jak to jest z tą umową o dzieło. Czy można ją ciągnąć tak w nieskończoność ?

Wojciech Wawrzak: – Jeżeli chodzi o możliwość rozliczania się jako osoba prywatna na podstawie umowy o dzieło, to taka możliwość istnieje tak długo, jak długo nasza aktywność nie ma charakteru zarobkowego, stałego i zorganizowanego. Piękna prawnicza definicja, prawda?

Cóż, niestety w tym temacie tak to właśnie wygląda. Mamy w polskim prawie bardzo szeroką definicję działalności gospodarczej, która pozostawia sporo wątpliwości.

W praktyce nacisk kładzie się na zorganizowany charakter działalności. Przyjmujemy, że działalność ma charakter zorganizowany, gdy sami organizujemy sobie pracę, szukamy klientów, reklamujemy się, urządzamy miejsce pracy i ponosimy koszty z tym związane. Zdaję sobie sprawę, że tutaj znowu nie pomogłem, bo tak naprawdę większość freelancerów działa właśnie w ten sposób.

Dlatego w tym miejscu dochodzimy do drugiej kwestii. Mianowicie, jeżeli freelancer ma jakieś inne stałe zatrudnienie, a dodatkowo bierze zlecenia, to wtedy mamy typową działalność uboczną, która nie wymaga zakładania działalności, pod warunkiem oczywiście, że przychody z tej działalności nie przekraczają przychodów ze stałego zatrudnienia.

Jeszcze inny wyznacznik to ilość klientów. Jeżeli pracujemy dla jednego, dwóch stałych klientów, to mamy więcej argumentów, że nie jest to działalność gospodarcza, a forma stałego zatrudnienia. W sytuacji, gdy co tydzień wykonujemy zlecenie dla kogoś innego, to niestety już bardziej wpadamy w pojęcie działalności gospodarczej. Generalnie, temat jest mocno niewdzięczny, bo trudno w nim o jednoznaczną odpowiedź. Więcej na ten temat znajdziecie w moim artykule pt. Freelancer, czy muszę założyć działalność?

2. Jeśli nie umowa, to może Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości?

Czym są Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości? Można określić je mianem biznesowych przedskoczków, ale w rzeczywistości są to instytucje, które mają wspomóc młodego przedsiębiorcę na starcie.

W AIP istnieje możliwość „prowadzenia” własnej działalności bez rejestrowania firmy. Co to oznacza? Prowadząc swój biznes korzystasz z numerów NIP, REGON i KRS Inkubatorów Przedsiębiorczości, a faktury wystawia w Twoim imieniu AIP. Zarobione pieniądze trafiają na Twoje subkonto AIP, a Ty z AIP rozliczasz się na podstawie umów cywilnoprawnych.

Aby móc korzystać z AIP miesięcznie musisz zapłacić około 300 zł. Na pierwszy rzut oka to nieporównywalnie mniej niż opłaty, które trzeba ponieść mając własną, zarejestrowaną działalność. Ale, jak słusznie zauważa Agnieszka Skupieńska, freelancerka i autorka bloga To się opłaca  – od kiedy wprowadzono ozusowanie umów zlecenia, trzeba bardzo dokładnie policzyć, czy prowadzenie działalności w ramach AIP nie będzie kosztować przypadkiem tyle samo co jednoosobowa DG.

3. Firma na męża lub kogoś znajomego?

Twój mąż prowadzi działalność, albo przyjaciółka ma agencję reklamową. Po co zakładać własną firmę, jeśli fakturę od czasu do czasu mógłby wystawić za Ciebie ktoś inny? Teoretycznie to bardzo proste rozwiązanie. Hurra, znów uda mi się uniknąć płacenia ZUS 🙂 Jeśli wszystko ma być zrobione zgodnie z prawem, to…

Wojciech Wawrzak zwraca uwagę – Jeżeli chodzi o podpięcie się pod firmę kogoś innego to trzeba pamiętać, że przede wszystkim musi odbyć się to na podstawie odpowiedniej umowy. W takiej sytuacji, formalnie stroną umowy z klientem jest ten, kto posiada firmę, a następnie to on zatrudnia freelancera jako podwykonawcę do zrealizowania zlecenia.

– W takiej sytuacji, przychód formalnie jest po stronie firmy, a wynagrodzenie wypłacane freelancerowi może stanowić koszt uzyskania przychodu. Oczywiście od tego wynagrodzenia prowadzący firmę musi odprowadzić zaliczkę na podatek dochodowy. W konsekwencji zatem mamy tak naprawdę dwa przychody – jeden po stronie firmy, a drugi po stronie freelancera – mówi Wojciech Wawrzak.

4. Platforma useme.eu

To wirtualne biuro rozliczeń łączące wykonawców, freelancerów z firmami. Ty jako wykonawca podpisujesz umowę o dzieło z platformą, a Twój klient płaci fakturę, którą dostaje od useme.eu

Wystawisz faktury bez zakładania firmy, a Twój klient łatwo rozliczy zlecenie. Rozliczysz pracę tanio i bez zbędnej biurokracji. Co ciekawe, Twój klient nie musi rejestrować się na platformie, żeby zapłacić Ci za zlecenie. Ty płacisz prowizję za korzystanie z platformy. Useme.eu pobiera od Ciebie zaliczkę na PIT, więc Ty nie musisz już pamiętać o rozliczeniach z fiskusem.

Agnieszka Skupieńska przetestowała useme.eu jako klient – Sama korzystałam z usług podwykonawców, którzy wystawiali fakturę z useme i to było bardzo wygodne rozwiązanie.

Jest jeszcze coś takiego jak działalność nierejestrowana

Jeśli chcesz prowadzić biznes, a Twoje przychody są niewielkie, od marca czekają Cię dobre wieści – będziesz mogła prowadzić tzw. „działalność nierejestrowaną”, od której nie zapłacisz ZUS.

W życie wchodzą nowe przepisy, które pozwolą nam prowadzić działalność jako „działalność nierejestrowaną”, jeżeli przychody nie przekroczą 1050 złotych.*

To będzie idealne rozwiązanie dla osób, które zleceniami tylko dorabiają, bo przy działalności nierejestrowanej nie będzie trzeba płacić ZUS-u. Póki co te przepisy nie weszły jeszcze w życie, wchodzą dopiero w marcu 2018 roku – mówi Agnieszka Skupieńska

Warto być na bieżąco, bo to znacząco zmieni sytuację osób początkujących w biznesie.

Może jednak własna firma?

To jest najprostsze rozwiązanie. Jeśli jesteś zdecydowana – zakładaj!
Własnej firmy nie trzeba się bać – Agnieszka Skupieńska znalazła aż 10 powodów, dla których opłaca się założyć własną firmę.

A Ty, jakie rozwiązanie wybierzesz?

A może chciałabyś dostać dotację na własny biznes? Sprawdź jak się przygotować do naborów, które ruszą w najbliższym czasie. 

*Źródło: http://wyborcza.biz

Zdjęcie: Storyblocks

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Joanna Gotfryd
Współzałożycielka portalu Mamo Pracuj, absolwentka UEK, z doświadczeniem zawodowym w dużym biznesie. Mama dwóch rozbrykanych dziewczynek. Pasjonatka górskich wycieczek i Italii w każdej postaci. Marzy o dalekich podróżach i zdobyciu Korony Gór Polski.
Podyskutuj

[03] Co powinnaś wiedzieć o social mediach zanim zaczniesz szukać pracy?

Jak wygląda szukanie pracy przez social media? Pamiętaj, że media społecznościowe mogą być Twoim prawdziwym sprzymierzeńcem w tym procesie. Sprawdź jak je wykorzystać i czego absolutnie nie powinnaś robić, by sobie nie zaszkodzić. Posłuchaj 3 odcinka naszego podcastu!
  • Podcast Mamo Pracuj - 12/11/2019
kobieta siedząca na łóżku z laptopem na kolanach

[03] Co powinnaś wiedzieć o social mediach zanim zaczniesz szukać pracy?

 
 
00:00 / 16:06
 
1X

Co powinnaś wiedzieć o social mediach zanim zaczniesz szukać pracy?

Zapraszamy na trzeci odcinek naszego podcastu. Dzisiaj opowiemy o roli social mediów przy szukaniu pracy.

Pierwszy odcinek podcastu – Jak opisać w CV przerwę związaną z opieką nad dziećmi? – posłuchaj!

Social media – Twój sprzymierzeniec czy przeciwnik podczas szukania pracy?

Mówiąc o roli social mediów przy szukaniu pracy, nie mamy na myśli tylko LinkedIn czy Golden Line – serwisów z założenia zawodowych. Ważną rolę mogą odegrać również Twitter, Instagram czy Facebook.

Dzisiaj pracy szuka się przez internet – to jest wspaniałe źródło dotarcia do ciekawych ofert pracy.

1. W social mediach znajdziesz oferty pracy

Oferty pracy znajdziesz nie tylko na LinkedIn czy na Golden Line, ale także na Facebooku. Dzięki specjalnej funkcji Facebook Jobs możesz zapisać się na powiadomienia o interesujących Cię ofertach – dostaniesz je na maila lub przez Messengera.

Aplikując na taką ofertę – aplikujesz swoim profilem, a nie wysyłasz CV (przynajmniej na początku), potraktuj więc ten profil bardziej zawodowo.

Obserwuj posty osób prywatnych czy profile firm z branży, które Cię interesują. Dołącz do grup tematycznych – tam też pojawiają się ciekawe oferty pracy.

2. Wykorzystaj kontakty i znajomości z social mediów do szukania pracy

Obserwuj znajomych, pytaj ich o firmy i branże, które Cię interesują. Możesz napisać wprost, że szukasz pracy. Pamiętaj, że osoby z Twojej sieci kontaktów mają dostęp do zupełnie innych informacji i ofert pracy niż Ty.

Niech te osoby będą Twoimi sprzymierzeńcami podczas szukania pracy.

Na LinkediIn jest specjalna rubryka, gdzie możesz zaznaczyć, że szukasz nowych możliwości rozwoju zawodowego – dzięki temu rekruterzy szybciej Cię znajdą. A taki komunikat możesz skierować do wszystkich, oprócz Twojego obecnego pracodawcy.

3. Ucz się i bądź na bieżąco – korzystaj z wiedzy dostępnej w social mediach

Zdobywaj wiedzę z dziedziny, która Cię interesuje. Dołącz do grup tematycznych, branżowych na Facebooku czy LinkedIn. To świetna okazja by odświeżyć sobie niektóre informacje (np. jeśli wracasz do pracy po przerwie), lub zdobyć całkiem nową wiedzę, z branży, do której dopiero planujesz wejść.

W branżowych grupach dowiesz się o ciekawych spotkaniach, wystąpieniach i meetup’ach. Poznasz osoby, które działają w branży i które chętnie podzielą się swoją wiedzą i wsparciem. Zdobędziesz dostęp do wartościowych treści, artykułów czy oczywiście ofert pracy.

4. Niech social media będą Twoim sprzymierzeńcem

Zanim rekruter zadzwoni do Ciebie, dokładnie sprawdzi Twoje profile w social mediach. Także tych, które są uważane za prywatne – np. Facebooka. Nawet jeśli twój profil jest ustawiony jako prywatny – pamiętaj, że w sieci nic nie ginie i komentując, postując – zostawiasz po sobie ślad.

Rób to mądrze i pokaż się od pozytywnej strony. Niech Twój obraz w sieci wskazuje na sympatyczną, pomocną osobę, a nie na złośliwego hejtera, z którym nikt nie będzie chciał pracować.

Także Twoje prywatne zainteresowania – np. decoupage, gra na instrumencie czy miłość do gór – dużo o Tobie mówią i mogą mieć znaczenie przy zaproszeniu Cię na rozmowę kwalifikacyjną.

5. Działaj świadomie i z pomysłem

Korzystaj z wiedzy dostępnej w social mediach, świadomie buduj swój wizerunek – to wszystko sprawi, że social media będą Twoim sprzymierzeńcem podczas szukania pracy.

Posłuchaj drugiego odcinka podcastu Jak przygotować dziecko na powrót mamy do pracy?

Dowiedz się więcej i przeczytaj

Czy social media mogą pomóc znaleźć pracę?

Jak skutecznie szukać pracy w sieci?

7 najczęstszych błędów, które możesz popełnić szukając pracy

Zapraszamy do wysłuchania 4 odcinka podcastu: Jak zbudować dobrą relację z rekruterem?

zdjęcie: Pixabay

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Podcast Mamo Pracuj
Z podcastu Mamo Pracuj jeśli chcesz dowiesz się: jak szukać pracy po przerwie oraz jak przygotować siebie i rodzinę na Twój powrót do pracy. Podpowiemy Ci jak prowadzić firmę oraz jak pracować i nie zwariować.

Jak stworzyć najlepszy biznesplan? Bezpłatne spotkanie dla mam – zapisz się!

Myślisz o założeniu własnej działalności i zastanawiasz się od czego zacząć planowanie biznesu? Chcesz kompleksowo przygotować się do założenia własnej firmy? A może będziesz ubiegać się o środki na rozpoczęcie działalności? Wspaniale! Zapraszamy Cię na bezpłatne warsztaty dotyczące tworzenia biznesplanu.
  • Anna Łabno - Kucharska - 08/11/2019

Jesień jest idealnym czasem, żeby pomyśleć o własnej firmie. Tym bardziej, że właśnie wtedy obchodzimy Światowy Tydzień Przedsiębiorczości. Z tej okazji, już 20 listopada w Krakowie, chcemy Was zaprosić na bezpłatne warsztaty oraz indywidualne konsultacje, dotyczące tworzenia biznesplanu specjalnie dla przedsiębiorczych mam!

Nie czekaj i zapisz się już dziś!

Spotkaj się z nami, a my opowiemy Ci o:

  • drogowskazach na drodze planowania własnego biznesu,
  • czym jest biznesplan, po co i jak się go tworzy oraz jakie ma znaczenie,
  • najważniejszych elementach biznesplanu, które przesądzają o powodzeniu biznesu,
  • środkach o jakie możesz ubiegać się na starcie prowadzenia działalności!

Damy Ci przestrzeń na zadawanie pytań. Podzielimy się z Tobą swoimi doświadczeniami.

Warsztaty poprowadzą eksperci i praktycy, z którymi współpracujemy od lat:

  • Dariusz Pierzak – finansista z wykształcenia, doświadczenia, zamiłowania i przekonania. Jako właściciel własnej firmy oraz wieloletni kontroler i dyrektor finansowy w dużych przedsiębiorstwach ma praktyczną wiedzę biznesową, i z pasją się nią dzieli.
  • Agnieszka Pierzak – od 2004 roku związana zawodowo z tematyką funduszy unijnych. Najpierw jako pracownik instytucji m.in. ZPORR i POKL, gdzie doskonaliła umiejętności z zakresu wdrażania i rozliczania środków unijnych.

Zespół Mamo Pracuj również tam będzie! 🙂

Poznaj szczegóły i zgłoś się już dziś!

Jesteśmy przekonane, że będzie to owocny czas!

Kiedy się widzimy?

  • 20 listopada 2019 r., w godzinach od 10:00 do 13:00

Gdzie?

  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna w Krakowie
  • 31-124 Kraków, ul. Rajska 1, sala nr 247 (II piętro, prawe skrzydło)

Jak się zapisać?

Aby wziąć udział w bezpłatnym spotkaniu wystarczy wypełnić formularz 🙂

Na spotkanie zapraszamy również z dziećmi.

W sali, gdzie będą odbywać się warsztaty będzie przygotowany mały kącik dla dzieci 🙂

Jeśli zapisałaś się, ale nie będziesz mogła przyjść z przyczyn losowych, prosimy poinformuj nas o tym. Dzięki temu inna mama będzie mogła skorzystać 🙂

Masz jakieś pytania?
Pisz do mnie: [email protected]

W końcu, kto pyta nie błądzi 😉

Zapraszamy!

Zdjęcie: 123 rf

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Anna Łabno - Kucharska
Jestem mamą mądrej indywidualistki. Posiadam doświadczenie w koordynacji projektów, prowadzeniu szkoleń oraz doradztwa. Uwielbiam spędzać czas z rodziną, podróżować, czytać książki i celebrować picie kawy. W "wolnym" czasie wspieram osoby chore onkologicznie.
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail