Czego szukasz

Kiedy nie musisz zakładać firmy – działalność nierejestrowana

Chcesz założyć firmę i sprzedawać swoje rękodzieło, a może masz talent do szycia i marzysz, aby mieć małą własną pracownię krawiecką. Chcesz zacząć metodą małych kroków i skorzystać z możliwości jakie daje działalność nierejestrowana. Sprawdź co warto wiedzieć na temat działalności nierejestrowanej, na co zwrócić uwagę zanim założysz firmę. Jak wygląda księgowość w przypadku takiej działalności?

  • Aneta Górska - 26/06/2019
młoda kobieta pracuje w przy stole w ogrodzie

Artykuł jest efektem akcji doradczej – Bezpłatne porady księgowe dla przedsiębiorczych mam, którą wiosną 2019 prowadziliśmy we współpracy z Tax Care

Przetestuj swój pomysł na firmę – działalność nierejestrowana

Kiedy nie musisz zakładać własnej firmy?  Kiedy np. chcesz założyć firmę na mniejszą skalę i nie jesteś pewna czy Twój pomysł „wypali”. Działalność nierejestrowana to taka firma „na próbę” – wykorzystując to rozwiązanie możesz przetestować swój pomysł na biznes. Jeśli okaże się, że idzie Ci świetnie – założysz firmę. A jeśli uznasz, że nie tak miało być – po prostu przestaniesz działać.

Kryteria do prowadzenia działalności nierejestrowanej, czyli jakie warunki trzeba spełnić?

  • Pierwszym warunkiem założenia działalności nierejestrowanej są osiągane dochody (dochód = przychód – koszty działalności). Nie mogą one przekraczać 50% kwoty minimalnego wynagrodzenia, czyli 50% z 2250 zł.

Oznacza to, że w 2019 roku miesięczny dochód z działalności nierejestrowanej, nie może być wyższy niż 1125 zł.

  • Drugim warunkiem jest kryterium czasowe. Aby prowadzić działalność nierejestrowaną, nie można było w okresie ostatnich 60 miesięcy wykonywać działalności gospodarczej.
  • Działalności nierejestrowanej, nie zgłasza się do CEiDG!

Jak rozliczany jest podatek dochodowy i faktury w działalności nierejestrowanej?

Działalność nierejestrowana jest objęta podatkiem dochodowym. Jego wysokość ustala się na podstawie tzw. skali podatkowej. Wynosi on 18%.
Dochód = przychód – koszty działalności. Podatek należy rozliczyć na zeznaniu PIT 36. Zeznanie trzeba złożyć do 30.04.

Aby była możliwość obliczenia dochodu (a na jego podstawie podatku), należy prowadzić uproszczoną ewidencję sprzedaży oraz ewidencję kosztów. Koszty powinny być udokumentowane fakturami.

Czy prowadząc działalność nierejestrowaną będą musiała płacić VAT?

Przepisy dotyczące Podatku od Towarów i Usług (VAT) są takie same dla działalności gospodarczej rejestrowanej i nierejestrowanej. Jeśli jesteś płatnikiem VAT-u, dokumentujesz sprzedaż oczywiście fakturami VAT. Natomiast jeśli nie jesteś vatowcem, swoją sprzedaż będziesz dokumentować fakturami bez VAT lub rachunkami.

W przypadku działalności nierejestrowanej, można skorzystać ze zwolnienia podmiotowego. Jest to możliwe, jeśli w danym roku podatkowym obroty z działalności nie będą wyższe niż 200.000 zł. W przypadku działalności nierejestrowanej ten limit nie zostanie przekroczony.

Jeżeli wybierzesz zwolnienie z VAT-u, nie będziesz go doliczać klientom, do swojej usługi/towaru. Jeżeli jednak chcesz być VAT-owcem, musisz złożyć do swojego Urzędu Skarbowego formularz VAT-R. Bycie VAT-owcem oznacza, że będziesz pobierać od swoich klientów kwotę wyższą o 8% (w przypadku rękodzieła).

Co powinien zawierać uproszczony rejestr sprzedaży?

Prowadząc działalność nierejestrowaną powinnaś prowadzić uproszczony rejestr sprzedaży. Co powinien zawierać taki rejestr?

  • liczbę porządkową,
  • datę sprzedaży,
  • numer dokumentu sprzedaży,
  • wartość sprzedaży,
  • wartość sprzedaży narastająco (czyli sumę wartości wszystkich sprzedaży).

Ewidencję można również uzupełnić o dane kontrahenta. Można ją prowadzić np. w Excelu lub w formie papierowej.

A co z ZUS-em?

Jeśli prowadzisz działalność nierejestrowaną, nie musisz opłacać składek ZUS (dotyczy to składek społecznych i składek zdrowotnych). W związku, z tym, jeśli nie będziesz posiadać ubezpieczenia gdzie indziej, np. z umowy o pracę, zlecenia lub np. nie będziesz zarejestrowana jako osoba bezrobotna, nie będziesz miała możliwości bezpłatnego korzystania z placówek NFZ. Pamiętaj o tym!

Czy musisz mieć kasę fiskalną przy działalności nierejestrowanej?

W przypadku sprzedaży dla osób prywatnych, należy dokumentować sprzedaż na kasie fiskalnej. Istnieje możliwość zwolnienia z tego obowiązku. Jeżeli nie przekroczysz limitu obrotu (czyli przychodu 20 000 zł w skali roku), to nie kupujesz kasy fiskalnej, a rejestrujesz sprzedaż np. fakturami lub dowodem sprzedaży. Faktury i rachunki możesz wypisywać ręcznie.

Urząd, do którego będziesz składać informacje, to Urząd Skarbowy według miejsca zamieszkania.

Przeczytaj więcej o działalności nierejestrowanej >>>

Działaj!

Próbuj, działaj i rozwijaj swój pomysł na biznes. Działalność nierejestrowana daje Ci taką możliwość spróbowania, bez zbędnych formalności i bez ryzyka.

Od Ciebie zależy jaki masz pomysł na biznes i na przekształcenie go w dochodową działalność. A wtedy żadne rejestracje nie będą Ci straszne! Powodzenia!

Sprawdź ofertę Tax Care dla przedsiębiorczych mam.

Zdjęcie: Storyblocks.com

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Aneta Górska
Od lat związana z branżą księgową. Jako menager w biurze rachunkowym pomogła setkom przedsiębiorców w założeniu firm. Obecnie jako Specjalista ds. księgowości klienta biznesowego w Tax Care oraz Trener Wewnętrzny prowadzi szkolenia dla przedsiębiorców i pracowników. Czynnie wspiera zespół sprzedaży, prowadząc konsultacje z potencjalnymi klientami.

Igłą i nitką – Mamy kupują u Mam

"Długo szukałam sposobu na życie będąc jednocześnie mamą i żoną, aż wreszcie postanowiłam wrócić do tego, co kochałam już w dzieciństwie, czyli pracy z igłą i nitką" - opowiada o swojej działalności Aneta Kazalska - żona i mama trójki dzieci, kolejna przedsiębiorcza mama, która zgłosiła się do naszej akcji #MamyKupująUMam. Czym zajmuje się Aneta? Przeczytaj i zajrzyj na jej stronę!
  • Redakcja portalu Mamo Pracuj - 25/05/2020
Aneta Kazalska

Aneta Kazalska zgłosiła się do naszej akcji Mamy kupują u Mam. Przeczytaj czym się zajmuje, jaką prowadzi działalność i jak sobie teraz radzi!

Z wykształcenia jestem nauczycielem języka angielskiego i edukacji wczesnoszkolnej, a prywatnie żoną i mamą trójki. Sytuacja rodzinna spowodowała, że musiałam swoje plany zawodowe odłożyć na później, aby w pełni zająć się wychowaniem dzieci. Myślę, że poszłam trochę w ślady mojej mamy, gdyż ona też większość życia poświęciła, aby wychować mnie i moje rodzeństwo.

Jeśli chcesz być na bieżąco z innymi historiami kobiet, zapisz się na nasz newsletter!

Biżuteria haftowana

Długo szukałam sposobu na życie będąc jednocześnie mamą i żoną, aż wreszcie postanowiłam wrócić do tego, co kochałam już w dzieciństwie, czyli pracy z igłą i nitką. 🙂

Podpatrywałam inne osoby zajmujące się haftem i postanowiłam spróbować. Tak powstała moja Pracownia Hand Made – biżuteria haftowana. Tworzę medaliony, bransoletki, kolczyki zdobione haftem, a w planach mam jeszcze wprowadzenie innych ozdób, takich jak pierścionki, spinki do włosów.

Dopiero zaczynam przygodę z haftem. Swoją stronę założyłam w czasie pandemii, ale mam nadzieję, że się rozwinie i stanie źródłem dochodu, co jest moim skrytym marzeniem.

Przeczytaj także: Mamy kupują u Mam – wspieramy Wasze biznesy. Dołącz do akcji!

Przeczytaj także: Tworzymy rękodzieło użytkowe w stempelkach – Mamy kupują u Mam

Zdjęcia: prywatne archiwum Anety

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Redakcja portalu Mamo Pracuj

Jak założyć internetowy sklep odzieżowy?

Chcesz założyć sklep internetowy, ale nie masz pojęcia jak się za to zabrać? W tym artykule dowiesz się jak wygląda proces powstawania sklepu z odzieżą.
  • Dominika Kamińska - 21/05/2020

Od czegoś trzeba zacząć

Wszystko zaczyna się od pomysłu w głowie, ale to nie wystarczy. Na początek warto zbadać rynek i sprawdzić czego jest zdecydowanie za dużo, a czego brakuje. Mała konkurencja oznacza większą swobodę między innymi w cenach produktów, ale jak szybko zauważycie nie tylko finansowo jest to pomocne. Należy dokładnie wszystko rozplanować zaczynając od tego jakie ubrania i dla kogo będziemy sprzedawać.

Wielu początkujących przedsiębiorców popełnia duży błąd zakładając sklep internetowy, w którym znajduje się wiele niepasujących do siebie produktów, np. eleganckie krawaty, damskie stroje sportowe i ubranka dla niemowląt. Jest to kolosalny błąd, ważne jest to, aby firma od początku miała swoją grupę docelową oraz marki w zbliżonym stylu, to właśnie takie sklepy zyskują w oczach klientów. A skoro wiemy dla kogo chcemy sprzedać, to wiemy też jak zaprojektować stronę i jaką nazwę sklepu wybrać, tak aby zwrócić uwagę konsumentów.

Rozpoczynamy realizację planu

Jeśli mamy plan, to należy zacząć go realizować, czeka nas wybór pomiędzy gotowymi platformami, a zatrudnieniem dobrego programisty. Pierwsza opcja wymaga od nas co najmniej kilku godzin poświęconych na znalezienie witryny odpowiadającej naszym oczekiwaniom, a następnie skorzystania z gotowych szablonów robiąc estetyczny i łatwy w obsłudze sklep internetowy. Oczywiście nie jest to opcja darmowa, poza tym wymaga naszego własnego czasu oraz dużo kreatywnego wkładu, minusem jest także ograniczona personalizacja strony. Jeśli skorzystamy z drugiej opcji, czyli programisty, koszt będzie zdecydowanie wyższy, ale w zamian dostajemy równie dobrze działającą, unikatową stronę. Nie zapominajcie o dostosowaniu witryny do urządzeń mobilnych, brak tej wersji strony może łatwo odstraszyć potencjalnego klienta.

Ważnym aspektem jest automatyzacja procesów, na które marnują czas pracownicy, niestety niewiele stron to oferuje, a taka usługa od programisty jest nieopłacalna, warto więc stworzyć naszą stronę internetową z użyciem CStore.pl, jest to zaufana i godna uwagi platforma sprzedażowa.

Promocja sklepu

Tak samo jak nazwa ważne jest logo naszej firmy, częstym błędem jest brak zaufania do grafika, zapominamy, że mają oni ogromne doświadczenie i wiedzą co robią. Należy utworzyć też firmowego maila, numer telefonu oraz konta na portalach społecznościowych, to właśnie stąd można zdobyć wielu klientów.

Nie zapomnijcie o pozycjonowaniu strony, jest to dobra inwestycja. Sklepów jest mnóstwo, a my chcemy aby po wpisaniu frazy w wyszukiwarkę być na pierwszej stronie. Najlepszym rozwiązaniem jest powierzenie tego zadania specjalistycznej firmie, można też robić to samemu, aczkolwiek wyniki są znacznie gorsze. Po otwarciu sklepu warto podjąć współpracę z blogerami, taka forma reklamy jest coraz bardziej popularna i przede wszystkim skuteczna.

Zakup asortymentu i magazynowanie bywa trudnym etapem każdego młodego właściciela sklepu internetowego. Jeśli w naszym domu znajdzie się wystarczająco duże pomieszczenia nadające się na magazyn, to warto spróbować na początku tam. Obetnie to chociaż część kosztów związanych z rozpoczęciem biznesu. Jeśli musimy wynająć lokal, to pamiętajcie o odpowiednich warunkach, nikt nie chce dostać przesyłki z odzieżą śmierdzącą wilgocią.

Gdy nasz sklep internetowy zacznie dobrze prosperować koniecznie skontaktujcie się z firmą kurierską, dla sklepów internetowych zawsze mają korzystniejszą ofertę wraz z kurierem, który codziennie zawita do drzwi magazynu po odbiór paczek do wysyłki.

Materiał powstał we współpracy z partnerem portalu.

Zdjęcie: partnera portalu.

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Dominika Kamińska
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail