Czego szukasz

Jak wypełnić wniosek i dostać dotację na założenie firmy w 2018 roku?

Gdzie pozyskać kapitał na założenie firmy? Najbliższe miesiące przynoszą wiele możliwości zdobycia środków na realizację planów związanych z własnym biznesem. Kobiety są w naborach traktowane priorytetowo, otrzymując dodatkowe punkty, dlatego warto jak najlepiej przygotować dokumentację projektową, żeby zmaksymalizować swoje szanse. Niech dotacje na założenie firmy w 2018 roku trafią do kobiet!

  • Monika Ogórek - 18/01/2018
młoda kobieta przed laptopem na kanapie

Dotacje na założenie firmy w 2018 roku dla kobiet

Kobiety nadal są wskazane jako grupa defaworyzowana na rynku pracy, stąd są w naborach traktowane priorytetowo, otrzymując dodatkowe punkty.

Mieszkanki Dolnego Śląska już mają wybór (sprawdź listę 11 projektów, w których już ruszył nabór), a niebawem mieszkanki Małopolski też będą mogły skorzystać z szansy na unijną dotację.

Inne województwa też wkrótce będą rozdawać dotacje.

Jak wypełnić wniosek i dostać dotację na założenie firmy?

Podstawą sukcesu jest dobry pomysł na biznes i świetnie wypełnione dokumenty rekrutacyjne. Pierwszym etapem starania się o dotację jest złożenie poprawnie wypełnionego i co ważniejsze atrakcyjnego Formularza Rekrutacyjnego, a cały proces trwa przeciętnie 3 miesiące od momentu zgłoszenia się do projektu do momentu otworzenia firmy.

Z punktu widzenia członka komisji oceniającej formularze rekrutacyjne podpowiadam, co powinny zawierać poszczególne elementy formularza rekrutacyjnego, który jest pierwszym etapem w procesie pozyskiwania dotacji unijnej. Warto go przygotować wcześniej, nawet gdy jeszcze nie został ogłoszony żaden konkurs w Twoim regionie, będzie jeszcze czas na skonsultowanie go z doradcą biznesowym.

Wskazane poniżej punkty są uniwersalnie stosowane we wszystkich naborach.

Jak wypełnić formularz rekrutacyjny?

Formularz rekrutacyjny to informacje o planowanej działalności gospodarczej

1. Opis planowanej działalności

Proszę opisać przedmiot wykonywanej działalności, główne kategorie oferowanych usług / produktów oraz podać obszar, na jakim firma będzie działać.

To najważniejszy punkt, który powinien wzbudzić zainteresowanie komisji oceniającej. Ważne jest takie przedstawienie pomysłu, by można było jasno określić na czym firma będzie zarabiać. Ważniejsze od motywacji do założenia działalności jest rzetelne określenie produktów lub usług oferowanych w firmie. Obszar działania powinien być tak dobrany, by można było ocenić szanse firmy na osiągnięcie zysków. Dotacja to inwestycja, która powinna się zwrócić i nie być obarczona zbyt dużym ryzykiem.

2. Charakterystyka klientów

Proszę scharakteryzować osoby (instytucje, przedsiębiorstwa), do których kierowana będzie oferta firmy. Dlaczego wybrano taką grupę docelową?

W tym miejscu należy opisać komu chcesz oferować swoje usługi lub produkty. Odbiorcy powinni zostać wskazani z podziałem na czytelne kryteria (wiek, status społeczny, miejsce zamieszkania) i należy wskazać szacowaną ich liczbę. Ważne jest wskazanie takich cech oferty, które uzasadnią fakt, że znajdą uznanie w oczach naszych klientów.

3. Charakterystyka konkurencji

Proszę podać, z jakich innych ofert mogą skorzystać klienci. Czym będzie się różnić oferta wnioskodawcy na tle konkurencji? Czy w miejscu planowanej działalności gospodarczej istnieje firma o identycznym/podobnym profilu działalności?

Prawidłowe rozpoznanie konkurencji świadczy o dobrze przygotowanym pomyśle. Warto wskazać konkretne firmy, które oferują taką samą lub podobną (zaspakajającą takie same potrzeby) usługę lub produkt. Jeśli otwieramy jako pierwsi w okolicy np. klub fitness nie należy wskazywać, że nie ma żadnej konkurencji, lecz pokazać gdzie i w jaki sposób nasi potencjalni klienci mogą zaspokajać potrzebę ruchu. Posiadanie własnego sprzętu sportowego też jest pewnego rodzaju konkurencją i tutaj jest miejsce na element wyróżniający.

4. Stopień przygotowania inwestycji do realizacji

Co jest niezbędne by planowane przedsiębiorstwo mogło sprawnie funkcjonować (odpowiedni lokal, sprzęt, pracownicy, uprawnienia, itp.)? Czy wnioskodawca podjął jakieś kroki by warunki te spełnić?

Z tego punktu powinno wynikać jak bardzo Ci zależy by firmę uruchomić. Im więcej czynności udało Ci się wykonać tym bardziej świadczy to o determinacji do założenia. Ważne jest wskazanie ograniczeń w prowadzeniu działalności (zezwolenia, uprawnienia i inne) i czy zostały pokonane.

5. Zakres planowanej inwestycji

Jakie zakupy wnioskodawca planuje sfinansować w ramach otrzymanej dotacji?

Ten punkt ma wskazywać na przeznaczenie dotacji. Ważne, by wskazane wydatki były kwalifikowane tzn. zgodne z Regulaminem Konkursu. Warto wskazać kwoty na poszczególne wydatki. Ten element ulega modyfikacji w trakcie pisania Biznes Planu, czyli już na ostatnim etapie starania się o dotację.

6. Posiadane doświadczenie / wykształcenie przydatne do prowadzenia działalności

Należy opisać te elementy z życiorysu, które będą stanowiły merytoryczny fundament działalności. Warto wskazać również te umiejętności, które mogą świadczyć o pożądanych wśród przedsiębiorców cechach charakteru np. opanowanie i cierpliwość (np. patent żeglarski, kurs wspinaczkowy itp.), nawet jeśli nie są pokrewne z profilem zakładanej firmy.

7. Uwagi

Jeśli chcesz coś dodać by ostatecznie przekonać komisję – tu jest na to miejsce, np. motywy zakładania firmy.

Dotacje? Działaj!

Dotacje unijne na założenie firmy wydają się łatwym sposobem na spróbowanie własnych sił w biznesie. Zazwyczaj dotacja nie sfinansuje w całości inwestycji koniecznej do pełnego uruchomienia większości pomysłów. Część budżetu należy zapewnić samej.

Natomiast, zdecydowanie unijne dofinansowania skutecznie zachęcają do aktywności i podejmowania prób, których bez tych środków pewnie nie wdrożyłabyś w życie. W efekcie może powstać to co sprawi, że Twoje życie wejdzie na inne tory i nigdy więcej nie pójdziesz do pracy, bo aby nie pracować nigdy więcej, należy robić to co się kocha. I coś w tym jest 🙂 Powodzenia!

zdjęcie: Storyblocks.com

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Monika Ogórek
Właścicielka firmy Biznes2go. Od 2011 wspiera osoby chcące założyć własną działalność gospodarczą. Jest doradcą biznesowym oraz członkiem komisji oceniającej wnioski UE. Pomogła uruchomić działalność gospodarczą i pozyskać środki unijne dla ponad 250 osób. Wspiera przedsiębiorców w ramach Business Solution Group. Prywatnie mama gimnazjalistki.
Podyskutuj

Ile zostanie mi na rękę z faktury VAT?

Niejedna z nas pewnie zastanawia się jak to jest z kwotami na fakturze, a faktycznymi zarobkami. Na ile musisz wystawić fakturę, aby ostatecznie zarobić tyle ile chcesz? Przeczytaj jakie są formy i ogólne zasady opodatkowania.
  • Marta Serafin - 21/01/2020

Kwota z faktury, a faktyczny zarobek

Obciążenia fiskalne oraz składki społeczne stanowią znaczną część zarobków przedsiębiorcy. Często pojawia się pytanie, na ile muszę wystawić fakturę, aby ostatecznie zarobić tyle ile chcę? Odpowiedź nie jest jednoznaczna i zależy od formy opodatkowania działalności oraz statusu VAT przedsiębiorcy. Ile zostanie Ci na rękę z faktury VAT? Sprawdźmy!

Formy opodatkowania

Potencjalny przedsiębiorca ma do wyboru kilka form opodatkowania. Decyzja zależy m.in. od rodzaju działalności, wysokości przychodów oraz kosztów a także innych czynników takich jak ryzyko podatkowe czy możliwość wpływania na obciążenia podatkowe. Co istotne formę opodatkowania można zmienić w zależności od powyższych okoliczności.
Osoby fizyczne mogą płacić podatek dochodowy wg następujących form opodatkowania:

  • wg skali podatkowej w zależności od wysokości dochodu wg stawki 17%, 32% (tzw. zasady ogólne)
  • wg jednolitej stawki 19%;
  • ryczałt ewidencjonowany;
  • w formie karty podatkowej.

Aby określić faktyczny zarobek przedsiębiorcy należy dodać do kwoty „na rękę” odpowiednio podatek dochodowy oraz ewentualnie VAT. Wysokość obciążeń fiskalnej zależy od formy opodatkowania oraz stawki VAT.

Zasady ogólne

Zasady ogólne to forma opodatkowania dostępna dla każdego przedsiębiorcy bez względu na rodzaj prowadzonej działalności. Polega na opodatkowaniu dochodu wg stawki 17% oraz 32% dla dochodów ponad limit 85 528,00 zł. Dochód ustala się poprzez pomniejszenie przychodów o koszty uzyskania przychodów.

Faktyczny dochód ustala się poprzez zastosowanie metody „od sta” (potocznie „od stu”), przy której od kwoty netto ustala się kwotę brutto, która zawiera w sobie dodatkową wartość podatku dochodowego. Wyliczony podatek oraz podstawę opodatkowania należy zaokrąglić do pełnych złotych. Zobaczmy pierwszy przykład ile zostanie Ani na rękę z faktury VAT?

Jak obliczyć kwotę na rękę z faktury?

Przykład 1

Anna prowadzi działalność gospodarczą w zakresie reklamy opodatkowaną na zasadach ogólnych wg stawki 17%. Jest czynnym podatnikiem VAT. Planuje uzyskać dochód w styczniu 2020 w wysokości 2 000 zł „na rękę”. Anna wylicza dochód brutto, który powinna wykazać na fakturze w następujący sposób:

2 000 zł/(100%-17%) = 2 409,64 zł Jako czynny podatnik VAT Anna powiększy wyliczoną kwotę o podatek VAT wg stawki odpowiedniej dla świadczonych przez nią usług – 23%: 2 410,00 zł x 1,23 = 2 964,30 zł brutto

Anna uzyska faktyczny zarobek wysokości 2 000 zł jeśli kwota brutto na fakturze wyniesie 2 964 zł. Anna może dodatkowo zmniejszyć dochód o koszty uzyskania przychodu, a także opłacone składki społeczne.

Sprawdź też działalność nierejestrowaną od strony podatkowej

Podatek liniowy dostępny jest dla przedsiębiorcy wg jednolitej stawki 19% bez względu na wielkość dochodów. Charakterystyczne dla tej formy opodatkowania jest brak możliwości pracy na rzecz byłego pracodawcy oraz korzystania z ulg podatkowych. Podobnie jak przy zasadach ogólnych dochód ustala się poprzez pomniejszenie przychodów o koszty uzyskania przychodów. Zasada wyliczania faktycznego zarobku jest analogiczna jak dla skali podatkowej, różnica jest jedynie w stawce podatkowej. Posługując się danym z Przykładu 1 dochód Anny brutto wykazany na fakturze dla kontrahenta wyniesie:

Podatek liniowy

2 000 zł/(100%-19%) = 2 469,16 zł

2 469 zł x 1,23 = 3 037,07 zł brutto Anna uzyska faktyczny zarobek wysokości 2 000 zł jeśli kwota brutto na fakturze wyniesie 3 037 zł. Anna może dodatkowo zmniejszyć dochód o koszty uzyskania przychodu a także opłacone składki społeczne.

Ryczałt ewidencjonowany

Ryczałt ewidencjonowany polega na tym, że podatek płacony jest od przychodu, nie od dochodu, wg stawki 20%, 17%, 8,5%, 5,5% oraz 3% w zależności od rodzaju wykonywanej działalności. Z tej formy opodatkowania wyłączeni są przedsiębiorcy, których przychód przekracza 250 000 euro a także wiele rodzajów działalności takich jak apteki, kantory czy niektóre wolne zawody. Przy wyliczaniu zarobku „na rękę” podstawiamy do wzoru odpowiednią dla rodzaju działalności stawkę ryczałtu.

Przykład 2

Adam prowadzi działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług remontowych opodatkowaną ryczałtem ewidencjonowanym wg stawki 5,5%. Jest czynnym podatnikiem VAT. W styczniu 2020 planuje osiągnąć na rękę kwotę 2 000,00 zł.

Adam wylicza dochód brutto, który powinien wykazać na fakturze w następujący sposób: 2 000,00 zł/(100%-0,055%) = 2 116,40 zł Adam świadczy usługi remontowe na rzecz budownictwa mieszkalnego wg stawki 8%. 2 116,00 x 1,08 = 2 285,28 zł

Adam uzyska faktyczny zarobek wysokości 2 000 zł jeśli kwota brutto na fakturze wyniesie 2 285 zł. Adam może zmniejszyć przychód o opłacone składki społeczne.

Karta podatkowa

Z opodatkowania w formie karty podatkowej mogą korzystać przedsiębiorcy prowadzący m.in. drobną działalność gastronomiczną, usługową, handlową. Jest to najprostszy podatek, gdzie nie trzeba liczyć przychodów ani kosztów, nie prowadzi się także żadnych ewidencji.

Przedsiębiorca osiągający przychód opodatkowany w formie karty podatkowej nie musi sprawdzać zarobku na rękę, gdyż podatek płaci co miesiąc w stałej wysokości na podstawie wydanej przez organ podatkowy decyzji. Jeśli jest czynnym podatnikiem VAT musi doliczyć do oczekiwanej kwoty dochodu podatek VAT wg właściwej dla niego stawki VAT.

Mam nadzieję, że teraz będzie Ci łatwiej obliczyć, ile zostanie Ci na rękę z faktury VAT.

Zdjęcie: 123 rf

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Marta Serafin
Doradca podatkowy z ponad 10-cio letnim doświadczeniem w księgowaniu zarówno dużych firm, jak i jednoosobowych działalności gospodarczych. Aktualnie jako Księgowa inFakt rozlicza m.in. mamy na własnej działalności. Prywatnie mama trójki dzieci.

Video: Sprawdzony pomysł na biznes dla mamy – RoboCAMP

Szukasz pomysłu na biznes, który pogodzisz z życiem rodzinnym? Robo CAMP to zajęcia dla dzieci i młodzieży z robotyki i programowania. Na czym polega ten biznes? Jak wygląda praca na co dzień? Jak prowadzić taki biznes? Na te pytania odpowie Wojciech Syrocki.
  • Agnieszka Wadecka - 08/01/2020
dwoje dzieci z komputerami leżących na podłodze

Sprawdzony pomysł na biznes dla mamy

W maju 2019 na naszym Facebooku prowadziłyśmy serię LIVE’ów o franczyzach idealnych dla mam.

Podczas siódmej rozmowy naszym gościem był Wojciech Syrocki, który założył i rozwija RoboCAMP, współpracując z wieloma przedsiębiorczymi mamami. Rozmowę prowadziła Joanna Gotfryd.

W końcu mam czas dla dzieci – historia Ani, która rozwija własny biznes z Akademią JA

O czym rozmawiałyśmy?

Joanna z Wojciechem odpowiedzieli na pytania takie jak:

  • Na czym polega biznes franczyzowy z RoboCAMP?
  • Jak założyć własną firmę z RoboCAMP?
  • Jak organizować zajęcia z robotyki i programowania?
  • Oraz na pytania oglądających

Zobacz nagranie z rozmowy:

Prowadzę biznes, który do mnie pasuje – historia Kamili

Zainspiruj się innymi pomysłami na biznes dla mam:

Akcja Franczyza dla Mamy – dowiedz się więcej

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Agnieszka Wadecka
Szczęśliwa żona i mama czwórki dzieci. Macierzyństwo to jej największa pasja, motywująca do rozwoju i działania. Z przyjemnością oddaje się pisaniu. Kocha muzykę, kino i dobre jedzenie. Lubi śledzić trendy i wprowadzać je w życie. Zawodowo początkująca, ale z apetytem na sukces.
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail