Czego szukasz

Elastyczny pracodawca ma większe zyski – cz.1

Jak zmniejszyć koszty rekrutacji? Jak rozszerzyć dostęp do potencjalnych pracowników z pożądanymi umiejętnościami? Jak skrócić czas poszukiwania pracowników? Jak zapewnić sobie konkurencyjność na rynku pracy? Naszą podpowiedź w tym zakresie – popartą najnowszymi badaniami – prezentujemy w pierwszej części artykułu.

Tematem szczegółowo zajął się portal www.wynagrodzenia.pl. My prezentujemy skrócone opracowanie. 

Dzisiejszy świat to świat zmian i aby w nim przetrwać, trzeba szukać rozwiązań optymalizujących działania organizacji. Konieczne stało się uelastycznienie działań, szczególnie w kontekście zatrudnienia. Rynek pracy, który stosunkowo niedawno dla większości poszukujących zatrudnienia ograniczał się do naszego kraju, dziś stał się rynkiem światowym, ponieważ ludzie, mając takie możliwości, szukają dla siebie najdogodniejszych rozwiązań. Każdy pracodawca stoi więc przed kwestią „bycia atrakcyjnym pracodawcą”. Powstają zagadnienia „employer branding”, „employer of choice”; pracodawcy prześcigają się w rankingach najlepszych pracodawców, bo to jeden ze sposobów na znalezienie dobrych pracowników. Kto z nas – pracowników właśnie – nie chciałby pracować u najlepszego? Takiego, który stwarza najlepsze warunki zatrudnienia?

Elastyczne warunki pracy to się opłaca!

Badania amerykańskie dowodzą, że są pracownicy skłonni oddać część pensji za elastyczny czas pracy! Mało tego, jak podaje portal  www.wynagrodzenia.pl: 1/3 zatrudnionych w amerykańskich firmach przyznaje, że odejdzie od pracodawcy, który nie oferuje elastycznej pracy, a idąc jeszcze dalej: „elastyczni pracownicy” poświęcają na pracę znacznie więcej godzin niż ci pracujący bez takiego świadczenia! (Mayer, 2011). Według BenefitsPro 55% z mobilnie zatrudnionych poświęca na służbowe obowiązki nawet 10 godzin tygodniowo więcej, niż Ci zatrudnieni w tradycyjny sposób, 12% – nawet 20 dodatkowych godzin. Poza tym np. 37% pracuje w trakcie lunchu, tyle samo – w nocy. Mimo to, 64% z pracowników korzystających z elastycznego zatrudnienia przyznaje, że dzięki temu znacznie poprawił się ich balans życie-praca (Mayer, 2011). A przecież zadowolony pracownik zarówno zawodowo, ale przede wszystkim prywatnie, to dobry pracownik. [1]

Co to jest ta elastyczna praca? To swego rodzaju benefit pozwalający pracownikowi dostosować miejsce i czas pracy do potrzeb zarówno pracodawcy, jak i własnych. Elastyczna praca zakłada możliwości pracy z domu, dogodne godziny rozpoczynania i kończenia pracy.  Może polegać na skompresowanym tygodniu pracy czy pracy w dwuosobowych zespołach, tzw. job sharing.

Jak wynika z powyższego, nie jest to więc „wolna amerykanka” pracowników, którzy są sobie sterem i okrętem poza kontrolą, ale wspólnie z pracodawcą ustalają tryb pracy korzystny dla obu stron. Sprawą zasadniczą w tej kwestii jest więc nie czas spędzony na realizacji zadania, ale efekty tychże. A przecież o to finalnie chodzi!

Perspektywa rekrutera

Patrząc na kwestię z perspektywy rekrutera, to dodatkowe źródło, które pozwala dotrzeć do większej grupy potencjalnych kandydatów. Dlaczego? Wprowadzenie do standardu rynku pracy elastycznego zatrudnienia będzie skutkować dopuszczeniem do niego osób, które z różnych względów nie mogą sobie pozwolić na pracę w pełnym i ciągłym wymiarze godzin w stałych godzinach i na terenie zakładu pracy. Np. młode matki, które mimo wykształcenia, świetnych umiejętności i chęci do pracy decydują się na pozostanie w domu z dzieckiem, lub po próbie podjęcia pracy w pełnym wymiarze godzin rezygnują z niej, ponieważ nie mogą zachować równowagi między pracą a rodziną, tzw. work–life balance. To zwykle bardzo trudne wybory, przysparzające wielu frustracji i niejednokrotnie spędzające sen z powiek. Dlaczego więc nie otworzyć się na tę grupę i nie dać szansy nie tylko im, ale przede wszystkim sobie, na znalezienie dobrego pracownika?

Kolejnym argumentem na korzyść takiego rozwiązania jest przykład organizacji odpowiedzialnej za administrację szkockim system sądowniczym – The Scottish Court Service (SCS). Pracujące tam kobiety rezygnowały z pracy, ponieważ nie mogły właśnie pogodzić obowiązków zawodowych i rodzinnych. Skutkowało to oczywiście dużą rotacją i utratą wykwalifikowanych pracowników, co w konsekwencji przekładało się na niższe efekty pracy (nowi pracownicy wymagali wdrożenia, a to zawsze wymaga czasu) oraz zwiększonymi kosztami rekrutacji. Znakomitym rozwiązaniem okazało się wprowadzenie m.in. elastycznych warunków zatrudnienia (m.in.: elastyczne godziny pracy, praca z domu, job sharing), co jak się okazało dało świetne rezultaty w aspekcie efektywności pracy. [2]

Wniosek jest jasny, jeśli pracownik jest w stanie zachować satysfakcjonujący go work–life balance, jest bardziej zadowolony, a co za tym idzie, chętniej przychodzi do pracy, lepiej pracuje, jest skuteczniejszy i w końcowym rezultacie – szybciej realizuje zadania, co przekłada się na koszty pracy.

Druga część artykułu już wkrótce.

[1] Wynagrodzenia.pl Teresa Hantz Elastyczny pracownik to lepszy pracownik – przykład amerykański

[2] Wynagrodzenia.pl Grzegorz Spólnik Work – life balance w praktyce – 4 przykłady

Powyższy tekst powstał na podstawie artykułu Teresy Hantz Elastyczny pracownik to lepszy pracownik – przykład amerykański  opublikowanego na portalu www.wynagrodzenia.pl.
Dziękujemy redakcji portalu za udostępnienie treści i zgodę na publikację

Zdjęcie:123rf.com

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Psycholog i certyfikowany trener. Od przeszło 6 lat związana z obszarem Zarządzania Zasobami Ludzkimi. Specjalizuje się w rozwijaniu potencjałów ludzi i ich "umiejętności miękkich". Fanka gór wysokich i podróży. Wróciła do pracy kiedy synek skończył pierwszy roczek.
Podyskutuj

Video: Jak być dobrym sprzedawcą w finansach? Praca w bankowości – zobacz webinar!

"Jak być dobrym sprzedawcą w finansach?" to drugi z serii trzech webinariów przygotowanych wspólnie z Santander Bank Polska. Podczas spotkania ekspertki Santander Bank Polska podzieliły się swoją wiedzą i doświadczeniem profesjonalnych sprzedawców. Jeśli interesuje Cię praca w bankowości, koniecznie zobacz nagranie z naszego webinaru!

Praca w bankowości – zobacz webinar!

Podczas serii trzech webinarów zorganizowanych wspólnie z Santander Bank Polska, omówiłyśmy wszystkie najważniejsze kwestie dotyczące rozpoczęcia i rozwoju kariery w branży bankowej. Pierwszy webinar dotyczył szans i wyzwań w pracy z klientem.

Dzisiaj publikujemy dla Ciebie drugi, w którym ekspertki Santander Bank Polska odpowiadają na pytanie „Jak być dobrym sprzedawcą w finansach?”

Dzięki uczestnictwu w naszym cyklu, będziesz mogła krok po kroku przygotować się do wejścia w nową branżę!

Czego dowiesz się z nagrania?

  • Jak być dobrym sprzedawcą w bankowości?
  • Jakie wykształcenie i doświadczenie jest potrzebne na stanowisku sprzedawcy?
  • Które cechy charakteru są ważne, aby być dobrym doradcą?
  • Oraz wiele innych praktycznych wskazówek dotyczących branży bankowej.

Kim są nasze ekspertki?

Justyna Pietraszewska
Dyrektor oddziału Santander Bank Polska

Magister Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego o specjalizacji Rynki Finansowe. Od 2013 doradca klienta w Santander Bank Polska. Od 6 lat dyrektor 1 Oddziału w Strzelinie. Pasjonatka rolnictwa. Prywatnie mama 12-letniego Miłosza i rocznego Ignasia. W wolnych chwilach pasjonatka podróży, jazdy na nartach i nurkowania.

Małgorzata Szelwicka
p.o. Dyrektor oddziału Santander Bank Polska

Uzyskała stopień magistra na kierunku Zarządzanie Zasobami Ludzkimi w Wyższej Szkole Bankowej. Od 15 lat pracuje w finansach. Od 11 lat Pracownik Santander Bank Polska. Od 8 lat menadżer zespołu sprzedażowego. W chwili obecnej p.o. dyrektor 12 oddziału we Wrocławiu. W 2020 Bohaterka Ryzyka Santander Bank Polska. W życiu prywatnym mama 4 letniej Łucji. W wolnych chwilach wolontariuszka Fundacji Santander i skrzypaczka.

Moderacja: Agnieszka Czmyr-Kaczanowska (Fundacja Mamo Pracuj)

Sprawdź aktualne oferty pracy Santander Polska!

Zdjęcie: zrzut ekranu z nagrania webinaru; pozostałe zdjęcia archiwum prywatne.

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Mama trójki fantastycznych dzieci i szczęśliwa żona. Uwielbia, gdy wokół dużo się dzieje i nieustannie uczy się czegoś nowego o świecie. Baczna obserwatorka zmieniającej się rzeczywistości. Pasjonatka dobrej kuchni, muzyki i podróży.

Koszulki damskie z nadrukiem – pomysł na prezent dla pracowników

Nie od dziś wiadomo, że za sukcesem każdej firmy stoi między innymi dobrostan pracowników. Osoby, które czują się ważne i doceniane, są efektywniejsze i lepiej wykonują powierzone im zadania, a ponadto czują więź z pracodawcą i współpracownikami. Wszystko to ma niebagatelny wpływ na funkcjonowanie firmy. Oprócz dobrej atmosfery na co dzień i spotkań integracyjnych, warto także pomyśleć o drobnych podarunkach. Dobrym pomysłem na prezent dla pracowników mogą się okazać koszulki damskie z nadrukiem.
Kobieta obdarowana koszulkami dla pracowników

Koszulki damskie z nadrukiem – dlaczego są idealnym prezentem?

Po pierwsze – t shirty damskie z nadrukiem to niezwykle praktyczny prezent, który nie zostanie schowany czy rzucony w kąt, ale rzeczywiście się przyda. Po drugie prezent ten można dowolnie spersonalizować, co dodatkowo pokazuje zaangażowanie pracodawcy w życie społeczności pracowników. Na takiej koszulce można umieścić nadruk lub napis, nawiązujący na przykład do panujących w firmie zwyczajów czy powiedzonek.

Przeczytaj także: Rozwijaj swoje talenty w firmie, która ceni Ciebie i Twoją rodzinę

Koszulki z nadrukiem dla pracowników – na jakie okazje?

Obdarowanie pracownika koszulką z nadrukiem może stanowić miły gest na powitanie – na przykład po dłuższej nieobecności, spowodowanej chorobą lub urlopem macierzyńskim czy wychowawczym. Powrót do pracy wiąże się z reguły ze stresem i niesie za sobą wiele obaw, a ponowne zaaklimatyzowanie się w miejscu pracy może zająć nawet kilka dni. Miłe powitanie i zabawny prezent na pewno pomogą przełamać lody i szybko wrócić do rutyny pracowniczej sprzed urlopu.

Koszulki z nadrukiem mogą być także miłym prezentem dla nowego pracownika, który dopiero dołącza do zespołu. Dzięki temu od razu poczuje się pewniej i łatwiej będzie przyswajał niezbędną do wykonywania obowiązków wiedzę.

Jakie koszulki wybrać na prezent dla pracowników?

Jak już wspominaliśmy – mogą to być koszulki z zabawnym napisem, którego często używacie w firmie. Może nić porozumienia między pracownikami utworzyła się na bazie wspólnej fascynacji jakąś filmową produkcją lub ulubionym gatunkiem muzyki? Takie koszulki można znaleźć bez problemu.

Należy pamiętać także o rozmiarze. Lepiej zdecydować się na pakiet koszulek w nieco większym rozmiarze. Pozwoli to uniknąć niezręcznej sytuacji, gdy koszulka będzie za mała. Większe koszulki można natomiast nosić jako tzw. oversize, co jest bardzo modne. Chyba że pracodawca zna rozmiar każdego z pracowników – można go wówczas dobrać indywidualnie do każdej osoby.

Zdjęcie: Canva

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie
Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×