Czego szukasz

Damy radę! mówi Kinga i zakasuje rękawy…

Kingę znacie już z ciekawych felietonów publikownych na naszym portalu! Jest potrójną, przedsiębiorczą mamą, której motto brzmi „Damy radę!”. Poprosiliśmy Kingę o rozmowę w związku z inauguracją najnowszej inicjatywy Kingi – Pracowni, showroom’u i miejsca spotkań w Krakowie. Polecamy!

  • Redakcja portalu Mamo Pracuj - 04/03/2013

Kingo, muszę przyznać, że szalenie budujące jest to jak działasz, jak rozwijasz siebie i swoją firmę. Jako firmę rozumiem wszystkie liczne przedsięwzięcia w jakie się angażujesz, o których zaraz nam opowiesz, mam nadzieję. Gratulacje!

A zatem jesteś Mamą trójki dzieci, stworzyłaś znaną w świecie chust markę Polekont, prowadzisz Rodzinny namiot, jesteś doulą, a teraz stworzyłaś miejsce spotkań dla mam w Krakowie, no i jeszcze piszesz teksty na Mamo Pracuj… jesteś jedna, czy jest Was więcej?

(śmiech) Jedna aczkolwiek przydałoby się więcej, bo czasem doby brakuje. A przecież mamy żyć slow… (śmiech)

Opowiedz w kilku zdaniach skąd bierzesz te wszystkie pomysły? Skąd czerpiesz siłę do działania?

Matki to ciekawe zjawisko, nie wiadomo skąd czerpią siły (śmiech). Bycie mamą ustala priorytety, przewartościowuje życie, a do tego uczy systematyczności i organizacji. Są sprawy, od których nie da się uciec, na które czas musi się znaleźć i takie, które można/trzeba odpuścić. Zdarza się, że ciężko odróżnić jedne od drugich, ale z czasem chyba nabiera się wprawy (choć błędy są nieuniknione). Kiedy robi się to, co się lubi i z czego płynie satysfakcja, siła sama się znajduje. W moim wypadku, jak u wielu pracujących na własny rachunek mam, pomysł przyniosły ze sobą dzieci. Gdy po kilka latach mieszkania za granicą wróciłam do Polski z drugim dzieckiem „w drodze”, chusty były u nas zupełnie nieznane. Chust elastycznych nie było w ogóle. Gdy urodziłam, zaczepiano mnie na ulicy czasem z ciekawości, czasem z troski, a często z zainteresowaniem „gdzie kupić takie coś?”. No i tak powstał pomysł na produkcję i sprzedaż chust – powstała pierwsza polska chusta elastyczna. Nie wróciłam do korporacji, założyłam firmę i tak to się zaczęło. A kolejne pomysły same wypływały jako konsekwencje raz obranej drogi. Tworząc chusty zaczęłam prowadzić warsztaty chustowe i współpracować ze szkołami rodzenia. Spotykając się często z kobietami w ciąży i po porodzie  zostałam doulą. Jako że z wykształcenia jestem żywieniowcem (i żywiąc na co dzień 5-osobową rodzinę, w tym jednego niejadka) zaczęłam prowadzić warsztaty żywieniowe. Inspiracją do założenia Rodzinnego Namiotu była książka „Czerwony Namiot” – opowieść o sile kobiecego wsparcia i doświadczenia.

A jak to jest z tym ryzykiem biznesowym? Nie boisz się go? Mamy, które do nas piszą, często boją się podjąć to ryzyko, jakie wpisane jest w każde przedsięwzięcie…

Oczywiście, że się boję. Bywają też trudne chwile zwątpienia czy zniechęcenia. Bo wielu takich jak ja to pewnie potwierdzi, że w naszym kraju klimat dla mikroprzedsiębiorców nie jest sprzyjający. Ale do odważnych świat należy! No i kto nie ryzykuje…  🙂 Ale lęk można chyba oswoić. I w sytuacjach zwątpienia szukać rozwiązań, wyciągać wnioski i patrzeć pozytywnie w przyszłość. Stwarzamy rzeczywistość, zamartwiając się że ciężko będzie osiągnąć sukces. Muszę tu też dodać, że jestem otoczona dobrym wsparciem: kochającym mężem, na którego mogę liczyć i kręgiem mądrych, pomocnych, inspirujących i wielokrotnie motywujących mnie kobiet, z którymi regularnie spotykam się,  czerpiąc z tych spotkań siłę do działania.

Nie wolałabyś pracy na etacie?

NIE! 🙂 Pracując dla siebie sama ustalam zasady. Póki co, nie oszukujmy się, najważniejsze są dla mnie dzieci i rodzina, a zdecydowanie mniej aspekt finansowy. Nie znaczy to, że poza domem życia nie mam, ale jednak to one są dla mnie priorytetem. Mogę iść na przedstawienie do przedszkola nie pytając szefa o zgodę, zostać w domu z chorym dzieckiem nie obawiając się, że będzie to źle widziane, czy spędzić z dziećmi więcej czasu w ferie czy wakacje.  Oczywiście nie mam tej pewności, którą daje praca na etat, jaką jest stała pensja regularnie wpływająca na konto, płatny urlop i inne świadczenia. Jednak dla mnie czas, który angażuje mnie mocno w życie moich dzieci jest stosunkowo krótki. Jeszcze kilka lat i wszystkie trzy wyfruną z gniazda, przestaną wdrapywać się na kolana i przybiegać, żeby się przytulić. Chociaż – jak każda mama – bywam zmęczona i nie zawsze mam ochotę czytać kolejny raz tę samą bajkę, to jednak to jest mój czas i cenię sobie fakt, iż mogę sama nim kierować. Poza tym działanie na własny rachunek daje mi ogromną satysfakcję tworzenia, spełniam się robiąc to, co robię i choć absolutnie nie neguję, że spełnienie można osiągnąć pracując na etacie, to jednak dla mnie najlepszą ścieżką (jak do tej pory) okazała się ta, którą idę.

Opowiedz proszę o najnowszym przedsięwzięciu – Pracowni. Może spotkamy się tak w gronie mam, które chcą pracować? Przyjmiesz nas?

Oczywiście zapraszam! Pracownia jest miejscem magicznym. Sąsiadujemy z pracownią ceramiki Art FreeDom, która już samą swoją obecnością wytwarza magiczną aurę, blisko Parku Białoprądnickiego, miejsca spotkań młodych mam (sama kiedyś biegałam tam z moimi dziećmi). W Pracowni będziemy wytwarzać nasze produkty: te już znane, jak i te, których projekty dopiero powstają w mojej głowie. Ponadto chciałabym, aby pracownia byłą miejscem inspirujących spotkań dla kobiet (coś na kształt kręgów kobiet), warsztatów dla rodziców, jak i twórczych warsztatów rękodzielniczych (jak szycie czy filcowanie oraz konsultacji ze specjalistami współpracującymi z Rodzinnym Namiotem. Mam nadzieję, że będziemy też spotykać się tu regularnie w towarzystwie doul z Krakowa i okolic. Pracownia jest Kobietą, inspirującą i ciekawą Kobietą. Kto wie czym jeszcze nas zaskoczy?

Masz jakieś swoje motto, którym chciałabyś się podzielić z innymi nami?

Znajomi śmieją się, że moje motto jest proste: „Damy radę!” Bo dlaczego mielibyśmy nie dać? Przecież  to my stwarzamy rzeczywistość, a pozytywne myśli pozytywnie kształtują otaczający nas świat. Problemy są po to, żeby je pokonywać . Zresztą dookoła nas jest mnóstwo pomocnych dłoni, wystarczy tylko trochę się rozglądnąć. 🙂

Dziękuję za rozmowę!

To ja dziękuję i zapraszam do Pracowni!

Wielkie otwarcie: 9 marca br. (sobota) o godzinie 16:00

Kraków, ul. Górnickiego 3 (obok Parku Białoprądnickiego)

Szczegóły m.in. na stronie: www.polekont.pl

Rozmawiała: Agnieszka Kaczanowska

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Redakcja portalu Mamo Pracuj
Podyskutuj

Strategia biznesowa. Dlaczego warto ją mieć?

Co to jest strategia biznesowa, czym różni się od biznes planu i kto powinien ją przygotować? W 3 prostych krokach pokażę Ci jak przygotować strategię rozwoju Twojego biznesu, również franczyzowego.
  • Agnieszka Słowik - 12/06/2019

Co to jest strategia biznesowa?

Strategia biznesowa to przemyślany plan działania, dzięki któremu firma będzie się dynamicznie rozwijać, decyzje przez nas podejmowane będą spójne, a proces zarządzania przedsiębiorstwem przyniesie spodziewane rezultaty.

W odróżnieniu od biznes planu strategia biznesowa ma charakter długookresowy (3-5 letni). Biznes Plan tworzy się przede wszystkim dla startupów przed rozpoczęciem ich działalności. Jest on skierowany głównie do banków i inwestorów w celu przekonania ich, że warto zainwestować środki w nowe przedsięwzięcie. Strategia biznesowa tworzona jest w celu określenia priorytetów, dzięki którym firma będzie się rozwijać. Jest to więc plan rozwoju zarówno dla nowych, jak i istniejących podmiotów gospodarczych, w tym dynamicznie rozwijających się sieci franczyzowych.

Analiza w 3 krokach

Jednym z prostszych sposobów opracowania strategii biznesowej jest przeprowadzenie krok po kroku perspektywicznej analizy potrzeb potencjalnych klientów, partnerów biznesowych oraz określenie własnych celów i priorytetów. Podstawą takiej analizy są odpowiedzi na postawione niżej pytania.

Krok 1 – Określenie własnych celów i ambicji

Dlaczego chcesz zaangażować się w to przedsięwzięcie?

Jakie są Twoje pasje, ambicje i cele życiowe? Czy ich realizacja wiąże się chociaż pośrednio z zakresem usług/produktów sieci franczyzowej, która Cię zainteresowała?

Co jest dla Ciebie najważniejsze? Realizacja własnych pasji czy maksymalizacja dochodu?

Co łączy Cię z Twoimi partnerami biznesowymi, w tym ze współpracownikami, dostawcami i klientami (np. więzy rodzinne, przyjaźń)?

Spójrz na Twój biznes z perspektywy klienta. Zastanów się nad tym, co faktycznie chcesz mu sprzedać. Skup się nie na Twoim produkcie lub usłudze, ale na tym co Ty sama możesz mu zaoferować.

Krok 2 –  Określenie celów biznesowych

Aby wskazać cele biznesowe należy przede wszystkim zdefiniować misję przedsiębiorstwa. Misja określa sens istnienia firmy, wskazuje najważniejsze zadania oraz wartości oferowane klientom. Należy się również zastanowić nad tym, gdzie chcielibyśmy, aby nasza firma znajdowała się za 3-5 lat, a następnie wyznaczyć mierzalne cele, które będziemy realizować w drodze do sukcesu.

Również franczyzodawca powinien okreslić swoją misję, dlatego warto zapytać go o szczegóły. Obie misje, a więc wizje naszego wspólnego biznesu, powinny być spójne.

Krok 3 – Analiza rynku

Na początku należy wskazać 10 najważniejszych potencjalnych klientów, a następnie określić ich oczekiwania. Warto zastanowić się również nad tym, co my chcemy, aby zrobił nasz potencjalny klient oraz nad tym co my chcemy, aby myślał nasz potencjalny klient. Na koniec trzeba sprecyzować to, co odróżnia nas od konkurencji oraz to, w czym jesteśmy od niej lepsi.

Czy strategia jest potrzebna we franczyzie?

Mimo tego że franczyza to sprawdzony model biznesowy, strategia w tym przypadku również jest koniecznością. Powodów jest kilka. Przede wszystkim nasz biznes będziemy rozwijać w innej lokalizacji. W związku z tym struktura populacji może różnić się od tej, w której działa franczyzodawca. Warto zastanowić się i przeanalizaować nasz rynek lokalny. Podobieństwa i różnice wykazane względem rynku, na którym działa franczyzodawca, mogą być zarówno nasżą mocną jak i słabą stroną. Najważniejsze jest to, aby mieć ich świadomość.

Sprawdź jakie pomysły na franczyzę przygotowaliśmy dla Ciebie:

 

 

Edukido

Logo MathRiders

Zdjęcie: 123 rf

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Agnieszka Słowik
Ekonomista, pasjonuje ją aktywny rozwój biznesu, szczególnie franczyza, dlatego kilka miesięcy temu założyła portal biznesowy www.RynekFranczyzy.pl i została pierwszym w Polsce brokerem franczyzowym. Asertywna idealistka, która lubi łamać stereotypy i zachęcać do działania innych. Z jej inicjatywy powstał także serwis dla mam www.MamaSprzeda.pl. Szczęśliwa mama 6-letniej Hani.
Podyskutuj

Co powinnaś wiedzieć o zakładaniu własnej firmy?

W końcu w wolnej chwili zastanawiasz się, czy może zacząć coś swojego? Analizujesz co Cię interesuje, jakie masz talenty i w czym tak naprawdę chciałabyś się realizować? To już bliska droga do zmonetyzowania swoich zainteresowań, czyli założenia własnej firmy. Jak to zrobić krok po kroku?
  • Grzegorz Zieliński - 10/06/2019
młoda kobieta przy biurku marzy o własnej firmie

Zakładanie własnej firmy

Poranny pośpiech jak co dzień nie robi już większego wrażenia, bo cóż zamiast tego może zaoferować nam poranek. Pośpiech jak zawsze związany z wyjściem do pracy i porannym ogarnięciem domu. W drodze do pracy pojawiają się kolejne dręczące myśli – „w jakim humorze będzie szef, czego jeszcze nie zdążyłam zrobić wczoraj”. Wtedy to jeszcze akceptujesz w końcu liczy się każda sekunda. Nie ma czasu na myślenie.

Jakie dokumenty musisz wypełnić ?

Gdy podejmiesz już swoją decyzję o założeniu firmy i zdecydujesz się jednoosobową działalność gospodarczą to masz 75% drogi pokonane! Teraz pozostaje udać się do najbliższego urzędu i dokonać rejestracji.

Jednak zanim to zrobisz przygotuj się wcześniej. Ustawodawca wymaga już na etapie składania wniosku pewnych informacji, po których ponosimy konsekwencje. Nie pozostawiaj ich ślepemu losowi.

Dobre przygotowanie do rejestracji pozwala na sprawne przeprowadzenie jej w urzędzie. W zależności jaką podejmiesz decyzje takie będziesz płacić podatki. Istotna jest także sprawa wyboru ubezpieczyciela.

Wypełnianie formularza

Zabierz do urzędu dowód osobisty, a dodatkowo musisz znać swój numer NIP (jeśli nie posiadasz zostanie Ci nadany elektronicznie).

Wymyśl nazwę firmy. Powinna być związana z prowadzoną działalnością i pamiętaj kiedy działalność się rozwinie będziesz dzięki niej rozpoznawana na rynku. Lepiej od razu wymyśleć ciekawą nazwę niż potem narażać się na niepotrzebne koszty. Jeśli nie chcesz żadnego pseudonimu to wiedz, że imię i nazwisko jest obowiązkowe i to ono stanie się Twoją nazwą.

Sprawdź, co powinnaś wiedzieć:

Nie każdą firmę należy rejestrować

PKD

To nic innego jak Polska Klasyfikacja Działalności. Jest to spis wszystkich rodzajów działalności. Wybierz sobie te, które Cię interesują. Klasyfikują one działalność według ścisłych kryteriów. Po przeanalizowaniu wypisz je sobie na kartce, aby niepotrzebnie nie szukać ich ponownie. Nie ma też potrzeby wypisywać zbyt wielu punktów PKD, ponieważ aktualnie wszystkie wpisy do działalności są zwolnione z opłat.

Wybór ubezpieczyciela

W zależności od sytuacji w jakiej się znajdujesz możesz być ubezpieczona w KRUS lub ZUS.

Natomiast osoba, która będzie podlegać ubezpieczeniu w ZUS powinna wiedzieć jakie spełnia warunki, aby wybrać dla siebie odpowiednie ubezpieczenie.

Formularze jakie składa osoba przy rejestracji do ubezpieczeń:

  • ZUS ZUA – jeśli zgłaszasz się do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnego (i dobrowolnie – chorobowego)
  • ZUS ZZA – jeśli zgłaszasz się tylko do ubezpieczenia zdrowotnego, np. przy uldze na start
  • ZUS ZCNA – jeśli zgłaszasz do ubezpieczenia zdrowotnego członka rodziny.

Do wyboru masz:

  • ulgę na start przez 6 miesięcy nie płacisz składek na ubezpieczenia społeczne (składasz formularz ZUS ZZA z kodem tytułu ubezpieczenia 05 40)
  • preferencyjne składki „mały ZUS” – składki obniżone przez 24 miesiące (składasz formularz ZUS ZUA z kodem tytułu ubezpieczenia 05 70)
  • jeśli będziesz opłacać standardowe składki ponieważ nie spełniasz warunków do skorzystania z wymienionych ulg (składasz formularz ZUS ZUA z kodem tytułu ubezpieczenia 05 10)

Dokumenty składasz w ciągu 7 dni od daty rozpoczęcia (możesz złożyć już przy rejestracji firmy w urzędzie za pośrednictwem CEIDG.)

Sposób rozliczania z urzędem skarbowym

Przedsiębiorca we wniosku rejestracyjnym CEIDG-1 wybiera formę płatności podatku dochodowego. Do wyboru masz:

  • na zasadach ogólnych;
  • podatek liniowy;
  • ryczałt od przychodów ewidencjonowanych;
  • karta podatkowa;

Przemyśl tę decyzję ponieważ według wybranej formy płatności będziesz się rozliczać z Urzędem Skarbowym.

Profil Zaufany

Jeśli nie chcesz przychodzić do urzędu, możesz zrobić wszystko sama w domu, a następnie podpisujesz profilem zaufanym po wysłaniu dokumentów w Internecie. To darmowe narzędzie, którym potwierdzisz swoją tożsamość w Internecie (PESEL). Działa jak podpis elektroniczny i jest alternatywą dla płatnego podpisu kwalifikowanego.

Zdjęcie: Storyblocks.com

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Grzegorz Zieliński
Nauczyciel z powołania; zawodowo - wieloletni pracownik samorządowy; prywatnie - mąż i tata dwójki wspaniałych i mądrych dzieci.
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail