Czego szukasz

Aaa…pracownika zatrudnię. Chętnie matkę małych dzieci.

Być może czytałyście o niezwykle ciekawym eksperymencie, jaki przeprowadziła pewna Karolina. Otóż zirytowana absurdalnością ogłoszeń zamieszczanych przez pracodawców w mediach, postanowiła skomponować anons poszukiwacza pracy – idealnego poszukiwacza pracy. Poszukiwacza-Marzenia-Każdego-Pracodawcy.

  • Agnieszka Nietresta-Zatoń - 28/01/2013

Bezdzietna, bezpłodna, bez…mózga

Tekst anonsu, który widzicie poniżej, stanowi odpowiedź na pojawiające się w ogłoszeniach zlepki okrągłych sformułowań, sprzecznych wymagań oraz koszmarnej nowomowy, która z babci klozetowej czyni Toilet Managera, a z operatora szlabanu (parking strzeżony, dajmy na to…) Gate Directora.

O tym, że ogłoszenia pracodawców coraz częściej przypominają kiepską literaturę, w której logika rządzi się swoimi prawami (człowiek płci obojętnej, byle nie żeńskiej, lat góra dwadzieścia pięć, doświadczenie w branży – trzydzieści…) nie trzeba przekonywać nikogo, poszukujących pracy matek zwłaszcza.

Często odnieść można wrażenie, że pracodawcy poszukują nie pracownika – człowieka z krwi i kości, ale jakiegoś osobnego podgatunku zwanego Pracownikiem. Przedstawiciel tegoż ma spełniać rozmaite wymagania, których spełnienie oznaczałoby, że nie je, nie pije, nie śpi – a żyje! O domaganiu się godziwego wynagrodzenia lepiej nie wspominać – foch, fanaberia, roszczeniowość, nieumiejętność dostrzeżenia praw rządzących rynkiem, wygórowane wymagania… O zdrowym rozsądku takowoż nie wypada: Pracownik, to stworzenie żyjące w próżni, niemające żadnych innych zobowiązań poza zobowiązaniami wobec pracodawcy, a jakakolwiek próba zanegowania tego stanu rzeczy prowadzi zawsze do jednego: pracodawca oznajmia, że na miejsce żądającego poszanowania swych praw Pracownika czeka dziesięciu innych, którzy domagać się nie będą niczego.

Wszystko, co dzieje się na polskim rynku pracy przyprawia o dreszcze: ambitni ukrywają dyplomy, żeby nie zostać posądzonymi o chełpliwość i chęć udowodnienia potencjalnym szefom, że są od nich mądrzejsi; mężczyźni godzą się na wieczną dyspozycyjność w obawie przed zwolnieniem, a kobiety dodatkowo usiłują przekonać pracodawców, że są – jak zjadliwie zauważa Karolina –  „bezdzietne, bezpłodne i niezamężne”.

Ofiarami chorego rynku pracy jesteśmy wszyscy po równo. Bez względu na wykonywany zawód lub pracę w gospodarstwie domowym, żądamy wszyscy od wszystkich nieustannej dyspozycyjności. Nie liczy się skuteczność, osiągane efekty czy nowatorskie rozwiązania logistyczne, prawne czy społeczne, które ułatwiłyby nasze codzienne życie. Nasz język wciąż pełen jest sformułowań, które niestety źle świadczą o naszej kulturze pracy: z jednej strony do pracy się idzie, w pracy się siedzi albo odsiaduje swoje. Z drugiej: są tacy, którzy z pracy niemal nie wychodzą, mieszkają pod biurkiem i wizja wolnego weekendu przyprawia ich o zawrót głowy i kołatanie serca.

A gdzie w tym wszystkim sens?

[view:ad_intext_superbanner_1=block]

Family and Home Manager z doświadczeniem

Dopóki nie ulegnie zmianie nasza mentalność, a wymaga to zapewne kilku pokoleń, nie zauważymy, że osobami, które jak najdalsze są od wymienionych wyżej skrajności, są matki małych dzieci. To wyjątkowo zdeterminowana i dobrze zorganizowana grupa pracowników. Jeśli wciąż dyżurnym zarzutem kierowanym w stronę matek będzie ten o chorujących dzieciach oraz konieczności brania z ich powodu zwolnień lekarskich, tak długo dyskusja o dobrze funkcjonującym rynku pracy nie ruszy z miejsca. Jak długo mężczyźni będą woleli pracować mimo choroby, nazywając swoją postawę nieroztkliwianiem się nad sobą, albo mówiąc wprost: będą tak robili ze strachu przed zwolnieniem, nie bacząc na fakt, że stanowią zagrożenie dla siebie samych (powikłania po banalnych „przechodzonych” infekcjach bywają nieprzewidywalne) oraz innych (źródło zakażenia), tak długo ogłoszenie Karoliny nie będzie śmieszne, a straszne. Bo prawdziwe.

Tak więc matki małych dzieci. Najbardziej zorganizowane osoby na świecie. Ich wielozadaniowość jest wręcz legendarna. Wiem, wiem – wszyscy wiemy: są czynności, których wykonywać równocześnie nie warto, bo żadnej z nich nie wykonamy dobrze. Ale nie oszukujmy się: te z nas, które nie aspirują do pracy w NASA czy akurat nie są oblatywaczami prototypów statków międzygwiezdnych, a z chęcią parałyby się obsługą klienta w wielkim sklepie czy pracami biurowymi, z powodzeniem uczynią ze swojej wielozadaniowości atut. Praca w domu oraz przy małych dzieciach uczy doskonałego planowania, gradacji priorytetów oraz delegowania obowiązków. Każda mama wie, że im więcej ma się do zrobienia, tym łatwiej się z tym uporać; nadmiar czasu zawsze przecieka przez palce – sytuacje podbramkowe, określane przez nasze pociechy słowami „na wczoraj”, przez pracodawców zaś terminem deadline są dla matek-pracowników sytuacjami codziennymi, które nie wzbudzają napadów paniki. Lata praktyki na etacie Family and Home Managera robią swoje.

Matki są cierpliwe, odpowiedzialne i kreatywne. Nie mają wyjścia – to absolutne minimum wymagań stawianych Family and Home Managerom. Kreatywności towarzyszy elastyczność (jeśli pracodawca woli z angielska: są flexible do granic możliwości). Działają na co dzień w warunkach wymagających improwizacji, ba – Wielkiej Improwizacji. Zbić matkę z pantałyku? No, spróbujcie, spróbujcie…

Logistyczna zborność matek małych dzieci to warunek przetrwania. Nasze kochane państwo wciąż funduje nam darmowe praktyki… Minęły czasy, w których babcie mieszkały rzut kamieniem od domostw swoich wnuków, same nie pracowały, a ich jedyną ambicją i potrzebą było hodowanie kolejnych pokoleń. Struktura rynku pracy, migracje i emigracje sprawiają, że babcia bywa dobrem luksusowym, zaś żłobki i przedszkola wciąż są deficytowym. Gdyby zdać się w tej materii na państwo, matka znajdowałaby pierwszą wolną chwilę dla siebie w dniu, w którym maluszek kończyłby osiemnaście lat, a i wtedy nie miałaby gwarancji, że kolejnych osiemnastu nie powinna poświęcić poszukiwaniu mu pracy, która da mu chociaż płacę minimalną.

Pracująca matka pracę szanuje. Praca jest dla niej wartością – bez względu na to, czy pracuje, żeby żyć, czy żyje po to, żeby pracować, zawsze ceni sobie możliwość spełniania się poza pracą w domu.

Jest matka-pracownik terminowa i skrupulatna, a praca w warunkach silnego stresu to dla niej pikuś. Wśród wszystkich ludzkich strachów, strach o dziecko: jego życie, zdrowie i przyszłość jest jednym z najbardziej nieznośnych. Kto upora się z takim strachem, nauczy z nim żyć i nie pozwoli mu dezorganizować sobie codzienności, temu nie straszne szybkie podejmowanie decyzji, zmiana planów w ostatniej chwili, czy nagły kryzys do natychmiastowego zażegnania.

Twarde i miękkie jednocześnie

Nie sądzę, że zmiany nastąpią szybko. Że nagle wszyscy pracodawcy docenią zalety świetnie zorganizowanych, kreatywnych i cierpliwych matek. Ale nie widzę też innej możliwości, jeśli nie planujemy wszyscy wymrzeć (bezdzietne, bezpłodne, bez-związku-z-mężczyznami…) tudzież świat nasz nie zacznie się składać wyłącznie z korporacji i banków. Warto poczekać. Jest o co walczyć.

Przetrwaliśmy już zachłyśnięcie się tzw. kompetencjami twardymi (wiedza i umiejętności potrzebne do wykonywania określonej pracy, np. znajomość języków obcych, obsługa komputera), które okazały się… za „miętkie” i niewystarczające nie tylko na trudne czasy, ale i zawsze wtedy, kiedy w grę wchodzi zarządzanie zespołami ludzi oraz miękkimi (wszystkie psychospołeczne umiejętności matek, wymienione powyżej), które okazały się być w trudnych czasach i w większych zespołach pracowników jak opoki.

Przyjdzie w końcu także czas matek – twardych i miękkich jednocześnie.

Przyjdzie, bo musi przyjść.

 

 

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Agnieszka Nietresta-Zatoń
Nałogowa czytelniczka, która kocha pisać i pisarka, która nie umie żyć bez czytania. Autorka powieści "Oaza spokoju" i "Pustostan". Copywriterka, webwriterka, blogerka. Matka, żona i kociara z tytułem naukowym.
Podyskutuj

#WomanOnStage – Firma Aptiv zaprasza na 6 edycję Connected.Cars

Firma Aptiv wraca do nas po wakacyjnej przerwie z ciekawym wydarzeniem. Niezależnie od tego czy interesujesz się motoryzacją i nowymi technologiami, czy może po prostu lubisz być na bieżąco z nowinkami, na tym spotkaniu nie może Cię zabraknąć! Sprawdź dlaczego i zapisz się już teraz!
  • Ewa Moskalik - Pieper - 17/09/2019

Firma Aptiv zaprasza na 6 edycję Connected.Cars: #WomanOnStage

Po wakacyjnej przerwie firma Aptiv nadal nie zwalnia tempa i już:

25 września o godzinie 18:00 w Starej Zajezdni w Krakowie odbędzie się 6 edycja Connected.Cars: #WomenOnStage.

Ta edycja jest wyjątkowa i szczególnie ważna, ponieważ w całości przygotowały ją kobiety – inżynierki z Aptiv, które pokażą Wam, że świat motoryzacji nie jest tylko domeną mężczyzn.

Oczywiście na spotkanie zapraszamy zarówno Panie, jak i Panów. 🙂

Poznaj szczegóły spotkania i zapisz się!

Możesz mieć niepowtarzalną okazję wyruszenia do krainy nowych technologii i samochodów przyszłości. Poznać tematy związane z bezpieczeństwem, inteligencją samochodów, testowania oraz budowania innowacyjnych produktów pod kątem Agile, ale nie tylko!

To będzie też doskonała okazja, żeby porozmawiać z managerami Aptiv o możliwościach zatrudnienia! Dlatego zabierz ze sobą swoje CV!

Agenda:

18:00 -18:20 – Poznajmy się!

18:20 – 18:40 – Dlaczego testowanie samochodów przyszłości jest takie ważne?

18:40 – 19:10 – Networking (pizza & drinks on us!)

19:10 – 19:30 – Wyższy poziom inteligencji w samochodach przyszłości – projekt Simusafe

19:30 – 19:50 – Agile jako narzędzie do budowania innowacyjnych produktów w branży automotive.

19:50 – 21:00 – Speed recruiting + Networking

Wydarzenie jest bezpłatne, ale rejestracja obowiązkowa. Łap bilet!

Co jeszcze Cię czeka na miejscu?

  • Mocna dawka wiedzy oraz inspiracji od najlepszych inżynierek oraz managerów!
  • Strefy inżynieryjne, w których spotkacie ekspertów Aptiv oraz porozmawiacie o aktualnych ofertach pracy.
  • Spotkanie z przedstawicielkami Fundacji Mamo Pracuj.
  • Dla pierwszych 100 osób specjalne prezenty!
  • Pizza i napoje.

Zobacz jak wygląda serce i dusza samochodów przyszłości 🙂

Nie przegap okazji i zapisz się! Do zobaczenia 25 września!

Wiemy, że takie bilety szybko się rozchodzą 🙂

aptiv logo

Zdjęcie: archiwum Aptiv

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Ewa Moskalik - Pieper
Redaktor portalu Mamo Pracuj. Prywatnie spełniona, pełnoetatowa mama dwóch wspaniałych synów i żona, starająca się znaleźć swój patent na work - life balance. Absolwentka UJ. Miłośniczka kina, muzyki i książek.

Networking sposobem na sukces

Kobiety z reguły bardzo naturalnie nawiązują relacje, czy tą umiejętność można przełożyć na biznes? Zastanawiasz się jak rozwinąć swoją firmę i nawiązać pierwsze kontakty biznesowe? Wykorzystaj swoje zdolności komunikacyjne aby rozmawiać skutecznie o swoich interesach tworząc efektywną sieć networkingową.

  • Marta Hycnar - 17/09/2019
networking - 3 kobiety przy posiłku

Networking, czyli nawiązywać relacje biznesowe?

Biznes to ludzie, a budowanie i podtrzymywanie relacji to podstawowy czynnik sukcesu w biznesie. Przedsiębiorcy, zarówno kobiety jak i mężczyźni, coraz większą uwagę poświęcają na tworzenie i pielęgnowanie relacji biznesowych, kształtując sieć kontaktów. Zaufany partner biznesowy poleca Cię swojemu klientowi, a on kolejnemu kontrahentowi i twoja działalność nabiera rozpędu. Budując szeroką siatkę kontaktów inwestujesz w przyszłość swojego biznesu. 

Dlaczego to tak ważne?

Każdy napotkany człowiek to nowe doświadczenia i szersza wiedza, która pomoże Ci rozwinąć firmę. Wykorzystaj każdą szanse na rozmowę, nigdy nie wiesz co może ona przynieść. To dzięki ludziom, którzy nas otaczają docieramy do odbiorców naszych usług. Posiadanie znajomości jest często negatywnie kojarzone, a tu przede wszystkim chodzi o współpracę. Spotkania networkingowe są nie tylko sposobem na rozwój twojego biznesu, ale także sposobem na znalezienie pracy. Raport Banku Danych o Inżynierach wskazuje, że networking jest skuteczniejszy niż wszystkie inne metody poszukiwania pracy. Według badań ok. 65% do 85% posad udaje się znaleźć dzięki pomocy, jaka płynie z sieci kontaktów.

Networkingowe know how

„Networking oparty jest na pielęgnowaniu relacji, których fundamentem jest zaufanie w celu udzielania sobie wzajemnie wsparcia, tj. wzajemnych korzyści takich jak dostęp do informacji, udzielenie opinii lub wsparcie emocjonalne” – to najtrafniejsza definicja networkingu. Zatem ważne jest aby opierał się on na wzajemności. 

Największa światowa organizacja networkingowa BNI działająca w Polsce, stworzyła tradycję śniadań biznesowych, podczas których przedsiębiorcy mają możliwość lepiej się poznać. Spotykamy się o 7 rano aby porozmawiać o swoim biznesie, o sukcesach i pomysłach. W przyjaznej atmosferze wymieniamy się wzajemnymi kontaktami i umożliwiamy zrobienie biznesu innym. Jest to najlepszy sposób na prowadzenie firmy. Przyjemny i skuteczny, a wczesna poranna pora spotkania nie wpływa na nasze codzienne obowiązki. 

Myślisz o tym, aby założyć swój biznes, szukasz partnerów lub inwestorów? A może prowadzisz już swoją firmę i chcesz dotrzeć do nowych klientów? Jeżeli szukasz sposobów na to, żeby rozwinąć swoją karierę zawodową – wybierz się na spotkanie networkingowe.

Pamiętaj jednak, aby na co dzień wykorzystywać networking szukając wśród znajomych zaufanych partnerów, dostawców usług czy pracowników. Bądź otwarta na ludzi, a nawiązywanie kontaktów przyjdzie Ci z łatwością. Wykorzystaj networking aby rozwinąć własną firmę, wypromować siebie i swój pomysł. Szybko i przyjemnie zdobędziesz nowych klientów i wartościowe kontakty biznesowe. Przecież psychologia biznesu dowodzi, że kobiety mają naturalne predyspozycje do networkingu. Sprawdź sama!

Jeśli zainteresował Cię ten artykuł to zajrzyj jeszcze do innych naszych wpisów, które zostały stworzone z myślą o pierwszych krokach w biznesie:

Zdjęcie: Storybloks

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Marta Hycnar
Współzałożycielka firmy HarmoniquePR – Agencji Public Relations. Trenerka biznesu z wiedzą popartą wieloletnim doświadczeniem. Członek międzynarodowej grupy Business Network International.  Ceni sobie profesjonalne podejście do biznesu oraz umiejętności komunikacyjne. Specjalistka w budowaniu trwałych i harmonijnych relacji. Wulkan energii, zaraża optymizmem. U ludzi uwielbia szczery i promienny uśmiech.
Podyskutuj
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail