Czego szukasz

12 rzeczy, które powinna dla siebie zrobić każda mama

Mamy zasługują na bardzo wiele, a w rzeczywistości niewiele dla siebie robią. Powód, żeby coś przełożyć, odwlec w czasie, zawsze się znajdzie. Żyjąc w ciągłym pośpiechu, zaznaczając na swoich niekończących się listach rzeczy do zrobienia. Dlatego, wierząc, że jesteś świetnie zorganizowana przygotowałam dla Ciebie jeszcze jedną listę spraw do załatwienia. A wszystko co na niej jest, dotyczy Ciebie i ma służyć Tobie. Sprawdź co powinna zrobić dla siebie każda mama. Mam nadzieje, że będziesz na niej odznaczać to, co już dla siebie zrobiłaś!

  • Ewa Moskalik - Pieper - 08/06/2017

Czas tylko dla Ciebie

Sposobów na zorganizowanie czasu tylko dla siebie jest wiele. Proponuję tych kilka, które nie wymagają ani wielkiego nakładu pieniędzy, ani dużych wyrzeczeń ze strony innych osób. Jednocześnie dadzą Ci poczucie chociaż niewielkiej równowagi w tym, jak wiele na co dzień robisz dla  innych.

1. Wstań 15 minut wcześniej niż reszta rodziny – jeśli pijesz poranną kawę wypij ją spokojnie właśnie wtedy lub wykorzystaj ten czas np. na krótką gimnastykę i prysznic. Ważne, że wszyscy jeszcze śpią i nikt Ci nie przeszkadza.

2. Zrób sobie raz w miesiącu dzień wolny i spędź go tak, jak masz ochotę – żyjąc w wiecznym pośpiechu i będąc wszystkim dla wszystkich zapominasz o sobie. Zmęczenie sprawia, że sama czasem już nie wiesz czego potrzebujesz. Spędzenie odrobiny czasu w swoim towarzystwie pomoże przede wszystkim odpocząć, ale też pozwoli Ci robić to, co tylko Ty chcesz. Możesz czytać cały dzień książki, a możesz iść na długi spacer. Ty decydujesz!

3. Spotkanie z przyjaciółkami/przyjaciółką – jeśli tylko jest ktoś, kogo towarzystwo sprawia, że poprawia Ci się humor i przy kim świetnie spędzasz czas, nawet się nie zastanawiaj. Ustal sobie rytm takich spotkań. Bliskie przyjaźnie pomagają się odstresować i żyć dłużej 🙂 Niby zwykłe spotkanie, wspólnie wypita kawa, a Ty wracasz do domu jak na skrzydłach i z nową energią.

4. Krótki wyjazd z koleżankami – podobnie jak spotkanie z przyjaciółką zadziała kojąco na Twoje samopoczucie i podniesie na duchu. Kobiety lubią się dzielić swoimi doświadczeniami i samą rozmową wzajemnie się wspierać. Możecie się np. umówić ( jeśli oczywiście potrzebujecie od tego tematu odpocząć), że nie będziecie rozmawiać o dzieciach albo o facetach.

Czas się odłączyć

Jesteśmy zewsząd stymulowane i poddawane działaniu wielu bodźców. Informacje płyną do nas nieprzerwanym strumieniem. Często możemy czuć się przeładowane natłokiem informacji, obrazów i dźwięków, co sprzyja irytacji i wrażeniu ciągłego biegu. Dlatego czasem warto świadomie się odłączyć i na moment zatrzymać.

5. Spędź trochę czasu z dziećmi bez telefonu – odłóż świadomie gdzieś telefon, możesz go nawet na pół godziny wyłączyć. Wyłączony nie będzie tak kusił, żeby zerknąć, bo trzeba poczekać i wpisać kod, a to już wymaga czasu i cierpliwości. Wierzę (bo sama sprawdziłam), że jak bez dodatkowych bodźców zanurzysz się w zabawie z dzieckiem, to odpoczniesz i nie będziesz chciała wracać do swoich obowiązków.
Poza tym bardzo szybko się zorientujesz, że dzieci szybko rosną i wkrótce to Ty będziesz prosiła o dostęp i uwagę od swojego nastolatka z telefonem w ręku 🙂

6. Zrób sobie dietę od social mediów – oj zjadają nam one masę czasu i kuszą chęcią przeglądania, zaglądania, scrollowania. Dzisiaj są też ważnym elementem pracy i nieuniknione jest korzystanie z nich. Nawet najbardziej zagorzali przeciwnicy muszą się czasem złamać i aby móc zaistnieć w branży, zmuszeni są być aktywni w social mediach. Dlatego zrób sobie krótkie wakacje od social mediów. Niektóre posty czy swoją aktywność możesz zaplanować już trochę wcześniej i w ten sposób ograniczyć wizyty w internecie.

7. Zaplanuj rodzinny czas na odłączenie – wszelkie ekrany bardzo nas uzależniają. Dotyczy to tak samo dzieci, jak i dorosłych. Zbyt długie przebywanie przed ekranem może pogłębić i poziom stresu i problemy ze snem. Poza tym, jak podkreślają badania, z psychologicznego punktu widzenia ogromne znaczenie ma odejście od ekranów, aby uniknąć wypalenia i promować zdrowy tryb życia. Ustal czas, w którym Ty i Twoja rodzina “odłącza” się i trzymajcie się tego. Twoje e – maile, będą na Ciebie czekały. Masz to jak w banku 🙂

Bądź  dla siebie dobra

Korzyści płynące z bardziej świadomego zarządzania sobą w czasie, czasem swojej rodziny i obowiązkami, których każda z nas ma wiele, są niepodważalne. Czasem trudno tylko znaleźć sposób na siebie. Jednak wszystkie wiemy, że dbając o siebie zadbamy również o naszych najbliższych.

8. Wykorzystuj swój cały urlop w pracy – wakacje zmniejszają ataki serca i depresję, łagodzą stres i poprawiają wydajność pracy oraz kreatywność. Pomagają zachować work-life-balance. Nawet jeśli nie możesz pozwolić sobie na opuszczenie miasta, to możesz planować, że będziesz robić rzeczy, których dotychczas nie zrobiłaś. Mieszkając w dużym mieście możesz np. zaplanować zwiedzanie. Zupełnie inaczej spaceruje się ulicami miasta np. z gośćmi, którzy do Ciebie przyjechali. Chcesz im wtedy pochwalić się miejscem, w którym na co dzień mieszkasz. Zatem wymyśl sobie, że teraz Ty zwiedzasz i pójdziesz/pojedziesz wszędzie tam, gdzie jeszcze nie byłaś.
Nawet jak mieszkasz poza miastem znajdziesz takie miejsca, które na co dzień Cię intrygują, a których nigdy nie odwiedziłaś. Może to być miejscowość obok, jakieś ruiny starego zamczyska albo okoliczne tereny zielone.

9. Deleguj zadania – w umyśle małego dziecka “praca” może wydawać się jakimś mitycznym miejscem lub działalnością, która odziera Twoje dziecko z cennego czasu, zdecydowanie chętniej przeznaczanego na zabawę. Odsłaniając dzieciom swój świat i pokazując co robisz na co dzień, pozwalasz im nauczyć się, jaka jest Twoja praca, jakie są jej zalety i jak Twoje życie zawodowe wpływa na innych. W ten sposób też zachęcasz je do wyobrażania sobie, co można robić w ciągu jednego dnia życia. Skoro praca zespołowa w Twoim miejscu pracy przynosi efekty i jest do zrealizowania, to dlaczego w domu nie? Obowiązki domowe mogą przynieść tylko korzyści, np. takie jak poczucie mistrzostwa, odpowiedzialności i sprawczości.

10. Nawet jeśli nie przepadasz za swoją pracą, skoncentruj się na jednej lub dwóch rzeczach, które w niej polubisz – tylko 4 na 10 pracowników czuje się mocno zaangażowanych w swoją pracę. Różne są tego powody: może praca być tą, o której marzymy, ale otoczenie może nam nie sprzyjać. Może kultura pracy i otoczenie być na wysokim poziomie, ale wykonywane czynności mogą nie przynosić nam satysfakcji. Dlatego dopóki nie możesz niczego zmienić w kwestii pracy, spróbuj patrzeć na pozytywne strony zajęcia, które wykonujesz.

11. Bądź dla siebie wyrozumiała – poczucie winy matki jest niemal namacalne. Najgorzej się czujemy, gdy nasze obowiązki zawodowe sprawiają, że przegapimy szkolne przedstawienie, czy zapomnimy o zakupieniu potrzebnych przyborów szkolnych na czas. Najgorsze jednak, gdy po dłuższym czasie reflektujemy się, że nasze dziecko zaraz skończy szkołę, a my nie zauważyłyśmy, kiedy ten czas upłynął.
Wszystko co możemy zrobić dla siebie, to ćwiczenie wybaczania sobie, uwalnianie gniewu i smutku, choćby nawet poprzez łzy. To pomaga i oczyszcza nie tylko nas, ale również naszych najbliższych.

12. Spróbuj czegoś nowego – jeśli tylko czas Ci na to pozwoli i jeśli tylko czujesz taką potrzebę, spróbuj znaleźć jakąś nową sferę działań dla siebie. To pomaga zachować pozytywne emocje. To może być malarstwo, taniec, śpiew… Coś co sprawi Ci radość. To może być również nowa dyscyplina sportu lub podjęcie się właśnie jakiejś aktywności artystycznej. Ludzie, którzy biorą udział w nowych doświadczeniach, są bardziej skłonni zachować pozytywne emocje i zminimalizować negatywne, niż ludzie, którzy mają mniej doświadczeń. Zatem wyjście ze swojej strefy komfortu może przynieść Ci wiele dywidend.

Wierzę, że każda z nas ma swoje sposoby na regenerację sił i stworzenie sobie optymalnych warunków do wypoczynku. Pewnie ktoś lubi moczyć nogi w morzu, ktoś inny woli spacer po górach. Ciekawa jestem co Wy robicie dla siebie? W jaki sposób dbacie o swój czas i przestrzeń? Może macie ochotę się z nami tym podzielić?

Zainspirował mnie artykuł na workingmother.com

Zdjęcie: 123rf

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Ewa Moskalik - Pieper
Redaktor portalu Mamo Pracuj. Prywatnie spełniona, pełnoetatowa mama dwóch wspaniałych synów i żona, starająca się znaleźć swój patent na work - life balance. Absolwentka UJ. Miłośniczka kina, muzyki i książek.
Podyskutuj

Urlop macierzyński w Polsce jednym z najdłuższych w UE

W najnowszym raporcie portalu ALEO.com - “Rynek pracy z kobiecej perspektywy” - możemy porównać długość urlopów macierzyńskich w całej Unii Europejskiej. Polska zajmuje piąte miejsce wśród państw, które gwarantują mamom najdłuższy pełnopłatny urlop macierzyński. Najdłużej z dzieckiem mogą zostać Bułgarki, aż 46 tygodni.
  • Dominika Wassermann - 11/06/2019
mama z malutkim dzieckiem na rękach

Urlop macierzyński to ważny czas dla dziecka

Po urodzeniu dziecka bardzo ważną kwestią jest, aby maluch był jak najdłużej z mamą. Wydawać by się mogło, że w pierwszych miesiącach dziecko głównie śpi i je, ale jest to niezwykle ważny okres w rozwoju małego człowieka. W tym czasie zaczyna kształtować się jego osobowość, sposób budowania relacji, poczucie bezpieczeństwa oraz poczucie własnej wartości, tego jak będzie postrzegał siebie.

Jak zatem rządy krajów Unii Europejskiej dbają o to żeby mamy miały czas dla siebie i nowo narodzonego potomka?

Długość urlopu macierzyńskiego w poszczególnych krajach znacznie się różni. W Polsce jest to 20 tygodni pełnopłatnego urlopu. Można go jednak przedłużyć wykorzystując urlop rodzicielski i w ten sposób być w domu z dzieckiem przez cały rok. Jednak przez te kolejne tygodnie będziemy otrzymywać tylko 60% wynagrodzenia.

Polska znajduje się w czołówce krajów UE jeśli chodzi o długość pełnopłatnego urlopu macierzyńskiego. Z dłuższego urlopu mogą korzystać Greczynki, Słowaczki, Chorwatki oraz Bułgarki. W Bułgarii jest to rekordowy czas aż 11 miesięcy. My znajdujemy się na piątym miejscu ex aequo z Estonią. W Estonii jednak sprawa wygląda nieco inaczej. Estonki mogą wziąć kolejne 146 tygodni wolnego i otrzymywać w tym czasie 44% wynagrodzenia sprzed porodu.

Urlop macierzyński – gdzie jest najkrótszy?

Wyprzedzamy w tym rankingu kraje skandynawskie. W Szwecji i Danii pełnopłatny urlop to zaledwie 10 tygodni.

Najkrócej w domu z dzieckiem mogą pozostać Portugalki – zaledwie 6 tygodni.

Średnia długość pełnopłatnego urlopu macierzyńskiego w UE wynosi 16,7 tygodnia.

Raport oparty jest o dane Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju.

Czy ma to wpływ na przyrost naturalny?

Co ciekawe badania statystyczne pokazują, że długość urlopu macierzyńskiego niekoniecznie pokrywa się z dzietnością. We Francji i Irlandii pełnopłatny urlop trwa kolejno 18 i 16 tygodni, a dzietność w tych krajach to prawie dwoje dzieci przypadających na każdą kobietę w wieku rozrodczym. Podobnie współczynnik dzietności wygląda w Szwecji – 1,78 i Danii – 1,75.

Najniższe wskaźniki płodności zanotowano na Malcie, w Hiszpanii, Włoszech, Cyprze, Grecji, Portugalii i Luksemburgu. Dzietność w tych krajach plasuje się między 1,26 a 1,39.

W Polsce współczynnik ten wynosi 1,48 i wzrósł o 5,2, co oznacza że w porównaniu z rokiem 2016 urodziło się w naszym kraju prawie 20 000 więcej dzieci.

Jednak w żadnym kraju Europy przyrost naturalny nie jest na tyle wysoki, żeby zapewnić zastępowalność pokoleń. Aby tak było współczynnik dzietności musiałby wynosić 2,1. To pokazuje, że Europa staje się kontynentem starych ludzi.

Ciekawe jest też, że w Stanach Zjednoczonych gdzie nie istnieje urlop macierzyński dzietność plasuje się na poziomie 1,72.

Najwyższy wskaźnik dzietności na świecie ma Niger – 7,1.

Zdjęcia: Storyblocks.com

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Dominika Wassermann
Absolwentka Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego, oraz Liceum Plastycznego w Nowym Wiśniczu , która po dziesięciu latach postanowiła powrócić do zajmowania się grafiką komputerową. Prywatnie "zwierzolub", opiekunka 3 kotów, miłośniczka kuchni roślinnej, spędzająca wolny czas na rowerowych wycieczkach.

Codzienna pielęgnacja skóry – jakich kosmetyków używać?

Podstawowym elementem codziennej pielęgnacji jest dokładne oczyszczanie skóry. Demakijaż należy wykonywać zarówno rano (aby pozbyć się martwego naskórka i nadmiaru sebum) jak i wieczorem (w celu usunięcia resztek makijażu). W zależności od typu cery, zaleca się stosowanie różnych typów produktów, takich jak płyny micelarne, mleczka czy żele antybakteryjne.
  • Jagoda Jasińska - 21/05/2019
Uśmiechnięta kobieta, patrząca się na swoje odbicie w lustrze

Płyny micelarne – idealne do cery naczynkowej i normalnej

Płyn micelarny to roztwór wodny w którego składzie znajdują się micele – niewidzialne gołym okiem „kuleczki” zbudowane z cząstek hydrofilowych (wodnych) i lipofilowych (tłuszczowych). W kontakcie z powierzchnią skóry oddziałują z zanieczyszczeniami, kurzem i sebum, prowadząc do ich oderwania i zamknięcia w środku kulistego tworu. Istotną zaletą płynów micelarnych jest ich niski stopień inwazyjności – nie trzeba pocierać o skórę, aby dobrze ją oczyścić i odświeżyć. Jednym z najczęściej wybieranych płynów micelarnych jest Nutra Effects, Micellar Cleansing Water od Avon.

Mleczka – do cery suchej, dojrzałej oraz atroficznej

Mleczka do demakijażu to popularny zamiennik płynów dwufazowych. Ich konsystencja przypomina balsam lub delikatny krem pielęgnacyjny, dlatego są chętnie wybierane przez osoby posiadające skórę suchą i wrażliwą. Wybierając mleczko warto zwrócić uwagę na kilka kwestii:

  • konsystencja: najlepiej żeby miało lekką i nietłustą formułę
  • skład: wyłącznie produkty wolne od parafiny i oleju mineralnego
  • zdolność do usuwania makijażu wodoodpornego

Dobrym wyborem dla osób o szczególnie wrażliwej i skłonnej do podrażnień skórze, jest mleczko ziołowe o działaniu nawilżająco – oczyszczającym np. od Fitomed.

Żele antybakteryjne – przeznaczone do cery tłustej i skłonnej do niedoskonałości

Antybakteryjne żele to produkty stworzone z myślą o posiadaczach cery tłustej, mieszanej, trądzikowej i ze skłonnością do łojotoku. Aktywne żele mogą być stosowane zarówno profilaktycznie, jak i  myślą o redukcji trądziku oraz kompensacji (przywróceniu optymalnego stopnia nawilżenia skóry). W składzie żeli antybakteryjnych znajdują się substancje pochodzenia naturalnego, kompleks proteinowo-cynkowy oraz prowitamina D-5.

Maseczki pielęgnacyjne – przywróć blask swojej skórze

Maseczki są dla twarzy tym, czym opatrunek dla rany. Nałożone przed wykonaniem makijażu sprawiają, że skóra staje się świetlista i promienna. Jeżeli chcesz wzmocnić efekty rytuałów pielęgnacyjnych, nie zapominaj o ich regularnym nakładaniu.

Maseczki do twarzy Avon z glinkami mineralnymi

Glinki mineralne niczym magnes przyciągają zanieczyszczenia, otwierają i oczyszczają pory oraz pozostawiają skórę gładką i odświeżoną. Sprawdzą się do każdego typu cery. To idealny wybór dla osób, które borykają się z problemem zaskórników i wyprysków.

Luminizing Black Mask – Boscia

Czarna maseczka od Boscia działa na kilku płaszczyznach – skutecznie redukuje widoczność porów, usuwa zanieczyszczenia oraz pozostawia skórę gładką i promienną. Świetlista cera to sprawdzony sposób na odjęcie kilku lat. Jeżeli chcesz poczuć się młodo i świeżo, maseczki rozświetlające to rozwiązanie dla Ciebie.

Wygładzające maseczki do twarzy Avon Planet Spa

Maseczki algowe to sprawdzony sposób na odświeżenie i wygładzenie cery. Algi działają na cerę jak detoks – minerały i sól morska przywracają skórze świeży wygląd i sprawiają, że staje się miękka i sprężysta.

Błotne maseczki do twarzy Avon Planet Spa

Ostatnią propozycją dla osób poszukujących sposobu na wygładzenie skóry oraz uczynienie jej miękką i sprężystą jest błotna maseczka z solą krystaliczną i błotem z Morza Martwego. Maseczka działa na cerę kompleksowo, redukując ilość wydzielanego sebum i zmniejszając widoczność porów.

Materiał powstał we współpracy z partnerem portalu.

Zdjęcie: partnera portalu

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Jagoda Jasińska
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail