Wyzwania po pandemii
Pierwszy rok pandemii był solidnym sprawdzianem dla pracodawców. Był to test nie tylko z zarządzania i komunikacji kryzysowej, ale także z budowania zaufania oraz wiarygodnej marki pracodawcy. Myli się jednak ten, kto myśli, że to już koniec zmagań dla osób zatrudniających pracowników.
Od połowy 2021 r. w niemal wszystkich branżach w Polsce obserwujemy pik rekrutacyjny, który przebija rekordy z rynku pracy sprzed dwóch lat. To rezultat nie tylko odmrożenia gospodarki i zintensyfikowanych działań w organizacjach, którym pandemia nie przeszkodziła w rozwoju. To także efekt decyzji o zmianie zawodowej, którą odłożyli na później pracownicy doświadczający pracy w skrajnie niepewnych warunkach. Pracodawcy, którzy prześpią zmianę wstrząsającą właśnie rynkiem pracy, mogą już za chwilę obudzić się bez najlepszych ludzi na swoim pokładzie.
Rodzinno-zawodowe puzzle
Jaką rolę w tej układance pełnią dzisiaj rodzice? Osób, które łączą pracę zawodową z obowiązkami rodzicielskimi, jest w Polsce 5,2 mln*. I, co szczególnie ważne, aż 94 procent z nich doświadcza w pracy problemów związanych z byciem rodzicem*. Ich sytuacji na pewno nie poprawił też „koronakryzys”.
Jak wynika z raportu Pracuj.pl*, aż 57 procent rodziców miało w trakcie pandemii problem z oddzieleniem życia prywatnego od pracy. A 46 procent matek nie czuło się traktowanych przez swoich przełożonych ze zrozumieniem. Jeśli dodać do tego fakt, że wiele osób w godzinach pracy było zmuszonych dzielić się ze swoimi dziećmi sprzętem komputerowym, pilnować ich zdalnych lekcji, pomagać im w odrabianiu prac domowych i przygotowywać im posiłki, powstaje z tego mieszanka wybuchowa. Trudno się więc dziwić, że zwłaszcza w czasie pandemii rodzice byli i są nadal jedną z najbardziej sfrustrowanych grup społecznych. I że potrzebują zrozumienia oraz konkretnych działań od swoich pracodawców. Jak ta pomoc powinna więc wyglądać?
Pracodawco, dołącz do Bazy Pracodawców Przyjaznych Rodzicom! Dlaczego warto? Przeczytaj!
Realne wsparcie
Choć dużo na ten temat przeczytamy w najnowszym raporcie Mamo Pracuj, zapamiętajmy już teraz, że wsparcie dla rodziców w pracy musi być czymś więcej niż tylko firmową deklaracją. Na nic sympatyczny post na LinkedIn i Facebooku o polityce prorodzinnej, firmowy event dla dzieciaków pracowników czy pięknie przygotowane gadżety dla przyszłych rodziców, jeśli w organizacji i poza nią krążą historie rodziców, którzy zostali przez swojego pracodawcę potraktowani niesprawiedliwie, a czasem nawet niezgodnie z prawem.
Na niewiele się też zdadzą zapewnienia przełożonych o wsparciu dla przyszłych matek i ojców, gdy chwilę później kręcą nosem na ich prośby o wcześniejsze wyjście z pracy, a w firmowych kuluarach wypowiadają się negatywnie na temat ich „stanu”. Pomoc zadeklarowana przez pracodawcę musi być przemyślana, spójna z firmowymi wartościami i przede wszystkim realna. Zwłaszcza jeśli działania wewnętrzne z obszaru employer brandingu mają nam nie przeszkodzić a pomóc w zatrzymaniu na pokładzie najlepszych ludzi.
Czym jest Sieć Pracodawców Przyjaznych Rodzicom? Przeczytaj!
Różne perspektywy
Zdecydowanie za mało też mówimy na rynku o tym, że nieumiejętne komunikowanie firmowych rozwiązań i inicjatyw dedykowanych rodzicom może bardzo łatwo zranić pracowników, którzy z różnych przyczyn dzieci mieć nie chcą lub nie mogą. Deprecjonowanie osób, które chciały albo musiały wybrać inną drogę niż rodzicielstwo, to rzecz w wielu organizacjach niestety powszechna. A przecież autentyczny i mądry employer branding nikogo nie dyskryminuje. Dlatego tak ważne jest, aby zwłaszcza przy planowaniu inicjatyw związanych ze wsparciem rodzicielstwa, wziąć pod uwagę różne sytuacje i perspektywy naszych pracowników, szukać rozwiązań wspierających różne grupy w firmie i zważać na język firmowych komunikatów.
Przykład idzie z góry
Pamiętajmy też, że absolutnie zawsze to bezpośredni przełożeni dają swoimi wypowiedziami i działaniami konkretny przykład pracownikom. Korzystajmy z tego przywileju odpowiedzialnie. I pamiętajmy, że nawet jeśli wczoraj popełniliśmy jakiś błąd, jeszcze dziś możemy być odrobinę lepszym pracodawcą dla rodziców.
Pobierz raport
Niniejszy tekst jest wstępem do raportu napisanym przez Zytę Machnicką.
Zyta Machnicka – szefowa hubu edukacyjnego Lightness i managerka To Znowu Oni, autorka bloga CandidateExperience.pl i książki „Lepszy pracodawca. Jak autentyczny employer branding zmienia biznes, rynek pracy i ludzi” nominowanej do nagrody Economicus 2020 dla najlepszych książek ekonomiczno–biznesowych. Na co dzień współpracuje z wielkimi i małymi organizacjami, które chcą: szybciej rekrutować, mocniej angażować oraz lepiej się komunikować z kandydatami i pracownikami. Takich projektów edukacyjnych ma na koncie przeszło 200. W branży HR działa od ponad dekady i jest twarzą polskiego employer brandingu. Pomysłodawczyni i współorganizatorka EBMASTERS – ogólnopolskiej społeczności praktyków i pasjonatów employer brandingu. EB wprowadziła również na uczelnie jako organizatorka i promotorka pierwszych w kraju studiów podyplomowych z tego zakresu – na AGH w Krakowie (gdzie współtworzyła merytorycznie i promowała także „Trendwatching & Future Studies”). Prelegentka topowych konferencji branżowych i jurorka najważniejszych ogólnopolskich konkursów z zakresu EB i HR. Uznana za Osobowość roku Employer Branding 2019 przez jury konkursu Employer Branding Stars i trzykrotnie wyróżniona tytułem Tygrysa Biznesu przez Fundację Pro Progressio. Wierzy, że każdą firmę stać na bycie lepszym pracodawcą.
Źródło:
*Raport Praca zawodowa a pełnienie ról opiekuńczych przez kobiety i mężczyzn w Polsce, Forum Odpowiedzialnego Biznesu, 2020.
*Tamże
*Raport Styl pracy po COVID-19. Wyzwania pracodawców, Pracuj.pl, sierpień 2020, dostęp: 13.10.2021