Czego szukasz

Urośnij w 2019 – skuteczne osiąganie celów z techniką Grow

Nowy Rok 2019 może być najlepszym rokiem Twojego życia. Masz ochotę uczynić go takim? Nic prostszego! Wystarczą przede wszystkim Twoje chęci i odpowiednie narzędzia, które Ci w tym pomogą. Szczególnie pomocny jest model GROW. Na czym to polega?

  • Sylwia Bujko - 01/01/2019

Urośnij w 2019

Nazwa Grow [ang. – rosnąć], to akronim składający się z czterech komponentów: Goal (Cel), Reality (Rzeczywistość), Options (Opcje), Will (Chęć). Autorem modelu jest John Whitmore, który opublikował go w 1992 r. Od tamtej pory jest on często używany w procesach coachingowych i pomaga skuteczniej i szybciej osiągnąć cel lub przejść przez zmianę.

Zazwyczaj planowanie przychodzi nam łatwiej niż działanie. Stare nawyki biorą górę i skazują nas na niepowodzenie. Postanowienia noworoczne pozostają w sferze zamiarów. Z GROW może być jednak inaczej!

W niniejszej, pierwszej części artykułu znajdziesz dokładną instrukcję techniki, dzięki czemu możesz ją na sobie przeprowadzić. W drugiej części natomiast przeczytasz dalsze wskazówki, pogłębiające rozumienie GROW. Pomogą Ci w jego skutecznym zastosowaniu czyli w osiągnięciu Twojego celu zgodnie z planem!

1. Goal

Pierwszy krok to ustalenie celu. Na tym etapie często padamy ofiarą swojej historii. Określamy cele na podstawie tego, co do tej pory osiągnęliśmy. Rzadko sięgamy poza naszą strefę komfortu, na teren nieznany. To właśnie cele definiujące naszą dalekosiężną wizję, nasz ideał przyszłości są dużo bardziej inspirujące i motywujące do działania. Wyznaczanie celów wymaga od nas kreatywności, bo wymyślamy coś, czego jeszcze nie było, czego jeszcze nie przeżyliśmy. Od nas w dużej mierze zależy, jaki obraz swojej przyszłości namalujemy.

Odpowiedz sobie szczerze i rzetelnie na poniższe pytania:

  • Jaki jest Twój cel?
  • Co chcesz osiągnąć?
  • Co chcesz zmienić?
  • Po czym poznasz, że zrealizowałaś swój cel?
  • Co się zmieni, gdy go osiągniesz?
  • Jak się będziesz wtedy czuć?
  • Co się stanie, jeśli nie osiągniesz Twojego celu? Jak się będziesz czuć, jeśli nie przeprowadzisz tej zmiany?

2. Reality

Na tym etapie określasz, z jakiego miejsca startujesz. Analizujesz, co do tej pory zrobiłaś w kwestii realizacji swojego celu. Oceniasz, jakie były tego rezultaty. Patrzysz obiektywnie na siebie i swoje otoczenie.

  • Co się teraz dzieje?
  • Jak często ma to miejsce?
  • Na co masz wpływ?
  • Jak inni postrzegają tę sytuację?
  • Czego do tej pory próbowałaś? Czego się dzięki temu nauczyłaś?

3. Options

Teraz zaczynasz planować. Identyfikujesz swoje opcje, możliwości, alternatywy. Ustalasz strategie działania. Szukasz rozwiązań wspierających Twój pomysł, a także osób, które mogą Ci pomóc. Oceniasz wykonalność planu w Twoich realiach. Jeśli myślisz, że wyczerpałaś już wszystkie możliwe opcje, pamiętaj, aby wymyślić jeszcze jedną…

Tutaj jakość pomysłów nie ma jeszcze znaczenia. Za to ich liczba ma. Postaw na ilość, stymuluj swoją kreatywność bez cenzury! Nawet jeśli niektóre pomysły wydadzą Ci się niedorzeczne, nie skreślaj ich automatycznie. Mogą pokierować Cię do zaskakującego rozwiązania, które okaże się strzałem w dziesiątkę. W tym kroku pomocne będzie podejście „A gdyby tak…”. Gdybaj więc do woli!

  • Co konkretnie możesz zrobić, żeby zmienić aktualną sytuację?
  • Jakie masz alternatywy?
  • Co sprawdzało się do tej pory?
  • Kto może Ci pomóc?
  • Która opcja podoba Ci się najbardziej?
  • Oceń wykonalność każdego pomysłu w skali 1-10.

4. Will

Najważniejszy krok to działanie. Tutaj skupiasz się już tylko na wdrożeniu planu w życie. Rozkładasz strategie na konkretne kroki do wykonania w danym czasie i miejscu. Określasz terminy i zakładany postęp. Tylko Ty jesteś w pełni odpowiedzialna za swoje działania w kierunku realizacji celu. Ustalasz sama ze sobą, w jaki sposób pociągniesz się do odpowiedzialności. Ta świadomość, może być orzeźwiająca i inspirująca do działania.

Na tym etapie podejmujesz wiążącą decyzję. Tutaj odpowiadasz sobie na kluczowe pytanie: Co zrobisz?

  • Jakie są konkretne kroki, które potrzebujesz wykonać na drodze do swojego celu?
  • Kiedy dokładnie je wykonasz?
  • Jak sobie poradzisz z przeszkodami?
  • Czego jeszcze potrzebujesz?

Pamiętaj też, że choć cel jest ważny, tak samo ważna jest droga do niego. Baw się dobrze w trakcie swojej podróży! Ciesz się ze swoich małych postępów. Wyłącz wewnętrznego krytyka, bądź dla siebie dobrym, wspierającym kibicem. Przeszkody przyjmuj z wdzięcznością za naukę i wzmocnienie, jakie ze sobą niosą. I codziennie wystarczy jeden mały krok, a nieuchronnie zbliżysz się do swojego celu!

Zdjęcie: 123 rf

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Sylwia Bujko
Certyfikowany coach. Specjalizuje się w pracy z mamami, które chcą łączyć macierzyństwo z karierą. Manager operacyjny w międzynarodowym koncernie w branży nieruchomości, Apleona Real Estate. Zarządza zespołem ponad 60 osób. Ma 10-letnie doświadczenie w biznesie (m.in. w budowaniu i prowadzeniu zespołów, CRM, BD, HR). Autorka platformy coachingowej www.holimum.com. Prywatnie mama Janka (2014) i Dianki (2018).

Od czego zacząć tworzenie własnego biznesu?

Dobra koniunktura w gospodarce to zachęta do tworzenia własnego biznesu. Chętnych nie brakuje, podobnie jak pomysłów na wiele atrakcyjnych usług i produktów. Nie każdy posiada wiedzę, nabytą na temat zakładania firmy. Bez względu na branżę, zwykle początkujący przedsiębiorca zadaje sobie pytanie, od czego zacząć?
  • Dominika Kamińska - 25/04/2019
laptopy i dokumenty na stole, ręce osób planujących działania biznesowe

Biznesplan to podstawa

Własny biznes kusi, ponieważ daje poczucie, że tworzymy coś nowego, unikatowego. Autor pomysłu decyduje o tym, jaki przyjmie kształt i w jakim tempie ruszy na podbój wymagającego rynku. Biznesmen amator na początku obawia się formalności i zderzenia z biurokracją. Wbrew pozorom, to nie jest najtrudniejszy etap, ponieważ wiele spraw można załatwić już przez Internet.

O wiele większym wyzwaniem jest dokładne sprecyzowanie charakteru naszej działalności. Nadmierne rozdrobnienie oferty może zdezorientować potencjalnych klientów. Jeden lub dwa konkrety dają bardziej czytelny znak, w czym się specjalizujemy. Warto określić też grupę docelową, jakiej dedykujemy swoją działalność. Pomoże to później w procesie promowania strony internetowej przez firmy takie, jak Netmove. Przed przystąpieniem do działalności nie zaszkodzi również sprawdzić, jak prezentuje się oferta konkurencji.

Koszty prowadzenia biznesu

Każda działalność gospodarcza kosztuje. Przedsiębiorca płaci podatki, składki, rachunki, inwestuje w sprzęt i oprogramowanie. Ponosi koszty wynajmu biura, zakupu usług i półproduktów, z których tworzy swoją ofertę. Najlepiej wyliczyć koszty zanim się pojawią i ocenić, na ile są realne do udźwignięcia.

Biznes to również szeroko zakrojona akcja promowania firmy, na przykład przy pomocy agencji interaktywnej. Żeby móc odróżnić się od konkurencji, trzeba zainwestować w działania pozycjonujące stronę internetową. Wybierając usługi Netmove, można liczyć na 15 lat doświadczenia w promocji witryn. Firma proponuje usługi SEO, wykonuje audyty, konsultacje, linkowanie stron. To szeroko zakrojone działania, obliczone na nieco wolniejszy, ale stabilny sukces. Na promocji marki w Internecie nie warto oszczędzać. To inwestycja, która daje całodobową promocję przez wszystkie dni w roku.

Rejestracja i podatki

Nie każda działalność gospodarczą należy rejestrować. Przy drobnej działalności, w której przychody nie przekraczają 50 proc. płacy minimalnej można prowadzić działalność w opcji niezgłoszonej do urzędu. Każdy przedsiębiorca ma do wyboru kilka form opodatkowania, od których zależy rodzaj księgowości firmy. Nie można jej zmienić w dowolnym momencie, dlatego warto zdecydować się na najtańszą. Rejestrując firmę od razu należy wskazać formę opodatkowania, jak również określić sposób płacenia zaliczek na podatek. Do wyboru są opcje miesięczne oraz kwartalne.

Nowy biznes najlepiej promować od razu. Pomoże w tym Netmove, opracowując odpowiednią strategię, uzależnioną od konkretnej branży. W tym celu bardziej przyda się dobrze zaprojektowana strona internetowa niż nawet stacjonarna siedziba firmy.

Materiał powstał we współpracy z partnerem portalu.

Zdjęcie: partnera portalu.

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Dominika Kamińska

Jak odkryć swoje mocne strony i ruszyć z miejsca – video z Kamilą Rowińską

Jak odkryć swoje mocne strony i ruszyć z miejsca - po urlopie macierzyńskim? Od czego zacząć? Jak porozmawiać ze swoją rodziną o swoich potrzebach dotyczących rozwoju? Zobacz video z Kamilą Rowińską i zrób pierwszy krok.
  • Joanna Gotfryd - 24/04/2019
zadowolona kobieta w okularach pracuje przy komputerze

Jak odkryć swoje mocne strony i ruszyć z miejsca?

Zapraszam Was do obejrzenia video z Kamilą Rowińską – coachem, kobietą, która wspiera inne kobiety w rozwoju osobistym, zawodowym i niezależności. Autorką 7 książek i mamą dwójki dzieci.

Z tego video dowiesz się:

  • Jak znaleźć swoją drogę zawodową?
  • W którą stronę pójść, kiedy jestem na rozdrożu?
  • Od czego zacząć?
  • Jak uwierzyć we własne możliwości?
  • Jak najlepiej wykorzystać swój potencjał?
  • Jak rozmawiać z bliskimi o potrzebie własnego rozwoju?

Zobacz też inne ciekawe materiały video:

Jak uwierzyć w siebie i odkryć swoją siłę? 

Jak pokonać strach przed działaniem

Jak przestać się przejmować co powiedzą inni? 

Zdjęcie: 123 rf

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Joanna Gotfryd
Współzałożycielka portalu Mamo Pracuj, absolwentka UEK, z doświadczeniem zawodowym w dużym biznesie. Mama dwóch rozbrykanych dziewczynek. Pasjonatka górskich wycieczek i Italii w każdej postaci. Marzy o dalekich podróżach i zdobyciu Korony Gór Polski.
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie
Może Cię zainteresować także:
Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail