Czego szukasz

Urlop rodzicielski: ten m-oment w życiu pracującej mamy

Pojawienie się na świecie dziecka, szczególnie pierwszego, to wielka rewolucja w życiu każdej mamy. Od tego momentu nic nie jest już takie samo… Życie nabiera zawrotnej prędkości, czasem zbaczając na zupełnie nowe tory, często zaskakując nowym kierunkiem. Nie ma co się dziwić, że dotychczasowy sposób myślenia o pracy ulega zmianie. Pojawił się w końcu nowy priorytet, ba, prawdziwy szef… Po co zatem pozostawać w kontakcie ze swoim pracodawcą w czasie urlopu?

  • Redakcja portalu Mamo Pracuj - 22/11/2015
Fragment infografiki M-Factor, mama z dzieckiem w wózku

Już wiemy, że nasze badanie zyskało rozgłos w mediach, i świetnie! W końcu nasz głos, głos matek był słyszalny w całej Polsce. W „Rzeczpospolitej” ukazał się tekst powołujący się na nasze badania („M-Factor, czyli o jakiej pracy marzy mama?”), a później przedrukowały go liczne media!

Urlop macierzyński? Jaki urlop?

Choć nazwa jest myląca, bo jeszcze nie widziałam aby jakakolwiek mama w czasie urlopu macierzyńskiego odpoczywała… ale urlop  macierzyński to przewrotnie urlop do pracy. I choć w pracy nas nie ma, to nie znaczy, że pracodawca powinien o nas (i my o nim) zupełnie zapomnieć. W końcu to przecież urlop… Czyli zakładamy, że prędzej czy później do pracy wrócimy.

Czego możemy w tym czasie oczekiwać od pracodawcy?

To ważne pytanie dla dobra relacji mama-pracodawca i po prostu wzajemnego zaufania. Bo świeżo upieczona mama wcale nie znika, albo przynajmniej wcale zniknąć nie musi…

1. Święta, bony, nagrody, które się „należą”

Mama na urlopie to nadal pracownik. I ważne aby obie strony o tym nie zapominały.

Dlatego bony świąteczne, zaproszenie na Wigilię firmową, spotkanie integracyjne czy informacja i przyznanie nagrody za projekt, kiedy mama jeszcze pracowała, należą się także mamie na urlopie. A pozwalają podtrzymać dobre relacje.

Podpowiedź dla pracodawcy: ważne jest aby mama nie musiała się sama dopominać o to, co przysługuje jej jako pracownikowi.

Podpowiedź dla mamy: pamiętaj, że zawsze możesz o to zapytać, przypomnieć się, to Twoje prawa.

2. Poinformowanie pracownika o dużych zmianach bezpośrednio go dotyczących

To ważne, aby każdy pracownik został poinformowany o istotnych zmianach w firmie np. zmianie siedziby firmy, reorganizacji biura, zmianach na kluczowych stanowiskach. Pozwoli to uniknąć takich sytuacji jak opisała to jedna z Was…

„W czasie mojego urlopu w pracy był remont. Szefowa nie zainteresowała się moją dokumentacją ani wyposażeniem biurka. Wszystko zginęło lub zostało zniszczone. Po 18 latach pracy zastałam puste biurko i szafy”.

3. Otwarta komunikacja na temat możliwości powrotu czy decyzji o dalszym urlopie

Podpowiedź dla mamy: w trakcie urlopu związanego z wychowaniem dziecka, śledź ogłoszenia swojej firmy i wskazuj te, którymi byłabyś zainteresowana. Wykaż się elastycznym podejściem, pokazując otwartość na różne rozwiązania. Jeśli widzisz siebie w innej roli niż przed urlopem, zasygnalizuj to, pokazując, dlaczego myślisz właśnie o takiej zmianie profilu stanowiska. Nie bój się rozmawiać o tym w jaki sposób wyobrażałabyś sobie pracę jako mama. Pamiętaj, pracodawca nie zna Cię jeszcze w tej roli.

Podpowiedź dla pracodawcy: jeszcze zanim urlop pracownicy się skończy warto spotkać się z nią i omówić możliwości i plany powrotu. Wcale nie trzeba czekać na dzień powrotu. Można w ten sposób uniknąć wielu nieporozumień.

4. Rozmowa na temat wzajemnych oczekiwań

„Do ostatniej chwili nie wiedziałam, do jakiego działu trafię, co będę robić i czy w ogóle będzie dla mnie miejsce”.

Powrót do pracy to trudne przeżycie dla młodej mamy i zupełnie nowa rola. Dlatego warto wcześniej przeprowadzić taką rozmowę z pracodawcą, zminimalizować niepewność i precyzyjnie ustalić oczekiwania (daty, ewentualne ułatwienia jak np. zmiana godzin pracy).

Podpowiedzi dla mamy:

  • Ogranicz zostawianie ustaleń na ostatnią chwilę. Niektóre możliwości muszą dojrzeć i do tego potrzebny jest czas.
  • Stwórz sytuację, w które powrót do firmy będzie najlepszym dopasowaniem oczekiwań pracodawcy i Twoich w nowej sytuacji. Bądź elastyczna i otwarta na rozwiązania inne niż powrót na Twoje dotychczasowe stanowisko.
  • Rozmawiaj, negocjuj, korzystaj z udogodnień, jednak w eleganckich biznesowo ramach.
  • Egzekwuj swoje prawa, ale ich nie nadużywaj. Zaufanie nadwyrężone przez jedną stron przenosi się na inne mamy i utrwala negatywne stereotypy. Działaj odpowiedzialnie.

 

Jeśli potrzebujesz upewnić się jakie prawa Ci przysługują jako pracującej mamie koniecznie zapoznaj się z naszymi tekstami na temat Prawa Pracy dla Rodziców:

A my trzymamy mocno kciuki!

Już wkrótce opiszemy kolejne m-omenty!

Kilka słów o badaniu

„M-omenty” zostały zidentyfikowane na podstawie analizy odpowiedzi na pytania otwarte (Jaki był najlepszy i najgorszy moment związany z powrotem do pracy?) w ankiecie przeprowadzonej przez portal MamoPracuj.pl i butik komunikacyjny COMM.on w maju 2015 (n=513). Analiza treści została dokonana w programie NVIVO.

A może chcesz wiedzieć więcej?

Skontaktuj się z nami:

       

 

Zdjęcie: fragment infografiki „M-omenty w życiu Mamy pracującej”.

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Redakcja portalu Mamo Pracuj
Podyskutuj

Projekt Mamo Pracuj laureatem nagrody Employer Branding Excellence Awards!

Kampania wizerunkowo-rekrutacyjna, przygotowana we współpracy z Capgemini Polska, a skierowana do mam wracajacych do pracy, otrzymała główną nagrodę w konkursie EBExcellence Award w kategorii "Kampania rekrutacyjna off-line"! Rozdanie nagród odbyło się 5 czerwca 2019 roku podczas Gali konkursu. To dla Nas ważna chwila! I dzięki, za Wasze zaufanie do tego co robimy!
  • Redakcja portalu Mamo Pracuj - 13/06/2019
Nagroda Employer Branding Excellence Awards, na zdjęciu Angelika Gawlik-Gajda, Agnieszka Czmyr-Kaczanowska

Projekt Mamo Pracuj laureatem nagrody Employer Branding Excellence Awards!

Employer Branding Excellence Awards 2019  to uroczysta gala, podczas której zostały wręczone nagrody dla pracodawców, którzy prowadzili najlepsze działania employer brandingowe w ciągu ostatnich 12 miesięcy.

Ideą konkursu organizowanego przez HRM Institute jest nagrodzenie i zaprezentowanie najlepszych praktyk employer brandingowych w Polsce, które mogą stać się wzorem i inspiracją dla innych. Nagrody zostały wręczone już po raz ósmy. Do zdobywców głównych nagród trafiły statuetki łucznika, specjalnie zaprojektowane i ręcznie wykonane na tę okazję.

Employer Branding Excellence Awards Prelegrnci

W tym roku do konkursu wpłynęło 150 zgłoszeń. Z każdym rokiem jest coraz więcej dobrych kampanii i działań employer brandingowych, coraz więcej firm angażuje się w budowanie marki pracodawcy, co jest bardzo pozytywnym zjawiskiem. Dobre kampanie robią nie tylko duże firmy, posiadające równie duże budżety, ale także mniejsze organizacje.

Nagrody w konkursie przyznawane są w siedmiu kategoriach:

  • Strategia,
  • Kampania rekrutacyjna off-line,
  • Kampania internetowa,
  • Wewnętrzna kampania wizerunkowa,
  • Innowacja EB,
  • Film rekrutacyjny / wizerunkowy,
  • Strona / Zakładka kariera / Landing page.

Nasz wspólny projekt z Capgemini Polska otrzymał główną nagrodę w kategorii Kampania rekrutacyjna off-line 2019

Wkrótce opiszemy projekt w szczegółach!

A tymczasem zapraszamy do profilu Capgemini Polska w naszej Bazie Pracodawców Przyjaznych Mamie! 

Wyróżnienia w tej kategorii należą do: IKEA Retail, PZU, Toyota Motor Manufacturing Poland.

Serdecznie gratulujemy!

Employer Branding Excellence Awards statuetki

Nagrodzeni w pozostałych kategoriach to:

Kategoria Strategia EB 2019
Zwycięzca: Netguru
Wyróżnienie: Freightliner PL, Eko-Okna, McDonald’s Polska, Lidl Polska

Kategoria Kampania internetowa 2019
Zwycięzca: AmRest
Wyróżnienie: Budimex, Empik, EY, mBank

Kategoria Wewnętrzna kampania wizerunkowa 2019
Zwycięzca: Credit Agricole Bank Polska, McDonald’s Polska
Wyróżnienie: Data Art, Deloitte Polska, Accenture, Roche Polska

Kategoria Innowacja EB 2019
Zwycięzca: PwC
Wyróżnienie: Accenture, Capgemini Polska, Solaris Bus & Coach

Kategoria Film rekrutacyjny / wizerunkowy 2019
Zwycięzca: Atos Global Delivery Center Polska
Wyróżnienie: Lidl Polska, Performante, Edge One Solutions, EY

Kategoria Strona / Zakładka kariera / Landing page 2019
Zwycięzca: DGS Poland
Wyróżnienie: Danone, Fabryka Farb i Lakierów Śnieżka, Aviva

Wszystkim zwycięzcom, wyróżnionym oraz uczestnikom serdecznie gratulujemy!

Każdemu należą się ogromne brawa!

Źródło i zdjęcia: HRM Institute oraz archiwum prywatne

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Redakcja portalu Mamo Pracuj

Mamo Pracuj partnerem programu Facebook Pomaga w Rozwoju!

Nasza Fundacja obok Pracuj.pl i Harvard Business Review Poland, została partnerem programu "Facebook Pomaga w Rozwoju". Agnieszka Czmyr-Kaczanowska, współzałożycielka naszego portalu wzięła udział w spotkaniu prasowym w związku ze startem platformy w Polsce. Program Facebook'a to szereg bezpłatnych kursów online z zakresu marketingu cyfrowego, przygotowania do poszukiwania pracy oraz rozwoju umiejętności miękkich. Każda mama, która chcę się rozwijać w tym zakresie, znajdzie coś dla siebie!
  • Redakcja portalu Mamo Pracuj - 06/06/2019
Facebook pomaga w Rozwoju - prelegenci

Fundacja Mamo Pracuj wraz z portalem Pracuj.pl oraz magazynem Harvard Business Review Poland, została partnerem programu „Facebook Pomaga w Rozwoju”!

Facebook pomaga w Rozwoju - prelegenci

Fundacja Mamo Pracuj została jednym z trzech partnerów nowego programu rozwojowego Facebook’a.

Program Facebook pomaga w rozwoju pozwala na udział w bezpłatnych kursach online z zakresu marketingu cyfrowego, przygotowania do procesu rekrutacyjnego przy poszukiwaniu pracy oraz rozwoju umiejętności miękkich.

Nasze materiały podpowiadające, jak wracić na rynek pracy po przerwie, zasilają wiedzowo platformę.

Z badania opinii, które zrealizowaliśmy wśród przedsiębiorców, wiemy, że 72% menedżerów określa kompetencje cyfrowe jako ważne w procesie rekrutacji – ważniejsze nawet niż to, jaką szkołę ukończył kandydat.

„Widzimy, że podnoszenie kompetencji cyfrowych jest niezbędne dla dalszego rozwoju gospodarczego Polski. Dlatego wspieranie mieszkańców Polski w tym zakresie jest jednym z naczelnych celów Przestrzeni. Uruchamiając program “Facebook pomaga w Rozwoju” podejmujemy kolejny duży krok w jego realizacji” – wyjaśnia Jakub Turowski z Facebook’a

Program Facebook pomaga w Rozwoju to kursy obejmujące zagadnienia:

  • marketingu społecznościowego,
  • bezpieczeństwa w sieci,
  • analizy danych,
  • oraz porady na temat skutecznego planowania kariery.

Platforma jest dostępna dla każdego, dlatego zachęcamy do uczestnictwa osoby chcące się rozwijać lub planujące się przekwalifikować.

Polska w tyle krajów Europy

Zaledwie 40% Polaków posiada podstawowe kompetencje cyfrowe, a Polska znajduje się na 24 miejscu wśród 28 państw członkowskich UE (Dane Indeksu gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego Komisji Europejskiej DESI).

Program dostępny jest pod adresem rozwoj.fb.com i zawiera obecnie cztery kursy w dwóch ścieżkach. Pierwsza dotyczy marketingu cyfrowego i podzielona jest na dwa stopnie: „Pierwsze kroki” i „Idź dalej”. Druga związana jest karierą i oferuje kurs przygotowawczy do procesu rekrutacyjnego „Jak znaleźć pracę” i program „Zabłyśnij w pracy”, zajmujący się tematami współpracy w zespole i ćwiczeniem kompetencji miękkich. Kolejne programy mają rosnąc z czasem.

Odpowiedź na potrzeby konkretnych grup społecznych

Z rozwoju i poszerzania swoich umiejętności chcą korzystać również osoby, które powracają na rynek pracy. Jedną z takich grup są właśnie mamy, które szukają zatrudnienia.

„Przed kobietami wracającymi na rynek pracy po przerwie stoi wiele wyzwań. Muszą się mierzyć zarówno z nowymi obowiązkami domowymi, ale także inną rzeczywistością w firmie, zmianami technologicznymi czy nowymi wymaganiami i oczekiwaniami pracodawców. Często także ze stereotypowym podejściem do pracy kobiet. Dlatego tak ważne jest zrozumienie potrzeb kobiet na rynku pracy, mądre wspieranie ich i umożliwienie ciągłego rozwoju, a przede wszystkim uelastycznienie form pracy” – Agnieszka Czmyr-Kaczanowska, współzałozycielka portalu mamopracuj.pl i Wiceprezes Fundacji Mamo Pracuj tłumaczy

Dostęp do platformy jest całkowicie bezpłatny. Wymaga zalogowania się przez platformę Facebook, za pomocą numeru telefonu bądź adresu e-mail. 

Facebook pomaga w Rozwoju - przemawiająca Agnieszka Czmyr-Kaczanowska

Start programu ogłoszono 31 maja 2019 roku. W maju upłynął także rok od otwarcia Przestrzeni from Facebook, czyli centrum społeczności Facebooka w Warszawie, w którym odbywają się różnego rodzaju wydarzenia poświęcone debacie publicznej i rozwojowi kompetencji cyfrowych. W pierwszym roku działalności odbyło się tam ponad 350 wydarzeń, a miejsce odwiedziło przeszło 15 tysięcy osób.

Facebook pomaga w Rozwoju - Agnieszka Czmyr-Kaczanowska oraz prowadząca

Facebook pomaga w Rozwoju - prelegenci

Źródło: na podstawie materiałów prasowych

Zdjęcia: własność Facebook, autor: Bartek Bartosiński, fantasmatic.pl

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Redakcja portalu Mamo Pracuj
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail