Czego szukasz

Te nawyki ubraniowe sprawią, że nie dostaniesz pracy

Moda jest bardzo ważnym elementem komunikacji. Strój odgrywa ogromną rolę informacyjną. Po kolorze, czy rodzaju ubrania możemy interpretować osobę, strój jest Twoją wizytówką, a odpowiednio dobrany, może podkreślić Twoją wiedzę i doświadczenie. Dlatego to bardzo ważne, abyś przed rozmową kwalifikacyjną zwróciła uwagę na swoje nawyki ubraniowe, gdyż to od nich może również zależeć czy daną pracę otrzymasz.

  • Joanna Tor-Gazda - 24/10/2018
kobieta czeka na rozmowę o pracę

Te nawyki ubraniowe sprawią, że nie dostaniesz pracy

1. Dziurawe spodnie.
2. Niewygodne ubrania – wkładanie na siebie ubrań, które są za małe, za duże (rozciągnięte), niewygodne buty.
3. Ubrania wieczorowe/ sportowe/ nie dobrane do okazji.
4. Przebieranie się za kogoś kim nie jesteś.

Jesteśmy zakładniczkami własnych nawyków ubraniowych, z których bardzo trudno nam wyjść samodzielnie. Ubrania, dodatki, które wkładamy na siebie codziennie, nie zawsze są dobrze przemyślane pod względem komunikacji. Zresztą trudno się dziwić, gdyż nikt nas w szkole nie uczy, jaki komunikat wysyłamy tym co mamy na sobie.

Świadoma komunikacja i zarządzanie osobistym wizerunkiem, to umiejętności, które zmieniają jakość życia. Dlatego dziś chcę Ci opowiedzieć jakie nawyki ubraniowe oraz nawyki związane z dbaniem o siebie, mogą utrudnić Ci znalezienie wymarzonej pracy.

Od ponad 20 lat moją pasją jest komunikacja niewerbalna poprzez wizerunek oraz tworzenie stylu. To czym się z Tobą dzielę w moich artykułach, to nie tylko wiedza, którą zebrałam podczas studiów z zarządzania i komunikacji społecznej, nauki w szkole projektowania ubioru, ale także moje osobiste obserwacje jako projektantki i osoby działającej w środowisku przedsiębiorców od wielu lat.

Psychologia ubioru to fascynująca dziedzina mody, która w Polsce coraz szybciej się rozwija i cieszy się dużym zainteresowaniem. Naprawdę odpowiednie ubranie może otworzyć Ci wiele drzwi, a złe dobranie stroju do okazji, może je przed Tobą zamknąć.

Dlatego warto, abyś przemyślała Twoje codzienne nawyki związane z dbaniem o Twój osobisty wizerunek, w tym także wygląd, aby uchronić się przed niepotrzebnym stresem.

Dziś wspominam o 3 nawykach ubraniowych, które mogą sprawić, że nie dostaniesz pracy.

Twój styl mówi zanim się odezwiesz

Rozmowa o pracę to wyjątkowe, formalne spotkanie, podczas którego po raz pierwszy masz okazję zaprezentować się jako potencjalna nowa osoba, na konkretne stanowisko, w danej firmie.

Każde stanowisko to inny pakiet zadań, odpowiedzialności i obowiązków. Są zawody bardziej reprezentacyjne, gdzie obowiązuje konkretny dress code i takie, gdzie zasady ubierania nie są wprost określone.

Dlatego warto się zastanowić jak wygląda ta sytuacja w przypadku stanowiska, o które się ubiegasz oraz jaka panuje kultura organizacyjna w tej konkretnej firmie.

Nawyki ubraniowe

1. Dziurawe spodnie

Wielu przedsiębiorców mówiło mi na spotkaniach biznesowych, że pracownicy ich firm ubierają się niechlujnie, chodzą do pracy w potarganych dżinsach, krótkich spodniach, plażowych sukienkach czy klapkach. Niestety to nie jest wina pracowników, a raczej pracodawcy, że nie określił i nie poinformował ich o obowiązującym dress codzie w firmie.

Pewnie większość pracodawców liczy na wyczucie pracowników, ale w rzeczywistości myślę, że najlepiej jest określić dress code firmy, żeby pracownik wiedział jakie są obowiązujące zasady.

Dlatego zanim wybierzesz się na rozmowę o pracę dowiedz się jak najwięcej o firmie i jej kulturze organizacyjnej, czy jest bardzo formalna czy może luźniejsza. Im więcej informacji zgromadzisz, tym lepiej dla Ciebie.

Jednak nawet gdy firma ma luźne podejście do sposobu ubierania się pracowników, wybranie dżinsów z dziurami na kolanach na rozmowę kwalifikacyjną, może być odebrane jako nieprofesjonalne i pozbawione szacunku do pracodawcy.

Pamiętaj, że rozmowa o pracę to spotkanie formalne, podczas którego panują konkretne zasady. To spotkanie, które wymaga odpowiedniego zachowania, a także ubioru.

Podczas spotkania prezentujesz siebie oraz swój potencjał, ale także pokazujesz, czy będziesz dobrze współpracować z innymi pracownikami. Dziurawe dżinsy są symbolem buntu, nieprzejmowania się zasadami, to mocny sygnał, który wysyłasz w świat.

Ubrania działają na nasze emocje. Twój przyszły pracodawca może odebrać Twój styl w różny sposób, ale Ty także możesz zbudować wiarygodny wizerunek wybierając odpowiedni zestaw ubrań na rozmowę o pracę.

2. Obwieszona jak choinka

Kolejnym nawykiem jest ubieranie zbyt dużej ilości dodatków i obwieszanie się nimi, jak choinka ozdobami świątecznymi. Rozumiem, że wiele kobiet w ten sposób podkreśla lub dostraja klasyczne ubrania do swojej osobowości. Niestety jeżeli ubierzesz duże kolczyki, naszyjnik i jeszcze dodasz do tego bransoletki, chustę i kapelusz, to wprowadzisz chaos, w którym znikniesz Ty jako osoba.

Podczas rozmowy o pracę Ty i Twoje umiejętności, wiedza oraz doświadczenie jesteście najważniejsi. Ubranie jest dopełnieniem i tłem. Dlatego nawet jeżeli uwielbiasz na co dzień nosić dużą biżuterię, kolorowe szale, na rozmowę o pracę wybierz jedną z tych rzeczy, albo pozostaw ten styl, jako Twój prywatny. Chodzi o stworzenie jak najlepszych warunków do rozmowy i usunięcie wszelkich rozpraszaczy.

3. Jak w domu tak i w pracy

Każdy człowiek ma osobisty wizerunek, który składa się z prywatnego i publicznego. To jak wyglądamy w domu jest naszą prywatną sprawą, ale w pracy nie jesteśmy same. Są wokół nas inni ludzie. Odpowiednie ubranie jest wyrazem szacunku dla współpracowników oraz miejsca pracy. Odpowiednie ubranie buduje granicę między tym co prywatne, a tym co zawodowe.

Od kilku lat panuje bardzo wyluzowany trend w modzie. Wiele osób mówi, że praca jest dla nich drugim domem, więc chcą się czuć w miejscu pracy swobodnie. Słyszałam też od koleżanek, które pracują w różnych firmach, że niektóre osoby przychodzą do pracy w rozciągniętym dresie, leginsach i podkoszulku, itp. Tak jakby to, jak wyglądają nie miało dla nich znaczenia. Zdaniem psychologów, takie zachowanie jest jednym z objawów depresji i nie radzenia sobie z podstawowymi życiowymi zadaniami. Niestety moda sieciówkowa (fast fashion) szybko wykorzystała tę sytuację, tworząc ubrania właśnie w tym stylu, pokazując, że jest to odpowiedni ubiór na każdą okazję.

Co chcesz przekazać strojem?

Jeżeli wracasz do pracy po przerwie, pomyśl jak wyglądasz na co dzień. Czy chcesz swoje prywatne życie przenosić do pracy, a pracę do domu? A może chcesz oddzielić te dwie przestrzenie życiowe?

Może w pracy chcesz pokazać swój profesjonalizm, wiedzę i doświadczenie, a w domu się zrelaksować, odpocząć, naładować akumulator, pobyć z rodziną?

Odpowiednie ubranie pomoże Ci bez słów podkreślić Twoją wiedzę i doświadczenie. Odpowiednie ubranie pomoże Ci także zrelaksować się po pracy, lub poczuć się bardziej seksy na randce. Co i kiedy na siebie wkładamy, ma duży wpływ na jakość naszego życia, zarówno tego zawodowego, jak i prywatnego.

Z ubrań możemy bardzo dużo wyczytać. Jednak ubrania są tylko narzędziem, które ma nam pomóc w budowaniu dobrych relacji z innymi ludźmi. Najważniejsze jest, aby ubrania podkreślały to co chcesz powiedzieć w danej sytuacji. Możesz mieć inny styl w pracy, a inny w życiu prywatnym. Dużo też zależy od Twojej osobowości, odwagi, zawodu, który wykonujesz. Chociaż do każdej osoby w mentoringu i konsultacjach podchodzę indywidualnie, to te trzy nawyki, o których piszę uważam za uniwersalne.

Zdjęcie: 123 rf

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Joanna Tor-Gazda
Projektantka ubioru i mentorka stylu. Prowadzi konsultacje i mentoring stylu online pod marką www.dostrajanie.pl. Prywatnie szczęśliwa mama, żona i artystka.

Mamo Pracuj w finansach. Relacja ze spotkania w Capgemini w Krakowie

Ponad 100 zgłoszeń na spotkanie. Lista na speed recruitment zapełniona w mgnieniu oka. Wiemy, że mamy z Krakowa i okolic czekały na to wydarzenie! My także. Zapraszamy do zapoznania się z relacją ze świątecznego spotkania dla mam w Capgemini pod hasłem: #MamoPracujwFinansach!
  • Anna Łabno - Kucharska - 07/01/2019
Spotkanie #MamoPracujwFinansach w Krakowie w firmie Capgemini

W tym roku podróżowałyśmy po całej Polsce spotykając się z mamami, które myślą o powrocie do aktywności zawodowej lub które szukają dla siebie nowych wyzwań. Nie ukrywam, ucieszyło nas to, że ostatnie nasze spotkanie w 2018 roku odbyło się w Krakowie w Capgemini z „naszymi” krakowskimi mamami. A właściwie mamami z Krakowa i okolic 🙂

Jak zawsze program był bardzo bogaty, atrakcji dla dzieci moc a jedzenie pyszne.

Zacznijmy od początku 🙂

Spotkanie w siedzibie Capgemini otworzyła Agnieszka Czmyr – Kaczanowska z Fundacji Mamo Pracuj, która przywitała wszystkich obecnych gości. Następnie Dominika Nawrocka – Brand Communication Manager opowiedziała o gospodarzu spotkania, czyli o firmie w której pracuje ponad 56% kobiet.

Wszystkie mamy usłyszały, jak można rozwijać swoje kompetencje w strukturach firmy oraz jak wygląda ścieżka kariery. Dodatkowo uczestniczki spotkania mogły poznać niektóre działania społeczne firmy, w które z chęcią angażują się pracownicy różnych szczebli, płci i narodowości.

Panel, czyli sama prawda o pracodawcy

Niezwykle atrakcyjny okazał się panel dyskusyjny, w którym wzięły udział:

  • Edyta Piotrowska – Senior Director
  • Kamila Jurczyk – Team Leader
  • Małgorzata Grzyb – Engagement Manager
  • Aleksandra Wójcik – P2P Global Process Owner
  • Dominika Nawrocka – Brand Communication Manager

Panelistki dzieliły się swoimi historiami związanymi z pracą i rozwojem w firmie. Co ważne, część z nich pracuje w Capgemini od kilkunastu lat, zatem mają za sobą również doświadczenie powrotu do pracy po urodzeniu dziecka i sprawowaniu opieki nad nim. Chętnie opowiadały również o swoich sposobach na zachowanie równowagi pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym oraz mówiły o rozwiązaniach ze strony pracodawcy, które umożliwiają zachowanie work – life balance. Co chętnie odpowiadały także na wszystkie (także trudne) pytania Uczestniczek.

Zapoznanie się z przestrzenią firmy i speed recruitement – bezcenne doświadczenia

Po zakończeniu panelu, mamy jak i dzieci spokojnie nabierały sił i korzystały z pysznego cateringu, aby później zapoznać się z przestrzenią firmy. Office tour cieszył się dużym zainteresowaniem.

W czasie całego spotkania można było porozmawiać z obecnymi tam rekruterkami, które w ramach speed recruitmentu oraz podczas swobodnych rozmów opowiadały o aktualnie toczących się rekrutacjach oraz o całym procesie aplikacyjnym. Mamy, które zapisały się na szybką rekrutację, po spotkaniu otrzymały pogłębiony feedback na temat swojej kandydatury.

Zapraszamy do odwiedzenia profilu Capgemini w naszej Bazie Pracodaców Przyjaznych Mamie >>>

capgemini

Zdjęcia: własność Capgemini

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Anna Łabno - Kucharska
Jestem mamą mądrej indywidualistki. Posiadam doświadczenie w koordynacji projektów, prowadzeniu szkoleń oraz doradztwa. Uwielbiam spędzać czas z rodziną, podróżować, czytać książki i celebrować picie kawy. W "wolnym" czasie wspieram osoby chore onkologicznie.

Urośnij w 2019 – skuteczne osiąganie celów z techniką Grow

Nowy Rok 2019 może być najlepszym rokiem Twojego życia. Masz ochotę uczynić go takim? Nic prostszego! Wystarczą przede wszystkim Twoje chęci i odpowiednie narzędzia, które Ci w tym pomogą. Szczególnie pomocny jest model GROW. Na czym to polega?
  • Sylwia Bujko - 01/01/2019

Urośnij w 2019

Nazwa Grow [ang. – rosnąć], to akronim składający się z czterech komponentów: Goal (Cel), Reality (Rzeczywistość), Options (Opcje), Will (Chęć). Autorem modelu jest John Whitmore, który opublikował go w 1992 r. Od tamtej pory jest on często używany w procesach coachingowych i pomaga skuteczniej i szybciej osiągnąć cel lub przejść przez zmianę.

Zazwyczaj planowanie przychodzi nam łatwiej niż działanie. Stare nawyki biorą górę i skazują nas na niepowodzenie. Postanowienia noworoczne pozostają w sferze zamiarów. Z GROW może być jednak inaczej!

W niniejszej, pierwszej części artykułu znajdziesz dokładną instrukcję techniki, dzięki czemu możesz ją na sobie przeprowadzić. W drugiej części natomiast przeczytasz dalsze wskazówki, pogłębiające rozumienie GROW. Pomogą Ci w jego skutecznym zastosowaniu czyli w osiągnięciu Twojego celu zgodnie z planem!

1. Goal

Pierwszy krok to ustalenie celu. Na tym etapie często padamy ofiarą swojej historii. Określamy cele na podstawie tego, co do tej pory osiągnęliśmy. Rzadko sięgamy poza naszą strefę komfortu, na teren nieznany. To właśnie cele definiujące naszą dalekosiężną wizję, nasz ideał przyszłości są dużo bardziej inspirujące i motywujące do działania. Wyznaczanie celów wymaga od nas kreatywności, bo wymyślamy coś, czego jeszcze nie było, czego jeszcze nie przeżyliśmy. Od nas w dużej mierze zależy, jaki obraz swojej przyszłości namalujemy.

Odpowiedz sobie szczerze i rzetelnie na poniższe pytania:

  • Jaki jest Twój cel?
  • Co chcesz osiągnąć?
  • Co chcesz zmienić?
  • Po czym poznasz, że zrealizowałaś swój cel?
  • Co się zmieni, gdy go osiągniesz?
  • Jak się będziesz wtedy czuć?
  • Co się stanie, jeśli nie osiągniesz Twojego celu? Jak się będziesz czuć, jeśli nie przeprowadzisz tej zmiany?

2. Reality

Na tym etapie określasz, z jakiego miejsca startujesz. Analizujesz, co do tej pory zrobiłaś w kwestii realizacji swojego celu. Oceniasz, jakie były tego rezultaty. Patrzysz obiektywnie na siebie i swoje otoczenie.

  • Co się teraz dzieje?
  • Jak często ma to miejsce?
  • Na co masz wpływ?
  • Jak inni postrzegają tę sytuację?
  • Czego do tej pory próbowałaś? Czego się dzięki temu nauczyłaś?

3. Options

Teraz zaczynasz planować. Identyfikujesz swoje opcje, możliwości, alternatywy. Ustalasz strategie działania. Szukasz rozwiązań wspierających Twój pomysł, a także osób, które mogą Ci pomóc. Oceniasz wykonalność planu w Twoich realiach. Jeśli myślisz, że wyczerpałaś już wszystkie możliwe opcje, pamiętaj, aby wymyślić jeszcze jedną…

Tutaj jakość pomysłów nie ma jeszcze znaczenia. Za to ich liczba ma. Postaw na ilość, stymuluj swoją kreatywność bez cenzury! Nawet jeśli niektóre pomysły wydadzą Ci się niedorzeczne, nie skreślaj ich automatycznie. Mogą pokierować Cię do zaskakującego rozwiązania, które okaże się strzałem w dziesiątkę. W tym kroku pomocne będzie podejście „A gdyby tak…”. Gdybaj więc do woli!

  • Co konkretnie możesz zrobić, żeby zmienić aktualną sytuację?
  • Jakie masz alternatywy?
  • Co sprawdzało się do tej pory?
  • Kto może Ci pomóc?
  • Która opcja podoba Ci się najbardziej?
  • Oceń wykonalność każdego pomysłu w skali 1-10.

4. Will

Najważniejszy krok to działanie. Tutaj skupiasz się już tylko na wdrożeniu planu w życie. Rozkładasz strategie na konkretne kroki do wykonania w danym czasie i miejscu. Określasz terminy i zakładany postęp. Tylko Ty jesteś w pełni odpowiedzialna za swoje działania w kierunku realizacji celu. Ustalasz sama ze sobą, w jaki sposób pociągniesz się do odpowiedzialności. Ta świadomość, może być orzeźwiająca i inspirująca do działania.

Na tym etapie podejmujesz wiążącą decyzję. Tutaj odpowiadasz sobie na kluczowe pytanie: Co zrobisz?

  • Jakie są konkretne kroki, które potrzebujesz wykonać na drodze do swojego celu?
  • Kiedy dokładnie je wykonasz?
  • Jak sobie poradzisz z przeszkodami?
  • Czego jeszcze potrzebujesz?

Pamiętaj też, że choć cel jest ważny, tak samo ważna jest droga do niego. Baw się dobrze w trakcie swojej podróży! Ciesz się ze swoich małych postępów. Wyłącz wewnętrznego krytyka, bądź dla siebie dobrym, wspierającym kibicem. Przeszkody przyjmuj z wdzięcznością za naukę i wzmocnienie, jakie ze sobą niosą. I codziennie wystarczy jeden mały krok, a nieuchronnie zbliżysz się do swojego celu!

Zdjęcie: 123 rf

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Sylwia Bujko
Certyfikowany coach. Specjalizuje się w pracy z mamami, które chcą łączyć macierzyństwo z karierą. Manager operacyjny w międzynarodowym koncernie w branży nieruchomości, Apleona Real Estate. Zarządza zespołem ponad 60 osób. Ma 10-letnie doświadczenie w biznesie (m.in. w budowaniu i prowadzeniu zespołów, CRM, BD, HR). Autorka platformy coachingowej www.holimum.com. Prywatnie mama Janka (2014) i Dianki (2018).
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie
Może Cię zainteresować także:
Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail