Czego szukasz

10 sposobów jak przekonać pracodawcę na rozmowie kwalifikacyjnej

Rozmowa kwalifikacyjna jest rozmową o określonych założeniach i konkretnym celu. Rekrutujący wie, że druga strona będzie robić wszystko, żeby wypaść jak najlepiej i może lekko idealizować swój wizerunek. Natomiast osoba rekrutowana zakłada, że jej rozmówca mocno filtruje podawane informacje i stara się przebić przez autoprezentację. Przyjrzyjmy się zatem kilku kwestiom i postarajmy się dobrze przygotować do tej rozmowy.

  • Marta Szyszkowska - 21/03/2014

Odpowiedni strój to podstawa

Wybór stroju uzależniony jest od tego, do jakiej instytucji idziemy. W niektórych sektorach odpowiednia będzie bluzka z kołnierzykiem oraz garsonka. Zawsze pamiętajmy, że ubranie musi być schludne oraz dobrze dopasowane. Mamy czuć się dobrze w naszym ubiorze. Wskazane są kolory klasyczne, takie jak szary, granatowy czy czarny. Nie ma dress code, który reguluje zasady ubioru na rozmowę o pracę. Pomyślmy jednak, że idziemy na spotkanie biznesowe i od dobrej prezencji i samopoczucia zależy sukces.

Bądź na czas

Wydaje się to być oczywiste. Punktualność jest ważna dla rekruterów, którzy utożsamiają ją z okazywanym szacunkiem. 

Uścisnij dłoń pewnie

To jak uściśniemy dłoń na spotkaniu biznesowym świadczy o naszym charakterze. Uścist dłoni to odruch niewerbalny, ale wskazuje na naszą samoświadomość, musi zatem być pewny.

Przygotuj informacje o firmie

To bardzo ważne, aby wiedzieć po co idziemy do danej firmy, na jakie stanowisko tam aplikujemy i dlaczego właśnie tam chcemy pracować. Warto zapoznać się ze stroną internetową Pracodawcy, znależć na niej przydatne informacje i przytoczyć je na spotkaniu. W obecnych czasach Pracodawcy nie chcą, aby praca dla pracownika była tylko źródłem zarobku. Wybór miejsca pracy nie może być przypadkowy. Często Pracodawca zwraca uwagę na to, czy pasujemy do danej kultury organizacyjnej oraz zespołu. Dobra odpowiedź na pytanie – Czy wie Pani coś o naszej firmie?  – może zadecydować o tym, czy przejdziemy dalej.

Odpowiadaj rzeczowo

W procesach rekrutacyjnych dominują rozmowy oparte na pytaniach dotyczących doświadczeń. Pamiętajmy, że rekruter zadając pytanie oczekuje odpowiedzi na temat. Nikt nie lubi marnować czasu, a szczególnie pilnuje go rekruter. 

Przygotuj pytania do rekrutera

Bardzo często podczas rozmowy rekruter sam opowiada o firmie i odpowiada na nasze pytania. Kiedy jednak zapyta o Twoje wątpliwości, pod żądnym pozorem nie mów, że wyczerpał temat. Rozmowa kwalifikacyjna to taki poligon doświadczalny – im więcej będziemy pytać, interesować się firmą, stanowiskiem, strukturą organizacyjną czy planami firmy na przyszłość – tym lepiej będzie o nas świadczyło. Nawet jeżeli nie masz już pomysłu, zapytaj chociażby o okres oczekiwania na informację zwrotną lub ilość etapów postępowania rekrutacyjnego, w którym bierzesz udział.

Bądź sobą

Masz prawo być sobą i już w czasie rozmowy zdać sobie sprawę, że dana praca nie będzie satysfakcjonująca. Zdarza się, że treść ogłoszenia wskazuje na ciekawy zakres obowiązków, natomiast w rzeczywistości okazuje się, że będziesz odpowiedzialna za mniej lub więcej zadań. Próbuj to sprawdzić na spotkaniu. Jeżeli od początku czujesz, że to nie posada dla Ciebie, uprzejmie powiedz to rekruterowi i podziękuj za rozmowę, jednocześnie informując, że w obliczu przedstawionych faktów ta praca nie będzie dla Ciebie satysfakcjonująca. To przejaw Twojej dojrzałości, także oznaka szacunku dla czasu Twojego i rekrutera.

Znaj swoje oczekiwania finansowe

Nie stwarzaj niekomfortowej sytuacji w przypadku pytania dotyczącego oczekiwań finansowych („Nie wiem, zastanawiam się…”). Żyjemy w czasach, gdy należy cenić siebie i umieć „się sprzedać”. Rozmowa kwalifikacyjna to właśnie proces sprzedaży umiejętności. Do Pracodawcy mówimy językiem korzyści. On płaci, dlatego też musi wiedzieć za co. Dlatego odpowiednio wcześniej postaraj się zorientować, jak wyceniane jest w branży Twoje stanowisko. Rozmowa pomoże Ci też to zweryfikować. Pod koniec spotkania podaj widełki z informacją otwartości na rozmowę w tym temacie.

Bądź przygotowana na pytanie dotyczące Twojej dostępności

Zastanów się jaki masz okres wypowiedzenia, a jeżeli nie pracujesz obecnie – pomyśl, jak szybko jesteś dostępna do nowego wyzwania. Nie poruszaj na rozmowie kwestii opiekunki dla dziecka oraz organizacji spraw domowych. Rekrutera nie interesują takie sprawy. W Twojej gestii jest dogranie wszystkiego, a rekruter chce wiedzieć, kiedy może na Ciebie liczyć.

Emocje zostaw w domu

Na rozmowę przychodzimy jak na spotkanie handlowe czy egzmin maturalny. Wyłącznie to, co wydarza się tu i teraz ma znaczenie. Rekruter nie będzie się z nami bratał czy współczuł. Oczywiście możemy spotkać na rozmowach empatyczną osobę. Skupmy się na tym, że mamy zadanie do wykonania i od naszego pozytywnego myślenia oraz stanu ducha zależy czy osiągnięmy to, po co przyszłyśmy.

Zdjecie: dreamstime.com

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Marta Szyszkowska
HR Manager, trener, mediator. Prywatnie mama 4 letniej Mai, która jest już fajnym przedszkolakiem ;-) Kontakt: [email protected], tel: +48 608 775 370
Podyskutuj

Wyzwania firm w kontekście pandemii

Pandemia zmieniła nie tylko skalę zatrudnienia i sposób rekrutacji, ale również nasze podejście do pracy i oczekiwania w stosunku do pracodawców. Zespół Pracuj.pl na przełomie kwietnia i maja 2020 r., przeprowadził wśród użytkowników swojego portalu badanie, którego efektem była identyfikacja wyzwań w zakresie wykorzystania biur i przestrzeni do pracy, integracji pracowników w sytuacji rozproszenia, modyfikacji oferty benefitów, a także akceptacji i zrozumienia w stosunku do pracujących rodziców.
  • Natalia Gozdowska - 16/09/2020
dwie kobiety w maseczkach spotkały się w biurze, witają się łokciami

Od paru miesięcy uczymy się funkcjonować zawodowo w innej rzeczywistości. Po całkowitym zamknięciu biur, zaczynają do nich wracać pracownicy, jednak w większości firm, fizyczna obecność jest wciąż rotacyjna lub funkcjonuje na zupełnie innych zasadach.

Pandemia zmieniła nie tylko skalę zatrudnienia i sposób rekrutacji, ale również nasze podejście do pracy i oczekiwania w stosunku do pracodawców. Zespół Pracuj.pl na przełomie kwietnia i maja 2020 r., przeprowadził wśród użytkowników swojego portalu badanie „Zawodowy styl życia”, którego efektem była identyfikacja wyzwań w zakresie wykorzystania biur i przestrzeni do pracy, integracji pracowników w sytuacji rozproszenia, modyfikacji oferty benefitów, a także akceptacji i zrozumienia w stosunku do pracujących rodziców.

Docenienie pracy zdalnej

Pracodawcy, by zapewnić bezpieczeństwo pracownikom, wprowadzili większą elastyczność, jeśli chodzi o wybór miejsca pracy. Zespoły pracują w mniejszym wymiarze w biurach, część z nich ma możliwość wyboru miejsca pracy, a niektórzy funkcjonują w systemie rotacyjnym, który umożliwia zmniejszenie liczby personelu na jednej przestrzeni.

Według Pracuj.pl zdecydowana większość pracowników (89%) po opanowaniu pandemii chce pracować przynajmniej częściowo zdalnie. Jednak tylko 10% chciałoby wykonywać 100% etatu spoza biura, co pokazuje potrzebę integracji i współpracy w zespole, nie tylko w świecie wirtualnym. 57% respondentów pracujących zdalnie uznało, że taki model wykonywania obowiązków pozwolił im bardziej docenić możliwość przychodzenia do biura i bezpośrednich spotkań ze współpracownikami.

Eksperci prognozują, że z czasem ten trend się rozwinie, a przestrzeń biurowa będzie służyć przede wszystkim do spotkań projektowych, warsztatów kreatywnych, sytuacji, kiedy fizyczne bycie obok siebie jest koniecznością. Oczywiście nie bez znaczenia są tu ogromne oszczędności firm, związane z infrastrukturą.

Przeczytaj także: [07] Rynek pracy w trakcie i po pandemii. Możliwe scenariusze, szanse i ryzyka

Budowanie relacji w rozproszonych zespołach

Powyższy trend wiąże się niestety nieodłącznie z większymi wyzwaniami pracodawców, jeśli chodzi o budowanie więzi pomiędzy funkcjonującymi wirtualnie pracownikami. W badaniu „Zawodowy styl życia” respondenci wybierali spotkania (67%) i wyjazdy (59%) czy wspólne warsztaty (48%) jako najskuteczniejsze metody integracji. To oczekiwanie jest trudne do realizacji w obecnych warunkach. Ducha wspólnoty można oczywiście budować poprzez media społecznościowe lub różnego rodzaju narzędzia wirtualne, jednak nie zastąpi to spotkań na żywo.

Analitycy trendów prognozują stopniowy zanik pracy etatowej na korzyść pracy dorywczej, co utrudni dodatkowo tworzenie społeczności wewnątrz firmy i zaangażowanie pracowników w formie, jaka była nam znana dotychczas, na korzyść przedefiniowanego employee experience. Co zrobić więc, aby zmodyfikować perspektywę patrzenia na biznes, na współpracowników i pracowników, na zarządzanie, budowanie relacji i bycie „w pracy” razem?

Przeczytaj także: Czy Gig Economy będzie rosnąć w 2020 r.? Prognozy dla freelancerów

Przeformułowanie oferty benefitów

W nowych ofertach pracy pojawia się coraz mniej benefitów. Niektóre z nich dotychczas wiązały się z fizycznym „byciem” w biurze, więc siłą rzeczy musiały zniknąć, inne są ograniczane ze względów kosztowych czy z powodu zmniejszenia ich atrakcyjności (karty sportowe, karnety do kina itp.). Jeśli benefity mają wciąż pozostać czynnikiem, który uatrakcyjnia ofertę pracy, muszą zostać zmienione tak, by mogły być wykorzystywane w świecie online.

Według Pracuj.pl zyskają oferty, które będą pomagać pracownikom w wykonywaniu pracy zdalnej, np. dostęp do szkoleń w sieci, usługi personalnych asystentów, dofinansowanie do przedszkoli czy dobry sprzęt służbowy.

Wsparcie i zrozumienie pracujących rodziców

Pandemia była niewątpliwie ogromnym wyzwaniem dla pracujących rodziców. 57% z nich miało w czasie pandemii trudności z oddzieleniem czasu prywatnego i służbowego. Dodatkowo sytuacja, której doświadczyliśmy, pokazała jak w powiększającym lustrze problemy, z którymi kobiety mierzą się na co dzień. Nie bez powodu mówi się, że rola matki to praca na pełen etat. Zamknięcie w domu z dziećmi i jednocześnie konieczność wykonywania pracy zdalnej było sytuacją ekstremalną, bardzo obciążającą psychicznie.

Przeczytaj także: Mieć wolność chłonięcia świata – kobiece rozmowy w czasie kwarantanny

Według Pracuj.pl 83% matek uważało, że miały większe trudności w wykonywaniu obowiązków w trakcie pandemii od bezdzietnych koleżanek, ale aż 46% nie czuło się traktowanych przez przełożonych ze zrozumieniem.

Warto pamiętać, że temat przyciągania talentów do organizacji oraz budowania kultury organizacyjnej opartej na zaufaniu jest wciąż aktualny, a nawet szczególnie ważny w najbliższych latach. Firmy doceniające różnorodność i dbające o równowagę pomiędzy życiem osobistym, a zawodowym pracowników będą w dłuższej perspektywie czasowej budować przewagę konkurencyjną. Nawet jeśli w tym momencie rynek pracownika wydaje nam się przeszłością.

Źródło: media.pracuj.pl

Zdjęcie: 123 rf

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Natalia Gozdowska
Zawodowo zajmuje się rozwojem, coachingiem, projektami HR, kulturą organizacyjną i budowaniem marki pracodawcy. Prywatnie mama dwóch wrażliwców, zakochana żona, pasjonatka reportaży, teatru tańca i psychologii. Prowadzi bloga i fun page „Studio Rzeczy Ważnych”, fotografuje i wspiera tych, którzy tego potrzebują. :)

Najbardziej angażująca konferencja HR w Polsce! – HeReos Conference już 18 września!

Już w najbliższy piątek 18.09 dołącz do wydarzenia, na które wszyscy czekaliśmy! Podczas HeReos Conference zaplanowano aż cztery ścieżki tematyczne, obejmujące najważniejsze obszary HR w kontekście obecnej, nowej rzeczywistości. Chcesz dowiedzieć się jak tworzyć miejsca pracy przyjazne rodzicom i dlaczego warto? Zapraszamy na wystąpienie Agnieszki Czmyr-Kaczanowskiej, współzałożycielki Fundacji Mamo Pracuj. Skorzystaj z rabatu #mamopracuj i zapisz się już dziś!
  • Redakcja portalu Mamo Pracuj - 15/09/2020

„Najbardziej angażująca konferencja HR w Polsce” – HeReos Conference już 18 września

Chcesz się dowiedzieć, co charakteryzuje firmy przyjazne rodzicom i które z nich naprawdę zasłużyły na ten tytuł?

Koniecznie weź udział w konferencji HeReos Conference i posłuchaj wystąpienia Agnieszki Czmyr-Kaczanowskiej, współzałożycielki Fundacji Mamo Pracuj pt. „Jak tworzyć miejsca pracy przyjazne rodzicom i dlaczego warto?”.

Zapisz się na to wydarzenie używając naszego kodu rabatowego #mamopracuj, a otrzymasz 15% rabatu!

Konferencja odbędzie się w formie hybrydowej, zatem jeżeli chcesz wysłuchać wystąpień siedząc wygodnie we własnym fotelu, to wybierz Pakiet ONLINE i użyj kodu rabatowego #mamopracuj, specjalnie dla Czytelniczek i Czytelników portalu mamopracuj.pl!

Jeżeli masz ochotę dołączyć do uczestników „na żywo” i wziąć udział w warsztatach 19 września i super After Party w CulinaryOn w Warszawie, wybierz Pakiet HYBRYDOWY.

Koniecznie sprawdź jakie atrakcje przygotowali dla Ciebie organizatorzy i dlaczego HeReos Conference to wyjątkowe wydarzenie, na którym nie może Cię zabraknąć!

Kliknij w link i poznaj szczegóły: www.heroesconf.pl

Do zobaczenia!

Grafiki: HREmbassy, organizator HeRoes Conference

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Redakcja portalu Mamo Pracuj
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail