Czego szukasz

10 sposobów jak przekonać pracodawcę na rozmowie kwalifikacyjnej

Rozmowa kwalifikacyjna jest rozmową o określonych założeniach i konkretnym celu. Rekrutujący wie, że druga strona będzie robić wszystko, żeby wypaść jak najlepiej i może lekko idealizować swój wizerunek. Natomiast osoba rekrutowana zakłada, że jej rozmówca mocno filtruje podawane informacje i stara się przebić przez autoprezentację. Przyjrzyjmy się zatem kilku kwestiom i postarajmy się dobrze przygotować do tej rozmowy.

  • Marta Szyszkowska - 21/03/2014

Odpowiedni strój to podstawa

Wybór stroju uzależniony jest od tego, do jakiej instytucji idziemy. W niektórych sektorach odpowiednia będzie bluzka z kołnierzykiem oraz garsonka. Zawsze pamiętajmy, że ubranie musi być schludne oraz dobrze dopasowane. Mamy czuć się dobrze w naszym ubiorze. Wskazane są kolory klasyczne, takie jak szary, granatowy czy czarny. Nie ma dress code, który reguluje zasady ubioru na rozmowę o pracę. Pomyślmy jednak, że idziemy na spotkanie biznesowe i od dobrej prezencji i samopoczucia zależy sukces.

Bądź na czas

Wydaje się to być oczywiste. Punktualność jest ważna dla rekruterów, którzy utożsamiają ją z okazywanym szacunkiem. 

Uścisnij dłoń pewnie

To jak uściśniemy dłoń na spotkaniu biznesowym świadczy o naszym charakterze. Uścist dłoni to odruch niewerbalny, ale wskazuje na naszą samoświadomość, musi zatem być pewny.

Przygotuj informacje o firmie

To bardzo ważne, aby wiedzieć po co idziemy do danej firmy, na jakie stanowisko tam aplikujemy i dlaczego właśnie tam chcemy pracować. Warto zapoznać się ze stroną internetową Pracodawcy, znależć na niej przydatne informacje i przytoczyć je na spotkaniu. W obecnych czasach Pracodawcy nie chcą, aby praca dla pracownika była tylko źródłem zarobku. Wybór miejsca pracy nie może być przypadkowy. Często Pracodawca zwraca uwagę na to, czy pasujemy do danej kultury organizacyjnej oraz zespołu. Dobra odpowiedź na pytanie – Czy wie Pani coś o naszej firmie?  – może zadecydować o tym, czy przejdziemy dalej.

Odpowiadaj rzeczowo

W procesach rekrutacyjnych dominują rozmowy oparte na pytaniach dotyczących doświadczeń. Pamiętajmy, że rekruter zadając pytanie oczekuje odpowiedzi na temat. Nikt nie lubi marnować czasu, a szczególnie pilnuje go rekruter. 

Przygotuj pytania do rekrutera

Bardzo często podczas rozmowy rekruter sam opowiada o firmie i odpowiada na nasze pytania. Kiedy jednak zapyta o Twoje wątpliwości, pod żądnym pozorem nie mów, że wyczerpał temat. Rozmowa kwalifikacyjna to taki poligon doświadczalny – im więcej będziemy pytać, interesować się firmą, stanowiskiem, strukturą organizacyjną czy planami firmy na przyszłość – tym lepiej będzie o nas świadczyło. Nawet jeżeli nie masz już pomysłu, zapytaj chociażby o okres oczekiwania na informację zwrotną lub ilość etapów postępowania rekrutacyjnego, w którym bierzesz udział.

Bądź sobą

Masz prawo być sobą i już w czasie rozmowy zdać sobie sprawę, że dana praca nie będzie satysfakcjonująca. Zdarza się, że treść ogłoszenia wskazuje na ciekawy zakres obowiązków, natomiast w rzeczywistości okazuje się, że będziesz odpowiedzialna za mniej lub więcej zadań. Próbuj to sprawdzić na spotkaniu. Jeżeli od początku czujesz, że to nie posada dla Ciebie, uprzejmie powiedz to rekruterowi i podziękuj za rozmowę, jednocześnie informując, że w obliczu przedstawionych faktów ta praca nie będzie dla Ciebie satysfakcjonująca. To przejaw Twojej dojrzałości, także oznaka szacunku dla czasu Twojego i rekrutera.

Znaj swoje oczekiwania finansowe

Nie stwarzaj niekomfortowej sytuacji w przypadku pytania dotyczącego oczekiwań finansowych („Nie wiem, zastanawiam się…”). Żyjemy w czasach, gdy należy cenić siebie i umieć „się sprzedać”. Rozmowa kwalifikacyjna to właśnie proces sprzedaży umiejętności. Do Pracodawcy mówimy językiem korzyści. On płaci, dlatego też musi wiedzieć za co. Dlatego odpowiednio wcześniej postaraj się zorientować, jak wyceniane jest w branży Twoje stanowisko. Rozmowa pomoże Ci też to zweryfikować. Pod koniec spotkania podaj widełki z informacją otwartości na rozmowę w tym temacie.

Bądź przygotowana na pytanie dotyczące Twojej dostępności

Zastanów się jaki masz okres wypowiedzenia, a jeżeli nie pracujesz obecnie – pomyśl, jak szybko jesteś dostępna do nowego wyzwania. Nie poruszaj na rozmowie kwestii opiekunki dla dziecka oraz organizacji spraw domowych. Rekrutera nie interesują takie sprawy. W Twojej gestii jest dogranie wszystkiego, a rekruter chce wiedzieć, kiedy może na Ciebie liczyć.

Emocje zostaw w domu

Na rozmowę przychodzimy jak na spotkanie handlowe czy egzmin maturalny. Wyłącznie to, co wydarza się tu i teraz ma znaczenie. Rekruter nie będzie się z nami bratał czy współczuł. Oczywiście możemy spotkać na rozmowach empatyczną osobę. Skupmy się na tym, że mamy zadanie do wykonania i od naszego pozytywnego myślenia oraz stanu ducha zależy czy osiągnięmy to, po co przyszłyśmy.

Zdjecie: dreamstime.com

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Marta Szyszkowska
HR Manager, trener, mediator. Prywatnie mama 4 letniej Mai, która jest już fajnym przedszkolakiem ;-) Kontakt: [email protected], tel: +48 608 775 370
Podyskutuj

Pomysł na pracę dla mam: branża modowa

Dzisiejszy świat oferuje wiele pomysłów na pracę dla mam. Interesujesz się branżą modową? A może lubisz występować w roli modelki? Zobacz pomysły na pracę właśnie w tym obszarze!
  • Dominika Kamińska - 20/02/2020

Młode mamy, które myślą o tym, w jaki sposób mogłyby się rozwijać zawodowo mają w tej chwili wiele możliwości. Mogą skorzystać z tego, co oferuje specjalistyczny portal, podpowiadający, jakie aktywności mogą wybierać kobiety aktywne zawodowo i dodatkowo pochłonięte macierzyństwem. Pomysły na pracę dla mam oferuje branża fashion, która jest jedną z wielu branż, w których można działać bez przeszkód.

Prowadzenie bloga o tematyce modowej

Jeśli na przykład młoda mama nie może pracować poza domem, a wie, jak działać w sieci to może zdecydować się na prowadzenie bloga o tematyce modowej. Jeśli zna się na modzie, a w dodatku potrafi pisać w sposób angażujący, to nie powinna mieć z tym problemu. Warto podzielić wtedy stronę tematyczną na działy.

Nie można zapominać o tym, aby dokładnie dookreślić grupę docelową, dla której teksty będą tworzone. Dodawanie newsów może również okazać się bardzo dobrym pomysłem, ponieważ czytelniczki będą bardziej zaangażowane. Oczywiście, należy też dobrze przemyśleć, w jaki sposób chcemy się wypromować.

Praca w branży modowej – sklep internetowy

Można również zdecydować się na prowadzenie sklepu internetowego z odzieżą. I tutaj warto wzorować się na tym, jak działa sklep internetowy Leidi.pl, ponieważ sklep ten ma wiele klientek. Często są to również inne młode mamy. Chętnie robią zakupy w takim miejscu, ponieważ mogą kupić nie tylko ubrania dla siebie, ale też ubrania dziecięce. To coś, co na pewno warto wziąć pod uwagę.

Warto stworzyć sklep oferujący ubrania na co dzień, jak i wizytowe. Im większy asortyment, tym większe wyniki sprzedażowe. Kiedy zaś połączy się prowadzenie sklepu z blogiem tematycznym, to rezultaty będą rzeczywiście zadowalające. Ponadto, warto zdecydować się na wprowadzanie promocji czy rabatów. Ważne jest również skupić się na budowaniu dobrych relacji z klientkami. Im bardziej przemyślana strategia – tym lepsze rezultaty.

Jak można jeszcze działać w branży modowej?

Kiedy młoda mama zdeterminowana jest, aby działać w branży modowej, to może jeszcze decydować się na to, aby na przykład robić sesje zdjęciowe. Być może sama ma doświadczenie w modelingu i może pracować jako modelka. A czasami może uczestniczyć w sesjach zdjęciowych ubrań także razem z dzieckiem.

Aktualnie, pomysłów na pracę dla mam nie brakuje. Należy jedynie znaleźć swoją niszę i dobrze przemyśleć, jak działać. Wtedy rozwój zawodowy jest gwarantowany.

Materiał powstał we współpracy z partnerem portalu.

Zdjęcie: Pixabay.com

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Dominika Kamińska

Podwyżka i awans na urlopie macierzyńskim?

Jak mężczyźni mogą wspierać kulturę różnorodności w biznesie? Odpowiedzią na to pytanie jest inicjatywa „Klub Male Champions of Change”, którego członkami są prezesi 11 firm w Polsce. Klub wydał właśnie raport dobrych praktyk w 2019 r., w którym opisane są działania ich firm, takie jak zwiększenie liczby kobiet na wysokich stanowiskach czy likwidacja luki płacowej. Wymienione w raporcie praktyki pokazują, że firmy te wspierają również matki w pogodzeniu obowiązków zawodowych z życiem rodzinnym i zachowaniu work-life balance.
  • Natalia Gozdowska - 20/02/2020

Zwiększenie liczby kobiet na wysokich stanowiskach

4 lutego odbyła się konferencja prasowa, inaugurująca pierwszy raport „Klubu Male Champions of Change”. Klub został założony w 2018 roku z inicjatywy założycielek Fundacji Sukces Pisany Szminką oraz Ambasadora Australii.

Inspiracją był działający z sukcesem od 10 lat Klub Male Champions of Change w Australii. Należący do klubu prezesi 11 firm w Polsce pełnią rolę inspiratorów dla rynku do tworzenia kultury różnorodności oraz wspierania promocji kobiet.

Najważniejsze cele, których realizacji podjęli się członkowie klubu w 2019 roku to zwiększenie liczby kobiet na wysokich stanowiskach, likwidacja luki płacowej i wprowadzanie narzędzi sprzyjających lepszemu wykorzystaniu talentów obu płci.

Opisane w raporcie dobre praktyki pokazują, że firmy te wspierają również matki w pogodzeniu obowiązków zawodowych z życiem rodzinnym i zachowaniu work-life balance. Wyniki raportu bardzo dobrze uzupełniają się z opisami i profilami firm z naszej Bazy Pracodawców Przyjaznych Rodzicom.

Poniżej kilka przykładów takich działań

Wsparcie w powrocie na rynek pracy po urlopie macierzyńskim

BNP Paribas działania rekrutacyjne kieruje m.in. do mam powracających na rynek pracy, współpracując także z Fundacją Mamo Pracuj.

Bank organizuje m.in. dni otwarte dla mam, żeby mogły zapoznać się ze specyfiką pracy na danym stanowisku, dowiedzieć się jak pogodzić pracę z wychowywaniem dzieci. W segmencie sprzedaży detalicznej banku przez dwa pierwsze miesiące po powrocie z urlopu macierzyńskiego kobiety obowiązują zmniejszone plany sprzedażowe (prawem tym objęci są także wszyscy pracownicy po absencji powyżej 6 miesięcy).

W firmie Deloitte działa program zarządzania przerwą w karierze związaną z urlopem macierzyńskim “Minimum standard for maternity and parental leave”, który opiera się na czterech filarach.

  • Pierwszy (znaczące rozmowy) – ma zagwarantować przyjazną atmosferę do zakomunikowania pracodawcy, że się jest w ciąży.
  • Drugi (oceny i awanse), zwraca uwagę na to, by przyszłe matki nie były pomijane w awansach. Pomaga im w tym fakt, że podczas pobytu na urlopie macierzyńskim firma zapewnia im – jeśli tylko będą chciały skorzystać – pełny kontakt z firmą i dostęp do prowadzonych szkoleń.
  • Na tym opiera się trzeci filar polityki – (pozostawanie w kontakcie). Ma zagwarantować, że kiedy kobieta wróci do pracy, będzie miała rozeznanie, co ważnego z punktu widzenia jej specjalizacji wydarzyło się zarówno w firmie jak i w branży, którą się zajmuje.
  • Czwarty filar – (ciągłość projektów) gwarantuje, że po powrocie do pracy matki będą mogły kontynuować pracę na swoich dotychczasowych lub nowych projektach.

O innych rozwiązaniach ułatwiających godzenie życia rodzinnego i zawodowego przeczytacie w naszej Bazie Pracodawców Przyjaznych Rodzicom.

Elastyczna praca

Wszystkie firmy należące do Klubu Male Champions of Change wdrożyły programy elastycznego czasu i miejsca pracy oraz programy pracy zdalnej. Dzięki temu pracownicy mogą łączyć różne role społeczne oraz obszary życia. W wielu firmach pracownicy mogą pracować z domu kilka godzin dziennie, kilka razy w miesiącu lub okazjonalnie, a w niektórych mogą pracować zdalnie na cały etat.

Do najciekawszych praktyk stosowanych przez firmy członkowskie należą skrócone piątki w okresie letnim czy możliwość skompresowania tygodnia pracy do 4 dni po 9 godzin i jednego po 4 h. Co więcej, niektóre firmy szkolą nawet klientów w zakresie narzędzi technologicznych wykorzystywanych w pracy zdalnej przez ich pracowników.

Firma Mars wprowadziła na przykład elastyczne godziny rozpoczęcia pracy, które oprócz wygody, pozwalają zachować równowagę pomiędzy pracą, a życiem prywatnym. Dodatkowo od kilku lat, o ile pozwala na to specyfika stanowiska i bieżące obowiązki, pracownicy mogą pracować z domu.

W TVN z myślą o pracownikach, którzy pracę zawodową łączą z rolą rodzica, organizowana jest akcja „2 godziny dla rodziny” przewidująca możliwość uczestnictwa w warsztatach, wizyty na planach zdjęciowych lub studiach TVN wraz z dziećmi oraz innymi członkami rodziny. Firma dofinansowuje również przedszkole pracownicze, które położone jest w pobliżu głównej siedziby TVN i otwarte w dogodnych dla rodziców godzinach.

Niwelowanie różnic płacowych

Raport pokazuje, że większość firm z Klubu Male Champions of Change określone zasady ustalania zarobków już na etapie rekrutacji – najważniejsze są kwalifikacje i doświadczenie, nie płeć. Firmy weryfikują oferty i zapewniają minimalne wynagrodzenie niezależnie od płci, często wyższe niż wskazane przez kandydatów.

Do dobrych praktyk zaprezentowanych przez niektóre firmy w raporcie, które służą niwelowaniu luki płacowej, należy audytowanie i coroczne wyrównywanie pensji. Obejmuje ono także kobiety w ciąży lub na urlopach macierzyńskich. Sprzyja to motywacji kobiet i zachęca je do aktywizacji zawodowej, a także buduje poczucie sprawiedliwego traktowania pracowników w firmie niezależnie od płci.

Trzymamy kciuki za działania Klubu!

Pełny raport „Klub Male Champions of Change – podsumowanie działań w 2019 roku. Wybrane dobre praktyki firm członkowskich” znajduje się na: www.malechampionsofchange.pl

Źródło: sukcespisanyszminka.pl

Zdjęcie: Pixabay.com

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Natalia Gozdowska
Zawodowo zajmuje się rozwojem, projektami HR, kulturą organizacyjną, budowaniem marki pracodawcy. Prywatnie mama dwóch wrażliwców, zakochana żona, pasjonatka reportaży, teatru tańca i psychologii. Pisze, fotografuje i wspiera tych, którzy tego potrzebują :)
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail