Czego szukasz

Od magazynu w szafie do własnej produkcji chust, czyli historia powstania LennyLamb

Choć nazwa jest angielska, to firma w 100% polska i założona przez młodą mamę. To miało być “tak na chwilę – zanim dzieci podrosną” – mówi Joanna Bogdan, która wymyśliła i założyła LennyLamb. Dzisiaj to duża rodzinna firma, zatrudniająca ponad 100 osób. Tkają, szyją chusty uwielbiane przez rodziców na całym świecie! Jak to się zaczęło, jak rozwijało i jakie kryzysy czekały na drodze? I jak osiągnąć równowagę, będąc jednocześnie mamą 4 dzieci?

  • Joanna Gotfryd - 29/07/2018
Joanna Bogdan z LennyLamb

Asiu, LennyLamb, firma którą prowadzisz, w tym roku świętuje 10 lecie. Jesteście ekspertami od noszenia dzieci. Jak to wszystko się zaczęło, skąd wziął się pomysł, żeby szyć chusty i nosidełka?

Wszystko zaczęło się, oczywiście od naszego pierwszego dziecka Franka, który od urodzenia zupełnie nie tolerował wózka. Było to dla mnie bardzo trudne doświadczenie, ponieważ sama jestem bardzo aktywną osobą, której bardzo trudno jest usiedzieć w jednym miejscu, a nasze pierwsze majowe spacery często okazywały się katastrofą.

Czasem nie byłam w stanie minąć bloku, żeby nie musieć szybko wracać z syreną alarmową. Innym razem bywało gorzej, ponieważ spacer szedł nadzwyczaj dobrze i udało mi się dotrzeć całkiem daleko, więc powrót z krzyczącym niemowlakiem na ręku i wózkiem był dużo trudniejszy 🙂

Nie było to łatwe doświadczenie, ponieważ mieszkałam wtedy w zupełnie obcym dla mnie mieście. Z pomocą przyszła koleżanka, która opowiedziała mi o chustach. Zakup chusty w 2007 roku nie był wcale prostym zadaniem. Pierwszą chustę wycięłam więc z płótna, które znalazłam w szafie mamy. Mimo wielu swoich niedoskonałości pozwoliła mi sprawdzić czy to rozwiązanie jest dla nas.

Pamiętam ten moment, w którym poczułam ciepło dziecka i ogromną radość, które dało mi to rozwiązanie. Poczułam jakby dziecko w końcu znalazło się na odpowiednim miejscu, wtulone we mnie, nie ograniczało zupełnie mojej wolności. To była miłość od pierwszego spotkania.

Potem było już tylko lepiej. Cudowne długie spacery, wycieczki, ale przede wszystkim spotkania z innymi chustującymi mamami. Bardzo dobrze wspominam tamten okres. Ale pamiętam również, że myślałam już o powrocie do pracy i o tym jak tego uniknąć.

Przełom przyszedł kiedy nie mogłam kupić chusty i nosidełka. Czas oczekiwania – 4 m-ce skutecznie mnie przekonał, że tak być nie może 🙂 To przecież nie może być takie trudne… okazało się, że łatwe też nie było, ale 9 miesięcy od pierwszych pomysłów ruszyła sprzedaż, a w ofercie miałam 3 rodzaje produktów: chusty tkane, chusty elastyczne i nosidełka Mei-Tai. Wszystko przygotowywane z dzieckiem na ręku 🙂 No i ruszyliśmy …

Do tworzenia firmy zaprosiłaś Twojego męża Michała, siostrę Kasię i szwagra Piotra – to niesamowite jak Wasze talenty przyczyniły się do rozwoju firmy, opowiedz proszę o tym, kto się czym zajmuje.

Pewnie bez pracy zespołowej to by się nie udało. Samo przygotowanie produktu od strony formalnej, dokumentacja, wizualizacja, strona internetowa, były na tyle czasochłonne, że ważne było dla mnie, że część pracy operacyjnej mogę oddać w zaufane ręce. Z założenia chciałam mieć czas dla rodziny.

Dzisiaj nasza praca wygląda zupełnie inaczej, ponieważ mamy rozbudowane zespoły osób odpowiedzialnych za poszczególne tematy. Nadal jednak odpowiadamy za obszary, w których byliśmy od początku.

Ja trzymam pieczę nad sprzedażą i marketingiem. Michał rozwija IT, jest odpowiedzialny za księgowość oraz logistykę. Kasia ogarnia wprowadzanie produktu na rynek oraz wspiera dział HR. Piotr to człowiek czynu – odpowiada za całą produkcję. Cały czas staramy się jednak wspólnie wspierać w tych działaniach.

Na początku mieszkaliście w Warszawie, a chusty LennyLamb były szyte przez zewnętrzną firmę. Z czasem coraz bardziej przejmowaliście produkcję, przenosząc firmę i Waszą rodzinę do Twojej rodzinnej miejscowości Kłudzice. Uruchomiliście szwalnie, później własne tkalnie, zwiększaliście zatrudnienie – czy nie towarzyszył Wam lęk przed podejmowaniem takich decyzji, inwestycjami?

Jak większość, zaczynaliśmy od zera, wszystko podzlecaliśmy, podręczny magazyn miałam w swojej szafie w mieszkaniu, a zapasy w piwnicy u rodziców… Wszystkie decyzje podejmowaliśmy pod presją chwili. Czy się baliśmy? Trudne pytanie 🙂

Z perspektywy czasu pamiętam raczej ogromny entuzjazm przed nowym wyzwaniem. Mamy takie powiedzonko, które się ukuło na podsumowanie wszelkich debat, kiedyś padło przez pomyłkę i tak już zostało: “kto nie ryzykuje ten nic nie traci“.

Firmę rozwijaliśmy organicznie, dokładając kolejny klocek właśnie wtedy kiedy był potrzebny i nigdy nie postrzegaliśmy tego jako zagrożenia, ale jako szansę na dalszy rozwój. Decyzje podejmowaliśmy raczej szybko i ochoczo i bez większego lęku – oczywiście mogę mówić za siebie, ale tak to pamiętam.

Na pewno trudne chwile przychodziły, kiedy trzeba było zmierzyć się z konsekwencjami tych decyzji: przedłużająca się budowa, problemy z wykonawcami, kolejne kontrole urzędów, o których do tej pory nie mieliśmy pojęcia, czy przedłużająca się instalacja nowej maszyny, która wymagała ciągłego nadzoru i niemal spania w nowopowstającej tkalni. Dzisiaj, kiedy w firmie mamy raczej ustabilizowaną sytuację, nieco brakuje mi takich emocji 🙂

LennyLamb to nie tylko różnorodne chusty do noszenia dzieci, ale też nosidełka, odzież dziecięca, odzież do noszenia dzieci, akcesoria i mnóstwo innych pięknych produktów. Kto stoi za tymi produktami, kto je wymyśla i projektuje?

Pomysłów to my mamy baaaardzo dużo, a najwięcej tych jeszcze nie zrealizowanych. Na początku do oferty LennyLamb trafiły wszystkie te produkty, które sama bardzo chciałam mieć, z czasem zaczęliśmy też słuchać naszych klientów, którzy co chwilę podrzucają nam pomysły lub proszą o jakieś rozwiązania.

Opracowanie produktu przed wprowadzeniem na rynek to bardzo ciężka, czasem kilkumiesięczna praca, którą na początku wykonywaliśmy sami w oparciu o specjalistów. Dzisiaj mamy do tego zadania kilkuosobowy zespół projektowy, który wykonuje całą pracę kreatywną i realizuje te wszystkie pomysły.

Macie też w ofercie setki przepięknych wzorów (i wspaniałych fotografii na Facebooku) – kto tworzy najpiękniejsze wzory w LennyLamb?

To tak jak z innymi projektami, od zawsze to praca zespołowa. Na początku przeglądaliśmy czeluście internetu lub szukaliśmy inspiracji w codziennym życiu. Tak na przykład powstał jeden z pierwszych, bardzo popularnych pasiaków Luna, która była zainspirowana naszyjnikiem Kasi.

Dzisiaj praca wygląda podobnie, kilkuosobowy zespół złożony z grafików, marketerów i sprzedawców spotyka się raz w tygodniu wymieniając pomysły i opinie, wybierając przędze, wzory i kolory. Czasem dzielimy się naszymi i wątpliwościami i radościami na grupie LennyLamb Polska. Zapraszamy, można naszą pracę podglądać na bieżąco i też być częścią zespołu projektowego choćby przez chwilę.

Dobre zdjęcia były dla nas zawsze bardzo ważne. Przez wiele lat głównym fotografem był Michał, czasem bywałam ja. Do tej pory na stronie są nasze zdjęcia. Potem współpracowaliśmy z kilkoma bardzo dobrymi fotografami z całej Polski np. Zuzanną Karettą, Adamem Rogala, Olą Kościaniuk. Dzisiaj naszym głównym fotografem jest Paweł Nawrocki – nasz mistrz fotografii 🙂 bardzo pracowity i niesamowicie zdolny magister sztuki.

A czy Ty masz swój ulubiony wzór tkaniny?

Zdecydowanie. Uwielbiam chustę o nazwie “Na krańcu świata”. Bardzo mało tych chust powstało, wiec ciągle jest to unikat. W powstawanie jej mocno zaangażowany był mój mąż Michał. Najpiękniej o niej pisze na swoim blogu „W podróży przez życie” Danusia: „chusta ta jest swego rodzaju dziełem sztuki, a mianowicie reprodukcją ryciny, która pojawiła się w książce Flammariona L’atmosphère: météorologie populaire. Jej autor i czas powstania nie są dokładnie znane, być może jest to dzieło artysty niemieckiego renesansu. Przedstawia człowieka przekraczającego horyzont, odkrywającego nowe światy, tego, któremu dane było poznać i ziemię, i niebo…”

Dla mnie to bardzo symboliczny obraz człowieka, który wychodzi ze swojej strefy komfortu, sięga dalej, chce więcej, dla którego nie ma horyzontu, a nawet jeśli jest to zawsze da się coś z tym zrobić… taka właśnie chciałabym być 🙂

Piękny wzór! Czy uszyjecie z niego też coś dla dorosłych?

Pomyślimy o tym 🙂

Chciałam Cię też zapytać o to, jak sobie poradziliście z sytuacją, kiedy odkryliście nieprawidłowości na produkcji i zdecydowaliście się wycofać dużą partię nosidełek.

To był bardzo trudny czas dla mnie. Nie opowiadaliśmy jeszcze publicznie tej historii. Zdecydowałam, że opowiem o niej na najbliższej Konferencji Noszenia we wrześniu w Poznaniu, więc tutaj zrobię krótki wstęp. Będę mówić ze swojej perspektywy, bo byłam wtedy mocno w to wszystko zaangażowana.

Chciałabym zacząć od tego, że wiele osób z naszego otoczenia, nawet z firmy do dzisiaj nie rozumie decyzji o wycofaniu nosidełek. Muszę tu wyjaśnić, że proces wycofania nie był wymuszony przez żadną instytucję czy choćby klientów, decyzja była podjęta przez nas w przeciągu kilku dni od pierwszych sygnałów, że nosidełka mogły zostać wykonane niezgodnie z procedurą.

Historia jest bardzo długa, proces wycofania trwał kilka miesięcy, procedury urzędowe, które trzeba było przejść w kilku krajach przysporzyły mi wielu siwych włosów. Myślę, że na opowieść o tej historii możemy się umówić innym razem. Dzisiaj tylko powiem krótko, że wtedy w lipcu 2016 roku myślałam, że to zupełnie rozłoży firmę.

Byłam świadoma kosztów wycofania, ale świadomość, że nosidełko, które dostanie mama i jej dziecko, może nie być bezpieczne, nie pozwoliła mi wtedy podjąć innej decyzji. Wszyscy mieliśmy podobne zdanie. W trakcie przeprowadzaliśmy badania na wycofanych nosidłach okazało się, że ogromna większość nie stanowiła żadnego zagrożenia, i może być tak, że nie spełniały norm tylko te dwa, które mieliśmy w rękach (na 2000 nosideł).

Czasem słyszę teksty, że producent powie wszystko, żeby sprzedać… być może są i tacy. Ja mam czyste sumienie, bo dla mnie bezpieczeństwo dzieci i zaufanie, którym obdarzają mnie rodzice kupując nasze produkty jest bezcenne, a nawet jest warte konkretne pieniądze, jeśli by podsumować wszystkie koszty wycofania.

Jedni mówią kryzys, a Chińczycy mówią: szansa. Jak sobie poradziliście z tą sytuacją i czego Was ona nauczyła?

Nie wiem jak to się stało, ale mimo bardzo widocznych zmian na dotychczasowych rynkach jak USA czy Kanada, gdzie faktycznie mieliśmy zauważalny spadek sprzedaży, firma wyszła z kryzysu obronną ręką. Hitem okazały się bluzy do noszenia, które podbudowały budżet, wzrost sprzedaży zanotowaliśmy przykładowo w Europie i mimo wszystko świętujemy w tym roku dziesięciolecie i mamy się dobrze, więc może tak, Chińczycy mogą mieć rację.

Czego nas ta sytuacja nauczyła? Na pewno dużo zmieniła we mnie, w tym jak podchodzę do pracy i do ludzi. W firmie zmieniłam procedury, które i tak były, jak nam się wydawało bardzo szczegółowe. Już wiemy, że nie wystarczy przekazać instrukcję szycia w stylu: ten pasek wszywamy na wysokości 5 cm szwem takim i takim. Dziś staramy się tak przygotować proces, żeby nie dało się zrobić inaczej i staramy się trzymać zasady: jeśli czegoś nie możesz sprawdzić, to znaczy, że tego nie ma – czyli zaostrzamy procedury na kontroli jakości.

Asiu, niedawno po raz czwarty zostałaś mamą. Franek i bliźniaczki Hania i Ewa, Twoi pierwsi „testerzy” chust i nosidełek już dawno z nich wyrośli, teraz testują ubranka dla dzieci, a w chusty LennyLamb dzielnie daje się zawijać najmłodszy Szymon. Jakie masz patenty na work-life-balance i zarządzanie dużą firmą i dużą rodziną?

Myślałam, że czwarte dziecko nie wpłynie szczególnie na codzienną organizację, niestety jest inaczej i nie jestem przekonana, że moje życie jest przepełnione harmonią. Cały czas nad tym pracuję 🙂

Nasze dzieci to może nie testerzy, tylko pierwsi rozkochani w chustach czy nosidłach użytkownicy 🙂

Na pewno jest kilka zasad, które bardzo pomagają, a których realizacja wcale nie przyszła mi łatwo.

Jedna z nich to – nie mogę i nie muszę być wszędzie – jest to cały czas trudne, bo jednak czasem chcę być nawet tam gdzie nie mogę ;), ale takie odpuszczenie, że mogę oddelegować nawet ważną rzecz lub po prostu odpuścić, bardzo mi pomaga.

Każdego dnia ustalam sobie w swojej głowie priorytety, które są ważne i do zrealizowania. Staram się dbać w tym wszystkim o dzieci i również o siebie, co chyba jest najtrudniejsze, ale dzisiaj na pewno lepiej to wygląda niż kilka lat temu.

Pomaga mi również fakt, że mieszkamy bardzo blisko firmy i mogę swobodnie dzielić obowiązki między pracą a domem i być tam gdzie jestem w danym momencie bardziej potrzebna.

Bez delegowania zadań, szczególnie tych najprostszych, już od dawna nie wyobrażam sobie funkcjonowania. Mam wokół siebie również wspaniałych ludzi, bez których pogodzenie tego wszystkiego nie byłoby możliwe, z którymi dzielę ogarnianie dzieci i domu. Mąż, moi rodzice, również Kasia i Piotr – nasze dzieci, chodzą do tej samej szkoły, więc często wymieniamy się obowiązkami.

Gratulując Wam dziesięciolecia, zapytam jeszcze czy kiedykolwiek wyobrażałaś sobie, że Wasza firma tak bardzo się rozrośnie, czy marzyłaś o tym?

Projekt przerósł moje najśmielsze oczekiwania. Z wykształcenia jestem farmaceutką. Firma miała być tak na chwilę, na ten czas kiedy bardziej jestem potrzebna dzieciom. Ponieważ nie umiem usiedzieć na miejscu potrzebowałam dodatkowego zajęcia, które będzie odskocznią… odskoczyłam, dużo dalej. Czasem zastanawiam się nawet jak to się stało 🙂

Na koniec zapytam Cię o Wasze plany na przyszłość, bo na pewno coś ciekawego planujecie?

Oj planujemy! Pewnie! Codziennie mamy po 3 pomysły na głowę 🙂 i nie wiemy tylko, który realizować. Ale tak na poważnie, to naszym zadaniem na kolejne 10 lat jest umacnianie marki i zdobywanie nowych rynków. Dużo jeszcze w tym temacie mamy do zrobienia. Na pewno nie chcę napinać planów, podoba mi się ta równowaga pomiędzy pracą, a czasem dla rodziny 🙂

Dziękuję Ci za rozmowę i życzę Wam kolejnych sukcesów – i rodzinnych i zawodowych.

Zdjęcia: Materiały prasowe LennyLamb i archiwum prywatne

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Joanna Gotfryd
Współzałożycielka portalu Mamo Pracuj, absolwentka UEK, z doświadczeniem zawodowym w dużym biznesie. Mama dwóch rozbrykanych dziewczynek. Pasjonatka górskich wycieczek i Italii w każdej postaci. Marzy o dalekich podróżach i zdobyciu Korony Gór Polski.

Zasiłek macierzyński i działalność gospodarcza – wszystko co musisz wiedzieć o składkach

Chcesz założyć własną firmę na macierzyńskim? Świetnie! Na szczęście nie stracisz prawa do zasiłku przysługującego z tytułu umowy o pracę. Za to czeka Cię samodzielne opłacanie składek, które wcześniej były finansowane z budżetu państwa. Sprawdź jakie będziesz mieć obowiązki, kiedy na urlopie macierzyńskim założysz własną działalność.
  • Maciej Szkutnik - 25/09/2018
szczęsliwa mama przytula dziecko

Zasiłek czy urlop macierzyński?

Zasiłek macierzyński jest często utożsamiany z urlopem macierzyńskim

  • Do urlopu macierzyńskiego mają prawo osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę.
  • Zasiłek macierzyński stanowi świadczenie które mogą otrzymać (oprócz osób będących w stosunku pracy) również osoby opłacające składki na ubezpieczenie chorobowe, będące stroną umów zlecenia bądź prowadzące własną działalność gospodarczą.

Umowa o pracę i własna firma – czy dostaniesz dwa zasiłki?

Taka sytuacja stwarza pole do powstania zbiegu tytułów ubezpieczeniowych, jeżeli mama jednocześnie jest zatrudniona na przykład na umowę o pracę i prowadzi własną firmę. Powoduje to również powstanie dwóch podstaw do otrzymywania zasiłku macierzyńskiego, jednej z racji zatrudnienia na umowę o pracę i drugiej w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Czy taka sytuacja może skutkować jakimiś praktycznymi problemami? W pierwszej kolejności wskazać należy, iż zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa możliwe jest podjęcie działalności gospodarczej w trakcie przebywania na urlopie macierzyńskim i pozostawania w stosunku pracy. Zarówno postanowienia Kodeksu Pracy, jak i innych aktów prawnych nie zawierają w tym zakresie ograniczeń.

Zakładając firmę nie tracisz zasiłku z tytułu umowy o pracę

Co szczególnie istotne, założenie własnej firmy i rozpoczęcie działalności gospodarczej nie wstrzymuje wypłaty zasiłku macierzyńskiego należnego mamie z racji tego, że równocześnie pozostaje zatrudniona na umowę o pracę. Jednak rozpoczęcie w takiej sytuacji (w trakcie jednoczesnego zatrudnienia na umowę o pracę) działalności gospodarczej ma znaczenie z perspektywy podstawy oskładkowania, czyli obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne.

Obowiązkowe ubezpieczenie z tytułu umowy o pracę

W myśl obowiązujących przepisów pracownicy podlegają obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym, a umowa o pracę jest wyłącznym tytułem ich ubezpieczenia, nawet gdy spełniają jednocześnie warunki do objęcia ich obowiązkowo ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi z innych tytułów, na przykład z tytułu prowadzenia własnej firmy.

Kiedy składki emerytalne płaci budżet państwa

System prawa nie byłby jednak sobą, gdyby nie przewidział szeregu wyjątków i wyłączeń od reguł ogólnych. I tak w omawianym przypadku wyjątkiem są pracownicy przebywający na urlopie wychowawczym lub pobierający zasiłek macierzyński, którzy wprawdzie wciąż pozostają w stosunku pracy, jednak nie świadczą na rzecz swojego pracodawcy rzeczywiście pracy.

Obowiązek opłacania składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe powstaje wówczas z innego tytułu, a sama składka finansowana jest przez budżet państwa za pośrednictwem Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Mając to na uwadze okres pobierania zasiłku macierzyńskiego traktowany jest jako okres składkowy. Z powyższym stanem mamy do czynienia wówczas, kiedy brak jest innego tytułu do ubezpieczenia.

Kiedy na macierzyńskim prowadzisz firmę – Ty opłacasz składki emerytalne

Natomiast w rozważanej sytuacji, czyli założenia własnej firmy  i pozostawania w zatrudnieniu na podstawie umowy o pracę – przepisy prawa rozstrzygają zbieg tytułów objęcia ubezpieczeniem w ten sposób, że obowiązek zapłaty składek w związku z prowadzeniem własnej firmy, ma pierwszeństwo przed obowiązkiem Skarbu Państwa.

W praktyce mama pobierająca zasiłek macierzyński, która jest zatrudniona na umowę o pracę i jednocześnie chciałaby otworzyć własną firmę, będzie musiała opłacać składki na  ubezpieczenie emerytalne i rentowe z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej.

Ubezpieczenie chorobowe – z jakiego tytułu?

W związku z powyższym pojawia się dalsze pytanie: w jaki sposób taki zbieg tytułów ubezpieczeniowych, czyli z tytułu umowy o pracę i prowadzenia działalności gospodarczej, wpływa na ubezpieczenie chorobowe i na wypłacanie zasiłku macierzyńskiego?

Można bowiem pomyśleć, że skoro mama będzie musiała płacić składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe w związku założeniem własnej firmy, to niejako z automatu nie będzie podlegać ubezpieczeniu chorobowemu z tytułu umowy o pracę.

Taka sytuacja nie ma jednak miejsca, co znaczy, że w związku z pozostawaniem zatrudnioną na umowę o pracę, dalej istnieje obowiązek odprowadzania składek na ubezpieczenie chorobowe z tego tytułu. Podleganie ubezpieczeniu chorobowemu z tytułu stosunku pracy ma charakter obowiązkowy i nie zmienia się to w żaden sposób w związku z założeniem czy już wcześniejszym prowadzeniem własnej działalności gospodarczej.

Co szczególnie istotne niesie to za sobą kolejną konsekwencję. To że ubezpieczenie z tytułu zatrudnienia jest obowiązkowe sprawia, że nie jest możliwe dobrowolne przystąpienie do ubezpieczenia chorobowego z tytułu równoczesnego prowadzenia własnej firmy. Na takim też stanowisku stroją konsekwentnie sądy rozstrzygające sprawy tego rodzaju.

Podsumowanie

Dla pozostających w stosunku pracy mam, którego w trakcie urlopu macierzyńskiego i pobierania zasiłku macierzyńskiego planują założyć własną firmę, płynie z niniejszego artykułu następujący wniosek.

Podjęcie działalności gospodarczej nie wpłynie na pobierany przez mamy zasiłek; oznacza to, że matka nie traci prawa do zasiłku ani nie jest on wstrzymywany, niemniej nie jest również możliwe uzyskanie uprawnienia do drugiego zasiłku w związku z prowadzeniem firmy.

Zdjęcie: Storyblocks

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Maciej Szkutnik
Adwokat przy Okręgowej Radzie Adwokackiej w Krakowie. Na co dzień partner w kancelarii Szczurek Szewczyk – Stępień Szkutnik. Specjalizuje się w prawie cywilnym i handlowym, ze szczególnym uwzględnieniem problematyki nieruchomości. Reprezentuje osoby fizyczne i prawne w procesach sądowych i postępowaniach przed organami administracji publicznej. Ponadto prowadzi bieżącą obsługę prawną podmiotów gospodarczych, w tym również podmiotów prowadzących transgraniczną działalność gospodarczą.

5 kroków, jak się wyróżnić zakładając własną firmę?

Logo to prawdopodobnie jedno z najpotężniejszych narzędzi marketingowych każdej marki. Identyfikacja wizualna jest pierwszym aktem komunikacji z klientem. To ona reprezentuje firmę, jej wartości, charakter i profesjonalizm. Jest niewerbalnym zaproszeniem do współpracy. Każda z nas wie jak ważne jest dobre pierwsze wrażenie. Zadbajmy o to by logo naszych firm odpowiednio ją komunikowały.
  • Studio Projektyp - 25/09/2018
młoda kobieta w trakcie projektowania

Mama zakłada firmę, czyli jak dotrzeć do klienta

W świecie natłoku informacji obraz dominuje nad słowem pisanym. 12 pierwszych sekund na stronie internetowej zadecyduje czy klient na niej pozostanie. W tym czasie zapewne niewiele odwiedzających przeczyta na niej cokolwiek, ale to obraz zdeterminuje czy pozostanie na niej dłużej. Najlepszym sposobem na związanie klienta z Twoją firmą jest połączenie usług na najwyższym poziomie z wyjątkową oprawą wizualną. Podpowiadamy jak zadbać o dobre pierwsze wrażenie oraz jak wygląda proces projektowy.

1. Znajdź dobrego grafika – wybór projektanta

Dobry projektant graficzny to podstawa. Możemy skorzystać z usług studia projektowego lub skontaktować się z doświadczonym freelancerem. Wyboru dokonajmy na postawie portfolio. Dzięki niemu poznamy umiejętności i doświadczenie projektanta. Nie kierujmy się jednak ilością różnorodnych projektów, a jakością i zakresem opracowania. Projekt logo to nie wszystko, zwróćmy uwagę na materiały towarzysze np. wizytówki, papiery firmowe czy stronę internetową. Sprawdźmy czy projekty identyfikacji autora pozostają spójne z markami które reprezentują.

2. Od czego zacząć – brief projektowy

Pierwszy etap pracy z projektantem to praca nad briefem projektowym. Polegająca na dogłębnym zbadaniu potrzeb klienta. Przygotujmy się na podstawowe pytania o profil naszej usługi naszego klienta i jednocześnie odbiorcę znaku, misję firmy oraz szeregu innych indywidualnych pytań, przez które przeprowadzi nas projektant. Posłuży mu to do zdefiniowania naszych potrzeb i pozwoli oszacować zakres prac niezbędny do wyceny projektu.

Profesjonalny proces opracowania znaku graficznego jest bardzo indywidualny. Porządnie skonstruowany brief projektowy stanie się fundamentem do budowania całej identyfikacji, usprawni pracę nad marką i wyeliminuje ryzyko rozczarowania związanego z dysonansem między oczekiwaniami a finalnym rezultatem.

Brief projektowy może stać się jednocześnie pierwszym etapem pozwalającym zweryfikować czy na swojej drodze spotkaliśmy laika czy profesjonalistę, który potraktuje nas indywidualnie. Po stworzeniu wspólnego briefu nasza praca się kończy, a grafik zabierze się do właściwego projektowania.

3. Co dalej?

To część, w której musimy dać czas grafikowi by wykonał research identyfikacji konkurencyjnych marek, trendów oraz zaproponować możliwości wyróżnienia się na rynku. Koncept powinien obejmować założenia co do charakteru wizualnego, kroju pisma, palety kolorystycznej, a nawet sugestii korekty nazwy, jeśli okaże się to konieczne. Później graficy rozpoczynają dość żmudny i pracochłonny proces przeniesienia idei w wyjątkowy znak graficzny, który będzie syntezą wypracowanego wspólnie z klientem briefu projektowego.

Proces projektowania jest długotrwały, nie spodziewajmy się zamknięcia projektu w obrębie jednego tygodnia. Dobrą praktyką wśród projektantów jest określanie harmonogramu pracy, który wyznacza terminy poszczególnych etapów biorąc pod uwagę ilość elementów identyfikacji do zaprojektowania oraz zdolności czasowe grafika w czasie zlecania projektu.

Spośród wielu wygenerowanych propozycji graficy wybierają zwyczajowo trzy do zaprezentowania klientowi. To czas, w którym wybieramy jedną z tych koncepcji, która będzie dalej dopracowywana i na której bazie powstaną pozostałe materiały, np. wizytówki, metki, plakaty itd. Jeżeli mamy jakieś zastrzeżenia lub projekt nie pokrywa się z naszymi oczekiwaniami to również najlepszy moment na ewentualne poprawki i negocjacje.

Zazwyczaj spotykamy się ze scenariuszem dwóch lub trzech poprawek w cenie projektu. Przy dobrze opracowanym briefie projektowym, egzekwowanie większej liczby poprawek zwykle nie jest konieczne.

4. Ile to kosztuje?

Każdy projekt wyceniany jest indywidualnie. Cenę determinują czynniki tj. wielkość przedsiębiorstwa, zakres odbiorców, ilość elementów towarzyszących tj. wizytówki, koperty, papiery firmowe, strona www czy inne. Nie wierzmy w dobre logo za 300 zł w trzy dni. To raczej przepis na porażkę. Klient wspominając udaną transakcję powinien mieć przed oczami Twoje logo, to coś co Cię wyróżnia spośród innych firm. Nie ma miejsca tu na projekt z przypadku. Profesjonalnie i indywidualnie opracowana oprawa graficzna marki to coś w co inwestuje się raz na długi czas. Przesadne oszczędzanie na własnej identyfikacji może wiązać się z dość rychłymi wydatkami na kosztowny rebranding.

Dla małych i średnich firm uczciwe ceny takich usług mieszczą się w przedziale od 2 500 zł – 6 000 zł za projekt logo oraz wspomniane już podstawowe materiały graficzne. Duże firmy, czy instytucje, które wymagają wyjątkowo kompleksowego wsparcia projektantów mogą kosztować nawet ponad 20 000 zł. Jeżeli na start dysponujemy niewielkim budżetem pamiętajmy, że możemy zaproponować podzielenie procesu projektowego na kilka etapów, poczynając od zaprojektowania priorytetów po późniejsze dopracowanie detalu.

5. Co otrzymujemy w zamian?

Po skończonym projekcie otrzymujemy projekt logo i materiałów w formie cyfrowej. Jest to pakiet plików wektorowych i bitmapowych o formatach np. .jpg .png .svg czy .pdf. Dobrze przygotowany projekt musi koniecznie posiadać wysokiej rozdzielczości pliki. Pliki te są niezbędne kiedy logo musimy przekazać dalej, wówczas pytamy o preferowany format i przesyłamy plik bez zbędnego wnikania w szczegóły.

Niezbędnym elementem, którego powinniśmy wymagać jest tak zwana księga znaku lub brandbook. To nasz przewodnik po tym jak używać zaprojektowanego dla nas logo. To także informacja jak skonstruowana jest cała oprawa wizualna. Znajdziemy w niej logo i wszystkie jego wersje np. pionowe, poziome, krój pisma którym będziemy się posługiwać jako marka, cyfrowy zapis kolorów oraz wszystkie opracowane materiały graficzne. Przestrzeganie zasad zdefiniowanych przez projektanta zapewni marce spójność i pokaże jej profesjonalizm.

Księga znaku powinna być udostępniona razem z logo każdorazowo, gdy inny grafik będzie korzystał w jakikolwiek sposób z naszej identyfikacji, np. gdy stajemy się partnerami wybranej akcji i przekazujemy nasze logo na plakat.

Sukces wielu firm budują powracający klienci, dlatego budowa pozycji na rynku jest obecnie jednym z kluczowych priorytetów zwłaszcza przy rosnącej konkurencji. Odpowiednio zaprojektowane materiały marketingowe pozwolą Ci się wyróżnić i dadzą przewagę na rynku. Potraktujmy projekt logo nie jako koszt, a inwestycję która się zwraca.

Zdjęcie: Storyblocks.com

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Studio Projektyp

Pracownia projektowa tworzona przez trzy projektantki Basie, Martynę i Martę. Pomagają firmom dotrzeć do klienta przez dizajn. Projektują produkty i komunikację wizualną. Swoje kompetencje budowały w Polsce i Nowym Jorku. Są laureatkami wielu konkursów w dziedzinie wzornictwa. Studio Projektyp / www.projektyp.com to efekt ich wieloletniej współpracy, przyjaźni i pragnienia nieustannego rozwoju.

Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie
Może Cię zainteresować także:
Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail