Czego szukasz

Mieszkasz w małej miejscowości? Zobacz, jakie kompetencje nabyć, żeby pracować zdalnie!

Czy musisz wyprowadzić się z małego miasta lub ze wsi, aby znaleźć dobrą pracę? Jeszcze kilka lat temu odpowiedź na to pytanie była oczywista: duże miasto = dużo możliwości zatrudnienia. Jednak w ciągu ostatnich kilku lat wiele się zmieniło. Zamiast rozważać przeprowadzkę, lepiej popracuj nad kompetencjami, które umożliwią Ci podjęcie pracy zdalnej.

mała miejscowość praca zdalna kompetencje

W małym mieście również można pracować… i się rozwijać

Minęły już czasy, w których zamieszkiwanie małej miejscowości stało na przeszkodzie do znalezienia ciekawej pracy. Obecnie, gdy większość firm w większym lub mniejszy stopniu stawia na pracę zdalną, można rozwijać się zawodowo bez wychodzenia z domu. Pytanie tylko – jakie kompetencje należy mieć, aby się w takiej pracy sprawdzić? Co jest szczególnie ważne?

Kompetencje cyfrowe i programistyczne

Zacznijmy od sprawy oczywistej – nie da się pracować zdalnie, nie znając w pełni obsługi komputera. Niezbędna jest również znajomość całego pakietu Microsoft Office, a także programów do komunikacji. Zastanów się, czy rzeczywiście posiadasz wszystkie te kompetencje? Czy nie jest tak, że z programów Office właściwie znasz jedynie Word, natomiast Excell czy PowerPoint mają jeszcze przed Toba wiele tajemnic? Jeśli tak, czas zadbać o te podstawy. Włącza się do nich również obsługa WordPressa, czyli platformy do tworzenia stron.

Kolejne działania to już „wyższy poziom wtajemniczenia” i powinnaś uzależnić ich wybór od tego, czym właściwie chcesz się zajmować.

Programowanie, marketing internetowy, tworzenie stron

Programiści są i będą potrzebni, a do tego naprawdę dobrze zarabiają. Ty też możesz zostać programistką – oczywiście bez wychodzenia z domu. W sieci znajdziesz setki kursów dla programistów. Niektóre są przeznaczone dla poczatkujących, inne dla pragnących rozwinąć swoje umiejętności. Poczytaj o nich, zapoznaj się z opiniami i cenami. Sprawdź, gdzie i kiedy możesz nauczyć się czegoś za darmo i którzy organizatorzy szkoleń wystawiają na koniec dokumenty – papier przyda Ci się w czasie poszukiwania pracy.

Copywriting, SEO

Każdą treść w każdej najmniejszej zakładce na każdej ze stron internetowych ktoś kiedyś napisał. Ktoś tworzy opisy produktów, które przeglądasz, ktoś robi wstępy do tekstów. Tym kimś możesz być Ty.

Oczywiście „lekkie pióro” to nie wszystko, czego potrzebujesz. Dobrze byłoby sięgnąć po którąś z kultowych książek ułatwiających start:

  • Dariusz Puzyrkiewicz „Biblia copywritingu”,
  • Joanna Wrycza-Bekier „Magia słów. Jak pisać teksty, które porwą tłumy”,
  • albo stanowiących przydatną powtórkę z języka polskiego np. doskonała książka „497 błędów. Jak nie zbłądzić w zawiłościach polszczyzny” autorstwa Łukasza Mackiewicz.

Możesz też pójść na kurs copywritingu.

Jeśli bardziej interesuje cię optymalizacja stron internetowych pod wyszukiwarki, zacznij zgłębiać swoją wiedze w zakresie SEO. I tutaj przydadzą Ci się zarówno podręczniki (S. Czajkowski „SEO Playbook”, „SEO, czyli sztuka optymalizacji witryn dla wyszukiwarek” itd.), jak i szkolenia. Tych ostatnich, zarówno darmowych, jak i płatnych, znajdziesz w sieci całe mnóstwo.

Wirtualna asystentka

W domu możesz pracować również jako wirtualna asystentka. W Internecie można znaleźć dużo kursów (niestety często płatnych), które wprowadzą Cię w temat, a następnie pozwolą rozwinąć skrzydła. Szukaj takich, które traktują zagadnienie wieloaspektowo i dzięki którym nauczysz się również tworzyć newslettery czy kompleksowo zarządzać stronami internetowymi.

Obsługa social mediów

Umiejętność zarządzania wizerunkiem marki w mediach społecznościowych jest coraz bardziej pożądaną kompetencją. Po tym, jak skończysz kurs z obsługi social mediów, dobrze byłoby zatrudnić się na staż (nawet bezpłatny), żeby nabrać nieco doświadczenia.

Kompetencje miękkie, czyli o czym jeszcze warto pamiętać?

W pracy zdalnej niezwykle ważne są również kompetencje miękkie, czyli między innymi samoorganizacja pracy, samodyscyplina oraz umiejętność sprawnego komunikowania się z innych i delegowania zadań. Wbrew pozorom wszystko to nie jest proste – to właśnie na braki w tym zakresie najczęściej narzekają ci, którzy zatrudniają pracowników w systemie zdalnym.

Jeśli masz problem z samodyscypliną i organizacją pracy własnej, sięgaj po książki („Nawyk samodyscypliny”, „Nie tłumacz się. Działaj”) oraz kursy i szkolenia (np. kurs efektywnego zarządzania czasem). Połączenie nabytych w ten sposób kompetencji wraz z uprzednio wymienionymi sprawi, że staniesz się zdalnym pracownikiem idealnym.

Przeczytaj także: Jaka praca do mnie pasuje? Przydatne wskazówki i cenne porady

Zdjęcie: Canva

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Mama, żona, psycholog i redaktor. Spełniona zawodowo dzięki miłości do pisania, szczęśliwa prywatnie dzięki mężowi i dwóm cudownym synom. W krótkim czasie "tylko dla siebie” czyta, szyje… albo znowu pisze.
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie