Czego szukasz

Kobiety Tytanki na rynku pracy – jakiego wsparcia potrzebują? Przeczytaj raport!

Pandemia najsilniej dotknęła kobiety – to jeden z głównych wniosków raportu, o którym chcemy Wam opowiedzieć. A ze względu na tytaniczną pracę, którą kobiety wykonywały w czasie pandemii, użyto w raporcie w stosunku do nich pojęcia Tytanki pracy. Jak kobiety odnajdują się na rynku pracy w dobie cyfrowej transformacji? Jak możemy poprawić swoją sytuację? – poznaj raport „Tytanki pracy. Kobiety na rynku pracy w dobie cyfrowej transformacji” przygotowany przez Future Collars.

Kobiety Tytanki na rynku pracy raport Future Collars

Tytanki pracy. Raport

Trudności w godzeniu obowiązków zawodowych, rodzinnych i wychowawczych, z którymi na co dzień borykają się kobiety, są na tyle widoczne, że stały się przedmiotem wielu analiz i rozmów. Sytuacja kobiet na rynku pracy, w dobie cyfrowej transformacji oraz pandemicznej rzeczywistości została również poddana próbie analizy w najnowszym raporcie „Tytanki pracy. Kobiety na rynku pracy w dobie cyfrowej transformacji„, przygotowanym przez Future Collars we współpracy z DELab UW i partnerami.

Pandemia najsilniej dotknęła kobiety

To jeden z głównych wniosków raportu. A

ze względu na tytaniczną pracę, którą kobiety wykonywały w czasie pandemii, użyto w raporcie w stosunku do nich pojęcia Tytanki pracy.

Raport „Tytanki pracy. Kobiety na rynku pracy w dobie cyfrowej transformacji” jest próbą diagnozy sytuacji kobiet w obliczu cyfrowej transformacji rynku pracy.

Choć można się spodziewać, że automatyzacja będzie zagrożeniem dla wielu zawodów i osób nie posiadających kompetencji cyfrowych. A także sprawiać trudności ze znalezieniem zatrudnienia i potęgować ilość pracy na „czarno”, to według zeszłorocznego raportu „Cyfrowy klucz do przyszłości zawodowej. Kobiety na rynku pracy w kontekście kryzysu gospodarczego”, aż

48 % Polaków nadal wierzy, że za 10 lat będzie pracowało w tym samym miejscu co dzisiaj i wykonywało te same obowiązki.

Ten sam, zeszłoroczny raport pokazuje jeszcze, że

przyspieszona cyfryzacja i automatyzacja naszego świata, sprawi, iż zagrożonych utratą pracy będzie aż 3 miliony kobiet.

Przede wszystkim tych pracujących w handlu detalicznym i w gastronomii.

Natomiast już w niedalekiej przyszłości warunkiem wykonywania coraz większej ilości zawodów będzie posiadanie kompetencji cyfrowych przynajmniej na podstawowym poziomie? A dla osób bardziej zaawansowanych będą pojawiać się nowe możliwości.

Dlatego raport Tytanki na rynku pracy stawia pytania

  • Czy Polki zdają sobie sprawę z zachodzących zmian?
  • Czy są gotowe zdobywać nowe, cyfrowe kompetencje?
  • A także czy pandemia i spowodowany nią jeszcze szybszy rozwój branży cyfrowej wpłynęły na postawę kobiet wobec zdobywania kompetencji przyszłości?

Przeczytaj także: Kobieta niezależna – jak nią zostać?

Co może poprawić sytuację kobiet na rynku pracy?

Raport zawiera cenne rekomendacje, przygotowane przez grono ekspertek na co dzień zajmujących się sytuacją kobiet na rynku pracy. My też, jako Fundacja Mamo Pracuj braliśmy udział w wypracowaniu rekomendacji.

Najczęściej powtarzaną rekomendacją jest

konieczność włączania mężczyzn we wszelkie działania związane z poprawą tej sytuacji.

Bardzo istotne jest również, aby kobiety zdawały sobie sprawę, że brak troski o własną sytuację zawodową może mieć długofalowe konsekwencje.

Zarówno dla ich przyszłej, jak i obecnej kondycji ekonomicznej. W tym również emerytury.

Jednym z postulatów raportu, jeśli nie kluczowym, jest ten, że na naukę nigdy nie jest za późno i jest ona wskazana.

Zwłaszcza, gdy mamy do czynienia z tak dynamicznymi zmianami na rynku pracy.

Zobacz jakie kursy kompetencji cyfrowych proponuje Future Collars i skorzystaj ze zniżki 5% na hasło mamopracuj!

Kursy dające nowy zawód

Jakie jeszcze pomysły znajdziesz w raporcie na poprawę sytuacji kobiety na rynku pracy w dobie transformacji?

  • świadomość wewnętrznej siły, umiejętności i potencjału, które pomogły przejść kobietom przez okres trudności związanej z pandemią,
  • wsparcie najbliższych i równomierne rozłożenie obowiązków opiekuńczych i domowych na oboje rodziców,
  • spojrzenie na wsparcie rozwoju zawodowego kobiet jako inwestycję w dobro rodziny,
  • porzucenie odmiennych przekonań o odmiennych predyspozycjach dziewczynek i chłopców, szczególnie w codziennych relacjach rodzinnych i towarzyskich,
  • wsparcie lokalnych społeczności, wsparcie osób z młodszego pokolenia poprzez przekazywanie wiedzy osobom o mniejszych kompetencjach cyfrowo-technologicznych, przez lokalne, bądź internetowe sieci wsparcia,
  • zaangażowanie pracodawców w upowszechnianie dostępu do takich samych jak mężczyznom możliwości rozwoju zawodowego i awansu, z naciskiem na branże dotąd postrzegane jako „męskie”,
  • promowanie rozwiązań wspierających work-life balance i umożliwianie pracy w elastycznym i ograniczonym wymiarze godzin, np. pracy zdalnej,
  • wprowadzanie rozwiązań wspierających rodziców i zachęcanie mężczyzn do większego zaangażowania się w opiekę nad dziećmi, np. poprzez pełnopłatne urlopy tacierzyńskie w wymiarze 12 tygodni, pokój rodzica dostępny w firmie,
  • uświadomienie pracodawcom, że pomijanie kobiet w rozwoju firmy, to pomijanie licznych talentów, które mogą wnieść nową perspektywę, pomysły i umiejętności,
  • tworzenie przez pracodawców odpowiednich warunków do rozwoju zawodowego kobiet, pokazywanie sukcesów innych kobiet,
  • dzielenie się doświadczeniami pomiędzy pracownikami z większym doświadczeniem, a tymi na początku drogi zawodowej, promowanie idei mentoringu.

Przeczytaj jeszcze: Czy dałaś się złapać w pułapkę „nie opłaca mi się wrócić do pracy”?

Przeczytaj cały raport i sprawdź co jeszcze rekomendują ekspertki!

Raport powstał w ramach kampanii Woman Update

Grafika: Future Collars

Zdjęcie: Canva

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Redaktor portalu Mamo Pracuj. Prywatnie spełniona, pełnoetatowa mama dwóch wspaniałych synów i żona, starająca się znaleźć swój patent na work - life balance. Absolwentka UJ. Miłośniczka kina, muzyki i książek.

Polecane artykuły

oferty
pracy
Sprawdź pełną listę
baza
pracodawców
Pracodawca przyjazny rodzicom
Reklama
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie