Czego szukasz

Jak założyć krok po kroku, firmę w branży home stagingu

Są takie biznesy, w start których nie trzeba inwestować milionów. Są na świecie ludzie, którzy bardzo chętnie uczą jak je ogarniać. Kiedy poznałam Agatę i przyjrzałam się temu, co robi poczułam, że jest to świetna propozycja dla kobiet, które szukają czegoś dla siebie i jednocześnie muszą brać pod uwagę fakt, że są mamami. Postanowiłam przeprowadzić z nią wywiad, aby opowiedzieć Wam o home stagingu i pokazać go jako biznes, którym warto się zainteresować i w który łatwo można wejść. Dlaczego to takie proste, ile się zarabia i co musicie wiedzieć – o tym przeczytacie w wywiadzie.

jak założyć home staging

Jak założyć krok po kroku firmę w branży home stagingu?

O co chodzi w home stagingu?

Mówiąc najprościej, w home stagingu przygotowujemy nieruchomość do obrotu, tak aby maksymalnie podnieść jej wartość, operując przy tym jak najbardziej ekonomicznym budżetem. Zazwyczaj będzie to oznaczało odświeżenie mieszkania, naprawę usterek, pozbycie się nadmiaru przedmiotów, a na końcu – udekorowanie.

Oczywiście, w przypadku każdej nieruchomości kwoty na to przeznaczone będą inne. Ekonomiczne przygotowanie kawalerki oznacza inny budżet niż przy apartamencie klasy premium, ale zasada jest zawsze ta sama.

Co jest potrzebne na start?

Na pewno na początku warto rozeznać temat, aby sprawdzić czy to coś dla mnie. Jak to zrobić? W sieci jest dużo materiałów dotyczących home stagingu – np. na stronie Homestagerki Online. Jeśli od zawsze lubiłaś tematykę wnętrzarską, masz oko do przestrzeni i jesteś kreatywna – idziemy dalej!

Oczywiście będą potrzebne i inne elementy – jak dobra organizacja, umiejętność realizowania kilku zadań jednocześnie, ale tego na pewno młodym mamom nie brakuje. Natomiast ogromnym plusem tego zawodu jest fakt, że nie wymaga on dużych nakładów, aby zacząć działać.

Home Staging - od czego zacząć?

No właśnie, ile muszę zainwestować na początek?

Głównie swój czas, natomiast w elastycznym wymiarze. Będzie potrzebny, aby zdobyć wiedzę o podstawach home stagingu, prowadzeniu biznesu w tej branży, a także do przygotowania swojego pierwszego portfolio, oferty, czy szukania kontaktu z biurami nieruchomości. Drogowskazem w tym obszarze może być np. podkast Wieczorowa Szkoła Stagingu.

Jeśli okaże się, że chcemy wejść głębiej w temat, rozwijać się – warto pomyśleć o kompleksowym szkoleniu z home stagingu. Natomiast, aby zostać homestagerką nie trzeba być absolwentem architektury ani projektantem wnętrz.

Przeczytaj także: Mama na wychowawczym zakłada firmę

A czy home staging różni się czymś od projektowania wnętrz?

Podstawowe rozróżnienie polega na tym, że projektujemy zgodnie z gustem i potrzebami naszego klienta, natomiast koncepcję home stagingową przygotowujemy, aby zainteresować konkretną grupę docelową, do której chcemy trafić z naszą ofertą nieruchomości. Zaproponowana przez homestagerkę wizja wcale nie musi się podobać właścicielowi mieszkania, ale musi być atrakcyjna dla potencjonalnego kupca czy najemcy.

W związku z tym, w home stagingu potrzebna jest znajomość rynku nieruchomości, a także umiejętność odpowiedniego przekazania naszej koncepcji właścicielowi, zwłaszcza gdy zaproponowane zmiany nie pokrywają się z jego gustem. To też ważny obszar pracy homestagerki – dobra komunikacja z potencjalnym klientem.

Home Staging - dla kogo?

Jak można ich pozyskać – naszych pierwszych klientów?

Dobrym sposobem, tak jak zaczynamy i w innych branżach, jest dokładne rozejrzenie się wśród rodziny i znajomych – a nuż ktoś nie ma kompletnie pomysłu jak odświeżyć lokal, które wynajmuje? Może inny skarży się, że długo nie może sprzedać mieszkania po babci?

Warto zaoferować swoją pomoc lub doradztwo, a jednocześnie będzie to świetny sposób na zdobycie pierwszych zdjęć do naszego portfolio. Mając je, łatwiej będzie nawiązać współpracę z biurami nieruchomości lub agentami freelancerami. Już od początku warto skierować swoje kroki – dosłownie lub wirtualnie – w stronę pośredników nieruchomości. Piszę o tym więcej w e-booku „Ta współpraca się opłaca”.

Przeczytaj także: 30 pomysłów na pracę dodatkową

Trzeba się jakoś wypromować?

Oczywiście, choć marketing to dość obszerny temat i warto się nieco w nim rozeznać, poszukać informacji o tym, co jest dziś skuteczne na rynku. A trzeba zacząć od… mówienia wszystkim dookoła czym się zajmujemy. Rodzinie, znajomym, innym mamom na placu zabaw – bo naprawdę nigdy nie wiadomo gdzie czekają na nas pierwsze zlecenia. W sieci, a mam nadzieję, że niedługo również off-line orgaznizowane są różne wydarzenia z branży home stagingu i nieruchomości. To także szansa na nawiązanie kontaktów biznesowych.

Czy homestagerka musi z kimś współpracować czy może działać samodzielnie?

W biznesie opieramy się na relacjach i współpracy – tak jest po prostu łatwiej, a czasem wręcz jest to konieczne. Natomiast zakres tej współpracy zależy od nas – jeśli potrafisz oprócz przygotowania mieszkania zrobić dobre zdjęcia, nie musisz podejmować współpracy z fotografem. A może mąż jest „złotą rączką” i przy drobniejszych pracach nie jest konieczne angażowanie fachowca?

Musimy jednak pamiętać, że wykonanie każdej z tych czynności wymaga czasu i energii, zatem trzeba to uwzględnić w końcowej wycenie naszej pracy.

Home Staging - jak zacząć?

A czy znajdę jakieś grupy w sieci, aby jako osoba początkująca móc zadać nurtujące pytania?

Oczywiście – zapraszam do grupy Homestagerki Online na Facebooku. Wsparcie, dzielenie się pomysłami i wątpliwościami, możliwość obserwowania warsztatu pracy innych homestagerek, wzajemne inspirowanie się. Ten zawód jest w Polsce stosunkowo młody, nie funkcjonuje jeszcze szeroko w świadomości społecznej i dlatego również warto się wspierać i korzystać z wzajemnych doświadczeń.

Przeczytaj także: Zarabiaj z domu – 20 pomysłów na pracę zdalną

Skoro mowa o działaniach w internecie – czy ten biznes można prowadzić zdalnie?

Home staging jest przede wszystkim usługą lokalną – mówimy przecież o kwestiach koordynowania drobnego remontu, odmalowania, stylizowania i innych czynnościach, które trzeba wykonać na miejscu w mieszkaniu. Jednak, być może również z powodu pandemii, coraz popularniejsze stają się zdalne konsultacje home stagingowe. Nie musimy wówczas udawać się realnie do lokalu, przeprowadzamy jego diagnozę i dajemy zalecenia w oparciu o dostarczone przez klienta materiały foto czy wideo. To świetna alternatywa gdy nie zawsze jesteśmy mobilne, na przykład ze względu na opiekę nad maluchem.

Home Staging - od czego zacząć?

Czyli home staging nadaje się dla młodych mam?

Jak najbardziej. Wiele osób wybiera go właśnie ze względu na możliwość godzenia życia rodzinnego i zawodowego. Jest to więc świetna opcja dla mam. Ostatnio jedna z moich kursantek zrobiła swoją pierwszą realizację home stagingu z niemowlakiem na rękach i wyszło świetnie! Nie trzeba od razu zakładać działalności gospodarczej, można połączyć home staging z pracą na etacie. Są też inne możliwości, jak na przykład korzystanie z inkubatora przedsiębiorczości. Tu znów odsyłam do Wieczorowej Szkoły Stagingu, gdzie nagrałam o tym osobny odcinek.

A na koniec – na jakie zarobki można liczyć w tej branży?

To zależy ile czasu możemy poświęcić. Jak już wspominałam, można wygodnie dostosować model pracy w home stagingu do swoich potrzeb i możliwości – tych czasowych, ale nie tylko. Duże zlecenie oznacza oczywiście większy zarobek, ale również więcej zainwestowanego czasu i energii. I pozostaje oczywiście kwestia adekwatnej wyceny swojej pracy…

Wybierając home staging, młode mamy mogą same zdecydować, na ile chcą się zaangażować zawodowo na tym etapie życia. A dzieci rosną i przestrzeń ich mam do rozwoju własnego również się zwiększa, więc warto zacząć już dziś!

Przeczytaj także: Jak założyć działalność na macierzyńskim krok po kroku?

Artykuł jest częścią większego cyklu poradników #JakZałożyć, z którego krok po kroku dowiesz się jak założyć biznes, o którym marzysz!

Zdjęcia: prywatne archiwum Agaty

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Coach i mentor zapracowanych Girlboss, które chcą prowadzić swój biznes z lekkością. Ambasadorka slowbiznes i slowlife, gospodyni podcastu Biznes Bez Spiny. Mama dwóch nastolatek, żona, archetypowa Poszukiwaczka i fanka działania z intencją.
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie