Czego szukasz

Jak odkryć czego potrzebują nasi (przyszli) klienci?

Pytanie o potrzeby naszych klientów to jedno z najważniejszych pytań w każdym biznesie. Ale jak sprawdzić czego nasi klienci tak na prawdę potrzebują? W pomocą przychodzi metoda Design Thinking, której tajniki odkrywamy przed Wami w kolejnych tekstach. A do 15 grudnia br. możecie skorzystać z bezpłatnych konsultacji z autorką tekstów. Sprawdź szczegóły!

  • Agnieszka Skowrońska - 08/12/2015
Organizer na biurku i kwiaty w wazonie

Odkrywanie czego potrzebują klienci, którzy już korzystają z naszych usług lub osoby, które mają z nich skorzystać to pierwszy krok, na drodze do ulepszania naszych usług lub ich wymyślania. Początkujący przedsiębiorcy często słyszą, że powinni zrobić analizę rynku. Niby oczywiste, ale już nie takie proste…

Odkrywanie potrzeb (empatyzacja) jest bardziej pogłębionym badaniem, nie opierającym się jedynie na statystykach i dużych liczbach. Jego istotą jest poznanie użytkownika i zrozumienie problemu, który chcemy rozwiązać (poprzez świadczenie usługi lub sprzedaż produktu). Poniżej przedstawiam kilka metod, które można wykorzystać przy niewielkich nakładach finansowych.

„Safari po usłudze” (Service Safari)

Obserwacja uczestnicząca zwana w podręcznikach o projektowaniu usług „Service Safari” polega na doświadczeniu usługi. Jeśli chcesz zaoferować usługę, która już istnieje na rynku, to najpierw sama skorzystaj z oferty „konkurencji”. „Przejdź się” po sklepach internetowych zanim stworzysz swój własny, skorzystaj z warsztatów dla kobiet, jeśli sama chcesz je oferować. Ważne jest, aby spisać swoje spostrzeżenia, sfotografować lub nagrać to, co zaobserwowałaś.

Uczestniczenie w takim „Safari po usłudze” pozwala dokładnie zrozumieć na czym polega usługa, co jest jej najlepszym, a co najsłabszym punktem. Zwykle już podczas doświadczania usługi nasuwa się wiele pomysłów na usprawnienie czy przeprojektowanie tej usługi.

„Cień użytkownika” (User shadowing)

Podobną formą zdobywania wiedzy o potrzebach jest podążanie krok w krok za użytkownikiem i obserwowanie wszystkiego co się dzieje wokół niego. Celem takiej obserwacji jest zrozumienie dlaczego klienci zachowują się w określony sposób, np. jak robią zakupy, co robią po wejściu do sklepu.
Można to też zastosować jeśli chcemy się dowiedzieć jak dana kategoria klientów spędza dzień. Na przykład spędzenie dnia z matką małego dziecka pomoże zrozumieć (szczególnie osobie, która nie ma takiego doświadczenia) czego ona potrzebuje, czym się martwi, a co ją cieszy. Na tej podstawie można „wymyślić” usługę, która będzie odpowiadała na potrzeby jej lub jej dziecka.

Jest to metoda, która pozwala na zobaczenie tego, o czym ludzie zwykle nie mówią w wywiadach lub czego nie wpisują w ankiety. Obserwator zapisuje swoje spostrzeżenia w ustalonej formie (pisemnie, robiąc zdjęcia, nagrywając kamerą). Wszystko dzieję się za zgodą obserwowanego.

Wywiad (zwykły, kontekstowy, fotograficzny)

Najpopularniejszą i najbardziej znaną metodą prowadzenia wywiadów jest pogłębiony wywiad indywidualny (in depth interview) lub wywiad grupowy. Polegają one na rozmowie według określonego scenariusza z jedną osobą lub grupą osób. Zwykle odbywają się one w miejscu neutralnym, czyli nie związanym z tematem rozmowy. Podczas wywiadu można pytać o wykonywane codzienne czynności, potrzeby, które wymagają zaspokojenia, opinie na temat konkretnych usług. Ważne, aby wywiadu nie przeprowadzać z osobami z rodziny, koleżankami (nigdy nie są obiektywne), ale z osobami, które faktycznie należą do grupy naszych potencjalnych użytkowników.

Innym rodzajem wywiadu jest wywiad kontekstowy, czyli prowadzony w miejscu i czasie związanym z tematem rozmowy. Taki wywiad może być przeprowadzony w domu użytkownika podczas wykonywania codziennych czynności, np. gotowania obiadu. Osoba udzielająca wywiadu opowiada co robi i dlaczego tak robi, co jej ułatwia, a co utrudnia wykonywanie czynności. W ten sposób możemy dowiedzieć się jakiego sprzętu brakuje gotującej mamie w kuchni, co ułatwiłoby jej przygotowywanie zdrowych posiłków itp.

Jeszcze innym rodzajem wywiadu jest wywiad fotograficzny. Użycie zdjęć podczas wywiadu ułatwia rozmowę, gdyż rozmówca raczej opowiada o wspomnieniach, które wywołują zdjęcia, a nie czuje, że opowiada o sobie (co dla niektórych jest stresujące). Badacz może poprosić o zdjęcia, które już zostały zrobione (np. podczas wakacji) lub „zadać” temat do zrobienia zdjęć np. sfotografuj jak spędzasz popołudnia lub co ci przeszkadza podczas robienia zakupów z dzieckiem. Następnie badacz zadaje pytania dlaczego zrobiono takie zdjęcie i co ono przedstawia. Ta metoda jest szczególnie polecana do rozmów z dziećmi i młodzieżą.

Dzienniczek użytkownika (User Diary)

Dzienniczek użytkownika jest formą zapisu spostrzeżeń przez samych użytkowników w miejscu i czasie dla nich najbardziej odpowiednim. Forma zapisu może być różnorodna, ale powinna być określona przez badacza. Dzienniczek można prowadzić jak zwykły kalendarz, notatnik lub robić zdjęcia, nakręcać filmy. Można też mieszać wszystkie te techniki.

Jest to metoda szczególnie przydatna jeśli chcemy obserwować nawyki, gdyż wymaga co najmniej kliku dni. Jeśli chcesz oferować swoje usługi jako trener personalny, to możesz zaproponować, aby osoby, które są aktywne fizycznie zapisywały kiedy, jak i gdzie ćwiczy. Może też dołączyć zdjęcia miejsc, w których ćwiczy, pomocy, których używa itp. Może też opisać dlaczego wykonuje takie a nie inne ćwiczenia.
Analiza zebranych danych podczas wypełniania dzienniczka pozwala na dogłębne poznanie nawyków grupy użytkowników. Umożliwia poznanie potrzeb, wzorów zachowań oraz motywacji. Jest to niestety metoda wymagająca największych nakładów, ponieważ osobę, która uczestniczy w badaniu trzeba zachęcić do regularności, w czym może pomóc nagroda lub wynagrodzenie.

Istotą badania potrzeb jest rozszerzenie wiedzy o samych użytkownikach lub o usłudze, a nie skupianie się na ocenie pomysłu na biznes lub zbieranie opinii o usłudze.

Dlatego polecam wszelkie metody jakościowe, czyli pogłębiające dane zagadnienie, ale nie wymagające robienia kilkudziesięciu ankiet. Poza tym ankiety jest trudno poprawnie przygotować i aby można było stwierdzić coś na ich podstawie trzeba dokładnie określić populację oraz wybrać próbę, co naprawdę nie jest proste. Natomiast już przy 12 wywiadach można zebrać bardzo pogłębione informacje na temat danej grupy użytkowników.

A Ty już wiesz, którą metodę wybrać?

***

Zapraszamy do naszej akcji: Zaprojektuj z nami swój biznes!

To kolejny tekst w ramach naszej akcji „Zaprojektuj z nami swój biznes”, który prowadzimy wspólnie z Agnieszką Skowrońską, autorką cyklu tekstów o procesie projektowania zgodnego z potrzebami. Pierwszy krok opisaliśmy tutaj >.

Dla pięciu naszych Czytelniczek zapewniamy 2-godzinną, bezpłatną konsultację z zakresu wybranego etapu projektowania według Design Thinking u Agnieszki Skowrońskiej. Forma konsultacji: skype, telefoniczne, mailowe, a dla mieszkanek Trójmiasta i okolic – spotkania face-to-face.

Aby zgłosić się do udziału w naszej akcji prosimy wypełnić poniższy formularz.

Wypełnij formularz >

W formularzu prosimy o krótki opis swojego pomysłu, informacje co już zrobiłaś, na jakim etapie jesteś rozwijania biznesu jesteś, a może masz za sobą pierwsze sukcesy lub porażki? Prosimy także o podanie danych kontaktowych i swojego miasta. Na Wasze zgłoszenia czekamy do 15 grudnia br.

Z wybranymi pięcioma z Was skontaktuje się Agnieszka w sprawie uzgodnienia szczegółów konsultacji.

Zdjęcie: Pixabay.com

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Agnieszka Skowrońska
Mam 11-letnie doświadczenie w prowadzeniu badań i ewaluacji dla instytucji publicznych i organizacji pozarządowych. Obecnie rozwijam własną firmę - Pracownia Innowacji, która zajmuje się badaniem potrzeb klientów i projektowaniem usług odpowiadającymi na te potrzeby. Pomagam w podnoszeniu jakości oferowanych usług i produktów, ponieważ usługi dobrej jakości podnoszą jakość naszego życia.
Podyskutuj

Kobiety biznesu Rakiety – bezpłatne doradztwo i Twoja historia

Wystartuj z biznesem jak rakieta w kosmos! Wspólnie z portalem Oh!me zapraszamy do akcji #KobietyBiznesuRakiety. Cały miesiąc wspieramy i promujemy kobiety przedsiębiorcze, które chwyciły stery w swoje ręce! Chcesz ocenić swój pomysł na biznes, albo dowiedzieć się skąd wziąć pieniądze na rozwój firmy? A może już jesteś w locie, prowadzisz firmę od lat, ale od kosmosu dzielą Cię lata świetlne? Skorzystaj z bezpłatnego doradztwa firmy Cisnet.pl w ramach naszej akcji. Albo napisz do nas! Pochwal się, pożal, podziel swoją historią! Najciekawsze listy opublikujemy u nas i na portalu dla kobiet Oh!me.
  • Redakcja portalu Mamo Pracuj - 10/05/2016

Przedsiębiorczą kobietą być…

Nie dziwią nas statystyki, które stawiają Polki za wzór europejskiej przedsiębiorczości, a liczba firm zakładanych przez kobiety napawa dumą. Dlatego startujemy z akcją, której celem jest promowanie i wspieranie tych kobiet, które chwyciły stery w swoje ręce ruszają w daleką podróż w nieznane! Słowem…

#KobietyBiznesuRakiety

Wspieramy Kobiety, Biznesu Rakiety!

Wiesz, że chcesz, ale nie wiesz od czego zacząć? Potrzebujesz fachowego wsparcia? A może prowadzisz biznes ale nie wiesz jak rozwinąć prędkość? Zapraszamy na bezpłatne doradztwo dla przedsiębiorczych kobiet, zarówno tych które już prowadzą swój biznes, jak i tych które dopiero startują! 

Bezpłatne indywidualne doradztwo biznesowe obejmuje wszystkie aspekty związane z otworzeniem firmy, począwszy od pomysłu, poprzez znalezienie źródła jego finansowania do rejestracji działalności gospodarczej. Dlaczego warto skorzystać?

Dzięki naszej akcji dowiesz się:

  • czy Twój pomysł ma szanse powodzenia?
  • jakie są jego słabe i mocne strony?
  • czy możesz starać się o dotację UE i jak napisać wniosek,
  • gdzie i jak uruchomić działalność?
  • jak obliczyć koszty prowadzenia firmy?
  • kiedy zaczniesz zarabiać?
  • kto Ci w tym pomoże?

Możliwe są spotkania osobiste 60 min. (w oddziale firmy w Krakowie, ul. Siemiradzkiego 19/1) albo porady mailowe – do wykorzystania w okresie dwóch miesięcy od zgłoszenia. Dodatkowo do każdej porady dołączony będzie plik z informacjami dotyczącymi porad jak sporządzić biznes plan oraz dostępnych źródeł finansowania działalności gospodarczej.

Kto za tym stoi?

Konsultacje będzie prowadzić Monika Ogórek – Doradca Biznesowy z wieloletnim doświadczeniem w pracy z nowymi przedsiębiorcami, specjalista w pozyskiwaniu środków unijnych, analityk finansowy, pracownik Cisnet.pl Kancelarii Doradczej Sp. z o.o.

logo_cisnet_male

Głównymi obszarami działalności Cisnet.pl są usługi:

  • Księgowe
  • Wsparcia biznesowego
  • Agencji pracy
  • Szkoleniowe
  • Informatyczne

Cisnet.pl współpracuje z firmami, organizacjami pozarządowymi i osobami fizycznymi.

Jak skorzystać z doradztwa?

Zgłoś się wypełniając formularz, w którym powiesz nam o swoim pomyśle i jak chcesz, abyśmy Ci pomogli. Przedstawiciele Cisnet.pl skontaktują się z Tobą w ciągu 3 dni roboczych.

Akcja trwa od 10 maja do 8 czerwca 2016 r. Uwaga: Liczba konsultacji ograniczona.

Promujemy Kobiety Biznesu Rakiety! Napisz do nas!

Chcemy poznać Twoją historię biznesową. Zarówno taką, która przypomina udany lot rakietą w kosmos, jak również taką, która z rakietą i kosmosem niewiele ma wspólnego.

Napisz do nas o sukcesach i porażkach. O ważnych biznesowych lekcjach i gorzkich nauczkach. O tym co prowadzenie biznesu zmieniło w Twoim życiu na lepsze, albo na gorsze. A może COŚ stoi na przeszkodzie ku temu abyś wsiadła do rakiety i odpaliła? Co to takiego? Podziel się z nami!

Na Twój list czekamy do 8 czerwca. Najciekawsze historie opublikujemy na portalu Mamo Pracuj i/lub na portalu Ohme.pl. Jeśli chcesz, Twój list opublikujemy anonimowo.

Napisz do nas: [email protected]

logo_ohme_640

Kobiety_biznesu_rakiety_fb

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Redakcja portalu Mamo Pracuj
Podyskutuj

O czym chciałabyś przeczytać na mamopracuj.pl?

Podobno "kto pyta nie błądzi" więc my pytamy Was ;-); o to co dla Was ważne, o czym chcecie czytać na portalu i czego Wam brakuje na www.mamopracuj.pl. Prosimy Was o wypełnienie bardzo krótkiej, a dla nas bardzo ważnej ankiety >>> Dziękujemy!
  • Agnieszka Kaczanowska - 17/04/2016
Stół, kawa i wizytówki mamopracuj.pl

Bo prawda jest taka, że…

Dziewczyny,

prawda jest taka, że bez Was nie istniałby nasz portal. A my chcemy jeszcze lepiej odpowiadać na Wasze potrzeby, dlatego prosimy Was o odpowiedź na ważne dla nas pytania:

O czym jeszcze chciałabyś przeczytać na www.mamopracuj.pl, jakie tematy są dla Ciebie ważne, jakie akcje, projekty i co Cię interesuje?

Powiedz nam a my przygotujemy takie teksty, jakich szukasz. Nie ma dla nas tematów niemożliwych.

Przygotowałyśmy z Asią bardzo krótką ankietę z powyższymi pytania, wypełnienie jej zajmuje kilka minut, a nam pozwoli jeszcze lepiej dopasowywać treści do Waszych potrzeb i oczekiwań.

Aby wypełnić ankietę kliknij tutaj >>>

Jeśli masz dużo pomysłów, napisz ile tylko chcesz! Jeśli na razie nic nie przychodzi Ci do głowy, to pamiętaj, że zawsze możesz do nas napisać maila: [email protected] lub [email protected]

W podziękowaniu za zaangażowanie mamy książki dla Was, nagrodzimy 5 najbardziej pomocnych podpowiedzi ;-).

Na Wasze opinie i podpowiedzi czekamy do 25 kwietnia br.

Bardzo dziękujemy!

Agnieszka i Asia

Zdjęcie: Magdalena Trebert

Aktualizacja 13 maja 2016

Dziękujemy za wszystkie odpowiedzi! Za pomysły, sugestie ale też i głosy krytyki. Wszystkie obiecujemy wziąć pod uwagę i mamy nadzieję, że już wkrótce portal Mamo Pracuj będzie lepszy i bardziej pomocny!

Nagrody książki niespodzianki dostają: Ania, Marta, Kasia K, Kasia W i Gosia. Skontaktujemy się z Wami!

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Agnieszka Kaczanowska
Współzałożycielka mamopracuj.pl, od dziesięciu lat rozwija swoje umiejętności łączenia życia rodzinnego i zawodowego i nawet jej to wychodzi! Lubi wyzwania i cieszy ją kiedy pracodawcy znajdują świetnych pracowników. Mama wesołej trójki, żona i miłośniczka kotów. 
Podyskutuj
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail