Czego szukasz

Działalność nierejestrowa od strony podatkowej

Od 30 kwietnia 2018 obowiązuje Konstytucja Biznesu, która wprowadziła wiele korzyści dla przedsiębiorców m.in. w kontaktach z urzędami czy przy zakładaniu firmy. Przede wszystkim wprowadzone zostały zasady domniemania uczciwości przedsiębiorcy oraz przyjaznej interpretacji przepisów, a także nowe rozwiązania takie jak ulga na start oraz działalność nierejestrowa. Warto przyjrzeć się podatkowym aspektom tej ostatniej.

  • Marta Serafin - 19/11/2019
mama pracuje z dzieckiem na kolanach laptop

Z Prawa Przedsiębiorców wynika, iż działalność wykonywana przez osobę fizyczną, której przychód nie przekracza w żadnym miesiącu 50% minimalnego wynagrodzenia za pracę nie stanowi działalności gospodarczej.

Oznacza to, że osoby fizyczne osiągające przychody ze sprzedaży towarów lub usług, które nie przekraczają limitu 1.125,00 zł miesięcznie, nie podlegają wpisowi do Centralnej Ewidencji Informacji o Działalności Gospodarczej.

Od 2020 roku limit przychodów wzrośnie do 1.300,00 zł, co wynika ze zmiany minimalnego wynagrodzenia na 2.600,00 zł.

Z działalności nierejestrowej wyłączeni są podatnicy, którzy:

  • prowadzili działalność gospodarczą w okresie ostatnich 60 miesięcy,
  • planują prowadzić działalność w ramach umowy spółki cywilnej,
  • wykonują czynności wymagające posiadania zezwoleń czy koncesji.

Opodatkowanie działalności nierejestrowej

Działalność nierejestrowa podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych. W okresie od 1 października 2019 stawka podatku w pierwszym progu podatkowym wynosi 17,75%, od przyszłego roku stawka będzie zmniejszona do 17%. Jeśli podatnik osiąga inne dochody opodatkowane wg skali podatkowej, a ich łączna wartość przekroczy limit 85.528 zł, zastosowanie znajdzie drugi próg podatkowy, 32% liczony od nadwyżki ponad limit.

Poznaj 5 pułapek działalności nierejestrowanej!

W przypadku działalności nie podlegającej ewidencji nie ma obowiązku wpłacania zaliczek na podatek w ciągu roku. Przychody wykazywane są w łącznej wysokości w zeznaniu rocznym PIT-36, w dedykowanym dla tego rodzaju działalności polu.

Przychody z działalności nierejestrowej

Przychodem w działalności są kwoty należne, choćby nie zostały otrzymane. Podatnik prowadzący działalność nierejestrową ma obowiązek wykazać przychód ze sprzedaży towaru lub usługi nawet, gdy go faktycznie nie otrzymał.

Ochroną dla wierzyciela w takiej sytuacji ma być ulga na złe długi, która wejdzie w życie od 2020 roku. Polegać będzie na prawie do zmniejszenia przychodu w przypadku, gdy należność nie została uregulowana przez kontrahenta. Będzie to możliwe w miesiącu, w którym minie 90 dni od terminu płatności określonego na fakturze lub w umowie. Dlatego warto zadbać o właściwe udokumentowanie transakcji, np. fakturą czy poprzez zawarcie umowy z kontrahentem.

Osoba osiągająca przychody z działalności niepodlegającej rejestracji ma obowiązek prowadzić uproszczoną ewidencję sprzedaży w rozumieniu przepisów o VAT. Ewidencja powinna zawierać m.in. liczbę porządkową, datę sprzedaży, wartość sprzedaży, sumę sprzedaży.

Wpisy do ewidencji powinny być dokonywane nie później, niż przed dokonaniem sprzedaży w dniu następnym. Celem prowadzenia ewidencji jest m.in. wyznaczenie momentu przekroczenia dozwolonego w danym roku limitu przychodów. Od dnia przekroczenia progu 50% minimalnego wynagrodzenia, działalność nierejestrowa staje się działalnością gospodarczą i podlega rejestracji w CEIDG w ciągu 7 dni.

Obowiązek dokumentowania sprzedaży fakturą wystąpi w przypadku, gdy nabywca tego zażąda w terminie 3 miesięcy od końca miesiąca, w którym dokonano sprzedaży towaru lub usługi. Faktura jest także obowiązkowa, gdy transakcja dokonywana jest pomiędzy dwoma czynnymi podatnikami VAT.

Koszty działalności nierejestrowej

Przychody osiągane przez osobę prowadzącą działalność nierejestrową mogą być zmniejszone o poniesione wydatki. Kosztem podatkowym są rzeczywiście poniesione, racjonalnie uzasadnione wydatki, których celem jest osiągnięcie lub zabezpieczenie albo zachowanie źródła przychodów. Dodatkowo koszt nie może być wprost wymieniony w art. 23 ustawy PIT jako niepodatkowy oraz musi być właściwie udokumentowany.

Przepisy ustawy PIT nie zawierają szczegółowych zasad dokumentowania wydatków związanych z działalnością nierejestrową. Dla tego rodzaju działalności nie znajdzie także zastosowania rozporządzenie w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Zatem należy się odnieść do definicji ogólnej dowodu księgowego, który jest dokumentem potwierdzającym przeprowadzenie operacji gospodarczej.

W rozumieniu przepisów ordynacji podatkowej za dowód można uznać wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. To na podatniku spoczywa ciężar udowodnienia związku poniesionego wydatku z osiągniętym przychodem. Przykładem dowodów księgowych są faktury, zawarte umowy, dowody zapłaty, potwierdzenia przelewów oraz inne, które potwierdzają operację gospodarczą.

VAT w działalności nierejestrowej

Osoby prowadzące działalność nierejestrową, mogą podlegać zwolnieniu podmiotowemu VAT do 200.000,00 zł w skali roku podatkowego. Istnieją rodzaje działalności, które nie podlegają zwolnieniu, np. usługi jubilerskie, doradztwa, prawnicze. W przypadku ich wykonywania, podatnik powinien się zarejestrować do VAT na zgłoszeniu rejestracyjnym VAT-R, zanim osiągnie pierwszą sprzedaż.

Podatnik czynny VAT, zyskuje prawo do odliczenia VAT z faktur zakupowych oraz ma obowiązek składania deklaracji VAT-7 lub VAT-7K, a także plików JPK-VAT. Od lipca 2020 roku podatnik złoży już tylko jeden plik zawierający część ewidencyjną oraz deklaracyjną.

Kasa fiskalna

Osoby prowadzące działalność nierejestrową mogą korzystać ze zwolnienia z kasy fiskalnej do 20.000,00 zł w skali roku. W przypadku wybranych rodzajów działalności kasa jest obowiązkowa od pierwszej sprzedaży, np. usługi kosmetyczne, fryzjerskie, kosmetologiczne. Podatnikowi przysługuje zwrot wydatków na zakup kasy fiskalnej w wysokości 700 zł.

ZUS

Działalność nierejestrowana nie jest tytułem do obowiązkowych ubezpieczeń społecznych czy zdrowotnych, czyli nie daje prawa do np. bezpłatnej wizyty lekarskiej w ramach NFZ. Wyjątkiem jest świadczenie usług w ramach umowy czy zlecenia, które w rozumieniu ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych nie stanowią działalności gospodarczej. Rezultatem jest obowiązek zgłoszenia zleceniobiorcy do ZUS oraz odprowadzania składek przez zleceniodawcę.

Dowiedz się więcej na temat działalności nierejestrowanej!

Zdjęcie: 123 rf

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Marta Serafin
Doradca podatkowy z ponad 10-cio letnim doświadczeniem w księgowaniu zarówno dużych firm, jak i jednoosobowych działalności gospodarczych. Aktualnie jako Księgowa inFakt rozlicza m.in. mamy na własnej działalności. Prywatnie mama trójki dzieci.

Kim jest NESsT? Wsparcie i edukacja w globalnej wiosce

„Równość płci i bardziej zróżnicowana siła robocza, są korzystne zarówno dla gospodarki, jak i społeczeństwa, teraz bardziej niż kiedykolwiek wcześniej” – mówi Filip Wadowski, dyrektor NESsT Polska. W dobie kryzysu związanego z pandemią i dynamicznymi zmianami gospodarczymi na całym świecie, odpowiedzialność społeczna i wspieranie grup najbardziej dotkniętych obecną sytuacją, jest ogromnie istotną kwestią.
  • Klaudia Urban - 20/11/2020
zdjęcie z eventu Kompetencje Przyszłości a CSR event February 2020

Kim jest NESsT? Misja i działalność

NESsT jest organizacją globalną, impact inwestorem, którego główną misją jest wspieranie przedsiębiorstw społecznych dających zatrudnienie i umożliwiających znalezienie pracy osobom wykluczonym lub narażonym na wykluczenie zawodowe. NESsT działa od 1997 roku, głównie w Ameryce Południowej, a także w krajach Europy Środkowej i Wschodniej.

Działalność NESsT obejmuje zarówno wsparcie finansowe, jak i merytoryczne w postaci doradztwa, coachingu i mentoringu dla przedsiębiorców. To aktywny i dopasowany do konkretnych potrzeb model wsparcia, który ma na celu rozwój biznesów społecznych. Organizacja promuje rozwiązania „dignified employment”, czyli takie, które zapewniają godne i stabilne warunki pracy dla osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. W polskich warunkach, termin ten oznacza przede wszystkim zatrudnienie w oparciu o umowę o pracę, ale także dbałość o to, aby oferowane wynagrodzenie było konkurencyjne i zapewniało godne warunki życia.

Czym zajmuje się NESsT w Polsce?

W Polsce NESsT działa od 2014 roku. Głównym obszarem działalności NESsT w Polsce jest wspieranie kobiet wchodzących na rynek pracy tak, by mogły znaleźć satysfakcjonujące zatrudnienie w sektorach gospodarki cyfrowej (IT/PR/Marketing). Organizacja wspiera firmy, które pomagają kobietom ze środowisk wykluczonych zdobyć niezbędne kompetencje branżowe i podnieść ich kwalifikacje zawodowe. NESsT obejmuje swoim patronatem także działania Fundacji Mamo Pracuj wraz z firmą Future Collars, wspierające rozwój zawodowy kobiet.

Co jeszcze znajduje się w polskim portfolio NESsT? Trzy firmy z tradycyjnych sektorów gospodarki, które poprzez swoją działalność realizują misję wspierania najbardziej potrzebujących grup:

  • Spółdzielnia Socjalna Dalba, prowadząca bistro oraz browar spółdzielczy i zatrudniająca osoby z niepełnosprawnością intelektualną
  • Fundacja Rozwoju Przedsiębiorczości Społecznej „Być Razem„, rozwijająca usługi gastronomiczne, stolarnię oraz pralnię z zatrudnieniem osób niepełnosprawnych i długotrwale bezrobotnych
  • Stowarzyszenie na Rzecz Pomocy Osobom Niepełnosprawnym „Siedlisko”, prowadzące dom opieki nad seniorami, angażujące do pracy osoby niepełnosprawne, z terenów z wysokim bezrobociem.

Każde z tych przedsiębiorstw, tworzy miejsca pracy dla najbardziej potrzebujących, ale także prowadzi szereg projektów dotyczących szkoleń zawodowych, umożliwiających znalezienie swojego miejsca na rynku pracy.

NESsT i Dzień Kariery Kobiety w IT

28 października 2020 odbyła się 2 edycja Dnia Kariery Kobiety w IT, bezpłatnego wydarzenia online, organizowanego pod patronatem NESsT Polska, przy współpracy firmy Future Collars i Fundacji Mamo Pracuj.

“To było ekscytujące zobaczyć, jak dzięki dobrze zaprojektowanej formule darmowego wydarzenia online, udało się je zdemokratyzować i udostępnić kobietom z różnych środowisk, a także z małych miasteczek i wsi. Pomimo kryzysu pandemicznego, rynek pracy w Polsce będzie potrzebował jeszcze więcej informatyków i osób wyposażonych w kompetencje cyfrowe. Dlatego planujemy wzmocnić wsparcie dla naszych szkoleniowych i stażowych przedsiębiorstw społecznych, ale także zaangażować więcej Partnerów wspierających program NESsT w Polsce, aby pokazać, że równość płci i bardziej zróżnicowana siła robocza, są korzystne zarówno dla gospodarki, jak i społeczeństwa, teraz bardziej niż kiedykolwiek wcześniej” – mówi Filip Wadowski, dyrektor NESsT Polska.

Już niedługo na naszym portalu pojawi się relacja z tego wydarzenia!

Zobacz też co działo się w trakcie poprzedniej edycji!

Zdjęcia: NESsT Polska

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Klaudia Urban
Mama trójki fantastycznych dzieci i szczęśliwa żona. Uwielbia, gdy wokół dużo się dzieje i nieustannie uczy się czegoś nowego o świecie. Baczna obserwatorka zmieniającej się rzeczywistości. Pasjonatka dobrej kuchni, muzyki i podróży.

Mam dwie prace! Jak połączyć pracę w przedszkolu z pracą w ubezpieczeniach?

„Dwie prace, które wykonuję diametralnie różnią się od siebie, jednak mają ten sam cel - pomoc drugiemu człowiekowi” – mówi Anna Wilk, która pracuje z dziećmi ze spektrum autyzmu i równocześnie, jako doradca ubezpieczeniowy. Co dają Ani obie prace? Jak to możliwe aby je połączyć? I jak rozpocząć współpracę z MetLife Sprawdź!
  • Agnieszka Kaczanowska - 16/11/2020
Anna Wilk - doradca ubezpieczeniowy MetLife

Aniu, pracujesz w przedszkolu, z dziećmi ze spektrum autyzmu i równocześnie, choć nie w tym samym czasie oczywiście, pracujesz w ubezpieczeniach. Każda praca pełna wyzwań, jak udaje Ci się je połączyć?

Jestem dobrze zorganizowana, widzę sens w swoim działaniu, a to utwierdza mnie w przekonaniu, iż chcę się dalej rozwijać! My kobiety, mamy ogromną siłę, którą każda z nas powinna najlepiej wykorzystać.

Bycie dwuzawodowcem – dla mnie to satysfakcja i uczucie spełnienia. Dwie prace, które wykonuję diametralnie różnią się od siebie, jednak mają ten sam cel – pomoc drugiemu człowiekowi. Jako terapeuta w przedszkolu pomagam dzieciom niwelować różnorodne deficyty behawioralne oraz społeczne, natomiast jako doradca ubezpieczeniowy pomagam dorosłym zatroszczyć się o ich bezpieczną przyszłość.

Zainteresowała Cię możliwość pracy dodatkowej w firmie MetLife? Sprawdź szczegóły oferty pracy jako konsultant!

Anna Wilk

Praca w przedszkolu zajmuje Ci dzień w tygodniu, a w pozostałe dni kontaktujesz się z klientami, czy zdarza się, że jesteś potrzebna w przedszkolu w inny dzień? Masz możliwość poprzesuwania wtedy grafiku?

Dla mnie, praca doradcy MetLife daje nieograniczone możliwości w zarządzaniu czasem. Ja nie zastanawiam się, czy będę w stanie odbyć wizytę u lekarza, pojawić się na urodzinach przyjaciółki. Po prostu takie wydarzenia zapisuję w swoim kalendarzu. Nie muszę zastanawiać się czy dostanę urlop, po prostu na ten dzień nie zapisuję sobie spotkań z klientami, ten czas jest zarezerwowany dla mnie.

A odpowiadając na pytanie, to jeszcze nie było takiej okazji, ale gdyby tak się zdarzyło, to tak, mogę tak ułożyć swój grafik, by pojawić się i pomóc w przedszkolu, bez problemu.

A jak wygląda Twój dzień pracy? Czy możesz opisać taki standardowy dzień doradcy ubezpieczeniowego?

Dzień pracy zaczynam nie wcześniej niż o 9:00, standardowo sprawdzam swój kalendarz, wykonuję mnóstwo telefonów, odbywam spotkania. W ostatnich miesiącach praktycznie wyłącznie to spotkania on-line.

Przedstawiam oferty ubezpieczenia, które staram się „uszyć” na miarę potrzeb klienta, nie proponuję gotowych rozwiązań. Każdą z ofert opisuję, po czym wysyłam klientowi. Praca agenta jest niesztampowa, a dla mnie to właśnie jest najważniejsze.

Anna Wilk

A czy masz szansę pracować z innymi doradcami, spotykacie się, macie kursy, szkolenia? Skąd czerpiesz wiedzę?

Jeżeli chodzi o moją współpracę z zespołem MetLife, to jestem bardzo zadowolona. Cenię atmosferę współpracy i wzajemnego szacunku. Zawsze mogę liczyć na pomoc kolegów z biura oraz na fachowe wsparcie dyrektora. Gdy mam jakieś wątpliwości co do oferty ubezpieczenia, którą przygotowałam, bez wahania kontaktuję się z kierowniczką mojego zespołu, która zawsze mi profesjonalnie doradzi. Mam dostęp do materiałów oraz kart produktów, które ułatwiają pracę. Jako doradcy odbywamy szkolenia ogólnopolskie oraz w swoich oddziałach, min. o tym, jak rozumieć potrzeby danego klienta, jak najlepiej dopasować rozwiązanie.

Po raz pierwszy w karierze zawodowej czuję się na swoim miejscu, z pracą o takim charakterze wiążę swoją przyszłość. Niezależność ma dla mnie wielką wartość.

Zainteresowała Cię możliwość pracy dodatkowej w firmie MetLife? Sprawdź szczegóły!

Jakie plusy pracy w ubezpieczeniach jako agent dostrzegasz? Które z nich są dla Ciebie najważniejsze?

Sporo tych plusów (śmiech). Jednym z nich, o którym nie wspomniałam wcześniej, jest praca całkowicie zdalna – dla mnie świetne rozwiązanie. A dwa, to możliwość poznania ludzi z całej Polski. Często nasze zespołowe rozmowy nie dotyczą tylko ubezpieczeń i pracy, rozmawiamy o sobie, swoich troskach i radościach.

O dobrej atmosferze już wspominałam, ale ona ma jeszcze taki aspekt, że kiedy czuję, że jestem zmęczona, że potrzebuję przerwy, po prostu wstaję od biurka i idę na spacer, czy szybkie zakupy by zregenerować siły i obudzić nowe pomysły. Standardowa praca w biurze nigdy nie dawała mi takich możliwości.

Masz swoją złotą receptę na trudniejsze chwile? Co Ci dodaje siły do działania?

Praca z ludźmi to ciągłe wyzwania, każdy człowiek jest inny, ma różne oczekiwania i założenia. Staram się zawsze reagować mądrze i w zgodzie ze sobą.

A co do siły do działania, to moją są najbliżsi. Uważam się za szczęściarę, gdyż w swoim życiu osobistym odnalazłam bratnią duszę. Po ciężkim dniu pracy wracając do domu wiem, że czeka na mnie narzeczony, który w opanowany i logiczny sposób pomaga mi uporać się z trudnymi sprawami.

Zarabiaj dodatkowo

Powiedziałaś także, że do pracy w MetLife zachęciła Cię koleżanka, czym Cię przekonała?

Tak, przygodę z MetLife rozpoczęłam z polecenia mojej koleżanki. Pracę w ubezpieczeniach przedstawiała mi jako świetne rozwiązanie, swobodę w działaniu oraz codzienne wyzwania. I to właśnie mnie urzekło i przekonało, że warto spróbować! Dziś – nie żałuję 🙂 nie bez znaczenie jest także to, o czym wcześniej wspominałam: niezależność oraz elastyczny czas pracy, możliwość awansu oraz dobre zarobki.

I powiedz, jakie jest Twoje marzenie zawodowe na najbliższe miesiące, za co trzymać kciuki?

Moje marzenie zawodowe, aby być dobrym doradcą i nigdy nie odpuszczać. Ponadto trafiać na życzliwych ludzi, mieć asa w rękawie, którym zachwycę klienta. Proszę trzymaj kciuki za moje szczęście!

Trzymam mocno i serdecznie dziękuję za rozmowę!

Chcesz połączyć obecną pracę z pracą dodatkową w ubezpieczeniach? Możesz umówić się na niezobowiązującą rozmowę i o wszystko zapytać (wysyłając zgłoszenie, wybierz rolę konsultanta)!
A my trzymamy kciuki!

Poznaj inne historie, które pokazują atmosferę pracy w firmie MetLife:

Mamo, możesz wszystko! Czyli jak w zgodzie ze sobą osiągnąć zawodowy sukces?

Zdjęcie: archiwum prywatne Anny.

Grafika: własność MetLife

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Agnieszka Kaczanowska
Współzałożycielka mamopracuj.pl, od dziesięciu lat rozwija swoje umiejętności łączenia życia rodzinnego i zawodowego i nawet jej to wychodzi! Lubi wyzwania i cieszy ją kiedy pracodawcy znajdują świetnych pracowników. Mama wesołej trójki, żona i miłośniczka kotów. 
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×