Czego szukasz

Czy mogę nie zgodzić się na obniżkę pensji i wymiaru czasu pracy?

Tytułowe pytanie zadała nam jedna z Czytelniczek. Poprosiliśmy o odpowiedź prawników z kancelarii Sommerrey&Partners. Przeczytaj na jakich zasadach odbywa się procedura obniżania wymiaru czasu pracy i wynagrodzenia oraz czy możesz się na te warunki nie zgodzić!

Obniżony czas pracy i wynagrodzenie pracownika

Wprowadzenie przez pracodawcę obniżonego wymiaru czasu pracy, a co za tym idzie – obniżenie wynagrodzenia pracowników, uzgadniane jest w porozumieniu zawieranym przez pracodawcę z przedstawicielami pracowników.

Procedura wyboru przedstawicieli pracowników powinna być uregulowana w aktach wewnątrzzakładowych bądź wyznaczona przez pracodawcę. W wyborach przedstawicieli powinien mieć prawo głosu każdy pracownik, który ma zostać objęty porozumieniem.

Po wybraniu przedstawicielstwa, pracownicy mogą przekazywać reprezentantom swoje stanowisko w kwestii porozumienia oraz jego warunków. Oczywiście pracownik może zgłosić swój sprzeciw wobec wprowadzenia obniżonego wymiaru czasu pracy. Jeżeli jednak większa część pracowników zaakceptuje warunki porozumienia i przedstawiciele w imieniu pracowników podpiszą się pod jego treścią, wówczas porozumienie obejmie wszystkich pracowników, również tych, którzy wyrazili negatywną opinię w tym zakresie.

Przeczytaj także: Koronawirus – prawa pracujących rodziców – zasiłek ZUS i wniosek do pobrania

Czy mogę nie zgodzić się na obniżkę pensji i wymiaru czasu pracy?

Przedstawiciele pracowników mogą oczywiście odmówić zawarcia porozumienia, co uniemożliwi pracodawcy dopełnienie niezbędnych formalności celem wprowadzenia obniżonego wymiaru czasu pracy.

Należy jednak pamiętać o tym, że obniżenie wymiaru czasu pracy, a także wynagrodzenia o 20%, jest stosunkowo niewielkim ustępstwem ze strony pracowników, a dodatkowo stanowi warunek ubiegania się przez pracodawcę o dofinansowanie wynagrodzeń z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych bądź przez starostę. Uzyskanie wsparcia może istotnie poprawić sytuację finansową przedsiębiorcy i uchronić go przed koniecznością poszukiwania alternatywnych źródeł oszczędności, jak choćby poprzez redukcję etatów.

Przeczytaj także: Mama – pracownica, a obniżenie etatu?

Przeczytaj także: Koronawirus a praca – obowiązki pracowników i pracodawców

Zdjęcie: 123 rf

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Od 2019 r. jest związany z kancelarią Sommerrey & Partners. Zajmuje się przede wszystkim sprawami z zakresu prawa cywilnego oraz prawa pracy. Czas wolny spędza aktywnie, biegając lub grając w piłkę nożną. Odpoczywa najchętniej na sali kinowej. Urlop przeznacza na podróże i zwiedzanie świata.
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie