Czego szukasz

Branża eventowa i gastronomiczna. Jak poradzić sobie ze stratą pracy?

W sytuacji, w której przebywanie ze sobą w tej samej przestrzeni jest dla nas niebezpieczne, branża eventowa i gastronomiczna przeżywają największy kryzys. Może się więc zdarzyć, że zostałaś bez zajęcia i bez środków do życia. Co wtedy zrobić? Jakie są możliwości? Jak ich szukać?

młoda kobieta stoi w drzwiach swojej restauracji


Jak poradzić sobie ze stratą pracy?

Czy na konferencji, czy w restauracji, chodzi o to, by stworzyć ludziom warunki, w których zechcą oni ze sobą przebywać, rozmawiać, wymieniać się wiedzą, historiami, przeżyciami… Obie te branże są po to, by łatwej i przyjemniej było nam nawiązywać relacje, współtworzyć, dzielić się emocjami oraz zdobywać kolejne doświadczenia. Obie łączą ze sobą ludzi, często budują społeczność.

Włącz przedsiębiorczość


Jeśli nie wiesz do końca o co chodzi, przyjrzyj się osobom, które uważasz za przedsiębiorcze. Najważniejszą ich cechą jest aktywne poszukiwanie możliwości. Aktywne, znaczy w działaniu. Nie oznacza to, że masz przestać myśleć. To zawsze jest w cenie i powinno poprzedzać działanie, a potem mu towarzyszyć. Nie możesz jednak zamknąć się w domu z pomysłami, a co gorsza z domysłami i nie zweryfikować ich na rynku. Pamiętaj o tym i działaj.

Druga ważna rzecz, to uruchomienie wszelkich swoich znajomości, rozesłanie wici, że szukasz nowej pracy, nowego zajęcia, zleceń, klientów. Ważne jednak, by mówić też o tym jakiego typu zajęcie to może być, jakiego będziesz w stanie się podjąć.

Trzecia sprawa, to patrz dalej i szerzej niż to, co robiłaś dotychczas. Od czego zacząć?

Przeczytaj także: Kiedy możesz stracić pracę będąc w ciąży lub na macierzyńskim?

Zrób rachunek swoich mocy

Zbierz swoje doświadczenie i wypisz:

  • stanowiska, na których pracowałaś
    Postaraj się o kilka wariantów: rzeczywisty, pokrewny, inaczej, np. zabawniej/ poważniej brzmiący…
  • zadania, które realizowałaś
    Tu stawiaj na ilość. Nie ograniczaj się. Dziel duże na mniejsze. Odrzuć wstyd i ocenę. Wypisuj.
  • aktywności podejmowane poza pracą
    Może działasz społecznie. Może biegasz dla siebie i wiesz wszystko na ten temat. Może ktoś z bliskich wymaga specjalnej troski i wiesz jak jej udzielać lub skąd czerpać wsparcie.
  • hobby
    Tu wymień nie tylko dziedzinę, ale także jaka to jest wiedza, umiejętności, aktywności, znajomości.
  • Twoje własne talenty
    Może chodziłaś do ogniska muzycznego i potrafisz grać na jakimś instrumencie. Może masz sposoby na szybkie i smaczne gotowanie dla dużej liczby osób. Może łatwo rymujesz, naśladujesz jakieś dźwięki, umiesz zorganizować szafę, znasz metody angażujące dzieci do nauki…

Przyłóż swoje moce do potrzeb rynku

To może przypominać dziecięcą zabawkę, która polega na wkładaniu klocków w odpowiadające im kształtem dziury pudełka. Z tym, że Ty masz w zasadzie plastelinę w ilości wynikającej z zadania powyżej. Możesz z tego, co masz ulepić właściwy kształt we właściwym rozmiarze.

Przeglądając ogłoszenia o pracy, rozmawiając ze znajomymi, dzwoniąc do agencji pośrednictwa, zastanawiając się nad własnymi usługami, szukaj:

  • zadań pokrewnych, które mogłabyś realizować w oparciu o to, co robiłaś,
  • zadań, których nie robiłaś profesjonalnie, ale ważna jest w nich wiedza lub doświadczenie, które masz z aktywności poza pracą lub hobby,
  • zawodów/stanowisk, na które możesz odpowiedzieć na podstawie wcześniej wykonanego rachunku, łącząc różne aspekty swojego doświadczenia, hobby, talentu i innych aktywności.

Przeczytaj także: Jak wspierać bliską osobę, która straciła pracę?

Przykłady

Wiele sfer życia przeniosło się do świata cyfrowego. Tam nadal odbywają się konferencje i liczne spotkania online, które trzeba organizować, prowadzić, moderować i realizować. Może więc okazać się, że łatwo znajdziesz następną pracę, zmienią się tylko narzędzia.

Osoby pracujące w branży eventowej są cennym nabytkiem w marketingu online, w agencjach PR. Potrzebne są tam kreatywne głowy do tworzenia ciekawych treści, tzw. kontentu. Składają się na niego teksty pisane, rymowane, krótkie i długie, a także oprawa graficzna oraz nagrania audio (podcasty, piosenki) i video. Jest to zajęcie zarówno dla osób odpowiedzialnych za część kreatywną, jak i techniczną, gdzie liczy się znajomość kamer, mikrofonów, ustawień i montażu.

Wiele początkujących e-biznesów z radością skorzysta z takich usług także od osób indywidualnych, nie tylko od konkretnej agencji. Może to być początek Twojego własnego biznesu, jeśli okaże się, że liczba klientów rośnie, a Ty podejdziesz do tego planowo. Możesz połączyć siły z kimś, kto świadczy usługi uzupełniające do Twoich. Nie każdy przecież wie jak zachować się przed kamerą lub jak rozpisać scenariusz spotkania online, a to wiedza bezcenna w dobie live’ów i webinarów.

Internet to także liczne fora i media społecznościowe, na obsłudze których naprawdę zna się niewiele osób, niewiele też chce się nimi regularnie zajmować, niektórzy po prostu nie są wystarczająco kreatywni i chętnie skorzystają z pomocy. Szczególnie w cenie jest umiejętność budowania społeczności.

Osoby dobrze zorganizowane, odważne w stosunku do nowych sytuacji i komunikatywne zawsze potrzebne są w sprzedaży. Sprzedaż, wbrew pozorom, opiera się na nawiązaniu relacji, okazaniu zainteresowania, wybadania potrzeb i umiejętnego przekonania do konkretnego rozwiązania. To wszystko wpisuje się w sedno branży eventowej.
Nie upieraj się jednak, jeśli nie możesz znaleźć dla siebie miejsca.

Ostatnio znana szefowa kuchni opowiadała w wywiadzie, o tym jak radzi sobie po zamknięciu swojej wymarzonej restauracji. Jak teraz organizuje sobie czas? Pomaga wypiekać chleb w zaprzyjaźnionej piekarni, układa książki na półkach w księgarni, tworzy nowe przepisy i planuje stworzenie kolejnego miejsca, gdy już wrócimy do kawiarnianych i restauracyjnych spotkań. Każde zajęcie jest lepsze niż siedzenie w domu i zamartwianie się.

Interesują Cię nasze propozycje dla rodziców?

Zapisz się do newslettera Mamo Pracuj i nie przegap żadnych nowości!

Zapisując się na newsletter, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych na zasadach określonych w polityce prywatności. W każdej chwili zgodę możesz wycofać.


Działaj!

Nie czekaj bezczynnie. Nie przestawaj szukać. Konsekwencja popłaca.
Bądź otwarta. Także na obszary będące dotychczas poza Twoim zasięgiem.
Poszerzaj swoją wiedzę, umiejętności. To tworzy kolejne możliwości.
Próbuj nowych aktywności. Nawet jeśli są oderwane od tego, co kiedykolwiek robiłaś.

Angażuj się w wydarzenia online. Teraz tam jest Twoja branża.
Dziel się swoją wiedzą i doświadczeniem. A może własny kanał, podcast, blog? Wszystkie te aktywności zwiększają Twoje szanse na znalezienie nowego, dającego utrzymanie, zajęcia.

Powodzenia!

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Coach przedsiębiorczych, mentorka start’upów, menedżerka e-biznesów z ponad 15-letnim doświadczeniem. Uczy początkujących przedsiębiorców skutecznego działania we współczesnym – dynamicznym i cyfrowym świecie. Pomaga zmienić wizję w realny, prosperujący biznes. Prywatnie miłośniczka górskich wędrówek, książek i kultury francuskiej.
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie