Czego szukasz

Będą dotacje dla firm przyjaznych rodzicom?

Zatrudnienie kobiet w Polsce, na koniec 2011 roku, wynosiło 56,7%, podczas gdy w Szwecji, Finlandii czy Danii spokojnie sięga 70% i więcej, a w Estonii niewiele mniej, bo aż 67,7 % (dane EUROSTAT-u cytowane za „Gazetą Wyborczą”). Nad tym, co zrobić, aby więcej kobiet, które chcą być aktywne zawodowo, znajdowało pracę, od dłuższego czasu zastanawiają się m.in. eksperci MPiPS i mają już konkretne propozycje.

  • Agnieszka Kaczanowska - 12/12/2012

W maju br. pisaliśmy już o trwających pracach w MPiPS nad dotacjami dla firm zatrudniających rodziców. Są już pierwsze informacje, jak takie wsparcie mogłoby wyglądać.

9 tysięcy dotacji

Jak podaje „Gazeta Wyborcza” w swoim biznesowym dodatku (z 2 sierpnia 2012 r.) propozycja ministerstwa to dotacje dla firm, które zatrudnią bezrobotnego rodzica po urlopie wychowawczym. Dotacja w wysokości 9 tys. zł (jednorazowo) albo 750 zł miesięcznie przez rok.

Choć pomysł dotyczy rodziców, zdecydowanie najczęściej w Polsce urlop wychowawczy biorą matki. Dane statystyczne mówią o 48,8% uprawnionych kobiet, które korzystają z urlopu wychowawczego i 2,5% mężczyzn. Dane mówią same za siebie…

Matka i nie-matka

Dzisiaj pracodawcy mając do wyboru matkę i nie-matkę, decydują się zatrudnić tę drugą. Jak podkreśla dr Iga Magda, ekonomistka z Instytutu Badań Strukturalnych w rozmowie z „Gazetą”: „Według pracodawców powracająca matka straciła kilka lat, podczas gdy inni się dokształcali, awansowali, nabywali doświadczenia. Ułatwić ich powrót na rynek pracy mogłoby dotowanie zatrudnienia”.

Na tym opiera się właśnie pomysł Ministerstwa Pracy, które zapowiada, że firmy, które zatrudnią bezrobotnego rodzica po urlopie wychowawczym i dostaną od państwa dotację, same będą mogły zdecydować, czy za te pieniądze kupią np. komputer czy dodadzą pracownikowi do pensji.

Jak podkreśla Jacek Męcina, wiceminister pracy w rozmowie z „Gazetą” – „im dłużej (rodzice) będą szukać zajęcia, tym trudniej będzie im znaleźć zatrudnienie”.

Jak podaje „Gazeta”: Długie przerwy w pracy odbijają się na zarobkach kobiet. Według GUS zarabiają w Polsce 18% mniej niż mężczyźni. Komisja Europejska szacuje, że jest to nawet jedna trzecia. Z kolei naukowcy z niemieckiego Instytutu Studiów nad Pracą (IZA) wyliczyli, że kobiety pod koniec kariery zawodowej mogą zarabiać nawet 64% mniej niż mężczyźni”.

Telepraca

Ministerstwo idzie jednak dalej w swoim propozycjach, a mianowicie chce rozwijać telepracę, aby głównie kobiety na wychowawczym, nie traciły kontaktu z pracodawcą.

Decydując się na opiekę nad dzieckiem, rodzic mógłby dalej pracować, jednak krócej niż dotychczas. Pracodawca natomiast, który mu to umożliwi, dostawałby od państwa specjalny grant. Na razie nie wiadomo, w jakiej wysokości.

Ocena pomysłu

Są jednak ważne argumenty za tym, że takie rozwiązanie nie będzie stosowane na szerszą skalę, gdyż w formie telepracy pracują najczęściej osoby z wyższymi kwalifikacjami, często wykonujące wolne zawody, a jak twierdzi dr Magda, na urlop wychowawczy idą najczęściej osoby z niższymi kwalifikacjami. Istotne jest także, w kontekście telepracy zagadnienie opieki nad dzieckiem w tym czasie. „Dlatego jej zdaniem najpierw trzeba to zjawisko dokładnie zbadać, żeby nie okazało się, że państwo kieruje pomoc do osób, które nie będą mogły z niej naprawdę skorzystać” – czytamy w „Gazecie”.

Natomiast pomysł Ministerstwa Pracy chwalą pracodawcy, twierdząc, że grant zmniejszyłby ryzyko zatrudnienia rodzica po wychowawczym, przyczyniając się tym samym do wyrównania szans kobiet na rynku pracy. Pracodawcy mają jednak wątpliwości, czy trzeba specjalnie zachęcać pracodawców do korzystania z telepracowników.
Źródło: artykuł Marcina Bojanowskiego i Katarzyny Pawłowskiej-Salińskiej pt. „Bonus dla firm zatrudniających rodzica po urlopie wychowawczym?” z dnia 2.08.2012 – Gazeta Wyborcza

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Agnieszka Kaczanowska
Współzałożycielka mamopracuj.pl, od dziesięciu lat rozwija swoje umiejętności łączenia życia rodzinnego i zawodowego i nawet jej to wychodzi! Lubi wyzwania i cieszy ją kiedy pracodawcy znajdują świetnych pracowników. Mama wesołej trójki, żona i miłośniczka kotów. 
Podyskutuj

Wyzwania firm w kontekście pandemii

Pandemia zmieniła nie tylko skalę zatrudnienia i sposób rekrutacji, ale również nasze podejście do pracy i oczekiwania w stosunku do pracodawców. Zespół Pracuj.pl na przełomie kwietnia i maja 2020 r., przeprowadził wśród użytkowników swojego portalu badanie, którego efektem była identyfikacja wyzwań w zakresie wykorzystania biur i przestrzeni do pracy, integracji pracowników w sytuacji rozproszenia, modyfikacji oferty benefitów, a także akceptacji i zrozumienia w stosunku do pracujących rodziców.
  • Natalia Gozdowska - 16/09/2020
dwie kobiety w maseczkach spotkały się w biurze, witają się łokciami

Od paru miesięcy uczymy się funkcjonować zawodowo w innej rzeczywistości. Po całkowitym zamknięciu biur, zaczynają do nich wracać pracownicy, jednak w większości firm, fizyczna obecność jest wciąż rotacyjna lub funkcjonuje na zupełnie innych zasadach.

Pandemia zmieniła nie tylko skalę zatrudnienia i sposób rekrutacji, ale również nasze podejście do pracy i oczekiwania w stosunku do pracodawców. Zespół Pracuj.pl na przełomie kwietnia i maja 2020 r., przeprowadził wśród użytkowników swojego portalu badanie „Zawodowy styl życia”, którego efektem była identyfikacja wyzwań w zakresie wykorzystania biur i przestrzeni do pracy, integracji pracowników w sytuacji rozproszenia, modyfikacji oferty benefitów, a także akceptacji i zrozumienia w stosunku do pracujących rodziców.

Docenienie pracy zdalnej

Pracodawcy, by zapewnić bezpieczeństwo pracownikom, wprowadzili większą elastyczność, jeśli chodzi o wybór miejsca pracy. Zespoły pracują w mniejszym wymiarze w biurach, część z nich ma możliwość wyboru miejsca pracy, a niektórzy funkcjonują w systemie rotacyjnym, który umożliwia zmniejszenie liczby personelu na jednej przestrzeni.

Według Pracuj.pl zdecydowana większość pracowników (89%) po opanowaniu pandemii chce pracować przynajmniej częściowo zdalnie. Jednak tylko 10% chciałoby wykonywać 100% etatu spoza biura, co pokazuje potrzebę integracji i współpracy w zespole, nie tylko w świecie wirtualnym. 57% respondentów pracujących zdalnie uznało, że taki model wykonywania obowiązków pozwolił im bardziej docenić możliwość przychodzenia do biura i bezpośrednich spotkań ze współpracownikami.

Eksperci prognozują, że z czasem ten trend się rozwinie, a przestrzeń biurowa będzie służyć przede wszystkim do spotkań projektowych, warsztatów kreatywnych, sytuacji, kiedy fizyczne bycie obok siebie jest koniecznością. Oczywiście nie bez znaczenia są tu ogromne oszczędności firm, związane z infrastrukturą.

Przeczytaj także: [07] Rynek pracy w trakcie i po pandemii. Możliwe scenariusze, szanse i ryzyka

Budowanie relacji w rozproszonych zespołach

Powyższy trend wiąże się niestety nieodłącznie z większymi wyzwaniami pracodawców, jeśli chodzi o budowanie więzi pomiędzy funkcjonującymi wirtualnie pracownikami. W badaniu „Zawodowy styl życia” respondenci wybierali spotkania (67%) i wyjazdy (59%) czy wspólne warsztaty (48%) jako najskuteczniejsze metody integracji. To oczekiwanie jest trudne do realizacji w obecnych warunkach. Ducha wspólnoty można oczywiście budować poprzez media społecznościowe lub różnego rodzaju narzędzia wirtualne, jednak nie zastąpi to spotkań na żywo.

Analitycy trendów prognozują stopniowy zanik pracy etatowej na korzyść pracy dorywczej, co utrudni dodatkowo tworzenie społeczności wewnątrz firmy i zaangażowanie pracowników w formie, jaka była nam znana dotychczas, na korzyść przedefiniowanego employee experience. Co zrobić więc, aby zmodyfikować perspektywę patrzenia na biznes, na współpracowników i pracowników, na zarządzanie, budowanie relacji i bycie „w pracy” razem?

Przeczytaj także: Czy Gig Economy będzie rosnąć w 2020 r.? Prognozy dla freelancerów

Przeformułowanie oferty benefitów

W nowych ofertach pracy pojawia się coraz mniej benefitów. Niektóre z nich dotychczas wiązały się z fizycznym „byciem” w biurze, więc siłą rzeczy musiały zniknąć, inne są ograniczane ze względów kosztowych czy z powodu zmniejszenia ich atrakcyjności (karty sportowe, karnety do kina itp.). Jeśli benefity mają wciąż pozostać czynnikiem, który uatrakcyjnia ofertę pracy, muszą zostać zmienione tak, by mogły być wykorzystywane w świecie online.

Według Pracuj.pl zyskają oferty, które będą pomagać pracownikom w wykonywaniu pracy zdalnej, np. dostęp do szkoleń w sieci, usługi personalnych asystentów, dofinansowanie do przedszkoli czy dobry sprzęt służbowy.

Wsparcie i zrozumienie pracujących rodziców

Pandemia była niewątpliwie ogromnym wyzwaniem dla pracujących rodziców. 57% z nich miało w czasie pandemii trudności z oddzieleniem czasu prywatnego i służbowego. Dodatkowo sytuacja, której doświadczyliśmy, pokazała jak w powiększającym lustrze problemy, z którymi kobiety mierzą się na co dzień. Nie bez powodu mówi się, że rola matki to praca na pełen etat. Zamknięcie w domu z dziećmi i jednocześnie konieczność wykonywania pracy zdalnej było sytuacją ekstremalną, bardzo obciążającą psychicznie.

Przeczytaj także: Mieć wolność chłonięcia świata – kobiece rozmowy w czasie kwarantanny

Według Pracuj.pl 83% matek uważało, że miały większe trudności w wykonywaniu obowiązków w trakcie pandemii od bezdzietnych koleżanek, ale aż 46% nie czuło się traktowanych przez przełożonych ze zrozumieniem.

Warto pamiętać, że temat przyciągania talentów do organizacji oraz budowania kultury organizacyjnej opartej na zaufaniu jest wciąż aktualny, a nawet szczególnie ważny w najbliższych latach. Firmy doceniające różnorodność i dbające o równowagę pomiędzy życiem osobistym, a zawodowym pracowników będą w dłuższej perspektywie czasowej budować przewagę konkurencyjną. Nawet jeśli w tym momencie rynek pracownika wydaje nam się przeszłością.

Źródło: media.pracuj.pl

Zdjęcie: 123 rf

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Natalia Gozdowska
Zawodowo zajmuje się rozwojem, coachingiem, projektami HR, kulturą organizacyjną i budowaniem marki pracodawcy. Prywatnie mama dwóch wrażliwców, zakochana żona, pasjonatka reportaży, teatru tańca i psychologii. Prowadzi bloga i fun page „Studio Rzeczy Ważnych”, fotografuje i wspiera tych, którzy tego potrzebują. :)

Najbardziej angażująca konferencja HR w Polsce! – HeReos Conference już 18 września!

Już w najbliższy piątek 18.09 dołącz do wydarzenia, na które wszyscy czekaliśmy! Podczas HeReos Conference zaplanowano aż cztery ścieżki tematyczne, obejmujące najważniejsze obszary HR w kontekście obecnej, nowej rzeczywistości. Chcesz dowiedzieć się jak tworzyć miejsca pracy przyjazne rodzicom i dlaczego warto? Zapraszamy na wystąpienie Agnieszki Czmyr-Kaczanowskiej, współzałożycielki Fundacji Mamo Pracuj. Skorzystaj z rabatu #mamopracuj i zapisz się już dziś!
  • Redakcja portalu Mamo Pracuj - 15/09/2020

„Najbardziej angażująca konferencja HR w Polsce” – HeReos Conference już 18 września

Chcesz się dowiedzieć, co charakteryzuje firmy przyjazne rodzicom i które z nich naprawdę zasłużyły na ten tytuł?

Koniecznie weź udział w konferencji HeReos Conference i posłuchaj wystąpienia Agnieszki Czmyr-Kaczanowskiej, współzałożycielki Fundacji Mamo Pracuj pt. „Jak tworzyć miejsca pracy przyjazne rodzicom i dlaczego warto?”.

Zapisz się na to wydarzenie używając naszego kodu rabatowego #mamopracuj, a otrzymasz 15% rabatu!

Konferencja odbędzie się w formie hybrydowej, zatem jeżeli chcesz wysłuchać wystąpień siedząc wygodnie we własnym fotelu, to wybierz Pakiet ONLINE i użyj kodu rabatowego #mamopracuj, specjalnie dla Czytelniczek i Czytelników portalu mamopracuj.pl!

Jeżeli masz ochotę dołączyć do uczestników „na żywo” i wziąć udział w warsztatach 19 września i super After Party w CulinaryOn w Warszawie, wybierz Pakiet HYBRYDOWY.

Koniecznie sprawdź jakie atrakcje przygotowali dla Ciebie organizatorzy i dlaczego HeReos Conference to wyjątkowe wydarzenie, na którym nie może Cię zabraknąć!

Kliknij w link i poznaj szczegóły: www.heroesconf.pl

Do zobaczenia!

Grafiki: HREmbassy, organizator HeRoes Conference

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Redakcja portalu Mamo Pracuj
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail