Czego szukasz

A co jeśli wracam? Rekruterzy podpowiadają

Jeśli właśnie zdecydowałaś się na powrót do pracy – przeczytaj opinie headhunterów, jak czas spędzony z dzieckiem przedstawić na swoją korzyść. I o czym warto pamiętać przy poszukiwaniu pracy po dłuższej przerwie.

  • Weronika Pomin - 05/03/2012

Po urlopie macierzyńskim zdecydowałaś się na pozostanie z Maleństwem w domu. Czas z nim spędzony bez wątpienia przyniósł nowe wyzwania i pozwolił Ci odnaleźć inne oblicze samej siebie. Dzisiaj okazuje się, że chciałabyś wrócić na ścieżkę zawodową, ale nie wiesz, w którym jej miejscu teraz jesteś. Czy cofnęłaś się w rozwoju, czy przeciwnie – poszłaś dalej? Warto odpowiedzieć sobie na te pytania przed rozpoczęciem szukania pracy. Jeśli chcesz się dowiedzieć jak „sprzedać” rekruterom czas spędzony na opiece nad dzieckiem – usiądź na chwilę i pomyśl, co się w Twoim życiu zmieniło. Wypisz konkretne cechy, które udało Ci się rozwinąć i umiejętności, które nabyłaś. Mam dla Ciebie kilka podpowiedzi, ale największa praca jest przed Tobą.

Rekruterzy podpowiadają

Rozmawiałam z kilkoma osobami z branży HR i oto w jaki sposób postrzegają one kobiety wracające do pracy po kilku latach przerwy i co im radzą.

„W dużym skrócie: kobieta wracająca z urlopu macierzyńskiego zawsze ma kilka punktów na plus, jeśli ubiega się o stałą posadę. Osobie takiej zależy na stabilności, więc będzie lojalna, pracowita i punktualna. Poza tym, jeśli wraca do pracy po przerwie, najczęściej też chce, żeby jej kariera nabrała znów tempa, więc jest bardziej zaangażowana.” – zaznacza Agata Magdziarek, freelancer HR.

To właśnie poszukiwanie stabilności i lojalność Mamy wracającej do pracy są jednymi z najczęściej wymienianych atutów. Dlaczego? Niepokojącym trendem jest to, że coraz więcej osób nie przywiązuje się do pracodawcy i ucieka od niego, kiedy tylko znajdzie lepsze warunki gdzieś indziej. Czy to kwestia pokolenia Y, czy po prostu zmian w podejściu do pracy – trudno powiedzieć. Dla pracodawcy jednak to spore koszty, dlatego w cenie są lojalni pracownicy, dla których stabilność zatrudnienia jest ważnym motywatorem. Angelika Dębowiak, headhunterka dodaje: „Matki robią kilka rzeczy na raz, w związku z czym łatwiej radzą sobie ze stresem – skupiają się na zadaniach, a nie na emocjach – tak jak w domu.” Innymi atutami są zaangażowanie, szybkie tempo pracy, świetna organizacja czasu, równowaga między życiem osobistym a prywatnym, budowanie dobrej atmosfery pracy i wiele innych. Pamiętaj – możesz być postrzegana przez HR’owca bardzo dobrze.

List motywacyjny

W liście motywacyjnym koniecznie wypisz wszystkie te cechy i umiejętności z Twojej kartki, które podkreślają Twoje odpowiednie kwalifikacje na dane stanowisko. Przy każdej z nich podaj, w jaki sposób udało Ci się tę umiejętność rozbudować. Jak to zrobić? Regina May, wieloletnia Dyrektor Personalna jednej z międzynarodowych korporacji podaje przykład: „Będąc księgową po urlopie wychowawczym napisałabym, że „podczas nieobecności regularnie śledziłam zmiany przepisów”, a ubiegając się o pracę sekretarki, że „doskonale opanowałam sztukę zarządzania czasem.” Innej rekruterce zdarzyło się przeczytać w CV, że kandydatka zarządzała projektem budowy własnego domu podczas przerwy w zatrudnieniu – a aplikowała na stanowisko związane project managementem, stąd taka wzmianka zadziałała jak najbardziej na jej korzyść. „Na etapie rekrutacji o wartości kandydata powinny decydować jedynie kryteria merytoryczne, ale to w dużej mierze teoria. Dlatego też w liście motywacyjnym napiszmy, jaki mamy pomysł na w miarę harmonijne zorganizowanie życia zawodowego i rodzinnego. Kto będzie nas wspierał w wychowaniu dziecka (dzieci) podczas naszej nieobecności w domu: babcia, ciocia, sąsiadka, opiekunka, partner, mąż. Przedstawmy różne rozwiązania, gdy pracodawca będzie wymagał zostania po godzinach pracy lub będziemy musiały pilnie wyjechać służbowo.” – dodaje Loba, rekruter jednej z poznańskich firm. Dokładnie przemyśl spędzony w domu czas i znajdź swoje atuty.

Kilka słów o CV

O czym pamiętać wysyłając CV? To bardzo ogólne zasady, ale sprawdź, czy o nich pamiętasz.

1. Zamieść aktualne profesjonalne zdjęcie, jeśli będziesz uśmiechnięta szybciej wzbudzisz sympatię. CV to nie miejsce na zdjęcie z Maluchem.

2. Podając dane kontaktowe unikaj infantylnych adresów – najlepiej po prostu imie.nazwisko. Warto również wyłączyć muzykę na czekanie lub śmieszne powitanie nagrane przez Twoje dziecko na automatycznej sekretarce – bardzo rozprasza i może zupełnie niepotrzebnie wprowadzić złe wrażenie już przed rozpoczęciem rozmowy.

3. Dodaj punkt: Mocne strony albo Umiejętności i tam wypisz wszystko to, co odkryłaś, a co jest zgodne z oczekiwaniami zamieszczonymi przez pracodawcę w ofercie

4. I najważniejsze: Jeśli nie byłaś na urlopie macierzyńskim / wychowawczym zaznaczaj w CV czas przerwy zatrudnieniu. Postaraj się nazwać go jako, np: współprowadzenie rodzinnej firmy (jeśli pomagasz w rodzinnym biznesie), sprzedaż bezpośrednia (jeśli jesteś konsultantką), prowadzenie domowego gospodarstwa lub po prostu przerwa w zatrudnieniu związana z macierzyństwem – ile kobiet, tyle pomysłów. Ważne, żeby napisać prawdę!

Przerwy w zatrudnieniu

Prawdopodobnie sugestia o wpisywanie w CV przerwy w zatrudnieniu nieco Cię zdziwiła. Regina May, tłumaczy: „Na podstawie kilkunastu lat praktyki, mogę powiedzieć, że kandydatki zazwyczaj nie ujawniają przerw w pracy spowodowanych urlopami wychowawczymi. Jako mama zgadzam się z nimi w zupełności, jako rekruter wolałabym jednak znać takie informacje na etapie selekcji podań. Zdarzało mi się wiele razy, że dopiero podczas rozmowy kwalifikacyjnej okazywało się, że doświadczenie w zawodzie, jakie wynikało z CV nie pokrywa się z rzeczywistym wypełnianiem obowiązków. Jeśli faktyczny staż na stanowisku potwierdza kompetencje z nim związane, nie ma problemu, a powracająca do pracy mama szybko nadrobi czas nieobecności. Gorzej jest, jeśli przerwa jest dłuższa niż jej rzeczywisty czas pracy. Wówczas może się okazać, że deklarowane „doświadczenie” jest tylko zapisem w dokumentach, a nie potwierdzeniem wiedzy i umiejętności. Jeśli czujemy się kompetentne w odniesieniu do wymagań stanowiska, nie ma potrzeby wskazywać przerw w CV.  Inaczej sytuacja przedstawia się w przypadku przerwy w formalnym zatrudnieniu. Tutaj zdecydowanie jestem zwolennikiem unikania luk w życiorysie i sugeruję wpis typu: od lutego 2008 do stycznia 2011 – przerwa w zatrudnieniu związana z macierzyństwem.”

Podsumowując: znajdź to, co Cię wyróżnia, czego się nauczyłaś i przekuj to na konkrety. Przygotowując aplikację dokładnie przeczytaj ofertę i swoją odpowiedź dostosuj do stawianych wymagań. Nie wysyłaj tych samych CV i listów motywacyjnych na różne stanowiska. Poświęć czas na poznanie firmy, do której aplikujesz i na rozmowie wykaż się wiedzą o niej. Bądź dobrze przygotowana, punktualna i profesjonalna a powrót do pracy będzie dużo prostszy niż Ci się wydaje.

 

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Weronika Pomin
Żona Piotra, mama Michałka. Ukończyła szkołę trenerów biznesu i próbuje swych trenerskich sił prowadząc zajęcia na kursach harcerskich. W wolnych chwilach prowadzi bloga o usypianiu niemowląt (http://spijmalenstwo.blogspot.com/).
Podyskutuj

[03] Co powinnaś wiedzieć o social mediach zanim zaczniesz szukać pracy?

Jak wygląda szukanie pracy przez social media? Pamiętaj, że media społecznościowe mogą być Twoim prawdziwym sprzymierzeńcem w tym procesie. Sprawdź jak je wykorzystać i czego absolutnie nie powinnaś robić, by sobie nie zaszkodzić. Posłuchaj 3 odcinka naszego podcastu!
  • Podcast Mamo Pracuj - 12/11/2019
kobieta siedząca na łóżku z laptopem na kolanach

[03] Co powinnaś wiedzieć o social mediach zanim zaczniesz szukać pracy?

 
 
00:00 / 16:06
 
1X

Co powinnaś wiedzieć o social mediach zanim zaczniesz szukać pracy?

Zapraszamy na trzeci odcinek naszego podcastu. Dzisiaj opowiemy o roli social mediów przy szukaniu pracy.

Pierwszy odcinek podcastu – Jak opisać w CV przerwę związaną z opieką nad dziećmi? – posłuchaj!

Social media – Twój sprzymierzeniec czy przeciwnik podczas szukania pracy?

Mówiąc o roli social mediów przy szukaniu pracy, nie mamy na myśli tylko LinkedIn czy Golden Line – serwisów z założenia zawodowych. Ważną rolę mogą odegrać również Twitter, Instagram czy Facebook.

Dzisiaj pracy szuka się przez internet – to jest wspaniałe źródło dotarcia do ciekawych ofert pracy.

1. W social mediach znajdziesz oferty pracy

Oferty pracy znajdziesz nie tylko na LinkedIn czy na Golden Line, ale także na Facebooku. Dzięki specjalnej funkcji Facebook Jobs możesz zapisać się na powiadomienia o interesujących Cię ofertach – dostaniesz je na maila lub przez Messengera.

Aplikując na taką ofertę – aplikujesz swoim profilem, a nie wysyłasz CV (przynajmniej na początku), potraktuj więc ten profil bardziej zawodowo.

Obserwuj posty osób prywatnych czy profile firm z branży, które Cię interesują. Dołącz do grup tematycznych – tam też pojawiają się ciekawe oferty pracy.

2. Wykorzystaj kontakty i znajomości z social mediów do szukania pracy

Obserwuj znajomych, pytaj ich o firmy i branże, które Cię interesują. Możesz napisać wprost, że szukasz pracy. Pamiętaj, że osoby z Twojej sieci kontaktów mają dostęp do zupełnie innych informacji i ofert pracy niż Ty.

Niech te osoby będą Twoimi sprzymierzeńcami podczas szukania pracy.

Na LinkediIn jest specjalna rubryka, gdzie możesz zaznaczyć, że szukasz nowych możliwości rozwoju zawodowego – dzięki temu rekruterzy szybciej Cię znajdą. A taki komunikat możesz skierować do wszystkich, oprócz Twojego obecnego pracodawcy.

3. Ucz się i bądź na bieżąco – korzystaj z wiedzy dostępnej w social mediach

Zdobywaj wiedzę z dziedziny, która Cię interesuje. Dołącz do grup tematycznych, branżowych na Facebooku czy LinkedIn. To świetna okazja by odświeżyć sobie niektóre informacje (np. jeśli wracasz do pracy po przerwie), lub zdobyć całkiem nową wiedzę, z branży, do której dopiero planujesz wejść.

W branżowych grupach dowiesz się o ciekawych spotkaniach, wystąpieniach i meetup’ach. Poznasz osoby, które działają w branży i które chętnie podzielą się swoją wiedzą i wsparciem. Zdobędziesz dostęp do wartościowych treści, artykułów czy oczywiście ofert pracy.

4. Niech social media będą Twoim sprzymierzeńcem

Zanim rekruter zadzwoni do Ciebie, dokładnie sprawdzi Twoje profile w social mediach. Także tych, które są uważane za prywatne – np. Facebooka. Nawet jeśli twój profil jest ustawiony jako prywatny – pamiętaj, że w sieci nic nie ginie i komentując, postując – zostawiasz po sobie ślad.

Rób to mądrze i pokaż się od pozytywnej strony. Niech Twój obraz w sieci wskazuje na sympatyczną, pomocną osobę, a nie na złośliwego hejtera, z którym nikt nie będzie chciał pracować.

Także Twoje prywatne zainteresowania – np. decoupage, gra na instrumencie czy miłość do gór – dużo o Tobie mówią i mogą mieć znaczenie przy zaproszeniu Cię na rozmowę kwalifikacyjną.

5. Działaj świadomie i z pomysłem

Korzystaj z wiedzy dostępnej w social mediach, świadomie buduj swój wizerunek – to wszystko sprawi, że social media będą Twoim sprzymierzeńcem podczas szukania pracy.

Posłuchaj drugiego odcinka podcastu Jak przygotować dziecko na powrót mamy do pracy?

Dowiedz się więcej i przeczytaj

Czy social media mogą pomóc znaleźć pracę?

Jak skutecznie szukać pracy w sieci?

7 najczęstszych błędów, które możesz popełnić szukając pracy

zdjęcie: Pixabay

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Podcast Mamo Pracuj
Z podcastu Mamo Pracuj jeśli chcesz dowiesz się: jak szukać pracy po przerwie oraz jak przygotować siebie i rodzinę na Twój powrót do pracy. Podpowiemy Ci jak prowadzić firmę oraz jak pracować i nie zwariować.

Jak stworzyć najlepszy biznesplan? Bezpłatne spotkanie dla mam – zapisz się!

Myślisz o założeniu własnej działalności i zastanawiasz się od czego zacząć planowanie biznesu? Chcesz kompleksowo przygotować się do założenia własnej firmy? A może będziesz ubiegać się o środki na rozpoczęcie działalności? Wspaniale! Zapraszamy Cię na bezpłatne warsztaty dotyczące tworzenia biznesplanu.
  • Anna Łabno - Kucharska - 08/11/2019

Jesień jest idealnym czasem, żeby pomyśleć o własnej firmie. Tym bardziej, że właśnie wtedy obchodzimy Światowy Tydzień Przedsiębiorczości. Z tej okazji, już 20 listopada w Krakowie, chcemy Was zaprosić na bezpłatne warsztaty oraz indywidualne konsultacje, dotyczące tworzenia biznesplanu specjalnie dla przedsiębiorczych mam!

Nie czekaj i zapisz się już dziś!

Spotkaj się z nami, a my opowiemy Ci o:

  • drogowskazach na drodze planowania własnego biznesu,
  • czym jest biznesplan, po co i jak się go tworzy oraz jakie ma znaczenie,
  • najważniejszych elementach biznesplanu, które przesądzają o powodzeniu biznesu,
  • środkach o jakie możesz ubiegać się na starcie prowadzenia działalności!

Damy Ci przestrzeń na zadawanie pytań. Podzielimy się z Tobą swoimi doświadczeniami.

Warsztaty poprowadzą eksperci i praktycy, z którymi współpracujemy od lat:

  • Dariusz Pierzak – finansista z wykształcenia, doświadczenia, zamiłowania i przekonania. Jako właściciel własnej firmy oraz wieloletni kontroler i dyrektor finansowy w dużych przedsiębiorstwach ma praktyczną wiedzę biznesową, i z pasją się nią dzieli.
  • Agnieszka Pierzak – od 2004 roku związana zawodowo z tematyką funduszy unijnych. Najpierw jako pracownik instytucji m.in. ZPORR i POKL, gdzie doskonaliła umiejętności z zakresu wdrażania i rozliczania środków unijnych.

Zespół Mamo Pracuj również tam będzie! 🙂

Poznaj szczegóły i zgłoś się już dziś!

Jesteśmy przekonane, że będzie to owocny czas!

Kiedy się widzimy?

  • 20 listopada 2019 r., w godzinach od 10:00 do 13:00

Gdzie?

  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna w Krakowie
  • 31-124 Kraków, ul. Rajska 1, sala nr 247 (II piętro, prawe skrzydło)

Jak się zapisać?

Aby wziąć udział w bezpłatnym spotkaniu wystarczy wypełnić formularz 🙂

Na spotkanie zapraszamy również z dziećmi.

W sali, gdzie będą odbywać się warsztaty będzie przygotowany mały kącik dla dzieci 🙂

Jeśli zapisałaś się, ale nie będziesz mogła przyjść z przyczyn losowych, prosimy poinformuj nas o tym. Dzięki temu inna mama będzie mogła skorzystać 🙂

Masz jakieś pytania?
Pisz do mnie: [email protected]

W końcu, kto pyta nie błądzi 😉

Zapraszamy!

Zdjęcie: 123 rf

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Anna Łabno - Kucharska
Jestem mamą mądrej indywidualistki. Posiadam doświadczenie w koordynacji projektów, prowadzeniu szkoleń oraz doradztwa. Uwielbiam spędzać czas z rodziną, podróżować, czytać książki i celebrować picie kawy. W "wolnym" czasie wspieram osoby chore onkologicznie.
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail