Czego szukasz

[05] Podcast: Plusy i minusy pracy zdalnej. Czy znasz je wszystkie?

Chcesz wiedzieć jak wygląda praca zdalna? W jakie zawody możesz wykonywać z domu? A także poznać pułapki pracy zdalnej? Na te i inne pytania odpowiadamy w piątym odcinku podcastu. Sprawdź koniecznie!

plusy i minusy pracy zdalnej
Podcast Mamo Pracuj jeśli chcesz!
Podcast Mamo Pracuj jeśli chcesz!
[05] Podcast: Plusy i minusy pracy zdalnej. Czy znasz je wszystkie?
/

Plusy i minusy pracy zdalnej

Praca zdalna jest coraz bardziej popularna. A świat nowych technologii otwiera coraz więcej możliwości. Zespół Mamo Pracuj również na co dzień wykonuje swoje zadania zdalnie.

Na bazie własnych doświadczeń Asia i Ania w najnowszym podcaście opowiedziały o tym, jak wygląda ich praca zdalna od kuchni.

  • Jakie są jej plusy i minusy?
  • Na jakie możecie natrafić pułapki i jak sobie z nimi radzić?
  • Jak się zorganizować i gdzie szukać pracy zdalnej?

Posłuchaj też 4. odcinka podcastu: Jak zbudować dobrą relację z rekruterem?

Jaką pracę można wykonywać zdalnie?

To pytanie często zadają nam nasze czytelniczki. A możliwości mamy sporo. Zdalnie można wykonywać:

  • prace administracyjno-biurowe,
  • prace związaną z branżą IT (np. tester, programista, data scientist),
  • usługi ( usługi księgowe, usługi wirtualnej asystentki, tłumaczenia, lekcje online np. z języka obcego, grafika, copywriting, transkrypcje tekstów, obróbka video, audio, wyszukiwanie informacji, obsługa social mediów itp.)

Dobrze jest się zastanowić jakie posiadamy kompetencje, które można by było wykonać zdalnie. A ewentualnie w przyszłości się przebranżowić.

Przeczytaj także: Gdzie szukać pracy zdalnej i w jakich zawodach?

Jak zorganizować sobie miejsce do pracy zdalnej w domu?

Jeśli praca zdalna, to biuro w zaciszu własnego domu byłoby idealne. Ale można również pracować z innego miejsca w domu. Ważne są tutaj pewne zasady i standardy:

  • wydzielone miejsce w domu ( idealnie jeżeli jest to właśnie osobny pokój),
  • ustalenie wspólnie z najbliższymi kwestie opieki do dziecka,
  • ustalenie sobie czasu/godzin pracy, na ile to tylko możliwe,
  • zakomunikowanie innym, że np od 8:00 do 13:00 jesteś w pracy ( pomimo tego, że jesteś w domu),
  • podzielenie pracy na solo jak i w zespole ( jeżeli pracujesz w zespole),
  • ustalenie zasad pracy/współpracy,
  • wypracowanie samodyscypliny.

Przeczytaj także: Czy praca zdalna to dobre rozwiązanie dla mamy?

Minusy pracy zdalnej

Praca zdalna choć ma sporo zalet, nie jest wolna od pułapek. Przede wszystkim dotyczą one:

  • komunikacji (na komunikatorach skróty myślowe, brak bezpośredniego kontaktu, niedomówienia),
  • czas pracy, należy ustalić kiedy jesteś w pracy, żeby nie siedzieć cały dzień,
  • osamotnienie – jak sobie radzić? Wychodzić do ludzi, do biura, na spotkania branżowe,
  • zajmowanie się domowymi obowiązkami w czasie przeznaczonym na pracę.

Szukasz pracy? Skorzystaj z naszej bogatej bazy ofert pracy i nie tylko!

Zapisz się do newslettera i nie przegap żadnych nowości!

Zapisując się na newsletter, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych na zasadach określonych w polityce prywatności. W każdej chwili zgodę możesz wycofać.

Gdzie szukać pracy zdalnej?

Pracy zdalnej można szukać m.in. na naszym portalu Mamo Pracuj, w naszym dziale ofert pracy. Ale również warto podczas rozmów rekrutacyjnych pytać, czy na stanowisku, o które się ubiegacie jest możliwość pracy zdalnej (przynajmniej częściowo).

Praca zdalna daje wiele wspaniałych możliwości. Na pewno możemy zaoszczędzić czas na dojazdach, czy staniu w korkach. Możemy dostosować sobie godziny pracy do własnego stylu życia, czy potrzeb rodziny. Chyba, że pracujesz w zespole, to wtedy możesz mieć wyznaczony czas kiedy powinnaś być w pracy. Jednak i tak zyskujesz cenny czas.

Praca zdalna często może być wykonywana z różnych miejsc. Dla rodziców jest to też dobra opcja w razie choroby dziecka. Jesteś wtedy z dzieckiem, a zadania wykonujesz wtedy, kiedy to jest możliwe (np. wieczorem, albo wcześnie rano).

Teraz już wiesz jakie są plusy i minusy pracy zdalnej. Myślisz, że to rozwiązanie dla Ciebie?

Przeczytaj także: Telepraca możliwa na wniosek pracownika – bardziej elastyczne zasady

Zdjęcie: Pixabay.com

Załączniki

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Z podcastu Mamo Pracuj jeśli chcesz dowiesz się: jak szukać pracy po przerwie oraz jak przygotować siebie i rodzinę na Twój powrót do pracy. Podpowiemy Ci jak prowadzić firmę oraz jak pracować i nie zwariować.

Testy sprawnościowe na lekcjach wychowania fizycznego – szansa czy klątwa dla uczniów?

Od roku szkolnego 2023/2024 w klasach od IV wzwyż odbywać się będą testy sprawnościowe na lekcjach wychowania fizycznego. Raz do roku. Czy to szansa na wybicie się dla uzdolnionych - przyszłych sportowców? A może klątwa dla uczniów, którzy najchętniej wykreśliliby WF z planu lekcji?
Dzieci podczas lekcji WF-u - testy sprawnościowe

Zasięgamy języka wśród uczniów, rodziców, trenerów z klubów sportowych oraz nauczycieli WF-u – grup, których zmiany w podstawie programowej wychowania fizycznego od roku szkolnego 2023/2024 dotyczą bezpośrednio.

Testy sprawnościowe a porównywanie się do innych

I choć wyniki testów mają nie wpływać na oceny z WF-u, to mogą stać się polem do popisu dla sportowych prymusów i… porażką dla tych, co z ćwiczeniami stoją na bakier.

11-letnia Ania z Otwocka żali się: „Na WF-ie jest zbyt wiele rywalizacji. Nie pasuje mi to. Wolę ćwiczyć w swoim tempie. Jestem najgrubsza w klasie… [chwila ciszy] i wiele zadań sprawia mi trudność. Niewygodnie mi na ćwiczeniach, bo noszę okulary. A jak zdejmę, żeby się nie stłukły, to niewiele widzę. I chyba dlatego nie gram tak dobrze jak Sonia i Pola. A teraz jeszcze te testy! Uh! Znów pewnie wypadnę najgorzej…” – i dodaje: – „A pani Iza patrzy na mnie bykiem, gdy na sprawdzianach jestem ostatnia. Kolejny i kolejny raz…”

Wynika z tego, że wyniki testów sprawnościowych mogą spotęgować zjawisko porównywania się wśród uczniów:

  • I z jednej strony to dobrze, bo rankingi są składową drogi do sportowego sukcesu.
  • A z drugiej – źle, bo… „dzisiejsze dzieciaki” przeciętnie oraz słabo radzą sobie z porażkami, przegrywaniem, niskimi osiągami.

Ale to już śpiewka na kolejny artykuł…

Porażka indywidualna versus niepowodzenie członka grupy – duch rywalizacji wśród uczniów

Jeśli chodzi o rywalizację indywidualną (np. skok przez kozła), to ewentualna porażka dotyka tylko jednego ucznia. Sam pije czarę goryczy. Albo sprawnie podnosi się i prze dalej.

W przypadku gry drużynowej (np. bieg sztafetowy), jeśli słabe osiągi jednego zawodnika dadzą marny rezultat zespołu, cała grupa przegrywa. Nerwy, stres, nieprzyjemna atmosfera. Nie każdą drużynę motywują porażki. Odrzucenie z grupy tego, który zawinił? Wielce prawdopodobne!

Irmina, mama 14-letniej Tosi z Warszawy: – „Uczniowie, zamiast nasyceni pozytywnymi wrażeniami, kończą lekcję WF-u ze złymi emocjami. Moja córka jest świetna w konkurencjach indywidualnych. A nienawidzi koszykówki, siatkówki, uni-hokeja. Nie umie się odnaleźć w grupie, więc często daje plamę… Płacze mi w domu, że jest ośmieszana przez „lepszych” kolegów. Dlatego często nie chce ćwiczyć na WF-ie. I cieszę się, że testy sprawnościowe sprawdzają umiejętności indywidualne. Tosia z pewnością świetnie się w nich odnajdzie i utrze nosa kolegom! Jej konikiem są biegi – a testy sprawdzają siłę nóg biegaczy aż dwa razy!”.

Jak wspierać i oswajać lęki dzieci?

Łowienie talentów sportowych przez obowiązkowe testy dla dzieci i młodzieży – co o tym mówią nauczyciele?

Beata Kozioł – nauczyciel wychowania fizycznego z otwockiej podstawówki – tak odpowiada na moje pytanie o łowienie talentów sportowych od roku szkolnego 2023/2024 dzięki testom sprawnościowym:

– „Uważnie obserwuję predyspozycje i wyniki moich podopiecznych. Jeśli zauważę u ucznia potencjał do jakiejś aktywności fizycznej, informuję o tym rodziców dziecka oraz zachęcam małego sportowca do rozwoju. Zauważam, kto ma talent, a kto ćwiczy, bo musi. Nie widzę potrzeby, by dodatkowo egzaminować dzieci ponad to, co teraz mam w planie zajęć. Obowiązkowe testy sprawności to dla mnie zbędna formalność. A i o młodzież się martwię. Myślę, że te testy to dla nich niepotrzebny stres. Przecież wynik nie jest najważniejszy! Nie każdy będzie zawodowcem! Liczy się radość z ćwiczeń, przyjazna atmosfera, prawidłowy stan zdrowia. Dlatego mocno przyłożę się do tego, by moi podopieczni traktowali ten sprawdzian jako element lekcji WF i nie zniechęcili do zajęć przez nowe wymogi”.

Mariusz Zieliński – nauczyciel WF-u z warszawskiego liceum twierdzi, że:

– „Każdy test motywuje. Wzrasta adrenalina. Rywalizacja sprawia, że przekraczamy własne granice. Jesteśmy lepsi! Myślę, że testy sprawnościowe to szansa dla dzieciaków na bycie zauważonym przez profesjonalne kluby sportowe. Taki dobry start. Ufam, że z czasem będzie tak, że sport przestanie być postrzegany przez rodziców jako zbędny dodatek do życia. A zacznie jako realna możliwość pracy zarobkowej. Nawet na światowym poziomie!”

Co przyniosą testy sprawnościowe na lekcjach WF? Jak to widzą kluby sportowe?

Dla klubów sportowych dostęp do bazy danych „Sportowe talenty” to kopalnia złota, hektary możliwości i galaktyka rozwoju!
Tomasz Błaszczyk – trener judo z warszawskiego klubu – mówi, że zmiany na lekcjach WF od 1 września 2023 r. – testy sprawnościowe dla uczniów – wprawiają go w szampański nastój!

– „Tak niewiele [dostęp do bazy danych] wystarczy, abym mógł rozpoznać ucznia z talentem do judo! Wielu rodziców przysyła do nas dzieciaki, żeby coś tam sobie poćwiczyły. I dobrze. Ale tak niewiele osób ma predyspozycje do sztuk walki i się… „męczy”, a być może lepiej jeździliby na łyżwach, nartach. Albo grali w szachy! A dzieciak, który bez przekonania kopie w piłę na boisku (bo tak zdecydowali rodzice, bo tak robi wielu chłopców, bo w każdym miasteczku jest klub piłkarski dla młodych), być może jest potencjalnym mistrzem świata w judo i się marnuje na murawie!” – jednym tchem wypluwa z siebie judoka – „Bardzo się cieszę na nowe możliwości! Trenerzy pływania znajdą swoich małych-przyszłych mistrzów, instruktorzy akrobatyki – swoich, a ja… swoich!”.

Testy sprawnościowe na lekcjach wychowania fizycznego lekiem na „kanapowców”

„Siedzą tylko w tych telefonikach! Zero zainteresowania życiem! A ja chcę być dobrze zbudowany, silny i atrakcyjny” – dziarsko wypowiada się Krzysiek – 17-latek z technikum w Legionowie. „Dla dziewczyn…” – dodaje z szelmowskim uśmiechem – „I dla siebie – oczywiście [śmiech]. Takie testy? Łatwizna! Rach, ciach i zaliczone. W końcu śmigam na siłkę, gram w kosza po lekcjach i biegam ze starszym bratem! Może Igor i jego ekipa też ruszą tyłki, żeby dobrze wypaść raz do roku, he!”

Testy sprawnościowe na lekcjach wychowania fizycznego – szansa czy klątwa dla uczniów?

Czy sprawią, że młodzi ludzie chętniej włożą strój sportowy? A może właśnie strach przed „rankingiem” wydłuży kolejki po całoroczne zwolnienia z zajęć? Czas pokaże. Pierwsze testy sprawnościowe na WF-ach w szkołach już w marcu i czerwcu 2024 r.

***dane osób (imię, nazwisko, miejscowość), biorących udział w mini wywiadach do tego artykułu, zostały celowo zmienione.

Jak nauczyć dziecko samodzielności?

Zdjęcie: Canva

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Kocham lawendę, góry i makaron. Z lasu mogłabym nie wychodzić. Z wody też. Mężatka z dwójką przedszkolaków na pokładzie. Ekonomistka z zamiłowaniem do psychologii, języka polskiego i zdrowego trybu życia. Przedsiębiorczyni, copywriterka, fotografka.

Ważenie, mierzenie i osiągi – czyli testy sprawnościowe dla uczniów od 1 września 2023 r.

Pierwsze już w marcu i kwietniu 2024r. A potem co roku. Potrzebne do statystyk. Wychwytywania talentów sportowych. Przeczytaj o tym, co czeka uczniów na lekcjach WF-u od początku roku szkolnego 2023/2024. W jaki sposób kluby sportowe skorzystają z dostępu do danych o sprawności dzieci i młodzieży? Czy dane Twojego dziecka są bezpieczne? W tym tekście znajdziesz też informacje o wpływie wyników testów na ocenę z WF-u.

Jakie zmiany w podstawie programowej wychowania fizycznego od 01.09.2023 r.?

To już realia. Minister Edukacji i Nauki podpisał stosowne rozporządzenia, a te trafiły do Dziennika Ustaw i obowiązują od 1 września br.

Od teraz uczniowie:

  • Klas IV-VIII szkół podstawowych, w tym uczniowie szkół artystycznych, realizujących kształcenie ogólne w zakresie klas IV–VIII szkoły podstawowej,
  • Branżowych szkół I stopnia,
  • Liceów ogólnokształcących i techników, w tym szkół artystycznych, realizujących kształcenie ogólne w zakresie liceum ogólnokształcącego,

raz w roku wezmą udział w testach sprawnościowych.

Program prowadzony jest od września 2022 r. przez nauczycieli WF szkół województw opolskiego i lubelskiego. A od 1 września 2023 r. objął placówki edukacyjne w całym kraju.

Co mierzą testy sprawnościowe na WF? Jak wyglądają?

Każdy ćwiczący stawi czołu czterem wyzwaniom sportowym:

  1. Bieg wahadłowy 10 razy po 5 metrów – mierzy zdolności szybkościowo-siłowo-koordynacyjne,
  2. 20-metrowy wytrzymałościowy bieg wahadłowy według Europejskiego Testu Sprawności Fizycznej – Eurofit – sprawdza wytrzymałość ucznia w biegu,
  3. Deska, czyli podpór na przedramionach w leżeniu przodem – ocenia zdolność siłowo-wytrzymałościową ciała,
  4. Skok w dal z miejsca – wskazuje na skoczność i siłę.

Wyniki z powyższych czterech konkurencji umożliwiają ocenę predyspozycji ucznia do uprawiania określonego sportu.

Jaki jest cel testów sprawnościowych dla uczniów od roku szkolnego 2023/2024?

Przeprowadzanie testów oraz gromadzenie danych o wynikach sportowych uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych celuje w:

  • odkrywanie najbardziej utalentowanych sportowo,
  • diagnozowanie poziomu sprawności fizycznej dzieci i młodzieży z polskich szkół,
  • monitorowanie postępów uczniów – ich stanu zdrowia fizycznego porównywanego rok do roku.

Co, jeśli Twoje dziecko osiąga ponadprzeciętne wyniki sportowe, które zdiagnozuje test sprawnościowy?

Wyjątkowy talent do sportu oraz szczególne zdolności motoryczne – na takie informacje czekają kluby i związki sportowe. Ich celem jest podpowiadanie rodzicom, jaki sportowy talent ma ich potomek. Jeśli klub uzna wyniki Twojego dziecka za zwiastujące potencjał, skomunikuje się ze szkołą i poprosi o przekazanie kontaktu do Ciebie. Po co? Aby zaproponować dalszy sportowy rozwój ucznia. Ale pamiętaj – decyzja o tym, czy Twoje dziecko wejdzie na profesjonalną ścieżkę kariery zawodnika należy do Ciebie i do Twojego potomka.

Powrót do pracy a powrót do szkoły – czyli o tym czego wzajemnie możemy się nauczyć

Ważenie, mierzenie i osiągi – testy sprawnościowe dla uczniów od 1 września 2023 r.

Kiedy pierwsze testy sprawnościowe na WF-ie?

W marcu i w kwietniu 2024 r. A potem co rok, w ściśle określonym terminie.

Skąd nacisk na powtarzalność?

  • aby zbudować bazę mierzalnych wyników,
  • porównać formę uczniów rok do roku,
  • aby dane trafiały do systemu w tym samym czasie.

Jakie dokładnie dane? W jakim systemie? A także czy informacje o Twoim dziecku będą bezpieczne?

Ewidencja „Sportowe Talenty” – baza wiedzy o tężyźnie fizycznej Twojego potomka

Jakie informacje o Twoim dziecku powędrują do ewidencji „Sportowe Talenty”?

  • Wyniki testów sprawności fizycznej.
  • Data przeprowadzenia testów.
  • Masa ciała dziecka.
  • Wiek ucznia.

Ewidencja „Sportowe Talenty” – czy dane Twojego dziecka są bezpieczne?

Dane są anonimowe oraz bezpieczne. A dostęp do wyników (anonimowo!) mają związki i kluby sportowe. Pieczę nad ewidencją objął minister właściwy do spraw kultury fizycznej. W tym zewnętrznym źródle znajdziesz więcej informacji na temat bazy „Sportowe talenty”.

Zwolnienie z zajęć WF-u versus testy sprawnościowe dla uczniów od 1 września 2023 r.

Twoje dziecko nie ma obowiązku uczestniczyć w testach sprawnościowych, jeśli posiada aktualne, wydane przez lekarza, zwolnienie z realizacji zajęć wychowania fizycznego.

Czy wyniki testów sprawnościowych z WF wpływają na ocenę z przedmiotu?

Nie. Wyniki testów nie mogą mieć wpływu na ocenę ucznia z przedmiotu wychowanie fizyczne. Mają być wykorzystywane do wskazania mocnych i słabych stron sprawności fizycznej ucznia. A wszystko po to, by planować jego dalszy rozwój.

Ważenie, mierzenie i osiągi dziecka podczas testów sprawnościowych w szkołach (od klasy IV wzwyż) startują już w marcu 2024 r. Celują w wychwytywanie talentów sportowych oraz monitorowanie rozwoju kondycji fizycznej dzieci i młodzieży.

A czy zastanawiałaś, się, jak przeprowadzanie testów może wpłynąć na dzieci? Jak wypowiadają się o tym uczniowie? Co w tej sprawie mówią nauczyciele WF-u oraz trenerzy z klubów sportowych? Przeczytaj w naszym artykule

Testy sprawnościowe na lekcjach wychowania fizycznego – szansa czy klątwa dla uczniów?

Zdjęcie: Canva

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Kocham lawendę, góry i makaron. Z lasu mogłabym nie wychodzić. Z wody też. Mężatka z dwójką przedszkolaków na pokładzie. Ekonomistka z zamiłowaniem do psychologii, języka polskiego i zdrowego trybu życia. Przedsiębiorczyni, copywriterka, fotografka.
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także: