Czego szukasz

[04] Podcast: Jak zbudować dobrą relację z rekruterem?

Dowiedz się jak zbudować relację z rekruterem już podczas pierwszej rozmowy przez telefon. Jak dobrze wypaść już na samym początku? A co jeśli rekruter zadzwoni do Ciebie gdy jesteś na zakupach lub na placu zabaw z dzieckiem? Na te i inne pytania odpowiadamy w 4 odcinku naszego podcastu. Posłuchaj koniecznie.

jak zbudować relację z rekruterem?
Podcast Mamo Pracuj jeśli chcesz!
Podcast Mamo Pracuj jeśli chcesz!
[04] Podcast: Jak zbudować dobrą relację z rekruterem?
/

Jak zbudować dobrą relację z rekruterem i jak mieć rekrutera po swojej stronie?

Zapraszamy Cię do wysłuchania czwartego odcinka naszego podcastu. Dzisiaj opowiemy jak zbudować dobrą relację z rekruterem i jak przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej.

Posłuchaj też 3. odcinka podcastu: Co powinnaś wiedzieć o social mediach zanim zaczniesz szukać pracy?

Rekruter też człowiek

Rekruter jest profesjonalistą, który ma za zadanie zatrudnić najlepszego pracownika dla firmy. Jest też człowiekiem, który ma emocje i czasem ciężki dzień w pracy.

Aplikując do danej firmy, możesz od pierwszej chwili budować pozytywny obraz swojej osoby i „zapunktować” przed rozmową kwalifikacyjną.

Czy wysyłać list motywacyjny?

Jeśli w ogłoszeniu jest mowa o CV – wyślij tylko ten dokument. Jeśli pracodawca prosi Cię o list motywacyjny czy np portfolio z pracami – prześlij kompletną dokumentację.

Dostarcz to, czego oczekuje osoba, która będzie z Tobą rozmawiać. Pokaż swój profesjonalizm, zaangażowanie i to, że zależy Ci na tej pracy. Nie rozdrażniaj rekrutera niekompletnym zgłoszeniem.

Jak ułatwić pracę rekruterowi?

Ułatwij pracę rekruterowi i prześlij takie dokumenty, z jakimi najlepiej będzie mu się pracowało. Jeśli dodajesz załączniki – niech będą to formaty dokumentów powszechnie stosowane i „otwieralne” (np. pdf).

Podaj dane kontaktowe i sprawdź koniecznie, czy do adresu e-mail nie wkradła się literówka, albo czy w numerze telefonu nie poprzestawiała się kolejność cyfr.

Poproś kogoś bliskiego o sprawdzenie dokumentu właśnie pod kątem tych danych osobowych. Nie chciałabyś stracić szansy na wymarzoną pracę przez głupią literówkę w adresie e-mail, prawda?

Odbieraj telefon i sprawdzaj maile. Skoro podałaś określony adres e-mail w aplikacji – sprawdzaj go regularnie, bo rekruter może się z Tobą kontaktować w ten sposób. Oddzwaniaj na nieodebrane połączenia, bo może to była właśnie rozmowa z Twojej przyszłej pracy.

Szukasz pracy? Skorzystaj z naszej bogatej bazy ofert pracy i nie tylko!

Zapisz się do newslettera i nie przegap żadnych nowości!

Zapisując się na newsletter, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych na zasadach określonych w polityce prywatności. W każdej chwili zgodę możesz wycofać.

Nie mogę teraz rozmawiać – co powiedzieć rekruterowi?

To zupełnie naturalne, że rekruter może zadzwonić do Ciebie w nieodpowiednim czasie. Nie siedzisz przecież w domu 24/7 czekając na kontakt. Możesz być na placu zabaw z dzieckiem, możesz być na zakupach czy gotować obiad.

Nie bój się asertywnie powiedzieć – cieszę się, że pani / pan dzwoni, ale nie mogę teraz rozmawiać. I koniecznie umów się na ponowny kontakt w nieodległym terminie.

Jeśli to Ty masz zaproponować termin rozmowy – pamiętaj, że rekruterzy zwykle pracują w dni robocze od 9 do 17. Nie umawiaj się na rozmowę 21.00, ani na weekend, bo tak jest dla Ciebie najwygodniej.

Jak zrobić dobre wrażenie na rekruterze przez telefon?

Wyraź radość z rozmowy. Postaraj się rozmawiać naturalnie, autentycznie. Bądź konkretna i sympatyczna.

Jak się lepiej przygotować do rozmowy kwalifikacyjnej?

Jeśli masz już wyznaczony termin spotkania i znasz nazwisko osoby, z którą się spotkasz – nie wahaj się wyszukać tej osoby na LinkedIn. Zobacz jakie ma doświadczenie, czym się interesuje. Postaraj się jak najlepiej poznać tę osobę.

Zobacz jakie kontakty na LinkedIn ma rekruter. Czy zna kogoś z Twoich znajomych? Zapytaj ich o to, jak możesz się lepiej przygotować do rozmowy z tą osobą.

Przygotowanie merytoryczne do rozmowy – przygotuj sobie odpowiedzi na pytania, jakie mogą paść podczas spotkania – o Twoje doświadczenie, sukcesy, czy powody zmiany pracy.

Ale też dowiedz się jak najwięcej o firmie, do której aplikujesz, jakie ma wartości, itp. Zajrzyj na stronę firmową, przejrzyj kanały social media.

Nie mogę przyjść na rozmowę kwalifikacyjną – co powiedzieć?

Jedną z największych problemów rekruterów jest to, że kandydaci nie przychodzą na umówione spotkania i często nie dają w ogóle znać, że się nie pojawią.

Masz prawo odwołać spotkanie. Może coś ważnego się wydarzyło i nie możesz przybyć na umówioną godzinę. Może w międzyczasie dostałaś inną ofertę pracy, lub po prostu zmieniłaś zdanie. To wszystko jest ok.

Ważne, żebyś jak najszybciej dała znać, że nie przyjdziesz. Buduj dobrą relację, bo dzisiaj rekruter pracuje dla firmy X, ale za jakiś czas może spotkacie się na innej rekrutacji, w firmie Y.

Co mówić, a czego nie mówić na rozmowie kwalifikacyjnej?

Czy to w przypadku dokumentów, czy właśnie odwołania spotkania w ostatniej chwili – liczy się szczerość.

Nie warto kłamać i zatajać informacji. Nie snuj opowieści, które nie są prawdziwe. Szczerość na rozmowie kwalifikacyjnej nie oznacza wcale, że musisz z detalami opowiadać o wszystkim.

Dowiedz się więcej jak przedstawić w CV przerwę związaną z opieką nad dzieckiem.

O co zapytać rekrutera na rozmowie?

Koniecznie zadawaj pytania rekruterowi! Nie bój się tego. Dowiedz się, dopytaj o to, co jest niejasne. Rozmowa to dobre miejsce i czas by zapytać o elastyczne godziny pracy, pracę na część etatu – nawet jeśli tych informacji nie było w ogłoszeniu.

Z naszego doświadczenia wynika, że co do zasady oferty są na cały etat, tak są napisane, ale rekruterzy z pełną elatycznością podchodzą do pytań kandydatów o np. niepełny etat.

Nie rezygnuj nigdy z oferty z takiego powodu, że elastyczne godziny czy możliwość home office nie jest wpisana w treści ogłoszenia. Zapytaj o to na rozmowie.

Posłuchaj 2. odcinka naszego podcastu: Jak przygotować dziecko na powrót mamy do pracy?

Dowiedz się więcej:

Jakie kompetencje miękkie ma każda mama, które pomogą zdobyć wymarzoną pracę?

5 rzeczy, o których warto pamiętać przed rozmową kwalifikacyjną.

Jak ubrać się na rozmowę kwalifikacyjną?

Czy chcesz, żebyśmy nagrały kolejne odcinki podcastu Mamo Pracuj jeśli chcesz?

To był ostatni odcinek, jaki miałyśmy zaplanowany na 2019 rok. Daj znać koniecznie, czy chcesz nas usłyszeć w 2020 roku!

Zdjęcie: 123rf

Załączniki

  • mp3 MP04
    Wielkość pliku: 17 MB
Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Z podcastu Mamo Pracuj jeśli chcesz dowiesz się: jak szukać pracy po przerwie oraz jak przygotować siebie i rodzinę na Twój powrót do pracy. Podpowiemy Ci jak prowadzić firmę oraz jak pracować i nie zwariować.

Testy sprawnościowe na lekcjach wychowania fizycznego – szansa czy klątwa dla uczniów?

Od roku szkolnego 2023/2024 w klasach od IV wzwyż odbywać się będą testy sprawnościowe na lekcjach wychowania fizycznego. Raz do roku. Czy to szansa na wybicie się dla uzdolnionych - przyszłych sportowców? A może klątwa dla uczniów, którzy najchętniej wykreśliliby WF z planu lekcji?
Dzieci podczas lekcji WF-u - testy sprawnościowe

Zasięgamy języka wśród uczniów, rodziców, trenerów z klubów sportowych oraz nauczycieli WF-u – grup, których zmiany w podstawie programowej wychowania fizycznego od roku szkolnego 2023/2024 dotyczą bezpośrednio.

Testy sprawnościowe a porównywanie się do innych

I choć wyniki testów mają nie wpływać na oceny z WF-u, to mogą stać się polem do popisu dla sportowych prymusów i… porażką dla tych, co z ćwiczeniami stoją na bakier.

11-letnia Ania z Otwocka żali się: „Na WF-ie jest zbyt wiele rywalizacji. Nie pasuje mi to. Wolę ćwiczyć w swoim tempie. Jestem najgrubsza w klasie… [chwila ciszy] i wiele zadań sprawia mi trudność. Niewygodnie mi na ćwiczeniach, bo noszę okulary. A jak zdejmę, żeby się nie stłukły, to niewiele widzę. I chyba dlatego nie gram tak dobrze jak Sonia i Pola. A teraz jeszcze te testy! Uh! Znów pewnie wypadnę najgorzej…” – i dodaje: – „A pani Iza patrzy na mnie bykiem, gdy na sprawdzianach jestem ostatnia. Kolejny i kolejny raz…”

Wynika z tego, że wyniki testów sprawnościowych mogą spotęgować zjawisko porównywania się wśród uczniów:

  • I z jednej strony to dobrze, bo rankingi są składową drogi do sportowego sukcesu.
  • A z drugiej – źle, bo… „dzisiejsze dzieciaki” przeciętnie oraz słabo radzą sobie z porażkami, przegrywaniem, niskimi osiągami.

Ale to już śpiewka na kolejny artykuł…

Porażka indywidualna versus niepowodzenie członka grupy – duch rywalizacji wśród uczniów

Jeśli chodzi o rywalizację indywidualną (np. skok przez kozła), to ewentualna porażka dotyka tylko jednego ucznia. Sam pije czarę goryczy. Albo sprawnie podnosi się i prze dalej.

W przypadku gry drużynowej (np. bieg sztafetowy), jeśli słabe osiągi jednego zawodnika dadzą marny rezultat zespołu, cała grupa przegrywa. Nerwy, stres, nieprzyjemna atmosfera. Nie każdą drużynę motywują porażki. Odrzucenie z grupy tego, który zawinił? Wielce prawdopodobne!

Irmina, mama 14-letniej Tosi z Warszawy: – „Uczniowie, zamiast nasyceni pozytywnymi wrażeniami, kończą lekcję WF-u ze złymi emocjami. Moja córka jest świetna w konkurencjach indywidualnych. A nienawidzi koszykówki, siatkówki, uni-hokeja. Nie umie się odnaleźć w grupie, więc często daje plamę… Płacze mi w domu, że jest ośmieszana przez „lepszych” kolegów. Dlatego często nie chce ćwiczyć na WF-ie. I cieszę się, że testy sprawnościowe sprawdzają umiejętności indywidualne. Tosia z pewnością świetnie się w nich odnajdzie i utrze nosa kolegom! Jej konikiem są biegi – a testy sprawdzają siłę nóg biegaczy aż dwa razy!”.

Jak wspierać i oswajać lęki dzieci?

Łowienie talentów sportowych przez obowiązkowe testy dla dzieci i młodzieży – co o tym mówią nauczyciele?

Beata Kozioł – nauczyciel wychowania fizycznego z otwockiej podstawówki – tak odpowiada na moje pytanie o łowienie talentów sportowych od roku szkolnego 2023/2024 dzięki testom sprawnościowym:

– „Uważnie obserwuję predyspozycje i wyniki moich podopiecznych. Jeśli zauważę u ucznia potencjał do jakiejś aktywności fizycznej, informuję o tym rodziców dziecka oraz zachęcam małego sportowca do rozwoju. Zauważam, kto ma talent, a kto ćwiczy, bo musi. Nie widzę potrzeby, by dodatkowo egzaminować dzieci ponad to, co teraz mam w planie zajęć. Obowiązkowe testy sprawności to dla mnie zbędna formalność. A i o młodzież się martwię. Myślę, że te testy to dla nich niepotrzebny stres. Przecież wynik nie jest najważniejszy! Nie każdy będzie zawodowcem! Liczy się radość z ćwiczeń, przyjazna atmosfera, prawidłowy stan zdrowia. Dlatego mocno przyłożę się do tego, by moi podopieczni traktowali ten sprawdzian jako element lekcji WF i nie zniechęcili do zajęć przez nowe wymogi”.

Mariusz Zieliński – nauczyciel WF-u z warszawskiego liceum twierdzi, że:

– „Każdy test motywuje. Wzrasta adrenalina. Rywalizacja sprawia, że przekraczamy własne granice. Jesteśmy lepsi! Myślę, że testy sprawnościowe to szansa dla dzieciaków na bycie zauważonym przez profesjonalne kluby sportowe. Taki dobry start. Ufam, że z czasem będzie tak, że sport przestanie być postrzegany przez rodziców jako zbędny dodatek do życia. A zacznie jako realna możliwość pracy zarobkowej. Nawet na światowym poziomie!”

Co przyniosą testy sprawnościowe na lekcjach WF? Jak to widzą kluby sportowe?

Dla klubów sportowych dostęp do bazy danych „Sportowe talenty” to kopalnia złota, hektary możliwości i galaktyka rozwoju!
Tomasz Błaszczyk – trener judo z warszawskiego klubu – mówi, że zmiany na lekcjach WF od 1 września 2023 r. – testy sprawnościowe dla uczniów – wprawiają go w szampański nastój!

– „Tak niewiele [dostęp do bazy danych] wystarczy, abym mógł rozpoznać ucznia z talentem do judo! Wielu rodziców przysyła do nas dzieciaki, żeby coś tam sobie poćwiczyły. I dobrze. Ale tak niewiele osób ma predyspozycje do sztuk walki i się… „męczy”, a być może lepiej jeździliby na łyżwach, nartach. Albo grali w szachy! A dzieciak, który bez przekonania kopie w piłę na boisku (bo tak zdecydowali rodzice, bo tak robi wielu chłopców, bo w każdym miasteczku jest klub piłkarski dla młodych), być może jest potencjalnym mistrzem świata w judo i się marnuje na murawie!” – jednym tchem wypluwa z siebie judoka – „Bardzo się cieszę na nowe możliwości! Trenerzy pływania znajdą swoich małych-przyszłych mistrzów, instruktorzy akrobatyki – swoich, a ja… swoich!”.

Testy sprawnościowe na lekcjach wychowania fizycznego lekiem na „kanapowców”

„Siedzą tylko w tych telefonikach! Zero zainteresowania życiem! A ja chcę być dobrze zbudowany, silny i atrakcyjny” – dziarsko wypowiada się Krzysiek – 17-latek z technikum w Legionowie. „Dla dziewczyn…” – dodaje z szelmowskim uśmiechem – „I dla siebie – oczywiście [śmiech]. Takie testy? Łatwizna! Rach, ciach i zaliczone. W końcu śmigam na siłkę, gram w kosza po lekcjach i biegam ze starszym bratem! Może Igor i jego ekipa też ruszą tyłki, żeby dobrze wypaść raz do roku, he!”

Testy sprawnościowe na lekcjach wychowania fizycznego – szansa czy klątwa dla uczniów?

Czy sprawią, że młodzi ludzie chętniej włożą strój sportowy? A może właśnie strach przed „rankingiem” wydłuży kolejki po całoroczne zwolnienia z zajęć? Czas pokaże. Pierwsze testy sprawnościowe na WF-ach w szkołach już w marcu i czerwcu 2024 r.

***dane osób (imię, nazwisko, miejscowość), biorących udział w mini wywiadach do tego artykułu, zostały celowo zmienione.

Jak nauczyć dziecko samodzielności?

Zdjęcie: Canva

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Kocham lawendę, góry i makaron. Z lasu mogłabym nie wychodzić. Z wody też. Mężatka z dwójką przedszkolaków na pokładzie. Ekonomistka z zamiłowaniem do psychologii, języka polskiego i zdrowego trybu życia. Przedsiębiorczyni, copywriterka, fotografka.

Ważenie, mierzenie i osiągi – czyli testy sprawnościowe dla uczniów od 1 września 2023 r.

Pierwsze już w marcu i kwietniu 2024r. A potem co roku. Potrzebne do statystyk. Wychwytywania talentów sportowych. Przeczytaj o tym, co czeka uczniów na lekcjach WF-u od początku roku szkolnego 2023/2024. W jaki sposób kluby sportowe skorzystają z dostępu do danych o sprawności dzieci i młodzieży? Czy dane Twojego dziecka są bezpieczne? W tym tekście znajdziesz też informacje o wpływie wyników testów na ocenę z WF-u.

Jakie zmiany w podstawie programowej wychowania fizycznego od 01.09.2023 r.?

To już realia. Minister Edukacji i Nauki podpisał stosowne rozporządzenia, a te trafiły do Dziennika Ustaw i obowiązują od 1 września br.

Od teraz uczniowie:

  • Klas IV-VIII szkół podstawowych, w tym uczniowie szkół artystycznych, realizujących kształcenie ogólne w zakresie klas IV–VIII szkoły podstawowej,
  • Branżowych szkół I stopnia,
  • Liceów ogólnokształcących i techników, w tym szkół artystycznych, realizujących kształcenie ogólne w zakresie liceum ogólnokształcącego,

raz w roku wezmą udział w testach sprawnościowych.

Program prowadzony jest od września 2022 r. przez nauczycieli WF szkół województw opolskiego i lubelskiego. A od 1 września 2023 r. objął placówki edukacyjne w całym kraju.

Co mierzą testy sprawnościowe na WF? Jak wyglądają?

Każdy ćwiczący stawi czołu czterem wyzwaniom sportowym:

  1. Bieg wahadłowy 10 razy po 5 metrów – mierzy zdolności szybkościowo-siłowo-koordynacyjne,
  2. 20-metrowy wytrzymałościowy bieg wahadłowy według Europejskiego Testu Sprawności Fizycznej – Eurofit – sprawdza wytrzymałość ucznia w biegu,
  3. Deska, czyli podpór na przedramionach w leżeniu przodem – ocenia zdolność siłowo-wytrzymałościową ciała,
  4. Skok w dal z miejsca – wskazuje na skoczność i siłę.

Wyniki z powyższych czterech konkurencji umożliwiają ocenę predyspozycji ucznia do uprawiania określonego sportu.

Jaki jest cel testów sprawnościowych dla uczniów od roku szkolnego 2023/2024?

Przeprowadzanie testów oraz gromadzenie danych o wynikach sportowych uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych celuje w:

  • odkrywanie najbardziej utalentowanych sportowo,
  • diagnozowanie poziomu sprawności fizycznej dzieci i młodzieży z polskich szkół,
  • monitorowanie postępów uczniów – ich stanu zdrowia fizycznego porównywanego rok do roku.

Co, jeśli Twoje dziecko osiąga ponadprzeciętne wyniki sportowe, które zdiagnozuje test sprawnościowy?

Wyjątkowy talent do sportu oraz szczególne zdolności motoryczne – na takie informacje czekają kluby i związki sportowe. Ich celem jest podpowiadanie rodzicom, jaki sportowy talent ma ich potomek. Jeśli klub uzna wyniki Twojego dziecka za zwiastujące potencjał, skomunikuje się ze szkołą i poprosi o przekazanie kontaktu do Ciebie. Po co? Aby zaproponować dalszy sportowy rozwój ucznia. Ale pamiętaj – decyzja o tym, czy Twoje dziecko wejdzie na profesjonalną ścieżkę kariery zawodnika należy do Ciebie i do Twojego potomka.

Powrót do pracy a powrót do szkoły – czyli o tym czego wzajemnie możemy się nauczyć

Ważenie, mierzenie i osiągi – testy sprawnościowe dla uczniów od 1 września 2023 r.

Kiedy pierwsze testy sprawnościowe na WF-ie?

W marcu i w kwietniu 2024 r. A potem co rok, w ściśle określonym terminie.

Skąd nacisk na powtarzalność?

  • aby zbudować bazę mierzalnych wyników,
  • porównać formę uczniów rok do roku,
  • aby dane trafiały do systemu w tym samym czasie.

Jakie dokładnie dane? W jakim systemie? A także czy informacje o Twoim dziecku będą bezpieczne?

Ewidencja „Sportowe Talenty” – baza wiedzy o tężyźnie fizycznej Twojego potomka

Jakie informacje o Twoim dziecku powędrują do ewidencji „Sportowe Talenty”?

  • Wyniki testów sprawności fizycznej.
  • Data przeprowadzenia testów.
  • Masa ciała dziecka.
  • Wiek ucznia.

Ewidencja „Sportowe Talenty” – czy dane Twojego dziecka są bezpieczne?

Dane są anonimowe oraz bezpieczne. A dostęp do wyników (anonimowo!) mają związki i kluby sportowe. Pieczę nad ewidencją objął minister właściwy do spraw kultury fizycznej. W tym zewnętrznym źródle znajdziesz więcej informacji na temat bazy „Sportowe talenty”.

Zwolnienie z zajęć WF-u versus testy sprawnościowe dla uczniów od 1 września 2023 r.

Twoje dziecko nie ma obowiązku uczestniczyć w testach sprawnościowych, jeśli posiada aktualne, wydane przez lekarza, zwolnienie z realizacji zajęć wychowania fizycznego.

Czy wyniki testów sprawnościowych z WF wpływają na ocenę z przedmiotu?

Nie. Wyniki testów nie mogą mieć wpływu na ocenę ucznia z przedmiotu wychowanie fizyczne. Mają być wykorzystywane do wskazania mocnych i słabych stron sprawności fizycznej ucznia. A wszystko po to, by planować jego dalszy rozwój.

Ważenie, mierzenie i osiągi dziecka podczas testów sprawnościowych w szkołach (od klasy IV wzwyż) startują już w marcu 2024 r. Celują w wychwytywanie talentów sportowych oraz monitorowanie rozwoju kondycji fizycznej dzieci i młodzieży.

A czy zastanawiałaś, się, jak przeprowadzanie testów może wpłynąć na dzieci? Jak wypowiadają się o tym uczniowie? Co w tej sprawie mówią nauczyciele WF-u oraz trenerzy z klubów sportowych? Przeczytaj w naszym artykule

Testy sprawnościowe na lekcjach wychowania fizycznego – szansa czy klątwa dla uczniów?

Zdjęcie: Canva

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Kocham lawendę, góry i makaron. Z lasu mogłabym nie wychodzić. Z wody też. Mężatka z dwójką przedszkolaków na pokładzie. Ekonomistka z zamiłowaniem do psychologii, języka polskiego i zdrowego trybu życia. Przedsiębiorczyni, copywriterka, fotografka.
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także: