Czego szukasz

15 rad dla rozwijających własny biznes

Całkiem niedawno znalazłam na stronie magazynu Forbes tekst, w którym było świetne podsumowanie zasad prowadzenia biznesu. Autor tekstu zebrał doświadczenia wielu przedsiębiorców i spisał 15 zasad każdego przedsiębiorcy, ja dodałam jeszcze jedną – dla mam ;-). Jakie to zasady?

  • Agnieszka Kaczanowska - 15/10/2014

Autor  tekstu Eric T. Wagner z Forbes.com zadał jedno, ale bardzo ważne pytanie, grupie doświadczonych przedsiębiorców. Pytanie brzmiało tak:

„Gdybym miał 20 lat i właśnie stawiał pierwsze kroki z własnym biznesem, jakiej jednej, krótkiej rady byś mi udzielił?”

Odpowiedzi jakie zebrał od nich składają się na bazę celnych i inspirujących rad, którymi warto się kierować starując czy rozwijając własny biznes. Przecież po to zakładamy biznes, aby osiągnąć sukces!

1. Potęga znajomości

Modne ostatnio słowo, odmieniane przez wszystkie przypadki… networking. Nie da się ukryć, że znajomości to potęga. Nasz portal nie powstałby, gdyby nie pomoc i wiedza znajomych i przyjaciół! Zatem jeśli zakładasz własny biznes poznawaj ludzi, staraj się zapamiętywać czym się interesują i zajmują. Możesz spokojnie zwracać się do nich o poradę czy pomoc. Jeśli nie będą gotowi – odmówią. Utrzymuj kontakt, buduj sieć swoich znajomości, te najbardziej wartościowe mogą okazać się kluczem do sukcesu!

2. Wąska specjalizacja

Szukaj niszy. Postaraj się, aby twój biznes specjalizował się w jakimś obszarze i był w tym jak najlepszy. Nie bądź chciwa. Niestety wiele biznesów upadło tylko dlatego, że ich twórcy starali się złapać zbyt wiele srok za ogon.

3. Nie obawiaj się porażek

Porażki się zdarzają. Pamiętaj, że wcale nie muszą być przeszkodą dla twojego sukcesu. Wyciągaj wnioski, analizuj, zbieraj doświadczenie. Lepiej działać wiedząc, że droga bywa trudna, niż pozostać biernym i zbyt ostrożnym.

4. Pracuj z pasją!

Odkryj swoją pasję i staraj się zbudować wokół tego swój biznes. Niech pasja napędza Cię do działania. Trzeba być odważnym, aby prowadzić własny biznes!

5. Przestań skupiać się na pieniądzach

Skup się na jakości i tworzeniu czegoś dobrego. Nie koncentruj się wyłącznie na myśleniu „czy uda mi się na tym zarobić na utrzymanie”. Rób to co robisz najlepiej jak potrafisz.

6. Znajdź swojego mentora

Otaczaj się ludźmi, którzy cię inspirują, którzy mogą pomóc Ci rozwinąć skrzydła. Dzięki ich wsparciu, czerpiąc z ich doświadczeń, sukcesów i porażek, możesz skrócić czas nauki i szybciej rozwinąć swój biznes.

7. Ty jako Lider

Zawsze spoglądaj na siebie zanim zaczniesz krytykować i oceniać innych. Jeśli nie potrafisz dobrze zarządzać sobą i swoim czasem, może się zdarzyć tak, że nie będziesz efektywnie zarządzać innymi.

8. Zakończone jest lepsze niż perfekcyjne

No tak, to trudne, prawda? Ale ważne, aby nie czekać aż wszystko będzie perfekcyjnie działać, wyglądać etc. Dopracowywanie szczegółów może sprawić, że przegapisz swoją okazję i poniesiesz porażkę. Lepiej ruszyć będąc gotowym w 80% i potem uzupełniać braki, niż zbyt długo pracować nad doskonałą wersją.

9. Słuchaj rynku

Elastyczność przede wszystkim. Nie bój się być niekonsekwentną. Bądź gotowa modyfikować założenia swojego biznesu. Wykorzystaj go jako wstęp do zdobycia wiedzy o potrzebach rynku. Dowiedz się za co rynek gotowy jest zapłacić. Modyfikuj swój pomysł w oparciu o doświadczenie i działaj!

10. Dziś jest ten dzień

Nie odkładaj pomysłów, działań do szuflady. Nie wahaj się, działaj. Potem będzie za późno.

11. Unikaj pesymistów

Sprowadzanie na ziemię jest ważne. Ale nie pozwól aby otaczali Cię sami pesymiści, którzy będą próbowali pozbawić Cię energii do działania.

12. OK – teraz możesz zacząć myśleć o pieniądzach

Twoim priorytetem powinno być doskonalenie umiejętności sprzedaży Twojej oferty. Skoncentruj się przede wszystkim na opanowaniu tej umiejętności. Kiedy uda Ci się ją rozwinąć pojawią się pieniądze.

13. Test + Działanie = Sukces

Codziennie podejmuj małe i średnie ryzyka. Testuj, próbuj, obserwuj rezultaty i skupiaj się na tym co działa. Podejmowanie decyzji i działanie napędza biznes. Kropka.

14. Spójrz, jak to robię

Nie przejmuj się tymi, którzy uważają że nie masz racji, że całkiem już zwariowałaś i że to, czym się zajmujesz z pewnością się nie uda. Słuchaj ich konstruktywnych rad, ale nie zarażaj się ich pesymizmem. Przyjmij postawę: spójrz, jak to robię.

15. Ucz się

Nigdy nie przestawaj się uczyć. Szczególnie cenne są spotkania, rozmowy z młodszymi, starszymi – słowem różnymi od Ciebie. Mają inny punkt widzenia, inne potrzeby, na inne rzeczy zwracają uwagę. Każda spotkana osoba to wiele nowej wiedzy!

I jeszcze jedna rada ode mnie: Razem łatwiej

Jeśli jesteś mamą pomyśl z kim mogłabyś i chciałabyś prowadzić swój biznes. Tak wiem „mówiły jaskółki, że niedobre są spółki”, ale wiem, też że wzajemne napędzanie się, wspieranie w chwilach trudnych czy działanie kiedy Ty właśnie masz w domu chore dzieci i na 100% nie pójdziesz na spotkanie z klientem, są bardzo ważne. Kluczem do sukcesu jest to, jak znaleźć/wybrać swoją wspólniczkę.

Powodzenia!

Źródło: tekst powstał na bazie artykułu: 15 rad dla początkującego przedsiębiorcy, Eric T. Wagner, Forbes.com, link do tekstu >>>

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Agnieszka Kaczanowska
Współzałożycielka mamopracuj.pl, od dziesięciu lat rozwija swoje umiejętności łączenia życia rodzinnego i zawodowego i nawet jej to wychodzi! Lubi wyzwania i cieszy ją kiedy pracodawcy znajdują świetnych pracowników. Mama wesołej trójki, żona i miłośniczka kotów.  
Podyskutuj

Strategia biznesowa. Dlaczego warto ją mieć?

Co to jest strategia biznesowa, czym różni się od biznes planu i kto powinien ją przygotować? W 3 prostych krokach pokażę Ci jak przygotować strategię rozwoju Twojego biznesu, również franczyzowego.
  • Agnieszka Słowik - 12/06/2019

Co to jest strategia biznesowa?

Strategia biznesowa to przemyślany plan działania, dzięki któremu firma będzie się dynamicznie rozwijać, decyzje przez nas podejmowane będą spójne, a proces zarządzania przedsiębiorstwem przyniesie spodziewane rezultaty.

W odróżnieniu od biznes planu strategia biznesowa ma charakter długookresowy (3-5 letni). Biznes Plan tworzy się przede wszystkim dla startupów przed rozpoczęciem ich działalności. Jest on skierowany głównie do banków i inwestorów w celu przekonania ich, że warto zainwestować środki w nowe przedsięwzięcie. Strategia biznesowa tworzona jest w celu określenia priorytetów, dzięki którym firma będzie się rozwijać. Jest to więc plan rozwoju zarówno dla nowych, jak i istniejących podmiotów gospodarczych, w tym dynamicznie rozwijających się sieci franczyzowych.

Analiza w 3 krokach

Jednym z prostszych sposobów opracowania strategii biznesowej jest przeprowadzenie krok po kroku perspektywicznej analizy potrzeb potencjalnych klientów, partnerów biznesowych oraz określenie własnych celów i priorytetów. Podstawą takiej analizy są odpowiedzi na postawione niżej pytania.

Krok 1 – Określenie własnych celów i ambicji

Dlaczego chcesz zaangażować się w to przedsięwzięcie?

Jakie są Twoje pasje, ambicje i cele życiowe? Czy ich realizacja wiąże się chociaż pośrednio z zakresem usług/produktów sieci franczyzowej, która Cię zainteresowała?

Co jest dla Ciebie najważniejsze? Realizacja własnych pasji czy maksymalizacja dochodu?

Co łączy Cię z Twoimi partnerami biznesowymi, w tym ze współpracownikami, dostawcami i klientami (np. więzy rodzinne, przyjaźń)?

Spójrz na Twój biznes z perspektywy klienta. Zastanów się nad tym, co faktycznie chcesz mu sprzedać. Skup się nie na Twoim produkcie lub usłudze, ale na tym co Ty sama możesz mu zaoferować.

Krok 2 –  Określenie celów biznesowych

Aby wskazać cele biznesowe należy przede wszystkim zdefiniować misję przedsiębiorstwa. Misja określa sens istnienia firmy, wskazuje najważniejsze zadania oraz wartości oferowane klientom. Należy się również zastanowić nad tym, gdzie chcielibyśmy, aby nasza firma znajdowała się za 3-5 lat, a następnie wyznaczyć mierzalne cele, które będziemy realizować w drodze do sukcesu.

Również franczyzodawca powinien okreslić swoją misję, dlatego warto zapytać go o szczegóły. Obie misje, a więc wizje naszego wspólnego biznesu, powinny być spójne.

Krok 3 – Analiza rynku

Na początku należy wskazać 10 najważniejszych potencjalnych klientów, a następnie określić ich oczekiwania. Warto zastanowić się również nad tym, co my chcemy, aby zrobił nasz potencjalny klient oraz nad tym co my chcemy, aby myślał nasz potencjalny klient. Na koniec trzeba sprecyzować to, co odróżnia nas od konkurencji oraz to, w czym jesteśmy od niej lepsi.

Czy strategia jest potrzebna we franczyzie?

Mimo tego że franczyza to sprawdzony model biznesowy, strategia w tym przypadku również jest koniecznością. Powodów jest kilka. Przede wszystkim nasz biznes będziemy rozwijać w innej lokalizacji. W związku z tym struktura populacji może różnić się od tej, w której działa franczyzodawca. Warto zastanowić się i przeanalizaować nasz rynek lokalny. Podobieństwa i różnice wykazane względem rynku, na którym działa franczyzodawca, mogą być zarówno nasżą mocną jak i słabą stroną. Najważniejsze jest to, aby mieć ich świadomość.

Sprawdź jakie pomysły na franczyzę przygotowaliśmy dla Ciebie:

 

 

Edukido

Logo MathRiders

Zdjęcie: 123 rf

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Agnieszka Słowik
Ekonomista, pasjonuje ją aktywny rozwój biznesu, szczególnie franczyza, dlatego kilka miesięcy temu założyła portal biznesowy www.RynekFranczyzy.pl i została pierwszym w Polsce brokerem franczyzowym. Asertywna idealistka, która lubi łamać stereotypy i zachęcać do działania innych. Z jej inicjatywy powstał także serwis dla mam www.MamaSprzeda.pl. Szczęśliwa mama 6-letniej Hani.
Podyskutuj

Co powinnaś wiedzieć o zakładaniu własnej firmy?

W końcu w wolnej chwili zastanawiasz się, czy może zacząć coś swojego? Analizujesz co Cię interesuje, jakie masz talenty i w czym tak naprawdę chciałabyś się realizować? To już bliska droga do zmonetyzowania swoich zainteresowań, czyli założenia własnej firmy. Jak to zrobić krok po kroku?
  • Grzegorz Zieliński - 10/06/2019
młoda kobieta przy biurku marzy o własnej firmie

Zakładanie własnej firmy

Poranny pośpiech jak co dzień nie robi już większego wrażenia, bo cóż zamiast tego może zaoferować nam poranek. Pośpiech jak zawsze związany z wyjściem do pracy i porannym ogarnięciem domu. W drodze do pracy pojawiają się kolejne dręczące myśli – „w jakim humorze będzie szef, czego jeszcze nie zdążyłam zrobić wczoraj”. Wtedy to jeszcze akceptujesz w końcu liczy się każda sekunda. Nie ma czasu na myślenie.

Jakie dokumenty musisz wypełnić ?

Gdy podejmiesz już swoją decyzję o założeniu firmy i zdecydujesz się jednoosobową działalność gospodarczą to masz 75% drogi pokonane! Teraz pozostaje udać się do najbliższego urzędu i dokonać rejestracji.

Jednak zanim to zrobisz przygotuj się wcześniej. Ustawodawca wymaga już na etapie składania wniosku pewnych informacji, po których ponosimy konsekwencje. Nie pozostawiaj ich ślepemu losowi.

Dobre przygotowanie do rejestracji pozwala na sprawne przeprowadzenie jej w urzędzie. W zależności jaką podejmiesz decyzje takie będziesz płacić podatki. Istotna jest także sprawa wyboru ubezpieczyciela.

Wypełnianie formularza

Zabierz do urzędu dowód osobisty, a dodatkowo musisz znać swój numer NIP (jeśli nie posiadasz zostanie Ci nadany elektronicznie).

Wymyśl nazwę firmy. Powinna być związana z prowadzoną działalnością i pamiętaj kiedy działalność się rozwinie będziesz dzięki niej rozpoznawana na rynku. Lepiej od razu wymyśleć ciekawą nazwę niż potem narażać się na niepotrzebne koszty. Jeśli nie chcesz żadnego pseudonimu to wiedz, że imię i nazwisko jest obowiązkowe i to ono stanie się Twoją nazwą.

Sprawdź, co powinnaś wiedzieć:

Nie każdą firmę należy rejestrować

PKD

To nic innego jak Polska Klasyfikacja Działalności. Jest to spis wszystkich rodzajów działalności. Wybierz sobie te, które Cię interesują. Klasyfikują one działalność według ścisłych kryteriów. Po przeanalizowaniu wypisz je sobie na kartce, aby niepotrzebnie nie szukać ich ponownie. Nie ma też potrzeby wypisywać zbyt wielu punktów PKD, ponieważ aktualnie wszystkie wpisy do działalności są zwolnione z opłat.

Wybór ubezpieczyciela

W zależności od sytuacji w jakiej się znajdujesz możesz być ubezpieczona w KRUS lub ZUS.

Natomiast osoba, która będzie podlegać ubezpieczeniu w ZUS powinna wiedzieć jakie spełnia warunki, aby wybrać dla siebie odpowiednie ubezpieczenie.

Formularze jakie składa osoba przy rejestracji do ubezpieczeń:

  • ZUS ZUA – jeśli zgłaszasz się do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnego (i dobrowolnie – chorobowego)
  • ZUS ZZA – jeśli zgłaszasz się tylko do ubezpieczenia zdrowotnego, np. przy uldze na start
  • ZUS ZCNA – jeśli zgłaszasz do ubezpieczenia zdrowotnego członka rodziny.

Do wyboru masz:

  • ulgę na start przez 6 miesięcy nie płacisz składek na ubezpieczenia społeczne (składasz formularz ZUS ZZA z kodem tytułu ubezpieczenia 05 40)
  • preferencyjne składki „mały ZUS” – składki obniżone przez 24 miesiące (składasz formularz ZUS ZUA z kodem tytułu ubezpieczenia 05 70)
  • jeśli będziesz opłacać standardowe składki ponieważ nie spełniasz warunków do skorzystania z wymienionych ulg (składasz formularz ZUS ZUA z kodem tytułu ubezpieczenia 05 10)

Dokumenty składasz w ciągu 7 dni od daty rozpoczęcia (możesz złożyć już przy rejestracji firmy w urzędzie za pośrednictwem CEIDG.)

Sposób rozliczania z urzędem skarbowym

Przedsiębiorca we wniosku rejestracyjnym CEIDG-1 wybiera formę płatności podatku dochodowego. Do wyboru masz:

  • na zasadach ogólnych;
  • podatek liniowy;
  • ryczałt od przychodów ewidencjonowanych;
  • karta podatkowa;

Przemyśl tę decyzję ponieważ według wybranej formy płatności będziesz się rozliczać z Urzędem Skarbowym.

Profil Zaufany

Jeśli nie chcesz przychodzić do urzędu, możesz zrobić wszystko sama w domu, a następnie podpisujesz profilem zaufanym po wysłaniu dokumentów w Internecie. To darmowe narzędzie, którym potwierdzisz swoją tożsamość w Internecie (PESEL). Działa jak podpis elektroniczny i jest alternatywą dla płatnego podpisu kwalifikowanego.

Zdjęcie: Storyblocks.com

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Grzegorz Zieliński
Nauczyciel z powołania; zawodowo - wieloletni pracownik samorządowy; prywatnie - mąż i tata dwójki wspaniałych i mądrych dzieci.
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail