Czego szukasz

12 mam, które rządzą światem nowych technologii

Panuje powszechne przekonanie, że bycie równocześnie matką i kobietą sukcesu nie idzie ze sobą w parze. Już od małego dziewczynki dorastają w przekonaniu, że praca i sukcesy w branżach informatycznych i nowoczesnych technologii to raczej domena chłopców. Dlatego przybliżamy sylwetki 12 niezwykłych kobiet, które nie tylko odniosły sukces w branżach telekomunikacyjnej i nowoczesnych technologii, zajmując bardzo wysokie menadżerskie stanowiska, ale udowodniły, że można przy tym założyć często wielodzietną rodzinę.

Być mamą i robić karierę? Poznajcie 12 mam na wysokich stanowiskach światowych firm

1. Kass Lazarov, współzałożycielka Buddy Media

Mama trójki dzieci. Wspólnie z mężem założyli 3 prężnie działające firmy (Buddy Media, U-Wire oraz portal Golf.com). Następnie sprzedali je za kwotę 2 miliardów dolarów. Kass była równocześnie dyrektorem ds. operacyjnych firmy GOLF.com, kiedy była w drugiej ciąży.

2. Sheryl Sandberg, dyrektor ds. operacyjnych, Facebook

Prężnie działająca na rzecz propagowania przywódczych kompetencji kobiet. Wydana ostatnio książka jej autorstwa „Lean in: Women, Work and the Will to Lead” jest apelem do kobiet, by stawały się liderkami w przeróżnych obszarach. Zwraca także uwagę rodzicom, by bardziej wspierali swoje córki w rozwoju własnej wartości i wyeliminowali zachowania, nieraz bardzo subtelne, które zniechęcają córki i małe dziewczynki do rozwijania cech przywódczych. Wszelkie dochody ze sprzedaży książki przekazane zostaną na rzecz organizacji zajmujących się sprawami kobiet. Sama Sandberg zasiada w Zarządzie Women to Women International i V-Day. Prywatnie mama dwójki dzieci.

3. Paula Long współzałożycielka i dyrektor generalny Data Gravity

Stała się znana dzięki lukratywnej sprzedaży firmie Dell, swojej firmy EqualLogic w 2008 roku za niebagatelną kwotę 1,4 miliarda dolarów. Obecnie rozwija kolejną firmę Data Gravity. W maju 2013 roku firma była już warta 42 miliony dolarów. Równocześnie wychowuje syna Andiego.

4. Safra Catz, jedna z prezesów i dyrektor finansowy Oracle

Jedna z najlepiej zarabiających kobiet w Stanach Zjednoczonych. Według danych SEC (Security and Exchange Commission) w 2012 zarobiła około 51 milionów dolarów. Urodzona w Izraelu, w wieku 6 lat przeniosła się do USA wraz z rodziną. Jej mama przeżyła Holokaust.

Wspólnie z mężem, Galem Tirosh, wychowują dwójkę dzieci. Mąż zdecydował się pozostać z dziećmi w domu, zanim stało się to bardziej popularną praktyką na świecie.

5. Christine Tsai, partner w 500 Sturtups

Jako jedna z siedmiu głównych inwestorów będzie przemawiać podczas znanej branżowej konferencji IGNITION Mobile. W 500 Startups współpracuje ściśle z startupami, które dopiero zaczynają swoją działalność. Jest swojego rodzaju mentorem biznesowym. Swoje doświadczenie biznesowe zdobywała jako specjalista ds. marketingu produktów w Google i YouTube. Pracowała również nad rozwojem Developers platforms i współorganizowała roczne konferencje dla firmy Google. Jako mama stara się szczególnie wspierać i wyszukiwać startupy związane z dziećmi i rodziną.

6. Susan Wojcicki, wiceprezes ds. reklamy, Google

Mama czwórki dzieci, która równocześnie nadzoruje dział reklamy, warty 44 miliardy dolarów. Jest odpowiedzialna za kluczowe produkty firmy: Ad Words, Ad Sense, Analytics i Double Click. Swoją przygodę z firmą Google rozpoczęła dzięki wynajęciu swojego garażu przyszłym założycielom firmy. Jej garaż stał się pierwszą siedzibą firmy, a jej siostra poślubiła jednego z założycieli, Siergieja Brina. Jej mąż również pracuje dla Google jako dyrektor ds. zarządzania produktami dla Google+. Intensywną pracę dla firmy udaje im się łączyć z wychowaniem czwórki dzieci.

7. Melinda Gates, współprzewodnicząca Fundacji Billa&Melindy Gates

Melinda poznała swojego przyszłego męża, kiedy pracowała dla Microsoftu jako menadżer projektu. Obecnie są rodzicami trójki dzieci. Wiele osób uważa, że to dzięki jej wpływowi Bill rozpoczął działalność charytatywną na światową skalę. W zasięgu jej szczególnych zainteresowań filantropijnych pozostają sprawy kobiece. „Wspieranie i wzmacnianie kobiet w krajach rozwijających się, żeby mogły same decydować, czy i kiedy chcą mieć dziecko, jest jednym z głównych działań w fundacji”. Kontrola urodzeń ma wielki wpływ na zdrowie i dobrobyt całego społeczeństwa”. Melinda Gates

8. Laurene Powell Jobs, współzałożycielka College Track i Emerson Collective

Wdowa po Stevie Jobsie, z którym mieli trójkę dzieci. W przeszłości była handlowcem w firmie Goldman Sachs. Obecnie pracuje jako zaangażowany filantrop na rzecz poprawy edukacji. Założona przez nią organizacja non-profit Emerson Collective finansuje nowe programy edukacyjne na świecie, a College Track pomaga dzieciom z nieuprzywilejowanych rodzin w dostępie do college’u i wyższego wykształcenia.

9. Julie Larson Green, wiceprezes w firmie Microsoft, odpowiedzialna za Windows

Jest szefową działu Windows Engineering, odpowiedzialną za kluczowy produkt firmy: system operacyjny Windows. Z firmą związana już 19 lat. Obecnie wzbudza duże zainteresowanie, próbując przekonać świat do zalet systemu Windows 8, który niezbyt przypadł do gustu zarówno użytkownikom indywidualnym, jak i biznesowym. Wspólnie z mężem, profesorem, wychowują dwójkę dzieci.

10. Katie Jackson Staton, szefowa działu Międzynarodowa Sprzedaż i Rozwój, Twitter

Mama trójki dzieci, która oprócz znaczącej i wpływowej pracy dla Twittera, była specjalnym doradcą dla prezydenta Stanów Zjednoczonych Baracka Obamy w Biurze Departamentu Kraju ds. Innowacji. Mianowana przez prezydenta jako dyrektor ds. partycypacji obywatelskiej, której zadaniem była koordynacja komunikacji pomiędzy obywatelami a Białym Domem.

Trójkę dzieci wychowuje z mężem Patrickiem Stantonem, który zdobył uznanie jako guru w zakładaniu startupów w dziedzinie „czystych technologii”.

11. Meg Whitman, dyrektor generalny Hewlett Packard

Do grona milionerów dołączyła dzięki własnej pracy. W tym roku zajęła dziewiąte miejsce na liście 100 Najlepszych Dyrektorów Generalnych na świecie za działalność w poprzedniej firmie e-Bay.

Swoją ówczesną działalność na rzecz firmy e-Bay z sukcesem łączyła z wychowaniem dwóch synów. Jej mąż jest neurochirurgiem. W 2010 roku startowała w wyborach na gubernatora Californii. Impulsem i inspiracją dla politycznej działalności byli jej synowie.

12. Marissa Mayer, dyrektor generalny Yahoo

Dość kontrowersyjna postać, która podjęła się trudnego wyzwania, by poprowadzić firmę Yahoo i to jeszcze podczas oczekiwania na narodziny swojego pierwszego dziecka. Udowodniła światu, że macierzyństwo i przywództwo nie muszą się wykluczać. Tą postawą zyskała sporo zwolenników (szczególnie zwolenniczek), straciła zaś poprzez wprowadzenie w firmie zakazu pracy zdalnej. Jednym z jej ostatnich posunięć jest wydłużenie okresu macierzyńskiego dla kobiet pracujących w firmie Yahoo do 16 tygodni. Jest bez wątpienia jedną z bardziej wpływowych kobiet-matek w branży technologicznej.

Artykuł na podstawie tekstu opublikowanego przez Business Insider w dniu 12 maja 2013. Autorka: Julie Bort 12 Moms Who Rule The Tech Industry.

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Absolwentka UEK Krakowie, podyplomowych studiów „Social enterprise”- Uniwersytet w Hull (Wielka Brytania) oraz „Zarządzania projektami społecznymi w firmie (CSR)” i „Dziennikarstwa” WSE im. Tischnera w Krakowie. Współorganizator Światowego Forum Społecznego w Indiach.
Podyskutuj

Praca i macierzyństwo – jaki zawód wybrać?

Wiele mam szuka możliwości pracy zdalnej, która pozwoliłaby jednocześnie na opiekę nad dzieckiem w domu. Znalezienie pracy idealnej z elastycznym grafikiem to duże wyzwanie. Podpowiadamy, w jakiej branży warto szukać, a następnie jak się zorganizować, żeby skutecznie połączyć macierzyństwo z obowiązkami zawodowymi.
mama siedzi na podłodze z laptopem na kolanach obok bawi się dziecko

Praca i macierzyństwo – jaki zawód wybrać?

Praca i jednoczesna opieka nad dzieckiem to nie lada wyzwanie. Przyjęcie zlecenia, choćby na część etatu, wpływa jednak pozytywnie na nastrój i poczucie samorealizacji mamy. Jednym z prostszych pomysłów może okazać się opieka nad dzieckiem, najlepiej w podobnym wieku do własnej pociechy. Brzdące będą miały towarzystwo, a mama dodatkowy zarobek.

Inny sposób na połączenie przyjemnego z pożytecznym to pieczenie ciast na zamówienie. Jeśli lubisz gotować i eksperymentować w kuchni, dlaczego by nie przerodzić tego w własną działalność? Możesz przygotowywać piękne torty na zamówienie albo catering na wydarzenia i eventy. Rozważ również założenie bloga o kulinariach, żeby dzielić się pomysłami na przepisy z innymi mamami. Wykorzystaj to, w czym jesteś dobra, a następnie stwórz sklep internetowy i sprzedawaj swoje rękodzieło: biżuterię, obrazy, kosze upominkowe.

Niektóre mamy decydują się na założenie bloga, często o charakterze parentingowym. Konkurencja w branży jest jednak dość spora. Równie ciężko rozpocząć działalność w zakresie marketingu online, na przykład jako copywriterka. Autorów tekstów jest w sieci dużo, dlatego zarobki początkowo mogą wydawać się bardzo niskie. Istnieją jednak liczne portale dla freelancerów, na których codziennie pojawiają się oferty związane z tłumaczeniami lub copywritingiem, jak na przykład Useme, Freelanceria, Fiverr, czy Freelancer.

Wystarczy założyć profil i aplikować na wybrane zlecenia. Do pracy potrzebny będzie jedynie laptop i dobre połączenie z Internetem, można też zainstalować usługę VPN, która zapewni dostęp do zagranicznych witryn bez względu na blokadę krajową i dodatkową warstwę bezpieczeństwa. Po zakończeniu pracy zarówno freelancer jak i klient wystawiają sobie opinie – w miarę zbierania pozytywnych komentarzy, zarobki rosną.

Jak efektywnie zorganizować dzień pracy?

Najważniejszy krok to umiejętne przygotowanie miejsca pracy, zwłaszcza jeśli wybierzesz pracę o charakterze biurowym. Nie zawsze będzie możliwość przeznaczenia całego pokoju, ale powinien to być chociaż spokojny kącik. W przypadku starszych dzieci trzeba będzie wytłumaczyć im, że w tym konkretnym miejscu mama pracuje i nie można jej przeszkadzać kiedy tam przebywa. Powinno to być miejsce dobrze oświetlone, niedaleko od wtyczki do ładowania komputera.

Harmonogram zależeć zapewne będzie od wieku dziecka i specyfiki pracy. Najwygodniej – w miarę możliwości – ustalić stałe godziny i na ten czas zaplanować dziecku zajęcia. Twórz listy zadań i odhaczaj zrealizowane pozycje. Możesz skorzystać z dostępnych aplikacji mobilnych, które pomogą zorganizować home office.

LastPass to świetny generator i menedżer haseł – nie trzeba wymyślać długich i skomplikowanych haseł do każdej witryny – wystarczy zapamiętać jedno hasło główne, a system sam i bezpiecznie wprowadzi je w polu logowania. Alegra to aplikacja księgowa dla mikro i małych przedsiębiorstw, która bardzo pomaga w uporządkowaniu finansów, a Tasks organizuje dzień pracy pod kątem liczby zadań do wykonania. Trello pozwala na tworzenie wirtualnych notatek w formie tablic do zapamiętania oraz na dodawanie zdjęć i plików.

Materiał powstał we współpracy z partnerem portalu.

Zdjęcie: Canva

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:

Jak szukać pracy w czasie pandemii? 5 kroków

Koronawirus nagle zmienił rzeczywistość, niespodziewanie wiele z nas zostało zmuszonych do aktywnego poszukiwania nowej pracy. Warto podkreślić hasło - aktywnego, ponieważ wejście na popularny portal z ogłoszeniami od pracodawców i kliknięcie w przycisk aplikuj, dziś nie jest wystarczające. Jeszcze kilka miesięcy temu zdecydowanie byłoby to właściwe, dziś musimy zrobić coś więcej. Uwaga! Będzie to wymagało poświęcenia czasu oraz zaangażowania.
młoda kobieta siedzi przed ekranem monitora i szuka pracy

Jak szukać pracy w czasie pandemii?

Poniżej znajdziecie kilka wskazówek, dzięki którym staniecie się bardziej widoczne dla potencjalnych pracodawców, jednocześnie zwiększając swoje szanse na otrzymanie nowej, wymarzonej oferty pracy w tym trudnym czasie. Sytuacja ta wywołuje stres, ale zdecydowanie jest do opanowania.

1. Odwiedź co najmniej kilka miejsc publikujących oferty pracy

Przeanalizuj portale, które publikują ogłoszenia o pracę. Sprawdź, w jakich miejscach można znaleźć interesujące Cię oferty, nie skupiaj się wyłącznie na jednym czy dwóch portalach, które są wszystkim znane. Zajrzyj również na portale, które są skierowane do osób związanych z konkretnymi branżami np. HR, IT, TSL. Użytkownicy Linkedin mogą skorzystać z zakładki OFERTY PRACY, dostaniecie tu również propozycje ofert w oparciu o Wasz profil zawodowy.

Co więcej, agencje pracy często publikują ogłoszenia wyłącznie na swoich stronach, warto więc zajrzeć na te strony bezpośrednio. Twoja aktywność nie może się zakończyć na przesłaniu CV.

Przeczytaj także: Zawody po kryzysie – kto będzie miał pracę?

2. Pokaż, że jesteś zmotywowana – zbuduj relacje

Przesłałaś już CV? Świetnie! Teraz czas na nawiązanie kontaktu z przedstawicielami firm, do których aplikowałaś. Niemal 100% firm posiada swoje strony internetowe, dzięki czemu kontakt z nimi jest bardzo łatwy. Nic prostszego, niż wykonanie telefonu i po krótkim przedstawieniu dopytanie, czy CV dotarło lub po prostu czy proces jest w dalszym ciągu aktualny. Informacja na temat tego, czy rekrutacja jest prowadzona lub czy została wstrzymana jest bardzo ważna. Jeśli rzeczywiście tak będzie, skup się na miejscach, gdzie procesy są kontynuowane.

Jeśli nie jesteś fanką rozmów telefonicznych z nieznanymi osobami, sprawdź kontakt do osoby odpowiedzialnej za procesy rekrutacyjne i wyślij maila lub wiadomość poprzez Linkedin do osoby, która odpowiada za obszar związany z pozyskiwaniem talentów.

Co zyskasz kontaktując się bezpośrednio? Przede wszystkim zaprezentujesz się jako osoba zmotywowana i zdeterminowana, aby dołączyć właśnie do tej konkretnie, a nie innej przypadkowej organizacji. Nawet jeśli w tym momencie nie uda Ci się zdobyć wymarzonego stanowiska, zostawisz po sobie ślad w postaci pozytywnego wrażenia i zwiększysz szansę na kontakt w przyszłości. To bardzo częsta praktyka, aby powracać do kandydatów z wcześniejszych procesów, którzy wyróżnili się na tle innych osób.

Interesują Cię nasze propozycje dla rodziców?

Zapisz się do newslettera Mamo Pracuj i nie przegap żadnych nowości!

Zapisując się na newsletter, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych na zasadach określonych w polityce prywatności. W każdej chwili zgodę możesz wycofać.

3. Znajdź interesujących Cię pracodawców i nawiąż z nimi kontakt

Jakie firmy z lokalnego rynku wydają Ci się szczególnie atrakcyjnymi pracodawcami? Uwielbiasz ich produkty? Jesteś przekonana, że świadczą usługi na wysokim poziomie? Twoi znajomi pracowali w tej firmie i rekomendują ją? Nic prostszego, wystarczy wziąć telefon i skontaktować się z nimi, nawet jeśli aktualnie nie znalazłaś w sieci informacji o otwartej rekrutacji. Przed rozmową zastanów się jaka jest Twoja motywacja, daj argumenty, pokaż dlaczego warto z Tobą kontynuować rozmowę. Kto wie może akurat szukają kogoś z kompetencjami podobnymi do tych które posiadasz!

Przeczytaj też: Rynek pracy w trakcie i po pandemii. Możliwe scenariusze, szanse i ryzyka

4. Rozwiń sieć kontaktów i odśwież znajomości

Poczta pantoflowa ma dużą moc, dlatego warto wśród rodziny, znajomych, byłych współpracowników podzielić się informacją, że aktualnie poszukujesz pracy. Koniecznie poproś, aby takie osoby dały Ci znać, jeśli zauważą nowe oferty w obszarze, który Cię interesuje.

Daj znać Twojej sieci kontaktów na Linkedin, jeśli zgodzą się udostępnić Twój post, będzie widoczny dla większej liczby osób. Wykorzystaj fakt, jeśli w przeszłości kontaktował się z Tobą jakikolwiek rekruter. Nawet jeśli nie byłaś zainteresowana zmianą pracy, odśwież kontakt i wróć do rekrutera z informacją, że to dobry moment, aby porozmawiać o ewentualnych zmianach.

5. Daj sobie czas na wybór najlepszej drogi rozwoju

Pozwól sobie na chwilę wytchnienia i zastanowienia. Postaraj się wyciągnąć wnioski i choć jeden pozytyw z zaistniałej sytuacji. Dokładnie przeanalizuj, w którym kierunku chcesz się rozwijać, jaka rola jest dla Ciebie najbardziej atrakcyjna. To dobry moment, aby zastanowić się nad rozwojem nowych czy dotychczas zdobytych umiejętności. Jeśli w przeszłości rozważałaś zmianę branży, to może jest to dobry moment, aby dołączyć do firm aktualnie prężnie działających. np. FMCG, IT, logistyka, branża medyczna czy budowlana.

Konsekwencje związane z pojawieniem się COVID-19 sprawiły, że kryzys pojawił się w wielu branżach. Nie jest to dobry moment, aby wysłać CV i czekać na kontakt. Zauważcie, że wiele osób może znajdować się w podobnym momencie i ich schemat działania będzie zgodny z zasadą “wysłać – czekać”. Wyjdźcie z inicjatywą, zróbcie coś ponad standard i uwierzcie w siebie, a na pewno zostaniecie zauważone na rynku pracy.

Życzę Wam powodzenia w poszukiwaniach Waszego wymarzonego miejsca pracy!

Przeczytaj też: Szukasz pracy? Sprawdź, jak zmienił się rynek zatrudnienia w okresie pandemii

Zdjęcie: 123 rf

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Psycholog biznesu, łącząca sprzedaż z rekrutacją. Obecnie pracuje w agencji doradztwa personalnego, jako konsultant 360, łącząc kandydatów z potencjalnymi pracodawcami. Jednocześnie wykorzystuje swoje doświadczenie zdobyte w sprzedaży powierzchni reklamowych. Prywatnie mama Maksia wierząca, że macierzyństwo i rozwój zawodowy to świetnie połączenie.
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie
Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×