ZAINSPIRUJ SIĘ
Zawodowy „back on track”. O programie Citi Reactivate Your Career
- Edyta Kapanowska
- 7 grudnia 2022
- 10 MIN. CZYTANIA
Zawodowy „back on track”. O programie Citi Reactivate Your Career
Bardzo dziękuję za to, że zechciałyście podzielić się swoimi doświadczeniami związanymi z programem Citi Reactivate Your Career. Proszę, przybliżcie naszym czytelniczkom i czytelnikom, czym jest ta inicjatywa i do kogo jest skierowana.
Kasia: Citi Reactivate Your Career stwarza możliwości rozwoju i powrotu do zawodowej aktywności po dłuższej przerwie. Program skierowany jest do osób szukających nowej pracy, z doświadczeniem (niekoniecznie w bankowości), które miały minimum 2-letnią przerwę w życiu zawodowym. Dołączając do nas w ramach programu, znajdują zatrudnienie w różnorodnych zespołach Citi Solutions Center (CSC) Poland.
Program trwa 18 miesięcy, przy czym przez pierwszych 12 miesięcy skupiamy się na wsparciu wdrożenia do codziennych obowiązków i realiów życia w globalnej (ale przyjaznej) firmie. Opieramy się na rozbudowanym programie szkoleniowym podnoszącym wiedzę i kompetencje zarówno w obszarach, w których uczestnicy pracują na co dzień, jak i umiejętnościach z zakresu, np. poprawiania jakości procesów, rozwiazywania problemów, zarządzania ryzykiem, czy komunikacji i umiejętności prezentacji. Sześć ostatnich miesięcy programu to realizacja wybranego projektu/inicjatywy, podczas którego można wykorzystać zdobytą do tej pory wiedzę.
Po pomyślnym zakończeniu pierwszej edycji programu mamy nadzieję na kontynuowanie współpracy ze wszystkimi uczestnikami. To jego podstawowe założenie.
Beata: Program pozwala na łagodny powrót do życia zawodowego. Początkowe tygodnie wypełnione są szkoleniami, a jednocześnie następuje delikatne wdrażanie w nowe obszary i zadania. Z czasem liczba szkoleń maleje na rzecz codziennych działań operacyjnych. Moje dotychczasowe doświadczenie zawodowe było związane wyłącznie z branżą bankowości, ale nie w operacjach. Jest to dla mnie zupełnie nowy rozdział i wyzwanie, ale jednoczenie uważam to za idealny „back on track”.
A jaka jest Wasza rola w tej inicjatywie?
Kasia: Jestem sponsorem polskiej edycji programu, który jest obecnie prowadzony w kilkunastu krajach w ramach struktur Citi. Dla CSC Poland jest to pierwsza edycja tej inicjatywy, w związku z tym jako sponsor pomagałam koordynatorowi programu organizować grupę roboczą złożoną z przedstawicieli managementu, HR, zespołów rekrutacji i szkoleniowo-rozwojowych, Employer Brandingu. Aktywnie uczestniczyłam w przygotowaniu struktury oraz rekrutacji, a obecnie – w przeprowadzeniu programu.
Beata: A ja szczęśliwie znalazłam się grupie pięciu osób, które dostały się do programu. Dołączyłam w czerwcu i wdrażam się na stanowisku Starszego Analityka do spraw rejestracji transakcji w zespole Middle Office. Na co dzień współpracuję między innymi z brokerami i bankami powierniczymi. Do moich obowiązków należy także dopilnowanie, aby wszystkie transakcje wymiany walutowej, jakie zawierają nasi klienci – były rozliczone na czas.
Czym jest Citi Families Matter? Przeczytaj!
Domyślam się, że przygotowania do takiego programu to ogrom pracy – zarówno ze strony organizatora, jak i samego kandydata. Jakie działania musiałyście podjąć w ramach tych przygotowań?
Kasia: Program trafił do Polski poprzez dzielenie się dobrymi praktykami z zakresu różnorodności i inkluzywności.
Przygotowując i realizując program, mogliśmy skorzystać z doświadczeń innych krajów, bowiem opiera się on wszędzie na podobnych założeniach. Podobieństwa dotyczą struktury (np. dodatkowe wsparcie, rozbudowany program szkoleniowy, czas trwania, integracje uczestników itp.), zasad rekrutacji i zatrudniania oraz głównych celów. W Polsce jednym z pierwszych kroków było znalezienie partnera, który będzie nas wspierać w działaniach promocyjnych i rekrutacyjnych – wybraliśmy fundację Mamo Pracuj jako partnera, który ma ten sam cel co my – wesprzeć kobiety w powrocie do pracy.
Program dla Polski stworzyliśmy od podstaw, co wymagało kilku miesięcy przygotowań i wielu spotkań – zaczynając od decyzji, które obszary będą w Citi Solutions Center Poland zaangażowane w sam program, poprzez kampanię rekrutacyjną i proces wyboru kandydatek, aż po stworzenie programu szkoleniowego dedykowanego uczestnikom.
Beata: Z branżą bankowości związana jestem od 2004 roku. W ciągu 11 lat pracowałam między innymi w departamentach zabezpieczeń kredytów, kontroli czy rozwoju sieci. Przez ostatnich niespełna siedem lat zajmowałam się głównie dziećmi, więc poczucie „bycia profesjonalistką” trochę się ulotniło. Dlatego, gdy tylko poczułam, że już mogę pozwolić sobie na zajęcie się swoją karierą – zaczęłam analizować, co mogę zrobić dla siebie. Zrobiłam kurs księgowości, przerobiłam wiele warsztatów z Excela, zaczęłam przypominać sobie SQL i uczyć się Power BI. To mnie bardzo podbudowało i zaczęłam intensywnie szukać pracy.
Reakcje potencjalnych pracodawców na moją przerwę od pracy zawodowej były naprawdę różne. Dlatego na zaaplikowanie do programu zdecydowałam się od razu po przeczytaniu ogłoszenia. Najważniejsze w tym procesie dla mnie było to, że pracodawca akceptował dłuższą przerwę od pracy zawodowej, a jednoczenie doceniał zgromadzone doświadczenie.
Aby lepiej przygotować się do decydującej części rekrutacji, zaczęłam odświeżać sobie język angielski. Przeanalizowałam także swoje sukcesy, upadki i okoliczności im towarzyszące. Wnioski, które wypracowałam z tej analizy bardzo przydały się w czasie rozmów z managerami.
A jak wyglądała rekrutacja do programu? Czy był to skomplikowany proces? Co było w nim najtrudniejsze?
Kasia: Rekrutacja rozpoczęła się od publikacji ogłoszeń o naborze do programu, w tym zaangażowania fundacji Mamo Pracuj w kampanię marketingową. Zorganizowaliśmy również spotkanie informacyjne na temat programu dla kandydatek, które pozwoliło im zadać nurtujące pytania i wyjaśnić wątpliwości.
Następnym etapem rekrutacji było zaproszenie wybranych osób na Assessment Centre, podczas którego kandydaci brali udział w ćwiczeniu grupowym oraz mieli szanse zaprezentować swoje kompetencje podczas dwóch krótkich spotkań rekrutacyjnych z menedżerami. Po spotkaniach menedżerowie przypisali kandydatki do poszczególnych zespołów w Citi. Wszystkie działania rekrutacyjne były nadzorowane przez koordynatora programu i przedstawicieli zespołu rekrutacji.
Beata: Bardzo trudnym etapem był dla mnie Assessment Centre. A właściwie rozmowy z managerami w języku angielskim w dwóch sesjach – każda po około 30 minut, poprzez aplikacje zoom. Moj stres potęgował fakt, że już dawno nie używałam obcego języka w środowisku biznesowym. I to właśnie zapanowanie nad stresem było największym wyzwaniem. Po uświadomieniu sobie tego, rozmowa potoczyła się zdecydowanie lepiej.
Chcesz dowiedzieć się jak Citibank Europe wspiera swoich pracowników? Odwiedź profil firmy w naszej Bazie Pracodawców Przyjaznych Rodzicom!
I od razu nasuwa mi się pytanie, czy w przypadku tak dużego przedsięwzięcia wszystko poszło zgodnie z planem. Może było jednak coś, co Was zaskoczyło?
Kasia: Aspekt, którego nie byliśmy w stanie przewidzieć, to rozpoczęcie procesu naboru do programu (rozpoczęliśmy w pierwszej połowie lutego) tuż przed początkiem tragicznych wydarzeń w Ukrainie. Zarówno nasi pracownicy, jak i potencjalni kandydaci byli tym bardzo poruszeni, a swoją energię skierowali ku niesieniu pomocy. Myślę, że mogło to wpłynąć również na decyzje dotyczące tak ważnych zmian w życiu.
Beata: To, co bardzo pozytywnie mnie zaskoczyło to ciągłe poczucie zaopiekowania. Co tydzień mamy spotkania z osobami z HR, które prowadzą projekt po swojej stronie. Możemy zwrócić się do nich z każdym problemem czy trudnością. Pomogą w każdym temacie, jeśli nie osobiście, to wskażą, co należy zrobić, do kogo udać się z tematem. Mamy dostęp do olbrzymiej bazy szkoleń online oraz, co dla mnie ma olbrzymią wartość – możliwość pracy zdalnej. Bardzo pomaga mi to w organizacji życia prywatnego.
W przypadku takich inicjatyw z pewnością dużą rolę odgrywają szkolenia, które – o czym już wspominałyście wcześniej – wyposażają uczestników w wiedzę niezbędną w pierwszych tygodniach funkcjonowania w firmie, ale również pozwalają na rozwijanie swoich kompetencji. Jak to u Was wygląda?
Kasia: Cała grupa ma od pierwszego dnia dostęp do wszystkich szkoleń oferowanych pracownikom Citi – tysiące treningów, artykułów i nagrań dostępnych na naszych platformach szkoleniowych oraz stacjonarnie. To, co wyróżnia Reactivate Your Career, to szkolenia dedykowane grupie, która dołączyła do programu – poczynając od merytorycznych, związanych z działaniem rynków i banku, poprzez spotkania na temat well-being, work-life balance, możliwości rozwoju, do rozwijania umiejętności związanych z poprawą procesów, rozwiazywaniem problemów czy zarządzaniem czasem.
Beata: Szkolenia dają dużą dawkę wiedzy o samej organizacji i jej wartościach, ale także o regulacjach, rynku czy zagadnieniach z zakresu bezpieczeństwa. Pozwalają na odświeżenie wiedzy niezbędnej do wykonywania pracy, ale jednocześnie uzupełniają tę wiedzę o zupełnie nowe elementy. Jak wspominałam wcześniej – z operacjami nie miałam styczności, dlatego nauka w tym obszarze daje mi poczucie większej pewności i spokoju w wykonywaniu codziennej pracy.
Gdybyście miały wskazać, co jest największym plusem programu, to co by to było?
Kasia: Możliwość zatrudnienia i rozwijania bardzo zaangażowanych pracowników z potencjałem, różnorodnymi doświadczeniami i kompetencjami. Świeże spojrzenie uczestników programu na to, jak pracujemy i chęć poprawy procesów są ogromnym plusem dla nas jako pracodawcy.
Beata: Nabranie pewności siebie, budowa pewnego rodzaju wewnętrznego spokoju. Świadomość, że moje umiejętności są doceniane i to pomimo kilkuletniej przerwy. Możliwość powrotu do aktywności zawodowej w poczuciu dużego wsparcia ze strony pracodawcy. Mam świadomość, że jestem w dobrym miejscu.
A co potem? Jakie są plany względem uczestników programu? Bo rozumiem, że to dopiero początek ich przygody z Citi Solutions Center Poland?
Kasia: Chcielibyśmy kontynuować długoterminową współpracę ze wszystkimi uczestnikami programu, co jest jednym z jego podstawowych założeń. Chciałabym również, żeby wszyscy uczestnicy czuli się w Citi spełnieni zawodowo i mieli poczucie nieustannego rozwoju (co nie jest trudne przy tak ogromnej ilości możliwości, jaką Citi oferuje 🙂 ).
Beata: Mam nadzieję, że zostanę w Citi po zakończeniu programu. Chciałabym wyspecjalizować się w temacie transakcji na rynku gotówkowym. Chciałabym również wziąć udział w projektach ulepszających przepływ i obsługę tych transakcji.
Jak byście zachęciły do udziału w programie? Dlaczego warto zaaplikować?
Kasia: Jest to unikalny program łączący zdobywanie transferowalnych kompetencji ze wspieraniem i integracją uczestników programu oraz praca w konkretnym obszarze/zespole w banku.
Beata: Program jest szansą na przejście do aktywności zawodowej w sposób zrównoważony, w poczuciu wsparcia i szacunku. Poza tym, to bardzo ciekawe doświadczenie, na polskim rynku pracy nieporównywalne.
A Citibank Europe to pracodawca, który.…
Kasia: Wspiera różnorodność, jest elastyczny, oferuje ogromne możliwości rozwoju i podnoszenia kompetencji oraz buduje bardzo przyjazną atmosferę.
Beata: Citi jest pracodawcą przyjaznym. Daje olbrzymie możliwości, docenia umiejętności i buduje poczucie wspólnoty.
Kasiu – i na koniec jeszcze jedno pytanie do Ciebie – czy w najbliższym czasie planujecie kolejną edycję programu Citi Reactivate Your Career?
Kasia: Tak! Planujemy otworzyć rekrutację do kolejnej edycji w 2023. Ogłoszenie na pewno pojawi się na portalu Mamo Pracuj. Osoby, które już są gotowe na nowe wyzwania zawodowe, zapraszam do aplikowania na otwarte pozycje, dostępne na stronie jobs.citi.com.
Bardzo dziękuję za rozmowę i życzę powodzenia: Tobie, Beato – w realizacji planów zawodowych, a Tobie, Kasiu – we wdrażaniu programów takich jak Reactivate Your Career.