Czego szukasz

Umowa franczyzowa? 4 najważniejsze elementy

Jeśli kupujesz licencję na wymarzony biznes, jednym z pierwszych (i zarazem najważniejszych) dokumentów jaki podpiszesz będzie umowa z franczyzodawcą. Każdy z franczyzodawców ma z pewnością swój indywidualny wzór, ale ważne aby zawsze zanlazły się w takiej umowie istotne dla Ciebie zapisy. Jak sprawdzić jej zapisy? O czym pamiętać? Na co zwrócić uwagę? 

Czym jest umowa franczyzy?

Umowa franczyzy nie została uregulowana przez polskie prawo. W związku z tym należy do grupy tzw. umów nienazwanych. Oznacza to, że stosunki prawne regulowane taką umową kreowane są przez strony w sposób dowolny i odpowiadający stronom. Oczywiście podstawowym założeniem jest, że treść umowy nienazwanej nie powinna być sprzeczna z prawem, tzn. jej cel, zapisy i efekty nie mogą naruszać żadnych przepisów prawa.

Co określa umowa?

Umowa franczyzy określa prawa i obowiązki stron umowy czyli zasady współdziałania franczyzobiorcy i franczyzodawcy. Ma zazwyczaj charakter kontraktu wzorcowego. W praktyce to po prostu formularz obowiązujący w ramach danej sieci franczyzowej. Umożliwia on realizację założeń, że poszczególne punkty sieci franczyzowej powinny być prowadzone według jednolitych zasad i reguł.

Warto zwrócić uwagę na następujące składniki umowy franczyzowej:

1. Pakiet franczyzowy

Najważniejszą rolę w pakiecie pełni know-how, czyli pakiet nieopatentowanych praktycznych wiadomości, wynikających z doświadczeń franczyzodawcy, które są poufne, istotne i zidentyfikowane w rozumiały dla franczyzobiorcy sposób.

Poza tym w skład pakietu franczyzowego wchodzi: znak towarowy czyli marka, podręcznik operacyjny opisujący procedury związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, opłaty franczyzowe oraz wykaz usług świadczonych przez franczyzodawcę na rzecz franczyzobiorcy.

2. Okres licencji

Licencja może zostać udzielona na okres roku lub na okres 5, a nawet 10 lat. Często długość tego okresu ma wpływ na cenę. Warto również zwrócić uwagę, czy w umowie są wstępne zapisy dotyczące ewentualnego odnowienia lub wydłużenia trwania licencji. Pamiętajmy o tym, że jeżeli odniesiemy sukces, to wartość licencji będzie rosła. Dlatego już teraz należy pomyśleć o zapisach dotyczących na przykład pierwszeństwa przy zakupie kolejnej licencji lub sposobu wyliczenia jej ceny. Z drugiej strony zwróćmy również uwagę na zapisy dotyczące wcześniejszego odstąpienia od umowy, w przypadku gdyby nasza współpraca z franczyzodawcą nie układała się w satysfakcjonujący dla nas sposób.

3. Cenę

Cena składa się zazwyczaj z opłaty wstępnej, umożliwiającej przyłączenie się do sieci franczyzowej, jednak to nie wszystko! Franczyzodawca powinien określić również sposób naliczania opłat bieżących (zwykle procent od przychodów i/lub stała kwota miesięczna) oraz określić poziom wpłat na fundusz marketingowy (jeśli został on ustanowiony w ramach danej sieci).

W przypadku otwarcia sklepu warto również omówić kwestię zatowarowania czyli: ceny zakupu, częstotliwość zamówień, warunki składania zamówień oraz warunki płatności. Warto pamiętać o rozmowie na temat elastyczności wyboru produktów w ramach oferty przygotowanej dla całej sieci. Klienci w różnych miastach lub regionach Polski mogą mieć inne preferencje i zapotrzebowanie na różnego rodzaju produkty.

4. Terytorium

Umowa franczyzowa powinna jasno precyzować terytorium, na którym obowiązuje licencja. Należy też dopytać o sposób, w jaki franczyzodawca to terytorium definiuje. Dzięki temu będziemy w stanie oszacować zagęszczenie lokali, które potencjalnie mogą zostać otwarte w naszym regionie. Dzięki temu zdobędziemy również pośrednio wiedzę o naszej potencjalnej konkurencji.

Sprawdź jakie pomysły na franczyzę przygotowaliśmy dla Ciebie.

Lista franczyz w kolejności alfabetycznej:

    

    

       

    

Jeśli chcesz, aby nasze Czytelniczki poznały Twoją ofertę franczyzową – skontaktuj się z nami!

A może zainspirują Cię franczyzy zagraniczne?

            

      

      

      

Partnerem akcji Franczyza dla Mamy został serwis Rynekfranczyzy.pl

 

Chcesz dołączyć do akcji Franczyza dla Mamy? Zapraszamy! Zaprezentuj swoją ofertę przedsiębiorczym mamom z całej Polski! Napisz do nas [email protected] lub zadzwoń: 502 267 414

Akcja Franczyza dla Mamy trwa od 11.03 do 30.09.2015 r.

Zdjęcie: Pixabay

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Ekonomista, pasjonuje ją aktywny rozwój biznesu, szczególnie franczyza, dlatego kilka miesięcy temu założyła portal biznesowy www.RynekFranczyzy.pl i została pierwszym w Polsce brokerem franczyzowym. Asertywna idealistka, która lubi łamać stereotypy i zachęcać do działania innych. Z jej inicjatywy powstał także serwis dla mam www.MamaSprzeda.pl. Szczęśliwa mama 6-letniej Hani.
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie