Czego szukasz

Teraz, albo nigdy – czas na biznes!

Magda jest mamą trójki dzieci i od niedawna prowadzi w Zakopanem sklep ze zdrową żywnością Eko-Dziupla.  Kiedy dzieci (obecnie mające 7, 6 i 5 lat) trochę podrosły i poszły do szkoły i przedszkola, Magda uznała, że teraz pora na rozwój zawodowy. Teraz, albo nigdy –  jak sama mówi.

  • Paulina Sienczyło - 21/08/2014

Magdo, dlaczego akurat sklep ze zdrową żywnością?

Pomysł na otwarcie sklepu ze zdrową żywnością „chodził” za mną od dawna, ale niestety nie byłam w stanie pogodzić zajmowania się maluchami i domem z prowadzeniem własnego biznesu. Ale kiedy po kilku latach wróciłam z Krakowa do Zakopanego, dzieci poszły do szkoły i przedszkola, a ja zaczęłam mieć więcej czasu, posłuchałam intuicji i… zdecydowałam, teraz albo nigdy!

Ogromnym plusem jest to, że w Zakopanem Eko Dziupla jest jedynym sklepem z żywnością ekologiczną i produktami specjalistycznymi (np.bezglutenowymi). Bardzo zależy mi również na tym, aby oprócz sprzedaży produktów ekologicznych, udało się zmienić podejście ludzi do zdrowej żywności i mitów z nią związanych (np. że jest bardzo droga), oraz przekonać ludzi, że zmiana sposobu życia i odżywiania uchroni lub wyleczy ich z wielu chorób i dolegliwości.

Twoja firma to tylko Ty, czy masz wspólniczkę / wspólnika?

Firmę na razie prowadzę sama, czasem pomaga mi mąż. Nie boję się działać w pojedynkę. Jestem typem „Zosi samosi”, sama chcę decydować o sobie, więc bycie swoim szefem to dla mnie idealne rozwiązanie (śmiech)

Ile czasu minęło od pomysłu do realizacji firmy?

Od pomysłu do realizacji nie minął nawet miesiąc. Czułam, że się uda i że nie ma na co czekać. Potwierdzeniem, że pomysł jest super było spotkanie z koleżanką, która niedawno wróciła do kraju po długim pobycie za granicą. Powiedziała, że to świetny pomysł, zwłaszcza, że „eko fala” powoli zmierza do Polski. W ten sam dzień udało mi się wynająć lokal, który idealnie pasuje do mojej działalności i nazwy mojej firmy.

[view:ad_intext_superbanner_1=block]

Firmę prowadzisz sama, ale kto dodawał Ci wiatru w żagle?

Moi bliscy bardzo mnie wspierali; zwłaszcza moja wspaniała mama, teść i maluchy. Sporo wiedzy wyniosłam również z różnych szkoleń, na które kiedy miałam wolny czas chodziłam jeszcze w Krakowie z nadzieją, że wiedza na nich zdobyta, kiedyś się przyda.

Co było najtrudniejsze przy uruchamianiu sklepu? Co doskwiera najbardziej teraz?

Na początku najwięcej kłopotu sprawiło mi ogarnięcie wszystkiego. Najpierw remontu, później towaru, zamówień, „papierologii” związanej z prowadzeniem działalności gospodarczej. Są dni, kiedy mam wątpliwości czy to był dobry pomysł, ale kiedy widzę moich uśmiechniętych klientów, wątpliwości znikają, a w ich miejsce pojawia się jeszcze większa motywacja.

No a dzieci – inspirują czy utrudniają pracę?

Dzieci? To One mnie zainspirowały! Wymyśliły wspólnie ze mną nazwę sklepu- Eko Dziupla; są moją motywacją, dla nich chcę się rozwijać i osiągać kolejne sukcesy. Podpowiadają, trzymają kciuki i są dumne z mamy, że odważyła się na złożenie własnego biznesu.

Masz trójkę dzieci – to niezłe wyzwanie!

O tak! (śmiech). Ale dzięki temu w moim domu jest zawsze wesoło! Matylda ma 7 lat i z racji bycia najstarszą siostrą jest najrozsądniejsza i bardzo opiekuńcza. Zodiakalny skorpion humorzasty i potrafiącym postawić na swoim (śmiech).

Kaspian (6 lat)- mój osobisty książę, sangwinik, zawsze dążący do celu. Jeszcze „mamusiny”, mały dżentelmen.

Hiacynta (5 lat)- kwiatuszek tatusia, optymistka, której wszędzie jest dobrze. Wesoła, uśmiechnięta. Z racji tego, że najmłodsza-trochę rozpuszczona (śmiech).

Co daje Ci Twój biznes?

Moja działalność pozwala mi się rozwijać. Cieszę się, że przyszedł taki etap, kiedy mogę pogodzić życie rodzinne z pracą zawodową. Uważam, że jeśli się czegoś bardzo chce, to trzeba się odważyć i to zrealizować. Ja przeszłam długą drogę na szukaniu tego co chcę w życiu robić. I chyba znalazłam. Mam swój sklep i robię artystyczne torty (z wykształcenia jestem cukiernikiem i robienie pięknych tortów to jedna z moich pasji).

Na koniec proszę  – opowiedz o swoich planach zawodowych, o marzeniach.

Moje marzenia… na razie żyję tu i teraz, ciesząc się każdym dniem. Chciałabym, żeby sklep się rozwijał. Niedługo otwieram w Eko Dziupli mini-kawiarenkę, gdzie będzie można napić się zielonej kawy, prawdziwej czekolady, zjeść pyszną babeczkę z karobem i poczytać książkę o zdrowym odżywianiu. W przyszłości chciałabym organizować warsztaty, spotkania i uruchomić sprzedaż internetową. Wiem, że na wszystko przyjdzie czas.

Chciałabym też bardzo zrobić studia z zakresu ziołolecznictwa i kiedyś tak się stanie. W końcu marzenia są po to, aby je spełniać!

Dziękuję za rozmowę i życzę spełnienia wszystkich marzeń i realizacji planów.

Zdjęcia: archiwum prywatne

 

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Paulina Sienczyło
Absolwentka zarządzania kulturą i podyplomowego zarządzania zasobami ludzkimi na UJ. Mama Igutki Frygutki i Janka Gałganka. Kiedyś z pasją oddana harcerstwu, potem fajnej pracy w Coca - Coli, obecnie poszukująca swojej drogi zawodowej. Lubi ludzi, gorącą czekoladę w czasie posiadówek niepołomickiej grupy fajnych kobiet, bieganie z kijkami po puszczy w weekendowe poranki. Jest pasjonatką zdrowego trybu życia marzącą o byciu gospodynią - nauczycielką harmonijnego życia w Beskidzie Niskim.
Podyskutuj

Strategia biznesowa. Dlaczego warto ją mieć?

Co to jest strategia biznesowa, czym różni się od biznes planu i kto powinien ją przygotować? W 3 prostych krokach pokażę Ci jak przygotować strategię rozwoju Twojego biznesu, również franczyzowego.
  • Agnieszka Słowik - 12/06/2019

Co to jest strategia biznesowa?

Strategia biznesowa to przemyślany plan działania, dzięki któremu firma będzie się dynamicznie rozwijać, decyzje przez nas podejmowane będą spójne, a proces zarządzania przedsiębiorstwem przyniesie spodziewane rezultaty.

W odróżnieniu od biznes planu strategia biznesowa ma charakter długookresowy (3-5 letni). Biznes Plan tworzy się przede wszystkim dla startupów przed rozpoczęciem ich działalności. Jest on skierowany głównie do banków i inwestorów w celu przekonania ich, że warto zainwestować środki w nowe przedsięwzięcie. Strategia biznesowa tworzona jest w celu określenia priorytetów, dzięki którym firma będzie się rozwijać. Jest to więc plan rozwoju zarówno dla nowych, jak i istniejących podmiotów gospodarczych, w tym dynamicznie rozwijających się sieci franczyzowych.

Analiza w 3 krokach

Jednym z prostszych sposobów opracowania strategii biznesowej jest przeprowadzenie krok po kroku perspektywicznej analizy potrzeb potencjalnych klientów, partnerów biznesowych oraz określenie własnych celów i priorytetów. Podstawą takiej analizy są odpowiedzi na postawione niżej pytania.

Krok 1 – Określenie własnych celów i ambicji

Dlaczego chcesz zaangażować się w to przedsięwzięcie?

Jakie są Twoje pasje, ambicje i cele życiowe? Czy ich realizacja wiąże się chociaż pośrednio z zakresem usług/produktów sieci franczyzowej, która Cię zainteresowała?

Co jest dla Ciebie najważniejsze? Realizacja własnych pasji czy maksymalizacja dochodu?

Co łączy Cię z Twoimi partnerami biznesowymi, w tym ze współpracownikami, dostawcami i klientami (np. więzy rodzinne, przyjaźń)?

Spójrz na Twój biznes z perspektywy klienta. Zastanów się nad tym, co faktycznie chcesz mu sprzedać. Skup się nie na Twoim produkcie lub usłudze, ale na tym co Ty sama możesz mu zaoferować.

Krok 2 –  Określenie celów biznesowych

Aby wskazać cele biznesowe należy przede wszystkim zdefiniować misję przedsiębiorstwa. Misja określa sens istnienia firmy, wskazuje najważniejsze zadania oraz wartości oferowane klientom. Należy się również zastanowić nad tym, gdzie chcielibyśmy, aby nasza firma znajdowała się za 3-5 lat, a następnie wyznaczyć mierzalne cele, które będziemy realizować w drodze do sukcesu.

Również franczyzodawca powinien okreslić swoją misję, dlatego warto zapytać go o szczegóły. Obie misje, a więc wizje naszego wspólnego biznesu, powinny być spójne.

Krok 3 – Analiza rynku

Na początku należy wskazać 10 najważniejszych potencjalnych klientów, a następnie określić ich oczekiwania. Warto zastanowić się również nad tym, co my chcemy, aby zrobił nasz potencjalny klient oraz nad tym co my chcemy, aby myślał nasz potencjalny klient. Na koniec trzeba sprecyzować to, co odróżnia nas od konkurencji oraz to, w czym jesteśmy od niej lepsi.

Czy strategia jest potrzebna we franczyzie?

Mimo tego że franczyza to sprawdzony model biznesowy, strategia w tym przypadku również jest koniecznością. Powodów jest kilka. Przede wszystkim nasz biznes będziemy rozwijać w innej lokalizacji. W związku z tym struktura populacji może różnić się od tej, w której działa franczyzodawca. Warto zastanowić się i przeanalizaować nasz rynek lokalny. Podobieństwa i różnice wykazane względem rynku, na którym działa franczyzodawca, mogą być zarówno nasżą mocną jak i słabą stroną. Najważniejsze jest to, aby mieć ich świadomość.

Sprawdź jakie pomysły na franczyzę przygotowaliśmy dla Ciebie:

 

 

Edukido

Logo MathRiders

Zdjęcie: 123 rf

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Agnieszka Słowik
Ekonomista, pasjonuje ją aktywny rozwój biznesu, szczególnie franczyza, dlatego kilka miesięcy temu założyła portal biznesowy www.RynekFranczyzy.pl i została pierwszym w Polsce brokerem franczyzowym. Asertywna idealistka, która lubi łamać stereotypy i zachęcać do działania innych. Z jej inicjatywy powstał także serwis dla mam www.MamaSprzeda.pl. Szczęśliwa mama 6-letniej Hani.
Podyskutuj

Co powinnaś wiedzieć o zakładaniu własnej firmy?

W końcu w wolnej chwili zastanawiasz się, czy może zacząć coś swojego? Analizujesz co Cię interesuje, jakie masz talenty i w czym tak naprawdę chciałabyś się realizować? To już bliska droga do zmonetyzowania swoich zainteresowań, czyli założenia własnej firmy. Jak to zrobić krok po kroku?
  • Grzegorz Zieliński - 10/06/2019
młoda kobieta przy biurku marzy o własnej firmie

Zakładanie własnej firmy

Poranny pośpiech jak co dzień nie robi już większego wrażenia, bo cóż zamiast tego może zaoferować nam poranek. Pośpiech jak zawsze związany z wyjściem do pracy i porannym ogarnięciem domu. W drodze do pracy pojawiają się kolejne dręczące myśli – „w jakim humorze będzie szef, czego jeszcze nie zdążyłam zrobić wczoraj”. Wtedy to jeszcze akceptujesz w końcu liczy się każda sekunda. Nie ma czasu na myślenie.

Jakie dokumenty musisz wypełnić ?

Gdy podejmiesz już swoją decyzję o założeniu firmy i zdecydujesz się jednoosobową działalność gospodarczą to masz 75% drogi pokonane! Teraz pozostaje udać się do najbliższego urzędu i dokonać rejestracji.

Jednak zanim to zrobisz przygotuj się wcześniej. Ustawodawca wymaga już na etapie składania wniosku pewnych informacji, po których ponosimy konsekwencje. Nie pozostawiaj ich ślepemu losowi.

Dobre przygotowanie do rejestracji pozwala na sprawne przeprowadzenie jej w urzędzie. W zależności jaką podejmiesz decyzje takie będziesz płacić podatki. Istotna jest także sprawa wyboru ubezpieczyciela.

Wypełnianie formularza

Zabierz do urzędu dowód osobisty, a dodatkowo musisz znać swój numer NIP (jeśli nie posiadasz zostanie Ci nadany elektronicznie).

Wymyśl nazwę firmy. Powinna być związana z prowadzoną działalnością i pamiętaj kiedy działalność się rozwinie będziesz dzięki niej rozpoznawana na rynku. Lepiej od razu wymyśleć ciekawą nazwę niż potem narażać się na niepotrzebne koszty. Jeśli nie chcesz żadnego pseudonimu to wiedz, że imię i nazwisko jest obowiązkowe i to ono stanie się Twoją nazwą.

Sprawdź, co powinnaś wiedzieć:

Nie każdą firmę należy rejestrować

PKD

To nic innego jak Polska Klasyfikacja Działalności. Jest to spis wszystkich rodzajów działalności. Wybierz sobie te, które Cię interesują. Klasyfikują one działalność według ścisłych kryteriów. Po przeanalizowaniu wypisz je sobie na kartce, aby niepotrzebnie nie szukać ich ponownie. Nie ma też potrzeby wypisywać zbyt wielu punktów PKD, ponieważ aktualnie wszystkie wpisy do działalności są zwolnione z opłat.

Wybór ubezpieczyciela

W zależności od sytuacji w jakiej się znajdujesz możesz być ubezpieczona w KRUS lub ZUS.

Natomiast osoba, która będzie podlegać ubezpieczeniu w ZUS powinna wiedzieć jakie spełnia warunki, aby wybrać dla siebie odpowiednie ubezpieczenie.

Formularze jakie składa osoba przy rejestracji do ubezpieczeń:

  • ZUS ZUA – jeśli zgłaszasz się do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnego (i dobrowolnie – chorobowego)
  • ZUS ZZA – jeśli zgłaszasz się tylko do ubezpieczenia zdrowotnego, np. przy uldze na start
  • ZUS ZCNA – jeśli zgłaszasz do ubezpieczenia zdrowotnego członka rodziny.

Do wyboru masz:

  • ulgę na start przez 6 miesięcy nie płacisz składek na ubezpieczenia społeczne (składasz formularz ZUS ZZA z kodem tytułu ubezpieczenia 05 40)
  • preferencyjne składki „mały ZUS” – składki obniżone przez 24 miesiące (składasz formularz ZUS ZUA z kodem tytułu ubezpieczenia 05 70)
  • jeśli będziesz opłacać standardowe składki ponieważ nie spełniasz warunków do skorzystania z wymienionych ulg (składasz formularz ZUS ZUA z kodem tytułu ubezpieczenia 05 10)

Dokumenty składasz w ciągu 7 dni od daty rozpoczęcia (możesz złożyć już przy rejestracji firmy w urzędzie za pośrednictwem CEIDG.)

Sposób rozliczania z urzędem skarbowym

Przedsiębiorca we wniosku rejestracyjnym CEIDG-1 wybiera formę płatności podatku dochodowego. Do wyboru masz:

  • na zasadach ogólnych;
  • podatek liniowy;
  • ryczałt od przychodów ewidencjonowanych;
  • karta podatkowa;

Przemyśl tę decyzję ponieważ według wybranej formy płatności będziesz się rozliczać z Urzędem Skarbowym.

Profil Zaufany

Jeśli nie chcesz przychodzić do urzędu, możesz zrobić wszystko sama w domu, a następnie podpisujesz profilem zaufanym po wysłaniu dokumentów w Internecie. To darmowe narzędzie, którym potwierdzisz swoją tożsamość w Internecie (PESEL). Działa jak podpis elektroniczny i jest alternatywą dla płatnego podpisu kwalifikowanego.

Zdjęcie: Storyblocks.com

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Grzegorz Zieliński
Nauczyciel z powołania; zawodowo - wieloletni pracownik samorządowy; prywatnie - mąż i tata dwójki wspaniałych i mądrych dzieci.
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail