Czego szukasz

Te 10 powodów oznacza, że powinnaś zamknąć swój biznes

Polacy to naród niezwykle pracowity i przedsiębiorczy, o czym świadczy chociażby wysoki odsetek osób, które marzą o porzuceniu etatu na rzecz prowadzenia działalności gospodarczej. I choć własny biznes często wydaje się być ucieczką od nadmiaru pracy i przepustką do większych zarobków, rzeczywistość pokazuje, że nie zawsze jest kolorowo.

  • Jarosław Paduszyński - 07/05/2019

Doskonale obrazują to statystyki, według których w pierwszym roku działalności upada nawet 30% podmiotów, a po 5 latach… 70%! Decyzja o zamknięciu firmy nie przychodzi jednak łatwo. Kiedy naprawdę powinnaś się na to zdecydować?

Oto 10 powodów, które oznaczają, że najwyższy czas odpuścić sobie prowadzenie własnego biznesu.

1. Firma generuje więcej kosztów niż przychodu

Jeśli nie zarabiasz, prowadzenie biznesu nie ma sensu – proste. Oczywiście zdarzają się miesiące lepsze i gorsze, szczególnie, jeżeli prowadzisz działalność cechującą się wysoką sezonowością. Jednak kilka miesięcy z rzędu bez zysku nie wróżą dobrze na przyszłość. Jeśli nie widzisz na horyzoncie szansy na szybką poprawę tej sytuacji i zysków, które zrekompensują „chude” miesiące, nie przeciągaj decyzji o zakończeniu działalności. Odkładanie jej w czasie nie ma najmniejszego sensu – prowadzi jedynie do dalszego drenowania Twojej kieszeni i większego zniechęcenia.

2. Nie masz czasu na prowadzenie firmy

Na początku zakładania firmy łudziłaś się, że pracując na swoim będziesz miała więcej czasu i mniej obowiązków? Jeśli tak, to z pewnością już po kilku tygodniach bycia szefem samej siebie zrozumiałaś, w jak dużym byłaś błędzie.

Prowadzenie działalności, szczególnie tej jednoosobowej, to nierzadko praca w wymiarze dwóch etatów. Musisz bowiem nie tylko organizować sobie pracę, ale również ją osobiście wykonywać, a do tego pilnować wszystkich formalności. Jeśli z różnych powodów nie masz na to czasu i nie masz kiedy śledzić sytuacji na rynku, monitorować działania konkurencji i na bieżąco dostosowywać ofertę swojej firmy do zmieniających się potrzeb klientów, zastanów się, czy droga przedsiębiorcy jest dla Ciebie. Szczególnie, jeśli jednocześnie pracujesz też na etacie.

3. Brak klientów i zainteresowania Twoimi usługami lub produktem

Początek działalności to zwykle walka o uwagę klientów. Jeśli mimo usilnych starań ich liczba nie rośnie, być może Twoja oferta ma jakieś wady. Ciężko jest się z tym pogodzić. W końcu wpadłaś na super pomysł i myślałaś, że zawojujesz nim świat, prawda? Rzeczywistość jednak szybko weryfikuje marzenia i nadzieje.

Być może Twój produkt lub usługa nie przyciągają klientów, bo nie są atrakcyjne cenowo lub w ogóle nie ma na nie popytu. Nie łudź się, że nagle, jak za sprawą magicznej różdżki, klienci będą walić do Ciebie drzwiami i oknami. Zrezygnuj nim stracisz wszystkie oszczędności.

4. Brak płynności finansowej

Jednym z najczęstszych powodów bankructw i zmorą wielu przedsiębiorców są zatory płatnicze. Jeśli Twoi klienci notorycznie spóźniają się z regulowaniem płatności, przez co Ty nie możesz regulować swoich zobowiązań na czas, dobrze się zastanów, czy poradzisz sobie w dłuższej perspektywie czasu z utrzymaniem płynności finansowej.

5. Dodatkowe starania nie przynoszą rezultatów

Założyłaś działalność, udało Ci się już dotrzeć do pewnej grupy klientów, ale Twoje zyski wciąż pozostają mizerne? Podejmujesz szereg dodatkowych działań – wprowadzasz nowości do oferty, inwestujesz w promocję i marketing, zmieniasz politykę cenową, a efektów wciąż nie widać?

Być może Twoja działalność jest zbyt niszowa lub grono potencjalnych klientów na tyle małe, że szanse na utrzymanie biznesu w obecnym kształcie/lokalizacji są bliskie zeru. Weź to pod uwagę i podejmij odpowiednie kroki.

6. Brak dobrych i zaufanych pracowników

Sytuacja na rynku pracy jest obecnie bardzo korzystna dla pracowników, ale niekoniecznie dla przedsiębiorców. Koszty pracy stale wzrastają, a znalezienie dobrego pracownika jest coraz trudniejsze.

Na pewnym etapie rozwoju nie poradzisz sobie w pojedynkę, dlatego prędzej czy później będziesz musiała kogoś zatrudnić. Jeśli nie stać Cię na dobrego pracownika lub nie możesz go znaleźć, może to być przeszkodą nie do przeskoczenia.

Anna też prowadziła firmę. Zobacz dlaczego ją zamknęła i co robi dzisiaj >>>

7. Ograniczenia rynkowe

Idąc za tymczasową modą zdecydowałaś się na uruchomienie biznesu z określoną „datą przydatności”? Pamiętaj, że jej nadejście oznacza konieczność zamknięcia działalności lub gruntownej reorganizacji modelu biznesowego. Nie masz pomysłu na nowy biznes? Lepiej nie ryzykować i po prostu zakończyć działalność.

8. Silna konkurencja

Byłaś przekonana, że kolejny sklep odzieżowy czy lokal gastronomiczny w Twoim mieście doskonale odnajdzie się na rynku? Chciałaś spełnić swoje marzenia z dzieciństwa i poszłaś za głosem serca, ale nie spodziewałaś się, że konkurencja jest tak silna? Nie ma to znaczenia. Jeśli przegrywasz walkę o klientów i nie masz pomysłu na to, jak to zmienić, zrób niezbędne kalkulacje i zdecyduj, czy kontynuowanie działalności ma jakikolwiek sens.

9. Praca na etacie bardziej Ci się opłaca

Często jest tak, że działalność wydaje nam się idealną alternatywą dla etatu. I rzeczywiście własny biznes daje dużo satysfakcji i szansę na lepsze zarobki. Niestety nie jest to regułą. Zwłaszcza w sytuacji, gdy porzucamy dobrze opłacany etat z szeregiem benefitów na rzecz niszowego biznesu. Dopiero po przejściu na swoje zaczynamy doceniać ośmiogodzinny dzień pracy, płatne nadgodziny, prywatną opiekę medyczną, zabezpieczenie emerytalne…

Zorientuj się w sytuacji rynkowej i jeśli prosty rachunek będzie wskazywał, że etat będzie dla Ciebie znacznie bardziej opłacalną opcją, nie wahaj się zbyt długo. Do biznesu zawsze możesz wrócić. Daj sobie czas i lepiej przygotuj do kolejnego podejścia.

10. Brak motywacji i przyjemności z prowadzenia biznesu

Pieniądze oczywiście są ważne, ale od pracy oczekujemy również czegoś więcej – satysfakcji, możliwości rozwoju, wyzwań. Brak tych elementów niemalże natychmiastowo prowadzi do wypalenia zawodowego. I nie ma tu znaczenia, że pracujesz na własny rachunek.

Jeśli nie kręci Cię już to co robisz, brakuje Ci energii, którą miałaś na początku przygody z biznesem, pomyśl o sprzedaży firmy lub wycofaniu się z rynku. Oczywiście jest to trudna decyzja, ale im szybciej sobie uświadomisz, że szkoda życia na robienie czegoś, co nie sprawia Ci frajdy, tym lepiej.

Tworzony od podstaw biznes często traktujemy jak własne dziecko. Między innymi z tego względu tak trudno nam z niego zrezygnować. Długo łudzimy się, że po chudych latach nadejdą wreszcie te tłuste, a my będziemy spać na pieniądzach.

Tymczasem w biznesie nic nie dzieje się bez przyczyny. Nie ma też miejsca na sentymenty. Nie czekajmy zatem zbyt długo z decyzją. Emocje należy odstawić na bok i chłodną głową zidentyfikować problemy, wszystko dokładnie policzyć i zadecydować, co dalej. Pamiętajmy też, że koniec jednego projektu biznesowego może być początkiem kolejnego – lepszego.

Poznaj historię Joanny, która musiała zamknąć swoją firmę, ale dziś nie patrzy na to w kategoriach przegranej >>>

Zdjęcie: 123 rf

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Jarosław Paduszyński
Absolwent ekonomii i informatyki na Politechnice Świętokrzyskiej w Kielcach. Obecnie zajmuje się rozwojem platformy ALEO.com oraz prowadzeniem jej bloga, gdzie doradza przedsiębiorcom, jak prowadzić i zarządzać własnym biznesem.

Jak stworzyć najlepszy biznesplan? Bezpłatne spotkanie dla przedsiębiorczych mam – zapisz się!

Myślisz o założeniu własnej działalności i zastanawiasz się od czego zacząć planowanie biznesu? Chcesz kompleksowo przygotować się do założenia własnej firmy? A może będziesz ubiegać się o środki na rozpoczęcie działalności? Wspaniale! Zapraszamy Cię na bezpłatne warsztaty dotyczące tworzenia biznesplanu.
  • Anna Łabno - Kucharska - 08/11/2019

Jesień jest idealnym czasem, żeby pomyśleć o własnej firmie. Tym bardziej, że właśnie wtedy obchodzimy Światowy Tydzień Przedsiębiorczości. Z tej okazji, już 20 listopada w Krakowie, chcemy Was zaprosić na bezpłatne warsztaty oraz indywidualne konsultacje, dotyczące tworzenia biznesplanu specjalnie dla przedsiębiorczych mam!

Nie czekaj i zapisz się już dziś!

Spotkaj się z nami, a my opowiemy Ci o:

  • drogowskazach na drodze planowania własnego biznesu,
  • czym jest biznesplan, po co i jak się go tworzy oraz jakie ma znaczenie,
  • najważniejszych elementach biznesplanu, które przesądzają o powodzeniu biznesu,
  • środkach o jakie możesz ubiegać się na starcie prowadzenia działalności!

Damy Ci przestrzeń na zadawanie pytań. Podzielimy się z Tobą swoimi doświadczeniami.

Warsztaty poprowadzą eksperci i praktycy, z którymi współpracujemy od lat:

  • Dariusz Pierzak – finansista z wykształcenia, doświadczenia, zamiłowania i przekonania. Jako właściciel własnej firmy oraz wieloletni kontroler i dyrektor finansowy w dużych przedsiębiorstwach ma praktyczną wiedzę biznesową, i z pasją się nią dzieli.
  • Agnieszka Pierzak – od 2004 roku związana zawodowo z tematyką funduszy unijnych. Najpierw jako pracownik instytucji m.in. ZPORR i POKL, gdzie doskonaliła umiejętności z zakresu wdrażania i rozliczania środków unijnych.

Zespół Mamo Pracuj również tam będzie! 🙂

Poznaj szczegóły i zgłoś się już dziś!

Jesteśmy przekonane, że będzie to owocny czas!

Kiedy się widzimy?

  • 20 listopada 2019 r., w godzinach od 10:00 do 13:00

Gdzie?

  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna w Krakowie
  • 31-124 Kraków, ul. Rajska 1, sala nr 247 (II piętro, prawe skrzydło)

Jak się zapisać?

Aby wziąć udział w bezpłatnym spotkaniu wystarczy wypełnić formularz 🙂

Na spotkanie zapraszamy również z dziećmi.

W sali, gdzie będą odbywać się warsztaty będzie przygotowany mały kącik dla dzieci 🙂

Jeśli zapisałaś się, ale nie będziesz mogła przyjść z przyczyn losowych, prosimy poinformuj nas o tym. Dzięki temu inna mama będzie mogła skorzystać 🙂

Masz jakieś pytania?
Pisz do mnie: [email protected]

W końcu, kto pyta nie błądzi 😉

Zapraszamy!

Zdjęcie: 123 rf

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Anna Łabno - Kucharska
Jestem mamą mądrej indywidualistki. Posiadam doświadczenie w koordynacji projektów, prowadzeniu szkoleń oraz doradztwa. Uwielbiam spędzać czas z rodziną, podróżować, czytać książki i celebrować picie kawy. W "wolnym" czasie wspieram osoby chore onkologicznie.

Zastrzeganie marki. Co warto o tym wiedzieć?

Na czym polega prawna ochrona znaku towarowego? Jakie wybrać logo? Gdzie można uzyskać pomoc przy przejściu przez procedury w Urzędzie Patentowym? Dowiesz się tego z poniższego wpisu.
  • Jagoda Jasińska - 07/11/2019
widok z góry na stół z laptopem, kawą, notatnikiem, okularami

Ochrona prawna znaku towarowego – na czym polega?

Rejestrując znak towarowy, za który uznawany jest nazwa oraz wszystko, co pozwala na identyfikację firmy, odbywa się w urzędzie patentowym. Aby przygotować wniosek, który zostanie zaakceptowany przez urzędników, niezbędna jest jednak odpowiednia wiedza z zakresu prawa autorskiego oraz procedur. Osoby, które do tej pory nie miały z nimi styczności, mogą mieć spore problemy z dopełnieniem wszystkich formalności i zapewnieniem sobie pozytywnego rozpatrzenia wniosku.

Ochrona marki firmy – samo logo czy logo z nazwą?

Jedną z najczęstszych wątpliwości dotykających przedsiębiorców rejestrujących markę jest wybór między jedną z dwóch opcji – ochroną prawną samego logo, czy też dotyczącą także jej nazwy. W większości przypadków wystarczy tylko zastrzeżenie logotypu.

Zdarza się jednak, że ten nie zawiera nazwy przedsiębiorstwa. W takiej sytuacji niezbędne będzie też zastrzeżenie określonych słów w danym kontekście – przede wszystkim w treściach dotyczących branży, w której działa firma. Wyjątek stanowią nazwy będące słowem stworzonym na potrzeby nazwy – na przykład Budopol, Meblex i tym podobne.

Zastrzeżenie znaku towarowego – kto pomoże w tym zadaniu?

Jak już wspomnieliśmy, złożenie wniosku oraz przejście wszystkich procedur w urzędzie patentowym nie jest łatwe i wymaga specjalistycznej wiedzy. Dlatego zastrzeganie marki warto powierzyć fachowcowi. Najlepiej będzie, jeśli w tym celu wybierzemy się do kancelarii rzecznika patentowego.

Stawiając na pomoc sprawdzonego i posiadającego niezbędne certyfikaty oraz uprawnienia specjalisty, możemy być pewni, że wszystkie najważniejsze elementy wizerunku naszej firmy zyskają odpowiednią ochronę przed ich wykorzystaniem przez konkurencyjne przedsiębiorstwa.

Artykuł powstał we współpracy z partnerem portalu.

Zdjęcie: Pixabay

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Jagoda Jasińska
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail