Czego szukasz

Skąd wziąć pieniądze na biznes? 6 źródeł

Skąd wziąć pieniądze na własny biznes w 2015 roku? Specjaliści od pozyskiwania zewnętrznego finansowania pomysłów zgodnie twierdzą, że nie brak pieniędzy, a brak pomysłów wartych uwagi jest problemem. Jeśli ktoś opracował interesujący projekt, to możliwości jego finansowania są nieograniczone.

  • Monika Ogórek - 15/06/2015

Źródła finansowania działalności gospodarczej

Skąd wziąć pieniądze na własny biznes w 2015 roku? To pytanie spędza sen z powiek każdego, kto zamierza rozpocząć działalność gospodarczą nie posiadając własnych środków. Mamy do dyspozycji następujące narzędzia:

1. Dotacje z Urzędu Pracy

Jednorazową dotację na uruchomienie działalności gospodarczej może otrzymać osoba bezrobotna zarejestrowana w Urzędzie Pracy zgodnego z miejscem zameldowania. Przyznanie wsparcia jest uzależnione od profilu pomocy, który zostanie ustalony w wyniku analizy sytuacji i szans na rynku pracy, osoby ubiegającej się oraz indywidualnego planu działania ustalonego z doradcą w urzędzie.

Po otrzymaniu dotacji należy założyć własną działalność gospodarczą (w terminie wskazanym w umowie), a otrzymane środki wykorzystać zgodnie ze złożonym wnioskiem. Na udokumentowanie i rozliczenie poniesionych wydatków jest czas 2 miesięcy od dnia podjęcia działalności.

Szczegółowe kryteria dostępu do dotacji z UP dostępne są na stronach odpowiednich urzędów pracy.

Procedura wnioskowania

A. Złożenie wniosku o dofinansowanie, obejmującego założenia otwieranej firmy takie jak profil działalności, produkt, rynek docelowy, konkurencja, przeznaczenie dofinansowania zgodne z założeniami konkretnego projektu, do znalezienia w regulaminie projektu.

B. Po uzyskaniu akceptacji następuje podpisanie umowy o udzielenie wsparcia finansowego oraz określenie warunków wydatkowania środków. Możliwość uzyskania dotacji uzależniona jest od środków finansowych, którymi dysponuje powiatowy urząd pracy.

C. W okresie obowiązywania umowy musi zostać utrzymana firma (nie wolno jej zawiesić lub zlikwidować).

Uzyskaną dotację można przeznaczyć na rozpoczęcie działalności gospodarczej, w tym na pokrycie kosztów pomocy prawnej, konsultacji i doradztwa, związanych z podjęciem tej działalności, z Funduszu Pracy można otrzymać bezzwrotne środki do: 6-krotnej wysokości przeciętnego wynagrodzenia, tj. ok 20 tys. zł.

2. Inicjatywa JEREMIE

http://www.jeremie.com.pl/

Inicjatywa JEREMIE (ang. Joint European Resources for Micro-to-Medium Enterprises) to program UE, którego inicjatorem jest Komisja Europejska. JEREMIE jest formą wsparcia, oferowanego mikro, małym i średnim przedsiębiorstwom, również podmiotom rozpoczynającym działalność gospodarczą. Celem inicjatywy jest pomoc przede wszystkim tym firmom, które rozpoczynają działalność gospodarczą, nie posiadają historii kredytowej lub zabezpieczeń o wystarczającej wartości.

Z Inicjatywy JEREMIE może skorzystać przedsiębiorca:

  • zatrudniający od 1 do 250 pracowników,
  • posiada siedzibę lub prowadzi działalność gospodarczą w województwie dolnośląskim, łódzkim, mazowieckim, pomorskim, wielkopolskim, zachodniopomorskim,
  • nieposiadający wystarczających środków finansowych na realizację projektu,
  • nieposiadający zabezpieczeń o wystarczającej wartości.

Kredyty, pożyczki, poręczenia, o oprocentowaniu wynoszącym od 0 do 6% w skali roku, muszą być przeznaczone na finansowanie działalności gospodarczej w zakresie budowy, rozbudowy lub rozszerzania działalności gospodarczej w tym w szczególności na:

  • nowych rozwiązań technicznych lub technologicznych,
  • zakup wyposażenia w maszyny, urządzenia, aparaty w tym także zakup środków transportu bezpośrednio związanych z celem realizowanego przedsięwzięcia,
  • budowę instalacji i urządzeń sprzyjających oszczędności surowców i energii,
  • informatyzację,
  • dostosowanie przedsiębiorstwa do standardów i norm krajowych i unijnych,
  • tworzenie nowych, trwałych miejsc pracy.

3. Wsparcie w starcie

http://wsparciewstarcie.bgk.pl/

Program pożyczkowy skierowany do osób, które nie mogą skorzystać z komercyjnych pożyczek ze względu na brak zdolności kredytowej. Beneficjentami programu są:

  • absolwenci szkół średnich oraz wyższych tj. I, II stopnia oraz jednolitych studiów magisterskich w okresie 48 miesięcy od dnia otrzymania dyplomu/daty ukończenia szkoły oraz studenci ostatniego roku, którzy na dzień składania wniosku nie są zatrudnieni oraz nie wykonują innej pracy zarobkowej,
  • osoby bezrobotne, zarejestrowane w Urzędach Pracy

Aby skorzystać z oferowanych w ramach Programu pożyczek, wystarczy zgłosić się do pośrednika finansowego działającego na danym terenie i złożyć wniosek. Decyzja kredytowa zostaje podjęta w ciągu 14 dni roboczych. Z chwilą akceptacji wniosku należy:

  • założyć działalność gospodarczą,
  • podpisać umowę z pośrednikiem finansowym,
  • oczekiwać na przelew na konto

Jeśli jednocześnie skorzysta się również z pożyczki na utworzenie miejsca pracy dla osoby bezrobotnej skierowanej przez Powiatowy Urząd Pracy – część pożyczki na podjęcie działalności gospodarczej może zostać umorzona.

Pożyczkę można przeznaczyć na wszystkie wydatki związane z uruchomieniem działalności gospodarczej.

Koszt pożyczki jest bardzo atrakcyjny. Przykładowy koszt dla pożyczki w kwocie 81 tys. zł na okres 84 miesięcy z 12-to miesięczną karencją w spłacie wynosi  1 440,45 zł.

Warunki szczegółowe – tutaj:

  • wartość pożyczki podstawowej – do 20-krotności przeciętnego wynagrodzenia za ostatni kwartał (I kw.2015 – do 81 097,80 zł)
  • okres spłaty do 7 lat
  • karencja w spłacie rat kapitałowych – do 12 miesięcy
  • atrakcyjne oprocentowanie: 0,25 stopy redyskonta weksli NBP (0, 44% w skali roku, na dzień 04.03.2015)
  • wartość pożyczki uzupełniającej na zatrudnienie osoby bezrobotnej – do wysokości 6-krotności przeciętnego wynagrodzenia z możliwością częściowego umorzenia
  • brak opłat za rozpatrzenie wniosku i obsługę pożyczki
  • zabezpieczenie spłaty pożyczki – weksel własny in blanco pożyczkobiorcy oraz poręczenie co najmniej jednej osoby fizycznej
  • wsparcie w ramach programu stanowi pomoc de minimis

4. Wsparcie na innowacyjne projekty

Inkubatory technologiczne to instytucje, które  prowadzą działalność dzięki unijnemu działaniu 3.1 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. Inkubator może zainwestować w jeden pomysł nawet 200 tys. euro, obejmując nie więcej niż 50% udziałów. Zgodnie z wymaganiami PARP, czas trwania inwestycji nie może przekroczyć 10 lat, ale optymalny moment wyjścia to 3-5 lat. Część inkubatorów zainwestowała już wszystkie środki, którymi dysponowała. Wciąż jednak są podmioty
z wolną gotówką czekającą na perspektywiczne projekty. Więcej informacji:

5. Anioły biznesu

Osoby szukające środków finansowych na uruchomienie lub rozwój firmy mogą także skorzystać z oferty tzw. aniołów biznesu. Są to osoby fizyczne lub przedsiębiorcy, którzy inwestują w przedsięwzięcia na wczesnym etapie ich rozwoju. Projektom, które dobrze rokują w czasie, oferują pieniądze oraz doświadczenie, w zamian za udziały w firmie. W Polsce aniołów biznesu znajdziemy:

6. Dotacje unijne

Wszystko o dotacjach unijnych 2015 przeczytasz TUTAJ

 

Planujesz założyć własny biznes?
Weź udział w naszej bezpłatnej akcji doradczej, którą prowadzimy wspólnie z firmą Cisnet.pl

Zdjęcie: Pixabay

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Monika Ogórek
Właścicielka firmy Biznes2go. Od 2011 wspiera osoby chcące założyć własną działalność gospodarczą. Jest doradcą biznesowym oraz członkiem komisji oceniającej wnioski UE. Pomogła uruchomić działalność gospodarczą i pozyskać środki unijne dla ponad 250 osób. Wspiera przedsiębiorców w ramach Business Solution Group. Prywatnie mama gimnazjalistki.
Podyskutuj

Wiem, że moja praca ma sens. I to napędza mnie do działania!

„Myślę, że aby spełniać się zawodowo, trzeba lubić to, co się robi. Staram się zbudować relację i wzajemne zaufanie z każdym ze swoich klientów. Cieszę się, kiedy w trudnych chwilach jestem dla nich wsparciem. To pewnego rodzaju misja.” – Jak robić to, co się lubi, zarabiać i jednocześnie wychowywać małe dziecko? Na te pytania odpowiada nam Natalia Batko, doradca ubezpieczeniowy w firmie MetLife. A może chcesz porozmawiać o pracy? Wyślij zgłoszenie >>>
  • Agnieszka Kaczanowska - 18/03/2020
Natalia Batko, doradca ubezpieczeniowy w firmie MetLife

Natalio, bardzo dziękuję że znalazłaś czas na rozmowę ze mną, tym bardziej, że masz obecnie sporo obowiązków. Jestem przekonana, że Twoja historia będzie bardzo ciekawa dla naszych czytelniczek! Pracujesz na stanowisku doradcy ubezpieczeniowego od wielu lat, ale teraz o Twoim dniu decyduje jednak ktoś inny. Ile miesięcy ma Twój maluszek?

Ja również dziękuję, cieszę się, że mogę opowiedzieć o sobie Mamo Pracuj. W branży ubezpieczeniowej pracuję od prawie 10-ciu lat, a mój obecny „szef” to moja córeczka. Ma na imię Julia i ma niespełna rok.

Gratuluję! Taka szefowa to skarb! 😉 A co Cię przyciągnęło do pracy w MetLife na początku Twojej kariery?

Kiedy zaczynałam pracę w ubezpieczeniach miałam 20 lat. Już wtedy wiedziałam, że sprzedaż bezpośrednia, to coś dla mnie. Dobrze czułam się w kontakcie z ludźmi, imponowało mi to, że mogę decydować o wysokości swoich zarobków, dodatkowo sama organizowałam swój czas pracy.

W rozmowie powiedziałaś, że dzięki umowie agencyjnej, cały czas zarabiasz, choć chwilowo rodzina jest najważniejsza. Jak to wygląda? Na czym polega umowa agencyjna?

Umowa agencyjna to jeden z najważniejszych atutów, dzięki  któremu zdecydowałam się na współpracę z MetLife. Umowa jest jasno skonstruowana, przejrzysta, a co najważniejsze, stanowi zabezpieczenie dla doradcy. Pracując w MetLife  przez lata budowałam swoją bazę klientów, dzięki czemu wypracowałam stałą prowizję. Otrzymuję ją zarówno wtedy, kiedy pracuję, jak i będąc na zwolnieniu lekarskim, czy jak obecnie, na urlopie macierzyńskim.

Weź udział w naszym webinarze pt. „Obalamy mity na temat pracy doradcy ubezpieczeniowego!”

W wywiadzie z Anitą Majchrzak, Kierownik Zespołu w MetLife (do przeczytania tutaj) pojawia się temat wsparcia i zrozumienia rodziny. Miałaś takie wsparcie?

Kiedy moja rodzina dowiedziała się, że chcę zostać Doradcą Ubezpieczeniowym, komentarze były różne, od tych pozytywnych do takich pełnych obaw i wątpliwości. Jednak znając mój upór, bliscy doskonale wiedzieli, że mimo wszystko postawię na swoim.

A jak jest teraz? Masz wsparcie najbliższych?

Zarówno na początku mojej kariery, jak i teraz, moja rodzina bardzo mi pomaga. Mam wspaniałego męża i córeczkę – to oni są dla mnie największym wsparciem i motywacją. Mąż jest ze mną, w tych dobrych, jak i gorszych momentach. Mocno we mnie wierzy i trzyma kciuki za rozwój mojej kariery zawodowej.

Co jest Twoim zdaniem kluczowe w pracy doradcy?

Myślę, że aby spełniać się zawodowo, trzeba lubić to, co się robi. Staram się zbudować relację i wzajemne zaufanie z każdym ze swoich klientów. Cieszę się, kiedy w trudnych chwilach jestem (lub mogę być) dla nich wsparciem.

Kilka miesięcy temu, skontaktowała się ze mną moja wieloletnia klientka. Jej drżący głos wskazywał, że coś jest nie tak. Jak się później  okazało, zachorowała na złośliwy nowotwór piersi. Klientka otrzymała z polisy zdrowotnej dodatkowe świadczenie, które pozwoliło jej na skorzystanie z najnowszej terapii aby szybko wrócić do zdrowia. 

W takich sytuacjach wiem, że to co robię, ma sens. To pewnego rodzaju misja.

To takie sytuacje życiowe, których nie przewidzimy… Natalio, opowiedziałaś mi także, że po dwóch latach zorientowałaś się, że w Twoim przypadku najlepiej sprawdza się współpraca z klientami firmowymi. I to dodało Ci wiatru w skrzydła. Rozumiem, że to Ty sama decydujesz z kim lepiej Ci się współpracuje?

Portfel moich klientów jest bardzo zróżnicowany. Są to rodziny z dziećmi, seniorzy, ale też lekarze, prawnicy, a nawet pracownicy platform wiertniczych pracujący na morzu. Jednak znaczną część stanowią klienci biznesowi, właściciele mniejszych i większych firm. Praca z nimi wszystkimi daje mi ogromną satysfakcję i poczucie spełnienia zawodowego.

Co jeszcze daje Ci ta praca, co cenisz najbardziej?

Najwięcej satysfakcji dają mi dobre relacje z moimi klientami, niezależność oraz elastyczne warunki pracy. Dzięki temu, mogę łączyć pracę zawodową z życiem rodzinnym i wychowaniem córeczki Julki.

Dziękuję! I życzę Ci wielu radości i dużo satysfakcji z bycia mamą i dalszego rozwoju kariery!

I już teraz zapraszam na wspólny webinar MetLife i Mamo Pracuj pt. „Obalamy mity na temat pracy doradcy ubezpieczeniowego!”

A jeśli chciałabyś /chciałbyś dowiedzieć się więcej o pracy w firmie MetLife – wypełnij formularz i porozmawiaj o swojej przyszłej pracy!

Zdjęcia: archiwum domowe Natalii Batko.

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Agnieszka Kaczanowska
Współzałożycielka mamopracuj.pl, od dziesięciu lat rozwija swoje umiejętności łączenia życia rodzinnego i zawodowego i nawet jej to wychodzi! Lubi wyzwania i cieszy ją kiedy pracodawcy znajdują świetnych pracowników. Mama wesołej trójki, żona i miłośniczka kotów. 

Wirtualny adres biura – co to jest i kiedy warto się na niego zdecydować?

Co to jest wirtualny adres firmy? To adres, który istnieje faktycznie, podobnie jak siedziba firmy. Różnica polega na tym, że to nie przedsiębiorca musi szukać lokalu pod wynajem lub do kupna, aby móc posiadać oficjalny adres firmowy. To wszystko uzyskuje, korzystając z usług biura wirtualnego.
  • Alicja Zielińska - 17/03/2020
budynek biurowy

Wirtualny adres biura

Najważniejszy punkt oferty wirtualnych biur, to właśnie możliwość posiadania oficjalnego adresu firmowego. Pracując z dowolnego miejsca w kraju, bez konieczności dokonywania dużych inwestycji w lokal – wynajmowany bądź na własność.

Taki oficjalny adres staje się wizytówką przedsiębiorstwa. Dla nowo powstających firm jest zaś okazją do tego, by od początku budować pozytywny wizerunek na rynku, ale nie ponosząc wysokich kosztów związanych z szukaniem lokalu usługowego.

Co to jest wirtualny adres – wirtualne biuro?

Firma decydując się na skorzystanie z usług jednego z listy biur wirtualnych, uzyskuje adres zwykle w centrum dużego miasta lub regionie, charakteryzującym się skupiskiem przedsiębiorstw. Ten adres pojawia się na firmowej korespondencji, można go wykorzystać w materiałach reklamowych oraz na stronie www. W każdym produkcie, który trafia do rąk klientów. Na dokumentach, które przechodzą przez ręce współpracowników i odbiorców.

Jak działa wirtualny adres?

Wirtualny adres działa w taki sam sposób, jak ten, który posiada firma z własnym lub wynajmowanym lokalem. Przedsiębiorca jednak może pracować z dowolnego miejsca w kraju. Może również realizować firmowe zadania zdalnie, ale dla jego klienta oficjalnymi danymi kontaktowymi są te uzyskane dzięki biurze wirtualnemu.

Adres dla firmy zlokalizowany w mieście Warszawa, pozwala wyróżnić się na tle konkurencji. Prestiżowa lokalizacja staje się często zaczątkiem owocnej współpracy. Wzbudza zaufanie wśród odbiorców. Nie chodzi tylko o wygodę prowadzenia biznesu, lecz o tworzenie wizerunku firmy, który dla klientów ma ogromne znaczenie.

Adres wirtualny dla kogo jest idealnym rozwiązaniem? Kiedy warto?

Wirtualny adres to usługa tak naprawdę dla każdej firmy. Największym zainteresowaniem cieszy się pośród przedsiębiorców, którzy dopiero rozpoczynają swoją działalność. Zakładanie firmy pod względem formalnym, odbywa się dość szybko i bez większych kłopotów. Jednak miejsce prowadzenia działalności, gromadzenia dokumentacji, ustalania harmonogramu spotkań z klientami, to już kwestia wiążąca się ze sporymi wydatkami.

Wybierając przykładowo polecany przez nas adres wirtualny w Warszawie w Vimar Office, właściciel jednoosobowej działalności gospodarczej, może się zajmować prowadzeniem firmy z dowolnego miejsca, w tym z domu. Za korespondencję, gromadzenie dokumentów, a nawet realizację spraw sekretarskich i administracyjnych, odpowiada jednak biuro wirtualne. Na korespondencji widnieją dane odpowiadające lokalizacji z centrum Warszawy. Tutaj również można spotykać się z klientami, dla których dogodny dojazd, pobliskie parkingi i inne punkty usługowe, dają poczucie profesjonalnego podejścia.

Na tych samych zaletach skorzystają firmy mające na swoim koncie bagaż doświadczeń i stałe grono odbiorców. Podczas przygotowań do otwarcia kolejnego oddziału w innym mieście, nie muszą martwić się o wynajem lub kupno kolejnego lokalu. Tymczasowo, ale i na stałe mogą korzystać z wirtualnego adresu, aby zajmować się zadaniami, których nie można powierzyć w ręce firm zewnętrznych.

Ile kosztuje wirtualny adres biura?

Wynajem adresu w Warszawie to koszty zaczynające się średnio od kilkudziesięciu złotych miesięcznie. W tym przedziale mieści się przede wszystkim uzyskanie oficjalnego adresu firmowego. Pozostałe usługi zależne są od wybranej oferty, pakietu i indywidualnych ustaleń.

Gdzie warto wybrać wirtualny adres dla firmy?

Pod uwagę należy wziąć potrzeby klientów. Dla nich dogodny dojazd, z każdego zakątka kraju i niezależnie od wybranego środka transportu, ma duże znaczenie. Podobnie jak możliwość znalezienia dodatkowych punktów usługowych w pobliżu firmy, do której się wybierają. Adres wirtualny w Warszawie staje się zatem sposobem na zatrzymanie stałych klientów, ale i pozyskanie nowych. Warto zapoznać się ofertą Vimar Office, która my osobiście polecamy.

Koszty wirtualnego adresu

Już za 70 zł netto miesięcznie można uzyskać adresy korespondencyjny oraz rejestracji firmy. To dopiero część z usług znajdujących się w pakiecie opiewającym na taką kwotę. Szczegółowe ceny zależą od potrzeb przedsiębiorcy, a więcej informacji w tym temacie można znaleźć pod linkiem wcześniej prowadzącym do strony biura wirtualnego w Warszawie Vimar Office.

Oszczędność na wynajmie lub kupnie lokalu. Możliwość prowadzenia działalności z dowolnego miejsca. Świetnie wyposażone, nowoczesne sale konferencyjne i pomieszczenia przeznaczone do spotkań z klientami. Profesjonalna obsługa, płatność tak naprawdę tylko za to, z czego korzysta firma. To najważniejsze zalety, jakie niesie ze sobą wirtualny adres do rejestracji firmy w Warszawie.

Materiał powstał we współpracy z partnerem portalu.

Zdjęcie: partnera portalu.

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Alicja Zielińska
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail