Czego szukasz

Jak wypromować sklep internetowy?

Wszystkie raporty e-commerce w Polsce pokazują bardzo dynamiczny wzrost sprzedaży internetowej. Branża ta rozwija się na tyle szybko, że nie może pozostać niezauważona. Doprowadza to do regularnego powstawania nowych sklepów. Obecnie specjaliści z branży szacują, że liczba aktywnych sklepów internetowych w Polsce oscyluje w granicach 12 – 15 tys. Co w takiej sytuacji każdy z tych właścicieli powinien zrobić, by zostać zauważonym?

  • Piotr Urbaniak - 02/04/2014

Jak się wyróżnić?

Niestety, najprostsza odpowiedź na to pytanie jest często nierealna – mieć coś, czego nie ma konkurencja. Być pierwszym w czymkolwiek, np. w posiadaniu danego produktu czy linii produktów producenta. Jednak tak jak napisałem – często jest to nierealne. Skoro w każdej branży działają dziesiątki podobnych nam sklepów, to jakim cudem w swoim asortymencie mamy przedstawić coś niepowtarzalnego? Raczej jest to niemożliwe. Trzeba zatem zastosować inne działania marketingowe by móc osiągnąć cel w postaci realizacji sprzedaży i „wbicia” się na rynek już częściowo obsadzony. 

Jeżeli po tym niezbyt optymistycznym wstępie zwątpiłaś w sens prowadzenia e-sklepu, to od razu dodam – niesłusznie. Wielka Brytania, która posiada niespełna dwa razy więcej mieszkańców od Polski, bije nas w liczbie sklepów internetowych siedmiokrotnie! Na rynku brytyjskim funkcjonuje ok. 100 tys. aktywnych firm dystrybuujących swoje produkty kanałami internetowymi. To pokazuje drzemiący w rynku e-commerce, wciąż niewykorzystany potencjał. Nadal każdy z nas ma szansę, by znaleźć na nim miejsce dla siebie. Jak to zrobić? Czym się wyróżnić? Gdzie szukać klienta? Odpowiem na te pytania poniżej.

By móc realnie myśleć o sukcesie w prowadzeniu sklepu internetowego, trzeba spełnić kilka oczywistych warunków. Atrakcyjna grafika, bogaty asortyment, konkurencyjne ceny, szeroki wachlarz form płatności i dostawy, promocje dla stałych klientów, czytelny i prosty regulamin… Wszystkie te punkty każdy właściciel e-sklepu wymieni jednym tchem. Jednak już nie każdy dodaje do nich marketing internetowy. By wytłumaczyć jego kluczową rolę w końcowym sukcesie często używam porównania do tradycyjnego handlu. Wyobraźcie sobie, że otwieracie własny butik z bardzo drogimi ubraniami renomowanych projektantów. Dbacie o każdy szczegół związany również z wystrojem wnętrza, przybraniem witryny i dobrą ceną. Super wykwalifikowani pracownicy czekają na klientów by w miłej atmosferze doradzić dobór ubrań i dodatków, ale… nikt nie przychodzi. Wybrane miejsce – nieprzyjemna brama w najniebezpieczniejszej dzielnicy Waszego miasta – zniechęca i odstrasza. Tym samym jest sklep internetowy bez promocji. Możesz mieć najpiękniejsze grafiki promujące najlepsze i najtańsze produkty, jednak jeśli nie zadbasz o dostępność i widoczność Twojego sklepu, nikt go nie odwiedzi. 

Na szczęście marketing internetowy rozwinięty jest na tyle daleko, że ma dla Ciebie wiele opcji pozyskiwania ruchu i konwertowania go na transakcje zakupowe. Angażując swój czas, budżet i chęci, jesteś w stanie przenieść się z najniebezpieczniejszej dzielnicy do centrum, by na końcu posiadać lokal w najlepszej galerii handlowej w okolicy. Kontynuując przenośnie – czym w Internecie jest ta galeria? Pierwszą dziesiątką wyników Google’a. Topowym miejscem w reklamach AdWords. Dobrze skonfigurowaną kampanią Google Zakupy. Tętniącym życiem profilem w mediach społecznościowych…

Po kolei…

Pozycjonowanie 

To najbardziej popularna usługa i – jak przyznają we wszelkich badaniach właściciele sklepów internetowych – najlepsza jakościowo. Jej dobre wykonanie zwiększa w sposób znaczący tzw. ruch organiczny, czyli darmowy ruch pochodzący z wyszukiwarek. W przypadku wielu sklepów źródło to generuje ponad 50% ruchu i sprzedaży. Usługa ta ma jednak dwa spore minusy. Po pierwsze – nie jest możliwe dokładne zaplanowanie osiągniętego efektu i umiejscowienie go w czasie, po drugie – nie da się jej dobrze wykonać samemu. Usługa ta sprofesjonalizowała się w sposób znaczący w ciągu ostatnich lat i w chwili obecnej wymagania merytoryczne i czasowe są tak duże, że tylko wyspecjalizowane agencje są w stanie dostarczyć trwały i bezpieczny rezultat. Na pewno gdy myślisz o swoim biznesie długofalowo, to warto byś pomyślała o pozycjonowaniu już dziś. Usługa ta nie da Ci efektu w tydzień, pewnie nawet i nie w miesiąc – ale w perspektywie najbliższych lat na pewno nie będziesz żałowała swojej decyzji i wydanych pieniędzy. 

Płatna promocja w Google

Ma wiele form. Od standardowej reklamy tekstowej, przez reklamy banerowe, po tzw. remarketing i Google Zakupy. Każda ma swoją charakterystykę i przydatna jest by zrealizować inny cel. Nie można uogólnić i doradzić by każdy spróbował danej formy. Na pewno jednak warto by każdy zapoznał się z nimi i przeprowadził eksperyment na własnym sklepie. Tak jak wspominałem – bez marketingu nie uda Ci się wypromować sklepu, dlatego jeśli nie masz kilkuset złotych na przetestowanie potężnej machiny marketingowej, to projekt ebiznesu może Ci się nie udać. Tu usługę na pierwszy test możesz przeprowadzić sama – poczytaj o Google AdWords i Google Zakupy, zobacz jak skonfigurować sklep pod te rozwiązania i przetestuj skuteczność. Ryzykujesz tym, że ktoś dzięki reklamom znajdzie Twój sklep, pojawi się na nim i kupi od Ciebie promowane produkty. Niczym więcej.

Media społecznościowe

„Nowy marketing” przerzucił część ciężaru z wyszukiwarek na social media. Facebook, Pinterest, Twitter, Google+, Instagram to najświeższe miejsca pozyskiwania fanów i klientów. Co ważne – w znaczącym stopniu darmowe. Wymagane są tylko trzy rzeczy – kreatywność, czas i regularność. Jeżeli jesteś w stanie wymyślić ciekawą i niepowtarzalną w skali kraju strategię komunikacji dla swojego sklepu, to już masz najcięższą rzecz za sobą. Codziennie mierzymy się z problemem jak w sposób atrakcyjny i innowacyjny przedstawić sklep działający w popularnej branży, jednak uwierzcie mi – da się! Potem pozostaje Ci już tylko sumienna i rzetelna realizacja wyznaczonej strategii, czyli codzienne komunikowanie się w wyznaczony sposób. Nie możesz tego robić rzutami, nie możesz ograniczyć się do promocji produktów, nie możesz robić tego odtwórczo – potencjalni klienci muszą dostać od Ciebie coś czego nie znajdą nigdzie indziej – atrakcyjne zdjęcia produktów, ciekawostki z branży, interesujące porady… Coś, co wyróżni Cię z tłumu! Załóż jak najszybciej profil firmowy na Facebooku i zacznij pisać, codziennie. Gdy zbierzesz pewną grupę fanów, sama zobaczysz jakim zainteresowaniem i zaangażowaniem cieszą się poszczególne wiadomości. To pozwoli Ci doszlifować strategię i metodą prób i błędów stworzyć coś unikalnego.

Zagadnień marketingowych, które wypadłoby omówić jest oczywiście więcej. Choćby reklamy RTB, czy content marketing. Jednak na przysłowiowy „pierwszy ogień” wystarczy jak uruchomisz powyższe działania. To zwiększy Twoją szansę na sukces i umożliwi optymistyczne spojrzenie na pierwsze miesiące działalności. Ważne też byś w wolnej chwili zapoznała się z takim narzędziem jak Google Analytics, które pozwoli Ci na bieżąco analizować skuteczność podejmowanych działań i wybierać te, które rzeczywiście wkładają pieniądze do Twojego portfela, a nie tylko bez końca je z niego wyciągają. 

Nie bój się eksperymentować, próbować i bawić się marketingiem

Musisz znaleźć odpowiednią drogę promocji dla swojego biznesu, by czymś wyróżnić się w tłumie. By, nawiązując do początku artykułu, szybko zamienić niebezpieczną okolicę na elegancką galerię handlową. Mnie nie pozostaje nic innego jak życzyć powodzenia i wytrwałości! A jeśli po lekturze pojawiły Ci się jakiekolwiek pytania – śmiało pisz: [email protected], chętnie pomogę.


Weź udział w bezpłatnym webinarium pt Tworzenie strategii działań marketingu internetowego już 9 kwietnia br. o godz. 19.00

Webinarium odbywa się w ramach projektu „Mamy e-sklep” >>> 

Prowadzenie: Piotr Urbaniak (Sales Manager oraz członek zarządu Traffic Trends Sp. z o.o.)

Organizatorzy:

            

Partnerzy: 

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Piotr Urbaniak
Rynekpracy.pl to specjalistyczny portal wiedzy poświęcony problematyce i funkcjonowaniu rynku pracy. Portal działa od maja 2008 roku. W obszarze zainteresowań portalu znajdują się zmiany zachodzące na regionalnych i branżowych rynkach pracy.
Podyskutuj

Kim jest NESsT? Wsparcie i edukacja w globalnej wiosce

„Równość płci i bardziej zróżnicowana siła robocza, są korzystne zarówno dla gospodarki, jak i społeczeństwa, teraz bardziej niż kiedykolwiek wcześniej” – mówi Filip Wadowski, dyrektor NESsT Polska. W dobie kryzysu związanego z pandemią i dynamicznymi zmianami gospodarczymi na całym świecie, odpowiedzialność społeczna i wspieranie grup najbardziej dotkniętych obecną sytuacją, jest ogromnie istotną kwestią.
  • Klaudia Urban - 20/11/2020
zdjęcie z eventu Kompetencje Przyszłości a CSR event February 2020

Kim jest NESsT? Misja i działalność

NESsT jest organizacją globalną, impact inwestorem, którego główną misją jest wspieranie przedsiębiorstw społecznych dających zatrudnienie i umożliwiających znalezienie pracy osobom wykluczonym lub narażonym na wykluczenie zawodowe. NESsT działa od 1997 roku, głównie w Ameryce Południowej, a także w krajach Europy Środkowej i Wschodniej.

Działalność NESsT obejmuje zarówno wsparcie finansowe, jak i merytoryczne w postaci doradztwa, coachingu i mentoringu dla przedsiębiorców. To aktywny i dopasowany do konkretnych potrzeb model wsparcia, który ma na celu rozwój biznesów społecznych. Organizacja promuje rozwiązania „dignified employment”, czyli takie, które zapewniają godne i stabilne warunki pracy dla osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. W polskich warunkach, termin ten oznacza przede wszystkim zatrudnienie w oparciu o umowę o pracę, ale także dbałość o to, aby oferowane wynagrodzenie było konkurencyjne i zapewniało godne warunki życia.

Czym zajmuje się NESsT w Polsce?

W Polsce NESsT działa od 2014 roku. Głównym obszarem działalności NESsT w Polsce jest wspieranie kobiet wchodzących na rynek pracy tak, by mogły znaleźć satysfakcjonujące zatrudnienie w sektorach gospodarki cyfrowej (IT/PR/Marketing). Organizacja wspiera firmy, które pomagają kobietom ze środowisk wykluczonych zdobyć niezbędne kompetencje branżowe i podnieść ich kwalifikacje zawodowe. NESsT obejmuje swoim patronatem także działania Fundacji Mamo Pracuj wraz z firmą Future Collars, wspierające rozwój zawodowy kobiet.

Co jeszcze znajduje się w polskim portfolio NESsT? Trzy firmy z tradycyjnych sektorów gospodarki, które poprzez swoją działalność realizują misję wspierania najbardziej potrzebujących grup:

  • Spółdzielnia Socjalna Dalba, prowadząca bistro oraz browar spółdzielczy i zatrudniająca osoby z niepełnosprawnością intelektualną
  • Fundacja Rozwoju Przedsiębiorczości Społecznej „Być Razem„, rozwijająca usługi gastronomiczne, stolarnię oraz pralnię z zatrudnieniem osób niepełnosprawnych i długotrwale bezrobotnych
  • Stowarzyszenie na Rzecz Pomocy Osobom Niepełnosprawnym „Siedlisko”, prowadzące dom opieki nad seniorami, angażujące do pracy osoby niepełnosprawne, z terenów z wysokim bezrobociem.

Każde z tych przedsiębiorstw, tworzy miejsca pracy dla najbardziej potrzebujących, ale także prowadzi szereg projektów dotyczących szkoleń zawodowych, umożliwiających znalezienie swojego miejsca na rynku pracy.

NESsT i Dzień Kariery Kobiety w IT

28 października 2020 odbyła się 2 edycja Dnia Kariery Kobiety w IT, bezpłatnego wydarzenia online, organizowanego pod patronatem NESsT Polska, przy współpracy firmy Future Collars i Fundacji Mamo Pracuj.

“To było ekscytujące zobaczyć, jak dzięki dobrze zaprojektowanej formule darmowego wydarzenia online, udało się je zdemokratyzować i udostępnić kobietom z różnych środowisk, a także z małych miasteczek i wsi. Pomimo kryzysu pandemicznego, rynek pracy w Polsce będzie potrzebował jeszcze więcej informatyków i osób wyposażonych w kompetencje cyfrowe. Dlatego planujemy wzmocnić wsparcie dla naszych szkoleniowych i stażowych przedsiębiorstw społecznych, ale także zaangażować więcej Partnerów wspierających program NESsT w Polsce, aby pokazać, że równość płci i bardziej zróżnicowana siła robocza, są korzystne zarówno dla gospodarki, jak i społeczeństwa, teraz bardziej niż kiedykolwiek wcześniej” – mówi Filip Wadowski, dyrektor NESsT Polska.

Już niedługo na naszym portalu pojawi się relacja z tego wydarzenia!

Zobacz też co działo się w trakcie poprzedniej edycji!

Zdjęcia: NESsT Polska

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Klaudia Urban
Mama trójki fantastycznych dzieci i szczęśliwa żona. Uwielbia, gdy wokół dużo się dzieje i nieustannie uczy się czegoś nowego o świecie. Baczna obserwatorka zmieniającej się rzeczywistości. Pasjonatka dobrej kuchni, muzyki i podróży.

Mam dwie prace! Jak połączyć pracę w przedszkolu z pracą w ubezpieczeniach?

„Dwie prace, które wykonuję diametralnie różnią się od siebie, jednak mają ten sam cel - pomoc drugiemu człowiekowi” – mówi Anna Wilk, która pracuje z dziećmi ze spektrum autyzmu i równocześnie, jako doradca ubezpieczeniowy. Co dają Ani obie prace? Jak to możliwe aby je połączyć? I jak rozpocząć współpracę z MetLife Sprawdź!
  • Agnieszka Kaczanowska - 16/11/2020
Anna Wilk - doradca ubezpieczeniowy MetLife

Aniu, pracujesz w przedszkolu, z dziećmi ze spektrum autyzmu i równocześnie, choć nie w tym samym czasie oczywiście, pracujesz w ubezpieczeniach. Każda praca pełna wyzwań, jak udaje Ci się je połączyć?

Jestem dobrze zorganizowana, widzę sens w swoim działaniu, a to utwierdza mnie w przekonaniu, iż chcę się dalej rozwijać! My kobiety, mamy ogromną siłę, którą każda z nas powinna najlepiej wykorzystać.

Bycie dwuzawodowcem – dla mnie to satysfakcja i uczucie spełnienia. Dwie prace, które wykonuję diametralnie różnią się od siebie, jednak mają ten sam cel – pomoc drugiemu człowiekowi. Jako terapeuta w przedszkolu pomagam dzieciom niwelować różnorodne deficyty behawioralne oraz społeczne, natomiast jako doradca ubezpieczeniowy pomagam dorosłym zatroszczyć się o ich bezpieczną przyszłość.

Zainteresowała Cię możliwość pracy dodatkowej w firmie MetLife? Sprawdź szczegóły oferty pracy jako konsultant!

Anna Wilk

Praca w przedszkolu zajmuje Ci dzień w tygodniu, a w pozostałe dni kontaktujesz się z klientami, czy zdarza się, że jesteś potrzebna w przedszkolu w inny dzień? Masz możliwość poprzesuwania wtedy grafiku?

Dla mnie, praca doradcy MetLife daje nieograniczone możliwości w zarządzaniu czasem. Ja nie zastanawiam się, czy będę w stanie odbyć wizytę u lekarza, pojawić się na urodzinach przyjaciółki. Po prostu takie wydarzenia zapisuję w swoim kalendarzu. Nie muszę zastanawiać się czy dostanę urlop, po prostu na ten dzień nie zapisuję sobie spotkań z klientami, ten czas jest zarezerwowany dla mnie.

A odpowiadając na pytanie, to jeszcze nie było takiej okazji, ale gdyby tak się zdarzyło, to tak, mogę tak ułożyć swój grafik, by pojawić się i pomóc w przedszkolu, bez problemu.

A jak wygląda Twój dzień pracy? Czy możesz opisać taki standardowy dzień doradcy ubezpieczeniowego?

Dzień pracy zaczynam nie wcześniej niż o 9:00, standardowo sprawdzam swój kalendarz, wykonuję mnóstwo telefonów, odbywam spotkania. W ostatnich miesiącach praktycznie wyłącznie to spotkania on-line.

Przedstawiam oferty ubezpieczenia, które staram się „uszyć” na miarę potrzeb klienta, nie proponuję gotowych rozwiązań. Każdą z ofert opisuję, po czym wysyłam klientowi. Praca agenta jest niesztampowa, a dla mnie to właśnie jest najważniejsze.

Anna Wilk

A czy masz szansę pracować z innymi doradcami, spotykacie się, macie kursy, szkolenia? Skąd czerpiesz wiedzę?

Jeżeli chodzi o moją współpracę z zespołem MetLife, to jestem bardzo zadowolona. Cenię atmosferę współpracy i wzajemnego szacunku. Zawsze mogę liczyć na pomoc kolegów z biura oraz na fachowe wsparcie dyrektora. Gdy mam jakieś wątpliwości co do oferty ubezpieczenia, którą przygotowałam, bez wahania kontaktuję się z kierowniczką mojego zespołu, która zawsze mi profesjonalnie doradzi. Mam dostęp do materiałów oraz kart produktów, które ułatwiają pracę. Jako doradcy odbywamy szkolenia ogólnopolskie oraz w swoich oddziałach, min. o tym, jak rozumieć potrzeby danego klienta, jak najlepiej dopasować rozwiązanie.

Po raz pierwszy w karierze zawodowej czuję się na swoim miejscu, z pracą o takim charakterze wiążę swoją przyszłość. Niezależność ma dla mnie wielką wartość.

Zainteresowała Cię możliwość pracy dodatkowej w firmie MetLife? Sprawdź szczegóły!

Jakie plusy pracy w ubezpieczeniach jako agent dostrzegasz? Które z nich są dla Ciebie najważniejsze?

Sporo tych plusów (śmiech). Jednym z nich, o którym nie wspomniałam wcześniej, jest praca całkowicie zdalna – dla mnie świetne rozwiązanie. A dwa, to możliwość poznania ludzi z całej Polski. Często nasze zespołowe rozmowy nie dotyczą tylko ubezpieczeń i pracy, rozmawiamy o sobie, swoich troskach i radościach.

O dobrej atmosferze już wspominałam, ale ona ma jeszcze taki aspekt, że kiedy czuję, że jestem zmęczona, że potrzebuję przerwy, po prostu wstaję od biurka i idę na spacer, czy szybkie zakupy by zregenerować siły i obudzić nowe pomysły. Standardowa praca w biurze nigdy nie dawała mi takich możliwości.

Masz swoją złotą receptę na trudniejsze chwile? Co Ci dodaje siły do działania?

Praca z ludźmi to ciągłe wyzwania, każdy człowiek jest inny, ma różne oczekiwania i założenia. Staram się zawsze reagować mądrze i w zgodzie ze sobą.

A co do siły do działania, to moją są najbliżsi. Uważam się za szczęściarę, gdyż w swoim życiu osobistym odnalazłam bratnią duszę. Po ciężkim dniu pracy wracając do domu wiem, że czeka na mnie narzeczony, który w opanowany i logiczny sposób pomaga mi uporać się z trudnymi sprawami.

Zarabiaj dodatkowo

Powiedziałaś także, że do pracy w MetLife zachęciła Cię koleżanka, czym Cię przekonała?

Tak, przygodę z MetLife rozpoczęłam z polecenia mojej koleżanki. Pracę w ubezpieczeniach przedstawiała mi jako świetne rozwiązanie, swobodę w działaniu oraz codzienne wyzwania. I to właśnie mnie urzekło i przekonało, że warto spróbować! Dziś – nie żałuję 🙂 nie bez znaczenie jest także to, o czym wcześniej wspominałam: niezależność oraz elastyczny czas pracy, możliwość awansu oraz dobre zarobki.

I powiedz, jakie jest Twoje marzenie zawodowe na najbliższe miesiące, za co trzymać kciuki?

Moje marzenie zawodowe, aby być dobrym doradcą i nigdy nie odpuszczać. Ponadto trafiać na życzliwych ludzi, mieć asa w rękawie, którym zachwycę klienta. Proszę trzymaj kciuki za moje szczęście!

Trzymam mocno i serdecznie dziękuję za rozmowę!

Chcesz połączyć obecną pracę z pracą dodatkową w ubezpieczeniach? Możesz umówić się na niezobowiązującą rozmowę i o wszystko zapytać (wysyłając zgłoszenie, wybierz rolę konsultanta)!
A my trzymamy kciuki!

Poznaj inne historie, które pokazują atmosferę pracy w firmie MetLife:

Mamo, możesz wszystko! Czyli jak w zgodzie ze sobą osiągnąć zawodowy sukces?

Zdjęcie: archiwum prywatne Anny.

Grafika: własność MetLife

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Agnieszka Kaczanowska
Współzałożycielka mamopracuj.pl, od dziesięciu lat rozwija swoje umiejętności łączenia życia rodzinnego i zawodowego i nawet jej to wychodzi! Lubi wyzwania i cieszy ją kiedy pracodawcy znajdują świetnych pracowników. Mama wesołej trójki, żona i miłośniczka kotów. 
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×