Czego szukasz

Nie czekaj – promuj swój e-sklep w Social Media!

Jesteś kobietą z pasją i wizją swojego własnego biznesu. Masz sklep internetowy lub dopiero planujesz go uruchomić. Chciałabyś przyciągnąć do sklepu jak najwięcej klientów. Czy myślałaś kiedyś o tym, by poszukać ich w mediach społecznościowych? 

  • Natalia Bednarz - 26/03/2014

Social media? Tak!

Być może odpowiesz: tak. Świetnie! Bez względu jednak na to, czy jesteś wprawiona, czy dopiero rozpoczynasz przygodę z mediami społecznościowymi, na pewno nurtuje Cię kilka kwestii:

Po co sklepowi Internetowemu obecność w Social Media?

A po co komu powierzchnia reklamowa w centrum miasta? Odpowiedź jest ta sama – aby dotrzeć ze swoim przekazem do dużej grupy ludzi. Zacznij postrzegać portale społecznościowe postrzegać przez pryzmat ludzi (na Facebooku jest ich ponad miliard!) i wykorzystaj to.

Jak mam to robić, skoro nie znam się na tym?

Najlepiej, jak umiesz – to wystarczy. Dobry wizerunek marki buduje się głównie dzięki intuicyjnemu i życzliwemu podejściu do klienta, a warsztat pracy wykształcisz z czasem.

Skąd wziąć na to czas?

Początki będą bardziej pracochłonne, ale szybko dowiesz się, o co w tym wszystkim chodzi. Wystarczy średnio pół godziny dziennie, aby planować, wdrażać i analizować działania.

Skąd wziąć narzędzia do promocji, np. konkursów?

O tym opowiemy w dalszej części artykułu, ale już teraz bądź spokojna – są intuicyjne, niedrogie i na na tyle uniwersalne, że zrealizujesz przy ich pomocy praktycznie każdą koncepcję.

Skoro rozprawiłyśmy się już z urojonymi przeszkodami, nadszedł czas na konkrety, czyli: jak robić, by dobrze robić.

Po pierwsze: pomysł na promocję

Zrelaksuj się i pomyśl, kim jesteś i czym jest Twój biznes. Jak chcesz się promować? Zapisuj wszystkie pomysły, uwagi, wątpliwości. Postaw na to, w czym jesteś dobra, nie udawaj kogoś, kim nie jesteś. Stwórz spójny wizerunek marki niepodobnej do żadnej innej.

Media społecznościowe to ludzie i wymiana opinii – myśl przez pryzmat swoich odbiorców i dopasuj treści do nich. Pamiętaj! Klucz to ładny, oryginalny, zachęcający komunikat. Nie kopiuj treści z Internetu, puść wodze wyobraźni i stwórz swoje treści. Możesz użyć zdjęć produktowych i dodać tekst związany np. z porą roku, czy wydarzeniem. Efekt na pewno Cię zaskoczy.

Po drugie: dobry plan

Nic nie bierze się znikąd – także dobra akcja np. na fanpage’u musi mieć przysłowiowe ręce i nogi. Ponownie przyda Ci się kartka papieru i ołówek – tym razem zapisz:

  • na jakiej aktywności fanów Ci zależy? (zdjęcia z Twoim produktem? Pomysł na hasło reklamujące Twój sklep? Kartka z życzeniami oparta o Twoje zdjęcia?)
  • czym możesz za tę aktywność nagrodzić (pamiętaj: zawsze lepiej mniej drobnych nagród, niż jedna duża!)
  • kto przygotuje materiały graficzne do konkursu (potrzebujesz kogoś, kto potrafi w programie graficznym nanieść litery i logo na tło… to proste, więc może sama sobie z tym poradzisz?)
  • kiedy zorganizować konkurs? (najlepsze są okazje: Walentynki, Boże Narodzenie, Dzień Matki.. ale jeśli masz ciekawy pomysł, to uda Ci się o każdej porze; jeśli jest to np. Wielkanoc, pamiętaj, by nagrody dotarły na czas przed Świętami!)
  • jak wyłonisz zwycięzców? (głosowanie przysporzy Ci nowych fanów, ale wtedy konkursowicze zgarną nagrody sprzed nosa wiernych sympatyków marki, a to zniechęci tych ostatnich – postaw na pułap głosów, które zakwalifikują prace do drugiego etapu konkursu i wyboru jury)
  • kto stworzy regulamin? (każda akcja go potrzebuje, ale spokojnie – może być krótki, powinien jednak zawierać opis koncepcji, przebiegu konkursu,nagród, procedury reklamacji..itp.)

 

Rozpisz plan konkursu z uwzględnieniem czasu na skonfigurowanie konkursu, włączenie go, a następnie wybór zwycięzców i wysyłkę. Jeśli czegoś ci brakuje, poszukaj pomocy. Z planem wszystko jest prostsze!

Po trzecie: właściwe narzędzie

Nie bój się – nie musisz mieć wiedzy programistycznej, a nawet być biegła w tematyce internetowej, aby uruchomić własną promocję. Wystarczy pomysł i aplikacja Fanpoint, która najlepiej odpowiada Twoim potrzebom (np. konkurs na zdjęcie z wakacji –> aplikacja Konkurs graficzny Fanpoint).

W panelu administratorskim będziesz mogła dodać adresy profili sklepu w portalach Facebook, Instagram i Twitter i przenalizować statystyki tych profili. Ta wiedza pomoże Ci obrać kierunek i rozliczać efekty Twoich działań.

W tym samym profilu krok po kroku, robią użytek z podpowiedzi tekstowych, skonfigurujesz aplikację z uwzględnieniem wszystkich elementów Twojego planu (patrz: punkt drugi). Możesz stworzyć konkurs tylko na Twoim Facebookowym fanpage’u, lub połączyć go z konkursem z udziałem Instagrama. Sama decydujesz!


Plan → narzędzie → wdrożenie → działanie → analiza wyników. Jeśli będziesz pilnować kolejności działań, odniesiesz sukces. Pamiętaj, że w kwestiach technicznych, takich jak wymiary materiałów graficznych oraz budowa regulaminu, będziemy służyć Ci pomocą.

To co, kiedy startujesz z pierwszym konkursem?

Autorką artykułu jest Natalia Bednarz, za co dzień pracująca dla Fanpoint Sp. z o.o.  

Weź udział w bezpłatnym webinarium już 26 marca br. 


Webinarium odbywa się w ramach projektu „Mamy e-sklep” >>>

Prowadzenie: Natalia Bednarz (Specjalista PR & Social Media w firmie Fanpoint Sp. z o.o.)

Zobacz nagranie webinarium

Organizatorzy:

            

Partnerzy:

Zdjęcie: sxc.hu

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Natalia Bednarz
Firma Sedlak & Sedlak jest Patronem merytorycznym serwisu Mamo Pracuj. Firma Sedlak & Sedlak Personnel Consulting jest najstarszą w Polsce firmą w tej branży. Zainicjowała pionierskie działania wdrażając w Polsce standardy zarządzania kapitałem ludzkim.
Podyskutuj

Jeśli nie własna firma, to co? 4 pomysły dla aktywnej mamy

Wiele z nas ma w sobie mniejszą lub większą potrzebę realizowania niezawodowych projektów. Nie ma znaczenia, czy chodzi o prowadzenie schroniska dla zwierząt, wspieranie osób wracających na rynek pracy, prowadzenie zajęć sportowych „pod chmurką”, czy organizację incydentalnego wydarzenia - ciekawego koncertu, wykładu czy warsztatu. Wszystkie te pomysły da się zrealizować i to często nie tak dużym kosztem. Jakie możliwości daje w tym zakresie polskie prawo?
  • Daria Milewska - 07/10/2019
kobieta pracuje laptop biurko

Stowarzyszenie

Stowarzyszenie w swojej najpopularniejszej formie (czyli tzw. stowarzyszenie rejestrowe – podlegające obowiązkowi wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego i posiadające osobowość prawną) jest organizacją zakładaną przez co najmniej 7 osób fizycznych.

Musi posiadać statut, władze i może zatrudniać pracowników. Jego najważniejszym organem jest walne zebranie członków, czyli wszystkich osób, które do stowarzyszenia przystąpiły.

Cel działania stowarzyszenia może być dowolny, natomiast nie może ono działać w celach zarobkowych. Prawo dopuszcza jednak, aby stowarzyszenie gromadziło majątek ze składek członkowskich, darowizn, spadków, zapisów, dochodów z własnej działalności, dochodów z majątku stowarzyszenia oraz z ofiarności publicznej. Środki te mogą być jednak przeznaczane wyłącznie na działalność statutową stowarzyszenia (czyli innymi słowy – do realizacji celów, do których dane stowarzyszenie zostało powołane).

Fundacja

Fundacja może być założona przez tzw. fundatora, czyli osobę fizyczną lub prawną, która określa cel fundacji i składniki majątkowe przeznaczone na jego realizację (czyli wyposaża fundację w majątek w momencie jej powstania).

Fundacje powoływane są przede wszystkim w celu ochrony zdrowia, rozwoju gospodarki i nauki, oświaty i wychowania, kultury i sztuki, opieki i pomocy społecznej, ochrony środowiska oraz opieki nad zabytkami.

W statucie fundacji można określić w jakim zakresie fundacja będzie prowadziła działalność gospodarczą. Ustawa nie ogranicza przedmiotu prowadzonej przez fundację działalności gospodarczej – warunkiem jest jedynie, aby była ona prowadzona w rozmiarach służących celom fundacji.

Fundacja, w przeciwieństwie do stowarzyszenia, jest tworzona wyłącznie przez fundatora, tj. jej założyciela i nie posiada członków, a jedynie zarząd fundacji. Nadany przez fundatora statut określa sposób powołania i kompetencje zarządu fundacji oraz ewentualnie innych władz. W statucie określa się także cel fundacji i jej majątek – w tym majątek przeznaczony na prowadzenie działalności gospodarczej.

Inicjatywa lokalna

Inicjatywa lokalna jest nadal niestety mało znaną, ale bardzo użyteczną formą realizacji projektów. Opiera się ona na umowie pomiędzy wnioskodawcą (mieszkańcem danej gminy/miasta, który złożył wniosek w trybie inicjatywy lokalnej), a wójtem/ burmistrzem/ prezydentem miasta.

Na podstawie umowy wnioskodawca przy pomocy swojej gminy realizuje pomysł z zakresu m.in. edukacji, ochrony przyrody, turystyki, kultury fizycznej, czy budowy lub remontu dróg.

Kluczowa w inicjatywie lokalnej jest współpraca – każda ze stron (wnioskodawca z jednej strony, a gmina/miasto z drugiej) daje coś od siebie: pracę społeczną, środki finansowe albo rzeczowe. W ramach inicjatywy lokalnej można np. zasadzić gminny ogródek warzywny czy zorganizować koncert plenerowy dla mieszkańców albo cykl zajęć plastycznych dla dzieci.

Istotne jest, aby realizowany projekt nie był nastawiony na zysk oraz był ogólnodostępny dla mieszkańców danej gminy. Szczegółowe warunki realizowania projektów w ramach inicjatywy lokalnej określa indywidualnie każda gmina.

Budżet obywatelski (partycypacyjny)

Budżet obywatelski jest dosyć nową formą realizacji przez obywateli własnych projektów. Dopiero od kilku lat istnieje prawny obowiązek jego tworzenia w miastach na prawach powiatu (w mniejszych miastach i gminach decyzja o jego utworzeniu nadal jest dobrowolna).

Czym jest budżet obywatelski? W dużym skrócie – budżet obywatelski jest pewną pulą środków, którą corocznie gmina/miasto wyodrębnia w swoim budżecie w celu realizacji projektów zgłaszanych bezpośrednio przez mieszkańców.

A projekty mogą być bardzo różne – od typowo inwestycyjnych (np. budowa chodnika, czy remont drogi), po sportowe (np. cotygodniowy nordic walking dla seniorów), czy kulturalne (np. doposażenie biblioteki). Zatem w ramach budżetu obywatelskiego można zrealizować zarówno projekt długoterminowy, jak i jednorazowe wydarzenie.

Terminy zgłaszania projektów i zasady ich oceny oraz kwalifikacji do realizacji każda gmina określa indywidualnie.

Polskie prawo umożliwia realizowanie pozazawodowych pomysłów i projektów w bardzo różny sposób – chociażby w jednej z czterech opisanych powyżej form. To, która z nich będzie najbardziej adekwatna w określonym przypadku, zależy przede wszystkim od rodzaju pomysłu, długości trwania ewentualnego projektu oraz planowanego budżetu.

Zdjęcie: 123 rf

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Daria Milewska
Adwokat oraz mama kilkunastomiesięcznej Basi – absolutnego wulkanu energii. Prowadzi kancelarię adwokacką w Warszawie pod marką Milewska Legal. Wspiera od strony prawnej polskich i zagranicznych przedsiębiorców, a także fundacje i stowarzyszenia. Prywatnie miłośniczka podróży, zumby i języków obcych.

Kto może dostać dotację w 2019 i 2020 roku?

Dotacje na własny biznes to temat, o który często pytacie. Z jakich programów można skorzystać w 2019 i 2020 roku i jakie będą możliwości uzyskania dotacji od 2021 roku? Sprawdź!
  • Agnieszka Pierzak - 02/10/2019
trzy_stosy_monet_z_ktorych_wyrastaja_rosliny

Dotacje 2021-2027 – nowa perspektywa finansowa UE

Prace w sprawie nowej perspektywy budżetowej UE (tj. 2021-2027) rozpoczęły się już w 2018 roku. W maju 2019 Komisja Europejska przedstawiła propozycję podziału środków. Do Polski mają trafić około 64 mld euro – to 20 proc. mniej niż w obecnej perspektywie (2014-2020).

Tak znaczne cięcia nie będą jednak dotyczyć obszaru związanego z rynkiem pracy i wyłączaniem społecznym. Zdaniem Komisji Europejskiej obywatele są najważniejszym kapitałem Unii i to wokół nich powinien rozwijać się proces integracji.

Zgodnie z przedstawionymi przez Komisję dokumentami – na wspieranie mobilności, podnoszenie kompetencji i poprawę zatrudnienia, ale także na włączenie społeczne i rozwijanie postaw aktywnego obywatelstwa i partycypacji w życiu UE przewidziano nawet 8% wzrost środków.

O tym jakie konkretnie działania aktywizacyjne będą finansowane dowiemy się dopiero najwcześniej w 2020 roku, kiedy powstaną dokumenty szczegółowe na szczeblu krajowym.

Dotacje 2014-2020 – kto może dostać dotację?

Obecnie obowiązuje perspektywa finansowa 2014-2020. O tym jakie działania były finansowane obecnie pisaliśmy już szczegółowo w artykułach

Dotacje na opiekę nad dziećmi do lat 3

Dotacje na tworzenie nowych miejsc opieki nad dziećmi do lat trzech

Kobiety posiadające dzieci do 3 roku życia oprócz działań aktywizacyjnych (tj. kursy szkolenia podnoszące kwalifikacje, staże, pośrednictwo pracy czy dotacje na rozpoczęcie działalności) mogły liczyć na zapewnienie opieki nad dziećmi w czasie kursów/szkoleń/staży.

Ze środków unijnych zostały również dofinansowane żłobki, w których ceny za opiekę nad dzieckiem (z racji częściowego dofinansowania z UE) kształtowały się na poziomie cen w żłobkach samorządowych.

Wiele z tych projektów realizowanych jest nadal, gdyż do końca tej perspektywy finansowej mamy jeszcze cały rok.

Aktualne projekty unijne 2019 i 2020

Informację o realizowanych projektach w danym województwie można uzyskać w punktach informacyjnych funduszy europejskich.

Wiele instytucji prowadzi nawet swoje kanały na You Tube oraz kampanie informacyjne na temat funduszy w mediach społecznościowych. Przykładem tego jest WUP w Krakowie, który do promocji działań aktywizacyjnych dla osób do 29 roku życia prowadzi kampanię #jestespowerful

Program POWER

Działania w ramach programu POWER są realizowane nie tylko w Małopolsce, ale w każdym województwie, zatem osoby młode z innych województw również mogą korzystać z programu POWER.

Dowiedz się więcej: Inwestuj w rozwój krok po kroku – jak dostać dofinansowanie z programu POWER

Dotacje dla osób bez pracy – czy na macierzyńskim i wychowawczym dostanę dotację?

Projekty aktywizacyjne, a zwłaszcza te nastawione na dotacje przeznaczone są dla osób bez pracy (nie muszą być one zarejestrowane w urzędzie pracy). Kobiety przebywające na urlopach macierzyńskich, które myślą o swojej działalności niestety nie mogą skorzystać z tych funduszy, gdyż w okresie urlopu macierzyńskiego/rodzicielskiego de facto pozostają związane z pracodawcą, a wiec nie są osobą bezrobotną.

Dowiedz się więcej: Czy na macierzyńskim mogę dostać dotację na rozwój biznesu?

Zdjęcie: Pixabay.com

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Agnieszka Pierzak
Z funduszami europejskimi związana jestem od 2006 r. Najpierw jako pracownik instytucji odpowiedzialnej za wdrażanie środków europejskich, a od momentu kiedy zostałam mamą prowadzę wspólnie z mężem firmę pomagającą pozyskiwać fundusze unijne i rozliczać projekty finansowane ze środków UE. Taki model pracy bardzo mi odpowiada i pozwala łączyć miłość do dzieci i rodziny z pasją pracy - www.pierzak.pl
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail