Czego szukasz

Kto to jest UX designer, co robi i jak nim zostać?

Czym zajmuje się osoba będąca UX designerem? Co to jest user experience design? Gdzie warto się szkolić, żeby zdobyć nowy zawód i kto sprawdzi się w tej pracy? Iga Mościchowska, mama dwójki dzieci, od 10 lat jest user experience designerem i mówi, że nie wyobraża sobie innej pracy. Zobacz co ją urzekło w tym zawodzie.

Iga Mścichowska, user experience designer

Igo, co to jest ten „user experience design”?

UX to projektowanie doświadczeń użytkownika, czyli dbanie o to, aby produkt wzbudzał pozytywne odczucia w ludziach, którzy z niego korzystają. User experience to reakcje i odczucia związane z korzystaniem z produktu. Najczęściej używa się tego terminu w odniesieniu do produktów cyfrowych, takich jak strony internetowe, aplikacje mobilne czy desktopowe, ale jest to termin bardzo szeroki, może dotyczyć produktów fizycznych i usług.

Dlaczego to takie ważne, aby strony były zaprojektowane zgodnie ze sztuką UX? 

Proces tworzenia produktu, który zakłada czerpanie inspiracji z obserwacji użytkowników końcowych, weryfikację pomysłów na produkt czy funkcję, iteracyjność w projektowaniu rozwiązania i ewaluację jego użyteczności.

Produkt musi odpowiadać na potrzeby użytkowników końcowych, musi rozwiązywać konkretny ich problem, bolączkę i musi być zrozumiały, a tego nie da się osiągnąć, nie mając z tym użytkownikiem żadnego kontaktu. Bo – jako twórcy produktów – nie jesteśmy nieomylni, nie znamy wszystkich odpowiedzi i nie jesteśmy w stanie przewidzieć różnych scenariuszy. W tym pomaga współpraca całego zespołu, tworzenie prototypów, czy badania z użytkownikami, czyli właśnie user experience design.

Dla mnie projektowanie, zgodnie z takim procesem, to po prostu dbanie o jakość produktu. Dzięki temu, nie tylko produkt ma większą szansę być lubiany przez użytkowników, co wpływa na ich lojalność czy polecenia, ale też nie generuje tyle błędów użytkownika czy kosztów obsługi, sprawniej realizuje cele biznesowe, a twórcom dostarcza satysfakcji, bo przecież każdy lubi robić dobrą robotę.

Czym zajmują się osoby pracujące na tym stanowisku? Co robią? Tak kawa na ławę poproszę 🙂

Zakres obowiązków jest dość szeroki i zróżnicowany, dużo zależy od firmy i projektu, nad którym się pracuje. Zwykle też można wyróżnić specjalizacje. Najbardziej typowy podział mówi o projektantach i badaczach UX, choć są osoby, które te kompetencje z powodzeniem łączą. Na rynku panuje trochę bałagan z nazwami stanowisk, dlatego zawsze należy przeczytać zakres obowiązków w ofercie pracy i dokładnie o to wypytać na rozmowie kwalifikacyjnej.

Do standardowych zadań z obszaru UX należą na pewno: projektowanie interakcji i makiet (czyli opracowywanie tego, jak działać będzie aplikacja, w jaki sposób użytkownik może wykonać w niej określone działania, jak rozmieszczone są poszczególne elementy interfejsu na ekranie) oraz badania i testowanie rozwiązań z użytkownikami (czyli zbieranie inspiracji i weryfikacja, zarówno pomysłu na produkt, jak i już gotowego rozwiązania).

Specjalista UX często też zbiera wymagania, współpracuje blisko z biznesem i może mieć wpływ na strategię produktu – w tych obszarach zbliża się trochę do roli Product Ownera – właściciela produktu. Ale są też sytuacje, kiedy musi jedynie realizować strategię wypracowaną przez innych członków zespołu, w postaci zaprojektowania interfejsu, zwykle przy użyciu takich programów, jak Axure czy UXPin.

Taka makieta, którą tworzy projektant, to zwykle szary szkic końcowego projektu, nie trzeba do tego kończyć ASP. Zawsze też projektant UX powinien blisko współpracować z grafikami i programistami, którzy implementują jego projekt. Czasem specjalista UX tworzy także dokumentację funkcjonalną projektu, która szczegółowo opisuje działania projektu, ale na szczęście coraz częściej model współpracy z zespołem zakłada warsztatowe i kolaboracyjne podejście, zamiast przekazywania tony dokumentów.

Zdarza się, że zadania z obszaru UX wykonuje grafik, na rynku można znaleźć sporo ofert pracy dla UX/UI designera. Zwykle jednak w takiej sytuacji więcej jest tam projektowania interfejsu, niż pracy nad koncepcją produktu.

wywiad-ux

Wspomniałaś o Product Ownerze. Kto to taki?

Product Owner, czyli właściciel produktu. Jest to osoba odpowiedzialna za rozwój produktu, wyznaczanie i osiąganie celów biznesowych, osoba decyzyjna decydująca o zakresie funkcjonalnym, o priorytetach, kierunku rozwoju. Ktoś więcej niż kierownik projektu, który jedynie pilnuje harmonogramu. Kompetencje projektanta UX i Product Ownera trochę się przenikają, tylko PO skupia się na aspekcie biznesowym produktu, a projektant na przełożeniu celów biznesowych na interakcję.

Gdzie można nauczyć się projektowania UX? Jakie kursy i szkoły polecasz?

Od kilku lat w Polsce rośnie oferta studiów podyplomowych z obszaru UX. W tym roku ruszył na przykład nowy kierunek User Experience & Product Design na AGH w Krakowie, którego jestem opiekunem merytorycznym. Studia z tego obszaru oferowane są także na SWPS.

Jeśli ktoś może sobie pozwolić na inwestycję i poświęcenie weekendów, to bardzo zachęcam do tej formy edukacji, gdyż zajęcia są prowadzone przez doświadczonych praktyków, a realizacja projektu dyplomowego pozwala odczuć na własnej skórze, na czym to polega. Wszyscy absolwenci, których miałam okazję uczyć, bardzo sobie to chwalili.

Kursy

Do samorozwoju na pewno potrzebna jest znajomość angielskiego, większość wartościowych materiałów powstaje w tym języku. Warto czytać blogi czy artykuły na Medium. Z kursów najbardziej znane to chyba Interaction Design na Coursera czy realizowany z Ideo kurs na +Acumen. Jest nawet podcast Nie tylko design Tomka Skórskiego, ten akurat po polsku. Czasami można wziąć udział w warsztatach, takich jak Warsztaty UX czy Design Skills. Ale projektowanie UX to przede wszystkim praktyka, którą najłatwiej zdobyć na jakimś stażu, pod okiem mentora.

W tej branży próg wejścia jest stosunkowo niski, szczególnie teraz, kiedy jest tak duże zapotrzebowanie na tego rodzaju kompetencje. Ale żeby naprawdę zostać dobrym projektantem, trzeba mieć bardzo zróżnicowane zainteresowania, wszechstronne umiejętności, bogate doświadczenie i niejedną porażkę za sobą. Najwięcej projektanci uczą się właśnie z tych porażek, kiedy ich ego i przekonanie o własnej nieomylności maleje, z korzyścią dla projektów.

Stefania, z którą rozmawiałam o testowaniu, mówiła, że warto chodzić na spotkania branżowe, poznawać środowisko, firmy z branży – czy w przypadku UX też są takie spotkania? Czego można się na nich dowiedzieć?

Tak, ta branża bardzo lubi się spotykać. Największą konferencją branżową jest z pewnością UX Poland, dla wielu jednak cena biletu jest zaporowa. Są na szczęście też darmowe imprezy i meetupy, takie jak współorganizowana przez mnie UX Wrocław, czy w Warszawie – Ladies that UX. Ale warto też rozglądać się za innymi imprezami, gdzie temat UX często gości, jak spotkania Geek Girl Carrots czy np. konferencje MobiConf czy 4Developers.

Jakie predyspozycje są potrzebne, by zostać dobrym UX designerem?

Bycie dobrym specjalistą UX wymaga przede wszystkim umiejętności analitycznego myślenia i empatii względem innych ludzi, umiejętności słuchania, argumentacji i współpracy, zmysłu estetycznego, ale i obycia technicznego. Na pewno wymaga ciągłej woli do poszerzania swoich kompetencji, bo rynek zmienia się z roku na rok i stale trzeba trzymać rękę na pulsie. To dobra praca dla ludzi kreatywnych, którzy lubią ludzi, ale których interesuje też technologia. Dlatego dużo w tej branży psychologów i socjologów.

Umiejętności miękkie w tym zawodzie są bardzo potrzebne, choć często bagatelizowane. Potrzebna jest dociekliwość i pokora, stałe poszukiwanie nie tylko właściwych odpowiedzi, ale też właściwych pytań. Ale to zawód dla pasjonatów, jeśli nie kręci cię oglądanie nowego interfejsu w iPhone i nie masz dziesiątek pomysłów, jak poprawić irytującą Cię stronę internetową, to ciężko Ci będzie się w tym odnaleźć.

Jaką przewagę w UX mogą mieć mamy względem osób, które nie są rodzicami?

Myślę, że wiele mam może czerpać ze swoich doświadczeń i wykorzystywać je w pracy w branży UX. Empatia, wyrozumiałość, zdolność komunikacji – czyli tłumaczenia rzeczy trudnych w sposób zrozumiały nawet dla 5-ciolatka, multitasking, cierpliwość.

Jest to jednak praca trudna do wykonywania zdalnie, wymaga częstych spotkań z klientem, właścicielem produktu, ciągłych konsultacji z deweloperami lub uczestnictwa w wieczornych badaniach. Nie da się tej pracy wykonywać po godzinach i po łebkach, wymaga dużego zaangażowania. Dla mnie okazało się to dużym wyzwaniem przy pierwszym dziecku, jeszcze większym przy drugim, kiedy poczułam, że potrzebuję przerwy. Z drugiej strony ta praca daje niesamowitą satysfakcję, pozwala się realizować w wielu obszarach i jest zawsze ciekawa. Cieszę się, że ją odkryłam te 10 lat temu, bo moje życie zawodowe jest dzięki temu pełne wrażeń.

No właśnie, dlaczego właśnie Ty zainteresowałaś się UX?

W UX najbardziej podoba mi się to, że nasze działania służą dobru. Dzięki dobrze zaprojektowanym produktom użytkownicy są mniej sfrustrowani, wywołujemy u nich pozytywne emocje, a właściciel produktu realizuje swoje cele biznesowe. Mnie to daje ogromną satysfakcję, mam poczucie, że moja praca jest potrzebna i ma sens.

Ten temat zainteresował mnie pod koniec studiów, blisko 10 lat temu, kiedy szykowałam się do pisania pracy magisterskiej i szukałam połączenia tematów, które mnie pasjonowały: badania, technologia i ludzie. Bo zaczynałam faktycznie od badań użyteczności, żeby dopiero później odkryć, że najciekawszym wyzwaniem dla mnie jest projektowanie (łatwo się wymądrzać, co jest źle zrobione, ale zrobić to dobrze jest znacznie trudniej). Wtedy mówiło się raczej o użyteczności, ale dla mnie to było jak odkrycie planety, stworzonej specjalnie dla mnie. Od razu wiedziałam, że to jest to i że się do tego nadaję. Niestety pracodawcy o tym nie wiedzieli, a ofert pracy praktycznie nie było: pamiętam, że znalazłam wtedy 3 oferty w ciągu pół roku na całą Polskę, z czego wszystkie wymagały doświadczenia. Zahaczyłam się najpierw w branży IT jako Project Manager, ale wkrótce szansę dał mi Tomek Karwatka, jeden z prekursorów tej dziedziny w Polsce. A potem było z górki, bo najważniejsze to zacząć. Po kilku latach otworzyłam firmę specjalizującą się w UX. Miał być drobny freelance, ale okazało się, że rynek dojrzewa i zapotrzebowanie na dobrze zaprojektowane produkty cyfrowe stale rośnie.

Gdzie czeka praca dla specjalistów UX?

Badanie Specjaliści UX w Polsce 2015 pokazuje, że najliczniej specjaliści UX pracują obecnie w tzw. software housach. Można ich też spotkać w agencjach interaktywnych, e-commersie czy pracujących w większych organizacjach nad rozwojem produktów. W tej ostatniej grupie znajdą się i portale ogólnopolskie, i branża farmaceutyczna, teleinformatyczna czy finansowa, przekrój jest duży. Tendencja dostrzegalna na zachodzie i u nas to tworzenie wewnętrznych zespołów UX przez firmy.

Zaczęłam pracę jako junior UX designer. W którym kierunku mogę pójść dalej?

Im większe doświadczenie projektanta UX, tym bardziej odpowiada za koncepcje produktów, a nie sam wygląd interfejsu. Czasem ten rozwój skręca w stronę projektowania całych usług, a nie jednego produktu. Często też projektanci rozwijają swoje kompetencje biznesowe, żeby zostać Product Ownerem, właścicielem produktu i odpowiadać za jego rozwój nie tylko w obszarze interakcji. Doświadczony projektant może po prostu zacząć zarządzać zespołem projektantów, np. jako Head of UX. Wśród badaczy trochę trudniej mówić o ścieżce rozwoju.

Igo, dziękuję Ci za rozmowę.

Rozmawiała Joanna Gotfryd

Zdjęcia: Barbara Lubczańska

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Współzałożycielka portalu Mamo Pracuj, absolwentka UEK, z doświadczeniem zawodowym w dużym biznesie. Mama dwóch rozbrykanych dziewczynek. Pasjonatka górskich wycieczek i Italii w każdej postaci. Marzy o dalekich podróżach i zdobyciu Korony Gór Polski.
Podyskutuj

#WomanUpdate – wyjdź poza ramy. Poznaj 3 kobiety, które się przebranżowiły

HR managerka, właścicielka agencji reklamowej z branży mody i project managerka w firmie szkoleniowej. Co je łączy? Wszystkie zmieniły zawód na IT. Ty też możesz. Wyjdź poza ramy i zdobądź nowe kompetencje. Mimo barier i przeszkód. Tak jak Magda, Karolina i Anna. Pobierz bezpłatny przewodnik "Wyjdź poza ramy. Przejdź przemianę z Woman Update" , który jest częścią drugiej edycji kampanii społecznej Woman Update. Dowiedz się, jak Ty możesz się przebranżowić!
Woman Update - wyjdź poza ramy, zmień branżę

Woman Update – wyjdź poza ramy, zdecyduj się na zmianę

Według badań ograniczenia związane z pandemią, w większej części dotknęły kobiet, aniżeli mężczyzn. Ponieważ to głównie kobiety pracują w sektorach, które najbardziej ucierpiały w wyniku wprowadzonych obostrzeń. Ostatni rok pogłębił trudności, których doświadczają kobiety na całym świecie. Z wyliczeń ekspertów wynika, że na wyrównanie nierówności, pomiędzy kobietami i mężczyznami, potrzeba jeszcze 130 lat!

Druga edycja ogólnopolskiej kampanii społecznej #WomanUpdate, zachęca kobiety do wyjścia poza swoje ramy, do zdobywania kompetencji przyszłości, pomimo barier jak wiek, niepełnosprawność czy brak wykształcenia kierunkowego.

„Technologia jest tu i teraz. KAŻDA kobieta ma szansę na zdobycie kompetencji cyfrowych – nie ma znaczenia doświadczenie czy wiek a nawet… epoka.

Kampania ma pokazać, że kluczem do bezpiecznej przyszłości, stabilnej pracy czy dobrych zarobków jest ciągły rozwój i zdobywanie nowych umiejętności” – mówią inicjatorki kampanii Beata Jarosz i Joanna Pruszyńska Witkowska z Future Collars

Historie 3 kobiet, które się przebranżowiły

Tegoroczna edycja skupia się wokół historii trzech, wyjątkowych kobiet. Pomimo różnych barier podjęły one decyzję o wyjściu z aktualnych ram i zmienieniu branży.

Magda – Scrum Masterka

Bohaterką wywiadu jest Magda, która została Scrum Masterką. Wcześniejsza praca związana była z HR, zajmowała się rozwojem i wspieraniem ludzi w organizacjach.

Magda zaczęła od chodzenia na spotkania Scrum Masterów i dostrzegła podobieństwa do swojej poprzedniej pracy. Następnie rozpoczęła kurs. Czy to była dobra decyzja? Co mówi o Woman Update? – obejrzyj film i dowiedz się więcej.

Anna – Data Scientist

Anna – po 20 latach prowadzenia agencji marketingowej w obszarze mody, czuła, że ma potencjał do robienia czegoś zupełnie innego. Zrobiła coś dla siebie i poszła na kurs programowania. Choć nie miała pojęcia , czym będzie się zajmować, w trakcie kursu czuła entuzjazm, radość i satysfakcję.

Karolina – Tester Oprogramowania

Z talentem do zapamiętywania rzeczy i wsparciem męża – po 10 latach w tej samej firmie podjęła decyzję o wyjściu poza swoją ramę.

Chociaż Karolina w filmie mówi o ciężkiej pracy, którą trzeba włożyć w cały proces przebranżowienia, jednocześnie podkreśla jak wielką szansę na zmianę życia, satysfakcję i radość daje podjęcie tego trudu. Zmiana branży daje nowy początek, a ona dziś nie zamieniła by tej pracy na żadną inną!

Zmień branżę z Woman Update

W trakcie tegorocznej edycji kampanii miała miejsce premiera drugiej części e-poradnika „Przejdź przemianę z Woman Update”. Autorką e-booka jest Magdalena Nowacka, ambasadorka kampanii. Celem poradnika jest odkrycie swoich mocnych stron i wykonanie pierwszego kroku w kierunku przebranżowienia.

Zaplanowano 7 spotkań online pod hasłem „Wyjdź poza ramy”. Podczas sesji, ambasadorki kampanii będą rozmawiać o tym, jak pokonać bariery w wejściu do branży IT.

Pojawią się również rekruterki IT, które podpowiedzą jak wykorzystać zdobyte doświadczenie na nowej ścieżce zawodowej. Zaplanowane są także warsztaty programowania z Sylwią Błach – programistką, pisarką i blogerką, ambasadorką kampanii.

#WomanUpdate – pierwszy krok do przebranżowienia

Kampania Woman Update kierowana jest do kobiet, które chciałyby zmienić dotychczasową pracę i zdobyć kompetencje przyszłości, wejść do branży IT.

Woman Update skupia się również na kobietach, które do tej pory były wykluczone cyfrowo. Natomiast w obecnej sytuacji – szybkiego rozwoju technologicznego, a także kryzysu związanego z pandemią koronawirusa – najlepszym dla nich rozwiązaniem jest otworzenie się na świat nowych technologii i zmiana ścieżki zawodowej.

Woman Update - zdobądź kompetencje przyszłości

Baza wiedzy dla każdej kobiety

Na potrzeby akcji postała specjalna strona WomanUpdate.org, na której kobiety mogą znaleźć wiele pomocnych materiałów, a także:

  • 2 poradniki dla kobiet, które chcą zdobyć kompetencje przyszłości,
  • dostęp do darmowych lekcji z kompetencji cyfrowych, w tym m.in. z zakresu: programowania, social mediów, digitalu,
  • materiały edukacyjne,
  • wywiady z kobietami, które przebranżowienie mają już za sobą oraz liderkami w świecie IT.

O Future Collars

Future Collars to szkoła online, która uczy programowania i kompetencji cyfrowych. Platforma szkoły, jako jedyna w Polsce, przystosowana jest do nauki osób z niepełnosprawnością wzrokową i ruchową. Uczestnicy bootcampów zdobywają umiejętności, dzięki którym będą mogli znaleźć zatrudnienie w branżach wykorzystujących cyfrowe technologie.

Ofertę kursów online od Future Collars, które dają nowe kompetencje znajdziecie w naszej zakładce Kursy.


1.World Economic Forum (2021) Global Gender Gap Report 2021. Dostęp: https://www.weforum.org/reports/global-gender-gap-report-2021
2. Instytut Analiz Rynku Pracy Sp. z o.o. na zlecenie Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (grupa PFR), System Rad ds. Kompetencji (2020) Rynek pracy, edukacja, kompetencje Aktualne trendy i wyniki badań Grudzień 2020, s. 10. Dostęp: https://www.parp.gov.pl/storage/publications/pdf/Raport_rynek_pracy_grudzien_2020_ost.pdf

Grafika: Cyrek Digital

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Świeżo upieczona żona, absolwentka szkoły artystycznej, posiadająca wrażliwe i wnikliwe spojrzenie, dbająca o detale, ceniąca kreatywne podejście. W wolnych chwilach poświęca się fotografii, celebruje picie kawy, zachwyca się pięknem otaczającego świata.

Znasz język angielski i masz umiejętności analityczne? MicroStrategy dopasuje stanowisko do Ciebie!

Mamy doświadczenie w szkoleniu i w uczeniu (…). I dlatego szukamy osób z potencjałem, które chcą rozwinąć się w obszarze nowych technologii” – mówi Katarzyna Głowacka, General Manager w firmie MicroStrategy. Jeśli myślisz o karierze w branży technologicznej, jesteś na początku drogi, przeczytaj jak możesz zacząć swoją karierę w MicroStrategy i aplikuj na stanowisko Technical Talent aby rozwinąć skrzydła!
Kasia Głowacka MicroStrategy Polska

MicroStrategy to firma, która… ?

To firma, która jest światowym liderem w obszarze Business Intelligence, oferująca nowoczesną platformę analityczną czołowym firmom na świecie.

Pomysł na naszą rozmowę wziął się stąd, że macie bardzo ciekawą propozycję dołączenia do zespołu MicroStrategy dla osób na początku swojej drogi, czy to zawodowej, czy zawodowej ale po przebranżowieniu. Jednak są dwa warunki, proszę opowiedz nam o tym programie.

Jesteśmy otwarci na osoby, które chciałyby dopiero wejść w świat nowych technologii. Wiem, że czasami jest to trudne, bo wielu pracodawców szuka osób już z doświadczeniem w IT. My natomiast mamy doświadczenie w szkoleniu i w uczeniu, nasi trenerzy i managerowie zajmują się tym na co dzień. I dlatego szukamy talentów, czyli osób z potencjałem, które chcą rozwinąć się w obszarze nowych technologii.

Zgłaszając się do nas, nie muszą dokładnie wiedzieć czego chcą. My, znając nasze potrzeby, wymagania i specyfikę pracy w różnych działach, sami doradzimy na etapie rekrutacji, który dział będzie najlepszy na początek dla konkretnej osoby. Po dołączeniu do naszego zespołu, nowa osoba rozpoczyna kilkutygodniowe szkolenie, tzw. bootcamp, podczas którego może nauczyć się platformy MicroStrategy od podstaw. To szkolenie kończy certyfikat, uznawany na całym świecie.

Wracając do warunków aplikacji do nas, to przede wszystkim ważna jest dla nas bardzo dobra znajomość języka angielskiego, bo w tym języku pracujemy na co dzień. Drugi warunek to bardzo dobre umiejętności analityczne, bo pierwszym etapem rekrutacji są testy i jednym z nich jest właśnie test analityczny. Bez zdania tych testów na wymaganym poziomie, nie ma niestety możliwości, aby u nas pracować, bez względu na stanowisko.

Czyli to Wy proponujecie stanowisko pracy, pokazujecie możliwy kierunek rozwoju. A co może wydarzyć się potem? Można zmienić? Rozwijać się dalej?

Rozwijać można się we wszystkich kierunkach. Z założenia jesteśmy fanami przejść pomiędzy działami, bo doświadczenie zdobyte w jednym zespole tylko pomaga w pracy w kolejnym zespole. Na przykład, poznanie platformy MicroStrategy, podczas pracy w zespole wsparcia technicznego, jest oczywiście doskonałą bazą do tego. by rozwijać się w tym zespole do poziomu Principal Engineera, ale również do tego, aby po jakimś czasie przejść do zespołu technologii lub konsultingu.

Ale to tylko jeden z przykładów potencjalnych transferów wewnętrznych. Wspieramy je, bo wszyscy zyskują na takim podejściu: pracownicy ciągle się rozwijają, zdobywają nowe umiejętności, a organizacja ma wszechstronnych pracowników o złożonych umiejętnościach i doświadczeniu.

Brzmi ciekawie? Aplikuj i dołącz do zespołu MicroStrategy!

Porozmawiajmy zatem o teście analitycznym. To kluczowy moment. Jak się do niego przygotować? Kto go zdaje? Jakie kompetencje są sprawdzane? I dlaczego sporo osób go jednak oblewa?

Nasi pracownicy tworzą, kreują, ale również rozwiązują problemy. Dlatego muszą umieć myśleć, muszą umieć kombinować, muszą lubić rozwiązywać problemy. Tylko wtedy będą mieć frajdę z tej pracy. Dlatego sprawdzamy to w procesie rekrutacji.

Tak jak wspomniałam, zaczynamy od kilku testów i właśnie test z myślenia analitycznego jest tym, który najczęściej pokonuje naszych kandydatów. Szczerze mówiąc, to nie wiem dlaczego. Ci, którzy go zdają nie postrzegają go jako trudny. Wydaje mi się, że każdy kto dobrze radził sobie z zadaniami z treścią z matematyki powinien ten test zdać. Mnie on trochę przypomina zadania z matematyki, gdzieś z przełomu podstawówki i liceum. Podejrzewam, że kandydaci po prostu nie podchodzą do niego z wystarczającą uwagą. Kluczem do sukcesu jest czytanie ze zrozumieniem kolejnych zadań i ich rozwiązywanie krok, po kroku.

MicroStrategy - dołącz do zespołu!

A co jeszcze jest ważne, kiedy już otrzymamy link do testu?

Przy tego typu testach, trzeba zadbać także o spokój, o to aby móc się w pełni skupić, aby nic nas nie rozpraszało. I trzeba umieć sobie poradzić z presją czasu, bo nasze testy są ograniczone czasem, więc trzeba umieć nim gospodarować. Nie można go marnować, bo w ten sposób można po prostu nie zdążyć rozwiązać wszystkich zadań.

Osobom, które nie mają doświadczenia z takimi testami polecam poszukanie przykładowych zadań na myślenie analityczne. W Internecie można znaleźć ogólnie dostępne testy, można się tym pobawić, porozwiązywać, rozgrzać trochę komórki nerwowe.

A co, jeśli tym razem wyniki nie będą zadawalające? Ile trzeba odczekać?

Jeśli komuś nie uda się zdać testu na wystarczającym poziomie, to ponownie może do nas aplikować po sześciu miesiącach.

Czy wiek, wcześniejsze doświadczenie ma dla Was znaczenie?

Znaczenie mają dla nas umiejętności, talent i potencjał. Nie mamy żadnych ograniczeń co do wieku. W procesie rekrutacji bardzo przychylnie patrzymy na osoby, które pracowały już w obsłudze klienta lub w różnych rolach supportowych.

MicroStrategy - Rozwiązania Business Intelligence i Analytics

W trakcie naszej rozmowy przygotowującej do tego wywiadu, powiedziałaś Kasiu, że szukacie nie tylko osób po studiach technicznych, ale że wielu humanistów znajduje u Was pracę, jak to możliwe?

Z racji profilu firmy, najczęściej zatrudniamy osoby z wykształceniem technicznym, inżynieryjnym. Absolwenci Politechniki to duża grupa naszych pracowników. Nie wynika to jednak z naszych upodobań, tylko z tego, że osoby ze smykałką do rozwiązywania zagadek technicznych, najczęściej wybierają po prostu studia techniczne.

Jesteśmy jednak bardzo różnorodni, jeśli chodzi o wykształcenie. Mimo, że jesteśmy firmą technologiczną, to w zespołach mamy wielu absolwentów uczelni ekonomicznych lub humanistycznych, którzy doskonale sobie u nas radzą, a co więcej – z czasem niektórzy z nich zostają liderami dużych zespołów. Są wśród nas lingwiści, filozofowie, psychologowie, archeologowie. Oprócz umiejętności technicznych bardzo chętnie zatrudniamy osoby ze znajomością kilku języków: hiszpańskiego, niemieckiego, włoskiego, francuskiego. Oczywiście poza językiem angielskim, który jak wspomniałam, jest obowiązkowy.

A jaka atmosfera panuje w firmie, skoro tak różne osobowości u Was pracują?

Przyjazna! Cheerfulness to jedna z naszych wartości i rzeczywiście lubimy przebywać wśród takich osób. Mamy niesamowity zespół ludzi i w procesach rekrutacyjnych staramy się dobierać osoby pasujące do kultury, którą zbudowaliśmy. To co powie Ci absolutnie każdy nasz pracownik, i to zarówno obecny jak i były, to że mamy świetnych ludzi i fajną atmosferę. Ludzie są dla siebie życzliwi, wspierający. Mam nadzieję, że to się nigdy nie zmieni.

Myśli, że to właśnie dla Ciebie? Aplikuj i dołącz do zespołu MicroStrategy!

Kasiu, masz ogromne doświadczenie w zarządzaniu organizacjami, także w branży IT, jakich argumentów używasz, kiedy chcesz zachęcać kobiety do odważania się po sięganie po pracę marzeń?

Nie mam innych argumentów dla kobiet i dla mężczyzn. Trzeba po prostu wykorzystywać szansę, bo druga może się już nie pojawić. Skakać na głęboką wodę i nie bać się zaryzykować. Trzeba mieć oczywiście szeroko otwarte oczy, żeby tej szansy nie przegapić. I zawsze otaczać się ludźmi, którzy podadzą rękę, gdy będziesz potrzebowała wsparcia.

Warto też pamiętać, że wszystko ma swoją wartość i znaczenie: stanowisko, rola, zakres zadań, wynagrodzenie, plan rozwoju. To wszystko jest ważne. Ale dla mnie atmosfera i relacje jakie panują w firmie są bezcenne. Przyjemniej się żyje idąc do pracy z uśmiechem. Nawet w poniedziałek.

Bardzo dziękuję za wywiad! I zachęcam każdego, kto poczuł, że to coś ciekawego do zaaplikowania!

O firmie MicroStrategy:

MicroStrategy to największa niezależna, notowana na giełdzie firma Business Intelligence, posiadająca wiodącą platformę analityczną dla przedsiębiorstw. Firma realizuje swoją wizję, Intelligence Everywhere™, zapewniając nowoczesną analitykę na otwartej, wszechstronnej platformie korporacyjnej, zoptymalizowanej pod kątem wdrożeń w chmurze i on-premise.

Platforma używana jest przez wiele najbardziej podziwianych marek na świecie z listy Fortune Global 500. MicroStrategy posiada lokalne biura na całym świecie, a drugie pod względem wielkości znajduje się w Warszawie i zatrudnia ponad 450 pracowników.

MicroStrategy - jak dołączyć do zespołu?

Zdjęcia i grafika: własność firmy MicroStrategy

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Współzałożycielka mamopracuj.pl, od dziesięciu lat rozwija swoje umiejętności łączenia życia rodzinnego i zawodowego i nawet jej to wychodzi! Lubi wyzwania i cieszy ją kiedy pracodawcy znajdują świetnych pracowników. Mama wesołej trójki, żona i miłośniczka kotów. 
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie