Czego szukasz

Kto to jest UX designer, co robi i jak nim zostać?

Czym zajmuje się osoba będąca UX designerem? Co to jest user experience design? Gdzie warto się szkolić, żeby zdobyć nowy zawód i kto sprawdzi się w tej pracy? Iga Mościchowska, mama dwójki dzieci, od 10 lat jest user experience designerem i mówi, że nie wyobraża sobie innej pracy. Zobacz co ją urzekło w tym zawodzie.

  • Joanna Gotfryd - 09/10/2016
Iga Mścichowska, user experience designer

Igo, co to jest ten „user experience design”?

UX to projektowanie doświadczeń użytkownika, czyli dbanie o to, aby produkt wzbudzał pozytywne odczucia w ludziach, którzy z niego korzystają. User experience to reakcje i odczucia związane z korzystaniem z produktu. Najczęściej używa się tego terminu w odniesieniu do produktów cyfrowych, takich jak strony internetowe, aplikacje mobilne czy desktopowe, ale jest to termin bardzo szeroki, może dotyczyć produktów fizycznych i usług.

Dlaczego to takie ważne, aby strony były zaprojektowane zgodnie ze sztuką UX? 

Proces tworzenia produktu, który zakłada czerpanie inspiracji z obserwacji użytkowników końcowych, weryfikację pomysłów na produkt czy funkcję, iteracyjność w projektowaniu rozwiązania i ewaluację jego użyteczności.

Produkt musi odpowiadać na potrzeby użytkowników końcowych, musi rozwiązywać konkretny ich problem, bolączkę i musi być zrozumiały, a tego nie da się osiągnąć, nie mając z tym użytkownikiem żadnego kontaktu. Bo – jako twórcy produktów – nie jesteśmy nieomylni, nie znamy wszystkich odpowiedzi i nie jesteśmy w stanie przewidzieć różnych scenariuszy. W tym pomaga współpraca całego zespołu, tworzenie prototypów, czy badania z użytkownikami, czyli właśnie user experience design.

Dla mnie projektowanie, zgodnie z takim procesem, to po prostu dbanie o jakość produktu. Dzięki temu, nie tylko produkt ma większą szansę być lubiany przez użytkowników, co wpływa na ich lojalność czy polecenia, ale też nie generuje tyle błędów użytkownika czy kosztów obsługi, sprawniej realizuje cele biznesowe, a twórcom dostarcza satysfakcji, bo przecież każdy lubi robić dobrą robotę.

Czym zajmują się osoby pracujące na tym stanowisku? Co robią? Tak kawa na ławę poproszę 🙂

Zakres obowiązków jest dość szeroki i zróżnicowany, dużo zależy od firmy i projektu, nad którym się pracuje. Zwykle też można wyróżnić specjalizacje. Najbardziej typowy podział mówi o projektantach i badaczach UX, choć są osoby, które te kompetencje z powodzeniem łączą. Na rynku panuje trochę bałagan z nazwami stanowisk, dlatego zawsze należy przeczytać zakres obowiązków w ofercie pracy i dokładnie o to wypytać na rozmowie kwalifikacyjnej.

Do standardowych zadań z obszaru UX należą na pewno: projektowanie interakcji i makiet (czyli opracowywanie tego, jak działać będzie aplikacja, w jaki sposób użytkownik może wykonać w niej określone działania, jak rozmieszczone są poszczególne elementy interfejsu na ekranie) oraz badania i testowanie rozwiązań z użytkownikami (czyli zbieranie inspiracji i weryfikacja, zarówno pomysłu na produkt, jak i już gotowego rozwiązania).

Specjalista UX często też zbiera wymagania, współpracuje blisko z biznesem i może mieć wpływ na strategię produktu – w tych obszarach zbliża się trochę do roli Product Ownera – właściciela produktu. Ale są też sytuacje, kiedy musi jedynie realizować strategię wypracowaną przez innych członków zespołu, w postaci zaprojektowania interfejsu, zwykle przy użyciu takich programów, jak Axure czy UXPin.

Taka makieta, którą tworzy projektant, to zwykle szary szkic końcowego projektu, nie trzeba do tego kończyć ASP. Zawsze też projektant UX powinien blisko współpracować z grafikami i programistami, którzy implementują jego projekt. Czasem specjalista UX tworzy także dokumentację funkcjonalną projektu, która szczegółowo opisuje działania projektu, ale na szczęście coraz częściej model współpracy z zespołem zakłada warsztatowe i kolaboracyjne podejście, zamiast przekazywania tony dokumentów.

Zdarza się, że zadania z obszaru UX wykonuje grafik, na rynku można znaleźć sporo ofert pracy dla UX/UI designera. Zwykle jednak w takiej sytuacji więcej jest tam projektowania interfejsu, niż pracy nad koncepcją produktu.

wywiad-ux

Wspomniałaś o Product Ownerze. Kto to taki?

Product Owner, czyli właściciel produktu. Jest to osoba odpowiedzialna za rozwój produktu, wyznaczanie i osiąganie celów biznesowych, osoba decyzyjna decydująca o zakresie funkcjonalnym, o priorytetach, kierunku rozwoju. Ktoś więcej niż kierownik projektu, który jedynie pilnuje harmonogramu. Kompetencje projektanta UX i Product Ownera trochę się przenikają, tylko PO skupia się na aspekcie biznesowym produktu, a projektant na przełożeniu celów biznesowych na interakcję.

Gdzie można nauczyć się projektowania UX? Jakie kursy i szkoły polecasz?

Od kilku lat w Polsce rośnie oferta studiów podyplomowych z obszaru UX. W tym roku ruszył na przykład nowy kierunek User Experience & Product Design na AGH w Krakowie, którego jestem opiekunem merytorycznym. Studia z tego obszaru oferowane są także na SWPS.

Jeśli ktoś może sobie pozwolić na inwestycję i poświęcenie weekendów, to bardzo zachęcam do tej formy edukacji, gdyż zajęcia są prowadzone przez doświadczonych praktyków, a realizacja projektu dyplomowego pozwala odczuć na własnej skórze, na czym to polega. Wszyscy absolwenci, których miałam okazję uczyć, bardzo sobie to chwalili.

Kursy

Do samorozwoju na pewno potrzebna jest znajomość angielskiego, większość wartościowych materiałów powstaje w tym języku. Warto czytać blogi czy artykuły na Medium. Z kursów najbardziej znane to chyba Interaction Design na Coursera czy realizowany z Ideo kurs na +Acumen. Jest nawet podcast Nie tylko design Tomka Skórskiego, ten akurat po polsku. Czasami można wziąć udział w warsztatach, takich jak Warsztaty UX czy Design Skills. Ale projektowanie UX to przede wszystkim praktyka, którą najłatwiej zdobyć na jakimś stażu, pod okiem mentora.

W tej branży próg wejścia jest stosunkowo niski, szczególnie teraz, kiedy jest tak duże zapotrzebowanie na tego rodzaju kompetencje. Ale żeby naprawdę zostać dobrym projektantem, trzeba mieć bardzo zróżnicowane zainteresowania, wszechstronne umiejętności, bogate doświadczenie i niejedną porażkę za sobą. Najwięcej projektanci uczą się właśnie z tych porażek, kiedy ich ego i przekonanie o własnej nieomylności maleje, z korzyścią dla projektów.

Stefania, z którą rozmawiałam o testowaniu, mówiła, że warto chodzić na spotkania branżowe, poznawać środowisko, firmy z branży – czy w przypadku UX też są takie spotkania? Czego można się na nich dowiedzieć?

Tak, ta branża bardzo lubi się spotykać. Największą konferencją branżową jest z pewnością UX Poland, dla wielu jednak cena biletu jest zaporowa. Są na szczęście też darmowe imprezy i meetupy, takie jak współorganizowana przez mnie UX Wrocław, czy w Warszawie – Ladies that UX. Ale warto też rozglądać się za innymi imprezami, gdzie temat UX często gości, jak spotkania Geek Girl Carrots czy np. konferencje MobiConf czy 4Developers.

Jakie predyspozycje są potrzebne, by zostać dobrym UX designerem?

Bycie dobrym specjalistą UX wymaga przede wszystkim umiejętności analitycznego myślenia i empatii względem innych ludzi, umiejętności słuchania, argumentacji i współpracy, zmysłu estetycznego, ale i obycia technicznego. Na pewno wymaga ciągłej woli do poszerzania swoich kompetencji, bo rynek zmienia się z roku na rok i stale trzeba trzymać rękę na pulsie. To dobra praca dla ludzi kreatywnych, którzy lubią ludzi, ale których interesuje też technologia. Dlatego dużo w tej branży psychologów i socjologów.

Umiejętności miękkie w tym zawodzie są bardzo potrzebne, choć często bagatelizowane. Potrzebna jest dociekliwość i pokora, stałe poszukiwanie nie tylko właściwych odpowiedzi, ale też właściwych pytań. Ale to zawód dla pasjonatów, jeśli nie kręci cię oglądanie nowego interfejsu w iPhone i nie masz dziesiątek pomysłów, jak poprawić irytującą Cię stronę internetową, to ciężko Ci będzie się w tym odnaleźć.

Jaką przewagę w UX mogą mieć mamy względem osób, które nie są rodzicami?

Myślę, że wiele mam może czerpać ze swoich doświadczeń i wykorzystywać je w pracy w branży UX. Empatia, wyrozumiałość, zdolność komunikacji – czyli tłumaczenia rzeczy trudnych w sposób zrozumiały nawet dla 5-ciolatka, multitasking, cierpliwość.

Jest to jednak praca trudna do wykonywania zdalnie, wymaga częstych spotkań z klientem, właścicielem produktu, ciągłych konsultacji z deweloperami lub uczestnictwa w wieczornych badaniach. Nie da się tej pracy wykonywać po godzinach i po łebkach, wymaga dużego zaangażowania. Dla mnie okazało się to dużym wyzwaniem przy pierwszym dziecku, jeszcze większym przy drugim, kiedy poczułam, że potrzebuję przerwy. Z drugiej strony ta praca daje niesamowitą satysfakcję, pozwala się realizować w wielu obszarach i jest zawsze ciekawa. Cieszę się, że ją odkryłam te 10 lat temu, bo moje życie zawodowe jest dzięki temu pełne wrażeń.

No właśnie, dlaczego właśnie Ty zainteresowałaś się UX?

W UX najbardziej podoba mi się to, że nasze działania służą dobru. Dzięki dobrze zaprojektowanym produktom użytkownicy są mniej sfrustrowani, wywołujemy u nich pozytywne emocje, a właściciel produktu realizuje swoje cele biznesowe. Mnie to daje ogromną satysfakcję, mam poczucie, że moja praca jest potrzebna i ma sens.

Ten temat zainteresował mnie pod koniec studiów, blisko 10 lat temu, kiedy szykowałam się do pisania pracy magisterskiej i szukałam połączenia tematów, które mnie pasjonowały: badania, technologia i ludzie. Bo zaczynałam faktycznie od badań użyteczności, żeby dopiero później odkryć, że najciekawszym wyzwaniem dla mnie jest projektowanie (łatwo się wymądrzać, co jest źle zrobione, ale zrobić to dobrze jest znacznie trudniej). Wtedy mówiło się raczej o użyteczności, ale dla mnie to było jak odkrycie planety, stworzonej specjalnie dla mnie. Od razu wiedziałam, że to jest to i że się do tego nadaję. Niestety pracodawcy o tym nie wiedzieli, a ofert pracy praktycznie nie było: pamiętam, że znalazłam wtedy 3 oferty w ciągu pół roku na całą Polskę, z czego wszystkie wymagały doświadczenia. Zahaczyłam się najpierw w branży IT jako Project Manager, ale wkrótce szansę dał mi Tomek Karwatka, jeden z prekursorów tej dziedziny w Polsce. A potem było z górki, bo najważniejsze to zacząć. Po kilku latach otworzyłam firmę specjalizującą się w UX. Miał być drobny freelance, ale okazało się, że rynek dojrzewa i zapotrzebowanie na dobrze zaprojektowane produkty cyfrowe stale rośnie.

Gdzie czeka praca dla specjalistów UX?

Badanie Specjaliści UX w Polsce 2015 pokazuje, że najliczniej specjaliści UX pracują obecnie w tzw. software housach. Można ich też spotkać w agencjach interaktywnych, e-commersie czy pracujących w większych organizacjach nad rozwojem produktów. W tej ostatniej grupie znajdą się i portale ogólnopolskie, i branża farmaceutyczna, teleinformatyczna czy finansowa, przekrój jest duży. Tendencja dostrzegalna na zachodzie i u nas to tworzenie wewnętrznych zespołów UX przez firmy.

Zaczęłam pracę jako junior UX designer. W którym kierunku mogę pójść dalej?

Im większe doświadczenie projektanta UX, tym bardziej odpowiada za koncepcje produktów, a nie sam wygląd interfejsu. Czasem ten rozwój skręca w stronę projektowania całych usług, a nie jednego produktu. Często też projektanci rozwijają swoje kompetencje biznesowe, żeby zostać Product Ownerem, właścicielem produktu i odpowiadać za jego rozwój nie tylko w obszarze interakcji. Doświadczony projektant może po prostu zacząć zarządzać zespołem projektantów, np. jako Head of UX. Wśród badaczy trochę trudniej mówić o ścieżce rozwoju.

Igo, dziękuję Ci za rozmowę.

Rozmawiała Joanna Gotfryd

Zdjęcia: Barbara Lubczańska

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Joanna Gotfryd
Współzałożycielka portalu Mamo Pracuj, absolwentka UEK, z doświadczeniem zawodowym w dużym biznesie. Mama dwóch rozbrykanych dziewczynek. Pasjonatka górskich wycieczek i Italii w każdej postaci. Marzy o dalekich podróżach i zdobyciu Korony Gór Polski.
Podyskutuj

Mommypreneurs – rozwiń swoje kompetencje cyfrowe – weź udział w projekcie

Mommypreneurs to bezpłatny projekt online dla mam, które chcą rozwinąć swoje kompetencje cyfrowe i zdobyć nowy zawód. Rekrutacja trwa do 25.06, zgłoś się! Poznasz podstawy tworzenia stron www, podstawy grafiki, UX i UI, SEO i SEM a także digital marketingu. Sprawdź szczegóły!
  • Redakcja portalu Mamo Pracuj - 15/06/2020

4 edycja – nabór czerwiec 2020

Mommypreneurs – Przedsiębiorcza Mama – projekt dla młodych kobiet wracających na rynek pracy – kolejna edycja!

Mommypreneurs to projekt przygotowany przez Uniwersytet Łódzki, który umożliwia młodym kobietom zdobycie nowych kompetencji i powrót na rynek pracy.

Chcę poznać szczegóły!

Szkolenia online – wstęp do IT & marketingu

Dzięki projektowi Mommypreneurs dowiesz się m.in.

  • jak projektować i tworzyć strony internetowe
  • poznasz podstawy UX designu i UI designu
  • poznasz podstawy projektowania graficznego
  • zbudujesz własną platformę e-commerce
  • poznasz tajniki SEO i SEM
  • nauczysz się skutecznie prowadzić marketing w social mediach i sprawdzać jego efekty
  • a także dowiesz się jak poprzez nowoczesne narzędzia internetowe szukać pracy.

Gdzie będziesz mogła pracować po projekcie?

Będziesz mogła pracować jako freelancerka – np. tworząc grafiki czy strony internetowe.

Założysz własny e-sklep.

Będziesz mogła aplikować do agencji digital marketingu, firma związanych z e-commerce i agencji social mediowych.

A także w pozostałych firmach z branży ICT (technologie informacyjno-komunikacyjne), portalach internetowych, itp.

Dowiedz się więcej i zgłoś się już dzisiaj do projektu!

Rekrutacja do projektu Mommypreneurs – najważniejsze wytyczne

Projekt skierowany jest do kobiet z całej Polski, które są nieaktywne zawodowo, tj. przebywają na urlopie macierzyńskim lub wychowawczym lub są niepracujące, bezrobotne.

Projekt skierowany jest do mam i kobiet w ciąży z całej Polski, które nie ukończyły 30 roku życia.

  • Panie, które nie są mamami lub/i nie są w ciąży mogą również wziąć udział w projekcie pod warunkiem, że są nieaktywne zawodowo lub bezrobotne i nie ukończyły 30 lat.

Nabór do 4 edycji projektu kończy się 25 czerwca 2020.

Szkolenie rozpoczyna się 29 czerwca i potrwa 2 miesiące.

Tak, zgłaszam się!

Mommypreneurs to ponad 200 godzin szkoleń i konsultacji

Projekt to 200 godzin szkoleniowych – 8 tygodni intensywnej pracy on-line zarówno grupowej jak i indywidualnej, wykłady, ćwiczenia, a także zadania domowe.

Nie możesz być na wykładzie na żywo? Nic nie szkodzi! Materiały dostępne są na platformie szkoleniowej 24/7 i możesz z nich korzystać w dowolnym momencie.

Dodatkowo, możesz skorzystać z dodatkowych, indywidualnych konsultacji z mentorami.

W 9 tygodniu czekają na Ciebie konsultacje i zaliczenia.

Mommypreneurs – trenerzy i szkoleniowcy

Szkolenia prowadzą trenerzy z firmy WallJobs, specjaliści z wieloletnim stażem. Kluczową rolę mają także mentorzy, czyli osoby, które są praktykami i które mogą pomagać przy realizacji swoich e-biznesów, pomysłów na życie zawodowe.

Poza tym, uczestniczki wspierają pracownicy Uniwersytetu Łódzkiego.

Profesor Anna Rogozińska-Pawełczyk z Katedry Pracy i Polityki Społecznej; kierowniczka projektu mówi – choć nie jesteśmy tu wykładowcami, też wspieramy uczestniczki. Każda z nas ma doświadczenie zawodowe w obszarach związanych z karierą, umiejętnościami miękkimi.

Chciałabym również szczególnie zwrócić uwagę na nasze spotkania networkingowe już po szkoleniach, na których również można spotkać praktyków społecznych, przedstawicieli instytucji i organizacji, które również wspierają takie jak nasza inicjatywy – dodaje profesor Rogozińska-Pawełczyk.

Wyślij swoje zgłoszenie już dzisiaj!

Historie mam z poprzednich edycji Mommypreneurs

Koordynatorka projektu ds. promocji, dr Julita Czernecka chwali osiągnięcia uczestniczek dwóch pierwszych edycji – uczestniczki naszych szkoleń bardzo aktywnie podeszły do zadań związanych z otwarciem własnego biznesu.

Kasia stworzyła projekt easyHome – make home better.

Ewelina zaprojektowała sklep z biżuterią Jew-e-llery – Sklep z biżuterią.

Agnieszka portal Zdrowie jest w tym co jesz. Młode mamy są bardzo zmotywowane, żeby rozwijać własne e-biznesy – dodaje dr Julita Czernecka.

Zgłoś się już dzisiaj!

Projekt Mommypreneurs finansowany jest z Funduszy Norweskich.

Interesujesz się branżą IT? Skorzystaj z naszej wiedzy – poznaj #Mamo Pracuj w IT i dołącz do naszej grupy #MamoPracujwIT na Facebooku!

Zdjęcie: 123rf

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Redakcja portalu Mamo Pracuj

#WomanUpdate – wyjdź poza ramy i zdobądź kompetencje przyszłości

Rewolucja technologiczna przyspiesza, a Mona Lisa, Dama z Łasiczką i Dziewczyna z Perłą już zaktualizowały swój obraz. Teraz pora na Ciebie. Zdobądź nowe kompetencje i stabilne zatrudnienie. Ruszyła kampania społeczna #WomanUpdate, skierowana do wszystkich kobiet, bez względu na wiek i miejsce zamieszkania, które chcą się przebranżowić i wyjść poza ramy swoich dotychczasowych doświadczeń zawodowych.
  • Joanna Gotfryd - 09/06/2020

Aktualizacja 6.07

Raport „Cyfrowy klucz do przyszłości zawodowej. Kobiety na rynku pracy w kontekście kryzysu gospodarczego” opracowany w ramach kampanii #WomanUpdate przez instytut badawczy Uniwersytetu Warszawskiego Digital Economy Lab (DELab) oraz Instytut Innowacyjna Gospodarka (INGOS) jest już dostępny! Zapraszamy do pobrania i lektury Raportu.

#WomanUpdate – wyjdź poza ramy i zaktualizuj swoje kompetencje

#WomanUpdate to ogólnopolska kampania informacyjno-edukacyjna organizowana przez Future Collars, mająca zachęcić kobiety do zdobywania kompetencji przyszłości.

Kampania skierowana jest do kobiet, które chcą się przebranżowić i zmienić swoje życie zawodowe oraz do kobiet, które pozostają dziś w sytuacji bez wyjścia – zmuszone przez sytuację na rynku pracy, post-covidowy kryzys i przyspieszony rozwój technologii – do zmiany swojej ścieżki zawodowej.

Dziewczyna z perłą ze smartfonem

Poradnik i baza wiedzy dla każdej kobiety

Dla każdej z tych kobiet kampania jest wskazówką i bazą wiedzy na temat możliwych kierunków rozwoju zawodowego. Na specjalnej stronie WomanUpdate.org kobiety znajdą:

  • bezpłatny poradnik dla osób, które chcą zdobyć kompetencje przyszłości,
  • dostęp do darmowych lekcji z kompetencji cyfrowych, w tym m.in. z zakresu: programowania, social mediów, digitalu,
  • materiały edukacyjne,
  • wywiady z kobietami, które przebranżowienie mają już za sobą oraz liderkami w świecie IT.

Dodatkową atrakcją będzie też konkurs, który daje możliwość wygrania testów osobowościowych i konsultacji z doradcami kariery.

Wywiady z kobietami, które się przebranżowiły i z ekspertkami z branży

Fundacja Mamo Pracuj jest partnerem kampanii WomanUpdate – spośród naszej społeczności #MamoPracujwIT nie brak mam, które zdecydowały się na przebranżowienie i całkowitą zmianę ścieżki kariery. Będąc partnerem kampanii przygotowałyśmy podcasty i wywiad, które znajdziecie na www.womanupdate.org

Agata – UX researcherka

Bohaterka jednego z wywiadów – Agata Wajer-Gądecka pracuje od roku jako UX researcherką. Wcześniej jej kariera była związana z grafiką i designem.

Agata opowiedziała o swojej odważnej decyzji postawienia wszystkiego na jedną kartę i szukaniu pierwszej pracy w branży IT. I czy to była dobra decyzja – przeczytaj wywiad z Agatą.

Zuzanna Mikosza – Scrum Master

Zuzanna Mikosza – po studiach humanistycznych i kilku latach pracy w dziale HR zdecydowała się zostać Scrum Masterem i w branży IT czuje się jak ryba w wodzie.

W podcaście, który nagrałyśmy na potrzeby kampanii WomanUpdate Zuza opowiedziała co skłoniło ją do przebranżowienia. Jak wyglądała jej ścieżka krok po kroku i jak szukała pierwszej pracy w zawodzie.

Marta Aserigadu – rekruterka IT

Przygotowałyśmy też wywiad (w formie podcastu) z Martą Aserigadu, rekruterką IT z prawie 20-letnim doświadczeniem, która współpracowała z takimi firmami jak Google, Facebook, IBM, HP.

Z podcastu dowiecie się jakie kompetencje są przydatne i na co rekruterzy zwracają uwagę podczas rekrutacji. Rozmawiałyśmy też o tym jakie zawody są najbardziej poszukiwane obecnie i będą poszukiwane w przyszłości. Jak zacząć pracę będąc juniorem, bez doświadczenia i jak rekruterzy patrzą na osoby po kursach, bez studiów technicznych.

Mona Lisa programistka przed komputerem i napis wyjdź poza ramy

Szybki rozwój świata cyfrowego

Kryzys gospodarczy spowodowany pandemią szczególnie odbija się na sfeminizowanych sektorach gospodarki. Kryzys uderza w branże, w których pracuje łącznie 3 mln kobiet, z czego aż 1,2 mln znajduje zatrudnienie w usługach, handlu hurtowym i detalicznym.

Kobiety reprezentują również grupę osób zatrudnionych w sektorach zagrożonych automatyzacją, szczególnie w bankowości i finansach.* A według szacunków aż 160 milionów kobiet na świecie będzie musiało zmienić zawód lub stanowisko pracy.*

Nie jesteśmy w stanie przewidzieć jakie jeszcze inne skutki przyniesie pandemia. Natomiast już dzisiaj widać bardzo szybki rozwój sfery cyfrowej, która zmienia rynek pracy i na nowo definiuje rolę człowieka w różnych procesach.

Bezpieczna przyszłość i stabilne zatrudnienie

Kompetencje przyszłości – tj. umiejętności techniczne i cyfrowe, a także zdolności społeczno-poznawcze* – są szansą na bezpieczną przyszłość, stabilne zatrudnienie i dobre zarobki. W podnoszeniu ich i podejmowaniu się nowych wyzwań związanych ze zdobywaniem tych umiejętności ma pomóc właśnie kampania #WomanUpdate, organizowana przez Future Collars i finansowana w ramach programu NESsT Empowers.

Dama z łasiczką przed laptopem.

IT to branża dla kobiet

– Kobiety mają wysoko rozwinięte kompetencje emocjonalne, które pozwalają im w fenomenalny sposób radzić sobie ze zmianami i niepewnością, ułatwiają pracę w grupie i przejmowanie odpowiedzialności. Do pełnego zestawu kompetencji przyszłości brakuje im zatem wyłącznie tych cyfrowych, do których zdobywania chcemy je zachęcić za sprawą naszej kampanii – mówi Joanna Pruszyńska-Witkowska, współzałożycielka i wiceprezes Future Collars, inicjatorka kampanii #WomanUpdate.

– Jesteśmy przekonane, że kampania #WomanUpdate i wszystko co za nią idzie, są kobietom bardzo potrzebne […]. Ważne, żebyśmy wszyscy pamiętali, że przeciwieństwem sukcesu nie jest porażka, a brak działania – pointuje Beata Jarosz, współzałożycielka, prezes Future Collars, inicjatorka kampanii #WomanUpdate.

– Jestem przekonany, że tego rodzaju upskillig połączony z odpowiednim wsparciem, budującym wiarę we własne możliwości, jest najlepszą drogą do znalezienia dobrej i dopasowanej do potrzeb pracy przyszłości – mówi Filip Wadowski, Country Director w NESsT Polska.

Raport Cyfrowy klucz do przyszłości zawodowej

W ramach kampanii zostanie opublikowany raport pt. „Cyfrowy klucz do przyszłości zawodowej. Kobiety na rynku pracy w post-covidowej rzeczywistości” opracowany przez DELab – interdyscyplinarny instytut badawczy Uniwersytetu Warszawskiego oraz Instytut Innowacyjna Gospodarka INGOS.

Pojawią się w nim analizy i dane dotyczące kierunku zmian na rynku pracy wywołanych przez pandemiczny kryzys gospodarczy oraz przyspieszoną cyfryzację, ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji kobiet.

O Future Collars

Future Collars to szkoła online, która uczy programowania i kompetencji cyfrowych. Uczestnicy bootcampów zdobywają umiejętności, dzięki którym będą mogli znaleźć zatrudnienie w branżach wykorzystujących cyfrowe technologie. To pomysł dla osób, które chcą się przebranżowić i zdobyć nowy zawód niezależnie od wcześniejszego wykształcenia i miejsca zamieszkania.

Ofertę kursów online, które dają nowe kompetencje znajdziecie w naszej zakładce Kursy.


1.Badania DELab UW, obliczenia na podstawie danych Eurostatu (LFS) i metodologii ILO 2020.
2. McKinsey, The future of women at work. Transitions in the age of automation, McKinsey Global Institute 2019, https://www.mckinsey.com/featured-insights/gender-equality/the-future-of-women-at-work-transitions-in-the-age-of-automation.

logo woman update

Grafika: Cyrek Digital

Fundacja Mamo Pracuj jest partnerem kampanii #WomanUpdate

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Joanna Gotfryd
Współzałożycielka portalu Mamo Pracuj, absolwentka UEK, z doświadczeniem zawodowym w dużym biznesie. Mama dwóch rozbrykanych dziewczynek. Pasjonatka górskich wycieczek i Italii w każdej postaci. Marzy o dalekich podróżach i zdobyciu Korony Gór Polski.
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail