Czego szukasz

Jak zrobić własną stronę www lub portal?

Co należy wiedzieć i o czym pamiętać, żeby nasza praca i pieniądze nie poszły na marne.
Czy można wyobrazić sobie dziś firmę bez strony internetowej albo Internet bez portali lub wirtualnych sklepów? Odpowiedź nasuwa się sama – nie. Strona firmowa to nasza wizytówka, zaproszenie do współpracy. Portal często oferuje usługi, które przynoszą nam zyski. Dlatego warto wiedzieć o kilku sprawach, które pozwolą nam przygotować się do działania w sieci.

  • Ewa Łęska - 25/09/2012

Przyszłe wydatki związane ze stroną lub portalem.

Wiadomo, że posiadanie strony internetowej, portalu czy e-sklepu łączy się z wydatkami nie tylko związanymi z ich tworzeniem, ale również utrzymaniem w przyszłości. O ile wydatki na stronę firmową nie muszą być duże (opłata za serwer, administrator), o tyle wydatki na portal czy e-sklep to już inna historia. Jeśli główne zyski firmy mają płynąć właśnie z Internetu, to musimy pomyśleć o tym, żeby przygotować dobry biznesplan. Często bywa tak, że mamy świetny pomysł, trochę funduszy i postanawiamy założyć portal. Jesteśmy pełni entuzjazmu, ale w momencie, kiedy portal pojawi się w sieci, zaczynamy się zastanawiać, co dalej. Niby wiemy, a jednak nie do końca. Bardzo ważne jest, abyśmy już na samym początku wiedzieli, jak będziemy zarabiać i czy realne jest uzyskanie takich wpływów, które pozwolą na rozwój portalu. Musimy pamiętać np. o wydatkach związanych z promocją i pozycjonowaniem. Tak więc zanim zaczniemy działać w sieci, musimy wiedzieć, czy mamy na to środki.

Adres strony (domena)

Najlepiej, gdy adres strony to nazwa naszej firmy lub portalu, ewentualnie zawierająca nazwę usługi czy profil działalności. Zdarza się, że domena, którą sobie wymyśliliśmy, jest zajęta. Może być tak, że pod tym adresem już istnieje strona i wówczas pozostaje nam wymyślenie czegoś innego. Może się jednak zdarzyć tak, że jakaś firma lub osoba prywatna wykupiła tę domenę, ale jej nie używa. Jeśli uznamy, że tylko ta domena i żadna inna jest dla nas, warto zwrócić się do jej posiadacza i zaproponować odkupienie. Kto jest właścicielem domeny, można dowiedzieć się tutaj www.whois.pl, jest to baza domen z całego świata. Po wpisaniu domeny wyświetlą się szczegółowe informacje dotyczące właściciela. Bywa też tak, że domeny wystawiane są na giełdach. W obu tych przypadkach należy liczyć się z tym, że za domenę będziemy musieli zapłacić więcej niż gdybyśmy kupowali ją w firmach typu Home.pl czy Nazwa.pl.

Proces tworzenia

Kiedy już mamy dobry biznesplan i wykupioną domenę, przystępujemy do najciekawszego momentu, czyli procesu tworzenia. Jeśli nie mamy pod ręką znajomych, którzy tworzą strony lub mogą polecić kogoś sumiennego, to warto zajrzeć na www.oferia.pl lub www.zlecenia.przez.net. Tutaj można wystawić swoje zlecenie, podać kwotę lub nie, którą możemy przeznaczyć na naszą stronę i czekać na propozycję.

Kiedy znajdziemy twórcę, podstawową kwestią jest umowa. Zachęcam wszystkich, nawet tych, którzy tworzą niewielkie strony dla swoich firm o podpisywanie umów z twórcami. Im więcej szczegółów zawrzecie w umowie, tym lepiej. Należy pamiętać o takich podstawowych kwestiach jak prawa autorskie do strony. To, że zapłacimy za wykonanie strony, a nie podpiszemy umowy o przeniesieniu praw autorskich na nas, oznacza, że nie możemy z tą stroną zrobić nic, np. wprowadzić zmian bez zgody autora. Kolejnym ważnym punktem w umowie jest określenie terminu odbioru gotowej strony przez zamawiającego i określenie kar umownych za przekroczenie tego terminu z winy wykonawcy. Warto też ująć w umowie okres gwarancji na działanie strony i zasady naprawy błędów jej funkcjonowania w tym czasie.

Do umowy należ dołączyć tzw. opis funkcjonalności. Wielu osobom wydaje się, że jeśli spotkają się z grafikiem i informatykiem i opowiedzą o tym, czego chcą, to właśnie to dostaną. Nic bardziej błędnego. Nie wystarczy opowiedzieć lub napisać w kilku zdaniach. Funkcjonalność to rozpisanie bardzo szczegółowo wszystkich funkcji, jakie powinna mieć nasza strona czy portal. Funkcjonalność średniej wielkości portalu liczy ok. 12-14 stron A4. Szczegółowe opisanie funkcjonalności pozwoli nam uniknąć rozczarowań co do efektu i przedłużania się w nieskończoność pracy nad portalem czy stroną WWW.

Strona powinna być tak tworzona, żeby już na początku była zoptymalizowana pod kątem wyszukiwarek. Będzie to miało ogromny wpływ na miejsce naszej strony w wynikach wyszukiwania. Tworząc, np. teksty na stronę, powinniśmy wiedzieć, na jakie słowa kluczowe będziemy się pozycjonować i używać tych słów i synonimów w tekstach. Należy też pamiętać o poprawnym stworzeniu kodu strony, ale to już zadanie dla informatyków. Optymalizacja stron to temat obszerny, zachęcam więc do poczytania na ten temat przed podjęciem prac nad stroną.

Czy to portal, czy strona firmy warto pamiętać o „podpięciu” do  „Google Analytics”. Jest to bezpłatne narzędzie Google, które dostarcza nam statystyk dotyczących naszej strony np. liczba unikalnych użytkowników, skąd trafiają do nas klienci lub po wpisaniu jakich słów kluczowych i wiele, wiele innych. Takie informacje są dla nas cenne w momencie, w którym np. planujemy akcje reklamowe czy promocyjne lub w momencie ich prowadzenia, żeby zbadać skuteczność działań.

Kiedy strona czy portal są gotowe, warto zainwestować w tzw. audyt informatyczny. Szczególnie w przypadku portali o rozbudowanych funkcjach. Audyt prowadzony przez niezależnego programistę, który oceni „gotowy produkt” i ewentualnie zwróci uwagę na punkty, które trzeba poprawić. Zapewniam, że zawsze coś takiego się znajdzie. Przeprowadzenie audytu pozwoli uniknąć nam błędów w funkcjonowaniu portalu w przyszłości.

Bazy danych osobowych

Przy prowadzeniu działalności ważne jest budowanie bazy danych klientów lub użytkowników. Budowana regularnie baza danych pozwoli nam w przyszłości prowadzić np. różnego typu akcje reklamowe czy promocyjne. Pamiętajmy jednak o tym, że dane osobowe to każda informacja, która pozwoli zidentyfikować osobę nawet pośrednio przy uwzględnieniu innych posiadanych informacji. Jeśli więc zbieramy za pomocą naszej strony dane osobowe np. adresy mailowe klientów, mamy obowiązek zgłosić taką bazę do GIODO Centralny Inspektor Ochrony Danych Osobowych (www.giodo.gov.pl). Zgłoszenia można dokonać drogą elektroniczną, jest ono bezpłatne. Wszystko zajmuje nie więcej niż 20 minut, a pozwoli uniknąć ewentualnych nieprzyjemności w przyszłości.

O czym jeszcze warto wiedzieć?

Strona lub portal są już w sieci. Powinniśmy pomyśleć  o tym, jak spowodować, aby nasze „dzieło” było widoczne na  dobrych miejscach w wynikach wyszukiwania. Do dyspozycji mamy całą gamę możliwości. Warto pamiętać o przeznaczeniu funduszy na pozycjonowanie organiczne albo na Google Adwords, czyli kampanię linków sponsorowanych. Google Adwords może prowadzić każdy sam, jeśli tylko zapozna się z zasadami funkcjonowania tego narzędzia. Osobiście bardzo polecam.

Pamiętajmy o wymianie linków z wartościowymi stronami (stąd na wielu stronach zakładki „Nasi partnerzy”) oraz o linkowaniu wewnątrz naszej własnej strony.

W zależności od tego, jaki typ działalności prowadzimy, warto prowadzić blog lub udzielać się na forach internetowych i kreować siebie=firmę jako eksperta w danej dziedzinie.

Oczywiście pamiętajmy o tym, że o stronę trzeba dbać regularnie. Umieszczać na niej aktualności i nowe ciekawe treści, takaby ludzie do nas wracali i polecali nas dalej. To mnóstwo ciężkiej, ale jakże przyjemnej pracy.

Pamiętajmy o tym, że im więcej pracy i uwagi poświęcimy na etapie tworzenia, tym mniej zmian będziemy musieli wprowadzać później.

Więcej o tym, jak stworzyć własną www w innym artykule pt. 10 kroków do własnej www.

Zdjęcie: freedigitalphotos.net

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Ewa Łęska
Od 15 lat zajmuje się komunikacją marketingową w międzynarodowych korporacjach. Prowadzi pierwszy w Polsce portal dla mam-niań (www.mamaniania.pl), jest autorką „E-poradnika dla rodziców poszukujących opiekunki – czyli jak wybrać dobrą i mądrą nianię". Od X.2011 roku organizuje kursy pierwszej pomocy dziciom w ramach akcji „Niech dorosły posłucha, jak ratować malucha!". Prywatnie mama prawie 4-letniej Marysi.
Podyskutuj

Strategia biznesowa. Dlaczego warto ją mieć?

Co to jest strategia biznesowa, czym różni się od biznes planu i kto powinien ją przygotować? W 3 prostych krokach pokażę Ci jak przygotować strategię rozwoju Twojego biznesu, również franczyzowego.
  • Agnieszka Słowik - 12/06/2019

Co to jest strategia biznesowa?

Strategia biznesowa to przemyślany plan działania, dzięki któremu firma będzie się dynamicznie rozwijać, decyzje przez nas podejmowane będą spójne, a proces zarządzania przedsiębiorstwem przyniesie spodziewane rezultaty.

W odróżnieniu od biznes planu strategia biznesowa ma charakter długookresowy (3-5 letni). Biznes Plan tworzy się przede wszystkim dla startupów przed rozpoczęciem ich działalności. Jest on skierowany głównie do banków i inwestorów w celu przekonania ich, że warto zainwestować środki w nowe przedsięwzięcie. Strategia biznesowa tworzona jest w celu określenia priorytetów, dzięki którym firma będzie się rozwijać. Jest to więc plan rozwoju zarówno dla nowych, jak i istniejących podmiotów gospodarczych, w tym dynamicznie rozwijających się sieci franczyzowych.

Analiza w 3 krokach

Jednym z prostszych sposobów opracowania strategii biznesowej jest przeprowadzenie krok po kroku perspektywicznej analizy potrzeb potencjalnych klientów, partnerów biznesowych oraz określenie własnych celów i priorytetów. Podstawą takiej analizy są odpowiedzi na postawione niżej pytania.

Krok 1 – Określenie własnych celów i ambicji

Dlaczego chcesz zaangażować się w to przedsięwzięcie?

Jakie są Twoje pasje, ambicje i cele życiowe? Czy ich realizacja wiąże się chociaż pośrednio z zakresem usług/produktów sieci franczyzowej, która Cię zainteresowała?

Co jest dla Ciebie najważniejsze? Realizacja własnych pasji czy maksymalizacja dochodu?

Co łączy Cię z Twoimi partnerami biznesowymi, w tym ze współpracownikami, dostawcami i klientami (np. więzy rodzinne, przyjaźń)?

Spójrz na Twój biznes z perspektywy klienta. Zastanów się nad tym, co faktycznie chcesz mu sprzedać. Skup się nie na Twoim produkcie lub usłudze, ale na tym co Ty sama możesz mu zaoferować.

Krok 2 –  Określenie celów biznesowych

Aby wskazać cele biznesowe należy przede wszystkim zdefiniować misję przedsiębiorstwa. Misja określa sens istnienia firmy, wskazuje najważniejsze zadania oraz wartości oferowane klientom. Należy się również zastanowić nad tym, gdzie chcielibyśmy, aby nasza firma znajdowała się za 3-5 lat, a następnie wyznaczyć mierzalne cele, które będziemy realizować w drodze do sukcesu.

Również franczyzodawca powinien okreslić swoją misję, dlatego warto zapytać go o szczegóły. Obie misje, a więc wizje naszego wspólnego biznesu, powinny być spójne.

Krok 3 – Analiza rynku

Na początku należy wskazać 10 najważniejszych potencjalnych klientów, a następnie określić ich oczekiwania. Warto zastanowić się również nad tym, co my chcemy, aby zrobił nasz potencjalny klient oraz nad tym co my chcemy, aby myślał nasz potencjalny klient. Na koniec trzeba sprecyzować to, co odróżnia nas od konkurencji oraz to, w czym jesteśmy od niej lepsi.

Czy strategia jest potrzebna we franczyzie?

Mimo tego że franczyza to sprawdzony model biznesowy, strategia w tym przypadku również jest koniecznością. Powodów jest kilka. Przede wszystkim nasz biznes będziemy rozwijać w innej lokalizacji. W związku z tym struktura populacji może różnić się od tej, w której działa franczyzodawca. Warto zastanowić się i przeanalizaować nasz rynek lokalny. Podobieństwa i różnice wykazane względem rynku, na którym działa franczyzodawca, mogą być zarówno nasżą mocną jak i słabą stroną. Najważniejsze jest to, aby mieć ich świadomość.

Sprawdź jakie pomysły na franczyzę przygotowaliśmy dla Ciebie:

 

 

Edukido

Logo MathRiders

Zdjęcie: 123 rf

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Agnieszka Słowik
Ekonomista, pasjonuje ją aktywny rozwój biznesu, szczególnie franczyza, dlatego kilka miesięcy temu założyła portal biznesowy www.RynekFranczyzy.pl i została pierwszym w Polsce brokerem franczyzowym. Asertywna idealistka, która lubi łamać stereotypy i zachęcać do działania innych. Z jej inicjatywy powstał także serwis dla mam www.MamaSprzeda.pl. Szczęśliwa mama 6-letniej Hani.
Podyskutuj

Co powinnaś wiedzieć o zakładaniu własnej firmy?

W końcu w wolnej chwili zastanawiasz się, czy może zacząć coś swojego? Analizujesz co Cię interesuje, jakie masz talenty i w czym tak naprawdę chciałabyś się realizować? To już bliska droga do zmonetyzowania swoich zainteresowań, czyli założenia własnej firmy. Jak to zrobić krok po kroku?
  • Grzegorz Zieliński - 10/06/2019
młoda kobieta przy biurku marzy o własnej firmie

Zakładanie własnej firmy

Poranny pośpiech jak co dzień nie robi już większego wrażenia, bo cóż zamiast tego może zaoferować nam poranek. Pośpiech jak zawsze związany z wyjściem do pracy i porannym ogarnięciem domu. W drodze do pracy pojawiają się kolejne dręczące myśli – „w jakim humorze będzie szef, czego jeszcze nie zdążyłam zrobić wczoraj”. Wtedy to jeszcze akceptujesz w końcu liczy się każda sekunda. Nie ma czasu na myślenie.

Jakie dokumenty musisz wypełnić ?

Gdy podejmiesz już swoją decyzję o założeniu firmy i zdecydujesz się jednoosobową działalność gospodarczą to masz 75% drogi pokonane! Teraz pozostaje udać się do najbliższego urzędu i dokonać rejestracji.

Jednak zanim to zrobisz przygotuj się wcześniej. Ustawodawca wymaga już na etapie składania wniosku pewnych informacji, po których ponosimy konsekwencje. Nie pozostawiaj ich ślepemu losowi.

Dobre przygotowanie do rejestracji pozwala na sprawne przeprowadzenie jej w urzędzie. W zależności jaką podejmiesz decyzje takie będziesz płacić podatki. Istotna jest także sprawa wyboru ubezpieczyciela.

Wypełnianie formularza

Zabierz do urzędu dowód osobisty, a dodatkowo musisz znać swój numer NIP (jeśli nie posiadasz zostanie Ci nadany elektronicznie).

Wymyśl nazwę firmy. Powinna być związana z prowadzoną działalnością i pamiętaj kiedy działalność się rozwinie będziesz dzięki niej rozpoznawana na rynku. Lepiej od razu wymyśleć ciekawą nazwę niż potem narażać się na niepotrzebne koszty. Jeśli nie chcesz żadnego pseudonimu to wiedz, że imię i nazwisko jest obowiązkowe i to ono stanie się Twoją nazwą.

Sprawdź, co powinnaś wiedzieć:

Nie każdą firmę należy rejestrować

PKD

To nic innego jak Polska Klasyfikacja Działalności. Jest to spis wszystkich rodzajów działalności. Wybierz sobie te, które Cię interesują. Klasyfikują one działalność według ścisłych kryteriów. Po przeanalizowaniu wypisz je sobie na kartce, aby niepotrzebnie nie szukać ich ponownie. Nie ma też potrzeby wypisywać zbyt wielu punktów PKD, ponieważ aktualnie wszystkie wpisy do działalności są zwolnione z opłat.

Wybór ubezpieczyciela

W zależności od sytuacji w jakiej się znajdujesz możesz być ubezpieczona w KRUS lub ZUS.

Natomiast osoba, która będzie podlegać ubezpieczeniu w ZUS powinna wiedzieć jakie spełnia warunki, aby wybrać dla siebie odpowiednie ubezpieczenie.

Formularze jakie składa osoba przy rejestracji do ubezpieczeń:

  • ZUS ZUA – jeśli zgłaszasz się do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnego (i dobrowolnie – chorobowego)
  • ZUS ZZA – jeśli zgłaszasz się tylko do ubezpieczenia zdrowotnego, np. przy uldze na start
  • ZUS ZCNA – jeśli zgłaszasz do ubezpieczenia zdrowotnego członka rodziny.

Do wyboru masz:

  • ulgę na start przez 6 miesięcy nie płacisz składek na ubezpieczenia społeczne (składasz formularz ZUS ZZA z kodem tytułu ubezpieczenia 05 40)
  • preferencyjne składki „mały ZUS” – składki obniżone przez 24 miesiące (składasz formularz ZUS ZUA z kodem tytułu ubezpieczenia 05 70)
  • jeśli będziesz opłacać standardowe składki ponieważ nie spełniasz warunków do skorzystania z wymienionych ulg (składasz formularz ZUS ZUA z kodem tytułu ubezpieczenia 05 10)

Dokumenty składasz w ciągu 7 dni od daty rozpoczęcia (możesz złożyć już przy rejestracji firmy w urzędzie za pośrednictwem CEIDG.)

Sposób rozliczania z urzędem skarbowym

Przedsiębiorca we wniosku rejestracyjnym CEIDG-1 wybiera formę płatności podatku dochodowego. Do wyboru masz:

  • na zasadach ogólnych;
  • podatek liniowy;
  • ryczałt od przychodów ewidencjonowanych;
  • karta podatkowa;

Przemyśl tę decyzję ponieważ według wybranej formy płatności będziesz się rozliczać z Urzędem Skarbowym.

Profil Zaufany

Jeśli nie chcesz przychodzić do urzędu, możesz zrobić wszystko sama w domu, a następnie podpisujesz profilem zaufanym po wysłaniu dokumentów w Internecie. To darmowe narzędzie, którym potwierdzisz swoją tożsamość w Internecie (PESEL). Działa jak podpis elektroniczny i jest alternatywą dla płatnego podpisu kwalifikowanego.

Zdjęcie: Storyblocks.com

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Grzegorz Zieliński
Nauczyciel z powołania; zawodowo - wieloletni pracownik samorządowy; prywatnie - mąż i tata dwójki wspaniałych i mądrych dzieci.
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail