Czego szukasz

Jak zostać Scrum Masterem? 6 kluczowych podpowiedzi!

Jak zostać Scrum Masterem? Co czytać? Gdzie bywać? Jaki certyfikat zdobyć, przynajmniej na początek? No i w końcu, kto na pewno nie będzie dobrym Scrum Masterem? Swoimi wskazówkami podzieliła się z nami Klaudia, która niedawno sama przeszła swoją drogę do Scrum Mastera!

  • Agnieszka Kaczanowska - 23/04/2018
Notatki dla zespołu

Jak zostać Scrum Masterem? Kim on właściwiem jest?

„To opiekun i przewodnik zespołu. Uczy zespół samodzielności, odpowiedzialności i samoorganizacji. Jego podstawowym zadaniem, prócz opieki nad zespołem, jest zarządzanie procesem (ale absolutnie nie ludźmi!) jakim posługuje się zespół – zazwyczaj jest to Scrum” – mówi Łukasz Nalepa z Sabre. Więcej o samej definicji i roli jaką pełni w zespole przeczytasz w tekście: Scrum Master, Agile Coach. Kim jest i jak nim zostać?

Ale jeśli już wiesz, że to Twój kierunek i ciekawa jesteś od czego zacząć skorzystaj z podpowiedzi jednej z uczestniczek naszego projektu! Klaudia ciężko pracowała przez ostatnie pół roku a już dzisiaj cieszy się pracą, właśnie jako Scrum Master.

Poprosiłam Klaudię o kilka wskazówek dla wszystkich kobiet (i nie tylko), które chcą rozwijać się właśnie w tym kierunku!

Poniżej znajdziesz kilka sugestii wprost od Scrum Masterki 😉

1. Meetupy

Pierwsza podstawowa rzecz to grupy meetup-owe w danym mieście (tutaj Kraków, Warszawa, Wrocław, Poznań maja wiele do zaoferowania). To źródło kontaktów i wiedzy jednocześnie a środowisko jest bardzo specyficzne, wszyscy się znają, wiec warto sie pokazać. W Warszawie głownie są to meetupy branżowe Management 3.0 i Agile Warsaw. Na meetupach poznaje się ludzi i wtedy „koniec języka za przewodnika”, tak mi kiedyś doradzono na początku drogi i to jest najlepsza metoda. Trzeba pytać, pytać i jeszcze raz pytać: o możliwości zdobycia doświadczenia u kogoś, o książki… nie bać się być początkującym, ludzie w „branży” Agile’owej są bardzo pomocni 🙂

2. Blogi/książki

Jest tego mnóstwo ale na początek polecam:

Z książek zaczęłabym od pozycji Krystiana Kaczora „Scrum i nie tylko…” bo jest po polsku i wszystko pięknie wyjaśnia. Reszta do odszukania samemu wg potrzeb – jest tego mnóstwo.

3. Kursy/szkolenia

Na rynku jest z czego wybierać. Gdybym jeszcze raz miała przechodzić przez tą ścieżkę, brałabym pod uwagę: Procognita/QAgile/CodeSprinters/Brass Willow/Pod Drzewem.

4.Certyfikacja

Żeby być widzianym i branym pod uwagę na rynku konieczne jest zdanie egzaminu/zdobycie certyfikatu co najmniej I stopnia. Są dwie jednostki certyfikujące: ScrumOrg i ScrumAlliance. Ten pierwszy jest bardziej ceniony i trudniejszy, nie wymaga szkolenia przed podejściem do egzaminu, choć takowe zawsze polecam. 😉

5. Poszukiwanie pracy

Bardzo ale to bardzo istotne jest aby nie bać się wysyłać CV na ogłoszenia, w których wymagani sa Scrum Masterzy z doświadczeniem. Są duże braki na rynku pracy na tym stanowisku wiec wszyscy którzy chcą się uczyć, maja certyfikat, pokazali że nadają się na to stanowisko są brani pod uwagę, nie trzeba mieć „ogłoszeniowych” 2-3 lat doświadczenia. Dodatkowo po zdanym certyfikacie, ważne żeby na meetupach nie bać się pytać ludzi, czy nie maja jakiegoś wolnego wakatu na to stanowisko u siebie w firmie, bądź czy ktoś nie zechciałby nas wziąć pod skrzydła w formie tzw. Scrum Master-Shadow. Jest to forma „praktyk” dla świeżo upieczonych Scrum Masterów, którzy po podpisaniu odpowiedniej lojalki mogą podpatrywać tych bardziej doświadczonych w ich pracy przez parę tygodni.

6. Dotychczasowe doświadczenie

Nie ignorować swojego dotychczasowego doświadczenia jeśli da się je jakkolwiek połączyć z nową rolą. U mnie akurat było łatwo, bo zajmowałam się koordynacją pracy zespołów projektowych, pisałam 2 prace na studiach podyplomowych o metodzie pracy /zarzadzania LEAN (to jest jedna z metod Agile) więc jakąś wiedzę już miałam. Myślę że to też mocno zaważyło o dostaniu tej pracy ale nie tylko to. Ludzie zawsze cenią zaangażowanie i chęć do nauki.

I na koniec chyba najważniejsze…

Chciałabym podkreślić, że nie jest to rola dla każdego. To stanowisko wymaga ciągłej nauki. Zostanie Scrum Masterem to dopiero początek dłuuuugiej drogi, cały SCRUM opiera się na inspekcji i adaptacji, nauce na błędach, ciągłym doskonaleniu. Jeśli ktoś chce mieć ciepłą posadkę i nie napracować się za bardzo, to to nie jest stanowisko dla niego. To jest praca 24h/dobę bo czasem myśli na temat tego jak pomóc zespołowi przychodzą tuż przed północą, czasem podczas robienia obiadu, a czasem na spacerze z dzieckiem. Jeśli ktoś nie jest w tą rolę zaangażowany to szybko zostanie to zauważone, nie jest to rola zadaniowa, przy której wychodząc z pracy zostawiamy te problemy za sobą. To jest praca nad organizacja, nad zmiana mentalności kierownictwa, ludzi w zespołach, bycie coachem, psychologiem, mentorem, facylitatorem, przyjacielem i policjantem w jednym.

To bardzo złożona, ale też arcyciekawa, kreatywna i wymagająca rola, na podanych przeze mnie blogach mocno jest podkreślona złożoność tej funkcji. Brakuje na rynku zaangażowanych i dobrych Scrum Masterów, także do boju!

Trzymam kciuki za wszystkie chętne i pracowite dziewczyny!

Cały  zespół Mamo Pracuj także! Go girls!

Zdjęcie: pixabay.com

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Agnieszka Kaczanowska
Współzałożycielka mamopracuj.pl, od dziesięciu lat rozwija swoje umiejętności łączenia życia rodzinnego i zawodowego i nawet jej to wychodzi! Lubi wyzwania i cieszy ją kiedy pracodawcy znajdują świetnych pracowników. Mama wesołej trójki, żona i miłośniczka kotów.  
Podyskutuj

Zabezpieczony: Jak branża IT może pomagać milionom pacjentów? Relacja ze spotkania w Roche Global IT Solution Centre

Brak zajawki, ponieważ wpis jest zabezpieczony hasłem.
  • Anna Łabno - Kucharska - 15/01/2019
Uczestnicy spotkania #MamoPracujwIT w Warszawie w Roche Global IT Solution Centre

Spotkanie #MamoPracujwIT w Warszawie, przygotowane we współpracy z Roche Global IT Solution Centre, było nieco inne od pozostałych realizowanych w ramach tego programu. Pierwszy raz, spotkanie prowadzone było po angielsku, a wśród uczestników było wielu Panów – bardzo miło!

Po części przeznaczonej na prezentacje, dyskusję, wszyscy uczestnicy chętnie dzielili się swoją wiedzą i doświadczeniem w trakcie części networkingowej, a spotkanie przeciągnęło się znacznie poza zaplanowany czas 😉

Moc wiedzy i doświadczenia

Wydarzenie otworzyła Agnieszka Czmyr-Kaczanowska z Fundacji Mamo Pracuj i przekazała głos przedstawicielom gospodarza spotkania. W trakcie spotkania swoje prezentacje prowadzili:

  • Aleksandra Ossowska-Owczarczyk – HR Head, która zaprezentowała firmę podczas wystąpienia pt.  „Poznaj Roche Global IT Solution Centre”
  • Mariusz Mulas, Global Head – Application Development, opowiadał o rozwiązaniach, którymi się zajmuje podczas wystąpienia „Gdzie IT spotyka się z nauką”
  • Marta Pilarczyk, Team manager fullstack i Strategic Outsourcing, odpowiadała na pytania, dotyczące obszarów związanych z Kobietami w IT. Jak wygląda dzisiejsza praca kobiet w IT? Ile kobiet jest w IT? Czy sytuacja w Solution Centre jest podobna do globalnych trendów?
  • Sabrina Staniewska, Senior IT Proffesional, miała wystąpienie na temat „IT RnD w erze niepewności, złożoności nowych technologii i innowacji”
  • Jakub Bieniek, Senior Team Manager – DIA IT i Anna Casquet-Lawrynowicz, Senior Team Manager, dzielili się swoimi doświadczeniami z perspektywy pracujących rodziców, podczas panelu „Słowo o codziennym życiu w IT”

Networking, czyli o co pytały mamy

Po tej części mamy chętnie korzystały z networkingu oraz swobodnych rozmów z pracownikami Roche Global IT Solution Centre. Dopytywały o możliwości związane z zatrudnieniem oraz o to, jak wygląda proces rekrutacyjny. Śmiało zadawały pytania, dotyczące początków pracy w firmie oraz jak wyglądał rozwój zawodowy poszczególnych osób.

Przy okazji korzystały z pysznego i zdrowego poczęstunku, a dzieci z świetnie przygotowanej sali zabaw i obecności animatorek.

Opinie z pierwszej ręki

Uczestnicy spotkania bardzo wysoko ocenili jego przygotowanie i przebieg.

Spotkanie było szalenie interesujące. Ciekawy dobór tematów. Świetnym pomysłem była dyskusja pomiędzy dwoma pracownikami, którzy podzielili się z nami swoimi historiami, związanymi z przerwą w pracy i powrotem. Cenna była także możliwość indywidualnego porozmawiania z rekruterami.

Bardzo podoba mi się idea #MamoPracujwIT, takie meet-upy są bardzo potrzebne.

Dziękujemy za uczestnictwo i do zobaczenia!

O Roche Global IT Solution Centre

„W Roche Global IT Solution Centre wykorzystujemy najnowsze technologie by pokonywać bariery w medycynie. Stabilne zatrudnienie, poczucie misji i doskonałe warunki pracy stanowią solidne fundamenty, pomagając nam jasno określić ścieżkę swojej kariery”.

Zobacz kogo poszukuje Roche Global IT Solution Centre >>

 

Zdjęcia: Agnieszka Czmyr-Kaczanowska

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Anna Łabno - Kucharska
Jestem mamą mądrej indywidualistki. Posiadam doświadczenie w koordynacji projektów, prowadzeniu szkoleń oraz doradztwa. Uwielbiam spędzać czas z rodziną, podróżować, czytać książki i celebrować picie kawy. W "wolnym" czasie wspieram osoby chore onkologicznie.

Jak ruszyć z firmą i zostać freelancerem? Radzi Kasia Aleszczyk

Nie dowiesz się czy podołasz, dopóki nie rozpoczniesz - mówi Kasia Aleszczyk, kobieta przedsiębiorcza i ekspert od tworzenia stron internetowych. Czy można wyeliminować ryzyko związane z założeniem firmy i gdzie szukać pierwszych zleceń? Dowiedz się już teraz i zacznij działać! A tworzenie stron internetowych to świetny pomysł na pracę zdalną dla mam!
  • Joanna Gotfryd - 09/01/2019
Kasia Aleszczyk

Chciałabyś pracować z domu? Zostać freelancerką i dopasować swoją pracę do rodziny?

Spełnij swoje marzenia!

Startuje kolejne edycje kursu WordPress & Freelancing oraz Wirtualna Asystentka & Social Media Ninja, które są intensywnymi kursami on-line, przygotowanymi specjalnie z myślą o mamach.

Możesz całkowicie zmienić swoje życie zawodowe, nie przegap tej szansy!

Poznaj szczegóły kursu WordPress & Freelancing>>

Poznaj szczegóły kursu Wirtualna Asystentka>> 

Kasiu, często słyszę od mam, że chciałyby pracować na swoim, ale obawiają się zakładania własnej firmy, bycia freelancerem. Czy naprawdę jest się czego bać?

Teoretycznie zawsze jest się czego bać. Bo przecież wszystko, co nowe, wprowadza zarówno ekscytację, jak i strach. Natomiast ja często spotkam kobiety, które nie tyle obawiają się samego założenie firmy, ale zwlekają, bo boją się, co będzie jeśli im się nie powiedzie. I takim kobietom odpowiadam zawsze: nie, nie masz się czego bać.

Tak naprawdę rzadko kto rozpoczyna swój pierwszy biznes i osiąga sukces. Często sukces poprzedzony jest niejedną porażką. W samym prowadzeniu firmy oczywiście trzeba się będzie wiele nauczyć. Jest to sytuacja, która w ogóle nie przypomina i której nawet nie można porównywać do pracy na etacie.

Sporo wiedzy trzeba przy własnej działalności przyswoić, wiele rzeczy testować, a czasem i po roku, dwóch zmienić kierunek, czy zakres wykonywanych usług.

Jednak nikt z nas nie dowie się, czy podoła, dopóki nie rozpocznie.

A co się stanie, jeśli nie wyjdzie? Prawdopodobnie nic takiego. Na etat zawsze można wrócić.

A jak wyeliminować ryzyko takiej porażki? Wiem, że nie da się przewidzieć wszystkiego, ale jakie są najważniejsze działania, o które należy zadbać?

Fakt, nie da się, ponieważ prowadzenie i powodzenie firmy nie do końca zależy tylko od naszych działań. Jest mnóstwo czynników, które codziennie mają wpływ na nasz biznes. Istnieją firmy, które zostały zamknięte, ponieważ np. zmieniło się polskie prawo.

Ale jeśli chodzi o przygotowania. Warto sobie biznes zaplanować. Przemyśleć, co będzie się w nim sprzedawać, skąd będą w nim Klienci, za co będzie się otrzymywać pieniądze, ile tych pieniędzy będzie, jak będzie się z nimi komunikować i ich obsługiwać. Warto również rozejrzeć się dokoła, określić swoją konkurencję i przyjrzeć się ich działaniom.

I na koniec – najlepiej zaczyna się własny biznes ze zgromadzoną wcześniej poduszką finansową, by móc działać kilka pierwszych miesięcy (niektórzy piszą – rok) bez zysków w firmie.

Jak jest firma, to muszą być też i zamówienia. Od czego zaczęłabyś szukanie pierwszych zleceń?

Jeszcze kilka lat temu był to nie raz proces skomplikowany. Dziś najczęściej dzieje się to na Facebooku. Każdy z nas ma znajomych. Oni mają swoich znajomych, a tamci – kolejnych znajomych. Zaczynając warto swoim znajomym to ogłosić. Krótko i na temat. Że rozpoczyna się biznes, jakie usługi będzie się świadczyć i pozostawić jakiś namiar do kontaktu. Spotkałam już kilkunastu przedsiębiorców, którzy właśnie od sieci własnych kontaktów zaczynali.

Kasiu, jesteś ekspertem od WordPressa i biznesu. Wspierasz kobiety, które uczestniczą w kursie WordPress&Freelancing właśnie wiedzą biznesową. Czego dokładnie będzie się można od Ciebie nauczyć?

W kursie rzeczywiście jestem odpowiedzialna za tę część, która dotyczy freelancingu i biznesu. Podczas pięciu spotkań mentorskich poruszamy tematy związane z wiedzą ogólną o biznesie, z pozyskiwaniem zleceń, z pisaniem własnej oferty, z obowiązującymi przepisami, dotyczącymi prowadzenia własnej firmy.

Mam jednak również ponad czteroletnie doświadczenie w tworzeniu stron na WordPressie dla klientów. Dzielę się więc i tym, co się wiąże konkretnie z takim biznesem, czyli opowiadam o zleceniach WordPressowych od kuchni. To właśnie jest temat, który wzbudza największe zainteresowanie.

Dziękuję Ci za rozmowę!

Kasia Aleszczyk – na co dzień pomaga innym oswajać WordPressa. Blogerka na www.KasiaAleszczyk.pl  i podcasterka na www.JakZycwNecia.pl. W swojej autorskiej akademii na www.AkademiaWP.pl , w kursach online, uczy różnych rzeczy z WordPressem związanych. Głęboko wierzy, że gdy zamykają się przed nią drzwi – trzeba poszukać otwartego okna!

A jeśli Ty chciałabyś spróbować swoich sił jako freelancerka, to teraz masz na to naprawdę świetną okazję!

Startuje kolejna edycja kursu on-line WordPress & Freelancing. Przygotowany specjalnie z myślą o mamach, w 8 tygodni pomoże Ci całkowicie zmienić Twoje życie zawodowe – nie przegap tej szansy! Naucz się robić strony internetowe i zarabiaj na zleceniach z całego świata!

Już dzisiaj dowiedz się więcej szczegółów >>

Zdjęcie: archiwum Kasi Aleszczyk

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Joanna Gotfryd
Współzałożycielka portalu Mamo Pracuj, absolwentka UEK, z doświadczeniem zawodowym w dużym biznesie. Mama dwóch rozbrykanych dziewczynek. Pasjonatka górskich wycieczek i Italii w każdej postaci. Marzy o dalekich podróżach i zdobyciu Korony Gór Polski.
Podyskutuj
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie
Może Cię zainteresować także:
Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail