ZAINSPIRUJ SIĘ
Zostań swoją szefową – zostań bizneswoman
- Katarzyna Biernacka
- 23 stycznia 2013
- 5 MIN. CZYTANIA
Na założenie działalności gospodarczej decyduje się coraz więcej kobiet w naszym kraju. Szczególnie matek, które po urodzeniu, szukają sposobu na połączenie opieki nad dzieckiem z pracą zawodową. Dla wielu z nich własna firma jest nie tylko receptą na wyjście z trudnej sytuacji na rynku pracy (m.in. wysokie bezrobocie i trudności ze znalezieniem pracy dla matki z małym dzieckiem), ale również możliwością realizowania swoich marzeń i pasji.
Jak założyć firmę?
Otwarcie i rozkręcenie firmy to poważne przedsięwzięcie i nie każda kobieta od razu decyduje się na ten krok. Przyszłe bizneswoman przed podjęciem pracy „na własną rękę” zazwyczaj zderzają się z szarą rzeczywistością natury formalnoprawnej. O czym powinna pamiętać kobieta przy zakładaniu firmy? Jaką firmę otworzyć? Jakie wymagania trzeba spełniać, by założyć określone typu działalności? Jaka powinna być forma prawna firmy? Na szczęście z tym problemami nie zostają pozostawione same sobie. Pomoże im Anna Konarzewska – Żuczek w poradniku „Zostań swoją szefową, czyli jak stworzyć i prowadzić własną firmę”.
Książka „Zostań swoją szefową…” to doskonałe kompendium wiedzy dla początkujących bizneswoman. Autorka, specjalistka od prawa podatkowego, w pierwszej części poradnika przeprowadza nas przez etapy zakładania działalności gospodarczej. Z poradnika, oprócz podstawowych zagadnień związanych z rejestracją i wyborem form działalności, możemy dowiedzieć się również, jak napisać własny biznesplan i w jaki sposób starać się o dotację na założenie firmy. Autorka podaje nam na tacy kompetentne i wyczerpujące wskazówki, dzięki którym bez kłopotu zaczniemy sprawnie poruszać się w gąszczu przepisów prawnych związanych z zakładaniem działalności. Znakomitym uzupełnieniem tej części poradnika jest praktyczny dodatek, który zawiera wzory umów, formularzy, a także przydatne wyciągi z ustaw niezbędne w pierwszych krokach przedsiębiorcy.
Przeczytaj także: Jeśli nie własna firma, to co? 4 pomysły dla aktywnej mamy
Jaki biznes prowadzić?
To pytanie zadaje sobie zapewne wiele kobiet, które myślą o prowadzeniu firmy. Odpowiedzi na nie daje druga, znacznie obszerniejsza część poradnika „Zostań swoją szefową…”. W nim autorka podaje nam propozycje i szczegółowe opisy różnych typów działalności – od apteki poprzez ciucholand, na szkole tańca kończąc. Konarzewska-Żuczek podsuwa nam aż 22 pomysły na biznes, a każdy z „biznesów” zostaje szczegółowo omówiony pod kątem formalnoprawnym oraz marketingowym.
Z tej części dowiadujemy się, jak założyć biuro turystyczne; jakie zezwolenia trzeba uzyskać do prowadzenia domu seniora, apteki czy kawiarni; co wymagane jest do założenia przedszkola, a nawet na jakie kursy florystyczne warto się zapisać przed otwarciem kwiaciarni! Poszczególne rozdziały stanowią solidne kompendium wiedzy na temat danego biznesu i stanowić będą pomoc dla kobiet, które jeszcze nie zdecydowały się na konkretny typ działalności.
Jest jednak małe, ale…
Z lekkim zaskoczeniem stwierdziłam, że w tym katalogu pomysłów na firmę zabrakło działalności związanych e-biznesem. Myślę tutaj głównie o wszelkiego typu e-sklepach i innych formach działalności usługowej, opartych na sprzedaży usług i produktów przez Internet. To dość poważna luka w poradniku, biorąc pod uwagę fakt, że w ostatnich latach rynek sprzedaży internetowej zaczyna odgrywać coraz większą rolę. Internet jako medium ogólnodostępne jest idealnym miejscem działalności dla kobiet, matek, które z domu chcą kierować swoim biznesem. Szkoda, że rynkowi e-commerce nie poświęcono uwagi w kontekście firm prowadzonych przez kobiety.
Przeczytaj także: 12 pomysłów, jak założyć biznes bez pieniędzy
Kto powinien sięgnąć po książkę?
Nie jest to pozycja dla wszystkich. Zdecydowanie odradzam zakup tym z was, które są już zdecydowane na konkretny typ działalności lub prowadzą własną firmę. Wbrew tytułowi książka nie daje nam konkretnych wskazówek dotyczących samego prowadzenia firmy i ten temat traktuje dość marginalnie. Takie zagadnienia jak promocja firmy czy tworzenie strony WWW potraktowane są w poradniku pobieżnie.
„Zostań swoją szefową…” to znakomity przewodnik dla kobiet, które jeszcze nie mają firmy i właśnie zastanawiają się nad otwarciem własnej działalności gospodarczej. Po książkę powinny sięgnąć, szczególnie te z Was, które jeszcze nie są pewne, w którą stronę podążyć i chcą uzyskać wskazówki i podpowiedzi: co, gdzie i jak zacząć?
Tytuł: Zostań swoją szefową czyli jak stworzyć i prowadzić własną firmę
Autor: Anna Konarzewska – Żuczek
Wydawnictwo One Press, Helion
Rok wydania: 2012
Zdjęcie: Canva