Czego szukasz

Jak zostać bizneswoman?

„A może założę własną firmę?” Ta myśl pojawia się w głowach wielu kobiet. Tym, które chcą wcielić swoje marzenia w życie i zrobić pierwszy krok w biznesie, polecam książkę Anny Konarzewskiej- Żuczek „Zostań swoją szefową, czyli jak stworzyć i prowadzić własną firmę”.

  • Katarzyna Biernacka - 23/01/2013

Na założenie działalności gospodarczej decyduje się coraz więcej kobiet w naszym kraju. Szczególnie matek, które po urodzeniu, szukają sposobu na połączenie opieki nad dzieckiem z pracą zawodową. Dla wielu z nich własna firma jest nie tylko receptą na wyjście z trudnej sytuacji na rynku pracy (m.in. wysokie bezrobocie i trudności ze znalezieniem pracy dla matki z małym dzieckiem), ale również możliwością realizowania swoich marzeń i pasji.

Jak założyć firmę?

Otwarcie i rozkręcenie firmy to poważne przedsięwzięcie i  nie każda  kobieta od razu decyduje się na ten krok. Przyszłe bizneswoman przed podjęciem pracy „na własną rękę” zazwyczaj zderzają się z szarą rzeczywistością natury formalnoprawnej. O czym powinna pamiętać kobieta przy zakładaniu firmy? Jaką firmę otworzyć?  Jakie wymagania trzeba spełniać, by założyć określone typu działalności?  Jaka powinna być forma prawna firmy? Na szczęście z tym problemami nie zostają pozostawione same sobie. Pomoże im Anna Konarzewska- Żuczek w poradniku „Zostań swoją szefową, czyli jak stworzyć i prowadzić własną firmę”.

Książka „Zostań swoją szefową…” to doskonałe kompendium wiedzy dla początkujących bizneswoman. Autorka, specjalistka od prawa podatkowego,  w pierwszej części poradnika przeprowadza nas przez etapy zakładania działalności gospodarczej. Z poradnika, oprócz podstawowych zagadnień związanych z rejestracją i wyborem form działalności,  możemy dowiedzieć się również, jak napisać własny biznesplan  i  w jaki sposób  starać się o dotację na założenie firmy. Autorka podaje nam na tacy kompetentne i wyczerpujące wskazówki, dzięki którym bez kłopotu zaczniemy sprawnie poruszać się w gąszczu przepisów prawnych związanych z zakładaniem działalności. Znakomitym uzupełnieniem tej  części poradnika jest praktyczny dodatek, który zawiera wzory umów, formularzy i przydatne wyciągi z ustaw  niezbędne w pierwszych krokach przedsiębiorcy.

Jaki biznes prowadzić?

To pytanie zadaje sobie zapewne wiele kobiet, które myślą o prowadzeniu  firmy. Odpowiedzi na nie  daje  druga,  znacznie obszerniejsza  część poradnika „Zostań swoją szefową…”. W nim autorka podaje nam propozycje i szczegółowe opisy różnych typów działalności – od apteki poprzez ciucholand, na szkole tańca kończąc. Konarzewska-Żuczek podsuwa nam aż 22 pomysły na biznes, a każdy z „biznesów” zostaje szczegółowo omówiony pod kątem formalnoprawnym oraz marketingowym.  Z tej części dowiadujemy się, jak założyć biuro turystyczne; jakie zezwolenia trzeba uzyskać do prowadzenia domu seniora, apteki czy kawiarni; co wymagane jest do założenia przedszkola, a nawet na jakie kursy florystyczne warto się zapisać przed otwarciem  kwiaciarni! Poszczególne  rozdziały stanowią solidne kompendium wiedzy na temat danego biznesu i stanowić będą pomoc dla kobiet, które jeszcze nie zdecydowały się  na konkretny typ działalności.

Jest jednak małe, ale…

Z lekkim zaskoczeniem stwierdziłam, że w tym katalogu pomysłów na firmę zabrakło działalności związanych e-biznesem. Myślę tutaj głównie o wszelkiego typu e-sklepach i innych formach działalności usługowej, opartych na sprzedaży usług i produktów przez Internet.  To dość  poważna luka  w poradniku, biorąc pod uwagę fakt, że  w ostatnich latach rynek sprzedaży internetowej zaczyna odgrywać coraz większą rolę. Internet jako medium  ogólnodostępne  jest idealnym miejscem działalności dla kobiet, matek, które z domu chcą kierować swoim biznesem. Szkoda, że rynkowi e-commerce nie poświęcono uwagi w kontekście firm prowadzonych przez kobiety.

Kto powinien sięgnąć po książkę?

Nie jest to pozycja dla wszystkich.  Zdecydowanie odradzam zakup tym z was, które są już zdecydowane na konkretny typ działalności lub prowadzą  własną  firmę. Wbrew tytułowi  książka nie daje nam konkretnych wskazówek dotyczących samego prowadzenia firmy i ten temat traktuje dość marginalnie. Takie zagadnienia jak promocja firmy  czy tworzenie  strony WWW potraktowane są w poradniku pobieżnie. 

„Zostań swoją szefową…” to znakomity przewodnik dla kobiet, które jeszcze nie mają firmy i właśnie zastanawiają się nad otwarciem własnej działalności gospodarczej. Po książkę powinny sięgnąć, szczególnie te z Was, które jeszcze nie są pewne,  w którą stronę podążyć i chcą uzyskać wskazówki i podpowiedzi: co, gdzie i jak zacząć?

Zapraszamy na nasz profil na Facebook’u gdzie rozdajemy egzemplarz książki! 

Tytuł: Zostań swoją szefową czyli jak stworzyć i prowadzić własną firmę

Autor: Anna Konarzewska – Żuczek

Wydawnictwo One Press, Helion

Rok wydania: 2012

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Katarzyna Biernacka
Specjalizuje się przygotowywaniu strategii promocji dla małych firm w Internecie, zwłaszcza tych zakładanych przez kobiety (imediasolutions.pl). Aktualnie specjalista ds. promocji i koordynator szkoleniowy w Akademii Fotografii Dziecięcej (www.akademia-fotografii-dzieciecej.pl). Certyfikowany trener ECCC "Grafiki dla fotografów" oraz "e-Marketingu". Założycielka Akademii e-Marketingu (www.akademiaemarketingu.pl).
Podyskutuj

Strategia biznesowa. Dlaczego warto ją mieć?

Co to jest strategia biznesowa, czym różni się od biznes planu i kto powinien ją przygotować? W 3 prostych krokach pokażę Ci jak przygotować strategię rozwoju Twojego biznesu, również franczyzowego.
  • Agnieszka Słowik - 12/06/2019

Co to jest strategia biznesowa?

Strategia biznesowa to przemyślany plan działania, dzięki któremu firma będzie się dynamicznie rozwijać, decyzje przez nas podejmowane będą spójne, a proces zarządzania przedsiębiorstwem przyniesie spodziewane rezultaty.

W odróżnieniu od biznes planu strategia biznesowa ma charakter długookresowy (3-5 letni). Biznes Plan tworzy się przede wszystkim dla startupów przed rozpoczęciem ich działalności. Jest on skierowany głównie do banków i inwestorów w celu przekonania ich, że warto zainwestować środki w nowe przedsięwzięcie. Strategia biznesowa tworzona jest w celu określenia priorytetów, dzięki którym firma będzie się rozwijać. Jest to więc plan rozwoju zarówno dla nowych, jak i istniejących podmiotów gospodarczych, w tym dynamicznie rozwijających się sieci franczyzowych.

Analiza w 3 krokach

Jednym z prostszych sposobów opracowania strategii biznesowej jest przeprowadzenie krok po kroku perspektywicznej analizy potrzeb potencjalnych klientów, partnerów biznesowych oraz określenie własnych celów i priorytetów. Podstawą takiej analizy są odpowiedzi na postawione niżej pytania.

Krok 1 – Określenie własnych celów i ambicji

Dlaczego chcesz zaangażować się w to przedsięwzięcie?

Jakie są Twoje pasje, ambicje i cele życiowe? Czy ich realizacja wiąże się chociaż pośrednio z zakresem usług/produktów sieci franczyzowej, która Cię zainteresowała?

Co jest dla Ciebie najważniejsze? Realizacja własnych pasji czy maksymalizacja dochodu?

Co łączy Cię z Twoimi partnerami biznesowymi, w tym ze współpracownikami, dostawcami i klientami (np. więzy rodzinne, przyjaźń)?

Spójrz na Twój biznes z perspektywy klienta. Zastanów się nad tym, co faktycznie chcesz mu sprzedać. Skup się nie na Twoim produkcie lub usłudze, ale na tym co Ty sama możesz mu zaoferować.

Krok 2 –  Określenie celów biznesowych

Aby wskazać cele biznesowe należy przede wszystkim zdefiniować misję przedsiębiorstwa. Misja określa sens istnienia firmy, wskazuje najważniejsze zadania oraz wartości oferowane klientom. Należy się również zastanowić nad tym, gdzie chcielibyśmy, aby nasza firma znajdowała się za 3-5 lat, a następnie wyznaczyć mierzalne cele, które będziemy realizować w drodze do sukcesu.

Również franczyzodawca powinien okreslić swoją misję, dlatego warto zapytać go o szczegóły. Obie misje, a więc wizje naszego wspólnego biznesu, powinny być spójne.

Krok 3 – Analiza rynku

Na początku należy wskazać 10 najważniejszych potencjalnych klientów, a następnie określić ich oczekiwania. Warto zastanowić się również nad tym, co my chcemy, aby zrobił nasz potencjalny klient oraz nad tym co my chcemy, aby myślał nasz potencjalny klient. Na koniec trzeba sprecyzować to, co odróżnia nas od konkurencji oraz to, w czym jesteśmy od niej lepsi.

Czy strategia jest potrzebna we franczyzie?

Mimo tego że franczyza to sprawdzony model biznesowy, strategia w tym przypadku również jest koniecznością. Powodów jest kilka. Przede wszystkim nasz biznes będziemy rozwijać w innej lokalizacji. W związku z tym struktura populacji może różnić się od tej, w której działa franczyzodawca. Warto zastanowić się i przeanalizaować nasz rynek lokalny. Podobieństwa i różnice wykazane względem rynku, na którym działa franczyzodawca, mogą być zarówno nasżą mocną jak i słabą stroną. Najważniejsze jest to, aby mieć ich świadomość.

Sprawdź jakie pomysły na franczyzę przygotowaliśmy dla Ciebie:

 

 

Edukido

Logo MathRiders

Zdjęcie: 123 rf

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Agnieszka Słowik
Ekonomista, pasjonuje ją aktywny rozwój biznesu, szczególnie franczyza, dlatego kilka miesięcy temu założyła portal biznesowy www.RynekFranczyzy.pl i została pierwszym w Polsce brokerem franczyzowym. Asertywna idealistka, która lubi łamać stereotypy i zachęcać do działania innych. Z jej inicjatywy powstał także serwis dla mam www.MamaSprzeda.pl. Szczęśliwa mama 6-letniej Hani.
Podyskutuj

Co powinnaś wiedzieć o zakładaniu własnej firmy?

W końcu w wolnej chwili zastanawiasz się, czy może zacząć coś swojego? Analizujesz co Cię interesuje, jakie masz talenty i w czym tak naprawdę chciałabyś się realizować? To już bliska droga do zmonetyzowania swoich zainteresowań, czyli założenia własnej firmy. Jak to zrobić krok po kroku?
  • Grzegorz Zieliński - 10/06/2019
młoda kobieta przy biurku marzy o własnej firmie

Zakładanie własnej firmy

Poranny pośpiech jak co dzień nie robi już większego wrażenia, bo cóż zamiast tego może zaoferować nam poranek. Pośpiech jak zawsze związany z wyjściem do pracy i porannym ogarnięciem domu. W drodze do pracy pojawiają się kolejne dręczące myśli – „w jakim humorze będzie szef, czego jeszcze nie zdążyłam zrobić wczoraj”. Wtedy to jeszcze akceptujesz w końcu liczy się każda sekunda. Nie ma czasu na myślenie.

Jakie dokumenty musisz wypełnić ?

Gdy podejmiesz już swoją decyzję o założeniu firmy i zdecydujesz się jednoosobową działalność gospodarczą to masz 75% drogi pokonane! Teraz pozostaje udać się do najbliższego urzędu i dokonać rejestracji.

Jednak zanim to zrobisz przygotuj się wcześniej. Ustawodawca wymaga już na etapie składania wniosku pewnych informacji, po których ponosimy konsekwencje. Nie pozostawiaj ich ślepemu losowi.

Dobre przygotowanie do rejestracji pozwala na sprawne przeprowadzenie jej w urzędzie. W zależności jaką podejmiesz decyzje takie będziesz płacić podatki. Istotna jest także sprawa wyboru ubezpieczyciela.

Wypełnianie formularza

Zabierz do urzędu dowód osobisty, a dodatkowo musisz znać swój numer NIP (jeśli nie posiadasz zostanie Ci nadany elektronicznie).

Wymyśl nazwę firmy. Powinna być związana z prowadzoną działalnością i pamiętaj kiedy działalność się rozwinie będziesz dzięki niej rozpoznawana na rynku. Lepiej od razu wymyśleć ciekawą nazwę niż potem narażać się na niepotrzebne koszty. Jeśli nie chcesz żadnego pseudonimu to wiedz, że imię i nazwisko jest obowiązkowe i to ono stanie się Twoją nazwą.

Sprawdź, co powinnaś wiedzieć:

Nie każdą firmę należy rejestrować

PKD

To nic innego jak Polska Klasyfikacja Działalności. Jest to spis wszystkich rodzajów działalności. Wybierz sobie te, które Cię interesują. Klasyfikują one działalność według ścisłych kryteriów. Po przeanalizowaniu wypisz je sobie na kartce, aby niepotrzebnie nie szukać ich ponownie. Nie ma też potrzeby wypisywać zbyt wielu punktów PKD, ponieważ aktualnie wszystkie wpisy do działalności są zwolnione z opłat.

Wybór ubezpieczyciela

W zależności od sytuacji w jakiej się znajdujesz możesz być ubezpieczona w KRUS lub ZUS.

Natomiast osoba, która będzie podlegać ubezpieczeniu w ZUS powinna wiedzieć jakie spełnia warunki, aby wybrać dla siebie odpowiednie ubezpieczenie.

Formularze jakie składa osoba przy rejestracji do ubezpieczeń:

  • ZUS ZUA – jeśli zgłaszasz się do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnego (i dobrowolnie – chorobowego)
  • ZUS ZZA – jeśli zgłaszasz się tylko do ubezpieczenia zdrowotnego, np. przy uldze na start
  • ZUS ZCNA – jeśli zgłaszasz do ubezpieczenia zdrowotnego członka rodziny.

Do wyboru masz:

  • ulgę na start przez 6 miesięcy nie płacisz składek na ubezpieczenia społeczne (składasz formularz ZUS ZZA z kodem tytułu ubezpieczenia 05 40)
  • preferencyjne składki „mały ZUS” – składki obniżone przez 24 miesiące (składasz formularz ZUS ZUA z kodem tytułu ubezpieczenia 05 70)
  • jeśli będziesz opłacać standardowe składki ponieważ nie spełniasz warunków do skorzystania z wymienionych ulg (składasz formularz ZUS ZUA z kodem tytułu ubezpieczenia 05 10)

Dokumenty składasz w ciągu 7 dni od daty rozpoczęcia (możesz złożyć już przy rejestracji firmy w urzędzie za pośrednictwem CEIDG.)

Sposób rozliczania z urzędem skarbowym

Przedsiębiorca we wniosku rejestracyjnym CEIDG-1 wybiera formę płatności podatku dochodowego. Do wyboru masz:

  • na zasadach ogólnych;
  • podatek liniowy;
  • ryczałt od przychodów ewidencjonowanych;
  • karta podatkowa;

Przemyśl tę decyzję ponieważ według wybranej formy płatności będziesz się rozliczać z Urzędem Skarbowym.

Profil Zaufany

Jeśli nie chcesz przychodzić do urzędu, możesz zrobić wszystko sama w domu, a następnie podpisujesz profilem zaufanym po wysłaniu dokumentów w Internecie. To darmowe narzędzie, którym potwierdzisz swoją tożsamość w Internecie (PESEL). Działa jak podpis elektroniczny i jest alternatywą dla płatnego podpisu kwalifikowanego.

Zdjęcie: Storyblocks.com

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Grzegorz Zieliński
Nauczyciel z powołania; zawodowo - wieloletni pracownik samorządowy; prywatnie - mąż i tata dwójki wspaniałych i mądrych dzieci.
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail