Czego szukasz

Jak zostać analitykiem biznesowym IT? 5 wskazówek od mamy, która się przebranżowiła

Pola Figacz jest mamą dwójki dzieci i od kilku lat pracuje jako analityk biznesowy IT. Choć najpierw ukończyła studia humanistyczne, świetnie odnalazła się w branży IT. Jaka była jej droga do analityka biznesowego? Jakie działania, książki i blogi poleca, żeby zmienić swój zawód i zacząć swoją drogę zawodową od początku?

  • Joanna Gotfryd - 01/07/2018
Ręce kobiety na laptopie

Pola w rozmowie z nami opowiedziała dokładnie jak wyglądała jej droga od studiów humanistycznych do pracy jako analityk biznesowy. Dlaczego zdecydowała się na własną firmę i co zyskała dzięki elastyczności.

Poznaj rekomendacje Poli i dowiedz się jak przebranżowić się krok po kroku.

Zanim Pola została analitykiem biznesowym IT, zaczęła pracę w firmie, która zajmuje się tworzeniem oprogramowania. Na początku zajmowała się tworzeniem dokumentacji dla użytkownika końcowego systemów, które tworzyła firma. Z czasem miała coraz więcej różnorodnych zadań i obowiązków. Zajmowała się testowaniem manualnym, poznawała technologie, obsługę baz danych, zasady modelowania procesów biznesowych, pracy z klientem itp.

Potem nadeszła pora na zmiany.

Czym zajmuje się analityk biznesowy w IT?

Analityk biznesowy to taka osoba w zespole projektowym, która pełni trochę rolę tłumacza – przede wszystkim pomiędzy klientami, a programistami, lub bardziej ogólnie między biznesem, a technologią.

1. Znajdź firmę, w której możesz się uczyć i w której znajdziesz mentorów

W firmie, w której w zasadzie zaczynałam pracę jako analityk zdobyłam ogromną wiedzę codziennie ucząc się od bardziej doświadczonych ode mnie i uważam, że jest to najlepszy sposób na zdobywanie wiedzy. Miałam seniora analityka, do którego mogłam się zwrócić w razie pytań i wątpliwości, mogłam też pracować w zespole i uczyć się warsztatu pracy – od prowadzenia rozmów z klientem po organizację dokumentów, jakie analityk musi przygotować.
Jak się zaczyna przygodę z analizą, dobrze jest znać zagadnienia np. z zakresu inżynierii wymagań, jeśli ktoś wie w czym chce się specjalizować, to też dobrze jest taką wiedzę zgłębiać – ja np. bardzo dużo czytałam i szkoliłam się z zakresu portali internetowych, ich użyteczności, sposobu powstawania stron www, zarządzania nimi itd.

2. Kursy, konferencje i spotkania branżowe.

Kursy mogą też pomóc w zdobywaniu wiedzy z konkretnych zagadnień związanych z zawodem analityka, np. modelowaniem procesów biznesowych, tworzeniem przypadków użycia czy diagramów klas.

Dobrze jest na bieżąco śledzić co się dzieje w branży jako takiej i oczywiście co dzieje się w obszarze analizy – są konferencje i różne spotkania branżowe.

3. Blogi i książki

Polecam też blogi osób, które od lat zajmują się analizą biznesową w Polsce i są kopalnią wiedzy na ten temat. Ja z czystym sumieniem rekomenduję blogi Michała Wolskiego, Hanny Tomaszewskiej i Jarka Żelińskiego.
Jeśli chodzi o książki – to są już bardzo dobre po polsku z obszaru analityki biznesowej – odnośnie zbierania wymagań, modelowania w BPMN, ale dobrze jest się opierać na anglojęzycznej literaturze.

Analitycy mają też swoją „biblię” BABOK – to jest taki ustandaryzowany przewodnik wiedzy analitycznej stworzony przez organizację International Institute of Business Analysis.

4. Rozwijaj kompetencje miękkie i ciągle się ucz

Od samego początku staram się rozwijać swoje kompetencje dotyczące prowadzenia rozmów, zbierania wymagań, organizacji swojego czasu, zarządzania zespołami – dzięki temu jest mi zdecydowanie łatwiej pracować.
Oczywiście mając dzieci, męża, psa, obowiązki zawodowe i domowe oraz hobby czasem mam mało tego czasu, ale mam zasadę, że chociaż 5 minut dziennie poświęcam na to, żeby się czegoś nauczyć.

5. Nieważne z jakiego miejsca zaczynasz, pamiętaj, że czeka Cię dużo pracy!

Uważam, że nie trzeba mieć studiów technicznych, żeby rozpocząć pracę jako analityk, trzeba mieć ciekawość, pasję i szczęście do ludzi, którzy chcą się wiedzą podzielić. Trzeba tylko zakładać, że droga do zdobycia wymarzonego zawodu może potrwać dłużej i może wiązać na początku z wyrzeczeniami, które trzeba wziąć pod uwagę jak się planuje zmianę zawodu.

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Joanna Gotfryd
Współzałożycielka portalu Mamo Pracuj, absolwentka UEK, z doświadczeniem zawodowym w dużym biznesie. Mama dwóch rozbrykanych dziewczynek. Pasjonatka górskich wycieczek i Italii w każdej postaci. Marzy o dalekich podróżach i zdobyciu Korony Gór Polski.
Podyskutuj

Dzieci napędzają mnie do działania – historia Magdy, która pracuje zdalnie i robi strony www

Magda po urodzeniu syna szukała sposobu na ciekawą i rozwijającą pracę. Chociaż ukończyła szkołę kosmetyczną, wiedziała, że to nie będzie praca jej marzeń. Będąc podopieczną Fundacji, która wspiera młodzież usamodzielnianą, dostała propozycję nauki WordPressa. Mimo wielu wątpliwości, Magda zdecydowała się na kurs, a dzisiaj pracuje zdalnie tworząc strony www. Może ta historia zainspiruje Cię do działania? Poznaj Magdę i jej drogę do branży IT.
  • Joanna Gotfryd - 09/05/2019
Magda

Chcesz uczyć się on-line i zdobyć nowy zawód? Tworzyć strony internetowe oparte na WordPressie i pracować zdalnie?

Sprawdź szczegóły i zgłoś się na kurs >>>

Kolejna edycja kursu WordPress & Freelancing rusza niedługo!

Sfinansuj kurs w 100% z programu Inwestuj w Rozwój  > dowiedz się więcej >>>

Magda Majewska. Młoda mama pracuje zdalnie

Magdo, jesteś młodą mamą i zupełnie niedawno Twoje życie zawodowe zmieniło się o 180 stopni. Czym się zajmujesz?

Pracuję zdalnie tworząc strony internetowe na zlecenie, prowadząc fan page oraz strony dla moich klientów. Dodatkowo w weekendy uczę się w szkole policealnej na kierunku „technik informatyk”.

Po maturze ukończyłaś szkołę kosmetyczną i mówiłaś mi, że do tej pory trzymałaś się z daleka od komputerów. Co przekonało Cię do pójścia w stronę IT i robienia stron www?

Szczerze mówiąc to przekora i ciekawość. Jestem osobą, która lubi wyzwania, nie umie stać w miejscu. Po urodzeniu syna, miałam poważny problem z wyborem dalszej ścieżki. Wiedziałam, że kosmetyka (mimo, że interesująca i rozwijająca!) jest zawodem, który mało ode mnie wymaga. W zasadzie powtarzalność czynności była tak nużąca, że nie potrafiłam zmusić się dalszego rozwoju.

Zaczęłam szukać. Ze strony Fundacji Szczęśliwej Drogi*, która wspiera młodzież usamodzielnianą, padła propozycja wzięcia udziału w bootcampie WordPress & Freelancing.

Na początku trochę byłam niechętna, nie widziałam w sobie potencjału, ba! nawet myślałam, że nie jestem na tyle mądra, żeby zrozumieć o co chodzi w programach komputerowych.

Mój chłopak wciąż mi powtarzał „Idź, spróbuj, kujon z Ciebie – dasz sobie świetnie radę”. Zaczęłam trochę czytać, próbowałam zrozumieć – i tak z dnia na dzień powiedziałam sobie „wóz albo przewóz, najwyżej się nie uda”.

Po samym rozpoczęciu kursu nagle okazało się, że to wszystko jest jak puzzle, jak układanka. Z tych puzzli można układać większą całość, tworzyć nowe rzeczy!

Chciałam nauczyć się jak najwięcej, żeby zdobyć umiejętności, które pozwolą mi wymyślić i stworzyć coś własnego, niepowtarzalnego.

Co najbardziej podobało Ci się na kursie? Co było największą wartością dla Ciebie?

Zdecydowanie podejście mentorek grało tu kluczową rolę. Grupa była w 100% żeńska, a kobiety mają tendencję do zaniżania własnej wartości. Mentorki cudownie poprowadziły, wskazując różne dalsze potencjalne ścieżki rozwoju, wspierając i motywując do nauki.

Tu muszę podziękować Magdzie Paciorek i Kasi Aleszczyk, bo bez nich i ich ludzkiego, ciepłego podejścia i umiejętności przekazywania wiedzy nigdy bym w to nie weszła.

Chcesz wiedzieć więcej? Przeczytaj nasz wywiad z Kasią Aleszczyk, ekspertką od freelancingu i WordPressa – Jak ruszyć z firmą i zostać freelancerem? >>>

Z bardziej merytorycznego punktu widzenia najciekawsze wydawały mi się zajęcia o CSS czyli „jak wprowadzać zmiany w motywie”. Bardzo ciekawe były również zajęcia o grafice oraz zasadach pracy jako freelancer.

Czy możesz się pochwalić stronami dla Twoich klientów? Dla kogo już pracowałaś?

Oczywiście, że tak 😀 Jednak mogę pokazać Ci strony, które robiłam na kursie bądź już bezpośrednio po, w ramach portfolio, ponieważ na to mam zgody klientów. Stroną, którą zrobiłam od podstaw była strona Fundacji Szczęśliwej Drogi.

W międzyczasie zrobiłam też parę projektów na zlecenie salonów kosmetycznych, a teraz jestem w trakcie tworzenia specyfikacji sklepu internetowego dla jednego z domów mody (nie mogę zdradzić nic więcej!)

Wow, gratuluję! Całkiem niezły dorobek jak na osobę, która 3 miesiące temu dopiero ukończyła kurs. A jak zdobyłaś Twoich pierwszych klientów? Od czego zaczęłaś?

Zaczęłam standardowo od Facebooka oraz od stron z ogłoszeniami, typu OLX, Gumtree. Częściowo też z polecenia od moich poprzednich kontrahentów 🙂

Magdo, masz 24 lata i dwoje dzieci. Oprócz pracy zawodowej pomagasz też Fundacji Szczęśliwe Drogi, prowadzisz fanpage na FB Mama IT i uczysz się Front- Endu. Skąd czerpiesz siły i motywację do działania?

Ta praca jest dla mnie ciągłym wyzwaniem. Lubię pracować z ludźmi, rozmawiać z nimi, próbować zrozumieć na czym im zależy, jak sobie coś wyobrażają.

Jednak największym silnikiem napędowym są dla mnie dzieci. Gdy wracam do domu – wiem, że muszę się dla nich starać, bo od mojego sposobu pracy zależy ich dobro.

Nie mogę wracać do domu zmęczona, półprzytomna, zdenerwowana po pracy. Najlepiej więc nie wychodzić z domu xD

A tak na poważnie, chciałam spędzać z nimi jak najwięcej czasu i nawet „wisząc” nad komputerem, zawsze jestem obok. Jestem w stanie poradzić sobie ze stresem w tej pracy, ponieważ to ja kontroluję napływ informacji i w momencie kiedy po prostu już nie daję rady – wyłączam komputer, telefon i daję sobie na tzw. luz. Prześpię się z problemem i rano wstaję zupełnie z innym spojrzeniem.

Jak sobie radzisz z trudnościami – niepowodzenia w pracy, „zły dzień”? Co pomaga Ci wstać i ruszyć dalej do przodu?

Mój chłopak Piotrek. On jest jak mój filar, zawsze mnie wspiera. Motywuje, czasem da mentalnego kopniaka na rozpęd, ale też kiedy widzi, że ja z uporem siedzę nad rozwiązaniem jakiegoś problemu, mimo że już ledwo widzę na oczy, zabiera mi komputer, każe iść spać, przejść się z psem.

Mimo, że mam już pierwsze sukcesy w zakresie robienia stron – on zawsze mi mówi „jeśli ci nie wyjdzie, będzie coś innego”. Jednak kiedy trzeba potrafi też powiedzieć mi, że muszę się bardziej postarać, poszukać, skupić. Jego zrozumienie i wsparcie jest dla mnie bardzo ważne (Piotrek jest bardziej wsparciem techniczno-psychicznym).

Drugą osobą, bardzo dla mnie ważną, jest mój tutor w Fundacji – Magda Urban. Często doradza mi jak rozwiązać problematyczne dla mnie kwestie, kiedy brakuje mi pomysłu – np. podczas negocjacji i dotyczące ogólnego ogarnięcia się 🙂

Magdo, gdybyś chciała zachęcić nasze czytelniczki do działania, spełniania marzeń i wejścia w branżę IT – co byś chciała im powiedzieć?

Żeby spróbowały. Niech na początek poszukają darmowych kursów dostępnych online – żeby zobaczyć czy w ogóle jest to coś co im się podoba. Praca w IT głównie polega na siedzeniu przy komputerze i to wymaga umiejętności skupienia się na pracy oraz pewnej konsekwencji w działaniu. Jednak nie ma rzeczy niemożliwych.

Nawet jeśli okaże się, że nie jest to Twoja ścieżka – być może wiedza zdobyta podczas nauki przyda Ci się kiedyś jeszcze w życiu. Zbieranie nowych doświadczeń pozwala na lepsze zrozumienie i poznanie siebie 🙂

Dziękuje za rozmowę.

Chcesz tak jak Magda tworzyć strony internetowe oparte na WordPressie i pracować zdalnie?

Sprawdź szczegóły i zgłoś się na kurs >>>

Kolejna edycja kursu WordPress & Freelancing rusza niedługo!

Sfinansuj kurs w 100% z programu Inwestuj w Rozwój  > dowiedz się więcej >>>

* Projekt został zrealizowany jako innowacja społeczna w ramach inkubatora społecznego PWC Małe Wielkie Zmiany.

Zdjęcia: archiwum prywatne Magdy

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Joanna Gotfryd
Współzałożycielka portalu Mamo Pracuj, absolwentka UEK, z doświadczeniem zawodowym w dużym biznesie. Mama dwóch rozbrykanych dziewczynek. Pasjonatka górskich wycieczek i Italii w każdej postaci. Marzy o dalekich podróżach i zdobyciu Korony Gór Polski.

Agile jest kobietą. O technikach zwinnych dla początkujących – bezpłatny webinar

Chcesz dowiedzieć się czym jest Agile? O co chodzi w metodyce technik zwinnych? Co kryje się za pojęciami Scrum i Kanban? Weź udział w bezpłatnym webinarze! Webinar w ramach projektu #MamoPracujwIT we współpracy z Fujitsu Poland. Zapisz się już dziś, aby nie przegapić >>>
  • Agnieszka Kaczanowska - 29/04/2019
Zapisy na webinar pt. Podstawy testowania. Jak zacząć?

Agile jest kobietą. O technikach zwinnych dla początkujących

Ile razy słyszałaś o agile, metodykach zwinnych, scrum’ie czy kanbanie, ale nie do końca wiedziałaś co to jest?

A może właśnie to jest kierunek Twojego rozwoju i chętnie dowiesz się więcej?

Właśnie z myślą o Tobie, już 14 maja 2019 roku, we współpracy z firmą Fujitsu Poland, przygotowaliśmy bezpłatny webinar pt. „Agile jest kobietą. O technikach zwinnych dla początkujących”

Swoją wiedzą i doświadczeniem podzieli się Katarzyna Gnidzińska – RnD Team Manager w Fujitsu Poland, doktor nauk technicznych i mama Agnieszki.

Fujitsu dostarcza najnowsze technologie, a także produkty informatyczne i komunikacyjne dla klientów w ponad 100 krajach. Wykorzystując nasze wieloletnie doświadczenie i możliwości w zakresie innowacji, oferujemy unikalne cyfrowe usługi, w których centrum jest zawsze człowiek.

Kto może wziąć udział w webinarze?

Każdy, kto czuje głód wiedzy i jest ciekawy „o co chodzi z tym agile’m”. Webinar przygotowaliśmy z myślą o osobach początkujących, które dopiero rozwijają się w tym kierunku i chcą się dać zainspirować.

Plan webinaru?

  1. Odrobina historii
  2. Agile – samo życie
  3. Wartości i zasady podejścia zwinnego
  4. Kanban/Scrum – Agile w praktyce

Jeśli właśnie pomyślałaś – to dla mnie! Zapisz się od razu >>>

Termin webinaru: 14 maja 2019 r. godzina 21:00 do 22:30. 

Co potrzebne aby wziąć udział w webinarze?

  • dostęp do internetu,
  • komputer lub telefon (co Ci wygodniej),
  • notatnik,
  • kubek czegoś przyjemnego do picia,
  • i pozytywne nastawienie!

Chesz się przygotować do webiaru? Świetnie!

Nie czekaj, zapisz się od razu >>>

Więcej informacji o partnerze webinaru

Fujitsu Polska zlokalizowane jest w Łodzi, Katowicach i Warszawie.

W Warszawie zajmujemy się usługami wsparcia klientów i sprzedaży. Global Delivery Center Polska zlokalizowane w Łodzi i Katowicach zatrudnia specjalistów w pięciu liniach biznesowych: Research & Development i Business Application Services, Remote Infrastructure Management, BPO, Service Management, Service Desk. W Łodzi, Fujitsu zatrudnia również specjalistów do jednostki EMEIA Business Services.

„Zapraszamy do naszego zespołu programistów, informatyków, administratorów i inżynierów IT, osoby zainteresowane karierą w branży IT, profesjonalistów ze znajomością zagadnień z obszaru księgowości i finansów, specjalistów logistyki, osoby ze znajomością języków i obsługi klienta.

W Fujitsu wierzymy, że technologia może pomóc ludziom w osiągnięciu szczęścia i dobrego samopoczucia. Technologia odgrywa obecnie ważniejszą niż kiedykolwiek rolę. Dlatego też ludzie są zawsze w centrum naszej uwagi. Uważamy, że podejście stawiające człowieka w centrum jest jedynym sposobem na osiągnięcie cyfryzacji i sięgnięcie po pełnię możliwości, jakie niesie technologia”.

Odkryj więcej:

www.fujitsu.com/global/about/

www.TheRealDeal.pl

www.facebook.com/FujitsuPoland/

https://www.linkedin.com/company/career-at-fujitsu-poland

Fujitsu

Zdjęcia: własność Fujitsu Poland, zdjęcie główne 123rf.

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Agnieszka Kaczanowska
Współzałożycielka mamopracuj.pl, od dziesięciu lat rozwija swoje umiejętności łączenia życia rodzinnego i zawodowego i nawet jej to wychodzi! Lubi wyzwania i cieszy ją kiedy pracodawcy znajdują świetnych pracowników. Mama wesołej trójki, żona i miłośniczka kotów.  
Podyskutuj
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie
Może Cię zainteresować także:
Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail