Czego szukasz

Jak zostać analitykiem biznesowym IT? 5 wskazówek od mamy, która się przebranżowiła

Pola Figacz jest mamą dwójki dzieci i od kilku lat pracuje jako analityk biznesowy IT. Choć najpierw ukończyła studia humanistyczne, świetnie odnalazła się w branży IT. Jaka była jej droga do analityka biznesowego? Jakie działania, książki i blogi poleca, żeby zmienić swój zawód i zacząć swoją drogę zawodową od początku?

  • Joanna Gotfryd - 01/07/2018
Ręce kobiety na laptopie

Pola w rozmowie z nami opowiedziała dokładnie jak wyglądała jej droga od studiów humanistycznych do pracy jako analityk biznesowy. Dlaczego zdecydowała się na własną firmę i co zyskała dzięki elastyczności.

Poznaj rekomendacje Poli i dowiedz się jak przebranżowić się krok po kroku.

Zanim Pola została analitykiem biznesowym IT, zaczęła pracę w firmie, która zajmuje się tworzeniem oprogramowania. Na początku zajmowała się tworzeniem dokumentacji dla użytkownika końcowego systemów, które tworzyła firma. Z czasem miała coraz więcej różnorodnych zadań i obowiązków. Zajmowała się testowaniem manualnym, poznawała technologie, obsługę baz danych, zasady modelowania procesów biznesowych, pracy z klientem itp.

Potem nadeszła pora na zmiany.

Czym zajmuje się analityk biznesowy w IT?

Analityk biznesowy to taka osoba w zespole projektowym, która pełni trochę rolę tłumacza – przede wszystkim pomiędzy klientami, a programistami, lub bardziej ogólnie między biznesem, a technologią.

1. Znajdź firmę, w której możesz się uczyć i w której znajdziesz mentorów

W firmie, w której w zasadzie zaczynałam pracę jako analityk zdobyłam ogromną wiedzę codziennie ucząc się od bardziej doświadczonych ode mnie i uważam, że jest to najlepszy sposób na zdobywanie wiedzy. Miałam seniora analityka, do którego mogłam się zwrócić w razie pytań i wątpliwości, mogłam też pracować w zespole i uczyć się warsztatu pracy – od prowadzenia rozmów z klientem po organizację dokumentów, jakie analityk musi przygotować.
Jak się zaczyna przygodę z analizą, dobrze jest znać zagadnienia np. z zakresu inżynierii wymagań, jeśli ktoś wie w czym chce się specjalizować, to też dobrze jest taką wiedzę zgłębiać – ja np. bardzo dużo czytałam i szkoliłam się z zakresu portali internetowych, ich użyteczności, sposobu powstawania stron www, zarządzania nimi itd.

2. Kursy, konferencje i spotkania branżowe.

Kursy mogą też pomóc w zdobywaniu wiedzy z konkretnych zagadnień związanych z zawodem analityka, np. modelowaniem procesów biznesowych, tworzeniem przypadków użycia czy diagramów klas.

Dobrze jest na bieżąco śledzić co się dzieje w branży jako takiej i oczywiście co dzieje się w obszarze analizy – są konferencje i różne spotkania branżowe.

3. Blogi i książki

Polecam też blogi osób, które od lat zajmują się analizą biznesową w Polsce i są kopalnią wiedzy na ten temat. Ja z czystym sumieniem rekomenduję blogi Michała Wolskiego, Hanny Tomaszewskiej i Jarka Żelińskiego.
Jeśli chodzi o książki – to są już bardzo dobre po polsku z obszaru analityki biznesowej – odnośnie zbierania wymagań, modelowania w BPMN, ale dobrze jest się opierać na anglojęzycznej literaturze.

Analitycy mają też swoją „biblię” BABOK – to jest taki ustandaryzowany przewodnik wiedzy analitycznej stworzony przez organizację International Institute of Business Analysis.

4. Rozwijaj kompetencje miękkie i ciągle się ucz

Od samego początku staram się rozwijać swoje kompetencje dotyczące prowadzenia rozmów, zbierania wymagań, organizacji swojego czasu, zarządzania zespołami – dzięki temu jest mi zdecydowanie łatwiej pracować.
Oczywiście mając dzieci, męża, psa, obowiązki zawodowe i domowe oraz hobby czasem mam mało tego czasu, ale mam zasadę, że chociaż 5 minut dziennie poświęcam na to, żeby się czegoś nauczyć.

5. Nieważne z jakiego miejsca zaczynasz, pamiętaj, że czeka Cię dużo pracy!

Uważam, że nie trzeba mieć studiów technicznych, żeby rozpocząć pracę jako analityk, trzeba mieć ciekawość, pasję i szczęście do ludzi, którzy chcą się wiedzą podzielić. Trzeba tylko zakładać, że droga do zdobycia wymarzonego zawodu może potrwać dłużej i może wiązać na początku z wyrzeczeniami, które trzeba wziąć pod uwagę jak się planuje zmianę zawodu.

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Joanna Gotfryd
Współzałożycielka portalu Mamo Pracuj, absolwentka UEK, z doświadczeniem zawodowym w dużym biznesie. Mama dwóch rozbrykanych dziewczynek. Pasjonatka górskich wycieczek i Italii w każdej postaci. Marzy o dalekich podróżach i zdobyciu Korony Gór Polski.
Podyskutuj

Test Camp 2018 – zapisz się i weź udział!

Zapisy na Test Camp 2018 już ruszyły. Sprawdź program i zarezerwuj sobie miejsce już dzisiaj! Pamiętaj, że zapisy na warsztaty i konferencję trwają tylko kilka dni i liczy się jakość zgłoszeń. Udział w konferencji jest bezpłatny!
  • Agnieszka Wadecka - 06/09/2018
słuchacze na test camp

Zapisy na Test Camp 2018 wystartowały 3 września, a zgłoszenia będą przyjmowane tylko do 7 września.

Dlatego zapisz się jak najszybciej. Pamiętaj o tym, że o przyjmowaniu zgłoszeń nie decyduje kolejność, ale jakość waszych odpowiedzi. Możesz podać w zgłoszeniu, że jesteś ze społeczności #MamoPracuj w IT 🙂

O co chodzi?

Test Camp wystartuje drugi rok z rzędu. Są to warsztaty i konferencja obejmujące temat testowania oprogramowania. To wspaniała okazja by poznać ekspertów z branży i porozmawiać z ludźmi, którzy robią (oraz lubią) to samo co Ty.

Organizatorem Test Camp jest oczywiście Testuj.pl a Mamo Pracuj jest partnerem tego wydarzenia.

P.S. Posiłki zagwarantowane.

Gdzie?

Organizatorzy Test Campu zapraszają do Wrocławia.

Wykłady będą prowadzone w Hotelu Mercure przy Placu Dominikańskim 1 . Warsztaty będą w różnych miejscach. TU dowiesz się w jakich.

Kiedy?

W piątek 21 września odbędą się warsztaty, natomiast sobota 22 września będzie dniem poświęconym na wykłady.

Kto poprowadzi?

Lista nazwisk jest niemała, oto oni – prowadzący warsztatów i wykładów:

Łukasz Romanowicz, Karolina Pawłowska i Łukasz Pietrucha, Krystian Brożek, Jacek Okrojek, Dawid Bałut
Mateusz Koncikowski, Katarzyna Balcerzak, Zbigniew Moćkun, Andrzej Doliński, Damien Walsh, Jakub Rosiński, Aleksandra Bańdur, Joanna Jeziorska, Piotr Kuljon, Tomasz Konieczny, Maciej Wyrodek, Bartłomiej Bugajny, Jacek Maciejewski, Monika Sadlok, Rafał Stańczak, Marcin Sikorski, Karolina Zmitrowicz, Łukasz Pietrucha.

Sprawdź jakie tematy przygotowali prowadzący

Zapisz się już dziś! 

Pamiętaj, masz czas tylko do 7 września!

Zdjęcia: własność Testuj.pl

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Agnieszka Wadecka
Szczęśliwa żona i mama trójki dzieci. Macierzyństwo to jej największa pasja, motywująca do rozwoju i działania. Z przyjemnością oddaje się pisaniu. Kocha muzykę, kino i dobre jedzenie. Lubi śledzić trendy i wprowadzać je w życie. Zawodowo początkująca, ale z apetytem na sukces.

Kobiety i nowe technologie – słyszałaś o „Perspektywy Women in Tech Summit”?

Interesują Cię nowe technologie? Chłoniesz wszelkie nowinki z branży? Tego wydarzenia nie możesz przegapić! Podczas Women in Tech Summit spotkają się w jednym miejscu niesamowite kobiety - studentki, profesjonalistki i szefowe najbardziej innowacyjnych globalnych firm technologicznych. Będą rozmawiać, uczyć, poznawać się i inspirować. I Ty także możesz tam być!
  • Agnieszka Kumorek - 04/09/2018
Women in Tech Summit

Pokazać potencjał kobiet w sferze IT i Big Engineering

„Perspektywy Women in Tech Summit Warsaw 2018” to pierwsze tego typu wydarzenie w Europie Środkowowo-Wchodniej i Azji Centralnej (CEE&CA)!

Zostało zorganizowane przez Fundację Edukacyjną Perspektywy we współpracy z wieloma znakomitymi partnerami, m.in. z największym na świecie stowarzyszeniem inżynierskim IEEE. W inicjatywę włączyły się także takie firmy technologiczne jak: Google, Intel, Dell, Facebook, Samsung…

…wszystko po to, aby w listopadzie tego roku w Warszawie mogły spotkać się w jednym miejscu kobiece talenty technologiczne z regionu i wspólnie rozmawiać o przyszłości IT i Big Engineering oraz o wkładzie kobiet w rozwój tych obszarów, a także wspólnie uczyć się, wymieniać doświadczeniami i inspirować od siebie nawzajem.

Zdobyć narzędzia dla rozwoju własnej kariery zawodowej

Wydarzenie skierowane jest do studentek kierunków informatycznych, profesjonalistek z firm technologicznych, naukowczyń i innowatorek.

Wystąpią szefowie największych globalnych firm technologicznych! Każda z uczestniczek będzie mogła posłuchać ich prelekcji i uzupełnić swoją wiedzę o nowości z branży, a także dowiedzieć się jak rozwijać swoją własną karierę zawodową.

Łącznie zorganizowano 100 sesji plenarnych i warsztatowych, kilkanaście wydarzeń towarzyszących, debatę o kompetencjach informatycznych dla rynku pracy przyszłości, spotkanie europejskich i azjatyckich kobiet-rektorek (EWORA) oraz wydarzenia powitalne dla uczestniczek przygotowane przez największe firmy technologiczne świata!

Co więcej, najlepsze firmy z branży będą przedstawiały swoją ofertę, podczas targów pracy dla studentek. Są to pracodawcy, którzy kładą nacisk na wzmacnianie i zatrudnianie kobiet.

Posłuchać znakomitych mówców z całego świata

Podczas „Perspektywy Women in Tech Summit” wystąpi ponad 100 znakomitych mówców z całego świata – szefów najlepszych firm high tech, popularyzatorów, ekspertów i badaczy.

Gościem Specjalnym wydarzenia będzie Mariya Gabriel – komisarz Unii Europejskiej ds. gospodarki i społeczeństwa cyfrowego (digital economy and society).

Być częścią Perspektywy Women in Tech Summit!

Kiedy i gdzie odbędzie się wydarzenie?

27-28 listopada 2018 r.

Warszawskie Centrum EXPO XXI

Szczegółowy program wydarzenia >>

Bilety i rezerwacja >>

Zdjęcie: Storyblocks.com

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Agnieszka Kumorek
Jestem osobą, która nie potrafi się nudzić. Lubię różnorodność, dlatego skończyłam studia łączące zajęcia humanistyczne, graficzne i informatyczne. Odpoczywam podczas długich spacerów, a znajomi wiedzą, że dobrej herbatki w miłym towarzystwie nigdy nie odmówię.
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie
Może Cię zainteresować także:
Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail