Czego szukasz

Analityk biznesowy w IT – co robi, jak nim zostać i dlaczego warto – historia Poli

Nie trzeba mieć studiów technicznych, żeby rozpocząć pracę jako analityk biznesowy w IT. Trzeba za to mieć ciekawość, pasję i szczęście do ludzi, którzy chcą się podzielić wiedzą. I warto pamiętać, że droga do zdobycia wymarzonego zawodu może potrwać dłużej i może wiązać na początku z wyrzeczeniami, które trzeba wziąć pod uwagę” – mówi Pola Figacz, mama 2 chłopców i analityk biznesowy w IT. Jaką ścieżkę do nauki zawodu proponuje i czym zajmuje się na co dzień? Przeczytaj jej historię!

  • Joanna Gotfryd - 10/06/2018
Pola Figacz (analityk biznesowy w IT) z synem przy komputerze

Polu, jesteś pierwszą mamą – analitykiem biznesowym, z którą robimy wywiad na portalu Mamo Pracuj. Proszę powiedz czym zajmujesz się na co dzień w pracy i za co odpowiadasz?

Analityk biznesowy to taka osoba w zespole projektowym, która pełni trochę rolę tłumacza – przede wszystkim pomiędzy klientami, a programistami lub bardziej ogólnie, między biznesem, a technologią.

Analityk spotyka się z klientem, który ma określone potrzeby w zakresie stworzenia lub rozbudowania jakiegoś systemu, np. do rezerwacji lotów, ma być sklepem internetowym lub być oprogramowaniem do zarządzania klientami jakiejś firmy usługowej itd.

Analityk zbiera wymagania, dokładnie określa co i jak ma robić system. Jeśli ma to być system dla jakiejś organizacji to zapoznaje się z firmą, dla której rozwiązanie ma być przygotowane, jak ta firma funkcjonuje, jakie procesy biznesowe się w niej odbywają, jakie czynności, które w firmie odbywają się obecnie „ręcznie”, mają zostać zautomatyzowane oraz jak wygląda struktura organizacyjna firmy.

Jeśli system jest dedykowany dla użytkowników z zewnątrz, czyli np. osób, które mają rezerwować sobie przez internet loty, to trzeba się dowiedzieć kim jest taki użytkownik, jakie ma potrzeby, jaki cel ma osiągnąć korzystając z systemu itd.

Czyli analityk trochę projektuje taki system, nadaje mu kształt?

Tak, dokładnie. Analityk biznesowy po przeanalizowaniu tych wszystkich informacji, po przedyskutowaniu wymagań z architektem systemowych lub programistą, tworzy koncepcję jak ma wyglądać system, który ma powstać. Jak ma działać, z jakich elementów i funkcji będzie się składał, jak będzie wyglądał.

Na tym etapie analityk współpracuje z grafikiem i UX Designerem – w zakresie wyglądu zewnętrznego i funkcjonalności rozwiązania. Analityk ściśle współpracuje z zespołem programistów, bo wspólnie określają jak teraz wymagania „przerobić” na działanie systemu.

Analityk nadzoruje proces tworzenia systemu od strony merytorycznej, weryfikuje czy system spełnia zdefiniowane funkcje. Oczywiście współpracuje też z zespołem testerów, wspiera przy tworzeniu scenariuszy testowych i samych testach.

Analityk jest też do pewnego stopnia odpowiedzialny za zarządzanie zmianami, za określanie ryzyka w projekcie. Zakres zadań analityka bardzo mocno zależy od wielkości firmy w jakiej się pracuje i od metodyki w jakiej projekt jest zarządzany.

Uff, sporo tych zadań i wydają się bardzo ciekawe! Jak Ty znalazłaś się w branży IT, bo wiem, że ukończyłaś studia na wydziale filologii?

Moja pierwsza poważna praca po skończeniu studiów to udział w projekcie tworzenia Dolnośląskiej Biblioteki Cyfrowej na Politechnice Wrocławskiej. Idealne połączenie dla absolwentki Informacji Naukowej na Wydziale Filologicznym z ciągotami w kierunku IT.

Tworzenie wymagań dla biblioteki cyfrowej, współtworzenie strony www, zgłębianie technologii związanych z digitalizacją zbiorów i ich użytecznym prezentowaniem użytkownikom tak mnie wciągnęło, że postanowiłam rozpocząć uzupełniające studia magisterskie na Wydziale Informatyki i Zarządzania na Politechnice tym bardziej, że były w akceptowalnym dla mnie stopniu techniczne. Wtedy jeszcze nie było tak dużego jak obecnie wyboru studiów podyplomowych dedykowanych analitykom biznesowym.

Ukończyłaś studia informatyczne magisterskie i zaczęłaś szukać pracy?

Tak, zaczęłam szukać pracy w firmie, która zajmuje się tworzeniem oprogramowania. Pracę znalazłam i na początku zajmowałam się przygotowywaniem dokumentacji dla użytkownika końcowego systemów, które tworzyła firma. Po zdobyciu doświadczenia dopuszczano mnie do coraz większej ilości zadań i obowiązków.

Zajmowałam się w tej firmie testowaniem manualnym, poznawałam technologie, obsługę baz danych, zasady modelowania procesów biznesowych, pracy z klientem w obszarze utrzymania tworzonych systemów itd.

Czyli wdrażałaś się do branży IT, przechodząc przez wiele stanowisk?

Właśnie tak ☺ W międzyczasie jeszcze zaszłam w ciążę, obroniłam magistra w 9 miesiącu ciąży i zajęłam się wychowywaniem synka. A kiedy mój syn miał 9 miesięcy wróciłam do pracy, ale już do filii w Warszawie, gdzie wynegocjowałam, że będę 2-3 razy w tygodniu pracować zdalnie.

I już jako pracująca mama doszłaś do wniosku, że pora na zmianę pracy… ☺

No właśnie, dość szybko stwierdziłam, że obecna praca to nie jest to, co chciałabym robić docelowo, więc zaczęłam szukać pracy jako junior analityk biznesowy. Trafiłam do mniejszej firmy, z bardzo fajnym zespołem analityków. Przez kilka lat zdobywałam wiedzę i doświadczenie jako analityk biznesowy. Potem zmieniłam firmę na dużą korporację, bo chciałam zobaczyć jak to jest pracować w takiej organizacji.

Trzy lata temu ponownie zaszłam w ciążę i ponownie zrobiłam sobie przerwę, tym razem zdecydowanie dłuższą, dzięki czemu miałam więcej czasu dla rodziny. Po urlopie macierzyńskiem nie wróciłam do korporacji, ponieważ zupełnie nie znalazłam zrozumienia dla moich potrzeb jako mamy, która chce zachować zdrową równowagę między pracą, a rodziną.

W związku z tym urlop macierzyński przedłużyłam o roczny urlop wychowawczy. Dodatkowo okazało się, że mój młodszy syn ma dość poważne problemy zdrowotne, co ostatecznie zaważyło na tym, że założyłam własną firmę i obecnie pracuję jako analityk biznesowy na zlecenie.

I tak dochodzimy do momentu, w którym jesteś teraz. Prowadząc własną działalność robisz to samo co robiłaś w korporacji, tylko masz więcej elastyczności i czasu dla swoich synów?

Jestem mamą 2,5 letniego Tymona i 7-letniego Mikołaja. Bardzo zależało mi na pracy zdalnej, bo dzięki temu mieszkając pod Warszawą nie tracę czasu na dojazdy i jestem bardziej dostępna dla mojej rodziny.

Do Warszawy jeżdżę tylko jak mam spotkania z klientem i czasem, żeby bezpośrednio spotkać się z zespołem, z którym akurat współpracuję. Oczywiście jeśli ten zespół jest w Warszawie, bo najczęściej programiści lub testerzy są rozsiani po całej Polsce lub nawet świecie.

Praca zdalna wymaga ogromnej samodyscypliny i dobrej organizacji. Ja już wiedziałam, że mam wypracowany system działania i zdrowe podejście do tematu – czyli to, że pracuję w domu nie oznacza, że w tym czasie robię pranie i gotuję obiad.

Założyłam też firmę, żeby pracować w zgodzie ze sobą – mam swój system wartości, który przekłada się na projekty jakie robię. Obecnie mogę pracować z ludźmi lub firmami na partnerskich zasadach, co bardzo mi odpowiada. A poza tym cenię sobie spokój i ciszę, jaką mam pracując w domu, czego nigdy nie miałam pracując w wieloosobowych pokojach w firmach.

Praca analityka to oprócz rozmawiania, praca „sam na sam”, w skupieniu. Cenię sobie to, że jak potrzebuję kogoś spytać o coś, to po prostu dzwonię, robię wideokonferencję, piszę maila i mam konkretne odpowiedzi – nie marnuję czasu, który jest dla mnie wartością, bo chcę go spędzać produktywnie, a potem mieć czas dla rodziny lub po prostu dla siebie.

Twoje podpowiedzi jak zostać analitykiem biznesowym IT możemy znaleźć w artykule: Jak zostać analitykiem biznesowym IT? 5 wskazówek od mamy, która się przebranżowiła>>>

Tak, to konkretne wskazówki dla wszystkich, którzy chcą się przebranżowić.

To, co chciałam jeszcze raz podkreślić, to, że nie trzeba mieć studiów technicznych, żeby rozpocząć pracę jako analityk, trzeba mieć ciekawość, pasję i szczęście do ludzi, którzy chcą się swoją wiedzą podzielić. Trzeba tylko zakładać, że droga do zdobycia wymarzonego zawodu może potrwać dłużej i może wiązać na początku z wyrzeczeniami, które trzeba wziąć pod uwagę gdy się planuje zmianę zawodu.

Polu, mówiłaś, że nie jesteś osobą „techniczną”, nie programujesz. Jakie kompetencje, umiejętności, cechy charakteru są najważniejsze w zawodzie analityka biznesowego?

Po pierwsze analityk musi lubić rozmawiać, ale jeszcze ważniejsze jest to, żeby umiał rozmawiać. Analityk non stop z kimś rozmawia – z klientem, programistą, architektem, testerem, project manegerem i każdy mówi inaczej, a on każdego musi zrozumieć i jeszcze musi postarać się o to, żeby wszyscy inni też zrozumieli przekaz.

Podstawa to otwartość, pozytywne nastawienie, pewność siebie, asertywność, elastyczność w myśleniu. W tej pracy dobrze jest być dociekliwym i generalnie ciekawym świata, gotowym na poszerzanie wiedzy.

Bardzo często trzeba dość szybko poznać jakąś nową dziedzinę wiedzy, bo np. będzie się tworzyło system dedykowany dla firmy logistycznej, więc po prostu trzeba ten obszar poznać.

Mnie w pracy bardzo pomaga moje pesymistyczno-realistyczne podejście do życia, bo jak tworzę nowe rozwiązanie to momentalnie włącza mi się myślenie „a co będzie, gdy…” i tu umieszczam dowolny mniejszy lub większy problem. Takie podejście powoduje, że na etapie projektowania „wyłapuję” problemy, jakie mogą się potencjalnie wydarzyć w systemie.

Dobrze jest umieć „analitycznie” myśleć – rozkładać zagadnienia na czynniki pierwsze, widzieć powiązania między elementami. Warto jest znać języki obce – analityk, który zna angielski lub inny język obcy jest bardzo mile widziany.

Znam bardzo wielu filologów, którzy właśnie z tego powodu wykonują ten zawód. Natomiast umiejętność programowania nie była mi nigdy potrzebna, oczywiście podstawy trzeba mieć, żeby łatwiej rozmawiać z programistą czy architektem, ale nigdy nie wgłębiam się w szczegóły techniczne, bo to nie jest moja rola.

Podpytam Cię jeszcze o work-life balance i dzielenie się obowiązkami w Twoim domu. Jak to wygląda u Ciebie?

W mojej rodzinie podstawą jest to, że oboje z mężem wspieramy się w łączeniu pracy i obowiązków rodzinnych. Mój mąż również pracuje w domu z dokładnie takich samych powodów jak ja. W naszym związku oczywiste jest i było to, że wspólnie zajmujemy się dziećmi i domem.

Czasem mój mąż zajmuje się tymi tematami w większym stopniu, czasem to ja biorę na siebie więcej – jest to omawiane, planowane i działamy. Nie wyobrażam sobie mieć innego niż wspierającego układu w związku.

Polu, a jak Ty odpowiesz mamom, które dopiero myślą o zmianie zawodu i wejście do branży IT – czy warto, dlaczego warto i jak się nie bać zmiany zawodu?

Jeśli ktoś czuje, że chce coś zmienić, że chce spróbować w branży IT, to oczywiście warto podjąć takie wyzwanie. Najważniejsze jest, żeby po prostu lubić to co się robi, bo to daje wewnętrzną motywację. Jeśli kogoś interesują technologie, czuje, że go ciągnie w tym kierunku, to jestem jak najbardziej za tym, żeby podejmować wyzwania.

Ja uwielbiam to co robię, choć moja praca bywa bardzo stresująca i absorbująca. Jednocześnie jako doświadczony analityk mam możliwość zapewnienia rodzinie dobrego poziomu materialnego.

Zawód analityka może dać bardzo dużo satysfakcji i radości, że stworzyło się jakiś pomocny ludziom system. Ja zawsze myślę o ludziach, którzy korzystają z „moich” systemów, które projektuję i to mnie bardzo pozytywnie nakręca.

Fajnie jest mieć poczucie dobrze spełnionego obowiązku, że dzięki mojej pracy, np. jakaś mama może w prosty i szybki sposób umówić przez internet wizytę do lekarza dla swojego chorego dziecka.

Dziękuję Ci bardzo za rozmowę!

Rozmawiała: Joanna Gotfryd

Zdjęcia: archiwum Poli Figacz

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Joanna Gotfryd
Współzałożycielka portalu Mamo Pracuj, absolwentka UEK, z doświadczeniem zawodowym w dużym biznesie. Mama dwóch rozbrykanych dziewczynek. Pasjonatka górskich wycieczek i Italii w każdej postaci. Marzy o dalekich podróżach i zdobyciu Korony Gór Polski.
Podyskutuj

Mamy w Capgemini. Relacja ze spotkania #MamoPracujwIT w Katowicach

Druga połowa września to najlepszy czas na powrót do spotkań w ramach projektu #MamoPracujwIT. Jak wyglądało nasze ostatnie spotkanie w Katowicach, w jednym z centrum biznesowych firmy Capgemini Polska? Zapraszamy do naszej relacji.
  • Anna Łabno - Kucharska - 04/10/2018

Frekwencja ponad 100% – czyli takie spotkania tylko z nami!

19 września br., w piękny i słoneczny dzień ponad 40 mam (nie tylko z Katowic i okolic, były też mamy z Krakowa ;-)) wraz z dziećmi, gościło w jednym z centrum biznesowych firmy Capgemini Polska, w Cloud Infrastructure Services w Katowicach.

W ramach spotkania przewidziane były wystąpienia przedstawicieli gospodarza oraz Fundacji Mamo Pracuj. Uczestniczki spotkania dowiedziały się jak dlaczego Capgemini jest firmą przyjazną rodzicom oraz jak może wyglądać ścieżka kariery w IT, w strukturze firmy.

W trakcie trwania całego spotkania trwała akacja Speed Recruitment, do udziału w której zgłosiło się blisko 20 mam!

Panel z udziałem kobiet w branży IT

Podczas panelu z pracowniczkami firmy, uczestniczki spotkania poznały historię zawodową każdej z Pań, dowiedziały się także jak wyglądały ich początki i rozwój zawodowy w Capgemini, czym zajmują się na co dzień. A także, kogo szukają do swoich zespołów oraz jak w praktyce firma wspiera ich work – life balance. Był to też czas na zadawanie pytań, których oczywiście nie zabrakło 😉

Po tak intensywnym początku spotkania uczestniczki mogły skorzystać z okazji zobaczenia firmy od środka. Dwie grupy mam wraz z dziećmi zobaczyły jak wygląda przestrzeń w których pracują zespoły oraz dowiedziały się czym poszczególne z nich się zajmują. Dodatkowo był to też czas na zrobienie sobie pamiątkowych zdjęć w foto budce specjalnie przygotowanej na tą okazję.

W czasie spotkania, w każdym dowolnym momencie mamy wraz z maluchami mogły udać się do pokoju dla rodziców z dziećmi, żeby przewinąć lub spokojnie nakarmić pociechę. Taki pokój jest dostępny dla pracowników przez cały czas, nie tylko z okazji spotkania #MamoPracujwIT.

Speed recruitment i rozmowy z rekruterkami

Ogromnym zainteresowaniem cieszyła się możliwość porozmawiania z rekruterkami, czy to w ramach speed recruitment, na który mamy zapisywały się wcześniej, czy w czasie na swobodny networking.

Blisko 20 osób miało okazję sprawdzić swoje umiejętności językowe czy porozmawiać o swoich umiejętnościach w przyjaznej atmosferze. Na koniec, wszystkie mamy uczestniczące w speed recruitment otrzymały pogłębiony feedback na temat swojej kandydatury.

Mamy wychodziły ze spotkania z cennymi wskazówkami dotyczącymi ich dokumentów aplikacyjnych czy też z informacją na jakie stanowiska mogą kandydować.

A już wkrótce spotkamy się w Opolu! Zapisy ruszają niebawem, zatem bądźcie czujne i dołączcie do naszej grupy projektowej na FB >>>

Trzymamy za Was w kciuki!

capgemini

Zdjęcia: Magdalena Katolik, własność Capgemini

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Anna Łabno - Kucharska
Jestem mamą mądrej indywidualistki. Posiadam doświadczenie w koordynacji projektów, prowadzeniu szkoleń oraz doradztwa. Uwielbiam spędzać czas z rodziną, podróżować, czytać książki i celebrować picie kawy. W "wolnym" czasie wspieram osoby chore onkologicznie.

#MamoPracujwIT w Opolu! Weź udział w spotkaniu i znajdź ciekawą pracę

Chcesz poznać pracodawcę przyjaznego mamie? Interesuje Cię praca w branży IT? Mieszkasz w Opolu lub okolicy? Weź udział w spotkaniu #MamoPracujwIT w Opolu! Tym razem gości nas firma Capgemini. Podczas spotkania dowiesz się jakie masz możliwości pracy w firmie w obszarach IT, jakie kompetencje są niezbędne, poznasz pracujące w firmie mamy, a także będziesz mogła wziąć udział w akcji speed recruitment (szybka rekrutacja). Koniecznie sprawdź szczegóły i zapisz się już dziś >>>
  • Agnieszka Kaczanowska - 03/10/2018
pracownicy i goście Capgemini podczas spotkania w sali konferencyjnej

Weź udział w spotkaniu #MamoPracujwIT w Opolu

Dlaczego #MamoPracuj w IT odbywa się w Capgemini?

W Capgemini kobiety stanowią aż 56% pracowników, w tym też 44,3 % w działach IT. Wiele z nich decyduje się na założenie rodziny, a firma dba o to, aby wszystkie pracujące mamy mogły bez problemu łączyć życie zawodowe z życiem prywatnym, nie zaniedbując przy tym żadnego aspektu. Dodatkowo pracownikom przysługuje wiele benefitów, które są szczególnie atrakcyjne dla rodziców.

Chcesz zobaczyć relację ze spotkania #MamoPracujwIT w Katowicach? Wejdź tutaj >>>

O Capgemini

Capgemini to światowy lider w dziedzinie doradztwa, usług technologicznych i transformacji cyfrowej. W Polsce firma obecna jest od 22 lat, a jej biura są w 6 lokalizacjach: Katowice, Kraków, Warszawa, Opole, Poznań, Wrocław.

Jaki jest plan naszego spotkania?

9.45 – 10.00 – rejestracja uczestniczek

10.00 – 10.30 – poznaj Capgemini – pracodawcę przyjaznego mamie

10.30 – 11.00 – Twoja przyszła ścieżka kariery? – prezentacja możliwości rozwoju w branży IT w strukturach firmy Capgemini

11.00 – 12.30 – panel dyskusyjny z udziałem mam i kobiet, pracujących na różnych stanowiskach w branży IT w firmie – inspirujące historie i work-life balance w praktyce

12.30 – 13.00 – przerwa

13.00 – 13.30 – office tour, czyli zwiedzanie biura

13.30 – 14.30 – konsultacje CV, networking, rozmowy z rekruterami

Zapraszamy też do udziału w speed recruitment!

W trakcie wydarzenia możliwe będzie wzięcie udziału w speed recruitment. Czym jest speed recruitment? To nowe narzędzie rekruterów umożliwiające rozmowę z kandydatem w mniej formalnej atmosferze, mające na celu uproszczenie i skrócenie całego procesu rekrutacji. Rozmowa trwa ok. 20 minut; w tym czasie odpowiadasz na pytania rekruterów i zadajesz swoje własne. Co ważne, po takiej rozmowie otrzymasz pogłębiony feedback od rekruterów na temat swojej kandydatury!

Chciałabyś wziąć udział w speed recruitment podczas dnia otwartego? Świetnie! To wykonaj cztery poniższe kroki:

1. Zapisz się na spotkanie #MamoPracujwIT – w akcji speed recruitment mogą wziąć udział wyłącznie osoby zapisane na spotkanie – POBIERZ BILET >>>

2. Czekaj na informację mailową z linkiem do specjalnego FORMULARZA zapisów na speed recruitment, który wyślemy do Ciebie osobiście!

3. Wypełnij FORMULARZ zgłoszeniowy i dołącz swoje aktualne CV.

4. Zaczekaj na kontakt od rekruterów Capgemini.

Akcja speed recruitment będzie trwała w czasie spotkania #MamoPracujwIT.

W trakcie spotkania 17.10 w akcji speed recruitment może wziąć udział tylko 16 osób. Ale nie martw się, jeśli zabraknie dla Ciebie miejsca, to rekruterzy znajdą rozwiązanie, aby odbyć z Tobą rozmowę telefoniczną lub spotkać się w innym możliwym terminie. Ważne, abyś wypełniła formularz!

Informacje praktyczne i zapisy

Gdzie i kiedy odbędzie się #MamoPracujwIT w Opolu?

Spotkanie odbędzie się w siedzibie firmy Capgemini  17 października 2018 (środa) w godzinach 10.00-14.30 przy ul. Wrocławskiej 152 A w Opolu (w pobliżu Centrum Handlowego „Karolinka”).

Czekamy na Was na recepcji na parterze w budynku od godz. 9.45. Zaczynamy punktualnie 😉

Jak się zapisać?

Pobierz bezpłatny bilet klikając tutaj >>>

Zastanawiasz się czy na spotkanie możesz przyjść z dzieckiem?

Tak! Na spotkanie #MamoPracujwIT możesz przyjść z dzieckiem. Zapewniamy wygodny kącik, materiały plastyczne, kolorowanki i dostosowane przekąski. Dzieci będą pod Waszą opieką (nie zapewniamy animatora/opiekuna). Do Waszej dyspozycji będzie też osobna sala, gdzie będzie można np. nakarmić dziecko.

Zapisz się już teraz i zaproś na również swoje koleżanki!

W trackie spotkania będzie z nami fotograf, abyśmy mogli podzielić się później relacją ze spotkania i inspirować kolejne kobiety.

capgemini

Zdjęcia: ze spotkania #MamoPracujwIT w Katowicach (19.09 br.) własność Capgemini

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Agnieszka Kaczanowska
Współzałożycielka mamopracuj.pl, od dziesięciu lat rozwija swoje umiejętności łączenia życia rodzinnego i zawodowego i nawet jej to wychodzi! Lubi wyzwania i cieszy ją kiedy pracodawcy znajdują świetnych pracowników. Mama wesołej trójki, żona i miłośniczka kotów.  
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie
Może Cię zainteresować także:
Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail