ZAINSPIRUJ SIĘ
Testy A/B nadawcy, optymalizacja czasu wysyłki, analiza raportów, wypracowanie person... to nie jakiś obcy język a podstawowe kwestie ważne dla kogoś, kto wysyła tzw. mailingi do swoich klientów. O tym, czym jest e-merketing, kiedy i jakie mailingi wysyłać oraz czego robić nie wolno rozmawiamy z Elą Wróbel z FreshMail. Ela podpowiada nam także jakie tricki możemy zastosować aby nasz mailing cieszył się większą otwieralnością!
Od razu zapytam przewrotnie: czy wysyłanie mailingów i newsletterów to łatwe zadanie?
Technicznie, jeśli korzysta się z dobrego systemu do email marketingu, to bardzo proste zajęcie. Systemy tworzone są po to, aby maksymalnie ułatwiać proces wysyłania mailingów. Znacznie trudniejsze bywa wymyślenie strategii komunikacji ze swoimi odbiorcami. Mailem docieramy bowiem do skrzynek mailowych osób, które oczekują wartościowych i spersonalizowanych treści. Całe wyzwanie polega więc na tym, aby tak tworzyć i dopasować ofertę, aby była ona interesująca dla wszystkich odbiorców i aby mieli oni wrażenie, że mailing został przygotowany specjalnie z myślą o nich.
Czym zatem jest FreshMail? I czy łatwo się go obsługuje? Nie łatwiej po prostu wysłać maila?
FreshMail to system do email marketingu, dzięki któremu tworzenie i wysyłanie mailingów i newsletterów to przyjemność. Jest to łatwy w użyciu program, zawierający funkcjonalności przydatne zarówno dla profesjonalistów, jak i osób które dopiero zaczynają przygodę z email marketingiem. Pozwala na zaawansowane targetowanie mailingów, zapewnia wysoką dostarczalność wiadomości a także, dzięki rozbudowanym narzędziom analitycznym, umożliwia analizę mailingów i udoskonalanie kolejnych newsletterów.
Czy nie łatwiej wysłać mailing ze skrzynki pocztowej? Zdecydowanie nie. O tym dlaczego, można by opowiadać godzinami. Przede wszystkim jednak dlatego, że skrzynki pocztowe są przygotowane do komunikacji ”one to one”, a nie “one to milion” (bo i takie bazy mailingowe się zdarzają). Pozwalają odbierać maile i doskonale komunikować się z pojedynczymi osobami. Jeśli jednak celem jest wysyłanie profesjonalnych mailingów zdecydowanie warto postawić na systemy, takie jak np. FreshMail.
A czy, to duża inwestycja dla kogoś kto dopiero zaczyna swoją przygodę z e-marketingiem?
Jest to na pewno duża inwestycja w przyszłość biznesu i jego powodzenie 🙂 Jeśli chodzi o koszty, to dla kogoś kto dopiero zaczyna, są one we FreshMailu zerowe. Oferujemy bowiem możliwość założenia darmowego konta, które pozwala na wysyłanie do 2 000 maili miesięcznie do bazy max. 500 odbiorców.
Do przygody z email marketingiem przekonać może także fakt, że jest to jedna z najbardziej efektywnych form (jeśli nie najefektywniejsza) marketingu w Internecie. Zainwestowanie jednej złotówki w email marketing może dawać bowiem zwrot na poziomie 43 zł – to tak zwany wskaźnik ROI (Return On Investment).
Przy okazji, czy możesz nam, w kilku słowach wyjaśnić, czym jest e-marketing i kiedy się z nim spotykamy?
To temat rzeka, który doczekał się nawet swoich studiów podyplomowych na kilku wyższych uczelniach. Ciężko będzie więc w kilku słowach go opisać.
Marketing zawsze powinien być tam, gdzie jego odbiorcy. W czasach gdy dostęp do internetu jest na porządku dziennym, marketerzy z promocją swoich produktów i usług również musieli przenieść się do sieci. E-marketing więc, to sztuka bycia odnajdywanym w sieci – tak jednym zdaniem 🙂
Jak wynika z Twojego doświadczenia, co jest sekretem skutecznego mailingu czy newslettera?
W email marketingu nie ma sekretów 🙂 FreshMail w każdy możliwy sposób stara się edukować rynek i Klientów, jak tworzyć dobre i skuteczne mailingi. Najważniejszym elementem jest więc chęć uczenia się i możliwość poświecenia czasu na pracę, którą trzeba wykonać na początku, aby mailingi przynosiły odpowiednie efekty.
Starannie posegmentowana baza, przeanalizowanie potrzeb grupy docelowej, wypracowanie person, które są odzwierciedleniem Klientów to klucz do udanej personalizacji, czyli podstawy do budowania relacji z odbiorcami.
Testy A/B nadawcy, optymalizacja czasu wysyłki, analiza raportów. To czynności, które wykonane u podstaw później zwracają się z naddatkiem. I choć brzmi to może skomplikowanie, dzięki pomocy systemu do email marketngu, są to proste czynności.
A czego kategorycznie nie można robić w wysyłkach mailingowych?
Przede wszystkim, wysyłać mailingów do osób, które nie wyraziły zgody na otrzymywanie informacji handlowych i przetwarzanie ich danych osobowych. I to jest kwestia kategoryczna i niepodważalna. Cała reszta wytycznych z jakimi można się spotkać to raczej dobre rady, których stosowanie ułatwi wysyłanie mailingów i nie będzie powodować wpadania maili do spamu.
Czy dysponujecei danymi, które jasno pokazują kiedy wysyłać kampanie mailingowe? Kiedy są one najskuteczniejsze?
Nie ma niestety takich danych, wszystko bowiem zależy od branży i od celu jaki stawiamy przed email marketingiem. Dysponujemy jednak infografiką, w której zebraliśmy informacje, które udało nam się opracować na podstawie danych z systemu FreshMail.
Jedynym rozwiązaniem, aby takie dane poznać w swojej branży, są nieustanne testy A/B i optymalizacja czasu wysyłki. Kilkukrotne przetestowanie i analiza raportów, pozwala wyciągnąć wnioski, kiedy najchętniej Państwa odbiorcy otwierają maile a kiedy klikają najwięcej.
A czy możesz nam zdradzić, choćby jeden, tzw. trick, który zapewni nam wysoką otwieralność naszego mailingu?
O otwieralności decydują dwie kwestie: nazwa nadawcy i temat wiadomości. Trzeba więc, wcześniej wspomnianymi testami wypracować nazwę nadawcy, na którą odbiorcy najlepiej reagują np. “Kasia z MamoPracuj.pl”, a potem zrobić wszystko, aby odbiorcę zaciekawić tematem i zaintrygować na tyle, aby zechciał sprawdzić co jest w mailu. Informacja o rabacie, wartościowej treści czy uciekającej zniżce bywa często kluczem do sukcesu 🙂
Dziękuję za rozmowę,
Dziękuję również 🙂
Z Elżbietą Wróbel z FreshMail rozmawiała Agnieszka Czmyr-Kaczanowska, redakacja Mamo Pracuj
Dodatki
- film o tym, jak korzystać z systemu FreshMail
- film o tym, jak komunikować się za pośrednictwem Newsletterów
- film o FreshMail wersja 5.0
Zdjęcia i grafiki: nadesłane przez Freshmail