Czego szukasz

Jak dobrze wypaść na rozmowie kwalifikacyjnej?

Rozmowa kwalifikacyjna jest stresem – dla każdego de facto i to niezależnie, czy będzie to rekrutacja na stanowisko niższego szczebla, czy na szefa rady nadzorczej sporej spółki. Przy jednym stole spotykają się dwie strony: rekruter, którego celem jest znalezienie najlepszego kandydata na dane stanowisko w firmie oraz kandydat, który chce zmienić pracę, znaleźć ciekawe miejsce dla siebie.

  • Justyna Markusik - 11/02/2018

Co zrobić by ostatecznie być tym kandydatem, któremu zostanie zaproponowana praca? Lepiej nie liczyć na szczęście tylko odpowiednio się do misji znalezienia nowej pracy przygotować, być pewnym siebie i wiedzieć dlaczego nam na tym zależy. Takie podejście pomoże nam się skoncentrować na tym co istotne i lepiej wypaść w procesie rekrutacyjnym.

Od czego zaczynamy?

Przede wszystkim aplikujemy na stanowiska, gdzie spełniamy przynajmniej podstawowe wymagania wymienione w ogłoszeniu o pracę. Jeśli aplikujemy na stanowiska, gdzie nie spełniamy większości podstawowych wymagań nie oczekujmy, że zostaniemy zaproszeni na rozmowę.

Wysyłanie hurtowych aplikacji wszędzie, bo a nóż coś się trafi, jest najgorszą z możliwych strategii jaką możemy obrać w zakresie aktywnego poszukiwania nowej pracy.

Polecam:

  • skoncentrować się na odpowiednich stanowiskach oraz obszarze geograficznym,
  • monitorować wybrane firmy, kontaktować się z agencjami rekrutacyjnymi,
  • odpowiednio przygotować dokumenty aplikacyjne.

Dopracowanie dokumentów aplikacyjnych pod kątem wybranego ogłoszenia daję nam większą szansę, że będziemy mieli okazję spotkać się twarzą w twarz z rekruterem.

Udało się, idziemy na rozmowę kwalifikacyjną?

Zostaliśmy zaproszeni na rozmowę kwalifikacyjną. Wydaje nam się, że samo zaproszenie jest już wielkim sukcesem, może i tak. Sukces odniesiemy jednak, jeśli wyjdziemy z tej rozmowy i uznamy, że udało nam się przedstawić swoje kwalifikacje, wiedzę, umiejętności w najlepszy sposób.

Rozmowa kwalifikacyjna jest wyzwaniem. Co zatem zrobić, aby z sukcesem przejść przez rozmowę kwalifikacyjną?

Solidne przygotowanie? Czyli co?

Odpowiednie przygotowanie do rozmowy, to nie tylko wyprasowanie białej koszuli, ale przede wszystkim solidne zapoznanie się z profilem działalności firmy, opisem stanowiska i dogłębna próba analizy wszystkich wymagań stanowiska w odniesieniu do naszego wykształcenia oraz dotychczasowego doświadczenia zawodowego.

Czasy pytań o wady i zalety kandydatów przeszły już do lamusa i większość rekruterów skupia się na pytaniach behawioralnych, czyli wymagających od kandydata przedstawienia konkretnej sytuacji z własnego życia zawodowego, prezentacji konkretnych wówczas rozwiązań czy sugestii.

Jak wyglądają takie pytania:

  • Czy mógłby/mogłaby Pan/Pani podać przykład projektu, który był Pana/Pani inicjatywą? Na czym polegał? Jaki był jego rezultat?
  • Czy był/była Pan/Pani zadowolony/zadowolona z rezultatu?
  • Proszę opowiedzieć o najtrudniejszej decyzji, którą Pan/Pani musiał/musiała podjąć w pracy zawodowej.
  • W jaki sposób zadecydował/zadecydowała Pan/Pani o podjęciu takiej decyzji? Jaki był jej rezultat?

Powinniśmy pamiętać, że nasze umiejętności czy kwalifikacje mogą podlegać weryfikacji podczas rozmowy rekrutacyjnej – testy i konwersacje w językach obcych to standard.

Musimy pamiętać, że jeśli stanowisko wymaga biegłej znajomości języka angielskiego, a my nim władaliśmy ostatni raz na urlopie w Hiszpanii (i to dobre dwa lata temu), to warto sobie co nie co przypomnieć.

Zastanówmy się jak odpowiedzielibyśmy po angielsku na podstawowe pytania rekrutacyjne – takie ćwiczenie nam pokaże, czy być może warto byłoby zainwestować w dodatkowe konwersacje z lektorem.

Wizerunek, czyli pierwsze wrażenie ma znaczenie

Firmy są różne, tak jak i kandydaci do pracy. Zdarza się, że firma w potwierdzeniu rozmowy rekrutacyjnej informuje o panującym w miejscu pracy dress code.

Jednak w większości przypadków tej informacji nie posiadamy i w takiej sytuacji lepiej jest wybrać formalny strój, który pozwoli nam się czuć komfortowo i profesjonalnie. Zawsze lepiej lepiej niż gorzej!

Może jednak o coś zapytam?

Warto również przygotować sobie kilka pytań, które chcielibyśmy zadać podczas rozmowy. Pytania mogą dotyczyć zarówno działalności firmy, obowiązków na stanowisku jak i kwestii organizacyjnych związanych z pracą. Rekruterzy oczekują od kandydatów proaktywności i zainteresowania. Warto zatem pytać, dopytywać i otwarcie rozmawiać z osobami prowadzącymi rozmowę kwalifikacyjną.

Idę na rozmowę

Punktualność to podstawa. Lepiej zaczekać na rekrutera niż odwrotnie. Nie bójmy się otwarcie mówić o tym, że w danym dniu możemy mieć problem z dotarciem na miejsce. Uzgodniony termin powinien być dogodny dla obu stron.

Rozmowa kwalifikacyjna jest egzaminem z tego, jak potrafimy się do rozmowy przygotować, jak potrafimy radzić sobie w sytuacji stresującej. Rekruter ocenia nas nawet podczas procesu umawiania się, jak radzimy sobie z autoprezentacją, czy i w jakim zakresie jesteśmy świadomi własnych umiejętności.

Zdjęcia: Storyblocks.com

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Justyna Markusik
Ekspert Talent Development/Trener Biznesu/Wykładowca i Coach. Od ponad 10 lat specjalizuje się w koordynowaniu kompleksowych procesów szkoleniowo - rozwojowych w organizacjach biznesowych oraz usprawnianiu procesów HRM w tym w szczególności komunikacji wewnętrznej i zarządzania talentami - https://www.linkedin.com/in/justyna-markusik-7566a1a/
Podyskutuj

Jedna odpowiedź do “Jak dobrze wypaść na rozmowie kwalifikacyjnej?”

  1. Magda napisał(a):

    A ja mam taki problem, że ostatnio pracowałam na stanowisku kierownika sprzedaży. Było to małe biuro handlowe i zajmowałam się zarówno prowadzeniem biura, jak i kontaktami z klientami. Ostatnio aplikowałam na stanowisko ‚pracownika biurowego’ – spełniałam wszystkie wymagania, ale kiedy skontaktowałam się telefonicznie, usłyszałam, że mam za wysokie kwalifikacje. Chyba trochę to nie fair. Pozdrawiam.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Czy można rozwijać własny biznes pod firmą męża?

Zdarza się, że przedsiębiorcy prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą decydują się na pomoc najbliższej rodziny w prowadzeniu biznesu. Przepisy dokładnie regulują te kwestie w zależności od formy zatrudnienia, jak również stopnia pokrewieństwa. W artykule skupimy się na zatrudnieniu małżonki w firmie prowadzonej przez męża oraz na tym, czy żona może rozwijać swój własny biznes pod firmą męża.
  • Wioleta Bednarek - 13/02/2018
kobieta i mężczyzna rozmawiają siedząc w swoim biurze

Aktualizacja kodów PKD w firmie prowadzonej przez męża

Dla lepszego rozjaśnienia sytuacji przedstawimy to na przykładzie.

Mąż prowadzi działalność w zakresie świadczenia usług programistycznych. Razem z żoną postanowili, że będzie ona mu pomagać w firmie i będzie odpowiedzialna za rozwój nowego działu marketingu. Do tej pory mąż – przedsiębiorca w kodach PKD posiadał kody związane ze świadczonymi przez niego usługami.

W momencie, gdy w firmie męża zacznie mu pomagać żona, konieczne będzie rozszerzenie kodów PKD o świadczenie usług marketingowych. Zatrudniona w firmie żona według przepisów będzie traktowana jako osoba współpracująca. Więcej na ten temat przeczytacie poniżej.

W jaki sposób dokonujemy aktualizacji kodów PKD prowadzonej działalności?

W momencie zakładania jednoosobowej działalności gospodarczej przedsiębiorca składał wniosek CEiDG-1, na którym między innymi podawał kody PKD prowadzonej działalności. W momencie, gdy chcemy dodać nowy kod, w związku z rozszerzeniem swojej działalności o wykonywanie nowych usług, właściciel firmy zobowiązany jest do zaktualizowania wniosku CEiDG-1.

Osoba współpracująca – definicja pojęcia

Definicja osoby współpracującej szczegółowo została opisana w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych. Przy zatrudnieniu rodziny w firmie bierzemy pod uwagę stopień pokrewieństwa między poszczególnymi członkami rodziny. Tak więc za osobę współpracującą uważa się:

  • małżonka,
  • dzieci (w tym dzieci przysposobione i dzieci drugiego małżonka),
  • rodziców,
  • macochę lub ojczyma przedsiębiorcy.

Warto wiedzieć, że za osobę współpracującą nie uznaje się rodzeństwa (brata lub siostry). Nie ma również znaczenia fakt, czy członek rodziny zatrudniony jest na podstawie umowy o pracę, czy nieodpłatnie, ponieważ dla celów ZUS będzie on zawsze traktowany jako osoba współpracująca.

Jeżeli jednak zdecydujemy się na zatrudnienie w firmie członka rodziny spoza listy osób wymienionych powyżej – nie mamy wtedy do czynienia z osobą współpracującą. Przy naliczaniu wysokości składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne kierujemy się wówczas przepisami ogólnymi.

Forma zatrudnienia – jaka będzie najlepsza?

W momencie, gdy żona zdecyduje się na pomoc mężowi w prowadzeniu działalności konieczne będzie sformalizowanie takiej formy zatrudnienia.

Przedsiębiorca ma do wyboru możliwość zatrudnienia małżonki na umowę o pracę lub umowę zlecenie. Inną formą jest nieodpłatne zatrudnienie – mamy wtedy do czynienia z umową w formie ustnej.

Umowa o pracę

U osób współpracujących zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, kwota ubezpieczenia ustalana jest na takich samych warunkach jak w przypadku ubezpieczenia przedsiębiorcy.

Co to oznacza?

Przedsiębiorca, który zatrudnia małżonkę w firmie, opłaca za nią składki ZUS na takich samych zasadach jak składki ZUS przedsiębiorcy rozliczającego się na dużym ZUS-ie.

Nie ma tutaj również znaczenia fakt, że przedsiębiorca rozlicza się na małym ZUS – składki za osobę współpracującą opłacamy zawsze w takiej wysokości, jak za przedsiębiorcę na dużym ZUS-ie.

Składki ZUS za osobę współpracującą w całości finansowane są ze środków firmy przedsiębiorcy. Pracownik – osoba współpracująca nie ponosi żadnych dodatkowych kosztów związanych z zatrudnieniem.

Umowa zlecenie

Inaczej sytuacja wygląda, w przypadku zatrudnienia żony na umowę zlecenie o określonej wysokości wynagrodzenia. Składki na ubezpieczenia żony zatrudnionej na umowę zlecenie obliczane są w taki sam sposób, jak w przypadku innych pracowników. Wartość składek ZUS obliczamy na podstawie wysokości wynagrodzenia.

Nieodpłatne zatrudnienie

Inną formą pomocy w firmie męża może być nieodpłatna pomoc żony. W takim wypadku powstaje również obowiązek zgłoszenia tej osoby do ubezpieczeń.

Sytuacja jest tutaj analogiczna, jak w przypadku zatrudnienia na umowę o pracę. Przedsiębiorca za osobę współpracującą opłaca składki ZUS w wysokości takiej, jak dla przedsiębiorcy będącym na dużym ZUS.

Jeżeli jednak małżonek pomagający nieodpłatnie w działalności jest dodatkowo zatrudniony w innej firmie i tam otrzymuje wynagrodzenie w kwocie równej lub przekraczającej wartość minimalnego wynagrodzenia (w 2018 r. jest to kwota 2 100 zł), z tego tytułu opłacane są również składki ZUS, to wówczas w związku z nieodpłatnym zatrudnieniem opłacana będzie tylko składka zdrowotna.

Czy wynagrodzenie oraz składki ZUS opłacane za osobę współpracującą stanowią koszt podatkowy przedsiębiorcy?

Ustawa o podatku dochodowym jasno precyzuje tę kwestię. Zgodnie z przepisami za koszt podatkowy nie uznaje się wartości własnej pracy podatnika, jego małżonka oraz małoletnich dzieci.

Co to oznacza dla przedsiębiorcy?

Właściciel firmy, który zatrudnia do pomocy swoją żonę nie będzie mógł w kosztach swojej działalności uwzględnić wartości wypłaconego wynagrodzenia.

Inaczej sytuacja wygląda w przypadku składek ZUS. Odliczane są one w sposób analogiczny jak składki opłacane przez przedsiębiorcę (składki społeczne pomniejszają dochód, natomiast odliczona część składki zdrowotnej pomniejsza wysokość podatku).

W przypadku zatrudnienia małżonki na umowę zlecenie opłacane składki ZUS księgujemy Dowodem Wewnętrznym Kosztowym w kolumnie 13 KPiR w dacie ich opłacenia.

Przedsiębiorca zatrudniający w firmie swoją żonę powinien pamiętać o obowiązkach jakie z tego tytułu powstają. Właściciel firmy powinien dokonać zgłoszenia do ubezpieczenia osoby współpracującej w ciągu 7 dni z kodem 05 11 00 oraz opłacania składek ZUS w zależności od rodzaju zawartej umowy.

Dodatkowym obowiązkiem jest odprowadzanie zaliczek na podatek dochodowy z tytułu wypłacanego wynagrodzenia na takich samych zasadach jak za każdego innego pracownika. Warto pamiętać o tym, że wysokość wypłacanego wynagrodzenia dla osoby współpracującej nie stanowi kosztu uzyskania przychodu przedsiębiorcy.

Zdjęcie: Storyblocks.com

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Wioleta Bednarek
InFakt łączy obsługę księgową przez biuro rachunkowe z dostępem do aplikacji www oraz mobile. Firma specjalizuje się w obsłudze branż IT, Internet, reklama, media. Osoby, które nie prowadzą jeszcze działalności, mogą skorzystać z pomocy i usługi Zakładania Firmy (specjalna oferta dla Mamopracuj).
Podyskutuj

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Jak napisać świetne CV? – bezpłatne eksperckie doradztwo dla mam vol. 2

Zaczęłaś szukać pracy, a może myślisz o jej zmianie już od dawna? Wysyłasz CV, ale nikt nie zaprasza Cię na rozmowę? Chcesz dowiedzieć się jak napisać świetne CV, które przyciągnie uwagę rekrutera? Co podkreślić, czego unikać i jak najlepiej się przedstawić przyszłemu pracodawcy? Pokaż swoje CV naszym ekspertom od rekrutacji i wspólnie stwórzcie najlepszą wersję. Zapraszamy Cię do nowej, bezpłatnej akcji!
  • Anna Łabno - Kucharska - 13/02/2018
dwie kobiety pracują przy laptopie

Zastanawiasz się Jak napisać świetne CV?

Pokaż nam swoje CV, a my podpowiemy jak skutecznie zaprezentować się w nim

Akcje społeczne miały pojawiać się raz na kwartał, ale czemu nie działać miesiąc po miesiącu? 😉 Tym bardziej, że mamy sporą grupę ekspertów, którzy chcą podzielić się swoją wiedzą i doświadczeniem!

W styczniu zapraszałyśmy na bezpłatne konsultacje z coachką, w lutym zbieramy zgłoszenia na darmowe konsultacje CV on-line, które odbędą się w marcu.

Jeśli:

  • myślisz o szukaniu pracy,
  • zastanawiasz się, czy Twoje CV pokazuje odpowiednie kompetencje,
  • aktywnie szukasz zatrudnienia, ale bez efektów.

Potrzebujesz kogoś kto:

  • mógłby fachowym okiem ocenić Twoje CV,
  • pomógł sformułować profil zawodowy,
  • podpowie jakie informacje należy zawrzeć w dokumentach aplikacyjnych,
  • pokaże, jak podkreślić Twoje doświadczenie i zasoby.

To bardzo dobrze się składa.
Zapraszamy Cię do naszej nowej akcji!

Pokaż swoje CV naszym ekspertom i skonsultuj je przez Skype.

W ciągu godzinnej konsultacji on-line (via Skype) wspólnie:

  • określicie cel i profil zawodowy,
  • dostosujecie CV do danego ogłoszenia,
  • podkreślicie najważniejsze osiągnięcia i doświadczenie zawodowe.

Akcję w pierwszej kolejności kierujemy do Mam, które właśnie rozpoczynają szukanie zatrudnienia lub od jakiegoś czasu podejmują działania w tym kierunku, ale nie mają satysfakcjonujących wyników.

Przewidziane jest ok. 50 miejsc na konsultacje.

Aż 10 konsultacji będzie dotyczyło CV w języku angielskim (jeśli chcesz skonsultować swój dokument napisany w tym języku, wybierz odpowiednią opcję w formularzu).

1 konsultacja to ok. 1 godzina zegarowa on-line (via skype) dla 1 mamy.

Zgłoszenia zbieramy za pomocą formularza do 01.03.2018!

Nie liczy się kolejność zgłoszeń 🙂

Co zatem zdecyduje o tym, kto będzie mógł skorzystać?

Najważniejsza będzie Twoja motywacja i rzeczywista gotowość poszukiwania pracy, dlatego odpowiedzi na pytania w ankiecie będą miały ogromne znaczenie.

Jeśli potrzebujesz więcej informacji, pisz: anna.labno@mamopracuj.pl

Gotowa do wspólnej pracy?

Zgłoś się już dziś 🙂

Eksperci:

alina gamzaAlina Gamza – z rekrutacją związana od ponad 6 lat, ostatnio jako kierowniczka zespołów ds. rekrutacji. Filolożka i amerykanistka, ukończyła również studia podyplomowe z Zarządzania Zasobami Ludzkimi (WSE), Retoryki (UJ) oraz Employer Brandingu (AGH). Prywatnie szczęśliwa żona i mama. Obecnie przebywa na urlopie macierzyńskim podczas którego odkryła swoją kolejną pasję – fotografię.

teresa foszczTeresa Foszcz – HRBP, pomysłodawca i założycielka Pracowni Teresy Foszcz. Od 10 lat związana m.in. z obszarami rekrutacji i coachingu ukierunkowanego na rozwój pracowników. Na co dzień pasjonatka taniego podróżowania i bachaty.

 

dominika różyckaDominika Różycka – socjolożka i specjalistka od rekrutacji w branży IT czego najlepszym dowodem jest jej mąż – informatyk. Mama rocznego Aleksandra, dzięki któremu stała się skarbnicą wiedzy na temat laktacji (a zwłaszcza problemów z nią związanych).

 

kinga przeździeckaKinga Przeździecka – nieustannie ucząca się istota ludzka, z doświadczeniem w międzynarodowej rekrutacji specjalistów IT, zarzadzania zespołem, standaryzacji procesów HR oraz edukacji studentów w obszarze umiejętności miękkich (AGH, Soft Skills Academy). Wiedzę oraz umiejętności oraz inspiracje do działania czerpie z doświadczeń zdobytych w podróżach oraz podczas organizacji cotygodniowych spotkań podróżników (couch surfing). Była AIESEC-erka, duchem i ciałem wspiera inicjatywy, zmierzające do szerzenia pomocy osobom, które chcą (ponownie) zaistnieć na rynku pracy.

Anastasiya SamaretsAnastasiya Samarets – HR Business Partner, specjalista ds. Employer Brandingu oraz komunikacji. Posiada wieloletnie doświadczenie w organizacji pracy HR oraz budowaniu skutecznych procesów rekrutacyjnych. W firmie działającej na rynku IT odpowiada za komunikację wewnętrzną i zewnętrzną oraz PR firmy. Specjalizuje się również w kreowaniu personalnego wizerunku zawodowego.

marta szyszkowskaMarta Szyszkowska – posiada wieloletnie doświadczeniem w działach HR, które kształtowała na bazie doświadczeń w kraju, ale również pracując w USA oraz współpracując z krajami Europy Centralnej i Wschodniej. Rekrutując pracowników na różne szczeble organizacyjne pozyskała sporo doświadczenia jak robić to skutecznie. Jest mamą 8 letniej Mai oraz opiekunem kotki Emi (długowłosego Brytyjczyka). Uwielbia czytać książki z obszaru rozwoju osobistego oraz powieści obyczajowe o ludzkich doświadczeniach, które kształtują charakter i determinację.

Ala Świerz-JędrosekAlicja Świerz-Jędrosek – specjalistka ds. HR. Pasjonatka employer brandingu i rozwoju osobistego. W pracy odpowiedzialna za rekrutację, onboarding oraz szkolenia. Miłośniczka kotów, literatury zwłaszcza czeskiej oraz nordic walking.

 

Izabela WoźniakIzabela Woźniak – specjalistka ds. rekrutacji związana głownie z branżą produkcyjną. Zainteresowana tematyką HR, Employer Brandingu oraz Personal Brandingu. Uważa, iż najlepsza inwestycja to inwestycja w siebie i własny rozwój. W wolnych chwilach motywuje i doradza, chętnie dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem. Mama 3-miesięcznego Tymoteusza.

Zdjęcie główne: Storyblocks.com

Zdjęcia w środku: archiwa ekspertek.

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Anna Łabno - Kucharska
Jestem mamą mądrej indywidualistki. Posiadam doświadczenie w koordynacji projektów, prowadzeniu szkoleń oraz doradztwa. Uwielbiam spędzać czas z rodziną, podróżować, czytać książki i celebrować picie kawy. W "wolnym" czasie wspieram osoby chore onkologicznie.
Podyskutuj

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie
Może Cię zainteresować także:
Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail