Czego szukasz

Jak dobrze wypaść na rozmowie kwalifikacyjnej?

Rozmowa kwalifikacyjna jest stresem – dla każdego de facto i to niezależnie, czy będzie to rekrutacja na stanowisko niższego szczebla, czy na szefa rady nadzorczej sporej spółki. Przy jednym stole spotykają się dwie strony: rekruter, którego celem jest znalezienie najlepszego kandydata na dane stanowisko w firmie oraz kandydat, który chce zmienić pracę, znaleźć ciekawe miejsce dla siebie.

  • Justyna Markusik - 11/02/2018

Co zrobić by ostatecznie być tym kandydatem, któremu zostanie zaproponowana praca? Lepiej nie liczyć na szczęście tylko odpowiednio się do misji znalezienia nowej pracy przygotować, być pewnym siebie i wiedzieć dlaczego nam na tym zależy. Takie podejście pomoże nam się skoncentrować na tym co istotne i lepiej wypaść w procesie rekrutacyjnym.

Od czego zaczynamy?

Przede wszystkim aplikujemy na stanowiska, gdzie spełniamy przynajmniej podstawowe wymagania wymienione w ogłoszeniu o pracę. Jeśli aplikujemy na stanowiska, gdzie nie spełniamy większości podstawowych wymagań nie oczekujmy, że zostaniemy zaproszeni na rozmowę.

Wysyłanie hurtowych aplikacji wszędzie, bo a nóż coś się trafi, jest najgorszą z możliwych strategii jaką możemy obrać w zakresie aktywnego poszukiwania nowej pracy.

Polecam:

  • skoncentrować się na odpowiednich stanowiskach oraz obszarze geograficznym,
  • monitorować wybrane firmy, kontaktować się z agencjami rekrutacyjnymi,
  • odpowiednio przygotować dokumenty aplikacyjne.

Dopracowanie dokumentów aplikacyjnych pod kątem wybranego ogłoszenia daję nam większą szansę, że będziemy mieli okazję spotkać się twarzą w twarz z rekruterem.

Udało się, idziemy na rozmowę kwalifikacyjną?

Zostaliśmy zaproszeni na rozmowę kwalifikacyjną. Wydaje nam się, że samo zaproszenie jest już wielkim sukcesem, może i tak. Sukces odniesiemy jednak, jeśli wyjdziemy z tej rozmowy i uznamy, że udało nam się przedstawić swoje kwalifikacje, wiedzę, umiejętności w najlepszy sposób.

Rozmowa kwalifikacyjna jest wyzwaniem. Co zatem zrobić, aby z sukcesem przejść przez rozmowę kwalifikacyjną?

Solidne przygotowanie? Czyli co?

Odpowiednie przygotowanie do rozmowy, to nie tylko wyprasowanie białej koszuli, ale przede wszystkim solidne zapoznanie się z profilem działalności firmy, opisem stanowiska i dogłębna próba analizy wszystkich wymagań stanowiska w odniesieniu do naszego wykształcenia oraz dotychczasowego doświadczenia zawodowego.

Czasy pytań o wady i zalety kandydatów przeszły już do lamusa i większość rekruterów skupia się na pytaniach behawioralnych, czyli wymagających od kandydata przedstawienia konkretnej sytuacji z własnego życia zawodowego, prezentacji konkretnych wówczas rozwiązań czy sugestii.

Jak wyglądają takie pytania:

  • Czy mógłby/mogłaby Pan/Pani podać przykład projektu, który był Pana/Pani inicjatywą? Na czym polegał? Jaki był jego rezultat?
  • Czy był/była Pan/Pani zadowolony/zadowolona z rezultatu?
  • Proszę opowiedzieć o najtrudniejszej decyzji, którą Pan/Pani musiał/musiała podjąć w pracy zawodowej.
  • W jaki sposób zadecydował/zadecydowała Pan/Pani o podjęciu takiej decyzji? Jaki był jej rezultat?

Powinniśmy pamiętać, że nasze umiejętności czy kwalifikacje mogą podlegać weryfikacji podczas rozmowy rekrutacyjnej – testy i konwersacje w językach obcych to standard.

Musimy pamiętać, że jeśli stanowisko wymaga biegłej znajomości języka angielskiego, a my nim władaliśmy ostatni raz na urlopie w Hiszpanii (i to dobre dwa lata temu), to warto sobie co nie co przypomnieć.

Zastanówmy się jak odpowiedzielibyśmy po angielsku na podstawowe pytania rekrutacyjne – takie ćwiczenie nam pokaże, czy być może warto byłoby zainwestować w dodatkowe konwersacje z lektorem.

Wizerunek, czyli pierwsze wrażenie ma znaczenie

Firmy są różne, tak jak i kandydaci do pracy. Zdarza się, że firma w potwierdzeniu rozmowy rekrutacyjnej informuje o panującym w miejscu pracy dress code.

Jednak w większości przypadków tej informacji nie posiadamy i w takiej sytuacji lepiej jest wybrać formalny strój, który pozwoli nam się czuć komfortowo i profesjonalnie. Zawsze lepiej lepiej niż gorzej!

Może jednak o coś zapytam?

Warto również przygotować sobie kilka pytań, które chcielibyśmy zadać podczas rozmowy. Pytania mogą dotyczyć zarówno działalności firmy, obowiązków na stanowisku jak i kwestii organizacyjnych związanych z pracą. Rekruterzy oczekują od kandydatów proaktywności i zainteresowania. Warto zatem pytać, dopytywać i otwarcie rozmawiać z osobami prowadzącymi rozmowę kwalifikacyjną.

Idę na rozmowę

Punktualność to podstawa. Lepiej zaczekać na rekrutera niż odwrotnie. Nie bójmy się otwarcie mówić o tym, że w danym dniu możemy mieć problem z dotarciem na miejsce. Uzgodniony termin powinien być dogodny dla obu stron.

Rozmowa kwalifikacyjna jest egzaminem z tego, jak potrafimy się do rozmowy przygotować, jak potrafimy radzić sobie w sytuacji stresującej. Rekruter ocenia nas nawet podczas procesu umawiania się, jak radzimy sobie z autoprezentacją, czy i w jakim zakresie jesteśmy świadomi własnych umiejętności.

Zdjęcia: Storyblocks.com

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Justyna Markusik
Ekspert Talent Development/Trener Biznesu/Wykładowca i Coach. Od ponad 10 lat specjalizuje się w koordynowaniu kompleksowych procesów szkoleniowo - rozwojowych w organizacjach biznesowych oraz usprawnianiu procesów HRM w tym w szczególności komunikacji wewnętrznej i zarządzania talentami - https://www.linkedin.com/in/justyna-markusik-7566a1a/
Podyskutuj

Jedna odpowiedź do “Jak dobrze wypaść na rozmowie kwalifikacyjnej?”

  1. Magda napisał(a):

    A ja mam taki problem, że ostatnio pracowałam na stanowisku kierownika sprzedaży. Było to małe biuro handlowe i zajmowałam się zarówno prowadzeniem biura, jak i kontaktami z klientami. Ostatnio aplikowałam na stanowisko ‚pracownika biurowego’ – spełniałam wszystkie wymagania, ale kiedy skontaktowałam się telefonicznie, usłyszałam, że mam za wysokie kwalifikacje. Chyba trochę to nie fair. Pozdrawiam.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Jak korzystnie wymieniać walutę i robić przelewy zagraniczne?

Już od dłuższego czasu wymieniasz walutę przez internet, po czym wypłacasz środki na swój rachunek walutowy w banku? Dzięki serwisowi Walutomat, możesz znacznie szybciej wysyłać pieniądze na konta w zagranicznych bankach. Pozwoli ci to także uniknąć wysokich opłat, naliczanych przez banki w przypadku tego typu transakcji. Koszt przelewu zagranicznego w walucie euro wynosi jedynie 4 zł, bez względu na kwotę operacji.
  • Alicja Zielińska - 18/05/2018

Dlaczego warto wymieniać walutę w Walutomacie?

Użytkownicy serwisów społecznościowej wymiany walut zawierają transakcje po jeszcze lepszych kursach niż ma to miejsce w przypadku kantorów internetowych. Wymiana przebiega bowiem w tym przypadku na zupełnie innych zasadach.

Walutomat wyłącznie pośredniczy w operacjach finansowych, dlatego nie narzuca żadnych odgórnych kursów. Nie zarabia na marży, a jedynie na symbolicznej prowizji, której wysokość nie przekracza 0,2% wartości każdej wymiany. To tylko sami uczestnicy giełdy internetowej decydują o tym, po jakich kursach wymieniają waluty. Mogą być one nawet wyraźnie niższe w porównaniu do średnich notowań na świecie.

Wymiana walut za pośrednictwem Walutomatu jest także szybka i wygodna. Zdołasz założyć konto w serwisie oraz przeprowadzić transakcję bez wychodzenia z domu. Możesz tego dokonać nawet w czasie nieprzekraczającym kilkunastu minut.

Masz dwie możliwości wymiany walut – pierwsza z nich polega na akceptacji najlepszych na dany moment kursów, oferowanych przez pozostałych użytkowników platformy. Zarazem możesz poczekać na jeszcze lepsze kursy, zamieszczając w serwisie własną ofertę. Kiedy inny uczestnik giełdy zgłosi komplementarną ofertę, wtedy system automatycznie je dobierze i przeprowadzi wymianę.

Wykonuj przelewy zagraniczne z pominięciem banków

Nie musisz już dłużej tracić cennego czasu, przelewając najpierw wymienioną w internecie walutę na swoje konto walutowe.

Możesz wykonywać przelewy zagraniczne z Walutomatu bezpośrednio na rachunek swojego zagranicznego kontrahenta, sklepu internetowego czy rodziny mieszkającej poza granicami Polski.

Tego typu transakcje są zwykle realizowane w ciągu dwóch dni roboczych. Opłata za przelewy zagraniczne jest z reguły niższa niż w przypadku banków, o czym więcej przeczytasz na stronie pod adresem https://www.walutomat.pl/przelewy-zagraniczne/.

Jeżeli wysyłasz walutę euro do jednego z 29 krajów, wtedy zapłacisz tylko 4 zł, niezależnie od kwoty transakcji. Przelewy zagraniczne w takich walutach jak franki, funty oraz dolary, kosztują natomiast standardowo 9 zł i mogą być wysyłane do 33 krajów.

Jak wykonać przelew zagraniczny z poziomu konta na platformie Walutomat?

Zlecenie dyspozycji przelewu zagranicznego w Walutomacie jest proste. Wystarczy w tym celu wejść do swojego wirtualnego portfela, a następnie wybrać funkcję wypłaty z portfela na konto osoby za granicą.

Następnie wskaż walutę i kwotę wymiany, numer konta i dane odbiorcy, a także tytuł przelewu. Potwierdź jeszcze swoją dyspozycję wypłaty i to wszystko. Niebawem pieniądze pojawią się na koncie zagranicznego odbiorcy.

Materiał powstał we współpracy z partnerem portalu.

Zdjęcie: Storyblocks.com

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Alicja Zielińska
Podyskutuj

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Jaki powinien być dzisiejszy employer branding? – konferencja EB Summit 2018

Konferencja Employer Branding Summit 2018 odbędzie się już po raz siódmy. 7 czerwca 2018 r. w Warszawie spotkają się pasjonaci i praktycy employer brandingu, aby poznać najnowsze trendy, wyniki badań, praktyki i narzędzia potrzebne w codziennej pracy oraz wymienić się doświadczeniami i inspiracjami. Ty także możesz wziąć udział w konferencji. Zapisy trwają, a z naszym kodem otrzymasz 20% zniżki :)
  • Agnieszka Kumorek - 18/05/2018
EB Summit 2017 - na zdjęciu Anna Macnar, Julia Bojanowska i Rahim Black

Konferencja Employer Branding Summit 2018

Jaki powinien być dzisiejszy employer branding? Na pewno oparty na mocnych relacjach z kandydatami i pracownikami, którzy coraz częściej poszukują ludzkiej twarzy pracodawcy. Tematem przewodnim konferencji będą zatem Relacje Human to Human w employer brandingu.

Co zostało przygotowane przez organizatorów?

Podczas konferencji posłuchasz inspirujących prelekcji doświadczonych ekspertów i praktyków – wystąpią m.in.: Richard Mosley, Barbara Stawarz-Garcia, Katarzyna Młynarczyk i Anna Macnar.

Przedstawiona zostanie premiera Raportu Employer Branding w Polsce (Twoje zdanie też się liczy – do 24 maja możesz jeszcze wziąć udziału w badaniu).

Poznasz najnowsze trendy, inspiracje, praktyczne rozwiązania i narzędzia potrzebne w codziennej pracy.

Weźmiesz udział w Gali konkursu Employer Branding Excellence Awards 2018, podczas której zostaną wręczone nagrody oraz zaprezentowane nagrodzone projekty.

prelegenci konferencji EB Summit 2018

Skorzystaj z kodu i zapłać 20% mniej!

Przy rejestracji podaj kod MPr20 i skorzystaj z 20% zniżki!

A 7 czerwca 2018 widzimy się w Warszawie – Kino Luna, ul. Marszałkowska 28

Więcej informacji znajdziesz na stronie – employerbrandingsummit.pl

Organizatorem wydarzenia jest HRM Institute.

Raport Employer Branding w Polsce 2018

Badanie Employer Branding w Polsce ma w tym roku już swoją 7 edycję. Wypełniając ankietę dzielisz się opinią i pomagasz w przygotowaniu raportu, który pokazuje stan polskiego EB w sposób kompleksowy.

Dodatkowo biorąc udział w badaniu możesz wygrać m.in.: wejściówkę na konferencję EB Summit 2018 lub na wybrany warsztat EB 🙂

Przejdź do ankiety >>>

Badanie EB 2018

Grafiki i zdjęcia: własność HRM Institute, autorka Agnieszka Cynarska – Taran

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Agnieszka Kumorek
Jestem osobą, która nie potrafi się nudzić. Lubię różnorodność, dlatego skończyłam studia łączące zajęcia humanistyczne, graficzne i informatyczne. Odpoczywam podczas długich spacerów, a znajomi wiedzą, że dobrej herbatki w miłym towarzystwie nigdy nie odmówię.
Podyskutuj

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie
Może Cię zainteresować także:
Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail