Czego szukasz

Im więcej pracy, tym więcej dzieci? Wyniki badań

„Miejsce kobiety jest w kuchni”, „To mężczyzna ma zarobić na chleb” – tak do niedawna brzmiały stereotypy dotyczące podziału ról w rodzinie. Obecnie można je już zaliczyć do przeszłości. Współczesna kobieta realizuje się w  życiu zawodowym na równi z mężczyzną. Zmiany te pozostają nie bez znaczenia dla klasycznego modelu rodziny: Dzieci i gospodarstwo domowe to już rzecz nie tylko kobieca, a same panie nie chcą rezygnować z kariery i ambicji zawodowych na rzecz potomstwa.

  • Redakcja portalu Mamo Pracuj - 03/01/2013

Nie oznacza to jednak, że kobiety aktywne  zawodowo decydują się rzadziej na założenie rodziny niż ich niepracujące koleżanki. Wręcz przeciwnie! Według badań przeprowadzonych przez Instytut Maxa Plancka w Rostocku to właśnie aktywność zawodowa jest najważniejszym czynnikiem wpływającym na decyzję o dziecku.

Transformacja ról

Panie są dziś lekarzami, menadżerami, naukowcami, a nawet głowami państw – ta, uważana niegdyś za słabszą, płeć zrobiła w ostatnim czasie niewiarygodny krok w przód. Życie współczesnej kobiety zdaje się być całkowicie inne niż tej sprzed kilkudziesięciu lat. Podczas gdy jeszcze w XX wieku obowiązki płci pięknej związane były głównie z rodziną i gospodarstwem domowym, dziś wymagają od niej godzenia pracy z wychowaniem dzieci.

Bizneswoman a planowanie rodziny

Wbrew powszechnej opinii, kobiety aktywne zawodowo nie decydują się rzadziej na powiększenie rodziny niż ich niepracujące koleżanki. Potwierdza to raport TNS Infratest.[1]Instytut przeprowadził badanie marketingowe dotyczące kobiet nastawionych na osiągnięcie sukcesu i ich poglądów względem planowania rodziny. Zgodnie z raportem, bizneswoman to kobieta przyznająca, że kariera zawodowa ma dla niej bardzo duże znaczenie, a jej średni dochód jest wyższy od zarobków pozostałych kobiet. Podążając za tą definicją, co piąta przedstawicielka płci pięknej w wieku 30-49 lat za naszą zachodnią granicą, uważana jest za „kobietę biznesu”. W Polsce wynik ten jest nieco niższy[2]: Dla co dziesiątej Polki kariera zawodowa jest ważniejsza od prac związanych z gospodarstwem domowym. Pomimo tego kobiety te nie chcą zrezygnować z rodziny i potomstwa.

Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez Instytut Badań Demograficznych Maxa Plancka w Rostocku[3], coraz więcej pań decyduje się na potomstwo nie „pomimo”, ale właśnie „dzięki” swojemu zatrudnieniu. Najważniejszym czynnikiem wpływającym na decyzję o powiększeniu rodziny u bezdzietnych małżeństw jest bowiem stała i stabilna praca. Koszty utrzymania dziecka są najczęstszym, ale nie jedynym powodem odkładania tej decyzji na później.

Obawy przyszłych mam

Według badań przeprowadzonych przez Instytut Maxa Plancka, najczęstszym powodem odkładania poczęcia dziecka przez pary, które nie muszą martwić się o  sytuację finansową, jest obawa związana z niekorzystnym wpływem ciąży na karierę zawodową. Dotyczy to przed wszystkim kobiet, które sporo zainwestowały w swoje wykształcenie i sukces zawodowy.

Dzisiejsi pracodawcy oczekują od swoich pracowników pełnej dyspozycyjności. Choć część z nich liczy się w jakimś stopniu z możliwymi planami macierzyńskimi pracowników, to w dalszym ciągu brakuje wyrozumiałości w tej kwestii. Zrozumiałym jest, że kobiety nie chcą, aby realizacja jednego marzenia – tego o potomstwie –miała negatywny wpływ na inne marzenia – te o karierze zawodowej”. – tłumaczy psycholog portalu eDarling Wiebke Neberich.

Inną przyczyną odkładania decyzji o powiększeniu rodziny jest ograniczony dostęp do placówek opiekuńczo-wychowawczych. Pracujące mamy są w pewnym sensie skazane na pomoc osób trzecich. Im bardziej ograniczony dostęp do fachowej opieki, tym mniej realna wydaje się możliwość pogodzenia rodziny i pracy.

Psycholog Wiebke Neberich rozumie obawy pracujących kobiet. „Pracę i rodzinę można pogodzić tylko wtedy, gdy wiemy, że nasze dziecko otoczone jest dobrą i fachową opieką. Nie wystarczy jednak zapisać malucha do żłobka, przedszkola czy oddać pod opiekę niani lub babci.  Ważne jest, aby godziny opieki nad dzieckiem były elastyczne i dostosowane do indywidualnych potrzeb rodziny”.

Mama w pracy

Badanie przeprowadzone przez Instytut Maxa Plancka wykazało, że stabilizacja finansowa i zawodowa obojga rodziców odgrywa kluczową rolę w kwestii powiększenia rodziny. Aby potencjalne mamy w pełni mogły cieszyć się urokami macierzyństwa i nie odkładały decyzji o dziecku w nieskończoność, niezbędne jest wsparcie zarówno ze strony państwa, jak i pracodawcy.

Choć mogłoby wydawać się, że zatrudnienie mamy to mnóstwo problemów (jak chociażby przyznawanie dni wolnych na opiekę nad dzieckiem), to pracodawcy zaczęli w końcu dostrzegać, że odpowiedzialność, dojrzałość i zorganizowanie rodzica wynagradzają im poniesione koszty. Na rynku pojawia się coraz więcej firm przyjaznych młodym mamom. Po powrocie z urlopu macierzyńskiego czy wychowawczego mogą one liczyć na wiele udogodnień jak np.: elastyczny czas pracy, ruchome godziny czy też ich zmniejszony wymiar. Niezastąpioną pomocą, ułatwiającą powrót do życia zawodowego, są firmowe żłobki.

Choć od kilku lat promuje się rodziców na rynku pracy, to nadal brakuje firm, które bezkolizyjnie umożliwiałyby łączenie kariery zawodowej z macierzyństwem. Ich obecność jest jednak niezbędna, aby każda kobieta miała poczucie wsparcia ze strony państwa i otoczenia społecznego oraz  nie musiała wybierać między rodziną a karierą.

Artykuł przygotowany przez Redakcję portalu eDarling

Źródło: eDarling (http://www.edarling.pl/)


[1]http://www.tns-infratest.com/presse/presseinformation.asp?prID=474KarriereundKind – dieWertewelterfolgsorientierterFrauen –  Badania przeprowadzone wśród 4300 obywatelek Niemiec.

[3]http://www.demografische-forschung.org/archiv/defo0902.pdf  Badanie przeprowadzone przez Instytut Maxa Plancka przy użyciu regresji logistycznej wśród 2447 bezdzietnych kobiet i 3001 bezdzietnych mężczyzn w Niemczech, Francji, Bułgarii i Rosji. Głównym celem  było zbadanie chęci założenia rodziny w ciągu najbliższych 3 lat. Czynniki, które brano pod uwagę, to stałe zatrudnienie, opieka nad dziećmi (dostęp do placówek opiekuńczo-wychowawczych) oraz sytuacja finansowa rodziców.

Zdjęcie: sxc.hu

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Redakcja portalu Mamo Pracuj
Podyskutuj

Dlaczego warto pracować w State Street Bank? Relacja z Dnia Otwartego dla Mam w Krakowie

25 marca spotkaliśmy się na Dniu Otwartym dla Mam w krakowskiej siedzibie State Street Bank. Dowiedz się kogo do pracy szuka State Street w Krakowie i co najbardziej podobało się uczestniczkom spotkania?
  • Joanna Gotfryd - 24/06/2019
Dzień otwarty dla Mam w State Street w Krakowie

Dlaczego warto pracować w State Street Bank?

State Street Bank to światowy lider wśród dostawców usług finansowych i jeden z największych banków powierniczych z centralą w Bostonie. Działa na 100 rynkach finansowych i zatrudnia ponad 35 000 pracowników. W Polsce jest od 2007 roku, a jego biura znajdują się między innymi w Krakowie i Gdańsku.

Firma wspiera rodziców w godzeniu ról, oferując im bogaty pakiet benefitów.

Zapoznaj się z profilem State Street w Bazie Pracodawców Przyjaznych Mamie >>>

Dzień Otwarty dla Mam w Krakowie

Spotkanie w Krakowie odbyło się 25 marca 2019 r. w biurze State Street przy ul. Podgórskiej. Mamy licznie przybyły na spotkanie, nie zabrakło również dzieci.

Dzień otwarty dla Mam w State Street w Krakowie

State Street Bank, czyli przyjazna firma

Dzień Otwarty dla Mam rozpoczął się od powitania uczestniczek przez Annę Germugę – Specjalistę ds. Relacji z Uczelniami.

Uczestniczki miały okazję dowiedzieć się, czym zajmuje się firma State Street i jaki zakres wsparcia oferuje swoim pracownikom oraz jak można dołączyć do grona pracowników State Street – prezentację prowadziła Magdalena Mardosz – Manager ds. Marketingu.

Dzień otwarty w State Street Kraków

Rozmowa panelowa i networking

Kolejnym punktem programu była rozmowa panelowa pt: „Poznaj mamy pracujące w State Street Bank”.

O swojej pracy w firmie i wsparciu, na jakie mogą liczyć od pracodawcy z Anią Łabno-Kucharską z Mamo Pracuj rozmawiały panie:

  • Renata Szostak – Dyrektor ds. Personalnych
  • Agnieszka Langer-Krol – Dyrektor ds. Wsparcia Zarządu
  • Anna Ciężadło – Starszy Menedżer Zespołu ds. Obsługi Klienta
  • Monika Lis – Trener i twórca szkoleń technicznych w firmie

Dziewczyny uczestniczące w rozmowie wspominały o różnych benefitach, które oferuje im firma a które bardzo cenią sobie jako pracujące zawodowo mamy. Są to w szczególności elastyczne godziny pracy, praca zdalna lub zatrudnienie na część etatu. Dodatkowo dofinansowanie do żłóbków i przedszkoli czy pakiet medyczny VIP z możliwością wizyt w domu oraz wsparcie innych rodziców w ramach działającego w firmie Working Parents Club, to tylko kilka przykładów z bogatej listy wsparcia.

Następnie nadeszła pora na networking – mamy chętnie pytały zatrudnione panie o możliwości pracy, o to, jak wygląda rekrutacja oraz praca na co dzień w międzynarodowej korporacji.

Zainteresowane osoby mogły również wziąć udział w krótkiej wycieczce po biurze.

State Street Kraków - Dzień otwarty dla Mam

Hit – warsztat rekrutacyjny

Ostatnim punktem programu był warsztat rekrutacyjny – czyli kilka słów o procesie rekrutacyjnym i sesja Q&A – który bardzo ciekawie poprowadziła Anna Germuga.

Praktyczne wskazówki, bardzo przydatne w procesie rekrutacji do State Street Bank bardzo spodobały się mamom. Z sali padło bardzo wiele pytań, a uczestniczące w spotkaniu mamy doceniły praktyczne porady i gotowe wskazówki.

Tutaj możesz przeczytać relację ze spotkania w Gdańsku, które odbyło się kilka dni wcześniej. >>>

Dowiedz się więcej jakie wsparcie oferuje State Street swoim pracownikom i na jakie oferty pracy w Krakowie oraz w Gdańsku możesz aplikować już teraz!

Logo firmy State Street

Zdjęcia: własność State Street Bank w Polsce

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Joanna Gotfryd
Współzałożycielka portalu Mamo Pracuj, absolwentka UEK, z doświadczeniem zawodowym w dużym biznesie. Mama dwóch rozbrykanych dziewczynek. Pasjonatka górskich wycieczek i Italii w każdej postaci. Marzy o dalekich podróżach i zdobyciu Korony Gór Polski.

Jak prawidłowo wypełnić JEDZ?

Błąd polegający na wpisaniu w wymaganym polu numeru identyfikacji podatkowej „Numer VAT” numeru niepoprzedzonego prefiksem PL nie musi być w żaden sposób konwalidowany. Jest to brak natury formalnej. W obrocie krajowym polski wykonawca w ogóle nie ma obowiązku wskazywania prefiksu PL.
  • Zofia Kowalska - 21/06/2019

Problem

Zgodnie z instrukcją wypełniania jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia z 14 lutego 2018 r. zamieszczoną na stronie UZP w części II „Informacje dotyczące wykonawcy” w przypadku wykonawców posługujących się numerem VAT należy wpisać NIP poprzedzony symbolem PL.

Jak prawidłowo postąpić, jeśli ofertę złożył wykonawca, który posługuje się numerem VAT i który wpisał w wyznaczonym miejscu numer identyfikacji podatkowej, ale niepoprzedzony symbolem PL, tak jak nakazuje Instrukcja. Czy w związku z tym zamawiający może uznać, że miejsce „Numer VAT” zostało prawidłowo wypełnione, czy powinien wezwać wykonawcę do uzupełnienia JEDZ w powyższym zakresie?

Rozwiązanie

Wykonawca w postępowaniach o wartości powyżej progów unijnych zgodnie z art. 25a ust. 2 Prawo zamówień publicznych jest zobowiązany złożyć oświadczenie w postaci jednolitego dokumentu. Zgodnie z formularzem stanowiącym załącznik do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2016/7 z 5 stycznia 2016 r. (Dz. Urz. UE nr L 3 z 6 stycznia 2016 r.) w sprawie Jednolitego Europejskiego Dokumentu Zamówienia (JEDZ), wykonawcy wypełniają odpowiednio część II:

  • A (informacje ogólne),
  • B (informacje dotyczące osób reprezentujących),
  • C (informacje dotyczące podmiotów trzecich),
  • D (informacje dotyczące podwykonawców), oraz części od III do VI formularza.

W części I A (JEDZ) wykonawca jest zobowiązany uzupełnić informacje dotyczące numeru VAT. W formularzu należy wpisać „Numer VAT, jeżeli dotyczy” lub alternatywnie: „Jeżeli numer VAT nie ma zastosowania, proszę podać inny krajowy numer identyfikacyjny, jeżeli jest wymagany i ma zastosowanie”.

Co zrobić z niekompletnym JEDZ? Sprawdź >>

To oznacza, zgodnie z zamieszczonym komentarzem do wypełniania JEDZ dostępnym na stronie UZP, że wykonawcy posługujący się numerem VAT powinni wpisać ten numer (numer identyfikacji podatkowej poprzedzony symbolem PL). Zatem wykonawca jest zobowiązany uzupełnić JEDZ o informacje w zakresie numeru identyfikacji podatkowej poprzedzonego symbolem PL (gdy posługuje się numerem VAT) bądź numeru, którym posługuje się w związku z prowadzoną działalnością (np. REGON).

Natomiast osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej będące wykonawcami zamieszczają numer ewidencyjny PESEL, jeżeli posługują się nim do celów podatkowych.

Zauważyć należy, że przedsiębiorcy nadawany jest unikatowy numer identyfikacji podatkowej – NIP. Jest to dziesięciocyfrowy numer identyfikacji podatkowej. Jeśli do numeru NIP dodamy symbol (prefiks) PL, stanie się on jednocześnie numerem identyfikacji podatkowej VAT UE.

W obrocie krajowym NIP z prefiksem PL nie jest obowiązkowy, aby zaś móc używać prefiksu PL, konieczna jest osobna rejestracja. Podmioty zarejestrowane w kraju jako podatnicy VAT czynni, będący równocześnie zarejestrowanymi podatnikami VAT UE, nie powinny tym samym w transakcjach krajowych posługiwać się numerem identyfikacji podatkowej zawierającym prefiks PL.

Zgodnie z art. 97 ust. 10 ustawy o VAT krajowi podatnicy VAT są zobowiązani do posługiwania się NIP z przedrostkiem PL w przypadku dokonywania wewnątrzwspólnotowego nabycia, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub przy nabywaniu usług, o których mowa w art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7 ustawy o VAT. Wobec powyższego można stwierdzić, iż ujęcie w treści JEDZ prefiksu PL ma charakter wyłącznie informacyjny i dotyczy wyłącznie sytuacji wskazanych powyżej.
Jego brak zaś nie będzie stanowił błędu w rozumieniu art. 26 ust. 3 ustawy Pzp, który prowadziłby do konieczności wezwania wykonawcy do złożenia ponownie formularza JEDZ poprawionego o wpis w postaci prefiksu PL.

Więcej o jednolitym europejskim dokumencie zamówienia na www.portalzp.pl

Andrzej Łukaszewicz – konsultant Polskiego Związku Rzeczoznawców Zamówień Publicznych, prowadzi szkolenia zarówno dla zamawiających, jak i wykonawców, reprezentuje przed KIO, ekspert Portalu Zamówień Publicznych i Prywatnych www.portalzp.pl

Materiał powstał we współpracy z partnerem portalu.

Zdjęcie: Pixabay.com

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Zofia Kowalska
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail