Co na początek?
Nierzadko można się zetknąć ze stwierdzeniem, że założenie i prowadzenie sklepu internetowego jest bardzo kosztowne i wymaga od nas specjalistycznej wiedzy technicznej. Nie jest to prawdą, ponieważ możemy założyć sklep internetowy posiadając nawet 100 zł. Warto zapoznać się z tym poradnikiem, ponieważ pozwoli nam on oszczędzić czas i pieniądze przy zakładaniu pierwszego sklepu internetowego. Ostateczne koszty są uzależnione od wielu czynników, niemniej na początek trzeba wyłożyć pieniądze na:
- wynajem oprogramowania (już od 50-100 zł) lub zakup oprogramowania sklepu – najtańszy wariant to kilkaset złotych. Możemy też zlecić firmie zewnętrznej zaprojektowanie i stworzenie sklepu – tutaj musimy wydać już kilka tysięcy złotych,
- zakup domeny i hostingu,
- wydatki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej – musisz zarejestrować firmę, a to oznacza odprowadzanie składek ZUS, opłacanie księgowości itp.,
- wydatki związane z marketingiem i reklamą sklepu internetowego.
Ile kosztuje sklep internetowy?
Wystarczy nam już kilkaset złotych na założenie własnego sklepu internetowego, dodanie produktów i rozpoczęcie sprzedaży. Jeżeli już mamy gotowy sklep musimy przejść do kolejnego etapu i zainwestować pieniądze na marketing i reklamę.
Jak rozwijać sklep internetowy i pozyskać pierwszych Klientów?
Prowadząc działalność e-commerce, nie możesz zapomnieć o kilku ważnych kwestiach:
1. Marketing i reklama sklepu internetowego.
Celem działań marketingowych jest przyciągnięcie na stronę sklepu, jak największej liczby potencjalnych klientów i zwiększenie rozpoznawalności marki. W tym zakresie wymienia się m.in.:
- e-mail marketing,
- pozycjonowanie w wyszukiwarkach,
- reklamy Google AdWords,
- content marketing,
- kampanie na Facebooku, np. przy zastosowaniu Facebook Ads, a także w innych mediach społecznościowych,
- marketing wirusowy.
2. Zwiększanie funkcjonalności sklepu.
Pozyskiwanie nowych klientów nieodłącznie wiąże się z rozbudową zaplecza sklepu, dzięki czemu proces składania i realizacji zamówień przebiega szybciej i sprawniej. Jeśli ułatwisz klientom robienie zakupów i utwierdzisz ich w przekonaniu, że dokonali właściwego wyboru, będą chętnie wracać do Twojego sklepu i polecać go znajomym.
3. Zwiększanie zaangażowania klientów.
Dobrym pomysłem na zwiększenie zaangażowania i rozpoznawalności marki jest współpraca z blogerami lub konkursy stanowiące istotny element promocji. Właściwie opracowany i zorganizowany konkurs pozwoli zwiększyć ruch na stronie i rozpoznawalność marki.
4. Poszerzanie oferty sklepu.
Duży wybór produktów zawsze jest w cenie. Zwłaszcza jeśli w Twoim sklepie klienci kupią coś, czego nie ma nigdzie indziej. Należy pamiętać, aby oferta sklepu internetowego była czytelna i przejrzysta, a sam proces zakupowy skrócony do minimum.
Samo prowadzenie sklepu internetowego nie jest łatwym zadaniem, jednak nie wymaga od nas wielkich pieniędzy na start. W porównaniu do sklepów stacjonarnych koszty i ryzyko jest dużo mniejsze. Należy jednak poświęcić sporo czasu na marketing i promocje sklepu, aby trafić do grupy docelowej potencjalnych klientów.
Materiał powstał we współpracy z partnerem portalu.
Zdjęcie: partnera portalu.