Czego szukasz

Gdzie sprzedać ubranka po dzieciach? Nowy portal dla mam

Marta i Aleksandra, mamy, które przyjaźnią się od czasu studiów, wymyśliły i stworzyły BabyBazaar.pl. To nowe miejsce w sieci, gdzie inne mamy mogą kupić i sprzedać ubrania dla dzieci i dla siebie. Skąd pomysł? Jakie plany rozwoju? O wszystko wypytałyśmy dziewczyny w długim wywiadzie. Ale zanim poznacie dziewczyny koniecznie zajrzyjcie na BabyBazaar.pl.

Ubranka i zabawki dla dzieci

Marto, wasz BabyBazaar.pl to taka trochę konkurencja dla Allegro i OLX. Zdaję sobie sprawę z tego, że zabrzmi to trochę zabawnie, bo być konkurencją dla giganta to komplement, ale wiem też, że czasem znalezienie czegoś w dużym serwisie aukcyjnym jest bardzo trudne… Dlaczego stworzyłyście BabyBazar.pl?

Jeśli konkurować, to tylko z najlepszymi 😉 Ale tak serio, pomysł na portal BabyBazaar.pl narodził się już jakiś czas temu, podczas pobytu z dziećmi na placu zabaw. Luźno rozmawiałyśmy o tym co mogłybyśmy zrobić razem.

Znamy się od początku studiów, później wspólnie pracowałyśmy w korporacji, ale wiedziałyśmy, że nie jest to miejsce dla nas. Po urodzeniu dzieci wiedziałyśmy, że chcemy, aby biznes, którym się zajmiemy był związany z „branżą dziecięcą”. Podczas wspomnianej rozmowy na placu zabaw rzuciłyśmy pomysł komisu z ubraniami dla dzieci. Każda mama doskonale wie, jak szybko maluchy wyrastają z ubranek. Czasami trudno nadążyć z wymianą, a sterty za małych rzeczy piętrzą się w domu. I tak od słowa do słowa od komisu z rzeczami dziecięcymi przeniosłyśmy się do internetu. Portal od pomysłu do startu przygotowywałyśmy ok. 8 miesięcy. Zależało nam, aby był przemyślany i dopracowany.

babybazar_glowna640

Co wyróżnia BabyBazaar.pl? Dlaczego warto z niego skorzystać i jakie ułatwienia przygotowałyście dla rodziców?

Starałyśmy się, żeby portal sam w sobie był intuicyjny, a wystawianie ofert proste i przyjemne. W końcu nasz portal ma oszczędzać czas! A dlaczego warto skorzystać z BabyBazaar.pl?

Naszym największym plusem jest to, że skupiamy się wyłącznie na asortymencie dla dzieci oraz obecnych i przyszłych mam. Mamy nie tracą czasu na przeglądanie milionów ofert. Dodatkowo, w naszym serwisie swoje oferty wystawiają firmy, w tym także firmy prowadzone przez mamy. Użytkowniczek przybywa każdego dnia!

Czy BabyBazaar.pl to tylko aukcje? Czy jeszcze coś więcej?

BabyBazaar.pl to przede wszystkim miejsce, gdzie każda mama sprzeda i kupi, zarówno nowe jak i używane rzeczy dziecięce. Ale nie tylko.

Rozwijamy także dział o ciekawych wydarzeniach dla dzieci. W tej chwili publikujemy głównie informacje o wydarzeniach odbywających się w Warszawie i okolicach. Jednak docelowo chcemy informować o wydarzeniach z całej Polski.

W BabyBazaar.pl jest również miejsce, które nazwałyśmy „Strychem”. Na strychu można dodać ogłoszenie o rzeczach, których się poszukuje lub takich, które chce się oddać. Strych działa bardziej na zasadzie forum.

Dodatkowo, na naszej stronie można dodać reklamę swoich usług. Jeśli masz firmę, która oferuje zajęcia lub usługi dla dzieci zapraszamy 🙂

Kogo zatem szukacie? Mam, które chcą sprzedać albo kupić ubranka, wystawców, organizatorów targów… kogo jeszcze?

Tak naprawdę szukamy wszystkich, których wymieniłaś. Obecnie szukamy sklepów, które proponują odzież ciążową oraz kosmetyki dla kobiet w ciąży i chciałby nawiązać współpracę z naszym portalem. Szukamy osób zajmujących się hand made oraz sklepów, które oferują artykuły dziecięce i chciałyby współtworzyć z nami miejsce w sieci przyjazne rodzicom. Wyszukujemy również ciekawe wydarzenia, o których możemy poinformować naszych Użytkowników. W planach mamy też nawiązanie współpracy z organizatorami targów.

A przede wszystkim szukamy mam, którym chcemy zabrać problem z głowy, pokazując miejsce, gdzie mogą sprzedać rzeczy, z których ich dzieci już wyrosły.

strona_przedmiotu640

Dziewczyny Wasz serwis wygląda świetnie, ale muszę zapytać: na czym chcecie zarabiać?

W chwili obecnej nasz portal jest całkowicie darmowy. Nie pobieramy opłat od rejestracji, wystawienia ofert ani ich sprzedaży. Jesteśmy na etapie testowania. Z czasem będziemy chciały wprowadzić prowizję, którą będziemy pobierać dopiero w momencie sprzedaży danego przedmiotu. Rejestracja i wystawianie produktów będzie zawsze darmowe. Strych, czyli nasze miejsce do wystawiania ogłoszeń jest również darmowe i tak zostanie. BabyBazaar.pl zmienia się cały czas, aby być coraz lepszym i przyjaźniejszym miejscem w sieci. Jesteśmy otwarte na pomysły i sugestie ze strony naszych użytkowników.

Czy to Wasza główna działalność? Planujecie tak rozwinąć serwis aby stworzyć sobie miejsce pracy?

W tej chwili jesteśmy, o ile można to tak określić, podzielone. Ola nadal pracuje w korporacji, natomiast dla mnie BabyBazaar.pl to główna działalność. Mamy nadzieję, że serwis będzie się ciągle rozwijać i iść w dobrym kierunku. Pracy jest bardzo dużo, a doba ma 24 godziny. Ale poświęcamy babybazaar.pl bardzo dużo czasu i cieszymy się każdym małym sukcesem, bo to one prowadzą na szczyt 🙂

Jak godzicie pracę nad serwisem z macierzyństwem, a w przypadku Oli, również pracą na etacie?

Nie jest lekko, jednak wychodzimy z założenia, że jeśli bardzo czegoś chcemy to wszystko można osiągnąć. BabyBazaar.pl jest takim typem biznesu, że możemy prowadzić go praktycznie z każdego miejsca na ziemi. Potrzebujemy tylko komputerów no i dobrego zasięgu internetu.

dziewczyny_baby_bazaar_640

Oczywiście mamy świadomość, że praca w domu nie jest łatwa. To co teraz powiem, może wydać się utartym sloganem, jednak organizacja to podstawa. Najtrudniejszą rzeczą w pracy z domu, jest właśnie podział czasu do pracy i czasu rodzinnego. Chociaż gdy określimy zasady, jest to wykonalne. Wierzę także, że ważne jest, aby to co robimy sprawiało nam przyjemność. Wtedy wszystko idzie sprawniej i mamy większą chęć do wykonywania obowiązków. A w przypadku BabyBazaar.pl tak właśnie jest!

Kto Was wspiera organizacyjnie?

Wsparcie mamy przede wszystkim w naszych mężach oraz osobach z najbliższego otoczenia. Gdy chcesz pracować, a jesteś mamą na pełny etat może być ciężko. Jednak przy odrobinie pomocy jest to wykonalne. Obydwie mamy mężów, którzy sporo wyjeżdżają, lecz wspierają nas jak tylko mogą. Ja mam również nianię do pomocy, która opiekuje się moim synkiem, kiedy mam spotkania albo chcę w skupieniu popracować przez kilka godzin.

Jakie macie plany rozwoju? Czego można Wam życzyć na Nowy Rok?

Mamy bardzo dużo planów związanych z BabyBazaar.pl. Często żałujemy, że czasu nie da się rozciągnąć. Jest tyle możliwości, a niestety nie na wszystkie możemy sobie pozwolić, ponieważ na razie prowadzimy działalność tylko we dwie. Więc jeśli czegoś nam życzyć to szybkiego rozwoju personalnego i wielu sukcesów, które umożliwią rozbudowę naszych zasobów ludzkich 🙂 Ale najlepszym życzeniem, które możemy sobie wymarzyć to zdobywać zaufanie coraz większej grupy użytkowników.

Dzięki Waszemu zaufaniu razem możemy stworzyć miejsce w sieci przyjazne wszystkim Rodzicom.

Dziewczyny, zatem życzymy Wam, aby liczba użytkowniczek szybko rosła i abyście nie musiały długo czekać na wymarzone miejsce pracy!

Rozmawiała: Agnieszka Czmyr-Kaczanowska

Zdjęcia: własność BabyBazaar.pl oraz 123rf

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Podyskutuj

7 kroków jak wystartować z własnym biznesem, wykorzystując podejście Design Thinking?

Masz pomysł na biznes, ale nie masz pewności czy jest on dostatecznie dobry i czy znajdziesz klientów? Wykorzystaj narzędzia Design Thinking, aby to tanio i szybko sprawdzić. Stwórz produkt lub usługę, którą pokochają Twoi klienci.
zespół pracuje nad strategią biznesu

Jak wystartować z własnym biznesem wykorzystując podejście Design Thinking?

Design Thinking to kreatywna metoda rozwiązywania problemów, wykorzystywana przez wiele znanych i świetnie prosperujących firm tj. Google, Apple czy AirbNB do tworzenia innowacyjnych i użytecznych produktów lub usług. Metoda ta została spopularyzowana przez Tima Browna z firmy IDEO i jest jednym z kierunków wykładanych na uniwersytecie Stanford.

Design Thinking sprawdza się również dla przedsiębiorców, którzy chcą wystartować z własnym biznesem w sposób sprawdzony i efektywny. Na czym polega to podejście i jak je wykorzystać? Oto mapa 7 prostych kroków do wykonania.

Krok 1: Zdefiniuj kto jest użytkownikiem Twojego rozwiązania

Zastanów się i stwórz listę ludzi doświadczających problemu, który chcesz rozwiązać. Zastanów się i wypisz do kogo dokładnie kierujesz swój produkt i usługę, kto będzie go używał oraz kto będzie za niego płacił. Upewnij się, że masz przynajmniej 10 takich osób na swojej liście.

Dla przykładu jeśli Twój biznes miałby polegać na szyciu ubranek dla dzieci to Twoja lista powinna zawierać dzieci (użytkownicy produktu) oraz ich rodziców czy dziadków (osoby kupujące).

Krok 2: Umów się na rozmowę z konkretnymi osobami z Twojej grupy docelowej

Spójrz na swoją listę z kroku 1 i zastanów się kogo znasz, kto dobrze wpisuje się w profil Twoich odbiorców. Dopasuj konkretne imiona i nazwiska i umów się na 30-40 min rozmowę. Prowadząc rozmowę Twoim celem będzie poznanie punktu widzenia, historii, doświadczeń i preferencji tych konkretnych osób w obszarze, który dotyczy Twojego biznesu.

Przeczytaj także: Dlaczego warto korzystać z Design Thinking?

Krok 3: Przygotuj scenariusz rozmowy

Zanim przeprowadzisz rozmowę, dobrze przygotuj się do jej poprowadzenia. Kluczowe jest tutaj stworzenie listy dobrych pytań.

W Design Thinking rozmowy służą poznaniu punktu widzenia, preferencji, nawyków, zachowań i przekonań odbiorców, aby wychwycić co jest dla nich ważne i zidentyfikować ich najważniejsze potrzeby. Dobre pytania to pytania o ich doświadczenia i historie w interesującym Cię obszarze, pytania, których warto unikać to pytania o opinie na temat Twojego pomysłu i dyskutowanie rozwiązań, które już wymyśliłaś.

Oto przykładowe pytania jakie mogłabyś zadać rodzicom pracując nad produktem ubranek dla dzieci:

  • Jak często kupujesz ubranka swoim dzieciom? Gdzie najczęściej kupujesz i co bierzesz pod uwagę?
  • Opowiedz mi o swoich ostatnich doświadczeniach z zakupem i użytkowaniem zakupionych ubranek dla dzieci.
  • Opowiedz mi o swoim najlepszym / najgorszym doświadczeniu z ubrankami dla dziecka. Dlaczego to doświadczenie było najlepsze / najgorsze?

Krok 4: Przeprowadź rozmowy i zapisz najważniejsze wnioski

W kolejnym kroku po prostu przeprowadź swoje rozmowy, robiąc z nich szczegółowe notatki. Zapewne będziesz zaskoczona jak wiele nowych wartościowych informacji Ci dostarczą! Po każdej rozmowie wypisz: co się zaskoczyło, co często się powtarza, co wydaje Ci się najważniejsze. Spróbuj wypisać najważniejsze potrzeby swoich odbiorców, jakie zauważasz.

Krok 5: Dopracuj swój pomysł w oparciu o potrzeby odbiorców

Patrząc na potrzeby Twoich użytkowników i zapisane wnioski, włącz dobrą muzykę i wypisz pomysły na to, jak możesz dopracować swój pomysł, aby jeszcze lepiej spełniał ważne potrzeby Twojej grupy docelowej. Możesz zaprosić kilka innych wspierających Cię osób do wspólnego generowania pomysłów. Na koniec pogrupuj podobne pomysły razem i zdecyduj, który ostatecznie chcesz wypróbować.

Krok 6: Stwórz prototyp swojego rozwiązania i zaplanuj rynkowy test

Kiedy masz już konkretny i dopracowany pomysł na swój biznes warto sprawdzić czy znajdziesz na niego klientów. Aby zrobić to mądrze i oszczędzić sobie niepotrzebnych kosztów warto jest najpierw sprawdzić czy Twój pomysł sprawdzi się na rynku, czy znajdą się na niego klienci zanim zaczniesz w niego inwestować.

Możesz to zrobić przeprowadzając rynkowy test i przygotowując prototyp swojego rozwiązania. Chodzi o to, aby nie mając fizycznie gotowego produktu, dać swoim klientom wrażenie, że on już istnieje i sprawdzić jak na niego zareagują.

Dla przykładu możesz umieścić zdjęcia lub filmik prezentujący Twój produkt i umieścić go na stronie www. Link do strony promujesz w mediach społecznościowych lub wykorzystując swoje prywatne kontakty, a następnie sprawdzasz ile osób zdecydowało się zamówić Twój produkt.

Interesują Cię nasze propozycje dla rodziców?

Zapisz się do newslettera Mamo Pracuj i nie przegap żadnych nowości!

Zapisując się na newsletter, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych na zasadach określonych w polityce prywatności. W każdej chwili zgodę możesz wycofać.

Krok 7: Porzuć, zmień lub zrealizuj swój pomysł

W zależności od tego, co pokazał test rynkowy, wybierasz jeden z trzech kierunków działania:

  1. Zaczynasz działać widząc, że Twój produkt lub usługa znalazła swoją grupę nabywców
  2. Zmieniasz swój pomysł, jeśli popyt na produkt lub usługę jest niesatysfakcjonujący, a test pokazał Ci, czego brakowało w pierwotnym pomyśle
  3. Porzucasz pomysł i próbujesz czegoś innego, wracając do swojej listy pomysłów z kroku 5.

Przeczytaj także: Design Thinking, czyli jak zaprojektować swój biznes

Te proste kroki są z powodzeniem stosowane przez wiele znanych i świetnie prosperujących firm na całym świecie. Dla przykładu twórcy AirBnB zanim odpalili swój serwis najpierw podjęli próbę wynajęcia swojej własnej sypialni, aby przekonać się, czy ich pomysł znajdzie chętnych odbiorców. Podobnie działał Uber udostępniając swoją aplikację w początkowo bardzo prostej i okrojonej wersji tylko wśród swoich znajomych.

Jeżeli czujesz, że podejście Design Thinking mogłoby być ciekawym kierunkiem dla rozwoju Twojego pomysłu biznesowego i chciałabyś dowiedzieć się więcej, zapraszamy Cię do obejrzenia nagrania z webinaru: “Jak stworzyć biznes, który klienci pokochają i który się opłaci?”

Obejrzyj nagranie!

Zdjęcie: Canva

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Spełnione zawodowo mamy, które odważyły się opuścić korporację i założyć własną firmę, w ramach której prowadzą warsztaty na temat otwartej i efektywnej komunikacji oraz technik kreatywnego rozwiązywania problemów. Chcą zmieniać środowiska pracy, wprowadzając w nie więcej zaufania, otwartości, zaangażowania i kreatywności. Współpracują z korporacjami za granicą, aby poprzez szkolenia i coaching wspierać zatrudnione tam mamy w efektywnym powrocie do pracy po urodzeniu dziecka.

Jednoosobowa działalność czy spółka z o.o.?

Kiedy podejmiemy już decyzję, że chcemy prowadzić własną firmę, mamy pomysł oraz plan działania, czas zająć się formalnościami. Pierwszym i kluczowym aspektem, nad którym powinniśmy się zastanowić, jest decyzja w jakiej formie chcemy prowadzić działalność gospodarczą. Duże znaczenie mają tutaj kwestie wizerunkowe i specyfika branży, w której chcemy działać. Warto jednak także zwrócić uwagę na kwestie formalno – prawne, które mogą mieć doniosłe skutki w przyszłości.
kobieta prowadzi własną firmę, siedzi przy biurku z laptopem

Jednoosobowa działalność gospodarcza czy spółka z o.o.?

Obecnie te dwie formy prowadzenia działalności są najczęściej wybierane przez przedsiębiorców. Mimo pierwszego skojarzenia prowadzić działalność w formie spółki z o.o. może także jedna osoba. Warto więc przyjrzeć się bliżej, jakie są wady i zalety obydwu rozwiązań i które będzie dla nas korzystniejsze.

Jednoosobowa działalność gospodarcza

Jest to najprostszy sposób prowadzenia własnej firmy. Założenie działalności gospodarczej nie wiąże się z poniesieniem żadnych opłat. Wniosek można złożyć elektronicznie poprzez stronę www.ceidg.gov.pl lub osobiście we właściwym wydziale działalności gospodarczej.

Założenie działalności przez Internet jest zdecydowanie najłatwiejszym rozwiązaniem, a wszystkie dokumenty możemy podpisać m.in. profilem zaufanym ePuap. Jeśli chcemy, żeby nasza działalności była zgłoszona do VAT, musimy złożyć osobny wniosek do urzędu skarbowego, który obecnie również nie wiąże się z żadnymi opłatami.

Stosunkowo prosta procedura zakładania firmy w tej formie oraz niewielkie koszty są niewątpliwą zaletą działalności gospodarczej. Na przykład cena księgowości to ok. 200 zł miesięcznie, przy działalności względnie niewielkich rozmiarów. Zwróćmy jednak uwagę na mniej korzystne aspekty. Przede wszystkim przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą odpowiada całym swoim majątkiem za zobowiązania firmy. Co więcej, jeśli pozostajemy w związku małżeńskim, w którym panuje ustrój wspólności majątkowej, negatywne konsekwencje naszych działań mogą również dotknąć naszego partnera. Dodatkowo musimy się również liczyć z obowiązkiem opłacania składek na ZUS, które po dwuletnim okresie preferencyjnym wynoszą obecnie ok. 1400 zł miesięcznie.

Przeczytaj także: Na czym polega działalność nierejestrowana?

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością

Jej powstanie i funkcjonowanie reguluje kodeks spółek handlowych. Spółka z o.o. jest jedną ze spółek kapitałowych, która posiada osobowość prawną. Oznacza to, że jest ona podmiotem niezależnym od osób ją tworzących.

Korzyścią jest to, że nie ma przeszkód, aby spółka z o.o. miała tylko jednego udziałowca. W pierwszej kolejności musimy zająć się przygotowaniem umowy spółki z o.o., którą należy podpisać u notariusza. Jest to koszt ok. 300 – 500 zł w zależności od wysokości kapitału zakładowego i długości umowy. Możemy również skorzystać z opcji rejestracji spółki przez Internet, w tak zwanym trybie S-24. Jest to rozwiązanie o tyle korzystne, że umowa spółki nie musi zostać sporządzona w formie aktu notarialnego, ponosimy tylko opłatę 350 zł za wpis spółki do KRS.

Interesują Cię nasze propozycje dla rodziców?

Zapisz się do newslettera Mamo Pracuj i nie przegap żadnych nowości!

Zapisując się na newsletter, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych na zasadach określonych w polityce prywatności. W każdej chwili zgodę możesz wycofać.

Spółka z o.o.

Spółka z o.o. prowadzi księgowość w formie ksiąg rachunkowych. Ich prowadzenie jest bardziej skomplikowane niż w przypadku księgowości dla jednoosobowej działalności gospodarczej, co skutkuje wyższą ceną usług biur rachunkowych (średnio cena zaczyna się od 500 zł miesięcznie), dodatkowo istnieje konieczność sporządzania corocznych sprawozdań finansowych. Pełna księgowość ma jednak swoje plusy. Dzięki temu, że musi ona być prowadzona bardzo skrupulatnie, zapewnia przejrzystość wszystkich operacji i łatwość kontrolowania finansów spółki.

To zdecydowana zaleta tej formy prowadzenia działalności, szczególnie jeśli spółkę prowadzimy z innymi osobami. Spółka z o.o. zapewnia też znacznie większe bezpieczeństwo prowadzenia biznesu. Jak zostało nadmienione powyżej spółka z o.o. posiada własną osobowość prawną. Za swoje zobowiązania odpowiada więc, co do zasady, tylko spółka.

Odpowiedzialność udziałowców jest wyłączona, ponoszą oni jedynie ryzyko utraty wkładów, które wnieśli do spółki na pokrycie kapitału zakładowego. Nie ma więc niebezpieczeństwa, że za niezapłaconą fakturę spotka nas wątpliwa przyjemność odwiedzin komornika, który będzie chciał zająć nasz prywatny majątek.

Zgodnie z przepisami, udziałowcy spółki z o.o. nie są osobami prowadzącymi działalność gospodarczą, w związku z tym nie podlegają oni obowiązkowi opłacania składek ZUS (w sytuacji, w której w spółce jest co najmniej dwóch udziałowców). Jeśli posiadamy ubezpieczenie z innych tytułów (np. umowa o pracę) pozwala nam to zaoszczędzić miesięcznie ok. 1400 zł. Mitem jest także twierdzenie, że kapitał zakładowy spółki (minimum 5000 zł) musi zostać “zamrożony”. Po jego wpłaceniu nie ma przeszkód aby te pieniądze inwestować w rozwój firmy np. w wyposażenie biura.

Przeczytaj także: Spółka z o.o. – ciekawy pomysł dla przedsiębiorczych mam

Co więc wybrać?

Powyżej przedstawiono zarówno wady jak i zalety prowadzenia firmy w formie jednoosobowej działalności gospodarczej i w formie spółki z o.o.. Zwykła działalność gospodarcza jest za zwyczaj korzystnym rozwiązaniem dla przedsięwzięcia niewielkich rozmiarów i obarczonego stosunkowo niedużym ryzykiem.

Mimo wyższych kosztów początkowych oraz bardziej skomplikowanej procedury rejestracji, spółki z o.o. cieszę się niesłabnącą popularnością, przede wszystkim ze względu na bezpieczeństwo jej udziałowców. Obecna sytuacja spowodowana pandemią koronawirusa, która znacząco wpłynęła na sytuację przedsiębiorców, pokazała jak ważny jest to aspekt.

Wybór odpowiedniej formy prawnej dla naszego biznesu może mieć niebagatelne skutki w przyszłości, dlatego warto dokładnie rozważyć wszystkie możliwości przy zakładaniu firmy. Przy wyborze odpowiedniej formy prawnej warto jest również skorzystać z porady specjalisty, przede wszystkim prawnika. Pamiętajmy bowiem, że każda działalność jest inna, dlatego tak ważny jest dobór rozwiązania dostosowanego do naszych potrzeb.

Zdjęcie: Canva

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
prawnik, założycielka i Partner Zarządzający firmy StillWell Polska Sp. z o.o., zajmującej się obsługą prawną i doradztwem biznesowym dla przedsiębiorców. Twórczyni inicjatywy Kobieta i Biznes wspierającej kobiecy biznes i edukację prawną (www.zminkowska.pl).
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie
Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×