Czego szukasz

Jakie są wady i zalety franczyzy?

Każdy biznes opiera się przede wszystkim na różnego rodzaju relacjach i zależnościach. Franczyza jest to wypracowany system powiązań pomiędzy franczyzodawcą a franczyzobiorcami, którzy działają według ściśle ustalonych zasad. Nie ma systemów idealnych, ale można znaleźć i dopasować do siebie partnerów biznesowych, którzy będą gotowi na współpracę, a ich cele, potrzeby i wizje prowadzenia biznesu tożsame. Dzięki temu osiągną wspólny sukces.

  • Agnieszka Słowik - 29/05/2019

Aby było to możliwe decyzje biznesowe powinny być podejmowane w sposób świadomy. Dlatego właśnie chciałabym przyjrzeć  się bliżej cechom charakterystycznym dla systemów franczyzowych oraz wskazać ich zalety i wady.

Zalety franczyzy

1. Dzięki sprawdzonemu modelowi biznesowemu ryzyko niepowodzenia przedsięwzięcia franczyzowego jest bardzo niskie.

2. Różnorodność ofert franczyzowych otwiera drzwi do prowadzenia własnego biznesu zarówno dla osób z wykształceniem zawodowym, średnim jak i wyższym.

3. Szeroki katalog sieci franczyzowych umożliwia inwestycje zarówno dla inwestorów z małym i większym kapitałem inwestycyjnym.

4. Franczyzodawca udziela wsparcia franczyzobiorcy (szkolenia, badania marketingowe, kampanie promocyjne).

5. Franczyzobiorca działa na rynku jako niezależny przedsiębiorca, ale przynależy do większej sieci, w związku z tym ma mocniejszą pozycję na rynku lokalnym.

6. Ekonomia skali – czyli duży może więcej! W ramach sieci można uzyskać na przykład bardziej konkurencyjne ceny zakupu towarów.

7. Dynamika rozwoju sieci franczyzowych zarówno na rynku krajowym, jak i międzynarodowym umożliwia i wspomaga rozwój działalności na rynku europejskim, a nawet światowym.

8. Banki często chętniej udzielają kredytów franczyzobiorcom ze względu na sprawdzoną markę franczyzodawcy.

Wady franczyzy

1. Jeżeli jesteś osobą kreatywną i lubiącą zmiany, zastanów się czy franczyza jest dla Ciebie. Musisz prowadzić firmę zgodnie ze wskazaniami franczyzodawcy. Jeżeli w przyszłości będziesz miała własne pomysły na wprowadzenie zmian, mogą one nie zostać zaakceptowane przez franczyzodawcę i nie będziesz miała prawa ich realizować.

2. Franczyzodawca ma prawo na wprowadzania zmian dotyczących sposobu prowadzenia biznesu, a nawet zakończenia działalności danej sieci franczyzowej.

3. Należy pamiętać o tym, że franczyza to sieć. Mimo że jesteś niezależnym przedsiębiorcą, będziesz częścią zespołu wszystkich franczyzobiorców. Czy jesteś otwarta na taką współpracę?

4. Mniejsze ryzyko zazwyczaj wiąże się z niższym zyskiem. W przypadku franczyzy wynika to z dodatkowej opłaty franczyzowej, którą franczyzobiorca uiszcza na rzecz franczyzodawcy.

Przed podjęciem każdej decyzji biznesowej, warto poświęcić czas na analizę własnych celów, potrzeb i marzeń. Biorąc pod uwagę nie tylko nasze priorytety, ale również cechy naszej osobowości i charakteru, należy zastanowić się, czy franczyza jest dla nas najlepszym rozwiązaniem. Jeżeli odpowiedź jest pozytywna, to kolejnym krokiem będzie analiza rynku i wybór najlepszej oferty franczyzowej.

Sprawdź jakie pomysły na franczyzę przygotowaliśmy dla Ciebie.

Pomysły przedstawione są w kolejności alfabetycznej:

        

      Edukido

          Logo MathRiders          

          

Zdjęcie: 123 rf

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Agnieszka Słowik
Ekonomista, pasjonuje ją aktywny rozwój biznesu, szczególnie franczyza, dlatego kilka miesięcy temu założyła portal biznesowy www.RynekFranczyzy.pl i została pierwszym w Polsce brokerem franczyzowym. Asertywna idealistka, która lubi łamać stereotypy i zachęcać do działania innych. Z jej inicjatywy powstał także serwis dla mam www.MamaSprzeda.pl. Szczęśliwa mama 6-letniej Hani.
Podyskutuj

Jak stworzyć najlepszy biznesplan? Bezpłatne spotkanie dla przedsiębiorczych mam – zapisz się!

Myślisz o założeniu własnej działalności i zastanawiasz się od czego zacząć planowanie biznesu? Chcesz kompleksowo przygotować się do założenia własnej firmy? A może będziesz ubiegać się o środki na rozpoczęcie działalności? Wspaniale! Zapraszamy Cię na bezpłatne warsztaty dotyczące tworzenia biznesplanu.
  • Anna Łabno - Kucharska - 08/11/2019

Jesień jest idealnym czasem, żeby pomyśleć o własnej firmie. Tym bardziej, że właśnie wtedy obchodzimy Światowy Tydzień Przedsiębiorczości. Z tej okazji, już 20 listopada w Krakowie, chcemy Was zaprosić na bezpłatne warsztaty oraz indywidualne konsultacje, dotyczące tworzenia biznesplanu specjalnie dla przedsiębiorczych mam!

Nie czekaj i zapisz się już dziś!

Spotkaj się z nami, a my opowiemy Ci o:

  • drogowskazach na drodze planowania własnego biznesu,
  • czym jest biznesplan, po co i jak się go tworzy oraz jakie ma znaczenie,
  • najważniejszych elementach biznesplanu, które przesądzają o powodzeniu biznesu,
  • środkach o jakie możesz ubiegać się na starcie prowadzenia działalności!

Damy Ci przestrzeń na zadawanie pytań. Podzielimy się z Tobą swoimi doświadczeniami.

Warsztaty poprowadzą eksperci i praktycy, z którymi współpracujemy od lat:

  • Dariusz Pierzak – finansista z wykształcenia, doświadczenia, zamiłowania i przekonania. Jako właściciel własnej firmy oraz wieloletni kontroler i dyrektor finansowy w dużych przedsiębiorstwach ma praktyczną wiedzę biznesową, i z pasją się nią dzieli.
  • Agnieszka Pierzak – od 2004 roku związana zawodowo z tematyką funduszy unijnych. Najpierw jako pracownik instytucji m.in. ZPORR i POKL, gdzie doskonaliła umiejętności z zakresu wdrażania i rozliczania środków unijnych.

Zespół Mamo Pracuj również tam będzie! 🙂

Poznaj szczegóły i zgłoś się już dziś!

Jesteśmy przekonane, że będzie to owocny czas!

Kiedy się widzimy?

  • 20 listopada 2019 r., w godzinach od 10:00 do 13:00

Gdzie?

  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna w Krakowie
  • 31-124 Kraków, ul. Rajska 1, sala nr 247 (II piętro, prawe skrzydło)

Jak się zapisać?

Aby wziąć udział w bezpłatnym spotkaniu wystarczy wypełnić formularz 🙂

Na spotkanie zapraszamy również z dziećmi.

W sali, gdzie będą odbywać się warsztaty będzie przygotowany mały kącik dla dzieci 🙂

Jeśli zapisałaś się, ale nie będziesz mogła przyjść z przyczyn losowych, prosimy poinformuj nas o tym. Dzięki temu inna mama będzie mogła skorzystać 🙂

Masz jakieś pytania?
Pisz do mnie: [email protected]

W końcu, kto pyta nie błądzi 😉

Zapraszamy!

Zdjęcie: 123 rf

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Anna Łabno - Kucharska
Jestem mamą mądrej indywidualistki. Posiadam doświadczenie w koordynacji projektów, prowadzeniu szkoleń oraz doradztwa. Uwielbiam spędzać czas z rodziną, podróżować, czytać książki i celebrować picie kawy. W "wolnym" czasie wspieram osoby chore onkologicznie.

Zastrzeganie marki. Co warto o tym wiedzieć?

Na czym polega prawna ochrona znaku towarowego? Jakie wybrać logo? Gdzie można uzyskać pomoc przy przejściu przez procedury w Urzędzie Patentowym? Dowiesz się tego z poniższego wpisu.
  • Jagoda Jasińska - 07/11/2019
widok z góry na stół z laptopem, kawą, notatnikiem, okularami

Ochrona prawna znaku towarowego – na czym polega?

Rejestrując znak towarowy, za który uznawany jest nazwa oraz wszystko, co pozwala na identyfikację firmy, odbywa się w urzędzie patentowym. Aby przygotować wniosek, który zostanie zaakceptowany przez urzędników, niezbędna jest jednak odpowiednia wiedza z zakresu prawa autorskiego oraz procedur. Osoby, które do tej pory nie miały z nimi styczności, mogą mieć spore problemy z dopełnieniem wszystkich formalności i zapewnieniem sobie pozytywnego rozpatrzenia wniosku.

Ochrona marki firmy – samo logo czy logo z nazwą?

Jedną z najczęstszych wątpliwości dotykających przedsiębiorców rejestrujących markę jest wybór między jedną z dwóch opcji – ochroną prawną samego logo, czy też dotyczącą także jej nazwy. W większości przypadków wystarczy tylko zastrzeżenie logotypu.

Zdarza się jednak, że ten nie zawiera nazwy przedsiębiorstwa. W takiej sytuacji niezbędne będzie też zastrzeżenie określonych słów w danym kontekście – przede wszystkim w treściach dotyczących branży, w której działa firma. Wyjątek stanowią nazwy będące słowem stworzonym na potrzeby nazwy – na przykład Budopol, Meblex i tym podobne.

Zastrzeżenie znaku towarowego – kto pomoże w tym zadaniu?

Jak już wspomnieliśmy, złożenie wniosku oraz przejście wszystkich procedur w urzędzie patentowym nie jest łatwe i wymaga specjalistycznej wiedzy. Dlatego zastrzeganie marki warto powierzyć fachowcowi. Najlepiej będzie, jeśli w tym celu wybierzemy się do kancelarii rzecznika patentowego.

Stawiając na pomoc sprawdzonego i posiadającego niezbędne certyfikaty oraz uprawnienia specjalisty, możemy być pewni, że wszystkie najważniejsze elementy wizerunku naszej firmy zyskają odpowiednią ochronę przed ich wykorzystaniem przez konkurencyjne przedsiębiorstwa.

Artykuł powstał we współpracy z partnerem portalu.

Zdjęcie: Pixabay

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Jagoda Jasińska
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail