Czego szukasz

Czy można działać w branży IT bez znajomości języka angielskiego?

Pewnie zawsze znajdzie się jakiś wyjątek, ale nie będzie to łatwe. Dlaczego? Większość komend, terminów, zwrotów, po prostu nie ma swoich polskich odpowiedników. A nawet jeśli są, to nie zawsze upowszechnione tak, aby ich używać bez problemów. Zdarza się, że polskie odpowiedniki zakorzeniły się dość mocno i dobrze wiedzieć jak one brzmią i co oznaczają. Poniżej lista 20 zwrotów, które warto znać zaczynając przygodę z IT.

  • Agnieszka Kaczanowska - 01/03/2017
Flaga brytyjska

Słownik informatyczno-polsko-angielski

Mamy dla Was zestaw 20 wyrażeń – taki słownik informatyczno-polsko-angielski – których znajomość przyda się w rozwijaniu umiejętności w branży IT. To nie jest pełna lista, o nie, ale od czegoś trzeba zacząć.

Poniższa lista to wybrane zwroty, użyte przez Tomasza Kaczanowskiego (tak, tak zbieżność nazwiska nie jest przypadkowa ;-)) w książce pt. „1, 2, 3 Kanban”, które możemy wykorzystać z racji małżeńskiej wspólnoty majątkowej ;-).

Pewnie od razu zapytasz, czym ten kanban jest i o co chodzi, no i co to ma wspólnego z branżą IT. Otóż jest to „zestaw zasad i praktyk do zarządzania i poprawy procesu produkcji”, które adaptowane do branży IT sprawdzają się wtedy, kiedy trzeba organizować pracę zespołów. Dlatego kanban przydatny jest menadżerom, liderom zespołów, a także programistom, którym zależy na dobrym funkcjonowaniu zespołu.

Lista zwrotów, które warto znać

Backlog – lista zadań do wykonania. Może dotyczyć wszystkich zadań (tzw. product backlog) lub zadań wybranych do implementacji w danym sprincie (tzw. sprint backlog).

Bug tracker, Issue tracker – elektroniczny system ewidencji błędów lub zadań. Na przykład JIRA, Bugzilla czy Trac.

Ciągła integracja – Continuous Integration – jej celem jest uniknięcie długich okresów, w których poszczególni członkowie zespołu pracują osobno. Po pewnym czasie integracja tak tworzonego kodu powoduje wiele problemów. W przypadku ciągłej integracji każdy z członków zespołu umieszcza kod we wspólnym repozytorium kodu przynajmniej raz dziennie. Serwer integracji regularnie kompiluje kod (jak również uruchamia testy).

Ciągłe wdrażanie – Continuous Deployment – taka organizacja pracy zespołu deweloperskiego, w której wszystko, co trafia do repozytorium kodu, chwilę później trafia na produkcję. Wymaga wysokiej jakości kodu (lub kolosalnego szczęścia!).

Commit – umieszczenie kodu w repozytorium kodu, skąd pobrać go mogą inni członkowie zespołu i skąd pobiera go serwer ciągłej integracji.

Code review – przegląd kodu w celu wykrycia błędów oraz rozpropagowania wiedzy między członkami zespołu.

Deadline – nieprzekraczalny termin wykonania zadania, po przekroczeniu którego możemy spodziewać się kłopotów: kary pieniężnej, nagany od Kogoś Ważnego, albo i innych, równie wątpliwych przyjemności.

Deweloper – programista, który woli, by go nazywać obcojęzycznie (większość tak ma).

DevOp – członek zespołu odpowiedzialny za wdrażanie na produkcję, za konfigurację środowisk testowych itp.

Definition of Done, AKA DoD – określa kiedy zadanie można uznać za zrobione.

Feature – coś do zaimplementowania. Zazwyczaj nowa funkcjonalność.

Information radiators – wizualne i akustyczne rozwiązania sprawiające, że pewne informacje docierają do wszystkich zainteresowanych osób.

Pair-programming – programowanie w parach. Technika pisania kodu, w którym dwójka deweloperów wspólnie pracuje nad realizacją określonego celu (np. nad dodaniem nowej funkcjonalności do aplikacji).

QA – Quality & Assurance – osoba lub zespół osób odpowiedzialnych za zapewnienie jakości. Gdy cały zespół odpowiada za jakość produktu, rolą QA jest raczej wsparcie deweloperów w tym aspekcie, niż zdjęcie testowania z ich barków.

Samowystarczalny zespół – po angielsku cross-functional team, czyli grupa ludzi o różnorodnych umiejętnościach, tak dobranych, by mogli realizować cel bez uciekania się do pomocy osób spoza zespołu.

Scrum master – w zespole działającym według metodyki Scrum osoba odpowiedzialna za płynną pracę zespołu, poprzez dbanie o poprawne stosowanie się do zaleceń Scruma i usuwanie przeszkód utrudniających zespołowi realizację zadań.

Serwer Integracji – Continuous Integration Server – narzędzie ciągłej integracji – odpowiedzialne za budowanie projektów (przede wszystkim kompilację i uruchamianie testów automatycznych). Przykładami są Jenkins, Bamboo albo TeamCity.

Sprint – okres, w czasie którego zespół (zazwyczaj scrumowy) zobowiązuje się wykonać określone zadania.

Testy end-to-end – testy, w których weryfikacji podlega cały system.

Testy integracyjne – testy weryfikujące, czy poszczególne fragmenty systemu (np. moduły, warstwy), które poprawnie współpracują ze sobą.

Testy jednostkowe – unit tests – testy, w których weryfikuje się poprawność działania najmniejszych elementów kodu – w szczególności pojedynczych klas.

Waterfall – sposób prowadzenia projektu, który jak sama jego nazwa wskazuje, prowadzi do upadku. Co ciekawe, za jej autora uznaje się powszechnie osobę, która głośno krzyczała, że ten pomysł prowadzenia projektu jest zły.

Właściciel projektu – czyli project owner – osoba, która wie, co i po co robimy. W szczególności orientuje się, które zadania są aktualnie priorytetowe.

Na podstawie fragmentu książki „1, 2, 3 Kanban” autorstwa Tomka Kaczanowskiego.

Zdjęcie: 123.rf

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Agnieszka Kaczanowska
Współzałożycielka mamopracuj.pl, od dziesięciu lat rozwija swoje umiejętności łączenia życia rodzinnego i zawodowego i nawet jej to wychodzi! Lubi wyzwania i cieszy ją kiedy pracodawcy znajdują świetnych pracowników. Mama wesołej trójki, żona i miłośniczka kotów. 
Podyskutuj

Mommypreneurs – rozwiń swoje kompetencje cyfrowe – weź udział w projekcie

Mommypreneurs to bezpłatny projekt online dla mam, które chcą rozwinąć swoje kompetencje cyfrowe i zdobyć nowy zawód. Rekrutacja trwa do 25.06, zgłoś się! Poznasz podstawy tworzenia stron www, podstawy grafiki, UX i UI, SEO i SEM a także digital marketingu. Sprawdź szczegóły!
  • Redakcja portalu Mamo Pracuj - 15/06/2020

4 edycja – nabór czerwiec 2020

Mommypreneurs – Przedsiębiorcza Mama – projekt dla młodych kobiet wracających na rynek pracy – kolejna edycja!

Mommypreneurs to projekt przygotowany przez Uniwersytet Łódzki, który umożliwia młodym kobietom zdobycie nowych kompetencji i powrót na rynek pracy.

Chcę poznać szczegóły!

Szkolenia online – wstęp do IT & marketingu

Dzięki projektowi Mommypreneurs dowiesz się m.in.

  • jak projektować i tworzyć strony internetowe
  • poznasz podstawy UX designu i UI designu
  • poznasz podstawy projektowania graficznego
  • zbudujesz własną platformę e-commerce
  • poznasz tajniki SEO i SEM
  • nauczysz się skutecznie prowadzić marketing w social mediach i sprawdzać jego efekty
  • a także dowiesz się jak poprzez nowoczesne narzędzia internetowe szukać pracy.

Gdzie będziesz mogła pracować po projekcie?

Będziesz mogła pracować jako freelancerka – np. tworząc grafiki czy strony internetowe.

Założysz własny e-sklep.

Będziesz mogła aplikować do agencji digital marketingu, firma związanych z e-commerce i agencji social mediowych.

A także w pozostałych firmach z branży ICT (technologie informacyjno-komunikacyjne), portalach internetowych, itp.

Dowiedz się więcej i zgłoś się już dzisiaj do projektu!

Rekrutacja do projektu Mommypreneurs – najważniejsze wytyczne

Projekt skierowany jest do kobiet z całej Polski, które są nieaktywne zawodowo, tj. przebywają na urlopie macierzyńskim lub wychowawczym lub są niepracujące, bezrobotne.

Projekt skierowany jest do mam i kobiet w ciąży z całej Polski, które nie ukończyły 30 roku życia.

  • Panie, które nie są mamami lub/i nie są w ciąży mogą również wziąć udział w projekcie pod warunkiem, że są nieaktywne zawodowo lub bezrobotne i nie ukończyły 30 lat.

Nabór do 4 edycji projektu kończy się 25 czerwca 2020.

Szkolenie rozpoczyna się 29 czerwca i potrwa 2 miesiące.

Tak, zgłaszam się!

Mommypreneurs to ponad 200 godzin szkoleń i konsultacji

Projekt to 200 godzin szkoleniowych – 8 tygodni intensywnej pracy on-line zarówno grupowej jak i indywidualnej, wykłady, ćwiczenia, a także zadania domowe.

Nie możesz być na wykładzie na żywo? Nic nie szkodzi! Materiały dostępne są na platformie szkoleniowej 24/7 i możesz z nich korzystać w dowolnym momencie.

Dodatkowo, możesz skorzystać z dodatkowych, indywidualnych konsultacji z mentorami.

W 9 tygodniu czekają na Ciebie konsultacje i zaliczenia.

Mommypreneurs – trenerzy i szkoleniowcy

Szkolenia prowadzą trenerzy z firmy WallJobs, specjaliści z wieloletnim stażem. Kluczową rolę mają także mentorzy, czyli osoby, które są praktykami i które mogą pomagać przy realizacji swoich e-biznesów, pomysłów na życie zawodowe.

Poza tym, uczestniczki wspierają pracownicy Uniwersytetu Łódzkiego.

Profesor Anna Rogozińska-Pawełczyk z Katedry Pracy i Polityki Społecznej; kierowniczka projektu mówi – choć nie jesteśmy tu wykładowcami, też wspieramy uczestniczki. Każda z nas ma doświadczenie zawodowe w obszarach związanych z karierą, umiejętnościami miękkimi.

Chciałabym również szczególnie zwrócić uwagę na nasze spotkania networkingowe już po szkoleniach, na których również można spotkać praktyków społecznych, przedstawicieli instytucji i organizacji, które również wspierają takie jak nasza inicjatywy – dodaje profesor Rogozińska-Pawełczyk.

Wyślij swoje zgłoszenie już dzisiaj!

Historie mam z poprzednich edycji Mommypreneurs

Koordynatorka projektu ds. promocji, dr Julita Czernecka chwali osiągnięcia uczestniczek dwóch pierwszych edycji – uczestniczki naszych szkoleń bardzo aktywnie podeszły do zadań związanych z otwarciem własnego biznesu.

Kasia stworzyła projekt easyHome – make home better.

Ewelina zaprojektowała sklep z biżuterią Jew-e-llery – Sklep z biżuterią.

Agnieszka portal Zdrowie jest w tym co jesz. Młode mamy są bardzo zmotywowane, żeby rozwijać własne e-biznesy – dodaje dr Julita Czernecka.

Zgłoś się już dzisiaj!

Projekt Mommypreneurs finansowany jest z Funduszy Norweskich.

Interesujesz się branżą IT? Skorzystaj z naszej wiedzy – poznaj #Mamo Pracuj w IT i dołącz do naszej grupy #MamoPracujwIT na Facebooku!

Zdjęcie: 123rf

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Redakcja portalu Mamo Pracuj

#WomanUpdate – wyjdź poza ramy i zdobądź kompetencje przyszłości

Rewolucja technologiczna przyspiesza, a Mona Lisa, Dama z Łasiczką i Dziewczyna z Perłą już zaktualizowały swój obraz. Teraz pora na Ciebie. Zdobądź nowe kompetencje i stabilne zatrudnienie. Ruszyła kampania społeczna #WomanUpdate, skierowana do wszystkich kobiet, bez względu na wiek i miejsce zamieszkania, które chcą się przebranżowić i wyjść poza ramy swoich dotychczasowych doświadczeń zawodowych.
  • Joanna Gotfryd - 09/06/2020

Aktualizacja 6.07

Raport „Cyfrowy klucz do przyszłości zawodowej. Kobiety na rynku pracy w kontekście kryzysu gospodarczego” opracowany w ramach kampanii #WomanUpdate przez instytut badawczy Uniwersytetu Warszawskiego Digital Economy Lab (DELab) oraz Instytut Innowacyjna Gospodarka (INGOS) jest już dostępny! Zapraszamy do pobrania i lektury Raportu.

#WomanUpdate – wyjdź poza ramy i zaktualizuj swoje kompetencje

#WomanUpdate to ogólnopolska kampania informacyjno-edukacyjna organizowana przez Future Collars, mająca zachęcić kobiety do zdobywania kompetencji przyszłości.

Kampania skierowana jest do kobiet, które chcą się przebranżowić i zmienić swoje życie zawodowe oraz do kobiet, które pozostają dziś w sytuacji bez wyjścia – zmuszone przez sytuację na rynku pracy, post-covidowy kryzys i przyspieszony rozwój technologii – do zmiany swojej ścieżki zawodowej.

Dziewczyna z perłą ze smartfonem

Poradnik i baza wiedzy dla każdej kobiety

Dla każdej z tych kobiet kampania jest wskazówką i bazą wiedzy na temat możliwych kierunków rozwoju zawodowego. Na specjalnej stronie WomanUpdate.org kobiety znajdą:

  • bezpłatny poradnik dla osób, które chcą zdobyć kompetencje przyszłości,
  • dostęp do darmowych lekcji z kompetencji cyfrowych, w tym m.in. z zakresu: programowania, social mediów, digitalu,
  • materiały edukacyjne,
  • wywiady z kobietami, które przebranżowienie mają już za sobą oraz liderkami w świecie IT.

Dodatkową atrakcją będzie też konkurs, który daje możliwość wygrania testów osobowościowych i konsultacji z doradcami kariery.

Wywiady z kobietami, które się przebranżowiły i z ekspertkami z branży

Fundacja Mamo Pracuj jest partnerem kampanii WomanUpdate – spośród naszej społeczności #MamoPracujwIT nie brak mam, które zdecydowały się na przebranżowienie i całkowitą zmianę ścieżki kariery. Będąc partnerem kampanii przygotowałyśmy podcasty i wywiad, które znajdziecie na www.womanupdate.org

Agata – UX researcherka

Bohaterka jednego z wywiadów – Agata Wajer-Gądecka pracuje od roku jako UX researcherką. Wcześniej jej kariera była związana z grafiką i designem.

Agata opowiedziała o swojej odważnej decyzji postawienia wszystkiego na jedną kartę i szukaniu pierwszej pracy w branży IT. I czy to była dobra decyzja – przeczytaj wywiad z Agatą.

Zuzanna Mikosza – Scrum Master

Zuzanna Mikosza – po studiach humanistycznych i kilku latach pracy w dziale HR zdecydowała się zostać Scrum Masterem i w branży IT czuje się jak ryba w wodzie.

W podcaście, który nagrałyśmy na potrzeby kampanii WomanUpdate Zuza opowiedziała co skłoniło ją do przebranżowienia. Jak wyglądała jej ścieżka krok po kroku i jak szukała pierwszej pracy w zawodzie.

Marta Aserigadu – rekruterka IT

Przygotowałyśmy też wywiad (w formie podcastu) z Martą Aserigadu, rekruterką IT z prawie 20-letnim doświadczeniem, która współpracowała z takimi firmami jak Google, Facebook, IBM, HP.

Z podcastu dowiecie się jakie kompetencje są przydatne i na co rekruterzy zwracają uwagę podczas rekrutacji. Rozmawiałyśmy też o tym jakie zawody są najbardziej poszukiwane obecnie i będą poszukiwane w przyszłości. Jak zacząć pracę będąc juniorem, bez doświadczenia i jak rekruterzy patrzą na osoby po kursach, bez studiów technicznych.

Mona Lisa programistka przed komputerem i napis wyjdź poza ramy

Szybki rozwój świata cyfrowego

Kryzys gospodarczy spowodowany pandemią szczególnie odbija się na sfeminizowanych sektorach gospodarki. Kryzys uderza w branże, w których pracuje łącznie 3 mln kobiet, z czego aż 1,2 mln znajduje zatrudnienie w usługach, handlu hurtowym i detalicznym.

Kobiety reprezentują również grupę osób zatrudnionych w sektorach zagrożonych automatyzacją, szczególnie w bankowości i finansach.* A według szacunków aż 160 milionów kobiet na świecie będzie musiało zmienić zawód lub stanowisko pracy.*

Nie jesteśmy w stanie przewidzieć jakie jeszcze inne skutki przyniesie pandemia. Natomiast już dzisiaj widać bardzo szybki rozwój sfery cyfrowej, która zmienia rynek pracy i na nowo definiuje rolę człowieka w różnych procesach.

Bezpieczna przyszłość i stabilne zatrudnienie

Kompetencje przyszłości – tj. umiejętności techniczne i cyfrowe, a także zdolności społeczno-poznawcze* – są szansą na bezpieczną przyszłość, stabilne zatrudnienie i dobre zarobki. W podnoszeniu ich i podejmowaniu się nowych wyzwań związanych ze zdobywaniem tych umiejętności ma pomóc właśnie kampania #WomanUpdate, organizowana przez Future Collars i finansowana w ramach programu NESsT Empowers.

Dama z łasiczką przed laptopem.

IT to branża dla kobiet

– Kobiety mają wysoko rozwinięte kompetencje emocjonalne, które pozwalają im w fenomenalny sposób radzić sobie ze zmianami i niepewnością, ułatwiają pracę w grupie i przejmowanie odpowiedzialności. Do pełnego zestawu kompetencji przyszłości brakuje im zatem wyłącznie tych cyfrowych, do których zdobywania chcemy je zachęcić za sprawą naszej kampanii – mówi Joanna Pruszyńska-Witkowska, współzałożycielka i wiceprezes Future Collars, inicjatorka kampanii #WomanUpdate.

– Jesteśmy przekonane, że kampania #WomanUpdate i wszystko co za nią idzie, są kobietom bardzo potrzebne […]. Ważne, żebyśmy wszyscy pamiętali, że przeciwieństwem sukcesu nie jest porażka, a brak działania – pointuje Beata Jarosz, współzałożycielka, prezes Future Collars, inicjatorka kampanii #WomanUpdate.

– Jestem przekonany, że tego rodzaju upskillig połączony z odpowiednim wsparciem, budującym wiarę we własne możliwości, jest najlepszą drogą do znalezienia dobrej i dopasowanej do potrzeb pracy przyszłości – mówi Filip Wadowski, Country Director w NESsT Polska.

Raport Cyfrowy klucz do przyszłości zawodowej

W ramach kampanii zostanie opublikowany raport pt. „Cyfrowy klucz do przyszłości zawodowej. Kobiety na rynku pracy w post-covidowej rzeczywistości” opracowany przez DELab – interdyscyplinarny instytut badawczy Uniwersytetu Warszawskiego oraz Instytut Innowacyjna Gospodarka INGOS.

Pojawią się w nim analizy i dane dotyczące kierunku zmian na rynku pracy wywołanych przez pandemiczny kryzys gospodarczy oraz przyspieszoną cyfryzację, ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji kobiet.

O Future Collars

Future Collars to szkoła online, która uczy programowania i kompetencji cyfrowych. Uczestnicy bootcampów zdobywają umiejętności, dzięki którym będą mogli znaleźć zatrudnienie w branżach wykorzystujących cyfrowe technologie. To pomysł dla osób, które chcą się przebranżowić i zdobyć nowy zawód niezależnie od wcześniejszego wykształcenia i miejsca zamieszkania.

Ofertę kursów online, które dają nowe kompetencje znajdziecie w naszej zakładce Kursy.


1.Badania DELab UW, obliczenia na podstawie danych Eurostatu (LFS) i metodologii ILO 2020.
2. McKinsey, The future of women at work. Transitions in the age of automation, McKinsey Global Institute 2019, https://www.mckinsey.com/featured-insights/gender-equality/the-future-of-women-at-work-transitions-in-the-age-of-automation.

logo woman update

Grafika: Cyrek Digital

Fundacja Mamo Pracuj jest partnerem kampanii #WomanUpdate

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Joanna Gotfryd
Współzałożycielka portalu Mamo Pracuj, absolwentka UEK, z doświadczeniem zawodowym w dużym biznesie. Mama dwóch rozbrykanych dziewczynek. Pasjonatka górskich wycieczek i Italii w każdej postaci. Marzy o dalekich podróżach i zdobyciu Korony Gór Polski.
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail