Czego szukasz

Budowanie domów z pasją – biuro architektoniczne mam

Dwie młode mamy, z pasją i doświadczeniem, uruchomiły dobrze prosperującą firmę w zaledwie pół roku… Robią to na czym się znają i uwielbiają! Zapraszamy Was do poznania Izabeli Siwik, która wraz z koleżanką stworzyła wyjątkowe biuro architektoniczne. Bo „gdzie diabeł nie może tam…”

  • Redakcja portalu Mamo Pracuj - 22/08/2012

Jak to się wszystko zaczęło?

Przeprowadziliśmy się z moją rodziną do domu pod Warszawą, którego wybudowanie nadzorowałam i koordynowałam. Dzieci miały wtedy 1,5 roku i 3,5 roku. Stwierdziliśmy z mężem, że lepiej  będzie, jak jedno z nas będzie pracowało w elastycznych godzinach tak, żeby niania nie wychowywała naszych dzieci. Zrezygnowałam z etatu i zapadła decyzja o założeniu firmy.  Odbyliśmy kilka spotkań z moją wspólniczką i jej mężem, żeby obrać najlepszą drogę. Firmę założyłyśme we dwie, a nasi mężowie dzielnie nas wspierali i pomagali.

Skąd pomysł na biznes? Czy sama stworzyłaś swoją firmę, czy z grupą przyjaciół?

Firmę założyłam z koleżanką. Obie byłyśmy w domu z małymi dziećmi i chciałyśmy same się nimi zajmować. Koleżanka jest architektem, ja jestem „budowlańcem hobbystą”, jak mawia mój mąż, i skończyłam SGH. Decyzja nie była jednoznaczna, rozważałyśmy kilka możliwości,  wygrało biuro projektowo-budowlane CityProjekt. Od projektu do realizacji to nasza dewiza. Projektujemy to, co podoba się klientom. Kompleksowa obsługa to jest to, na czym nam zależy. Profesjonalne podejście do klienta oraz poprowadzenie budowy wymarzonego domu od koncepcji projektowej przez uzyskanie pozwolenia na budowę, do wykonania budynku wraz z nadzorem nad ekipą wykonawczą to zakres naszych usług. Firmę stworzyłyśmy we dwie, ale miałyśmy duże wsparcie mojego brata budowlańca, taty budowlańca, kuzyna architekta oraz jego żony również architekta. Generalnie wiele prac zlecamy, ale przy każdym projekcie uczymy się nowych rzeczy. Mamy oczywiście również plany rozwoju. W związku z tym, że współpracujemy już z osobami, w kilku miastach w Polsce, myślimy również o rozwoju firmy w kierunku pozyskiwani zleceń z innych rynków niż Warszawa. Na pierwszy ogień pójdzie Łódź.

A co teraz robią Twoje dzieci?

Dzieci chodzą do przedszkola. Od września starsza córeczka idzie do szkoły, a młodsza nadal będzie w przedszkolu. Teraz dziewczynki są starsze mają 4,5 i 6,5 roku, więc jest dużo łatwiej.

Jak długo czasu minęło od pomysłu do realizacji firmy Twoich marzeń?

Ok. pół roku trwało przygotowanie formalne i informatyczne. Można byłoby skrócić ten czas, ale mieliśmy trochę problemów ze stroną WWW, stąd start firmy trochę się opóźnił w stosunku do tego, co zakładałyśmy.

Czy miałaś wsparcie najbliższych? Kto jeszcze Cię wspierał, czy skorzystałaś ze wsparcia urzędów pracy, funduszy europejskich?

Oczywiście wsparcie najbliższych było na każdym kroku. Nasi mężowie angażowali się, dopytywali i tak naprawdę byli taką cichą radą nadzorczą. Na start wyłożyłyśmy swoje oszczędności. Nie korzystałyśmy ze wsparcia zewnętrznego. Maksymalnie ograniczyłyśmy koszty funkcjonowania biura. Biura architektoniczne mają duże problemy z płynnością, w związku z tym nasze koszty stałe musiały być minimalne.  Prawdopodobnie teraz będziemy go szukały.

Jaką sumę  na początek musiałaś zainwestować?

Koszty inwestycyjne ograniczyłyśmy do minimum, ponieważ praca w naszym biurze jest zdalna i nie płacimy za wynajem oraz urządzenie powierzchni biurowej. Współpracujemy z kontrahentami z Wrocławia, Krakowa, Łodzi, Kielc. Wszystko odbywa się zdalnie, chociaż zdarzają się projekty, przy których ekipa musi być na miejscu i konsultować się na bieżąco, wtedy bierzemy współpracowników z Warszawy. Firmę założyłyśmy w formie spółki z o.o. Kapitał wymagany to 5000 zł, ale my chciałyśmy mieć jeszcze środki na miesiące, w których nic nie zarobimy, w związku z tym wyłożyłyśmy po 15 000 zł, czyli nawet gdyby nie było zleceń, mogłyśmy się utrzymać na rynku przez 12 miesięcy.

Czy to, że jesteś mamą, w jakikolwiek sposób wpływa na prowadzenie biznesu?

Oczywiście. Pracę rozpoczynam od 8:30, a kończę ok. 15:30-16:00. Oczywiście to jest czas, kiedy dzieci są w przedszkolu i wtedy mogę pracować sama, ale czasami zdarza się, że do klienta trzeba pojechać wieczorem, to wtedy umawiam się po 18:00, gdy wraca z pracy mój mąż. Jeżeli jest potrzeba, np. złożenie projektu czy przygotowanie umów itp., robię to po 20:00, gdy dziewczynki idą spać.

Czy dzieci inspirują czy utrudniają pracę?

Inspirują. Staram się wszystko zrobić w krótszym czasie. Zdecydowanie dzieciaki są na PLUS. Utrudniają trochę godziny pracy, ponieważ klienci często chcą się spotykać po 16 po 17, a ja wtedy nie mogę. Jednak zawsze się znajdzie jakieś wyjście, żeby zadowolić klienta. Czasami się zdarza, tak jak w wakacje, kiedy dziewczynki nie mają przedszkola i niektóre tygodnie są ze mną w domu, że jeździmy razem do urzędów albo wspólnie składamy projekt. Już są starsze i wytrzymują! 

Co ci daje praca zawodowa?

Cały czas mam kontakt z ludźmi. Czuję się potrzebna. Wcześniej pracowałam jako analityk w firmie ubezpieczeniowej i była to typowa biurowa praca od 9 do 17, co miesiąc to samo.

W mojej firmie cały czas się dokształcam. Przygotowujemy dla naszych klientów pozwolenia na budowę i naprawdę czasami muszę o nie walczyć z urzędnikami. Walkę wygrywam tylko merytorycznymi argumentami, które muszę sama znaleźć.

Uważam, że wiele firm z branży naciąga klientów na drogie projekty tam, gdzie nie jest to potrzebne.  Projekty i pozwolenia to jest trudna działka o tyle, że mało osób się na tym zna, a pozwolenie trzeba uzyskać i jeszcze najlepiej nic za to nie zapłacić, bo to bez sensu. Dlatego moim celem jest zawsze dowiedzenie się, co klient tak naprawdę potrzebuje.

Co chciałabyś powiedzieć innym mamom, które szukają swojej drogi zawodowej?

Działajcie. Próbujcie. Nie bójcie się. Szukajcie pomysłów. Zbierajcie się w grupy, bo w grupie siła i motywujcie się nawzajem. 

Życzę powodzenia i dziękuję serdecznie za rozmowę. 

Izabela Siwik, jest mamą dwóch dziewczynek: Zosi 6,5 roku oraz Ani 4,5 roku. O własnej firmie marzyła od zawsze. Kiedy pojawiły się dzieci, marzenia urzeczywistniły się. Hobby….to doradzanie przy zakupie nieruchomości pod względem budowlanym, doradzanie przy budowie własnego domu etc. Oprócz spółki prowadzi także zajęcia dla dzieci w Nadarzyńskim Ośrodku Kultury, jest jedną z Liderek Klubu Przedsiębiorczych  i wspiera inne organizacje w działaniu. Strona www: www.cityprojekt.pl

CityProjekt

Rozmawiała: Agnieszka Czmyr-Kaczanowska

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Redakcja portalu Mamo Pracuj
Podyskutuj

Strategia biznesowa. Dlaczego warto ją mieć?

Co to jest strategia biznesowa, czym różni się od biznes planu i kto powinien ją przygotować? W 3 prostych krokach pokażę Ci jak przygotować strategię rozwoju Twojego biznesu, również franczyzowego.
  • Agnieszka Słowik - 12/06/2019

Co to jest strategia biznesowa?

Strategia biznesowa to przemyślany plan działania, dzięki któremu firma będzie się dynamicznie rozwijać, decyzje przez nas podejmowane będą spójne, a proces zarządzania przedsiębiorstwem przyniesie spodziewane rezultaty.

W odróżnieniu od biznes planu strategia biznesowa ma charakter długookresowy (3-5 letni). Biznes Plan tworzy się przede wszystkim dla startupów przed rozpoczęciem ich działalności. Jest on skierowany głównie do banków i inwestorów w celu przekonania ich, że warto zainwestować środki w nowe przedsięwzięcie. Strategia biznesowa tworzona jest w celu określenia priorytetów, dzięki którym firma będzie się rozwijać. Jest to więc plan rozwoju zarówno dla nowych, jak i istniejących podmiotów gospodarczych, w tym dynamicznie rozwijających się sieci franczyzowych.

Analiza w 3 krokach

Jednym z prostszych sposobów opracowania strategii biznesowej jest przeprowadzenie krok po kroku perspektywicznej analizy potrzeb potencjalnych klientów, partnerów biznesowych oraz określenie własnych celów i priorytetów. Podstawą takiej analizy są odpowiedzi na postawione niżej pytania.

Krok 1 – Określenie własnych celów i ambicji

Dlaczego chcesz zaangażować się w to przedsięwzięcie?

Jakie są Twoje pasje, ambicje i cele życiowe? Czy ich realizacja wiąże się chociaż pośrednio z zakresem usług/produktów sieci franczyzowej, która Cię zainteresowała?

Co jest dla Ciebie najważniejsze? Realizacja własnych pasji czy maksymalizacja dochodu?

Co łączy Cię z Twoimi partnerami biznesowymi, w tym ze współpracownikami, dostawcami i klientami (np. więzy rodzinne, przyjaźń)?

Spójrz na Twój biznes z perspektywy klienta. Zastanów się nad tym, co faktycznie chcesz mu sprzedać. Skup się nie na Twoim produkcie lub usłudze, ale na tym co Ty sama możesz mu zaoferować.

Krok 2 –  Określenie celów biznesowych

Aby wskazać cele biznesowe należy przede wszystkim zdefiniować misję przedsiębiorstwa. Misja określa sens istnienia firmy, wskazuje najważniejsze zadania oraz wartości oferowane klientom. Należy się również zastanowić nad tym, gdzie chcielibyśmy, aby nasza firma znajdowała się za 3-5 lat, a następnie wyznaczyć mierzalne cele, które będziemy realizować w drodze do sukcesu.

Również franczyzodawca powinien okreslić swoją misję, dlatego warto zapytać go o szczegóły. Obie misje, a więc wizje naszego wspólnego biznesu, powinny być spójne.

Krok 3 – Analiza rynku

Na początku należy wskazać 10 najważniejszych potencjalnych klientów, a następnie określić ich oczekiwania. Warto zastanowić się również nad tym, co my chcemy, aby zrobił nasz potencjalny klient oraz nad tym co my chcemy, aby myślał nasz potencjalny klient. Na koniec trzeba sprecyzować to, co odróżnia nas od konkurencji oraz to, w czym jesteśmy od niej lepsi.

Czy strategia jest potrzebna we franczyzie?

Mimo tego że franczyza to sprawdzony model biznesowy, strategia w tym przypadku również jest koniecznością. Powodów jest kilka. Przede wszystkim nasz biznes będziemy rozwijać w innej lokalizacji. W związku z tym struktura populacji może różnić się od tej, w której działa franczyzodawca. Warto zastanowić się i przeanalizaować nasz rynek lokalny. Podobieństwa i różnice wykazane względem rynku, na którym działa franczyzodawca, mogą być zarówno nasżą mocną jak i słabą stroną. Najważniejsze jest to, aby mieć ich świadomość.

Sprawdź jakie pomysły na franczyzę przygotowaliśmy dla Ciebie:

 

 

Edukido

Logo MathRiders

Zdjęcie: 123 rf

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Agnieszka Słowik
Ekonomista, pasjonuje ją aktywny rozwój biznesu, szczególnie franczyza, dlatego kilka miesięcy temu założyła portal biznesowy www.RynekFranczyzy.pl i została pierwszym w Polsce brokerem franczyzowym. Asertywna idealistka, która lubi łamać stereotypy i zachęcać do działania innych. Z jej inicjatywy powstał także serwis dla mam www.MamaSprzeda.pl. Szczęśliwa mama 6-letniej Hani.
Podyskutuj

Co powinnaś wiedzieć o zakładaniu własnej firmy?

W końcu w wolnej chwili zastanawiasz się, czy może zacząć coś swojego? Analizujesz co Cię interesuje, jakie masz talenty i w czym tak naprawdę chciałabyś się realizować? To już bliska droga do zmonetyzowania swoich zainteresowań, czyli założenia własnej firmy. Jak to zrobić krok po kroku?
  • Grzegorz Zieliński - 10/06/2019
młoda kobieta przy biurku marzy o własnej firmie

Zakładanie własnej firmy

Poranny pośpiech jak co dzień nie robi już większego wrażenia, bo cóż zamiast tego może zaoferować nam poranek. Pośpiech jak zawsze związany z wyjściem do pracy i porannym ogarnięciem domu. W drodze do pracy pojawiają się kolejne dręczące myśli – „w jakim humorze będzie szef, czego jeszcze nie zdążyłam zrobić wczoraj”. Wtedy to jeszcze akceptujesz w końcu liczy się każda sekunda. Nie ma czasu na myślenie.

Jakie dokumenty musisz wypełnić ?

Gdy podejmiesz już swoją decyzję o założeniu firmy i zdecydujesz się jednoosobową działalność gospodarczą to masz 75% drogi pokonane! Teraz pozostaje udać się do najbliższego urzędu i dokonać rejestracji.

Jednak zanim to zrobisz przygotuj się wcześniej. Ustawodawca wymaga już na etapie składania wniosku pewnych informacji, po których ponosimy konsekwencje. Nie pozostawiaj ich ślepemu losowi.

Dobre przygotowanie do rejestracji pozwala na sprawne przeprowadzenie jej w urzędzie. W zależności jaką podejmiesz decyzje takie będziesz płacić podatki. Istotna jest także sprawa wyboru ubezpieczyciela.

Wypełnianie formularza

Zabierz do urzędu dowód osobisty, a dodatkowo musisz znać swój numer NIP (jeśli nie posiadasz zostanie Ci nadany elektronicznie).

Wymyśl nazwę firmy. Powinna być związana z prowadzoną działalnością i pamiętaj kiedy działalność się rozwinie będziesz dzięki niej rozpoznawana na rynku. Lepiej od razu wymyśleć ciekawą nazwę niż potem narażać się na niepotrzebne koszty. Jeśli nie chcesz żadnego pseudonimu to wiedz, że imię i nazwisko jest obowiązkowe i to ono stanie się Twoją nazwą.

Sprawdź, co powinnaś wiedzieć:

Nie każdą firmę należy rejestrować

PKD

To nic innego jak Polska Klasyfikacja Działalności. Jest to spis wszystkich rodzajów działalności. Wybierz sobie te, które Cię interesują. Klasyfikują one działalność według ścisłych kryteriów. Po przeanalizowaniu wypisz je sobie na kartce, aby niepotrzebnie nie szukać ich ponownie. Nie ma też potrzeby wypisywać zbyt wielu punktów PKD, ponieważ aktualnie wszystkie wpisy do działalności są zwolnione z opłat.

Wybór ubezpieczyciela

W zależności od sytuacji w jakiej się znajdujesz możesz być ubezpieczona w KRUS lub ZUS.

Natomiast osoba, która będzie podlegać ubezpieczeniu w ZUS powinna wiedzieć jakie spełnia warunki, aby wybrać dla siebie odpowiednie ubezpieczenie.

Formularze jakie składa osoba przy rejestracji do ubezpieczeń:

  • ZUS ZUA – jeśli zgłaszasz się do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnego (i dobrowolnie – chorobowego)
  • ZUS ZZA – jeśli zgłaszasz się tylko do ubezpieczenia zdrowotnego, np. przy uldze na start
  • ZUS ZCNA – jeśli zgłaszasz do ubezpieczenia zdrowotnego członka rodziny.

Do wyboru masz:

  • ulgę na start przez 6 miesięcy nie płacisz składek na ubezpieczenia społeczne (składasz formularz ZUS ZZA z kodem tytułu ubezpieczenia 05 40)
  • preferencyjne składki „mały ZUS” – składki obniżone przez 24 miesiące (składasz formularz ZUS ZUA z kodem tytułu ubezpieczenia 05 70)
  • jeśli będziesz opłacać standardowe składki ponieważ nie spełniasz warunków do skorzystania z wymienionych ulg (składasz formularz ZUS ZUA z kodem tytułu ubezpieczenia 05 10)

Dokumenty składasz w ciągu 7 dni od daty rozpoczęcia (możesz złożyć już przy rejestracji firmy w urzędzie za pośrednictwem CEIDG.)

Sposób rozliczania z urzędem skarbowym

Przedsiębiorca we wniosku rejestracyjnym CEIDG-1 wybiera formę płatności podatku dochodowego. Do wyboru masz:

  • na zasadach ogólnych;
  • podatek liniowy;
  • ryczałt od przychodów ewidencjonowanych;
  • karta podatkowa;

Przemyśl tę decyzję ponieważ według wybranej formy płatności będziesz się rozliczać z Urzędem Skarbowym.

Profil Zaufany

Jeśli nie chcesz przychodzić do urzędu, możesz zrobić wszystko sama w domu, a następnie podpisujesz profilem zaufanym po wysłaniu dokumentów w Internecie. To darmowe narzędzie, którym potwierdzisz swoją tożsamość w Internecie (PESEL). Działa jak podpis elektroniczny i jest alternatywą dla płatnego podpisu kwalifikowanego.

Zdjęcie: Storyblocks.com

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Grzegorz Zieliński
Nauczyciel z powołania; zawodowo - wieloletni pracownik samorządowy; prywatnie - mąż i tata dwójki wspaniałych i mądrych dzieci.
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail