Czego szukasz

7 najczęstszych błędów, które możesz popełnić szukając pracy

A może wręcz 7 wskazówek jak nie dostać pracy? Zanim zabierzesz się za szukanie wymarzonego zatrudnienia, albo kiedy martwisz się, że rekruter nie dzwoni, sprawdź jakie błędy najczęściej zdarzają się przy szukaniu pracy. Będziesz wiedziała czego unikać i co może być przyczyną dotychczasowych niepowodzeń.

  • Anna Łabno - Kucharska - 12/07/2018

Rynek pracownika i co z tego? Błędy przy szukaniu pracy.

Spotkałaś się ze stwierdzeniem, że mamy rynek pracownika? Że praca leży na ulicy, ale mało osób chce pracować? Że wystarczy chcieć i praca sama się znajdzie?
To wszystko prawda. Przynajmniej po części. Ale… no właśnie. Znów to „ale”.

Szukanie pracy nie zawsze jest szybkie i łatwe. Może też nie być przyjemne. Dużo zależy od tego, czy odpowiednio przygotujesz się do tego działania. Tak, tak – należy się do szukania pracy przygotować. I już to wymaga wysiłku. Jak to mówi moja mama: bez pracy nie ma kołaczy 😉

Jeśli nie chcesz się odpowiednio przygotować, ponieważ nie masz czasu, nie chce Ci się, nie zawracasz sobie głowy głupotami itp. to przynajmniej pamiętaj o złotych zasadach, dzięki którym pracy na pewno nie dostaniesz.

1. Wysyłaj dziesiątki, setki takich samych CV.

Wszędzie, gdzie tylko się da. Pisz to samo, obojętnie na jakie stanowisko i do jakiej branży aplikujesz. Dodatkowo, nie wypełniaj formularza rekrutacyjnego, który jest dostępny dla osób zainteresowanych współpracą. A, i jak pracodawca wymaga listu motywacyjnego, to w żadnym wypadku nie dołączaj go do aplikacji. Przecież listy motywacyjne to przeżytek…

2. Zapomnij do jakiej firmy wysłałaś aplikację

Nie zanotuj sobie i na pewno zapomnij do jakiej firmy wysyłałaś dokumenty aplikacyjne. Nie zapisuj sobie na dysku ogłoszeń, na które odpowiadasz. A jeśli dzwoni rekruter powitaj go pełnym oburzenia głosem: „Ja na pewno do TAKIEJ firmy nie wysyłałam CV!”

3. Szukaj pobieżnie i szybko

Trać dużo czasu na przeszukiwanie wszystkich możliwych stron z ogłoszeniami o pracę. Przeszukuj je od 1 do ostatniej strony i z powrotem. Codziennie. I tylko wyłącznie w ten sposób szukaj pracy.

4. Przyjdź nieprzygotowana na rozmowę

Jeśli mimo to ktoś zaprosi Cię za rozmowę, przyjdź na nią nieprzygotowana. Ot tak z marszu, bez zastanowienia co warto powiedzieć i jak się zachować. Oczywiście nie bierz ze sobą dokumentów aplikacyjnych, referencji czy dyplomów. I nie przygotuj sobie listy pytań do rekrutera.

5. Spóźnij się

Spóźnij się, zapomnij do jakiej firmy masz jechać. Zapomnij jak dana firma się nazywa i z kim jesteś umówiona na spotkanie.
Albo w ogóle zapomnij o spotkaniu i nie informuj rekrutera, że nie przyjdziesz. To jest niezwykle skuteczny sposób.

6. Przyjdź na rozmowę niestosownie ubrana.

Może to być dres, strój plażowy, suknia z trenem, minispódniczka i szpilki, w których nie umiesz się poruszać. Do wyboru, do koloru – o tak! Dużo kolorów, najlepiej mocnych i odblaskowych.

7. Nie dbaj o markę osobistą i social media

Neguj rolę mediów społecznościowych i marki osobistej w procesie poszukiwania zatrudnienia. Broń swojej opinii i nie słuchaj, że warto dbać o swój wizerunek w sieci, być na branżowych portalach oraz pojawiać się na spotkaniach networkingowych, żeby budować relacje z pracodawcami czy szukać potencjalnych klientów.

Czy popełniłaś choć jeden z tych błędów przy szukaniu pracy? To teraz wiesz, co powinnaś w najbliższym czasie wyeliminować.

A co jeśli działasz dokładnie odwrotnie, a ciągle nie możesz otrzymać odpowiedniej dla Ciebie pracy? Zapraszam Cię na portal. Artykuły pisane przez nas, rekruterów czy doradców zawodowych to skarbnica wiedzy.

A jeśli chcesz, żebyśmy osobiście podzieliły się z Tobą naszą wiedzą i doświadczeniem, już jesienią zapraszam Cię na kolejną edycję Kursu online Mamo Pracuj.

Zdjęcie: Storyblocks

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Anna Łabno - Kucharska
Jestem mamą mądrej indywidualistki. Posiadam doświadczenie w koordynacji projektów, prowadzeniu szkoleń oraz doradztwa. Uwielbiam spędzać czas z rodziną, podróżować, czytać książki i celebrować picie kawy. W "wolnym" czasie wspieram osoby chore onkologicznie.

Te nawyki ubraniowe sprawią, że nie dostaniesz pracy

Moda jest bardzo ważnym elementem komunikacji. Strój odgrywa ogromną rolę informacyjną. Po kolorze, czy rodzaju ubrania możemy interpretować osobę, strój jest Twoją wizytówką, a odpowiednio dobrany, może podkreślić Twoją wiedzę i doświadczenie. Dlatego to bardzo ważne, abyś przed rozmową kwalifikacyjną zwróciła uwagę na swoje nawyki ubraniowe, gdyż to od nich może również zależeć czy daną pracę otrzymasz.
  • Joanna Tor-Gazda - 24/10/2018
kobieta czeka na rozmowę o pracę

Te nawyki ubraniowe sprawią, że nie dostaniesz pracy

1. Dziurawe spodnie.
2. Niewygodne ubrania – wkładanie na siebie ubrań, które są za małe, za duże (rozciągnięte), niewygodne buty.
3. Ubrania wieczorowe/ sportowe/ nie dobrane do okazji.
4. Przebieranie się za kogoś kim nie jesteś.

Jesteśmy zakładniczkami własnych nawyków ubraniowych, z których bardzo trudno nam wyjść samodzielnie. Ubrania, dodatki, które wkładamy na siebie codziennie, nie zawsze są dobrze przemyślane pod względem komunikacji. Zresztą trudno się dziwić, gdyż nikt nas w szkole nie uczy, jaki komunikat wysyłamy tym co mamy na sobie.

Świadoma komunikacja i zarządzanie osobistym wizerunkiem, to umiejętności, które zmieniają jakość życia. Dlatego dziś chcę Ci opowiedzieć jakie nawyki ubraniowe oraz nawyki związane z dbaniem o siebie, mogą utrudnić Ci znalezienie wymarzonej pracy.

Od ponad 20 lat moją pasją jest komunikacja niewerbalna poprzez wizerunek oraz tworzenie stylu. To czym się z Tobą dzielę w moich artykułach, to nie tylko wiedza, którą zebrałam podczas studiów z zarządzania i komunikacji społecznej, nauki w szkole projektowania ubioru, ale także moje osobiste obserwacje jako projektantki i osoby działającej w środowisku przedsiębiorców od wielu lat.

Psychologia ubioru to fascynująca dziedzina mody, która w Polsce coraz szybciej się rozwija i cieszy się dużym zainteresowaniem. Naprawdę odpowiednie ubranie może otworzyć Ci wiele drzwi, a złe dobranie stroju do okazji, może je przed Tobą zamknąć.

Dlatego warto, abyś przemyślała Twoje codzienne nawyki związane z dbaniem o Twój osobisty wizerunek, w tym także wygląd, aby uchronić się przed niepotrzebnym stresem.

Dziś wspominam o 3 nawykach ubraniowych, które mogą sprawić, że nie dostaniesz pracy.

Twój styl mówi zanim się odezwiesz

Rozmowa o pracę to wyjątkowe, formalne spotkanie, podczas którego po raz pierwszy masz okazję zaprezentować się jako potencjalna nowa osoba, na konkretne stanowisko, w danej firmie.

Każde stanowisko to inny pakiet zadań, odpowiedzialności i obowiązków. Są zawody bardziej reprezentacyjne, gdzie obowiązuje konkretny dress code i takie, gdzie zasady ubierania nie są wprost określone.

Dlatego warto się zastanowić jak wygląda ta sytuacja w przypadku stanowiska, o które się ubiegasz oraz jaka panuje kultura organizacyjna w tej konkretnej firmie.

Nawyki ubraniowe

1. Dziurawe spodnie

Wielu przedsiębiorców mówiło mi na spotkaniach biznesowych, że pracownicy ich firm ubierają się niechlujnie, chodzą do pracy w potarganych dżinsach, krótkich spodniach, plażowych sukienkach czy klapkach. Niestety to nie jest wina pracowników, a raczej pracodawcy, że nie określił i nie poinformował ich o obowiązującym dress codzie w firmie.

Pewnie większość pracodawców liczy na wyczucie pracowników, ale w rzeczywistości myślę, że najlepiej jest określić dress code firmy, żeby pracownik wiedział jakie są obowiązujące zasady.

Dlatego zanim wybierzesz się na rozmowę o pracę dowiedz się jak najwięcej o firmie i jej kulturze organizacyjnej, czy jest bardzo formalna czy może luźniejsza. Im więcej informacji zgromadzisz, tym lepiej dla Ciebie.

Jednak nawet gdy firma ma luźne podejście do sposobu ubierania się pracowników, wybranie dżinsów z dziurami na kolanach na rozmowę kwalifikacyjną, może być odebrane jako nieprofesjonalne i pozbawione szacunku do pracodawcy.

Pamiętaj, że rozmowa o pracę to spotkanie formalne, podczas którego panują konkretne zasady. To spotkanie, które wymaga odpowiedniego zachowania, a także ubioru.

Podczas spotkania prezentujesz siebie oraz swój potencjał, ale także pokazujesz, czy będziesz dobrze współpracować z innymi pracownikami. Dziurawe dżinsy są symbolem buntu, nieprzejmowania się zasadami, to mocny sygnał, który wysyłasz w świat.

Ubrania działają na nasze emocje. Twój przyszły pracodawca może odebrać Twój styl w różny sposób, ale Ty także możesz zbudować wiarygodny wizerunek wybierając odpowiedni zestaw ubrań na rozmowę o pracę.

2. Obwieszona jak choinka

Kolejnym nawykiem jest ubieranie zbyt dużej ilości dodatków i obwieszanie się nimi, jak choinka ozdobami świątecznymi. Rozumiem, że wiele kobiet w ten sposób podkreśla lub dostraja klasyczne ubrania do swojej osobowości. Niestety jeżeli ubierzesz duże kolczyki, naszyjnik i jeszcze dodasz do tego bransoletki, chustę i kapelusz, to wprowadzisz chaos, w którym znikniesz Ty jako osoba.

Podczas rozmowy o pracę Ty i Twoje umiejętności, wiedza oraz doświadczenie jesteście najważniejsi. Ubranie jest dopełnieniem i tłem. Dlatego nawet jeżeli uwielbiasz na co dzień nosić dużą biżuterię, kolorowe szale, na rozmowę o pracę wybierz jedną z tych rzeczy, albo pozostaw ten styl, jako Twój prywatny. Chodzi o stworzenie jak najlepszych warunków do rozmowy i usunięcie wszelkich rozpraszaczy.

3. Jak w domu tak i w pracy

Każdy człowiek ma osobisty wizerunek, który składa się z prywatnego i publicznego. To jak wyglądamy w domu jest naszą prywatną sprawą, ale w pracy nie jesteśmy same. Są wokół nas inni ludzie. Odpowiednie ubranie jest wyrazem szacunku dla współpracowników oraz miejsca pracy. Odpowiednie ubranie buduje granicę między tym co prywatne, a tym co zawodowe.

Od kilku lat panuje bardzo wyluzowany trend w modzie. Wiele osób mówi, że praca jest dla nich drugim domem, więc chcą się czuć w miejscu pracy swobodnie. Słyszałam też od koleżanek, które pracują w różnych firmach, że niektóre osoby przychodzą do pracy w rozciągniętym dresie, leginsach i podkoszulku, itp. Tak jakby to, jak wyglądają nie miało dla nich znaczenia. Zdaniem psychologów, takie zachowanie jest jednym z objawów depresji i nie radzenia sobie z podstawowymi życiowymi zadaniami. Niestety moda sieciówkowa (fast fashion) szybko wykorzystała tę sytuację, tworząc ubrania właśnie w tym stylu, pokazując, że jest to odpowiedni ubiór na każdą okazję.

Co chcesz przekazać strojem?

Jeżeli wracasz do pracy po przerwie, pomyśl jak wyglądasz na co dzień. Czy chcesz swoje prywatne życie przenosić do pracy, a pracę do domu? A może chcesz oddzielić te dwie przestrzenie życiowe?

Może w pracy chcesz pokazać swój profesjonalizm, wiedzę i doświadczenie, a w domu się zrelaksować, odpocząć, naładować akumulator, pobyć z rodziną?

Odpowiednie ubranie pomoże Ci bez słów podkreślić Twoją wiedzę i doświadczenie. Odpowiednie ubranie pomoże Ci także zrelaksować się po pracy, lub poczuć się bardziej seksy na randce. Co i kiedy na siebie wkładamy, ma duży wpływ na jakość naszego życia, zarówno tego zawodowego, jak i prywatnego.

Z ubrań możemy bardzo dużo wyczytać. Jednak ubrania są tylko narzędziem, które ma nam pomóc w budowaniu dobrych relacji z innymi ludźmi. Najważniejsze jest, aby ubrania podkreślały to co chcesz powiedzieć w danej sytuacji. Możesz mieć inny styl w pracy, a inny w życiu prywatnym. Dużo też zależy od Twojej osobowości, odwagi, zawodu, który wykonujesz. Chociaż do każdej osoby w mentoringu i konsultacjach podchodzę indywidualnie, to te trzy nawyki, o których piszę uważam za uniwersalne.

Zdjęcie: 123 rf

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Joanna Tor-Gazda
Projektantka ubioru i mentorka stylu. Prowadzi konsultacje i mentoring stylu online pod marką www.dostrajanie.pl. Prywatnie szczęśliwa mama, żona i artystka.

Mamo pracuj, jeśli chcesz! Spotkanie dla kobiet w Suwałkach

Zastanawiasz się nad tym czy i kiedy wrócić do pracy? A może chcesz pracować ale nie wiesz od czego zacząć? Chcesz się dowiedzieć, jakie patenty na łączenie pracy zawodowej i życia prywatnego mają inne mamy? Zapraszamy Cię na spotkanie w Suwałkach! Już 15 listopada - właśnie ruszyły zapisy! Nie czekaj >>>
  • Agnieszka Kaczanowska - 24/10/2018
Zespół Fundacji Mamo Pracuj

Spotkanie dla kobiet w Suwałkach

To dla nas bardzo ważne wydarzenie. Każde jest ważne, jednak to jest wyjątkowe, gdyż bardzo rzadko bywamy dla Podlasiu 😉 Kto wie, kiedy znów będzie okazja? Dlatego tak bardzo cieszy nas zaproszenie Fabryk Mebli Forte do wspólnego przygotowania wydarzenia dla mam!

Z wielką radością zapraszamy wszystkie suwalskie mamy do udziału w wydarzeniu „Mamo pracuj, jeśli chcesz!”

Zapraszają:

Fundacja Mamo Pracuj i Fabryki Mebli Forte

Wydarzenie pod Patronatem Prezydenta Miasta Suwałki

Właśnie rozpoczęły się zapisy! Nie przegap >>> 

A co w planach?

W trakcie spotkania dowiesz się:

  • Jak wrócić do pracy po przerwie związanej w wychowywaniem dziecka?
  • Jak przygotować siebie i swoją rodzinę?
  • Jak przygotować świetne CV, które zachwyci pracodawcę?
  • Jak pracodawcy mogą wspierać swoich pracowników rodziców i dlaczego mama to świetny pracownik?
  • I w końcu: jak pracować i nie dać się zwariować, czyli sprawdzone tricki pracujących mam!

Na spotkanie zapraszamy oczywiście z dziećmi! Specjalnie z myślą o najmłodszych przygotowaliśmy mini klubik dla dzieci, gdzie na najmłodszych uczestników spotkania czekają ciocie z dwujęzycznego przedszkoła „Żółty słonik” niedawno otwartego przez Fabryki Mebli Forte.

A także spokojne miejsce do przewijania i karmienia malutkich dzieci!

Kiedy i gdzie?

Już 15 listopada br. od godziny 17:00 do 19:30. 

Miejsce: ul. Jana Pawła II 7 Suwałki (Aquapark)

Chcemy spotkać się z Wami i podzielić się naszą wiedzą i doświadczeniem.

Ramowy program spotkania

16:30 do 17:00 Rejestracja na wydarzenie

17:00 17: 10 Serdeczne powitanie

17:10 – 17:35  Warsztat Mamo Pracuj – Przerwa w zatrudnieniu szansą na rozwój!

17:35 – 18:00 Warsztat Forte: jak napisać CV, które oczaruje pracodawcę?

18:00 – 18:05 – FILM

18:05 – 19:00 Panel dyskusyjny z kobietami takimi jak Ty – mamami, które po przerwie związanej z urodzeniem dziecka wracały do aktywności zawodowej, niejednokrotnie po długiej przerwie. Będą opowiadały o tym, jak przygotować się do powrotu do pracy i czerpać z niej radość. Jedną z nich będzie Ewa Moskalik – Pieper – redaktor portalu mamopracuj.pl, która miała dziesięcioletnią przerwę w pracy zawodowej.

Po tej części mamy jeszcze niespodziankę!

Podczas spotkania networkingowego, służącego wymianie kontaktów, będziesz mogła skonsultować swoje dokumenty aplikacyjne oraz porozmawiać z rekruterkami z Fabryk Mebli Forte. Oczywiście my również pozostaniemy do Twojej dyspozycji! 😉

Będzie także okazja zapoznać się z pełną propozycją Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Suwałkach w zakresie studiów zaocznych ipodyplomowych podnoszących kwalifikacje.

Zapisz się już dziś >>>

Pamiętaj, że liczba miejsc ograniczona 😉

Patronat medialny:

Do zobaczenia!

Zdjęcie: Magdalena Trebert, grafika: Fabryki Mebli Forte

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Agnieszka Kaczanowska
Współzałożycielka mamopracuj.pl, od dziesięciu lat rozwija swoje umiejętności łączenia życia rodzinnego i zawodowego i nawet jej to wychodzi! Lubi wyzwania i cieszy ją kiedy pracodawcy znajdują świetnych pracowników. Mama wesołej trójki, żona i miłośniczka kotów.  
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie
Może Cię zainteresować także:
Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail