Czego szukasz

Biznes zmienia płeć

Czasy, kiedy kobiety były zatrudniane bardzo niechętnie albo wcale, odeszły już właściwie do lamusa, a pogląd, według którego „baba” nadaje się jedynie do garów i niańczenia dzieci, charakteryzuje tylko wyjątkowo skostniałe jednostki. Pracodawcy coraz chętniej otwierają się na płeć piękną, dając jej przedstawicielkom szansę pracy w wielu zawodach. Wszystko jednak zmienia się, kiedy kobieta zamiast wykonywać polecenia, zechce je wydawać. Pani Prezes, Pani Dyrektor? Jeszcze czego! Niech sobie pracują, ale rządzenie to męska rzecz – tak myśli zapewne wielu (w domyśle – wielu mężczyzn). W tym miejscu mamy dla nich przykrą wiadomość – mylicie się. 

  • Monika Przybyłek-Woźniak - 16/01/2014

Własna firma to ciężki kawałek chleba i usłyszymy to od każdego, kto się za nią zabierał. Pomysł, przygotowanie, a w końcu działanie – każdy etap wymaga innych umiejętności. Wciąż powszechna jest opinia, że ich idealną kombinacją mogą charakteryzować się tylko mężczyźni. Kobiecy biznes? Przecież kobiecość to przeciwieństwo siły, twardych działań i zdecydowanych decyzji, które to właśnie definiują biznes. Jak się jednak okazuje, biznes wcale nie musi być ani twardy, ani męski, by odnieść sukces. Potwierdzają to właścicielki warszawskiej herbaciarni „Pij herbatę”, które na temat efektywnego prowadzenia własnej działalności mają do powiedzenia więcej niż niejeden mężczyzna na temat piłki nożnej.

Niczym czarny koń

Zacznijmy od tego, co najważniejsze. Najwyższa pora, by ostatecznie wyplewić pogląd, jakoby kobiety w jakikolwiek sposób „z definicji” ustępowały mężczyznom pod względem umiejętności przydatnych przy zarządzaniu. Jednak powiedzieć, że nie są w tej kwestii gorsze, to wciąż za mało. Często okazuje się bowiem, że w pewnych aspektach biją mężczyzn na głowę. A kiedy dokładnie? Panie są zdecydowanie bardziej zdyscyplinowane (lata codziennego i żmudnego wsmarowywania kremów w każdą część ciała robią swoje), wykazują się większą cierpliwością (dzięki wiecznemu czekaniu na wyniesienie śmieci, pierścionek zaręczynowy czy znoszenie copiątkowego piwa z kumplami) oraz są skuteczniejsze podczas negocjacji („ale ja naprawdę potrzebuję tej dwudziestej pary szpilek”).Co więcej, lepiej radzą sobie z działaniem i podejmowaniem decyzji pod presją czasu.  Mimo tych wszystkich zalet, kobiety w biznesie są często traktowane trochę niepoważnie, żeby nie powiedzieć – lekceważąco. Z drugiej strony, ta konieczność ciągłego udowadniania, że „ja jednak potrafię”, może wpływać motywująco i napędzać do działania. Pracujące panie wiedzą, że są na celowniku – nie poddają się więc i prą do przodu, realizując jasno określone cele. – Aby odnieść sukces, trzeba być upartym i konsekwentnym, a kobiece słabości zgrabnie obracać na swoją korzyść – radzi Hanna Bęben, właścicielka herbaciarni. 

Pozory lubią mylić

A jeśli już mowa o słabościach… To, co inni – głównie mężczyźni – postrzegają jako czynnik ograniczający, kobiety potrafią przekuć w zalety. – Bardziej emocjonalnie podchodzą do różnych tematów, ale ta ekscytacja często pozytywnie wpływa na firmę– zapewnia Marta Garlińska, współwłaścicielka „Pij herbatę”, a prywatnie przyjaciółka Hanny. Dzięki temu biznes zyskuje „ludzką twarz”, co jest szczególnie ważne w branży usługowej. Klienci doceniają to, że zamiast skupić się wyłącznie na wyciągnięciu z nich pieniędzy, dba się przede wszystkim o ich indywidualne potrzeby. – Agresywna konkurencja i nastawienie na maksymalny zysk są nam zupełnie obce – twierdzą zgodnie obie panie. – Dużo ważniejsza jest atmosfera – chcemy, by każdy u nas czuł się trochę jak w domu. I chyba coś w tym jest, bo mamy wielu stałych klientów, którzy regularnie do nas przychodzą.

Gdzie Bóg nie może…

W porządku. O ile z pewnymi cechami charakteru można sobie poradzić, o tyle ze sprzątaniem, dziećmi i głodnym mężem czekającymi w domu już nie pójdzie tak łatwo. Dla większości konieczność dzielenia czasu na pracę i rodzinę oznacza dużo mniejszą dyspozycyjność oraz słabsze zaangażowanie. Poza tym to chyba niemożliwe, by zapanować nad tym wszystkim przy standardowych 24 godzinach, prawda? A właśnie, że nie. Kobiety, mając świadomość, że spoczywa na nich zdecydowanie więcej obowiązków, potrafią lepiej się zorganizować. Wiedzą, że nie mają zbyt wiele czasu w rezerwie, dlatego działają szybko i sprawnie. Jednocześnie zdają sobie sprawę z tego, że czasem trzeba zdjąć szpilki, zakasać rękawy i zabrać się do naprawdę ciężkiej pracy. W końcu robią to na co dzień. Z tą różnicą, że wtedy chwytają za pieluchy, ścierki czy siatki z zakupami. – Rodzina nie jest przeszkodą w prowadzeniu biznesu, wręcz przeciwnie, jest ogromnym wsparciem i motywacją. Nie jestem sama, więc jest mi dużo łatwiej – uważa Garlińska. Mimo tego całego wyliczania, kto w czym jest lepszy, trzeba powiedzieć jedno – sukces nie ma płci. Bez względu na to, kim jesteśmy i co robimy, musimy być po prostu wytrwali, zdeterminowani i pracowici. – W prowadzeniu biznesu nieważne jest, czy na czele stoi kobieta czy mężczyzna, ważne, by kochać to, co się robi i starać się robić to jak najlepiej.

Źródło: www.bankier.pl
Zdjęcie: 123fr

Dla wszystkich Kobiet, które prowadzą własne biznesy, albo marzą o tym, by je prowadzić – polecamy pierwsze spotkanie w cyklu Uniwersytet Kobiet.

Blok 1 – Biznes jest kobietą. Już w sobotę 18 stycznia w Krakowie. Dowiedz się więcej

Blok 2 – Być matką, kobietą i… nie zwariować w tym samym czasie – dla kobiet (ze szczególnym uwzględnieniem mam), które dopiero szukają pomysłu na siebie. Dowiedz się więcej

ZAPISY TRWAJĄ!

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Monika Przybyłek-Woźniak
Studentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej UJ. „Artystyczna dusza”, która – kiedy nie dzierży w dłoni pióra – najchętniej rysuje lub zajmuje się tworzeniem grafiki komputerowej. Na swoim koncie ma wydaną w 2010 roku powieść młodzieżową pt. „Nielegalna”.
Podyskutuj

Strategia biznesowa. Dlaczego warto ją mieć?

Co to jest strategia biznesowa, czym różni się od biznes planu i kto powinien ją przygotować? W 3 prostych krokach pokażę Ci jak przygotować strategię rozwoju Twojego biznesu, również franczyzowego.
  • Agnieszka Słowik - 12/06/2019

Co to jest strategia biznesowa?

Strategia biznesowa to przemyślany plan działania, dzięki któremu firma będzie się dynamicznie rozwijać, decyzje przez nas podejmowane będą spójne, a proces zarządzania przedsiębiorstwem przyniesie spodziewane rezultaty.

W odróżnieniu od biznes planu strategia biznesowa ma charakter długookresowy (3-5 letni). Biznes Plan tworzy się przede wszystkim dla startupów przed rozpoczęciem ich działalności. Jest on skierowany głównie do banków i inwestorów w celu przekonania ich, że warto zainwestować środki w nowe przedsięwzięcie. Strategia biznesowa tworzona jest w celu określenia priorytetów, dzięki którym firma będzie się rozwijać. Jest to więc plan rozwoju zarówno dla nowych, jak i istniejących podmiotów gospodarczych, w tym dynamicznie rozwijających się sieci franczyzowych.

Analiza w 3 krokach

Jednym z prostszych sposobów opracowania strategii biznesowej jest przeprowadzenie krok po kroku perspektywicznej analizy potrzeb potencjalnych klientów, partnerów biznesowych oraz określenie własnych celów i priorytetów. Podstawą takiej analizy są odpowiedzi na postawione niżej pytania.

Krok 1 – Określenie własnych celów i ambicji

Dlaczego chcesz zaangażować się w to przedsięwzięcie?

Jakie są Twoje pasje, ambicje i cele życiowe? Czy ich realizacja wiąże się chociaż pośrednio z zakresem usług/produktów sieci franczyzowej, która Cię zainteresowała?

Co jest dla Ciebie najważniejsze? Realizacja własnych pasji czy maksymalizacja dochodu?

Co łączy Cię z Twoimi partnerami biznesowymi, w tym ze współpracownikami, dostawcami i klientami (np. więzy rodzinne, przyjaźń)?

Spójrz na Twój biznes z perspektywy klienta. Zastanów się nad tym, co faktycznie chcesz mu sprzedać. Skup się nie na Twoim produkcie lub usłudze, ale na tym co Ty sama możesz mu zaoferować.

Krok 2 –  Określenie celów biznesowych

Aby wskazać cele biznesowe należy przede wszystkim zdefiniować misję przedsiębiorstwa. Misja określa sens istnienia firmy, wskazuje najważniejsze zadania oraz wartości oferowane klientom. Należy się również zastanowić nad tym, gdzie chcielibyśmy, aby nasza firma znajdowała się za 3-5 lat, a następnie wyznaczyć mierzalne cele, które będziemy realizować w drodze do sukcesu.

Również franczyzodawca powinien okreslić swoją misję, dlatego warto zapytać go o szczegóły. Obie misje, a więc wizje naszego wspólnego biznesu, powinny być spójne.

Krok 3 – Analiza rynku

Na początku należy wskazać 10 najważniejszych potencjalnych klientów, a następnie określić ich oczekiwania. Warto zastanowić się również nad tym, co my chcemy, aby zrobił nasz potencjalny klient oraz nad tym co my chcemy, aby myślał nasz potencjalny klient. Na koniec trzeba sprecyzować to, co odróżnia nas od konkurencji oraz to, w czym jesteśmy od niej lepsi.

Czy strategia jest potrzebna we franczyzie?

Mimo tego że franczyza to sprawdzony model biznesowy, strategia w tym przypadku również jest koniecznością. Powodów jest kilka. Przede wszystkim nasz biznes będziemy rozwijać w innej lokalizacji. W związku z tym struktura populacji może różnić się od tej, w której działa franczyzodawca. Warto zastanowić się i przeanalizaować nasz rynek lokalny. Podobieństwa i różnice wykazane względem rynku, na którym działa franczyzodawca, mogą być zarówno nasżą mocną jak i słabą stroną. Najważniejsze jest to, aby mieć ich świadomość.

Sprawdź jakie pomysły na franczyzę przygotowaliśmy dla Ciebie:

 

 

Edukido

Logo MathRiders

Zdjęcie: 123 rf

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Agnieszka Słowik
Ekonomista, pasjonuje ją aktywny rozwój biznesu, szczególnie franczyza, dlatego kilka miesięcy temu założyła portal biznesowy www.RynekFranczyzy.pl i została pierwszym w Polsce brokerem franczyzowym. Asertywna idealistka, która lubi łamać stereotypy i zachęcać do działania innych. Z jej inicjatywy powstał także serwis dla mam www.MamaSprzeda.pl. Szczęśliwa mama 6-letniej Hani.
Podyskutuj

Co powinnaś wiedzieć o zakładaniu własnej firmy?

W końcu w wolnej chwili zastanawiasz się, czy może zacząć coś swojego? Analizujesz co Cię interesuje, jakie masz talenty i w czym tak naprawdę chciałabyś się realizować? To już bliska droga do zmonetyzowania swoich zainteresowań, czyli założenia własnej firmy. Jak to zrobić krok po kroku?
  • Grzegorz Zieliński - 10/06/2019
młoda kobieta przy biurku marzy o własnej firmie

Zakładanie własnej firmy

Poranny pośpiech jak co dzień nie robi już większego wrażenia, bo cóż zamiast tego może zaoferować nam poranek. Pośpiech jak zawsze związany z wyjściem do pracy i porannym ogarnięciem domu. W drodze do pracy pojawiają się kolejne dręczące myśli – „w jakim humorze będzie szef, czego jeszcze nie zdążyłam zrobić wczoraj”. Wtedy to jeszcze akceptujesz w końcu liczy się każda sekunda. Nie ma czasu na myślenie.

Jakie dokumenty musisz wypełnić ?

Gdy podejmiesz już swoją decyzję o założeniu firmy i zdecydujesz się jednoosobową działalność gospodarczą to masz 75% drogi pokonane! Teraz pozostaje udać się do najbliższego urzędu i dokonać rejestracji.

Jednak zanim to zrobisz przygotuj się wcześniej. Ustawodawca wymaga już na etapie składania wniosku pewnych informacji, po których ponosimy konsekwencje. Nie pozostawiaj ich ślepemu losowi.

Dobre przygotowanie do rejestracji pozwala na sprawne przeprowadzenie jej w urzędzie. W zależności jaką podejmiesz decyzje takie będziesz płacić podatki. Istotna jest także sprawa wyboru ubezpieczyciela.

Wypełnianie formularza

Zabierz do urzędu dowód osobisty, a dodatkowo musisz znać swój numer NIP (jeśli nie posiadasz zostanie Ci nadany elektronicznie).

Wymyśl nazwę firmy. Powinna być związana z prowadzoną działalnością i pamiętaj kiedy działalność się rozwinie będziesz dzięki niej rozpoznawana na rynku. Lepiej od razu wymyśleć ciekawą nazwę niż potem narażać się na niepotrzebne koszty. Jeśli nie chcesz żadnego pseudonimu to wiedz, że imię i nazwisko jest obowiązkowe i to ono stanie się Twoją nazwą.

Sprawdź, co powinnaś wiedzieć:

Nie każdą firmę należy rejestrować

PKD

To nic innego jak Polska Klasyfikacja Działalności. Jest to spis wszystkich rodzajów działalności. Wybierz sobie te, które Cię interesują. Klasyfikują one działalność według ścisłych kryteriów. Po przeanalizowaniu wypisz je sobie na kartce, aby niepotrzebnie nie szukać ich ponownie. Nie ma też potrzeby wypisywać zbyt wielu punktów PKD, ponieważ aktualnie wszystkie wpisy do działalności są zwolnione z opłat.

Wybór ubezpieczyciela

W zależności od sytuacji w jakiej się znajdujesz możesz być ubezpieczona w KRUS lub ZUS.

Natomiast osoba, która będzie podlegać ubezpieczeniu w ZUS powinna wiedzieć jakie spełnia warunki, aby wybrać dla siebie odpowiednie ubezpieczenie.

Formularze jakie składa osoba przy rejestracji do ubezpieczeń:

  • ZUS ZUA – jeśli zgłaszasz się do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnego (i dobrowolnie – chorobowego)
  • ZUS ZZA – jeśli zgłaszasz się tylko do ubezpieczenia zdrowotnego, np. przy uldze na start
  • ZUS ZCNA – jeśli zgłaszasz do ubezpieczenia zdrowotnego członka rodziny.

Do wyboru masz:

  • ulgę na start przez 6 miesięcy nie płacisz składek na ubezpieczenia społeczne (składasz formularz ZUS ZZA z kodem tytułu ubezpieczenia 05 40)
  • preferencyjne składki „mały ZUS” – składki obniżone przez 24 miesiące (składasz formularz ZUS ZUA z kodem tytułu ubezpieczenia 05 70)
  • jeśli będziesz opłacać standardowe składki ponieważ nie spełniasz warunków do skorzystania z wymienionych ulg (składasz formularz ZUS ZUA z kodem tytułu ubezpieczenia 05 10)

Dokumenty składasz w ciągu 7 dni od daty rozpoczęcia (możesz złożyć już przy rejestracji firmy w urzędzie za pośrednictwem CEIDG.)

Sposób rozliczania z urzędem skarbowym

Przedsiębiorca we wniosku rejestracyjnym CEIDG-1 wybiera formę płatności podatku dochodowego. Do wyboru masz:

  • na zasadach ogólnych;
  • podatek liniowy;
  • ryczałt od przychodów ewidencjonowanych;
  • karta podatkowa;

Przemyśl tę decyzję ponieważ według wybranej formy płatności będziesz się rozliczać z Urzędem Skarbowym.

Profil Zaufany

Jeśli nie chcesz przychodzić do urzędu, możesz zrobić wszystko sama w domu, a następnie podpisujesz profilem zaufanym po wysłaniu dokumentów w Internecie. To darmowe narzędzie, którym potwierdzisz swoją tożsamość w Internecie (PESEL). Działa jak podpis elektroniczny i jest alternatywą dla płatnego podpisu kwalifikowanego.

Zdjęcie: Storyblocks.com

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Grzegorz Zieliński
Nauczyciel z powołania; zawodowo - wieloletni pracownik samorządowy; prywatnie - mąż i tata dwójki wspaniałych i mądrych dzieci.
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail